2. Příjmy státního rozpočtu
Předpokládané příjmy státního
rozpočtu na rok 1996 jsou plněny takto:
v mld Kč
Daňové příjmy | 127,02 | 289,40 | 289,74 | 135,02 | 46,6 | 106,3 | |
v | tom: | ||||||
Daň z přidané hodnoty | 44,14 | 109,07 | 109,36 | 51,00 | 46,6 | 115,5 | |
Spotřební daně | 26,26 | 62,70 | 62,70 | 28,58 | 45,6 | 108,8 | |
Daň z příjmů právnických osob | 36,74 | 54,24 | 54,24 | 24,88 | 45,9 | 67,7 | |
Daň z příjmů fyzických osob | 4,68 | 28,49 | 28,49 | 14,38 | 50,5 | 307,3 | |
Majetkové daně | 1,49 | 3,30 | 3,30 | 1,83 | 55,5 | 122,8 | |
Silniční daň | 1,57 | 4,20 | 4,20 | 1,78 | 42,4 | 113,4 | |
Clo | 8,40 | 19,00 | 19,05 | 9,45 | 49,6 | 112,5 | |
Poplatek za využívání dálnic | 0,66 | 1,10 | 1,10 | 0,65 | 59,1 | ||
Ostatní daně a poplatky | 3,08 | 7,30 | 7,30 | 2,47 | 33,8 | 80,2 | |
Pojistné SZ a příspěvek na politiku zaměstnanosti | 71,50 | 178,87 | 178,87 | 82,85 | 46,3 | 115,9 | |
Nedaňové příjmy | 9,49 | 17,73 | 19,13 | 9,40 | 49,1 | 99,1 | |
v | tom: | ||||||
Příjmy RO | 2,47 | 5,83 | 5,87 | 2,54 | 43,3 | 102,8 | |
Odvody ČNB | 0 | 0,30 | 0,30 | 0 | 0,0 | 0,0 | |
Přijaté úroky | 1,94 | 3,79 | 3,79 | 0,94 | 24,8 | 48,5 | |
Ostatní příjmy | 5,08 | 7,81 | 9,17 | 5,92 | 64,6 | 116,5 | |
Příjmy z vládních úvěrů | 3,12 | 11,64 | 11,64 | 2,08 | 17,9 | 66,7 | |
Příjmy celkem | 211,13 | 497,64 | 499,38 | 229,35 | 45,9 | 108,6 |
Celkové příjmy státního rozpočtu
za šest měsíců dosáhly výše
229,4 mld Kč, což představuje 45,9% ročního
úkolu. Proti srovnatelnému období loňského
roku byly o 18,2 mld Kč, tj. o 8,6% vyšší.
Rozpočtová opatření promítnutá
do příjmů státního rozpočtu
(1,7 mld Kč) představují jednak úpravy
vyplývající z usnesení vlády
č. 745/95 a 769/95 (+339 mil. Kč) a jednak úpravy
o výsledky zúčtování finančních
vztahů ústředních a místních
orgánů se státním rozpočtem
za rok 1995 (+1 401 mil. Kč).
Rozhodující část příjmů
má podle schváleného rozpočtu na rok
1996 získat státní rozpočet z daňových
příjmů. Rozpočet předpokládá
tvorbu daňových příjmů ve výši
289,7 mld Kč, ke konci I. pololetí činilo
jejich inkaso 135 mld Kč, tj. 58,9% celkových příjmů
státního rozpočtu. Stanovené inkaso
daňových příjmů je ovlivněno
zejména hlavními daňovými položkami
- daní z přidané hodnoty, spotřebními
daněmi a daní z příjmů právnických
osob.
Struktura celkových příjmů dosažených
za I. pololetí je zřejmá z grafu:
Plnění rozpočtových příjmů
v 1. a 2. čtvrtletí bylo ovlivněno sezónními
vlivy projevujícími se zejména u daňových
příjmů, především daně
z přidané hodnoty (DPH) a daně z příjmů
právnických osob. Jestliže ke konci 1. čtvrtletí
byly příjmy státního rozpočtu
plněny na 21,6%, v průběhu 2. čtvrtletí
se jejich plnění zlepšilo a ke konci června
dosáhlo 45,9%.
Nízké plnění ostatních příjmů
(37,3% ročního úkolu) je ovlivněno
zejména zaostáváním příjmů
z vládních úvěrů.
Obdobně jako v 1. čtvrtletí i nadále
mírně zaostává plnění
inkasa pojistného sociálního zabezpečení,
které ke konci června činí 46,3%.
A. Daňové příjmy
Podíl daňových příjmů
na celkových příjmech byl stanoven v upraveném
rozpočtu na rok 1996 ve výši 58%; skutečnost
za I. pololetí byla vyšší a dosáhla
58,9%.
Inkaso daňových příjmů v I.
pololetí 1996 je proti stejnému období minulého
roku vyšší o 8 mld Kč, a to zejména
vlivem růstu příjmů z DPH (+6,9 mld
Kč) a spotřebních daní (+2,3 mld Kč)
při poklesu daní z příjmů (-2,2
mld Kč).
Struktura daňových příjmů se
v letech 1995 a 1996 vyvíjela takto:
v %
Skutečnost leden až červen 1995 | Rozpočet 1996 | Skutečnost leden až červen 1996 | ||
Daňové příjmy celkem | 100,0 | 100,0 | 100,0 | |
v tom: - DPH | 34,8 | 37,8 | 37,8 | |
- spotřební daně | 20,7 | 21,7 | 21,2 | |
- daň z příjmů práv. osob | 28,9 | 18,7 | 18,4 | |
- daň z příjmů fyz. osob | 3,7 | 9,8 | 10,6 | |
- silniční daň | 1,2 | 1,4 | 1,3 | |
- clo | 6,6 | 6,6 | 7,0 | |
- ostatní daně | 4,1 | 4,0 | 3,7 |
Přehled ukazuje zvyšující se váhu
nepřímých daní, tj. daně z
přidané hodnoty a spotřebních daní
na celkových daňových výnosech ve
státním rozpočtu. Zatímco v I. pololetí
1995 činil podíl nepřímých
daní na celkových daňových příjmech
55,5%, ke konci června letošního roku to bylo
už 59% (rozpočet 1996 předpokládal tento
podíl ve výši 59,5%). Podíl daně
z příjmů právnických osob a
fyzických osob je významně ovlivněn
změnami vyplývajícími ze zákona
č. 154/95 Sb., kterým bylo upraveno rozpočtové
určení těchto daní mezi státním
rozpočtem a místními rozpočty.
Vedle těchto změn rozpočtové politiky
se v daňové oblasti projevuje sezónnost,
která je v I. pololetí zřejmá zejména
u výnosů daně z přidané hodnoty
(DPH) a daně z příjmů právnických
osob (DPPO):
v mld. Kč |
Leden | 11,32 | 2,60 | 13,26 | 1,90 |
Únor | -0,19 | 4,47 | 0,89 | 2,92 |
Březen | 9,13 | 6,72 | 8,86 | 4,65 |
Duben | 9,49 | 4,16 | 11,33 | 4,81 |
Květen | 6,10 | 3,94 | 7,52 | 2,34 |
Červen | 8,29 | 14,85 | 9,14 | 8,26 |
Leden - červen | 44,14 | 36,74 | 51,00 | 24,88 |
Ve výnosech obou těchto daní se ve značné
míře projevuje vliv daňových předpisů
a platebního kalendáře.
a) Daň z přidané hodnoty
Na dani z přidané hodnoty bylo do konce června
vybráno 51 mld Kč, což je 46,6% rozpočtované
částky. Loni ve stejném období bylo
na této dani vybráno 44,1 mld Kč, tj. rovněž
46,6% z celoročně dosažené skutečnosti.
Letošní inkaso je o 6,9 mld Kč vyšší.
Ve vývoji inkasa daně v první polovině
roku 1996 se projevují sezónní vlivy s vazbou
na konečnou spotřebu a režim placení
daně. Lze pozorovat určitou analogii s vývojem
v loňském roce. Proti stejnému období
minulého roku výrazně vzrostl výnos
daně z dováženého zboží,
a to o 14%.
Na dani z přidané hodnoty bylo v I. pololetí
doměřeno celkem 1,8 mld Kč. V rámci
kontrolní činnosti územních finančních
orgánů bylo doměřeno 1,3 mld Kč
a na základě dodatečných daňových
přiznání 0,5 mld Kč. V hodnoceném
období bylo rovněž předepsáno
penále ve výši 0,7 mld Kč.
b) Spotřební daně
Za šest měsíců bylo na spotřebních
daních vybráno 28,6 mld Kč, což představuje
plnění na 45,6%. Výnos spotřebních
daní je o 2,3 mld Kč vyšší než
v I. pololetí loňského roku.
Ve vyšším inkasu se odrážejí
jednak vlivy spojené s legislativními úpravami
- tj. změny daňových sazeb, jednak přijatá
opatření k omezení daňových
úniků. Výrazně se ve vyšším
inkasu projevuje růst dovozu pohonných hmot (v porovnání
se stejným obdobím loňského roku +2,5
mld Kč).
Výnos spotřebních daní v I. pololetí
1996 inkasovaných finančními a celními
úřady činil:
v mil. Kč
CELKEM | 26 254 | 100,0 | 28 578 | 100,0 | 108,9 |
v tom: | |||||
A. Finanční úřady | 18 976 | 72,3 | 19 289 | 67,5 | 101,6 |
B. Celní úřady | 7 278 | 27,7 | 9 289 | 32,5 | 127,6 |
V letošním roce inkaso spotřební daně
z tabáku a tabákových výrobků
vybírané finančními úřady
není srovnatelné s inkasem v loňském
roce, neboť novelou zákona o spotřebních
daních (zákon č. 148/1995 Sb.) byla zahrnuta
spotřební daň z cigaret do ceny tabákových
nálepek (kolků). Tato úprava změnila
vznik daňové povinnosti, kterou až dosud bylo
vyskladnění či dovoz cigaret. S účinností
od 1. 1. 1996 vzniká u cigaret povinnost zaplatit spotřební
daň do 60-ti dnů od nákupu tabákových
nálepek, které výrobci a dovozci cigaret
nakupují u Oblastního celního úřadu
Praha. Spotřební daně z cigaret (s výjimkou
daně za zdaňovací období minulých
let) od letošního roku vybírá OCÚ
Praha.
Úhrnné inkaso spotřebních daní
z lihu a alkoholických nápojů je zhruba na
stejné úrovni jako v loňském roce.
V rámci kontrolní činnosti správců
daně bylo doměřeno plátcům
daně 0,3 mld Kč. Celkově - vč. dodatečných
daňových přiznání 0,1 mld Kč
- bylo v I. pololetí 1996 doměřeno 0,4 mld
Kč.
c) Clo
Odvody cla do státního rozpočtu jsou plněny
rovnoměrně podle předpokladu rozpočtu
na rok 1996. Ke konci června bylo na clu získáno
9,4 mld Kč, což odpovídá téměř
1/2 ročního úkolu (plnění na
49,6%). Výnos je zhruba o 1 mld Kč vyšší
než ve stejném období minulého roku.
Více než 98% inkasovaného cla je z dovozů
pro obchodní činnost a necelá 2% od obyvatelstva.
Příjmy z cla a daní odváděné
do státního rozpočtu celními orgány
mají mírně klesající tendenci
vlivem snižování celních sazeb, které
je výsledkem mnohostranných jednání
a dohod. Dokumentuje to vývoj celní incidence:
rok 1992 | 5,3% |
rok 1993 | 5,0% |
rok 1994 | 4,9% |
rok 1995 (odhad) | 3,9% |
Přes narůstající počet obchodních
případů v dovozu ze zahraničí
dochází na základě mezistátních
dohod v oblasti volného obchodu s EU a ESVO ke snižování
celních sazeb v podstatě u všech výrobků,
které si dosud ponechávaly plnou výši
cla.