Největší část transferů
obyvatelstva byla uskutečněna prostřednictvím
ministerstva práce a sociálních věcí.
Z rozpočtu této kapitoly bylo vynaloženo 70,6
mld Kč, v nichž jsou zahrnuty:
- důchody (bez zálohy na červenec) | 56 279 mil. Kč, | plnění na 44,1%, index 117,7 | |
- ostatní dávky sociálního zabezpečení | 13 075 mil. Kč, | plnění na 59,9%, index 59,7 | |
z toho: nemocenské | 10 008 mil. Kč | ||
podpora při OČR | 568 mil. Kč | ||
peněžitá pomoc v mateřství | 873 mil. Kč | ||
přídavky na děti | 1 064 mil. Kč | ||
rodičovský příspěvek | 2 mil. Kč | ||
státní vyrovnávací příspěvek | 554 mil. Kč | ||
- státní politika zaměstnanosti | 1 213 mil. Kč, | plnění na 44,9%, index 98,1 | |
v tom: aktivní politika | 240 mil. Kč | ||
pasivní politika | 973 mil. Kč |
Celkově byly výdaje uskutečňované
MPSV v I. pololetí letošního roku o 385 mil.
Kč nižší než ve stejném období
loňského roku, což vyplývá z
již zmíněné změny výplaty
dávek státní sociální podpory.
Výdaje na důchody, splněné na 44,1%,
vzrostly proti loňskému roku o téměř
18%, což představuje nárůst o 8,5 mld
Kč. V těchto výdajích nejsou zahrnuty
zálohy poskytnuté koncem června České
poště na výplaty důchodů v prvních
červencových termínech a další
obdobné platby v celkové výši 3 400
mil. Kč. Výše této zálohy byla
ovlivněna kumulací výplatních termínů
důchodů v prvních červencových
dnech (státní svátky). Po jejich zahrnutí
by čerpání důchodů činilo
již 46,8% a nárůst proti loňskému
roku 13,6%, tj. 7,1 mld Kč.
Výše výdajů na důchody byla ovlivněna
zvýšením důchodů od 1. dubna
1996 podle nařízení vlády č.
19/96 Sb. Průměrný starobní důchod
plný (samostatný, bez souběhu s dalším
důchodem) činil ke konci I. pololetí letošního
roku 4 244 Kč, tj. o 869 Kč více než
ve stejném období minulého roku.
Z ostatních výdajů na dávky sociálního
zabezpečení vzrostly oproti minulému roku
v důsledku vysoké nemocnosti značně
výdaje na dávky v nemoci a podpora při ošetřování
člena rodiny. Výdaje na ostatní dávky
v úhrnu nejsou srovnatelné s rokem 1995, jelikož
došlo ke změně jejich výplaty na dávky
státní sociální podpory.
Ostatními kapitolami bylo na sociální zabezpečení
vynaloženo dalších 2,4 mld Kč, z toho
1,3 mld Kč ministerstvem obrany a 1 mld Kč ministerstvem
vnitra.
b) Neinvestiční dotace podnikatelským
subjektům byly do konce června t. r. čerpány
celkem na 49,9% a bylo na nich vynaloženo 13,5 mld Kč.
v mil. Kč
Dotace podnikatelským subjektům celkem | 14 835 | 27 207 | 27 013 | 13 472 | 49,9 | 90,8 |
v tom: | ||||||
dotace na teplo | 4 497 | 6 300 | 6 300 | 4 532 | 71,9 | 100,8 |
ostatní dotace | 10 338 | 20 907 | 20 713 | 8 940 | 43,2 | 86,5 |
z toho: MPO | 2 154 | 5 619 | 5 619 | 2 736 | 48,7 | 127,0 |
MD | 3 360 | 5 385 | 5 385 | 2 690 | 50,0 | 80,1 |
Mze | 1 927 | 6 954 | 6 760 | 2 375 | 35,1 | 123,2 |
Zhruba celou jednu třetinu těchto dotací
představují dotace na teplo, které
- stejně jako v předchozích letech - vykazují
vysoké plnění. Z částky, schválené
ve státním rozpočtu ve výši 6,3
mld Kč, bylo ke konci I. pololetí vyčerpáno
již 4,5 mld Kč, tj. téměř 72%
schváleného rozpočtu.
Podle žádostí, které předložili
vlastníci domovních objektů a podle nichž
je dotace finančními úřady poskytována,
však celkový požadavek dosahuje výše
7,5 mld Kč a přesahuje tak rozpočtem uvažovanou
částku. Výše prostředků
poskytnutých do 30. června přitom odpovídá
průběhu uvolňování dotace stanovenému
nařízením vlády č. 251/94 Sb.,
které umožňuje uvolnit v tomto období
prostředky do výše 60% požadavků
vyplývajících z předložených
žádostí (v měsících červen,
červenec a prosinec není dotace poskytována).
Vzhledem k tomu, že k 1. červenci 1996 byla zvýšena
maximální cena za 1 Gj pro uživatele ze 163
Kč na 180 Kč, poklesne požadavek na dotaci
ze státního rozpočtu do konce roku cca o
300 mil. Kč. Spolu s případnými vratkami
dříve poskytnutých prostředků
zřejmě celkový objem dotací na teplo
v letošním roce rozpočtem předpokládanou
výši nepřesáhne.
Ostatní neinvestiční dotace byly čerpány
na 43,2% a směřovaly především
do odvětví dopravy, průmyslu a zemědělství.
Nejrychlejší čerpání vykazuje
resort ministerstva dopravy (50%), kde byly dotace využity
zejména k úhradě ztráty osobní
železniční dopravy (vč. dopravy kombinované),
na níž bylo vynaloženo celkem 2,6 mld Kč.
Ve veřejné drážní osobní
dopravě tak přispíval státní
rozpočet částkou 1,59 Kč na 1,- Kč
dosažených tržeb z přepravy cestujících
(za I. pololetí 1995 činil tento příspěvek
1,97 Kč na 1,- Kč tržeb).
Dalších 80 mil. Kč bylo čerpáno
v souladu s usnesením vlády ČR č.
279/92 Českými aeroliniemi, a. s., Praha na splátky
úroků z úvěru na leasing letadel Boeing.
V kapitole ministerstva průmyslu a obchodu (čerpání
na 48,7%) jsou dotace účelově využívány
především k řešení dopadů
útlumu uhelných, rudných a uranových
dolů. Na tyto účely bylo v I. pololetí
vynaloženo přes 2,5 mld Kč (z toho 1,9 mld
Kč na útlum uhelných dolů).
Dalších 197 mil. Kč bylo využito k podpoře
úsporných energetických programů (rozpočtem
stanovená výše dotací na tento účel
200 mil. Kč byla tak již prakticky vyčerpána).
Na svoz, uložení a likvidaci radioaktivních
odpadů bylo ze státního rozpočtu vynaloženo
6,4 mil. Kč.
Nejnižší čerpání je zatím
u dotací směřujících do kapitoly
ministerstva zemědělství (35,1%).
Z celkového objemu prostředků poskytnutých
podnikatelským subjektům tohoto resortu ve výši
2,4 mld Kč bylo cca 1,5 mld Kč využito prostřednictvím
Podpůrného a garančního rolnického
a lesnického fondu; zbývající dotace
ve výši 900 mil. Kč byla využita především
v agrárně potravinářském průmyslu,
pouze v malé míře (necelých 19 mil.
Kč) v lesním hospodářství.
c) V čerpání neinvestičních
výdajů rozpočtové sféry
je patrný především další
nárůst příspěvků
a dotací poskytovaných příspěvkovým
organizacím. Po posílení těchto
výdajů státního rozpočtu o
2,2 mld Kč, zejména v souvislosti s již komentovaným
přechodem regionálního školství
na příspěvkovou formu hospodaření,
byl takto upravený rozpočet ke konci I. pololetí
čerpán na 52,2%, takže převyšuje
čerpání odpovídající
normálnímu průběhu za šest měsíců.
Proti loňskému roku tyto výdaje státního
rozpočtu vzrostly o 24%, tj. o 5,9 mld Kč.
V rámci příspěvků a dotací
poskytovaných příspěvkovým
organizacím se čerpání vlastních
příspěvků na činnost PO a dotací
občanským sdružením pohybuje okolo 50%,
ostatní dotace a příspěvky však
byly čerpány již na cca 55% upraveného
rozpočtu a proti stejnému období roku 1995
vzrostly téměř o 38%:
v mil. Kč
Příspěvky na činnost PO | 18 331 | 42 701 | 43 168 | 22 197 | 51,4 | 121,1 |
Dotace obč. sdružením | 883 | 1 790 | 1 790 | 885 | 49,4 | 100,2 |
Ostatní dotace a příspěvky | 5 361 | 11 719 | 13 456 | 7 383 | 54,9 | 137,7 |
Výdaje na PO celkem | 24 575 | 56 210 | 58 414 | 30 465 | 52,2 | 124,0 |
Mimořádně vysoké čerpání
těchto výdajů, které se projevuje
již delší dobu, svědčí o
tom, že značná část příspěvků
a dotací plynoucích do této sféry
je čerpána předstihově, bez ohledu
na žádoucí rovnoměrný vývoj
čerpání rozpočtových prostředků
v průběhu roku. Tento závěr potvrzují
i dále uvedené údaje o čerpání
neinvestičních výdajů v jednotlivých
kapitolách.
V rámci jednotlivých čtvrtletí pak
dochází k mimořádnému nárůstu
vždy v prvním měsíci čtvrtletí,
kdy jsou čerpány zálohy vždy na celé
období dopředu. Na tuto skutečnost byli ministerstvem
financí opětovaně (poprvé už
pro 1. čtvrtletí t. r.) upozorněni všichni
správci rozpočtových kapitol v souvislosti
s provedenými regulačními opatřeními
pro čerpání rozpočtových prostředků
do konce 3. čtvrtletí 1996 a byli požádáni,
aby zabezpečili, že limity pro čerpání
příspěvků příspěvkovým
a dotaci ostatním organizacím (s výjimkou
dotací občanským sdružením) budou
stanovovány pouze na příslušný
měsíc a nikoliv předem na celé čtvrtletí.
Naproti tomu výdaje vlastních rozpočtových
organizací byly za prvních šest měsíců
letošního roku čerpány pouze na 47%,
což představuje nenaplnění alikvoty
první poloviny roku o 4,7 mld Kč (loni byly ve stejném
období tyto výdaje plněny na 47,1% tehdy
platného rozpočtu a nenaplnění rozpočtu
činilo 3,2 mld Kč). Je však třeba vidět,
že čerpání těchto výdajů
se soustřeďuje zpravidla až do 3. a zejména
4. čtvrtletí.
(Hodnocení čerpání výdajů
rozpočtových kapitol je uvedeno v následující
pasáži.)
d) Rovněž čerpání některých
neinvestičních výdajů zahrnutých
v kapitole Všeobecná pokladní správa
přesahuje alikvotu šesti měsíců.
Čerpání dotace místním rozpočtům,
stanovené zákonem ve výši 16,5 mld
Kč, odpovídá polovině roku. Do konce
června bylo místním rozpočtům
poskytnuto touto formou 8,5 mld Kč, tzn. 50,4% částky
uvažované pro letošní rok.
Je však třeba vidět, že kromě této
dotace uvolnil státní rozpočet v průběhu
I. pololetí další účelově
určené prostředky rezervované
pro územní orgány jako neinvestiční
výdaje v kapitole VPS v celkové výši
15,3 mld Kč. Z této částky největší
část - 12,6 mld Kč - představují
prostředky k úhradě dávek státní
sociální podpory podle zákona č.
117/95 Sb., jejichž výplatu zajišťují
okresní úřady. Rozpočet na tento účel
vyčlenil částku 25,9 mld Kč, která
tak byla k 30. červnu vyčerpána ze 48,6%.
Dalších cca 2,6 mld Kč představují
prostředky určené např. na pozemkové
úpravy (468 mil. Kč), na regeneraci městských
památkových rezervací a zón (269 mil.
Kč), na výdaje spojené s konáním
voleb (310 mil. Kč), dále na činnost hasičských
záchranných sborů (170 mil. Kč), na
řešení dopravní obslužnosti v místech
(141 mil. Kč), či na protidrogovou politiku státu
(90 mil. Kč). V rámci prostředků na
řešení mimořádných situací
bylo poskytnuto 20 mil. Kč na pomoc při likvidaci
škod po povodních a 1,4 mil. Kč na zamezení
následků havarijního stavu skalních
objektů v Hřensku. Na finanční vypořádání
územních orgánů za rok 1995 bylo uhrazeno
celkem 623 mil. Kč.
Spolu s prostředky převedenými do jednotlivých
regionů formou investičních výdajů
(cca 6,1 mld Kč) tak bylo v hodnoceném období
uvolněno k financování potřeb rozpočtů
okresních úřadů a obcí celkem
29,8 mld Kč, tj. 54,2% částky zahrnuté
v upraveném rozpočtu na letošní rok.
Výdaje na pojistné zdravotního pojištění
hrazené státem za vybrané skupiny obyvatel
(§ 6c zákona ČNR č. 550/1991 Sb., v
platném znění) byly částkou
9 392 mil. Kč za první polovinu roku čerpány
již na 61,3% objemu prostředků předpokládaných
pro tento účel ve výši 15,3 mld Kč.
V těchto výdajích je zahrnuta částka
2 mld Kč, která byla poskytnuta podle "Protokolu"
podepsaného v březnu t. r. ministrem financí,
ministrem zdravotnictví a ředitelem Všeobecné
zdravotní pojišťovny, a to na financování
sezónních výkyvů ve zdravotní
péči financované ze všeobecného
zdravotního pojištění.
Vlastní pojistné hrazené státem za
vybrané skupiny obyvatel tedy činilo pouze 7 392
mil. Kč, takže jeho plnění představuje
48,2% rozpočtované částky. Tento objem
je o 0,8 mld Kč vyšší než v loňském
roce, kdy ve stejném období bylo na tento účel
vynaloženo 6,6 mld Kč.
O výše uvedené 2 mld Kč bude krácena
platba státu na pojistné zdravotního pojištění
v měsíci září a listopadu 1996.
Přesto předpokládané čerpání
ve II. pololetí bude činit cca 7,1 mld Kč,
a to v důsledku změny vyměřovacího
základu u osoby, za kterou je plátcem pojistného
stát, ze 65% na 80% minimální mzdy, platné
od 1. 7. 1996. Celková celoroční částka
vyplaceného pojistného tak o cca 1,2 mld Kč
překročí v současné době
platný rozpočet.
Stejně jako v roce 1995 vynakládá státní
rozpočet i v letošním roce značné
prostředky formou státní podpory stavebního
spoření, realizované na základě
zákona č. 96/93 Sb., o stavebním spoření.
Ve schváleném rozpočtu byla na tento účel
vyčleněna částka 2 mld Kč,
která se ukázala jako nedostatečná
a vyžádala si zvýšení na 2,3 mld
Kč při úpravě státního
rozpočtu na rok 1996. V důsledku přetrvávajícího
vysokého zájmu o tuto formu spoření
a také zvýšením částky,
kterou občané pravidelně ukládají,
byl tento zvýšený objem prakticky již
vyčerpán (loni bylo za celý rok uvolněno
ze státního rozpočtu celkem 1,1 mld Kč).
Naproti tomu některé jiné výdaje kapitoly
VPS alikvoty poloviny roku zatím nedosahují.
Jde zejména o výdaje spojené s dluhovou
službou státu, které na rozdíl od
minulého roku, kdy jejich rozhodující část
byla hrazena z prostředků Fondu národního
majetku (celoročně poskytl fond na tento účel
10,7 mld Kč), jsou v roce 1996 plně hrazeny ze státního
rozpočtu. Ve schváleném rozpočtu na
letošní rok se k úhradě debetních
úroků uvažuje s částkou 14,2
mld Kč a dalších 100 mil. Kč se předpokládá
vynaložit na poplatky spojené se správou státního
dluhu.
Za I. pololetí byly na tyto výdaje zálohově
poukázány rozpočtové prostředky
ve výši 6 170 mil. Kč, což představuje
čerpání rozpočtu na 43,2%. Skutečné
výdaje vynaložené z umořovacího
účtu na dluhovou službu byly poněkud
nižší a ve srovnání se stejným
obdobím roku 1995 a se schváleným rozpočtem
na rok 1996 se realizovaly takto:
v mil. Kč
1. | Úhrady úroků státního dluhu | 5 572,8 | 14 169 | 5 988,0 | 42,3 | 107,5 | |
v tom: z přímých úvěrů od bank | 1 754,7 | 592 | 226,0 | 38,2 | 12,9 | ||
z přímých úvěrů ze zahraničí | 1 560,0 | 3 000 | 1 300,0 | 43,3 | 83,3 | ||
ze státních pokladničních poukázek | 1 281,4 | 6 500 | 2 860,8 | 44,0 | 223,3 | ||
ze střednědobých státních dluhopisů | 976,7 | 4 077 | 1 601,2 | 39,3 | 163,9 | ||
2. | Úhrady poplatků státního dluhu | 12,8 | 100 | 22,7 | 22,7 | 177,3 | |
Výdaje na dluhovou službu státu celkem | 5 585,6 [z toho: ze státního rozpočtu 3 675,0] | 14 269 | 6 010,7 | 42,1 | 107,6 |
Plnění výdajů na dluhovou službu
státu je celkově i v jednotlivých položkách
pod úrovní pololetní alikvoty. Nižší
úhrady úroků z přímých
úvěrů od bank a naopak vyšší
úhrady úroků ze státních dluhopisů
(zejména ze SPP) v podstatě odpovídají
emisnímu kalendáři, dohodnutým splátkovým
plánům a smlouvám se zahraničními
věřiteli. Ve srovnání se skutečností
za I. pololetí 1995 jsou změny ve struktuře
úhrad úroků podle jednotlivých složek
státního dluhu odrazem pokračující
sekuritizace, zčásti však i zvýšení
rozsahu emisí SPP na krytí schodků běžného
rozpočtového hospodaření.
Rovněž na státním příspěvku
na penzijní připojištění, na
který bylo ve státním rozpočtu vyčleněno
2,6 mld Kč, bylo do 30. června poskytnuto zatím
pouze 723 mil. Kč, tj. necelých 28% rozpočtu.
Je však třeba přihlédnout k tomu, že
nároky na prostředky státního rozpočtu
jsou zúčtovávány až po uplynutí
čtvrtletí.
Rovněž prostředky zahrnuté ve státním
rozpočtu jako dotace pro Státní fond tržní
regulace ve výši 1 250 mil. Kč byly za
prvních šest měsíců roku čerpány
pouze na 34,1% (absolutně bylo vyčerpáno
cca 426 mil. Kč). Podle zaměření činnosti
SFTR jsou tyto prostředky využívány
k regulaci trhu především mléka a mlékárenských
výrobků a potravinářské pšenice.
Prostředky na majetkovou újmu peněžních
ústavů, vyčleněné ve schváleném
rozpočtu ve výši 3,6 mld Kč (po promítnutí
rozpočtových opatření 3,3 mld Kč)
byly v hodnoceném období čerpány na
49,5% a byly uvolněny v celkové výši
1 634 mil. Kč.
B. Investiční výdaje
Vývoj a plnění investičních
výdajů státního rozpočtu ukazuje
následující přehled:
Investiční výdaje celkem | 16 607 | 61 476 | 61 872 | 23 100 | 37,3 | 139,1 |
v tom: | ||||||
podnikatelské subjekty | 3 016 | 7 142 | 6 109 | 1 543 | 25,3 | 51,2 |
rozpočtové organizace | 5 479 | 30 953 | 29 052 | 8 192 | 28,2 | 149,5 |
příspěvkové organizace | 8 112 | 23 381 | 26 711 | 13 365 | 50,0 | 164,8 |
z celku: | ||||||
účelové prostředky pro územní orgány | 4 411 | 7 132 | 10 874 | 6 063
[včetně prostředků uvolňovaných prostřednictvím ČS (kvalifikovaný odhad)] | 55,8 | 137,5 |
Na investiční výdaje bylo za I. pololetí
letošního roku vynaloženo celkem 23,1 mld Kč,
tj. 37,3% celoročního rozpočtu upraveného
o provedená rozpočtová opatření.
Proti alikvotě poloviny roku je dosavadní čerpání
nižší o 7,8 mld Kč. Projevuje se zde tradiční
sezónní vliv, kdy v první polovině
roku je jejich úroveň zpravidla nižší
a vyšší čerpání nastává
až v následujících obdobích.
Ve srovnání s rokem 1995 byly investiční
výdaje vyčerpané do konce června o
6,5 mld Kč, tj. o 39,1% vyšší než
v I. pololetí loňského roku (schválený
rozpočet na letošní rok počítal
s růstem těchto výdajů oproti skutečnosti
dosažené za rok 1995 o 39,3%, absolutně o 17,4
mld Kč).
Rozložení investičních výdajů
vynaložených rozpočtem v I. pololetí
1996 ukazuje následující graf:
Ze znázornění je patrné, že největší
podíl investičních výdajů byl
čerpán příspěvkovými
organizacemi. K zabezpečení jejich potřeb
vynaložil státní rozpočet 57,8% celkových
investičních výdajů a dotací,
zatímco v předchozím roce to bylo 48,8%.
Podíl rozpočtových organizací na těchto
výdajích činil 35,5% a podíl podnikatelských
subjektů pouze 6,7%.
Příspěvkové organizace také
vykázaly nejvyšší čerpání
investičních dotací (50%), které odpovídá
polovině roku. Čerpání výdajů
ostatními typy organizací bylo zatím nízké.
Z rozpočtových kapitol se na čerpání
investičních výdajů a dotací
nejvíce podílí ministerstvo dopravy, kde
jsou tyto prostředky směrovány především
na výstavbu a technickou obnovu silnic a dálnic,
vč. jejich údržby, v rámci dotací
poskytovaných podnikatelským subjektům pak
na úhradu výdajů s. o. České
dráhy a s. p. Česká správa letišť.
Celkem bylo na uvedené účely vynaloženo
přes 4,8 mld Kč.
Za tuto kapitolu se řadí ministerstvo školství,
mládeže a tělovýchovy s celkovým
čerpáním 1,7 mld Kč, směřujícím
k financování výstavby a zkvalitnění
technického stavu škol a školských zařízení
a dále ministerstvo zdravotnictví, kde čerpání
dosáhlo částky 1,6 mld Kč a týkalo
se zejména řešení naléhavých
investičních potřeb na rozhodujících
akcích resortu, odstranění havarijních
stavů některých objektů a pořízení
vybrané zdravotnické techniky v rámci zdravotnických
programů.
Z celkových investičních výdajů,
které státní rozpočet vynaložil
v průběhu I. pololetí, bylo cca 6,1 mld Kč,
tj. 26,2% určeno pro územní orgány.
Prostředky byly poskytovány přímo
ze státního rozpočtu, z kapitoly Všeobecná
pokladní správa. Jejich podíl na celkových
kapitálových výdajích je v podstatě
shodný s minulým rokem, kdy rozpočet uvolnil
pro potřeby územních orgánů
celkem 26,6%.
Jak již bylo uvedeno, největší část
takto poskytnutých prostředků - 2 mld Kč
- byla použita na financování bytové
výstavby, další prostředky ve výši
1,1 mld Kč pak směřovaly na zkvalitnění
technického stavu a vybavení škol; více
než 200 mil. Kč bylo použito na komunální
ekologii, 130 mil. Kč na modernizaci bytového fondu
a 47 mil. Kč na protiradonová opatření.
Prostřednictvím České spořitelny,
a. s., na jejíž účty byla ze státního
rozpočtu převedena částka cca 2,3
mld Kč, je zabezpečováno financování
vybraných investičních akcí územních
orgánů (např. výstavba a technická
obnova nemocnic a škol, rozvoj MHD, výstavba Metra,
ap.).
C. Financování vládních úvěrů
Rozpočtové výdaje spojené s financováním
vládních a obdobných úvěrů
poskytnutých do zahraničí, realizované
za I. pololetí 1996 ve výši 1216 mil. Kč,
byly čerpány na 35,2% celoročního
rozpočtového limitu a ve srovnání
s I. pololetím loňského roku dosáhly
zhruba třetinové úrovně. Nízké
čerpání se týkalo všech oblastí
vládních úvěrů s výjimkou
výdajů na nárůst pohledávek
v nesměnitelných měnách převzatých
od ČSOB.
Nízké čerpání vládních
úvěrů bez plynárenských VIA
(na 10,2%) je ovlivněno hlavně politicko hospodářskou
situací v Alžíru, která neumožňuje
pokračovat v rozestavěných akcích.
U civilních vládních úvěrů
se vykázané výdaje týkaly Etiopie
(dokončování výstavby pneumatikáren
Adis Tyre) a kusových dodávek do Alžíru.
U speciálních vládních úvěrů
je vykázané čerpání v souladu
s úvěrovou dohodou pro rok 1996. Vládní
úvěry související s plynárenskými
VIA (plnění na 40,3%) představují
výdaje na profinancování 2. etapy výstavby
realizované na území Ruské federace
a zajišťované státní půjčkou
bez účasti Slovenské republiky.
Ve výdajích na nárůst pohledávek
v nesměnitelných měnách převzatých
od ČSOB došlo již k překročení
schváleného celoročního limitu (o
76 procentních bodů), což souvisí zejména
s profinancováním skluzu z roku 1995 u dokončované
elektrárny Iranshahr. S tímto výdajem státní
rozpočet na letošní rok neuvažoval, objem
výdajů ve výši 119,2 mil. Kč
byl ministerstvem financí schválen dodatečně.