Podle dosavadních předpisů se až do
svého zakončení posuzují lhůty
a promlčecí doby, které počaly běžet
před účinností tohoto zákona.
(1) Právo osobního užívání
bytu a právo užívání jiných
obytných místností a místností
nesloužících k bydlení vzniklé
podle dosavadních předpisů, které
trvá ke dni nabytí účinnosti tohoto
zákona, se mění dnem účinnosti
tohoto zákona na nájem. Společné užívání
bytu a společné užívání
bytu manžely se mění na společný
nájem.
(2) Právo užívání části
bytu se mění na podnájem s tím, že
jej nelze vypovědět po dobu jednoho roku od účinnosti
tohoto zákona.
(3) Obdobně to platí u osobního užívání
jiných obytných místností a místností
nesloužících k bydlení.
(4) Osobní užívání bytů
sloužících k trvalému ubytování
pracovníků organizace se mění na nájem
služebního bytu, pokud tyto byty splňují
kritéria stanovená zákonem pro služební
byty; pokud tyto podmínky nejsou splněny, mění
se takové osobní užívání
na nájem.
(1) Právo osobního užívání
pozemku, vzniklé podle dosavadních předpisů,
které trvá ke dni nabytí účinnosti
tohoto zákona, mění se dnem účinnosti
tohoto zákona na vlastnictví fyzické osoby.
Ustanovení § 8 odst. 1 zákona č. 229/1991
Sb., o úpravě vlastnických vztahů
k půdě a jinému zemědělskému
majetku, tím není dotčeno.
(2) Vzniklo-li právo osobního užívání
stejného nezastavěného pozemku více
občanům společně (společným
uživatelům), stávají se s účinností
tohoto zákona podílovými spoluvlastníky
se stejnými podíly.
(3) Vzniklo-li právo osobního užívání
stejného zastavěného pozemku více
občanům společně (společným
uživatelům zastavěného pozemku), stávají
se s účinností tohoto zákona podílovými
spoluvlastníky s podíly, jejichž velikost je
stejná jako velikost jejich spoluvlastnických podílů
ke stavbě postavené na pozemku ve společném
osobním užívání. V případě
pochybnosti určí velikost spoluvlastnických
podílů dohoda spoluvlastníků, a nedojde-li
k ní, soud na návrh některého z nich.
(4) Vzniklo-li právo osobního užívání
k zastavěnému nebo nezastavěnému pozemku
manželům, stávají se dnem účinnosti
tohoto zákona bezpodílovými spoluvlastníky
pozemku, pokud jejich bezpodílové spoluvlastnictví
trvá; zaniklo-li, stávají se podílovými
spoluvlastníky rovným dílem.
(5) Vzniklo-li přede dnem účinnosti tohoto
zákona občanovi právo, aby s ním byla
uzavřena dohoda o osobním užívání
pozemku, avšak do účinnosti tohoto zákona
již nedošlo k dohodě, popřípadě
k její registraci pravomocným rozhodnutím
státního notářství, vzniká
oprávněnému právo na uzavření
kupní smlouvy k pozemku, jehož se týkalo rozhodnutí
o přidělení pozemku do osobního užívání.
Neuplatní-li oprávněný své
právo do jednoho roku od účinnosti tohoto
zákona, právo zanikne. Nedojde-li k uzavření
kupní smlouvy, není dotčeno právo
na vydání bezdůvodného obohacení
(§ 451 a násl.).
(6) Jde-li o vydržení vlastnického práva
k pozemku podle tohoto zákona, kde na základě
dosavadních předpisů bylo možné
nabýt jen právo na uzavření dohody
o osobním užívání pozemků,
může si oprávněná osoba započítat
dobu, po kterou její právní předchůdce
měl pozemek nepřetržitě v držbě
i před účinností tohoto zákona.
(7) Vzniklo-li občanovi (občanům) za podmínek
uvedených v zákoně č. 52/1966 Sb.,
o osobním vlastnictví k bytům, ve znění
zákona č. 30/1978 Sb., osobní vlastnictví
k bytu, mění se dnem účinnosti tohoto
zákona osobní vlastnictví na vlastnictví
fyzické osoby (fyzických osob); rovněž
právo společného osobního užívání
pozemku, na němž stojí obytný dům
s bytem (byty) ve vlastnictví občana (občanů),
se mění dnem účinnosti tohoto zákona
na podílové spoluvlastnictví fyzických
osob.
(8) Za podmínek stanovených v zákoně
č. 52/1966 Sb., o osobním vlastnictví k bytům,
ve znění zákona č. 30/1978 Sb., mohou
od účinnosti tohoto zákona nabývat
byty a nebytové prostory do vlastnictví i právnické
osoby.
Při dědění se použije právo
platné v den smrti zůstavitele. Byla-li však
závěť pořízena před účinností
tohoto zákona, posuzuje se její platnost podle dosavadních
předpisů. To platí i o platnosti vydědění.
Práva a povinnosti z omezení převodu nemovitosti,
jež vzniklo před účinností tohoto
zákona, se řídí dosavadními
předpisy.
(1) Zájmová sdružení, jež vznikla
podle § 360a a 360b hospodářského zákoníku,
zájmové organizace, jež vznikly podle §
42 zákona č. 162/1990 Sb., o zemědělském
družstevnictví, a zájmové organizace
a společné zájmové organizace, jež
vznikly podle § 35 a 36 zákona č. 176/1990
Sb., o bytovém, spotřebním, výrobním
a jiném družstevnictví, se považují
za sdružení podle § 20f tohoto zákona.
Tato sdružení jsou povinna se registrovat podle §
20i do šesti měsíců ode dne účinnosti
tohoto zákona.
(2) Dosavadní nadace se považují za nadace
podle § 20b až 20e tohoto zákona.
(1) Vztahy trvalého užívání podle
§ 70 zákona č. 109/1964 Sb., hospodářský
zákoník, se posuzují podle dosavadních
předpisů až do doby vydání zvláštního
zákona.
(2) Hospodářské smlouvy o dočasném
užívání majetku za úplatu podle
§ 348 hospodářského zákoníku
se mění od účinnosti tohoto zákona
na nájemní smlouvy. Je-li užívání
majetku podle § 348 hospodářského zákoníku
sjednáno bezúplatně, mění se
ode dne účinnosti tohoto zákona na smlouvu
o výpůjčce.
(1) Ceny, úplaty a jiná peněžitá
plnění, která jsou předmětem
úpravy podle tohoto zákona a na něž
se vztahuje obecně závazný právní
předpis o cenách, se považují za ceny
podle tohoto předpisu.
(2) Pokud se v tomto zákoně používá
pojmu "obecně závazný právní
předpis o cenách", rozumí se tím
zákon č. 526/1990 Sb., o cenách.
Zrušují se:
1. ustanovení § 22 zákona č. 141/1950 Sb., (občanský zákoník);
2. zákon č. 41/1964 Sb., o hospodaření s byty;
3. ustanovení § 4, 6, § 9 odst. 2 a § 10
odst. 2 zákona č. 52/1966 Sb., o osobním
vlastnictví k bytům, ve znění zákona
č. 30/1978 Sb.
(1) Smlouvy o nájmu bytů uzavřené
platně i v jiné než písemné formě
jsou platné i nadále.
(2) Ustanovení § 712 odst. 2 čtvrté
věty se vztahují na nájemní smlouvy
uzavřené po účinnosti tohoto zákona.
(1) Manžel, který přijal před účinností
tohoto zákona příjmení druhého
manžela, může do ...... 1997 oznámit matričnímu
úřadu, že bude užívat a na druhém
místě uvádět příjmení
předchozí.
(2) Věci, které ke dni účinnosti tohoto
zákona tvořily bezpodílové spoluvlastnictví
manželů, se stávají součástí
společného jmění manželů.
Pohledávky a dluhy, které vznikly před účinností
tohoto zákona a které se podle tohoto zákona
považují za součást společného
jmění manželů, se stávají
jeho součástí. Pokud jiné předpisy
mluví o bezpodílovém spoluvlastnictví
manželů, rozumí se tím společné
jmění manželů.
(3) Opatrovníci, ustanovení podle § 78 zákona
o rodině č. 94/1963 Sb., se považují
od účinnosti tohoto zákona za poručníky
s právy a povinnostmi zde uvedenými. Pokud jiné
předpisy mluví o opatrovnictví a opatrovnících
podle § 78 zákona o rodině č. 94/1963
Sb., rozumí se tím podle povahy věci poručenství
a poručníci.
Zrušují se:
1. zákon č. 94/1963 Sb., o rodině, ve znění zákona č. 132/1982 Sb., zákona č. 234/1992 Sb. a nálezu Ústavního soudu č. 72/1995 Sb.;
2. ustanovení § 1 až 4, § 7 a § 15
odst. 4 a 5 zákona č. 50/1973 Sb., o pěstounské
péči, ve znění zákona č.
118/1992 Sb. a zákona č. 118/1995 Sb.
Ministerstvo financí a Česká národní
banka vydají podrobnější předpisy
k provedení ustanovení upravujících
vklady.
Tento zákoník nabývá účinnosti
dnem 1. dubna 1964.".
Zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní
řád, ve znění zákona č.
36/1967 Sb., zákona č. 158/1969 Sb., zákona
č. 49/1973 Sb., zákona č. 20/1975 Sb., zákona
č. 133/1982 Sb., zákona č. 180/1990 Sb.,
zákona č. 328/1991 Sb., zákona č.
519/1991 Sb., zákona č. 263/1992 Sb., zákona
České národní rady č. 24/1993
Sb., zákona č. 171/1993 Sb., zákona č.
117/1994 Sb., zákona č. 152/1994 Sb., zákona
č. 216/1994 Sb., zákona č. 84/1995 Sb., zákona
č. 118/1995 Sb., zákona č. 160/1995 Sb.,
zákona č. 238/1995 Sb., zákona č.
247/1995 Sb., nálezu Ústavního soudu č.
31/1996 Sb. a zákona č. 142/1996 Sb., se mění
a doplňuje takto:
1. § 74 odst. 4 věta první zní:
"K rozhodnutí o návrhu na předběžné
opatření podle § 76a je příslušný
okresní soud, který je místně příslušný
pro obvod (okres) navrhovatele.".
2. V § 113 se vypouští odstavec 1 a zároveň
se zrušuje číslování odstavců.
3. V § 142 odst. 1 větě druhé se slova
"prokurátora na popření otcovství
podle § 62 zákona o rodině" nahrazují
slovy "nejvyššího státního
zástupce na popření otcovství podle
§ 920 nebo § 921 občanského zákoníku".
4. V § 176 odst. 1 se slova "o omezení nebo zbavení
rodičovských práv," nahrazují
slovy "o přiznání, omezení nebo
zbavení rodičovské zodpovědnosti anebo
o jejím ponechání v klidu, o poručenství,".
5. § 181 odst. 2 a 3 včetně poznámky č. 37) znějí:
"(2) Rozhodne-li soud v řízení, jehož
účastníky jsou rodiče a dítě,
že k osvojení není třeba souhlasu rodičů
osvojovaného dítěte, ačkoliv jsou
jeho zákonnými zástupci, [§ 971 odst.
1 a 3 občanského zákoníku."]
nejsou rodiče osvojovaného dítěte
účastníky řízení o osvojení.
(3) Rodiče osvojovaného dítěte nejsou
účastníky řízení o osvojení,
jestliže jsou zbaveni rodičovské zodpovědnosti,
nebo jestliže nemají způsobilost k právním
úkonům.
6. § 181 se doplňuje odstavcem 4, který zní:
"(4) Manžel osvojitele není účastníkem
řízení, není-li k osvojení
třeba jeho souhlasu.".
7. § 238 odst. 2 písm. b) zní:
"b)ve věcech upravených v části
deváté občanského zákoníku,
ledaže jde o rozsudek týkající se společného
jmění manželů, bydlení manželů,
omezení nebo zbavení rodičovské zodpovědnosti,
určení (popření) otcovství
nebo nezrušitelného osvojení.".
8. § 238a odst. 2 zní:
" (2) Dovolání podle odstavce 1 písm.
a) a b) není přípustné proti usnesením
ve věcech upravených v části deváté
občanského zákoníku, v nichž
se ve věci samé rozhoduje usnesením.".
Zákon České národní rady č.
337/1992 Sb., o správě daní a poplatků,
ve znění zákona České národní
rady č. 35/1993 Sb., zákona č. 157/1993 Sb.,
zákona č. 302/1993 Sb., zákona č.
315/1993 Sb., zákona č. 323/1993 Sb., zákona
č. 85/1994 Sb., zákona č. 255/1994 Sb., zákona
č. 59/1995 Sb. a zákona č. 118/1995 Sb.,
se mění takto:
V § 24 odst. 6 se vypouští písmeno c).
Předseda Poslanecké sněmovny Parlamentu České
republiky se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů
vyhlásil úplné znění zákona
č. 40/1964 Sb., občanský zákoník,
jak vyplývá z pozdějších předpisů.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem .... 1997.
Obecná část:
Vývoj právní úpravy vztahů a institutů, které se zpravidla označují jako rodinné, popřípadě manželské a rodinné, na území našeho státu je poměrně dlouhý a složitý. Je víceméně přesným odrazem vývoje v oblasti ekonomické, sociální, mravní i právní.
Na území České republiky platil - pomineme-li období nejdávnější - nejdříve (od roku 1811) obecný zákoník občanský. Jako základní soukromoprávní kodex upravoval též vztahy manželské, vztahy mezi rodiči a dětmi, poručenství a opatrovnictví. Po vzniku Československé republiky došlo samostatnými zákony ke změnám některých ustanovení obecného zákoníku občanského týkajících se manželství a práv mezi rodiči a dětmi, avšak hlavní principy právní úpravy zůstaly zachovány.
Po roce 1948 byl v rámci tzv. právnické dvouletky přijat nový zákon č. 265/1949 Sb., o právu rodinném, který nabyl účinnosti dnem 1. 1. 1950. Tímto zákonem současně pozbyla účinnosti příslušná ustanovení obecného zákoníku občanského (OZO jako celek pak pozbyl účinnosti o rok později přijetím tzv. středního občanského zákoníku). Do zákona č. 265/1949 Sb. byly promítnuty jednak změny, k nimž došlo v rodinných vztazích a ve společnosti v předchozích letech, jednak ovšem také tzv. socialistické principy rodinných vztahů vyjádřené Ústavou 9. května z r. 1948. Tímto zákonem došlo sice k vyčlenění právní úpravy rodinněprávních vztahů z obecné úpravy občanského zákoníku, zákon sám však stále ještě respektoval dělení práva na soukromé a veřejné, a byl takto jednoznačně předpisem soukromoprávního charakteru. Sociálně právní ochrana mládeže, náležející již do oblasti veřejného práva, byla v návaznosti na zákon č. 265/1949 Sb. provedena samostatným zákonem č. 69/1952 Sb., o sociálně právní ochraně mládeže.
Přijetí Ústavy z roku 1960 si následně vyžádalo rozsáhlé kodifikační práce, které měly především za úkol promítnout do právního řádu "dosažený stupeň vývoje socialistické společnosti." V této době byly výrazně dotčeny - kromě mnoha jiných oblastí - též rodinněprávní vztahy. Tehdy přijatý zákon o rodině, zák. č. 94/1963 Sb., který nabyl účinnosti 1. 4. 1964, platí v podobě zásadně nezměněné dodnes. Tento zákon zahrnul (a dosud tedy obsahuje), a to na rozdíl od všech úprav předchozích, jak úpravu rodinných vztahů soukromoprávní povahy, tak i úpravu veřejnoprávní, neboť v době jeho přijetí, jako ostatně v celém minulém období, bylo dělení práva na veřejné a soukromé jako buržoazní nemístnost odmítnuto.
Když byla po r. 1989 analyzována sociální účinnost zákona o rodině, bylo zjištěno, že tento zákon ani v současných politicko společenských podmínkách není zcela disfunkční a že jeho ustanovení podpořená dotvářecí funkcí soudů v zásadě plní svůj účel. Na druhé straně bylo zřejmé, že zákon o rodině je v mnohém poplatný minulému období a vyžaduje tudíž některé adekvátní změny a doplnění. Rovněž se jeví nezbytným reagovat na zásadní změny, kterými náš stát a česká společnost po r. 1989 prošly, jakož i na požadavky a závazky, které pro Českou republiku plynou ze základních dokumentů Organizace spojených národů, upravujících základní lidská práva a svobody, dále z Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod (č. 209/1992 Sb.) a dalších konvencí a dokumentů Rady Evropy a z ostatních mezinárodních smluv, které jsou součástí právního řádu České republiky.
Při úvahách o nové právní úpravě rodinných, resp. manželsko-rodinných vztahů, byla především brána v úvahu diference práva soukromého a veřejného, která je obecně považována za jedno ze základních východisek legislativní tvorby po roce 1989. Při přípravě právní úpravy rodinných vztahů to při současném vyjádření ochrany zájmů nezletilých dětí znamená, že jako soukromoprávní je třeba regulovat ty z nich, kde vystupují jejich subjekty v rovném postavení a nejsou k sobě navzájem ve vztahu nadřízenosti a podřízenosti. Typicky jde o vztahy rodičů a dětí, vztahy mezi manžely, vztahy osvojenecké a poručenské, vztahy ostatních příbuzných. Z odlišného principu pak vycházejí právní vztahy veřejnoprávní povahy, to jest vztahy, v nichž vystupuje zejména stát a obce při ochraně dětí a rodiny.
Pro kontinentální právní systém je charakteristické, že instituty soukromého práva a soukromoprávní vztahy jsou upraveny v jediném, totiž občanském, popřípadě civilním kodexu (přičemž v některých případech představují jistou výjimku instituty a vztahy obchodní). I z tohoto důvodu osnova navrhuje, aby právní úprava rodinných, resp. manželsko-rodinných vztahů, které mají soukromoprávní povahu, byla zařazena do občanského zákoníku, kam ostatně nepochybně rovněž z hledisek logiky a systematiky náleží. Tím bude učiněn první krok k budoucí obecné kodifikaci soukromého práva, která má být v delším časovém horizontu dovršena přijetím nového občanského zákoníku.
Osnova zařazuje do nové části občanského zákoníku tyto soukromoprávní instituty rodinného práva:
1. Manželství (jeho vznik, neplatnost, neexistence manželství, vztahy mezi manžely včetně společného jmění a bydlení, zánik manželství smrtí a rozvodem, výživné manželů).
2. Vztahy mezi rodiči a dětmi (určení rodičovství, příjmení a jméno dítěte, rodičovská zodpovědnost, zastupování dítěte a správa jeho jmění, výchova dítěte třetí osobou, pěstounská péče, ústavní výchova a výchovná opatření).
3. Vztahy mezi ostatními příbuznými, osvojení, poručenství, opatrovnictví, náhrada nákladů neprovdané matky a společná ustanovení o výživném.
Osnova vychází z toho, že existující právní instituty, resp. mnohá ustanovení platné právní úpravy lze převzít i do nové právní úpravy. To se týká předně pojetí rodiny, založené manželstvím muže a ženy, jako základní jednotky společnosti a státu. Rovněž není důvod měnit úpravu základních podmínek platnosti a existence manželství ani základní vymezení vztahů manželů, jejich práv a povinností, vzájemného zastupování, ani úpravu zániku manželství smrtí a prohlášením za mrtvého. Totéž se týká úpravy určení otcovství a jeho popření, základní koncepce osvojení, pěstounské péče a opatrovnictví, vyživovací povinnosti mezi manžely a příbuznými.
Právní úpravu rodinných, resp. manželsko-rodinných vztahů v občanském zákoníku bylo nutno odpovídajícím způsobem promítnout do procesního předpisu upravujícího činnost soudů, tedy do zákona č. 99/1963 Sb., občanského soudního řádu. Současně je proto předkládán návrh na změnu příslušných ustanovení občanského soudního řádu s cílem přizpůsobit je nové právní úpravě hmotného práva. Další změny v oblasti uzavírání manželství bude třeba podrobněji upravit novelizací vyhlášky č. 22/1977 Sb., kterou se provádí matrikový zákon, a to v gesci Ministerstva vnitra. Nově navržená úprava při vyměřování výživného povinným podnikatelům se dotýká zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, proto je předložen návrh i na jeho změnu.
Právní akty Evropských společenství neupravují problematiku řešenou touto osnovou zákona. Z hlediska čl. 10 Ústavy je osnova v plném souladu s mezinárodními smlouvami o lidských právech a základních svobodách, především s Úmluvou o právech dítěte a s Úmluvou o ochraně lidských práv a základních svobod. Osnova je rovněž v souladu s řadou doporučení Rady Evropy, i když nejde o závazné mezinárodní dokumenty.
Realizace navrženého zákona nebude mít
dopad na státní rozpočet.
Zvláštní část:
K čl. I:
S ohledem na charakter novelizace a skutečnost, že
poměrně značná část
úpravy rodinných vztahů zařazená
v doplněné části první a nové
části deváté, v podstatě odpovídá
stávající úpravě v zákoně
o rodině a v příslušných partiích
občanského zákoníku o bezpodílovém
spoluvlastnictví manželů a společném
nájmu bytu, jsou v této části důvodové
zprávy odůvodněny především
změny, k nimž oproti současné úpravě
dochází.
Změny v ustanoveních § 1 a 2 jsou důsledkem zařazení úpravy rodinných vztahů do občanského zákoníku, jehož obecná ustanovení musí odrážet rozšíření okruhu regulace, zejména nezbytnost zvýšené ochrany nezletilých dětí a plné respektování jejich zájmu ve vztazích, v nichž jinak pro jejich soukromoprávní charakter strany zásadně vystupují v rovném postavení. Tento základní přístup odpovídá závazkům České republiky plynoucím z ratifikované Úmluvy o právech dítěte i dokumentům a konvencím Rady Evropy.
Výlučnost a kogentnost úpravy základních institutů rodinného práva vyžaduje, aby na rozdíl od ostatních občanskoprávních vztahů, kde si mohou dohodou jejich účastníci upravit vzájemná práva a povinnosti odchylně, pokud to zákon nevylučuje, byly ve vztazích rodinných podobné odchylky připuštěny tam, kde to zákon výslovně připouští.
Úprava postavení účastníků občanskoprávních vztahů v § 9 odst. 2 musí reagovat na skutečnost, že jen určitá práva a povinnosti rodičů, které nejsou zahrnuty do institutu rodičovské zodpovědnosti podléhají obecnému režimu právních úkonů. V příslušných partiích s tím pak zákon počítá (§ 910 odst. 2 v určení otcovství, § 922 u příjmení a jména dítěte, § 970 odst. 2 u osvojení). Jinak celá oblast rodičovské zodpovědnosti je zásadně zletilostí podmíněna.
Ostatní změny pod body 4 až 11 jsou pak důsledkem
zařazení úpravy majetkových vztahů
manželů do nové rodinněprávní
části deváté .
Změny oproti stávající úpravě vzniku manželství se dotýkají především stadia předcházejícího uzavření manželství, kde je potřebné rozšířit okruh skutečností, s nimiž mají být snoubenci navzájem obeznámeni, popřípadě o nichž by si měli muž a žena, kteří spolu hodlají uzavřít sňatek, učinit konkrétní představu a tak vytvořit základní předpoklady pro budoucí soulad v manželství.
Nezbytné je, aby snoubenci zvážili budoucí rovněž majetkový režim, zejména zda se podřídí zákonné úpravě společného jmění, jaké majetkové hodnoty, byť budou tvořit i nadále oddělený majetek každého z nich, budou k dispozici pro případné krytí potřeb rodiny, aby vzali v úvahu majetkové a platové poměry obou z nich, eventuelní rizika vyživovací povinnosti mimo zakládanou rodinu atd. Snoubenci mají novou možnost upravit si rozsah popřípadě existenci společného jmění i předmanželskou smlouvou ve smyslu § 880 odst. 3. Obdobně společné bydlení musí být předmětem úvah snoubenců, ať už budou užívat byt právem jen jednoho z nich (vlastníka nemovitosti), nebo ze zákona vznikne společný nájem bytu; i zde snoubenci mohou prakticky uvážit úpravu bydlení odchylně od zákonné úpravy (§ 898).
Všechny tyto předpoklady a podmínky budou přezkoumány spolu s těmi, které už v současné úpravě jsou uvedeny matričním úřadem před uzavřením manželství. Návrh v § 855 zachovává rovnost mezi občanským sňatkem před pověřeným členem obecního zastupitelstva a církevním sňatkem před osobou pověřenou registrovanou církví nebo náboženskou společností. Odstraňuje však nedostatek současné právní úpravy, která neřešila jejich vzájemný vztah. Napříště církevní sňatek může následovat po sňatku občanském, ovšem může mít už jen povahu obřadu, protože manželství už před tím vzniklo. Občanský sňatek po církevním pak už následovat nemůže. Skutečnost, že zdaleka ne všechny v České republice registrované církve a náboženské společnosti mají profesionální sbor duchovních a není tak vždy u všech církevních sňatků zaručena platnost a existence uzavřených manželství, vede k úpravě, dle níž vznik manželství formou církevního sňatku je podmíněn předložením osvědčení matričního úřadu o splnění stanovených předpokladů a podmínek ne staršího tří měsíců. Záruky platnosti a existence manželství a naprostá spolehlivost matričních údajů je důležitá i z hlediska práv třetích osob v majetkových a bytových vztazích a i s ohledem na řadu veřejnoprávních nároků s manželstvím spojených.
Návrh respektuje i silné požadavky na možnost užívat i po sňatku jako druhé své dosavadní příjmení nebo jedno z nich, pokud už před svatbou užívala žena nebo muž příjmení dvě. Vždy však bude počet příjmení i po předcházejícím zániku jiného manželství omezen na příjmení dvě.
Návrh nadále nepředpokládá
stanovení místní příslušnosti
matričního úřadu vázanou na
trvalý pobyt jednoho ze snoubenců u občanského
sňatku a ponechává na vůli snoubenců
volbu místa uzavírání manželství.
Jsou v podstatě upraveny shodně se stávající úpravou. Nově se řeší v § 870 jen situace, kdy by došlo k uzavření manželství v důsledku fyzického násilí nebo bezprávné výhrůžky, které nelze zcela vyloučit, byť se bude jednat o případy výjimečné.
Neplatnost manželství pro omyl v totožnosti snoubence
pak může nastat nejčastěji v souvislosti
s předložením falešných dokladů,
např. o státní příslušnosti
apod. Požadavek právní jistoty o existenci
a platnosti sňatku pak odůvodňuje stanovení
lhůty, v níž může být neplatnost
druhým manželem uplatněna.
Nově jsou systematicky upraveny vztahy mezi manžely, a to komplexně jak osobní vztahy, tak i majetkové.
Z hlediska úpravy osobních vztahů se vedle
tradičních povinností zdůrazňuje
povinnost manželů vzájemně respektovat
svoji důstojnost a společně pečovat
o děti. Zvýrazňuje se poskytování
prostředků na náklady společné
domácnosti namísto původní formulace
uspokojování potřeb rodiny, což se promítá
i v možnosti soudu rozhodnout o úhradě těchto
nákladů vedle vyživovací povinnosti
mezi manžely jako o samostatném nároku.
Úprava majetkových vztahů mezi manžely je vedena snahou nahradit dosavadní úpravu, která zahrnovala vlastně jen vlastnický režim věcí, komplexním institutem společného jmění manželů, které je tvořeno nejen majetkem manželů nabytým za trvání manželství, zahrnujícím vedle věcí movitých a nemovitých rovněž pohledávky, obchodní aktiva a akcie, majetkové nároky z práv autorských atd., ale i závazky manželů. Stále výraznější podíl pohledávek uvedeného druhu i dluhů, zejména v podnikatelské sféře, už neumožňuje spoléhat na dotváření právního režimu cestou soudní judikatury. Oproti dosavadnímu rozsahu bezpodílového spoluvlastnictví manželů, věci sloužící výkonu povolání jen jednoho z manželů nadále budou tvořit součást společného jmění. Důvodem i zde je rostoucí počet podnikatelských aktivit, kde často tyto věci tvoří podstatu společného jmění. Spravedlivé a účelné rozdělení věcí, pohledávek i dluhů a s tím související zápočty, bude věcí dohody či soudního rozdělení po zániku společného jmění manželů. Obdobně se v úpravě odráží konstantní judikatura, respektující transformaci výlučného majetku každého manžela, zejména při směnných a i kupních smlouvách, týkajících se nemovitostí.
Jednoznačně jsou upraveny účinky smluv manželů ohledně rozsahu jejich společného jmění. Manželé mohou smlouvou rozšířit nebo zúžit rozsah společného jmění manželů vzniklého v budoucnosti, ale i majetku a závazků, které již jejich společné jmění tvoří. Výslovně se připouští možnost vyjmout jednotlivé majetkové celky (nemovitosti, obchodní aktiva atd.) a i ohledně těchto celků vyhradit jeho vznik ke dni zániku manželství. Novým institutem jsou smlouvy o změně manželského majetkového režimu, které ve stejném rozsahu budou moci uzavřít snoubenci. Třeba respektovat zájem těch, kdož chtějí tyto záležitosti vyjasnit už před vznikem manželství s ohledem na majetek, který mají a který podle předpokladů ponese zisk, na druh, rozsah a rizikovost případného podnikání, podmínky rodičů snoubenců pro event. majetkový přínos, existenci dětí z předešlých manželství a jejich majetkové zájmy a řadu dalších důvodů. Zkušenosti ukazují, že v západních státech, kde je tento institut předmanželských smluv zaveden, dosahuje jejich podíl 20 - 25 %.
Zavádí se nevyvratitelná domněnka, že majetek a závazky tvoří společné jmění manželů, pokud byl majetek nabyt nebo závazky vznikly za trvání manželství.
Pokud jde o správu společného jmění a nakládání s ním, zůstává zachována dosavadní úprava.
Nově je s ohledem na zmíněné omezení manželů upraveno i rozhodování soudu o zúžení rozsahu společného jmění. Podle nové úpravy již soud nemůže zrušit společné jmění, ale pouze jej zúžit až na věci tvořící obvyklé vybavení domácnosti, a to jen ze závažných důvodů. Nevyžaduje se již, aby další trvání společného jmění odporovalo dobrým mravům. V případě, že jeden z manželů získal oprávnění k podnikatelské činnosti, může návrh na zúžení rozsahu společného jmění podat kterýkoli z manželů. Jde o návrat k úpravě zákona č. 105/1990 Sb. Dosavadní omezení jen na oprávnění podat tento návrh nepodnikajícím manželem má diskriminační charakter a narušuje zásadu rovnosti manželů, zakotvenou v Listině základních práv a svobod. Nově se též respektuje rozdíl mezi společníky veřejných obchodních společností a komplementáři komanditních společností na jedné straně a komanditisty a společníky společnosti s ručením omezeným na straně druhé.
Úprava zániku a vypořádání
společného jmění manželů
zůstává zachována podle dosavadní
úpravy s výjimkou dohody o vypořádání,
pro kterou se stanoví nově požadavek písemnosti.