d) Daň z příjmů právnických
osob
Na příjmech z daně z příjmů
právnických osob bylo odvedeno do státního
rozpočtu ke konci června 24,9 mld Kč, tj.
45,9% rozpočtované částky. Do nižší
úrovně inkasa ve srovnání s předchozím
rokem (kdy bylo ve stejném období inkasováno
36,7 mld Kč) se promítla:
- změna zákona č. 154/1995 Sb., podle níž
od 1. 1. 1996 je 20% inkasované daně státním
rozpočtem převáděno do místních
rozpočtů,
- změna zákona č. 149/1995 Sb., o dani z
příjmů; zejména jde o možnost
odpisu pohledávek do daňově účinných
nákladů.
Nižší inkaso daně v roce 1996 ovlivnila
i vyšší míra investování,
promítající se ve vyšší
tvorbě odpisů.
Tento vliv je patrný z následujícího
srovnání:
V I. pololetí roku 1996 bylo v rámci kontrolní
činnosti pracovníků územních
finančních orgánů dodatečně
doměřeno na DPPO celkem 0,9 mld Kč. Zároveň
však došlo ke snížení celkového
výnosu daně v důsledku vratek poplatníkům,
a to jak z důvodu využití možnosti snížit
daňovou povinnost na základě dodatečného
daňového přiznání, tak v důsledku
úpravy záloh na daň provedené finančními
úřady na žádost poplatníků.
e) Daň z příjmů fyzických
osob
V roce 1995 byla příjmem státního
rozpočtu výhradně ta část daně
z příjmů fyzických osob (DPFO), která
byla srážena podle zvláštní sazby
(§ 36 zákona o dani z příjmů).
Od 1. ledna 1996 v souvislosti s novelou rozpočtových
pravidel je příjmem státního rozpočtu
také část daně z příjmů
fyzických osob ze závislé činnosti
a funkčních požitků, plynoucí
do konce roku 1995 do rozpočtů okresních
úřadů a obcí.
Za I. pololetí 1996 inkasoval státní rozpočet
na DPFO celkem 14,4 mld Kč, z toho 8,6 mld Kč představuje
výnos daně z příjmů ze závislé
činnosti a funkčních požitků.
f) Silniční daň
Silniční daň se od roku 1995 platí
zálohově v termínech splatností 15.
dubna, 15. července, 15. října a 15. prosince.
To znamená, že v hodnoceném období byla
splatná pouze jedna záloha. Celkový výnos
této daně dosáhl 1,8 mld Kč, což
v meziročním srovnání představuje
nárůst o 13% (loňský výnos
činil 1,6 mld Kč). Nárůst v letošním
roce vyplývá z toho, že vyrovnání
daně splatné v lednu 1996 zahrnovalo odlišné
tituly než vyrovnání v lednu 1995 a dále
z toho, že bylo zrušeno osvobození osobních
automobilů s katalyzátory vyhovujícími
překonané normě EURO 1.
g) Majetkové daně
Celkový výnos majetkových daní (daň
dědická, darovací a z převodu nemovitostí)
v hodnoceném období činil 1,8 mld Kč,
výnos ve stejném období loňského
roku byl o 0,3 mld Kč nižší. Tento vývoj
potvrzuje pokračující rozvoj trhu s nemovitostmi.
Struktura výnosu majetkových daní v I. pololetí
byla následující:
daň z převodu nemovitostí | 88,8% | |
daň dědická | 2,8% | |
daň darovací | 8,7% | z celkového výnosu majetkových daní |
h) Ostatní daňové příjmy
Součástí této položky příjmů
státního rozpočtu jsou poplatky, odvody za
neoprávněné použití rozpočtových
prostředků a rovněž platby staré
daňové soustavy (zejména uhrazené
nedoplatky, doměrky a posečkání).
Za I. pololetí letošního roku bylo na těchto
příjmech vyinkasováno celkem 3,2 mld Kč.
V porovnání se stejným obdobím loňského
roku vzrostl podíl poplatků na celkovém inkasu
a poklesl podíl daní dřívější
daňové soustavy.
B. Pojistné sociálního zabezpečení
a příspěvek na státní politiku
zaměstnanosti
Odvedené pojistné na sociální zabezpečení
a příspěvek na státní politiku
zaměstnanosti dosáhly ke konci června 82,9
mld Kč (vč. pokut, penále aj.), což
představuje 46,3% celoročně předpokládaného
inkasa. (Uvedené údaje zahrnují příjmy
inkasované nejen v kapitole ministerstva práce a
sociálních věcí, ale i v kapitolách
ministerstev obrany, vnitra, spravedlností a BIS.)
Proti stejnému období loňského roku
bylo na těchto platbách získáno více
o 11,4 mld Kč, tj. přírůstek 15,9%.
Z pojistného vybraného orgány MPSV ve výši
80,2 mld Kč představuje
- pojistné důchodového zabezpečení | 61,7 mld Kč |
- pojistné nemocenského pojištění | 10,2 mld Kč |
- příspěvek na státní politiku zaměstnanosti | 8,3 mld Kč |
Pojistné na důchodové pojištění
bylo ve srovnání s výdaji na důchody
(včetně zálohy na červenec) vyšší
o cca 2 mld Kč. Tento vývoj však nelze považovat
za přebytek pojistného, protože ve výdajích
nejsou zahrnuty neinvestiční a investiční
výdaje České správy sociálního
zabezpečení spojené se správou důchodového
pojištění. Tento údaj bude definitivně
znám až po skončení roku.
V ostatních kapitolách bylo na pojistném
sociálního zabezpečení inkasováno
celkem 2,7 mld Kč.
C. Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy zahrnují příjmy
ze splátek vládních úvěrů,
dále kreditní úroky z prostředků
státu u ČNB, příjmy rozpočtových
organizací, pokuty a penále aj. Z rozpočtované
částky nedaňových příjmů
bylo ke konci června inkasováno celkem 11,5 mld
Kč, tj. 37,3%.
a) Příjmy z vládních úvěrů
Ze splátek vládních úvěrů
a obdobných úvěrů poskytnutých
do zahraničí byly v I. pololetí 1996 dosaženy
rozpočtové příjmy v celkovém
rozsahu 2 078 mil. Kč, což představuje jen
17,8% rozpočtované částky a cca 67%
těchto příjmů dosažených
ve stejném období v loňském roce.
Alikvótní podíl v plnění nebyl
dosažen ani u splátek vládních úvěrů
a pohledávek převzatých od ČSOB, ani
u rozpočtovaných příjmů z plynárenských
VIA.
U speciálních vládních úvěrů
nebyly realizovány žádné splátky
a u civilních vládních úvěrů
i přes poměrně dobré plnění
deblokací (271 mil. Kč čistého inkasa
dosaženého hlavně z Barmy) byly celkové
realizované splátky (300 mil. Kč) velmi nízké.
Důvodem celkově nízkého plnění
splátek civilních vládních úvěrů
(jen 4,5%) i splátek pohledávek převzatých
od ČSOB (jen 28,3%) je nerealizace splátek jistiny
a úroků z Ruské federace, které představují
cca 98% schváleného rozpisu splátek těchto
zahraničních pohledávek státu. Neplnění,
které lze vyčíslit na 5,2 mld Kč,
souvisí s uzavřením dohod s Pařížským
klubem věřitelů o restrukturalizaci a odkladu
ruských splátek a výrazně ovlivňuje
celkové plnění příjmů
státního rozpočtu.
Z rozpočtovaných příjmů z plynárenských
VIA byly v I. pololetí 1996 realizovány jen splátky
státní půjčky související
s 1. etapou výstavby. Celkem bylo na tyto splátky
dodáno z Ruské federace cca 1 200 mil. m3
zemního plynu, takže po úhradě třetinového
podílu Slovenské republiky činil celkový
příjem státního rozpočtu České
republiky z tohoto titulu cca 1 430 mil. Kč, což představuje
plnění příjmů z plynárenských
VIA na 45,6%.
b) Kreditní úroky
V I. pololetí 1996 byly vyúčtovány
kreditní úroky z prostředků státu
na bankovních účtech ve výši
2 317 mil. Kč, což po odečtení daně
z příjmů představuje 1 870 mil. Kč,
tj. 49,3% z rozpočtovaných celoročních
příjmů z tohoto titulu. Oproti stejnému
období roku 1995 jsou tyto příjmy nižší
o 3,4%. Převážnou část kreditních
úroků za I. pololetí převedla ČNB
do příjmů státního rozpočtu
až 1. 7. 1996, v pokladním plnění ke
konci června je zahrnuto pouze 944 mil. Kč.
Z vyúčtovaných kreditních úroků
po zdanění tvoří největší
část (71,7%) úroky z termínovaných
vkladů na účtech státních finančních
aktiv, dalších 9% činí úroky
z prostředků na účtech finančních
úřadů a 8,8% úroky z přebytku
státního rozpočtu za rok 1995 vedeného
na bilančním účtě ministerstva
financí, o jehož použití rozhodne Parlament
při projednávání státního
závěrečného účtu za
rok 1995.
Kreditní úroky z přebytků běžného
hospodaření státního rozpočtu,
resp. z prostředků získaných z výnosů
emisí státních pokladničních
poukázek na krytí dočasných rozpočtových
schodků, představují v tomto období
5,7% z dosaženého objemu kreditních úroků
po zdanění.
c) Příjmy rozpočtových a odvody
příspěvkových organizací
Příjmy rozpočtových organizací,
plněné zatím na 43,3%, nenaplňují
alikvotu poloviny ročního rozpočtu.
Z objemově významnějších kapitol
se - po odečtení příjmů z pojistného
sociálního zabezpečení - nižší
inkaso příjmů soustředilo zejména
do resortů ministerstva obrany (35%), ministerstva vnitra
(47%) a ministerstvo školství, mládeže
a tělovýchovy (37%), kde nebyly zatím realizovány
příjmy za odprodeje neupotřebitelného
a přebytečného movitého a nemovitého
majetku.
Naopak vyšší plnění vykazuje ministerstvo
zdravotnictví (na 203%), na němž se podílí
zejména Státní zdravotní ústav
(příjmy z placených služeb) a Státní
ústav pro kontrolu léčiv.
3. Výdaje státního rozpočtu
Výdaje zahrnuté ve státním rozpočtu
byly v I. pololetí čerpány ve výši
230,4 mld Kč, což představuje 46,1% rozpočtu
upraveného o provedená rozpočtová
opatření. Absolutně však byly výdaje
státního rozpočtu za prvních šest
měsíců letošního roku vyšší
o téměř 30 mld Kč, tj. o 14,8%, přičemž
schválený rozpočet na letošní
rok předpokládal nárůst proti dosažené
skutečnosti roku 1995 o 64,9 mld Kč, tj. o 15%.
Čerpání výdajů v letošním
I. pololetí je nejnižší od vzniku České
republiky:
v% |
Rok | ||||
Výdaje leden - červen |
Pozn.: v letech 1993 a 1994 údaje bez clearingu se SR
Čerpání jednotlivých druhů
výdajů v I. pololetí 1996 bylo následující:
v mld Kč
Ukazatel | |||||||
Neinvestiční výdaje | 180,46 | 432,71 | 434,06 | 206,03 | 47,5 | 114,2 | |
Výdaje rozpočtových organizací | 49,77 | 157,19 | 156,90 | 73,72 | 47,0 | 148,1 | |
z toho: účelové prostředky pro územní orgány | 1,22 | 27,36 | 27,28 | 15,25 | 55,9 | ||
Příspěvky na činnost příspěvkovým organizacím | 18,33 | 42,70 | 43,17 | 22,20 | 51,4 | 121,1 | |
Úrokové platby | [kap. MPSV, MO, MV, MSp] 3,68 | 14,17 | 14,17 | 6,14 | 43,3 | 166,8 | |
Dotace, platby a příspěvky | 108,68 | 218,65 | 219,82 | 103,97 | 47,3 | 95,7 | |
v tom: | dotace podnikatelským subjektům | 13,98 | 27,21 | 27,01 | 13,47 | 49,9 | 96,4 |
dotace občanským sdružením | 0,88 | 1,79 | 1,79 | 0,88 | 49,2 | 100,0 | |
ostatní dotace a příspěvky | 5,36 | 11,72 | 13,46 | 7,38 | 54,8 | 137,7 | |
dotace jiným rozpočtům | 13,95 | 18,10 | 18,10 | 8,92 | 49,3 | 63,9 | |
v tom: územním rozpočtům | 13,10 | 16,85 | 16,85 | 8,49 | 50,4 | 64,8 | |
mimorozpočtovým fondům | 0,85 | 1,25 | 1,25 | 0,43 | 34,4 | 50,6 | |
platby a příspěvky obyvatelstvu - sociální zabezpečení (vč. prostředků na státní politiku zaměstnanosti [v r. 1995 se na úhradě úroků podílel FNM] | 73,32 | 158,33 | 158,29 | 72,94 | 46,1 | 99,5 | |
z toho: důchody | 131,70 | 131,70 | 57,91 | 44,0 | |||
platby do zahraničí | 1,19 | 1,50 | 1,17 | 0,38 | 32,5 | 31,9 | |
Investiční výdaje a dotace | 16,61 | 61,48 | 61,87 | 23,10 | 37,3 | 139,1 | |
z toho účelové prostředky pro územní orgány | 4,41 | 7,13 | 10,87 | 6,06 | 55,7 | 137,4 | |
Vládní úvěry | 3,61 | 3,45 | 3,45 | 1,22 | 35,4 | 33,8 | |
Výdaje celkem | 200,68 | 497,64 | 499,38 | 230,35 | 46,1 | 114,8 |