9. Devizový kurz
Pro zpřísnění protiinflační
měnové politiky ČNB s cílem dále
snížit příliv spekulačního
kapitálu do ČR byl předem vytvořen
prostor zavedením flexibilnějšího režimu
devizového kurzu. Doposud úzké fluktuační
pásmo ą 0,5% bylo 28. února 1996 rozšířeno
na ą 7,5%. Rozpětí devizového kurzu
se tak rozšířilo z dosavadního 1% na
15%. Nové fluktuační pásmo je poloviční
ve srovnání se standardem v EU (ą 15%).
Vývoj úrovně kurzu, rozsah intervencí,
objem i struktura přílivu zahraničního
kapitálu a navazující další indikátory
v průběhu I. pololetí 1996 ukazují,
že termín i velikost rozšíření
fluktuačního pásma byly odpovídající.
V návaznosti na provedenou změnu došlo na mezibankovním
devizovém trhu k bezprostředním reakcím,
které ČNB stabilizovala svými intervencemi.
Hodnota kurzu na devizovém fixingu se udržovala velmi
blízko středu kurzového pásma a rozsah
intervencí se po několika dnech minimalizoval. K
výraznějšímu zhodnocování
Kč došlo od počátku 3. čtvrtletí.
Tento vývoj snižuje i náklady na sterilizaci
vlivu přílivu zahraničního kapitálu.
Rozšířením fluktuačního
pásma bylo dosaženo dvou účinků:
- relativně stabilní úroveň nominálního
kurzu nepřestala kladně ovlivňovat míru
domácí inflace (stabilita cen vstupů zůstala
zachována),
- možné kolísání kurzu v rámci
poměrně širokého pásma ovlivňuje
příliv krátkodobého spekulativního
kapitálu ze zahraničí.
10. Veřejné rozpočty
Hospodaření veřejných rozpočtů
v úzkém pojetí [Konsolidovaný souhrn
státního a místních rozpočtů]
se ve druhém čtvrtletí dostalo do deficitu,
který k 30. 6. 1996 činil 4 mld Kč. Vedle
nižšího inkasa některých příjmů
(daně právnických osob, pojistné sociálního
zabezpečení) byly uskutečněny některé
výdaje v předstihu (platby zdravotním pojišťovnám).
Dosažení celoroční vyrovnanosti respektive
přebytku v hospodaření těchto rozpočtů
je přitom významné jak pro měnový
vývoj, tak k oslabení inflačního vlivu
rostoucí domácí poptávky. V zájmu
zajištění vyrovnanosti státního
rozpočtu v roce 1996, při odhadované nižší
tvorbě jeho příjmů ve srovnání
se schváleným státním rozpočtem,
schválila vláda v srpnu jeho úpravu (výdaje
i příjmy byly sníženy na 491,0 mld Kč,
tj. o 6,6 mld Kč).
Index výdajů veřejných rozpočtů
za I. pololetí (116,6%) předstihl o 3,4 procentního
bodu odhadovaný index růstu HDP (113,2% odhad ČSÚ).
Naproti tomu dynamika příjmů byla v tomto
porovnání nižší dokonce o 4,8 procentního
bodu.
Údaje v tabulce 14 jsou očištěny o použité
mimorozpočtové zdroje místních rozpočtů
(saldo převodů u vlastních fondů,
saldo úvěrů, půjček a komunálních
obligací). V dalším textu vycházíme
z takto očištěných údajů.
Tabulka 14
Veřejné rozpočty v úzkém
pojetí
mld Kč, % | 1994 I. pol. | 1995 I. pol. | 1996 I. pol. | Index 95/94 | Index 96/95 |
Příjmy | 216,2 | 249,9 | 270,9 | 115,6 | 108,4 |
Výdaje | 210,0 | 235,8 | 274,9 | 112,3 | 116,6 |
Saldo | 6,3 | 14,1 | -4,0 |
Na rozpočtovém deficitu v I. pololetí 1996
ve výši 4 mld Kč se podílel státní
rozpočet 1 mld Kč, místní rozpočty
3 mld Kč. Výsledný deficit je odrazem napjatosti
v rozpočtových vztazích. Vznikl převážně
vlivem zpomalení dynamiky příjmů (rozdíl
meziročních indexů příjmů
na bázi I. pololetí 7,2 procentní body, zatímco
přírůstek tempa výdajů činil
4,3 procentní body - viz tabulka 1515).
Z podrobnější analýzy vyplývá,
že problém sklonu veřejných rozpočtů
ke schodkovosti spočívá především
ve vývoji daňových příjmů.
Tabulka 15
Daňové příjmy veřejných
rozpočtů v úzkém pojetí
Ukazatel (mld Kč, %) | 1994 I. pol. | 1995 I. pol. | 1996 I. pol. | Index 95/94 | Index 96/95 | |
Státní rozpočet | 113,5 | 127,0 | 135,0 | 111,9 | 106,3 | |
Místní rozpočty | 23,0 | 30,1 | 30,2 | 131,3 | 100,2 | |
Veřejné rozpočty | 136,5 | 157,2 | 165,2 | 115,1 | 105,1 | |
v tom: | ||||||
DPH | 39,3 | 44,1 | 51,0 | 112,3 | 115,5 | |
Spotřební daně | 20,6 | 26,3 | 28,6 | 127,2 | 108,8 | |
Clo | 8,5 | 8,4 | 9,4 | 99,1 | 112,5 | |
DPPO | 34,0 | 38,7 | 30,7 | 114,0 | 79,2 | |
- DPPO | 34,0 | 36,7 | 29,4 | 108,2 | 80,1 | |
- DPPO obcí | 0,0 | 2,0 | 1,2 | 61,5 | ||
DPFO | 23,8 | 29,8 | 35,8 | 125,5 | 120,1 | |
- ze závislé činnosti | 14,0 | 18,5 | 23,3 | 132,1 | 125,6 | |
- z podnikání | 6,0 | 6,6 | 6,7 | 110,0 | 101,4 | |
- srážková | 3,7 | 4,7 | 5,8 | 126,0 | 124,7 | |
Ostatní | 10,3 | 9,8 | 9,7 | 94,9 | 98,9 |
Pramen: MF ČR
Meziroční index nedaňových příjmů
včetně pojistného na sociální
zabezpečení (skutečnost I. pololetí
1996/skutečnost I. pololetí 1995) činil 114,0%,
zatímco stejný index na daňových příjmech
pouze 105,1%.
Z hlediska struktury je problém nutno spatřovat
v oblasti daní z příjmu právnických
osob a v rámci daní z příjmu fyzických
osob u daně z podnikatelské činnosti. U podnikatelské
daně z příjmu fyzických osob došlo
v I. pololetí 1996 ke zpomalení inkasa téměř
na úroveň stejného období roku 1995
(index 101,4%), svou váhou v daňových příjmech
je však tato daň málo významná.
Podstatnější je absolutní meziroční
pokles výnosu daně z příjmu právnických
osob, kde po meziročním přírůstku
na úrovni indexu nominálního HDP v I. pololetí
1995 následovalo v I. pololetí 1996 snížení
inkasa o více než jednu pětinu. Tento vývoj
je ovlivněn úpravami zákona o daních
z příjmů. Souvisí však i s ekonomickou
situací korporací a finančních institucí.
Růst inkasa pojistného na sociální
zabezpečení v roce 1996 (index 115,9%) odpovídá
vývoji v roce 1995 a je vyšší než
odhad indexu HDP v běžných cenách. Dynamika
inkasa je v zásadě v souladu s růstem mezd
(v průmyslu za I. pololetí meziroční
růst o 17,4%, ve stavebnictví o 15,4%).
Zbývající část příjmů
veřejných rozpočtů v úzkém
pojetí, tj. nedaňové příjmy
včetně příjmů z vládních
úvěrů, se vyvíjely vzhledem k celkovým
příjmům jen mírně podproporcionálně
(meziroční index 107,5%).
Důsledkem změny participace státního
a místních rozpočtů na inkasu daní
(daně z příjmu fyzických osob a daně
z příjmu právnických osob) podle zákona
č. 154/95 Sb. (platnost od 1. 1. 1996) dochází
ke sbližování dynamiky příjmů
těchto rozpočtů. Zároveň se
zpomalil narůstající rozdíl v daňové
výtěžnosti v jednotlivých regionech.
II. Výsledky hospodaření státního
rozpočtu za leden až červen 1996
1. Celkové výsledky hospodaření
státního rozpočtu
Státní rozpočet České republiky
na rok 1996 schválil Parlament ČR zákonem
č. 305/1995 Sb. jako vyrovnaný v úhrnném
objemu 497,6 mld Kč. Oproti skutečnosti dosažené
v roce 1995 byl stanoven objem příjmů v roce
1996 vyšší o 57,6 mld Kč, tj. o 13,1%
a objem výdajů o 64,9 mld Kč, tj. o 15%.
Státní rozpočet vykázal ke konci I.
pololetí 1996 schodek 1 mld Kč, což bylo ovlivněno
zejména relativně nízkým plněním
rozpočtových příjmů.
Souhrnné výsledky hospodaření státního
rozpočtu ukazuje následující tabulka:
v mld Kč
Příjmy | 211,1 | 497,6 | 499,4 | 229,3 | 45,9 | 108,6 |
Výdaje | 200,7 | 497,6 | 499,4 | 230,3 | 46,1 | 114,7 |
Saldo | + 10,4 | 0 | 0 | - 1,0 |
V porovnání se stejným obdobím loňského
roku jsou příjmy státního rozpočtu
vyšší o 18,2 mld Kč, tj. o 8,6% a zaostávají
tak za úvahami zahrnutými v rozpočtu na letošní
rok (ten předpokládal index růstu příjmů
113,1).
Plnění výdajů státního
rozpočtu je zhruba na stejné úrovni jako
koncem června minulého roku. Výsledek rozpočtového
hospodaření byl na výdajové straně
ovlivněn předstihovou platbou pojistného
zdravotního pojištění ve vztahu ke Všeobecné
zdravotní pojišťovně ve výši
2 mld Kč.
Tendence ke schodkovosti rozpočtu se prosazovala již
od února, jak vyplývá z následujícího
přehledu:
Leden | 45,5 | 9,1 | 38,6 | 7,7 | |
Únor | 25,8 | 5,2 | 29,5 | 5,9 | |
Březen | 36,5 | 7,3 | 38,0 | 7,6 | |
Duben | 40,7 | 8,1 | 44,1 | 8,8 | |
Květen | 34,1 | 6,8 | 37,2 | 7,5 | |
Červen | 46,7 | 9,4 | 42,9 | 8,6 | |
Leden-červen | 229,3 | 45,9 | 230,3 | 46,1 |
Výše uvedený průběh plnění
příjmů a výdajů znázorňuje
graf:
Za samotný měsíc červen byl sice vykázán
přebytek hospodaření, ten však byl výrazně
nižší než ve stejném období
minulého roku (pokles o 3,7 mld Kč). Při
poměrně rovnoměrném vývoji
výdajů byly totiž příjmy inkasované
v tomto měsíci dokonce nižší než
v červnu 1995.
Projevil se zde především nižší
výnos u daně z příjmů právnických
osob (proti roku 1995 nižší o 6,6 mld Kč).
Tento pokles souvisí i se stanovením termínu
pro předložení daňového přiznání
za minulý rok, kdy část doúčtování
daně splatné k 30. 6. (tj. u velkých poplatníků,
za které podávali daňová přiznání
daňoví poradci) se přesunula až do prvních
dnů měsíce července.
Vývoj příjmů za leden až červen
1996 je ovlivněn též změnami vyplývajícími
ze zákona č. 154/1995 Sb., kterým bylo upraveno
rozpočtové určení některých
daní s cílem přiblížit dynamiku
příjmů státního rozpočtu
a rozpočtů okresních úřadů
a obcí. Za 6 měsíců roku 1996 znamenalo
toto opatření přínos pro státní
rozpočet zhruba 2,5 mld Kč, jak ukatuje následující
přehled:
v mil. Kč
Státní rozpočet | |||||||
Příjmy celkem | 211 130 | 210 731 | 226 864 | 229 345 | 107,4 | 108,8 | |
z toho: daňové příjmy | 127 024 | 126 625 | 132 528 | 135 019 | 104,3 | 106,6 | |
z toho: | |||||||
- daň z příjmů právnických osob | 36 742 | 29394 | 30 345 | 24 276 | 82,6 | 82,6 | |
- daň z příjmů fyzických osob (závislá činnost) | 6 949 | 8560 | 123,2 | ||||
Místní rozpočty | |||||||
Příjmy celkem | 67 616 | 67 914 | 73 861 | 71 370 | 128,4 | 123,2 | |
z toho: daňové příjmy | 28 426 | 28 825 | 32 690 | 30 199 | 115,0 | 104,8 | |
z toho: | |||||||
- daň z příjmů právnických osob | 7 348 | 6 069 | 82,6 | ||||
- daň z příjmů fyzických osob (závislá činnost) | 19 340 | 12 391 | 23 866 | 15 306 | 123,4 | 123,5 |
Pozn.: výnosy daní podle stavů na účtech
ČNB, rozdělení podle zákona č.
154/95 Sb. (propočet).
Čerpání výdajů státního
rozpočtu (na 46,1%) odpovídá obvyklému
vývoji v I. pololetí, kdy čerpání
z ročního úkolu zpravidla nedosahuje 50%.
Nejdynamičtější složkou výdajů
jsou stejně jako v minulém roce neinvestiční
příspěvky příspěvkovým
organizacím. Rovněž některé nárokové
položky výdajů, jako příspěvek
na stavební spoření či dotace na teplo
jsou čerpány v předstihu proti alikvotě
šesti měsíců.
Kapitálové (investiční) výdaje
jsou v I. pololetí tradičně čerpány
pod úrovní jedné poloviny celoročně
uvažovaných výdajů, jejich plnění
bylo vykázáno ve výši 37,3% rozpočtu
upraveného o provedená rozpočtová
opatření.
Další hodnocení vývoje jednotlivých
položek příjmů a výdajů
je provedeno na základě údajů účetních
výkazů o plnění státního
rozpočtu k 30. 6. 1996.