Značný časový odstup od přípravy návrhu státního rozpočtu na letošní rok si vyžádal úpravy a korekce některých ukazatelů rozpočtu schváleného zákonem č. 305/95 Sb., o státním rozpočtu na rok 1996.

Rozpočtová opatření provedená v průběhu I. pololetí ve svém souhrnu znamenala zvýšení výdajů státního rozpočtu celkem o 1,7 mld Kč, což představuje 0,3% objemu schváleného zákonem.

V rámci neinvestičních výdajů (zvýšení celkem o 1,3 mld Kč) došlo především k posílení výdajů kapitoly ministerstva obrany o 210 mil. Kč v návaznosti na zvýšení příjmů státního rozpočtu z titulu uzavření směnné smlouvy s Polskou republikou na výměnu vojenské letecké techniky (schváleno usnesením vlády č. 745/95). Obdobně ve vazbě na zvýšení příjmů státního rozpočtu byly zvýšeny neinvestiční výdaje kapitoly ministerstva vnitra o 129 mil. Kč v souvislosti s částečnou úhradou pohledávek České republiky v Ruské federaci prostřednictvím dodávky letounu TU 154M pro potřeby tohoto resortu (usnesení vlády č. 769/95).

Souvztažně s příjmy byly výdaje státního rozpočtu v souladu s usnesením vlády ke státnímu závěrečnému účtu za rok 1995 dále upraveny o výsledky zúčtování finančních vztahů ústředních orgánů a dalších organizací se státním rozpočtem (částka 696 mil. Kč) a o vypořádání účelových prostředků poskytnutých v roce 1995 ze státního rozpočtu do rozpočtů obcí a okresních úřadů (623 mil. Kč).

Změny ve struktuře výdajů byly ovlivněny zejména rozpouštěním rezerv a účelových prostředků z kapitoly Všeobecná pokladní správa do ostatních rozpočtových kapitol a dále upřesněním rozdělení rozpočtových prostředků v oblasti výdajů rozpočtových organizací, příspěvků příspěvkovým organizacím a ostatních dotací a příspěvků ve prospěch regionálního školství. Nejvyšší zvýšení se proto týkalo prostředků poskytovaných příspěvkovým organizacím, jímž má být poskytnuto o 2,2 mld Kč více než uvažoval schválený rozpočet na letošní rok, z toho 1,7 mld Kč formou ostatních dotací a příspěvků.

V důsledku změny financování regionálních škol a jejich přechodu z rozpočtové na příspěvkovou formu hospodaření došlo v rámci rozpočtových kapitol k nejvyššímu zvýšení těchto výdajů u kapitoly ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.

Průběh čerpání celkových výdajů státního rozpočtu v jednotlivých měsících let 1995 a 1996 je zřejmý z následujícího srovnání:

Z grafu je zřejmé především tradičně vyšší čerpání výdajů vždy v posledním měsíci čtvrtletí. Nárůst v dubnu je ovlivněn zejména vyšším čerpáním příspěvků příspěvkových organizací, v nichž se odráží čerpání záloh na dotace na celé 2. čtvrtletí; tyto výdaje státního rozpočtu tak byly ke konci dubna letošního roku čerpány již téměř na 60% rozpočtu.

Strukturu rozpočtových výdajů vynaložených do konce června ukazuje graf:

Uvedené členění výdajů státního rozpočtu zahrnuje ve vztahu k rozpočtům okresních úřadů a obcí pouze dotaci stanovenou zákonem ve výši 16,8 mld Kč. Je však třeba vidět, že vedle této zákonné dotace poskytuje státní rozpočet místním orgánům v průběhu roku v neinvestiční i investiční oblasti další účelově určené prostředky k zabezpečení jejich finančních potřeb.

Z celkové výše takto vyčleněných prostředků, která ve schváleném rozpočtu činila 34,5 mld Kč a v průběhu I. pololetí byla zvýšena 38,2 mld Kč, bylo ke konci června převedeno územním orgánům ke stanoveným účelům cca 21,3 mld Kč, tzn. již téměř 56% upraveného rozpočtu (bližší komentování těchto výdajů státního rozpočtu je provedeno v následujících částech zprávy). Po jejich zohlednění se podíl územních orgánů na čerpání výdajů státního rozpočtu v I. pololetí 1996 (vč. zákonné dotace okresním úřadům a obcím) výrazně zvyšuje a dosahuje téměř 13%:

Analýza dosavadního vývoje jednotlivých druhů rozpočtových výdajů ukazuje zatím nízké plnění zejména investičních výdajů a výdajů spojených s financováním vládních úvěrů, jejichž čerpání k 30. červnu je výrazně pod alikvotou poloviny roku.

A. Neinvestiční výdaje

Běžné (neinvestiční výdaje) byly za prvních šest měsíců letošního roku čerpány celkem na 47, 5%, což je v podstatě shodně s minulým rokem, kdy bylo ve stejném období vyčerpáno 47,4% celoročního objemu výdajů.

Vývoj jednotlivých položek, zahrnutých v běžných výdajích státního rozpočtu, je diferencovaný.

a) Transfery obyvatelstvu (tj. výdaje na dávky sociálního zabezpečení, státní vyrovnávací příspěvek a státní politiku zaměstnanosti) se vyvíjejí v podstatě rovnoměrně. Od začátku roku do konce června bylo poskytnuto do této oblasti celkem 72,9 mld Kč, což představuje plnění na 46,1% rozpočtu zahrnujícího provedené úpravy:

v mil. Kč

 
Skutečnost k 30. 6. 1995
Rozpočet 1996
Skutečnost k 30. 6. 1996
% plnění
Index 96/95
  
schválený
upravený
   
Výdaje na sociální zabezpečení celkem 73 321158 335 158 28772 943 46,199,5
v tom:      
- důchody49 135 131 699131 69957 907 44,0117,9
- ost. dávky[v tom SVP 3 083 mil. Kč] 22 949 23 93623 88813 823 57,960,2
- státní politika zaměstnanosti 1 2372 7002 700 1 21344,998,1


V uvedené částce převažují především vyplacené důchody a ostatní dávky sociálního zabezpečení, které dohromady tvoří 98,3% celkových výdajů státního rozpočtu na sociální zabezpečení. Celkově byly výdaje na sociální zabezpečení absolutně i relativně nižší než v I. pololetí loňského roku, což souvisí se změnou způsobu vyplácení dávek státní sociální podpory, které jsou v letošním roce vypláceny prostřednictvím okresních úřadů.

Součástí ostatních dávek sociálního zabezpečení je i státní vyrovnávací příspěvek, na němž bylo v hodnoceném období vyplaceno 554 mil. Kč (loni touto dobou to bylo 3,1 mld Kč). Podle platných předpisů bylo vyplácení příspěvku jako samostatné dávky ukončeno v lednu letošního roku, neboť SVP byl v roce 1996 transformován na sociální příplatek a je vyplácen prostřednictvím dávkových pracovišť státní sociální podpory okresních úřadů a z prostředků určených na dávky státní sociální podpory. Původním způsobem bude SVP vyplácen nadále pouze v případech, kdy na něj je uplatněn nárok za dobu platnosti staré zákonné úpravy (např. vyřízení uplatnění sporných nároků ap.).

Na státní politiku zaměstnanosti bylo vynaloženo 1,2 mld Kč tj. asi o 260 mil. Kč méně než v I. pololetí loňského roku, a to v důsledku nižších výdajů v oblasti aktivní politiky zaměstnanosti. Celkově výdaje na politiku zaměstnanosti představují v letošním roce pouze 1,7% objemu výdajů na sociální zabezpečení.

Při srovnání s rokem 1995 je třeba vzít v úvahu, že vykazované údaje o výdajích státního rozpočtu na sociální zabezpečení nezahrnují dávky státní sociální podpory, jejichž výplatu provádějí okresní úřady. Na tento účel je ve státním rozpočtu, v kapitole Všeobecná pokladní správa, rezervována částka 25,9 mld Kč, která je postupně převáděna místním rozpočtům. Ke konci června tak bylo ze státního rozpočtu uvolněno celkem 12,6 mld Kč (je součástí částky 15,3 mld Kč vykázané jako výdaj rozpočtových organizací určený pro územní orgány). Po zohlednění této částky dosáhly celkové výdaje státního rozpočtu na sociální zabezpečení výše 85,5 mld Kč a byly o 12,2 mld Kč vyšší než v předchozím roce - státní rozpočet počítá srovnatelně s celoročním zvýšením o 28,6 mld Kč.

Graf ukazuje strukturu výdajů na sociální zabezpečení, vč. dávek státní sociální podpory:



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP