d) Daň z příjmů právnických osob

Na příjmech z daně z příjmů právnických osob bylo odvedeno do státního rozpočtu ke konci června 24,9 mld Kč, tj. 45,9% rozpočtované částky. Do nižší úrovně inkasa ve srovnání s předchozím rokem (kdy bylo ve stejném období inkasováno 36,7 mld Kč) se promítla:

- změna zákona č. 154/1995 Sb., podle níž od 1. 1. 1996 je 20% inkasované daně státním rozpočtem převáděno do místních rozpočtů,

- změna zákona č. 149/1995 Sb., o dani z příjmů; zejména jde o možnost odpisu pohledávek do daňově účinných nákladů.

Nižší inkaso daně v roce 1996 ovlivnila i vyšší míra investování, promítající se ve vyšší tvorbě odpisů.

Tento vliv je patrný z následujícího srovnání:

V I. pololetí roku 1996 bylo v rámci kontrolní činnosti pracovníků územních finančních orgánů dodatečně doměřeno na DPPO celkem 0,9 mld Kč. Zároveň však došlo ke snížení celkového výnosu daně v důsledku vratek poplatníkům, a to jak z důvodu využití možnosti snížit daňovou povinnost na základě dodatečného daňového přiznání, tak v důsledku úpravy záloh na daň provedené finančními úřady na žádost poplatníků.

e) Daň z příjmů fyzických osob

V roce 1995 byla příjmem státního rozpočtu výhradně ta část daně z příjmů fyzických osob (DPFO), která byla srážena podle zvláštní sazby (§ 36 zákona o dani z příjmů). Od 1. ledna 1996 v souvislosti s novelou rozpočtových pravidel je příjmem státního rozpočtu také část daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti a funkčních požitků, plynoucí do konce roku 1995 do rozpočtů okresních úřadů a obcí.

Za I. pololetí 1996 inkasoval státní rozpočet na DPFO celkem 14,4 mld Kč, z toho 8,6 mld Kč představuje výnos daně z příjmů ze závislé činnosti a funkčních požitků.

f) Silniční daň

Silniční daň se od roku 1995 platí zálohově v termínech splatností 15. dubna, 15. července, 15. října a 15. prosince. To znamená, že v hodnoceném období byla splatná pouze jedna záloha. Celkový výnos této daně dosáhl 1,8 mld Kč, což v meziročním srovnání představuje nárůst o 13% (loňský výnos činil 1,6 mld Kč). Nárůst v letošním roce vyplývá z toho, že vyrovnání daně splatné v lednu 1996 zahrnovalo odlišné tituly než vyrovnání v lednu 1995 a dále z toho, že bylo zrušeno osvobození osobních automobilů s katalyzátory vyhovujícími překonané normě EURO 1.

g) Majetkové daně

Celkový výnos majetkových daní (daň dědická, darovací a z převodu nemovitostí) v hodnoceném období činil 1,8 mld Kč, výnos ve stejném období loňského roku byl o 0,3 mld Kč nižší. Tento vývoj potvrzuje pokračující rozvoj trhu s nemovitostmi.

Struktura výnosu majetkových daní v I. pololetí byla následující:

daň z převodu nemovitostí 88,8% 
daň dědická2,8%  
daň darovací8,7% z celkového výnosu majetkových daní

h) Ostatní daňové příjmy

Součástí této položky příjmů státního rozpočtu jsou poplatky, odvody za neoprávněné použití rozpočtových prostředků a rovněž platby staré daňové soustavy (zejména uhrazené nedoplatky, doměrky a posečkání).

Za I. pololetí letošního roku bylo na těchto příjmech vyinkasováno celkem 3,2 mld Kč. V porovnání se stejným obdobím loňského roku vzrostl podíl poplatků na celkovém inkasu a poklesl podíl daní dřívější daňové soustavy.

B. Pojistné sociálního zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti

Odvedené pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti dosáhly ke konci června 82,9 mld Kč (vč. pokut, penále aj.), což představuje 46,3% celoročně předpokládaného inkasa. (Uvedené údaje zahrnují příjmy inkasované nejen v kapitole ministerstva práce a sociálních věcí, ale i v kapitolách ministerstev obrany, vnitra, spravedlností a BIS.)

Proti stejnému období loňského roku bylo na těchto platbách získáno více o 11,4 mld Kč, tj. přírůstek 15,9%. Z pojistného vybraného orgány MPSV ve výši 80,2 mld Kč představuje

- pojistné důchodového zabezpečení 61,7 mld Kč
- pojistné nemocenského pojištění 10,2 mld Kč
- příspěvek na státní politiku zaměstnanosti 8,3 mld Kč

Pojistné na důchodové pojištění bylo ve srovnání s výdaji na důchody (včetně zálohy na červenec) vyšší o cca 2 mld Kč. Tento vývoj však nelze považovat za přebytek pojistného, protože ve výdajích nejsou zahrnuty neinvestiční a investiční výdaje České správy sociálního zabezpečení spojené se správou důchodového pojištění. Tento údaj bude definitivně znám až po skončení roku.

V ostatních kapitolách bylo na pojistném sociálního zabezpečení inkasováno celkem 2,7 mld Kč.

C. Nedaňové příjmy

Nedaňové příjmy zahrnují příjmy ze splátek vládních úvěrů, dále kreditní úroky z prostředků státu u ČNB, příjmy rozpočtových organizací, pokuty a penále aj. Z rozpočtované částky nedaňových příjmů bylo ke konci června inkasováno celkem 11,5 mld Kč, tj. 37,3%.

a) Příjmy z vládních úvěrů

Ze splátek vládních úvěrů a obdobných úvěrů poskytnutých do zahraničí byly v I. pololetí 1996 dosaženy rozpočtové příjmy v celkovém rozsahu 2 078 mil. Kč, což představuje jen 17,8% rozpočtované částky a cca 67% těchto příjmů dosažených ve stejném období v loňském roce. Alikvótní podíl v plnění nebyl dosažen ani u splátek vládních úvěrů a pohledávek převzatých od ČSOB, ani u rozpočtovaných příjmů z plynárenských VIA.

U speciálních vládních úvěrů nebyly realizovány žádné splátky a u civilních vládních úvěrů i přes poměrně dobré plnění deblokací (271 mil. Kč čistého inkasa dosaženého hlavně z Barmy) byly celkové realizované splátky (300 mil. Kč) velmi nízké. Důvodem celkově nízkého plnění splátek civilních vládních úvěrů (jen 4,5%) i splátek pohledávek převzatých od ČSOB (jen 28,3%) je nerealizace splátek jistiny a úroků z Ruské federace, které představují cca 98% schváleného rozpisu splátek těchto zahraničních pohledávek státu. Neplnění, které lze vyčíslit na 5,2 mld Kč, souvisí s uzavřením dohod s Pařížským klubem věřitelů o restrukturalizaci a odkladu ruských splátek a výrazně ovlivňuje celkové plnění příjmů státního rozpočtu.

Z rozpočtovaných příjmů z plynárenských VIA byly v I. pololetí 1996 realizovány jen splátky státní půjčky související s 1. etapou výstavby. Celkem bylo na tyto splátky dodáno z Ruské federace cca 1 200 mil. m3 zemního plynu, takže po úhradě třetinového podílu Slovenské republiky činil celkový příjem státního rozpočtu České republiky z tohoto titulu cca 1 430 mil. Kč, což představuje plnění příjmů z plynárenských VIA na 45,6%.

b) Kreditní úroky

V I. pololetí 1996 byly vyúčtovány kreditní úroky z prostředků státu na bankovních účtech ve výši 2 317 mil. Kč, což po odečtení daně z příjmů představuje 1 870 mil. Kč, tj. 49,3% z rozpočtovaných celoročních příjmů z tohoto titulu. Oproti stejnému období roku 1995 jsou tyto příjmy nižší o 3,4%. Převážnou část kreditních úroků za I. pololetí převedla ČNB do příjmů státního rozpočtu až 1. 7. 1996, v pokladním plnění ke konci června je zahrnuto pouze 944 mil. Kč.

Z vyúčtovaných kreditních úroků po zdanění tvoří největší část (71,7%) úroky z termínovaných vkladů na účtech státních finančních aktiv, dalších 9% činí úroky z prostředků na účtech finančních úřadů a 8,8% úroky z přebytku státního rozpočtu za rok 1995 vedeného na bilančním účtě ministerstva financí, o jehož použití rozhodne Parlament při projednávání státního závěrečného účtu za rok 1995.

Kreditní úroky z přebytků běžného hospodaření státního rozpočtu, resp. z prostředků získaných z výnosů emisí státních pokladničních poukázek na krytí dočasných rozpočtových schodků, představují v tomto období 5,7% z dosaženého objemu kreditních úroků po zdanění.

c) Příjmy rozpočtových a odvody příspěvkových organizací

Příjmy rozpočtových organizací, plněné zatím na 43,3%, nenaplňují alikvotu poloviny ročního rozpočtu.

Z objemově významnějších kapitol se - po odečtení příjmů z pojistného sociálního zabezpečení - nižší inkaso příjmů soustředilo zejména do resortů ministerstva obrany (35%), ministerstva vnitra (47%) a ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (37%), kde nebyly zatím realizovány příjmy za odprodeje neupotřebitelného a přebytečného movitého a nemovitého majetku.

Naopak vyšší plnění vykazuje ministerstvo zdravotnictví (na 203%), na němž se podílí zejména Státní zdravotní ústav (příjmy z placených služeb) a Státní ústav pro kontrolu léčiv.

3. Výdaje státního rozpočtu

Výdaje zahrnuté ve státním rozpočtu byly v I. pololetí čerpány ve výši 230,4 mld Kč, což představuje 46,1% rozpočtu upraveného o provedená rozpočtová opatření. Absolutně však byly výdaje státního rozpočtu za prvních šest měsíců letošního roku vyšší o téměř 30 mld Kč, tj. o 14,8%, přičemž schválený rozpočet na letošní rok předpokládal nárůst proti dosažené skutečnosti roku 1995 o 64,9 mld Kč, tj. o 15%.

Čerpání výdajů v letošním I. pololetí je nejnižší od vzniku České republiky:

 v%

Rok
1993
1994
1995
1996
 
% z celoroční skutečnosti
% plnění upr. rozpočtu
Výdaje leden - červen
48,1
48,6
46,4
46,1

Pozn.: v letech 1993 a 1994 údaje bez clearingu se SR

Čerpání jednotlivých druhů výdajů v I. pololetí 1996 bylo následující:

v mld Kč

Ukazatel
Skutečnost leden - červen 1995
Rozpočet 1996
Skutečnost leden - červen 1996
% plnění (4 : 3)
index 1996/95 (4 : 1)
  
schválený
vč. rozpoč. opatření
   
 
1
2
3
4
5
6
Neinvestiční výdaje 180,46432,71 434,06206,03 47,5114,2
Výdaje rozpočtových organizací 49,77157,19156,90 73,7247,0148,1
z toho: účelové prostředky pro územní orgány 1,2227,3627,28 15,2555,9 
Příspěvky na činnost příspěvkovým organizacím 18,3342,7043,17 22,2051,4121,1
Úrokové platby [kap. MPSV, MO, MV, MSp] 3,6814,17 14,176,1443,3 166,8
Dotace, platby a příspěvky 108,68218,65219,82 103,9747,395,7
v tom:dotace podnikatelským subjektům 13,9827,2127,01 13,4749,996,4
 dotace občanským sdružením 0,881,791,79 0,8849,2100,0
 ostatní dotace a příspěvky 5,3611,7213,46 7,3854,8137,7
 dotace jiným rozpočtům 13,9518,1018,10 8,9249,363,9
 v tom: územním rozpočtům 13,1016,8516,85 8,4950,464,8
 mimorozpočtovým fondům 0,851,251,25 0,4334,450,6
 platby a příspěvky obyvatelstvu - sociální zabezpečení (vč. prostředků na státní politiku zaměstnanosti [v r. 1995 se na úhradě úroků podílel FNM] 73,32158,33158,29 72,9446,199,5
 z toho: důchody
-
131,70 131,7057,9144,0
x
 platby do zahraničí 1,191,501,17 0,3832,531,9
Investiční výdaje a dotace 16,6161,48 61,8723,10 37,3139,1
z toho účelové prostředky pro územní orgány 4,417,1310,87 6,0655,7137,4
Vládní úvěry 3,613,45 3,451,2235,4 33,8
Výdaje celkem200,68 497,64499,38 230,3546,1 114,8

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP