9. Devizový kurz

Pro zpřísnění protiinflační měnové politiky ČNB s cílem dále snížit příliv spekulačního kapitálu do ČR byl předem vytvořen prostor zavedením flexibilnějšího režimu devizového kurzu. Doposud úzké fluktuační pásmo ą 0,5% bylo 28. února 1996 rozšířeno na ą 7,5%. Rozpětí devizového kurzu se tak rozšířilo z dosavadního 1% na 15%. Nové fluktuační pásmo je poloviční ve srovnání se standardem v EU (ą 15%).

Vývoj úrovně kurzu, rozsah intervencí, objem i struktura přílivu zahraničního kapitálu a navazující další indikátory v průběhu I. pololetí 1996 ukazují, že termín i velikost rozšíření fluktuačního pásma byly odpovídající. V návaznosti na provedenou změnu došlo na mezibankovním devizovém trhu k bezprostředním reakcím, které ČNB stabilizovala svými intervencemi. Hodnota kurzu na devizovém fixingu se udržovala velmi blízko středu kurzového pásma a rozsah intervencí se po několika dnech minimalizoval. K výraznějšímu zhodnocování Kč došlo od počátku 3. čtvrtletí. Tento vývoj snižuje i náklady na sterilizaci vlivu přílivu zahraničního kapitálu.

Rozšířením fluktuačního pásma bylo dosaženo dvou účinků:

- relativně stabilní úroveň nominálního kurzu nepřestala kladně ovlivňovat míru domácí inflace (stabilita cen vstupů zůstala zachována),

- možné kolísání kurzu v rámci poměrně širokého pásma ovlivňuje příliv krátkodobého spekulativního kapitálu ze zahraničí.

10. Veřejné rozpočty

Hospodaření veřejných rozpočtů v úzkém pojetí [Konsolidovaný souhrn státního a místních rozpočtů] se ve druhém čtvrtletí dostalo do deficitu, který k 30. 6. 1996 činil 4 mld Kč. Vedle nižšího inkasa některých příjmů (daně právnických osob, pojistné sociálního zabezpečení) byly uskutečněny některé výdaje v předstihu (platby zdravotním pojišťovnám). Dosažení celoroční vyrovnanosti respektive přebytku v hospodaření těchto rozpočtů je přitom významné jak pro měnový vývoj, tak k oslabení inflačního vlivu rostoucí domácí poptávky. V zájmu zajištění vyrovnanosti státního rozpočtu v roce 1996, při odhadované nižší tvorbě jeho příjmů ve srovnání se schváleným státním rozpočtem, schválila vláda v srpnu jeho úpravu (výdaje i příjmy byly sníženy na 491,0 mld Kč, tj. o 6,6 mld Kč).

Index výdajů veřejných rozpočtů za I. pololetí (116,6%) předstihl o 3,4 procentního bodu odhadovaný index růstu HDP (113,2% odhad ČSÚ). Naproti tomu dynamika příjmů byla v tomto porovnání nižší dokonce o 4,8 procentního bodu.

Údaje v tabulce 14 jsou očištěny o použité mimorozpočtové zdroje místních rozpočtů (saldo převodů u vlastních fondů, saldo úvěrů, půjček a komunálních obligací). V dalším textu vycházíme z takto očištěných údajů.

Tabulka 14

Veřejné rozpočty v úzkém pojetí

mld Kč, %1994 I. pol. 1995 I. pol.1996 I. pol. Index 95/94Index 96/95
Příjmy216,2 249,9270,9115,6 108,4
Výdaje210,0235,8 274,9112,3116,6
Saldo6,314,1 -4,0
x
x

Na rozpočtovém deficitu v I. pololetí 1996 ve výši 4 mld Kč se podílel státní rozpočet 1 mld Kč, místní rozpočty 3 mld Kč. Výsledný deficit je odrazem napjatosti v rozpočtových vztazích. Vznikl převážně vlivem zpomalení dynamiky příjmů (rozdíl meziročních indexů příjmů na bázi I. pololetí 7,2 procentní body, zatímco přírůstek tempa výdajů činil 4,3 procentní body - viz tabulka 1515).

Z podrobnější analýzy vyplývá, že problém sklonu veřejných rozpočtů ke schodkovosti spočívá především ve vývoji daňových příjmů.

Tabulka 15

Daňové příjmy veřejných rozpočtů v úzkém pojetí

Ukazatel (mld Kč, %)1994 I. pol. 1995 I. pol.1996 I. pol. Index 95/94Index 96/95
Státní rozpočet 113,5127,0135,0 111,9106,3
Místní rozpočty 23,030,130,2 131,3100,2
Veřejné rozpočty 136,5157,2165,2 115,1105,1
v tom:       
 DPH39,3 44,151,0112,3 115,5
 Spotřební daně 20,626,328,6 127,2108,8
 Clo8,5 8,49,499,1 112,5
 DPPO34,0 38,730,7114,0 79,2
 - DPPO34,0 36,729,4108,2 80,1
 - DPPO obcí0,0 2,01,2
x
61,5
 DPFO23,8 29,835,8125,5 120,1
 - ze závislé činnosti 14,018,523,3 132,1125,6
 - z podnikání 6,06,66,7 110,0101,4
 - srážková 3,74,75,8 126,0124,7
 Ostatní10,3 9,89,794,9 98,9

Pramen: MF ČR

Meziroční index nedaňových příjmů včetně pojistného na sociální zabezpečení (skutečnost I. pololetí 1996/skutečnost I. pololetí 1995) činil 114,0%, zatímco stejný index na daňových příjmech pouze 105,1%.

Z hlediska struktury je problém nutno spatřovat v oblasti daní z příjmu právnických osob a v rámci daní z příjmu fyzických osob u daně z podnikatelské činnosti. U podnikatelské daně z příjmu fyzických osob došlo v I. pololetí 1996 ke zpomalení inkasa téměř na úroveň stejného období roku 1995 (index 101,4%), svou váhou v daňových příjmech je však tato daň málo významná.

Podstatnější je absolutní meziroční pokles výnosu daně z příjmu právnických osob, kde po meziročním přírůstku na úrovni indexu nominálního HDP v I. pololetí 1995 následovalo v I. pololetí 1996 snížení inkasa o více než jednu pětinu. Tento vývoj je ovlivněn úpravami zákona o daních z příjmů. Souvisí však i s ekonomickou situací korporací a finančních institucí.

Růst inkasa pojistného na sociální zabezpečení v roce 1996 (index 115,9%) odpovídá vývoji v roce 1995 a je vyšší než odhad indexu HDP v běžných cenách. Dynamika inkasa je v zásadě v souladu s růstem mezd (v průmyslu za I. pololetí meziroční růst o 17,4%, ve stavebnictví o 15,4%).

Zbývající část příjmů veřejných rozpočtů v úzkém pojetí, tj. nedaňové příjmy včetně příjmů z vládních úvěrů, se vyvíjely vzhledem k celkovým příjmům jen mírně podproporcionálně (meziroční index 107,5%).

Důsledkem změny participace státního a místních rozpočtů na inkasu daní (daně z příjmu fyzických osob a daně z příjmu právnických osob) podle zákona č. 154/95 Sb. (platnost od 1. 1. 1996) dochází ke sbližování dynamiky příjmů těchto rozpočtů. Zároveň se zpomalil narůstající rozdíl v daňové výtěžnosti v jednotlivých regionech.

II. Výsledky hospodaření státního rozpočtu za leden až červen 1996

1. Celkové výsledky hospodaření státního rozpočtu

Státní rozpočet České republiky na rok 1996 schválil Parlament ČR zákonem č. 305/1995 Sb. jako vyrovnaný v úhrnném objemu 497,6 mld Kč. Oproti skutečnosti dosažené v roce 1995 byl stanoven objem příjmů v roce 1996 vyšší o 57,6 mld Kč, tj. o 13,1% a objem výdajů o 64,9 mld Kč, tj. o 15%.

Státní rozpočet vykázal ke konci I. pololetí 1996 schodek 1 mld Kč, což bylo ovlivněno zejména relativně nízkým plněním rozpočtových příjmů.

Souhrnné výsledky hospodaření státního rozpočtu ukazuje následující tabulka:

v mld Kč

Rok
1995 Skutečnost leden - červen
1996
Index skutečnost 96/95 (4 : 1)
  
Rozpočet schválený
Rozpočet vč. rozpoč. opatření
Skutečnost leden-červen
% plnění (4 : 3)
 
 
1
2
3
4
5
6
Příjmy211,1 497,6499,4229,3 45,9108,6
Výdaje200,7497,6 499,4230,346,1 114,7
Saldo+ 10,40 0- 1,0
x
x


V porovnání se stejným obdobím loňského roku jsou příjmy státního rozpočtu vyšší o 18,2 mld Kč, tj. o 8,6% a zaostávají tak za úvahami zahrnutými v rozpočtu na letošní rok (ten předpokládal index růstu příjmů 113,1).

Plnění výdajů státního rozpočtu je zhruba na stejné úrovni jako koncem června minulého roku. Výsledek rozpočtového hospodaření byl na výdajové straně ovlivněn předstihovou platbou pojistného zdravotního pojištění ve vztahu ke Všeobecné zdravotní pojišťovně ve výši 2 mld Kč.

Tendence ke schodkovosti rozpočtu se prosazovala již od února, jak vyplývá z následujícího přehledu:

1996
Příjmy
Výdaje
Saldo mld Kč
 
v mld Kč
% rozpočtu
v mld Kč
% rozpočtu
 
Leden45,59,1 38,67,7
6,9
Únor25,85,2 29,55,9
-3,7
Březen36,57,3 38,07,6
-1,5
Duben40,78,1 44,18,8
-3,4
Květen34,16,8 37,27,5
-3,1
Červen46,79,4 42,98,6
3,8
Leden-červen229,3 45,9230,346,1
-1,0


Výše uvedený průběh plnění příjmů a výdajů znázorňuje graf:

Za samotný měsíc červen byl sice vykázán přebytek hospodaření, ten však byl výrazně nižší než ve stejném období minulého roku (pokles o 3,7 mld Kč). Při poměrně rovnoměrném vývoji výdajů byly totiž příjmy inkasované v tomto měsíci dokonce nižší než v červnu 1995.

Projevil se zde především nižší výnos u daně z příjmů právnických osob (proti roku 1995 nižší o 6,6 mld Kč). Tento pokles souvisí i se stanovením termínu pro předložení daňového přiznání za minulý rok, kdy část doúčtování daně splatné k 30. 6. (tj. u velkých poplatníků, za které podávali daňová přiznání daňoví poradci) se přesunula až do prvních dnů měsíce července.

Vývoj příjmů za leden až červen 1996 je ovlivněn též změnami vyplývajícími ze zákona č. 154/1995 Sb., kterým bylo upraveno rozpočtové určení některých daní s cílem přiblížit dynamiku příjmů státního rozpočtu a rozpočtů okresních úřadů a obcí. Za 6 měsíců roku 1996 znamenalo toto opatření přínos pro státní rozpočet zhruba 2,5 mld Kč, jak ukatuje následující přehled:

v mil. Kč

Ukazatel
Skutečnost k 30. 6. 1955
Skutečnost k 30. 6. 1966
Index
 
metodika 95
metodika 96
metodika 95
metodika 96
metodika 95
metodika 96
Státní rozpočet        
Příjmy celkem 211 130210 731 226 864229 345 107,4108,8
z toho: daňové příjmy 127 024126 625132 528 135 019104,3106,6
 z toho:       
 - daň z příjmů právnických osob 36 7422939430 345 24 27682,682,6
 - daň z příjmů fyzických osob (závislá činnost)
-
6 949
-
8560
x
123,2
Místní rozpočty        
Příjmy celkem 67 61667 914 73 86171 370 128,4123,2
z toho: daňové příjmy 28 42628 82532 690 30 199115,0104,8
 z toho:       
 - daň z příjmů právnických osob
-
7 348
-
6 069
x
82,6
 - daň z příjmů fyzických osob (závislá činnost) 19 34012 39123 866 15 306123,4123,5

Pozn.: výnosy daní podle stavů na účtech ČNB, rozdělení podle zákona č. 154/95 Sb. (propočet).

Čerpání výdajů státního rozpočtu (na 46,1%) odpovídá obvyklému vývoji v I. pololetí, kdy čerpání z ročního úkolu zpravidla nedosahuje 50%.

Nejdynamičtější složkou výdajů jsou stejně jako v minulém roce neinvestiční příspěvky příspěvkovým organizacím. Rovněž některé nárokové položky výdajů, jako příspěvek na stavební spoření či dotace na teplo jsou čerpány v předstihu proti alikvotě šesti měsíců.

Kapitálové (investiční) výdaje jsou v I. pololetí tradičně čerpány pod úrovní jedné poloviny celoročně uvažovaných výdajů, jejich plnění bylo vykázáno ve výši 37,3% rozpočtu upraveného o provedená rozpočtová opatření.

Další hodnocení vývoje jednotlivých položek příjmů a výdajů je provedeno na základě údajů účetních výkazů o plnění státního rozpočtu k 30. 6. 1996.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP