Značný časový odstup od přípravy
návrhu státního rozpočtu na letošní
rok si vyžádal úpravy a korekce některých
ukazatelů rozpočtu schváleného zákonem
č. 305/95 Sb., o státním rozpočtu
na rok 1996.
Rozpočtová opatření provedená
v průběhu I. pololetí ve svém souhrnu
znamenala zvýšení výdajů státního
rozpočtu celkem o 1,7 mld Kč, což představuje
0,3% objemu schváleného zákonem.
V rámci neinvestičních výdajů
(zvýšení celkem o 1,3 mld Kč) došlo
především k posílení výdajů
kapitoly ministerstva obrany o 210 mil. Kč v návaznosti
na zvýšení příjmů státního
rozpočtu z titulu uzavření směnné
smlouvy s Polskou republikou na výměnu vojenské
letecké techniky (schváleno usnesením vlády
č. 745/95). Obdobně ve vazbě na zvýšení
příjmů státního rozpočtu
byly zvýšeny neinvestiční výdaje
kapitoly ministerstva vnitra o 129 mil. Kč v souvislosti
s částečnou úhradou pohledávek
České republiky v Ruské federaci prostřednictvím
dodávky letounu TU 154M pro potřeby tohoto resortu
(usnesení vlády č. 769/95).
Souvztažně s příjmy byly výdaje
státního rozpočtu v souladu s usnesením
vlády ke státnímu závěrečnému
účtu za rok 1995 dále upraveny o výsledky
zúčtování finančních
vztahů ústředních orgánů
a dalších organizací se státním
rozpočtem (částka 696 mil. Kč) a o
vypořádání účelových
prostředků poskytnutých v roce 1995 ze státního
rozpočtu do rozpočtů obcí a okresních
úřadů (623 mil. Kč).
Změny ve struktuře výdajů byly ovlivněny
zejména rozpouštěním rezerv a účelových
prostředků z kapitoly Všeobecná pokladní
správa do ostatních rozpočtových kapitol
a dále upřesněním rozdělení
rozpočtových prostředků v oblasti
výdajů rozpočtových organizací,
příspěvků příspěvkovým
organizacím a ostatních dotací a příspěvků
ve prospěch regionálního školství.
Nejvyšší zvýšení se proto
týkalo prostředků poskytovaných příspěvkovým
organizacím, jímž má být poskytnuto
o 2,2 mld Kč více než uvažoval schválený
rozpočet na letošní rok, z toho 1,7 mld Kč
formou ostatních dotací a příspěvků.
V důsledku změny financování regionálních
škol a jejich přechodu z rozpočtové
na příspěvkovou formu hospodaření
došlo v rámci rozpočtových kapitol k
nejvyššímu zvýšení těchto
výdajů u kapitoly ministerstva školství,
mládeže a tělovýchovy.
Průběh čerpání celkových
výdajů státního rozpočtu v
jednotlivých měsících let 1995 a 1996
je zřejmý z následujícího srovnání:
Z grafu je zřejmé především tradičně
vyšší čerpání výdajů
vždy v posledním měsíci čtvrtletí.
Nárůst v dubnu je ovlivněn zejména
vyšším čerpáním příspěvků
příspěvkových organizací, v
nichž se odráží čerpání
záloh na dotace na celé 2. čtvrtletí;
tyto výdaje státního rozpočtu tak
byly ke konci dubna letošního roku čerpány
již téměř na 60% rozpočtu.
Strukturu rozpočtových výdajů vynaložených
do konce června ukazuje graf:
Uvedené členění výdajů
státního rozpočtu zahrnuje ve vztahu k rozpočtům
okresních úřadů a obcí pouze
dotaci stanovenou zákonem ve výši 16,8 mld
Kč. Je však třeba vidět, že vedle
této zákonné dotace poskytuje státní
rozpočet místním orgánům v
průběhu roku v neinvestiční i investiční
oblasti další účelově určené
prostředky k zabezpečení jejich finančních
potřeb.
Z celkové výše takto vyčleněných
prostředků, která ve schváleném
rozpočtu činila 34,5 mld Kč a v průběhu
I. pololetí byla zvýšena 38,2 mld Kč,
bylo ke konci června převedeno územním
orgánům ke stanoveným účelům
cca 21,3 mld Kč, tzn. již téměř
56% upraveného rozpočtu (bližší
komentování těchto výdajů státního
rozpočtu je provedeno v následujících
částech zprávy). Po jejich zohlednění
se podíl územních orgánů na
čerpání výdajů státního
rozpočtu v I. pololetí 1996 (vč. zákonné
dotace okresním úřadům a obcím)
výrazně zvyšuje a dosahuje téměř
13%:
Analýza dosavadního vývoje jednotlivých
druhů rozpočtových výdajů ukazuje
zatím nízké plnění zejména
investičních výdajů a výdajů
spojených s financováním vládních
úvěrů, jejichž čerpání
k 30. červnu je výrazně pod alikvotou poloviny
roku.
A. Neinvestiční výdaje
Běžné (neinvestiční výdaje)
byly za prvních šest měsíců letošního
roku čerpány celkem na 47, 5%, což je v podstatě
shodně s minulým rokem, kdy bylo ve stejném
období vyčerpáno 47,4% celoročního
objemu výdajů.
Vývoj jednotlivých položek, zahrnutých
v běžných výdajích státního
rozpočtu, je diferencovaný.
a) Transfery obyvatelstvu (tj. výdaje na
dávky sociálního zabezpečení,
státní vyrovnávací příspěvek
a státní politiku zaměstnanosti) se vyvíjejí
v podstatě rovnoměrně. Od začátku
roku do konce června bylo poskytnuto do této oblasti
celkem 72,9 mld Kč, což představuje plnění
na 46,1% rozpočtu zahrnujícího provedené
úpravy:
v mil. Kč
Výdaje na sociální zabezpečení celkem | 73 321 | 158 335 | 158 287 | 72 943 | 46,1 | 99,5 |
v tom: | ||||||
- důchody | 49 135 | 131 699 | 131 699 | 57 907 | 44,0 | 117,9 |
- ost. dávky | [v tom SVP 3 083 mil. Kč] 22 949 | 23 936 | 23 888 | 13 823 | 57,9 | 60,2 |
- státní politika zaměstnanosti | 1 237 | 2 700 | 2 700 | 1 213 | 44,9 | 98,1 |
V uvedené částce převažují
především vyplacené důchody a
ostatní dávky sociálního zabezpečení,
které dohromady tvoří 98,3% celkových
výdajů státního rozpočtu na
sociální zabezpečení. Celkově
byly výdaje na sociální zabezpečení
absolutně i relativně nižší než
v I. pololetí loňského roku, což souvisí
se změnou způsobu vyplácení dávek
státní sociální podpory, které
jsou v letošním roce vypláceny prostřednictvím
okresních úřadů.
Součástí ostatních dávek sociálního
zabezpečení je i státní vyrovnávací
příspěvek, na němž bylo v hodnoceném
období vyplaceno 554 mil. Kč (loni touto dobou to
bylo 3,1 mld Kč). Podle platných předpisů
bylo vyplácení příspěvku jako
samostatné dávky ukončeno v lednu letošního
roku, neboť SVP byl v roce 1996 transformován na sociální
příplatek a je vyplácen prostřednictvím
dávkových pracovišť státní
sociální podpory okresních úřadů
a z prostředků určených na dávky
státní sociální podpory. Původním
způsobem bude SVP vyplácen nadále pouze v
případech, kdy na něj je uplatněn
nárok za dobu platnosti staré zákonné
úpravy (např. vyřízení uplatnění
sporných nároků ap.).
Na státní politiku zaměstnanosti bylo vynaloženo
1,2 mld Kč tj. asi o 260 mil. Kč méně
než v I. pololetí loňského roku, a to
v důsledku nižších výdajů
v oblasti aktivní politiky zaměstnanosti. Celkově
výdaje na politiku zaměstnanosti představují
v letošním roce pouze 1,7% objemu výdajů
na sociální zabezpečení.
Při srovnání s rokem 1995 je třeba
vzít v úvahu, že vykazované údaje
o výdajích státního rozpočtu
na sociální zabezpečení nezahrnují
dávky státní sociální podpory,
jejichž výplatu provádějí okresní
úřady. Na tento účel je ve státním
rozpočtu, v kapitole Všeobecná pokladní
správa, rezervována částka 25,9 mld
Kč, která je postupně převáděna
místním rozpočtům. Ke konci června
tak bylo ze státního rozpočtu uvolněno
celkem 12,6 mld Kč (je součástí částky
15,3 mld Kč vykázané jako výdaj rozpočtových
organizací určený pro územní
orgány). Po zohlednění této částky
dosáhly celkové výdaje státního
rozpočtu na sociální zabezpečení
výše 85,5 mld Kč a byly o 12,2 mld Kč
vyšší než v předchozím roce
- státní rozpočet počítá
srovnatelně s celoročním zvýšením
o 28,6 mld Kč.
Graf ukazuje strukturu výdajů na sociální
zabezpečení, vč. dávek státní
sociální podpory: