8. část

Závěry

Závěrem této zprávy je možno konstatovat, že i když Pojišťovna prošla úskalím složitého roku 1995 celkem dobře, nelze nevidět, že během uplynulého roku nedošlo v rámci systému všeobecného zdravotního pojištění k rozhodujícímu zvratu a že řešení řady základních problémů bylo odsunuto až do druhé poloviny roku 1996, ne-li až do roku 1997. V tomto ohledu bude proto nezbytné stanovit pro rok 1996 pouze takové úkoly, jejichž splnění bude schopna Pojišťovna zajistit vlastními silami nebo s (spíše nepřímou) podporou orgánů státní správy. Za reálné pro rok 1996 je možno považovat:

1. Ve vztahu k pojištěncům

- přijetí opatření (zejména organizačních a v kvalitě lidských vztahů) pro usnadnění návratu občanů mezi pojištěnce Pojišťovny,

- prohlubování informovanosti pojištěnců o jejich právech a povinnostech, založených platnými právními předpisy a o jejich odpovědnosti za péči o vlastní zdraví a zdraví příslušníků jejich rodiny, za vlastní zdravotní stav při vzniku nemoci,

- podporu zábranových činností zaměřených proti drogovým závislostem a některým infekčním i neinfekčním onemocněním,

- rozšiřování nabídky služeb Pojišťovny o další druhy pojistných produktů a zprostředkování jiných pojistných služeb,

- vydávání osvětově orientovaných populárně pojatých písemných materiálů a pořadů pro vysílání ve sdělovacích prostředcích pro zvyšování zdravotního povědomí občanů,

- využívání finančních možností Pojišťovny k doplňování zdravotní péče, zejména o zdravotně oslabenou dětskou část populace,

- zasílání přehledů (na požádání) pojištěncům o nákladech zdravotní péče účtovaných za její poskytnutí poskytovateli zdravotní péče.

2. V oblasti finančních vztahů

- zvýšení intenzity kontrol provádění plateb pojistného zaměstnavateli tak, aby kontrola u každého z nich byla provedena alespoň jednou za 5 let,

- ukládání penále, pokut a přirážek k pojistnému zjištěným porušovatelům zákonů z oblasti všeobecného zdravotního pojištění a vypracování strategie k jejich vymáhání,

- snižování finanční ztráty z roku 1995 a udržování co nejvyrovnanější finanční bilance

- - rozdělením základního fondu zdravotního pojištění na několik částí podle hlavních druhů zdravotní péče (stomatologické, ambulantní, nemocniční a ostatní) s cílem motivovat poskytovatele této péče k úspornému vynakládání finančních prostředků (zahrnujících i finanční prostředky na jimi předepisovaná léčiva PZT) z odděleného podílu základního fondu a k dosahování úspory (nebo ztráty), z které bude zvyšována (nebo snižována) hodnota bodu,

- - rozšířením aplikací informačního systému umožňujících zpracovávání rozsáhlých souborů dat a odhalování většiny formálních a věcných závad v poskytovateli zdravotní péče předkládaných vyúčtováních,

- - provedením zjištění neodůvodněných rozdílů v průměrných nákladech na zdravotní péči, vynaložených na průměrného pojištěnce, mezi jednotlivými poskytovateli zdravotní péče, druhy zdravotnických zařízení a okresy České republiky a jejich odstraňováním,

- - zefektivněním činnosti revizního systému Pojišťovny přesunem provádění základních a automatizovaných revizí na nelékařské pracovníky a nasazením revizních lékařů k přímým kontrolám a na řešení odborně medicínské problematiky,

- - omezováním úhrad za zdravotní péči poskytnutou pojištěncům Pojišťovny - podle pravidel dohodnutých ve vzájemných smlouvách,

- - ambulantním zdravotnickým zařízením, překročí-li požadované úhrady o více než 20% zveřejněné průměrné náklady na léčení jednoho pacienta (v dané odbornosti a upravené korekčními indexy),

- - zavedením sledování rozsahu indukované zdravotní péče a procentním krácením honoráře předepisujícího lékaře, překročí-li celostátní průměrné náklady na indukovanou zdravotní péči (v dané odbornosti a po úpravě o korekční indexy),

- - sledováním rozsahu preskribce léčiv a procentním krácením honoráře léčiva předepisujícího lékaře, překročí-li celostátní průměrné náklady na preskribci léčiv (v dané odbornosti a po úpravě o korekční indexy),

- - krácením úhrad za služby poskytované zejména společnými léčebnými a vyšetřovacími složkami (laboratoře), pokud jimi Pojišťovně účtované zdravotní výkony nebyly indikovány ošetřujícími lékaři pacientů,

- vracením účtů za zdravotní výkony provedené pojištěncům ostatních zdravotních pojišťoven nebo vyúčtované na neznámá rodná čísla.

3. Ve vztahu k poskytovatelům zdravotní péče

- projednání a uzavření nových typových smluv (o poskytování zdravotní péče a její úhradě), umožňujících přesnější vymezení podmínek pro poskytování zdravotní péče pojištěncům a rozsahu smluvně zajištěné zdravotní péče a pro uplatnění výše uvedených regulačních opatření a případně následné krácení úhrad (při překročení zjištěných průměrných hodnot a zveřejněných průměrných nákladů na léčení jednoho pacienta),

- bránění ekonomicky nezdůvodněným požadavkům na zvyšování úhrad za zdravotní výkony, paušály na léčiva a za zvláště účtovaný materiál a léčiva,

- ustálení sítě poskytovatelů zdravotní péče

- - využíváním zákonné možnosti Pojišťovny neuzavírat smlouvy s nově vznikajícími zařízeními v místech, ve kterých je zdravotní péče přiměřeně dostupná, v dané zdravotnické odbornosti již dostatečně zajištěna a hustota sítě smluvních zdravotnických zařízení přiměřená počtu pojištěnců Pojišťovny,

- - vypisováním modifikovaných výběrových řízení pro zařazení zdravotnického zařízení do sítě a jejich veřejným prováděním za účasti státní správy a zástupců poskytovatelů zdravotní péče,

- vypracování a vydání kritérií pro přijetí pacientů do lůžkových zařízení a pro jejich pobyt na jednotkách intenzívní péče, akutních a ošetřovatelských lůžkách,

- podávání jednotného výkladu obsahu zdravotních výkonů a podmínek jejich provádění, pro potřeby revizních činností,

- dopracování podkladů pro vydání jednotného výkladu obsahu zdravotních výkonů a podmínek jejich provádění pro odstranění překážek v činnosti revizních lékařů a v regulaci neúměrného nárůstu účtované zdravotní péče,

- využívání institutu smírčího řízení k řešení sporů mezi Pojišťovnou a zdravotnickými zařízeními a k předcházení soudních pří o krácení předložených vyúčtování za zdravotní péči.

4. Ve vztahu ke státní správě

- předložení návrhů k zahrnutí opatření k regulaci rozsahu a objemu poskytované zdravotní péče a ke zvýšení účinnosti regulačních funkcí zdravotních pojišťoven v této oblasti (včetně pravomocí sankčních) do platných právních předpisů,

- uplatnění požadavku

- - na cenovou revizi Seznamu léčiv a prostředků zdravotnické techniky,

- - na stanovení (nebo přecenění) cen léčiv pouze jedenkrát ročně,

- - na zavedení sestupné distribuční přirážky pro distributory léčiv podle výše ceny vydávaného léčiva,

- - na zpřísnění podmínek

-- - pro vznik nových nestátních zdravotnických zařízení (zejména v městských aglomeracích),

-- - pro ambulantní léčebnou péči lůžkových zdravotnických zařízení,

-- - pro nákupy nákladné zdravotnické techniky, vyžadující k účelnému využití určité personální a technické vybavení i zázemí pacientů,

-- - pro provádění úprav cen zdravotních výkonů, léčiv a prostředků zdravotnické techniky, které by měly být prováděny pouze jednou ročně,

- poskytování věcných podkladů a návrhů pro vydání nového Seznamu zdravotních výkonů s bodovými hodnotami směřujících k jeho zjednodušení, k odstranění kalkulačních a systémových chyb, k zavedení nových druhů paušálních plateb a provedení simultánního odzkoušení jeho realizovatelnosti v praxi s cílem identifikovat zdravotní výkony umožňující tvorbu nepřiměřených příjmů,

- navržení nového systému placení poskytovatelů lůžkové zdravotní péče zdravotními pojišťovnami pomocí některého ze systému "smíšené platby" (case mix),

- předávání poznatků o věcných a technických nedostatcích právních norem z oblasti všeobecného zdravotního pojištění a jejich novel projevujících se při jejich praktickém provádění.

5. Ve vztahu k ostatním zdravotním pojišťovnám

- otevření dialogu

- - o zřízení jednoho výběrového místa pro výběr pojistného na všeobecné zdravotní pojištění a perspektivně i pojistného na nemocenské pojištění,

- - o zavedení zajištění (reinsurance) systému všeobecného zdravotního pojištění např. fondem (s pevnými příspěvky zdravotních pojišťoven) pro placení účtu pojištěnců, kteří v daném kalendářním roce překročí stanovenou nebo dohodnutou hranici nákladů na zdravotní péči

- o výměně informací pro stanovování reálných celostátních průměrů nákladů na léčení pacienta a na léčiva předepisovaná jednomu pojištěnci.

17. dubna 1996


9. část

Přílohy


Auditorská zpráva

k účetní závěrce základního fondu zdravotního pojištění Všeobecné zdravotní pojišťovny ČR za rok 1995

Provedli jsme ověření účetnictví Všeobecné zdravotní pojišťovny ČR se sídlem Karlovo náměstí 8, Praha 2, IČO 41 19 75 18 a v jeho rámci audit vyúčtování základního fondu zdravotního pojištění s tím, že celkový audit roční účetní závěrky za činnost Pojišťovny jako celek za rok 1995 bude proveden následně. Ověření bylo provedeno v souladu se zákonem č. 524/1992 Sb., o auditorech a Komoře auditorů České republiky a auditorskými směrnicemi vydanými Komorou auditorů.

Ověření bylo provedeno výběrovým způsobem při respektování významnosti vykazovaných skutečností. Naší povinností bylo získat všechny informace, které jsou podle našeho nejlepšího vědomí pro ověření nezbytné, s tím, že za vedení účetnictví, jeho úplnost, průkaznost a správnost odpovídá vedení Všeobecné zdravotní pojišťovny ČR.

V rámci auditu byly posouzeny účetní operace týkající se tvorby a užití základního fondu zdravotního pojištění se závěrem, že účetnictví je vedeno v souladu se zákonem č. 563/1991 Sb., o účetnictví, příslušnými obecně platnými právními předpisy a právními předpisy upravujícími činnost Všeobecné zdravotní pojišťovny ČR a systém zdravotního pojištění. Bylo zjištěno, že účetní závěrka za základní fond zdravotního pojištění vychází z účetnictví vedeného úplně, průkazně a správně. Při ověřování nebyly zjištěny žádné závažné skutečnosti, které by naznačovaly, že vykázaný majetek, pohledávky a závazky, náklady a výnosy a zůstatek základního fondu zdravotního pojištění obsahují významné nesprávnosti.

Na základě provedeného ověření nejsou k předložené účetní závěrce základního fondu zdravotního pojištění výhrady.

V Praze dne 29. 4. 1996


STANOVISKO

dozorčí rady Všeobecné zdravotní pojišťovny k výroční zprávě a výsledkům hospodaření za rok 1995

Dozorčí rada ve svém stanovisku vychází z průběžného sledování aktivit VZP, z účasti na jednání správní rady, z poznatků okresních dozorčích rad a dalších.

Výroční zpráva je podle poznatků DR vystihujícím vyjádřením hospodaření a dalších aktivit pojišťovny. Je zpracována věrohodně a komplexně.

Rok 1995 byl pro VZP rokem vyvrcholení napětí mezi finančním tokem příjmů a výdajů na zdravotní péči. Příčiny obtíží ve financování zdravotnictví konstatované SR a DR VZP byly postupně analyzovány i v úrovni vlády a profesních komorách a je tak vytvořen předpoklad změn a regulací pro rok 1996 a další léta. Postupy VZP přispěly k zastavení úbytku pojištěnců jako základu růstu v roce 1996.

DR se ztotožňuje se zásadou priority profinancování činností poskytovatelů nezbytné pro jejich funkci při současném tlaku na úpravu systému. Svůj vliv má i rostoucí tlak revizních lékařů VZP.

1. Fungování okresních orgánů i ústředních bylo v roce 1995 již plně funkční. Jedinou slabinou byla vynucená obměna velké části všech orgánů. Počet rozhodnutí enormně ale logicky vzrůstá. Podle vývoje v roce 1996 bude nutno organizačně reagovat.

Přiměřená je kvalifikační struktura zaměstnanců VZP. DR oceňuje růst prestiže a vážnosti VZP, k němuž ve druhé polovině roku 1995 došlo v souvislosti s generálním obratem ve zdravotnictví.

2. DR za příznivý jev považuje obrat v pohybu pojištěnců i s tím, že VZP i dále je dominantní v kategorii 65 let a více a že přílišná dominance zvýší odpovědnost VZP za celý systém.

3. Přes pokrok v zákonech vládní exekutiva ministerstvem pro hospodářskou soutěž vynucuje vznik nových, nepotřebných zdravotních zařízení. Doporučuje členům SR i DR uplatnit ve své působnosti pomoc VZP.

4. DR se ztotožňuje se zdravotní politikou VZP. Je ke škodě systému, že mezi návrhy VZP směrem k regulaci faktorů, které vyvolávají požadavky na finanční úhrady, a jejich zapracováním do zákonů či postupů státní správy, je velká časová mezera a ani věcný obsah zákonných norem není nekolizní. Výsledkem je nakonec zdražení zdravot. výkonů a léčiv.

5. Informační systém VZP zaznamenal v roce 1995 propojení všech okresů s VZP s řadou efektů. Je účelné stručnou informaci poskytnout okresním DR k funkci saldokonta.

6. Kontrolní činnost vnitřní je na dobré úrovni. DR vyhodnotila závěry NKÚ a konstatovala, že neobsahují žádné výhrady vůči VZP. Na všechny stížnosti DR reaguje. Kontroly uvádějí dlužné pojistné 541 mil. Kč a penále 614 mil. Kč. Časový posun vyjádřený 540 mil. Kč je vůči 48 mld. pojistného očekávatelný a je výrazně menší než platební odklady v podnikatelské sféře (dosahují 7 - 10%).

V roce 1995 byla velmi účinná aktivita revizních lékařů. DR celkový efekt 520 mil. považuje za hodný ocenění. Záběr je již postačující k vytvoření určitého klimatu.

7. DR podporuje rozšiřování služeb typu cestovního zdravotního pojištění. Považuje za nezbytné poskytovat klientům nezbytné informace řadou kanálů. Sporná je účinnost časopisu Jistota s přihlédnutím k jeho ceně.

8. Rekonstrukce a výstavba objektů v okresech je významným segmentem vytváření image VZP. Aktivitu hodnotí DR velmi příznivě.

9. Výnosy a náklady VZP se v obou kategoriích výrazně odklonily od rozpočtu na rok 1995.

a) výnosy všeob. pojištění překročily předpoklad o 5 mld. Kč v důsledku zastavení poklesu pojištěnců a dosáhly 47,2 mld Kč, z toho od zaměstnavatelů 28,3 mld.

Poklesly ostatní výnosy z 1,3 mld. Kč na 0,396 mld.; je na místě určitá analýza možností na bankovním trhu a v ostatních aktivitách.

Příznivý je vývoj cestovního připojištění.

b) náklady základ. zdravot. fondu překročily plán o 9,8 mld. Kč a dosáhly 48,9 mld. Kč; příčina je vyšší počet pojištěnců ale i růst nákladů rostoucími počty poskytovatelů, léky a technikou. Je zřejmé, že rozdíl znamená deficit finanční bilance.

DR nenašla žádný aspekt v působnosti VZP, který by mohl bilanci změnit. Východiskem je jen pevná regulace nákladů včetně tlumení výkonů fiktivních.

10. Náklady na provoz a pořízení investic se daří i dále držet v úrovni 1,8 mld. Kč, tj. cca 3,6%.

11. DR se jeví dosažený vyměřovací základ 5925,- Kč příliš nízký. Doporučuje uplatnit při novele zákona povinnost zaměstnavatelů sdělovat jednotlivým pojišťovnám dosažené výdělky a VZ.

Závěr

DR vyjadřuje souhlas s výroční zprávou za rok 1995 a s hospodařením VZP.

Činnost VZP probíhala v rámci zákonů a navazujících předpisů. Opakuje svoji konstataci ze stanoviska ke zprávě za rok 1994 o nezbytnosti regulace systému, změny motivace poskytovatelů, posílení pozice pojišťovny a zvýšení úlohy pojišťoven.

V té souvislosti se DR ztotožňuje se závěry zprávy k roku 1996.

V Praze dne 2. května 1996

 
Doc. ing. Milan Veverka, CSc.
 
předseda DR ÚP VZP ČR


USNESENÍ Z JEDNÁNÍ SBORŮ ZÁSTUPCŮ VZP ČR ZE DNE 7. KVĚTNA 1996.

Sbor zástupců schvaluje Výroční zprávu Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky za rok 1995 v předloženém znění.

V Praze dne 7. května 1996

 
Ing. Jiří BABICKÝ
 
předsedající Sboru zástupců
 
VZP ČR


ROZVAHA
ROZVAHA ÚČ POD 1 - 01
v plném rozsahu
Název a sídlo účetní jednotky
k 31. prosinci 1995
 
(v tisících Kč)
VZP ČR
Čís. ř.IKF RokMěsíc IČOKarlovo nám. 8
0180109395 1241197518120 00 Praha 2

Schváleno FMF

č. j. V/1 - 31 388/1992

Účetní jednotka doručí účetní závěrku současně s doručením daňového přiznání za daň z příjmů

2 x příslušnému daňovému úřadu (daňovému orgánu)

1 x Okresní statistické správě (Městské statistické správě Praha), resp. Krajské statistické správě

Označ.
Aktiva
řád.
Běžné účetní období
Minulé úč. období
   
Brutto
Korekce
Netto
Netto
a
b
c
1
2
3
4
 AKTIVA CELKEM 0017 048 864472 461 6 576 403 
A. Pohledávky za upsané vlastní jmění 002     
B. Stálá aktiva 0032 721 394472 461 2 248 933 
B.I.Nehmotný investiční majetek 00477 46335 814 41 649 
B.I.1. Zřizovací výdaje005     
 2.Nehmotné výsledky výzkumné a obdobné činnosti 006     
 3.Software 00777 46335 814 41 649 
 4.Ocenitelná práva 008     
 5.Jiný nehmotný investiční majetek 009     
 6.Nedokončené nehmotné investice 010     
 7.Poskytnuté zálohy na nehmotný investiční majetek 011     
B.II.Hmotný investiční majetek 0122 193 994436 647 1 757 347 
B.II.1. Pozemky01343 342  43 342 
 2.Budovy, haly a stavby 014440 03922 735 417 304 
 3.Stroje, přístroje a zařízení, dopravní prostředky a inventář 015715 435413 912 301 523 
 4.Pěstitelské celky trvalých porostů 016     
 5.Základní stádo a tažná zvířata 017     
 6.Jiný hmotný investiční majetek 018122  122 
 7.Nedokončené hmotné investice 019763 979 763 979 
 8.Poskytnuté zálohy na hmotný investiční majetek 020231 077 231 077 
 9.Opravná položka k nabytému majetku 021     
B.III.Finanční investice 022449 937 449 937 
B.III.1. Podílové cenné papíry a vklady v podnicích s rozhodujícím vlivem 023     
 2.Podílové cenné papíry a vklady v podnicích s podstatným vlivem 024439 857 439 857 
 3.ostatní investiční cenné papíry a vklady 02580  80 
 4.Půjčky podnikům ve skupině 026     
 5.Jiné finanční investice 02710 000 10 000 
C.Oběžná aktiva 0284 320 045 4 320 045 
C.I.Zásoby 0293 175 3 175 
C.I.1. Materiál0303 175  3 175 
 2.Nedokončená výroba a polotovary 031     
 3.Výrobky 032     
 4.Zvířata 033     
 5.Zboží 034     
 6.Poskytnuté zálohy a zásoby 035     
C.II.Dlouhodobé pohledávky 036103 330 103 330 
C.II.1. Pohledávky z obchodního styku 037103 330  103 330 
 2.Pohledávky ke společníkům a sdružení 038     
 3.Pohledávky v podnicích s rozhodujícím vlivem 039     
 4.Pohledávky v podnicích s podstatným vlivem 040     
 5.Jiné pohledávky 041     
C.III.Krátkodobé pohledávky 0421 943 523 1 943 523 
C.III.1. Pohledávky z obchodního styku 0431 920 704 1 920 704 
 2.Pohledávky ke společníkům a sdružení 044     
 3.Sociální zabezpečení 045     
 4.Stát - daňové pohledávky 046653  653 
 5.Stát - odložená daňová pohledávka 047     
 6.Pohledávky v podnicích s rozhodujícím vlivem 048     
 7.Pohledávky v podnicích s podstatným vlivem 049     
 8.Jiné pohledávky 05022 166 22 166 
C.IV.Finanční majetek 0512 270 017 2 270 017 
C.IV.1. Peníze0522 723  2 723 
 2.Účty v bankách 0532 267 294 2 267 294 
 3.Krátkodobý finanční majetek 054     
D.Ostatní aktiva přechodné účty aktiv 0557 425 7 425 
D.I.Časové rozlišení 0566 889 6 889 
D.I.1. Náklady příštích období 0576 873 6 873 
 2.Příjmy příštích období 05814  14 
 3.Kursové rozdíly aktivní 0592  2 
D.II.Dohadné účty aktivní 060536  536 
 Kontrolní číslo 99928 194 9201 889 844 26 305 076 


označ.
PASIVA
řád.
Stav v běžném účet. období
Stav v minulém účet. období
a
b
c
5
6
 PASIVA CELKEM 0616 576 403 
A.Vlastní jmění 062-836 688 
A.I.Základní jmění 063925 909 
A.I.1. Základní jmění 064925 909 
 2.Vlastní akcie 065  
A.II.  Kapitálové fondy066 -2 411 972 
A.II.1. Emisní ážio067   
 2.Ostatní kapitálové fondy 068-2 411 972 
 3.Oceňovací rozdíly z přecenění majetku 069  
 4.Oceňovací rozdíly z kapitálových účastí 070  
A.III.Fondy ze zisku 071588 097 
A.III.1. Zákonný rezervní fond 072301 541 
 2.Nedělitelný fond 073  
 3.Statutární a ostatní fondy 074286 556 
A.IV.Hospodářský výsledek minulých let 075  
A.IV.1. Nerozdělený zisk minulých let 076  
 2.Neuhrazená ztráta minulých let 077  
A.V.Hospodářský výsledek běžného účetního období (+/-) 07861 278 
B.Cizí zdroje 0796 216 449 
B.I.Rezervy 0802 
B.I.1. Rezervy zákonné081   
 2.Rezerva na kursové ztráty 0822 
 3.Ostatní rezervy 083  
B.II.Dlouhodobé závazky 084  
B.II.1. Závazky k podnikům s rozhodujícím vlivem 085  
 2.Závazky k podnikům s podstatným vlivem 086  
 3.Dlouhodobé přijaté zálohy 087  
 4.Emitované dluhopisy 088  
 5.Dlouhodobé směnky k úhradě 089  
 6.Jiné dlouhodobé závazky 090  
B.III.Krátkodobé závazky 0916 006 097 
B.III.1. Závazky z obchodního styku 0925 777 954 
 2.Závazky ke společníkům a sdružení 09327 
 3.Závazky k zaměstnancům 09416 980 
 4.Závazky ze sociálního zabezpečení 09519 595 
 5.Stát - daňové závazky a dotace 0966 328 
 6.Stát - odložený daňový závazek 097  
 7.Závazky k podnikům s rozhodujícím vlivem 098  
 8.Závazky k podnikům s podstatným vlivem 099  
 9.Jiné závazky 100185 213 
B.IV.Bankovní úvěry a výpomoci 101210 350 
B.IV.1. Bankovní úvěry dlouhodobé 102210 350 
 2.Běžné bankovní úvěry 103  
 3.Krátkodobé finanční výpomoci 104  
C.Ostatní pasiva - přechodné účty pasiv 1051 196 642 
C.I.Časové rozlišení 1061 193 648 
C.I.1. Výdaje příštích období 107578 
 2.Výnosy příštích období 1081 193 069 
 3.Kursové rozdíly pasivní 1091 
C.II.Dohadné účty pasivní 1102 994 
 Kontrolní číslo 99926 241 340 



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP