4. Čerpání výdajů rozpočtových
kapitol
Přehled čerpání výdajů
jednotlivých kapitol k 30. 6. 1996 je uveden v tabulkové
části zprávy.
Celkem byly neinvestiční výdaje rozpočtových
a příspěvkových organizací
(bez kapitoly VPS) k 30. červnu plněny na 46,9%
rozpočtu upraveného o provedená rozpočtová
opatření. Po vyloučení výdajů
na sociální zabezpečení činí
čerpání těchto výdajů
47,6%, zatímco ve stejném období loňského
roku to bylo již 49,1%. Mezi jednotlivými kapitolami
státního rozpočtu však existují
značné rozdíly.
Z celkového počtu 33 rozpočtových
kapitol převažující část
čerpá své výdaje pod alikvotou šesti
měsíců; celá jedna třetina
(11 kapitol) dokonce nedosahuje ani 40% celoročního
rozpočtu.
Nad úrovní 50% jsou pouze čtyři kapitoly
(MPSV, MH, MSNMP a GA), další dvě kapitoly
(MZe a MŠMT) vykazují čerpání,
které je nad průměrným plněním.
I u těchto kapitol je však plnění výdajů
vlastních rozpočtových organizací
většinou velmi nízké.
V kapitole ministerstva práce a sociálních
věcí, kde bylo vykázáno čerpání
neinvestičních výdajů celkem na 48,6%,
představují cca 93% těchto výdajů
transfery pro obyvatelstvo, plněné ke konci I. pololetí
na 46,4%.
Zbývající výdaje, které předstihují
alikvotu šesti měsíců (plnění
na 119,4%), byly ovlivněny především
výplatou zálohy na důchody na měsíc
červenec ve výši cca 3,4 mld Kč. Po
vyloučení tohoto vlivu činí plnění
zbývajících výdajů rozpočtových
organizací kapitoly pouze 45,6%.
V kapitole ministerstva hospodářství byly
neinvestiční výdaje (čerpané
celkem na 52,2%) ovlivněny vyšším čerpáním
v oblasti příspěvkových organizací,
které dosáhlo již 54,3% a vyplynulo z finančního
zabezpečení činnosti středních
odborných učilišť a středisek praktického
vyučování a soukromých a církevních
učňovských zařízení.
Vlastní výdaje rozpočtových organizací
vykázaly čerpání pouze na 44,3%.
Rovněž u kapitoly ministerstva zemědělství
se vyšší čerpání neinvestičních
výdajů (celkem 49,9%) týká především
příspěvkových organizací, jimž
byly poskytnuty příspěvky ve výši
odpovídající již 57,3% upraveného
rozpočtu. Převážná část
těchto výdajů souvisí s potřebami
středních odborných učilišť
a integrovaných škol resortu; čerpání
výdajů vlastních rozpočtových
organizací dosáhlo 43,1%.
I do kapitoly ministerstva školství, mládeže
a tělovýchovy, která vykázala
čerpání celkových neinvestičních
výdajů ROPO na 49,5%, se v první polovině
letošního roku soustředil mimořádný
nárůst výdajů příspěvkových
organizací. Jestliže schválený rozpočet
předpokládal, že z celkových neinvestičních
výdajů této kapitoly budou výdaje
příspěvkových organizací činit
62,9%, v upraveném rozpočtu se v důsledku
již zmíněné změny financování
regionálního školství tento podíl
zvýšil na 65,5% a ve skutečnosti dosáhl
k 30. červnu dokonce 70,2%. Přitom takto upravený
rozpočet neinvestičních výdajů
PO byl ke konci I. pololetí čerpán již
na 53%; v tomto plnění jsou zahrnuty mzdy učitelů
za červenec a srpen, vyplácené jim zálohově
před letními prázdninami. Ve výdajích
vlastních rozpočtových organizací
je vykázáno čerpání pouze na
42,8%.
Vysoké čerpání neinvestičních
výdajů (64,3%) vykázalo i ministerstvo
pro správu národního majetku a jeho privatizaci.
Více než polovinu jeho výdajů tvořily
výdaje mzdové, z nichž bylo do konce června
vyčerpáno již 71,6% celoročního
rozpočtu, tj. cca o 7 mil. Kč více než
by odpovídalo polovině roku. Toto vyšší
čerpání souvisí s ukončováním
činnosti ministerstva k 30. 6. t. r., kdy bylo nutno řešit
mimořádné úkoly v minimálních
časových lhůtách a k zajištění
těchto prací byly uvolněny mzdové
prostředky k odměnám pracovníků
podílejících se na jejich plnění.
Rovněž vyšší výdaje na opravy
a údržbu (čerpání na 77%) se
vztahovaly k rekonstrukci budovy ministerstva a nutným
úpravám v důsledku předávání
budovy nástupnickému úřadu, jímž
je ministerstvo financí.
Naproti tomu poměrně nízké čerpání
neinvestičních výdajů zaznamenaly
kapitoly ministerstva obrany (44,1%) a ministerstva
vnitra (43,3%), tedy kapitoly, které čerpají
zhruba jednu čtvrtinu těchto výdajů
stanovených státním rozpočtem pro
souhrn rozpočtových kapitol.
Úroveň čerpání výdajů
jednotlivých rozpočtových kapitol v hodnoceném
období vesměs odpovídá doporučené
regulaci.
Celkově lze říci, že plnění
neinvestičních výdajů kapitol v souhrnu
na 47,6% nelze považovat za nijak výraznou odchylku
od alikvoty odpovídající polovině
roku. S přihlédnutím ke zkušenosti,
podle níž se vyšší čerpání
těchto výdajů soustřeďuje až
do 3. a zejména 4. čtvrtletí roku, lze jejich
dosavadní čerpání označit za
přiměřené.
Je tomu tak především proto, že i v letošním
roce dále vzrostl podíl příspěvkových
organizací na celkovém čerpání
neinvestičních výdajů kapitol, zejména
v důsledku již komentovaného přechodu
hospodaření regionálního školství
na příspěvkovou formu. Jestliže na konci
I. pololetí 1995 činil podíl příspěvkových
organizací na celkových neinvestičních
výdajích v souhrnu všech rozpočtových
kapitol (bez výdajů na sociální zabezpečení)
38,2%, za období ke konci června 1996 vzrostl tento
podíl již na 40,9% (vývoj v kapitole MŠMT
je popsán výše).
Upravený rozpočet těchto výdajů,
zahrnující jejich zvýšení o 2,4
mld Kč, byl pak ke konci I. pololetí čerpán
již na 52,2% a výrazně ovlivnil úroveň
čerpání celkových neinvestičních
výdajů kapitol.
Je tedy zřejmé, že v úrovni čerpání
výdajů rozpočtových kapitol nelze
spatřovat rezervu pro dosažení celoročního
přebytkového či vyrovnaného hospodaření
státního rozpočtu, jak tomu bylo v předchozích
letech.
5. Čerpání rezerv státního
rozpočtu
Ve státním rozpočtu na rok 1996 jsou zahrnuty
rezervy v celkové částce 6,3 mld Kč.
Jedná se zejména o vládní rozpočtovou
rezervu a dále jsou v kapitole Všeobecná pokladní
správa obsaženy rezervy na sociální
problémy, na správní výdaje systému
státní sociální podpory, na urychlení
výstavby a řešení havarijních
situací např. ve zdravotnictví, na platy
a pojistné, ale i na účast naší
armády na mezinárodních mírových
akcích či na zřízení Senátu
a na zřízení stálé mise OECD
a některé další.
Tyto rezervy byly k 30. červnu uvolněny ve výši
2,1 mld Kč, tj. na 33%, přičemž cca
2/3 uvedeného čerpání představují
rozpočtová opatření, jimiž byly
prostředky převedeny do jednotlivých kapitol:
v mil. Kč
Rezerva na dotace pro EGAP a ČEB | 1 000 | 250 | 25,0 |
Rezerva na krytí ztrát spojených s vývozem másla | 200 | 0 | 0,0 |
Rezerva na sociální problémy | 460 | 50 | 10,9 |
Vládní rozpočtová rezerva | 1 379 | 127 | 9,2 |
Rezerva na platy vč. pojistného | 767 | 85 | 11,1 |
Rezerva na Filmový festival v Karlových Varech | 9 | 9 | 100,0 |
Rezerva na zřízení stálé mise OECD | 120 | 45 | 37,5 |
Rezerva na zřízení Senátu | 250 | 250 | 100,0 |
Rezerva na účast AČR na mezinár. mírových akcích | 650 | 650 | 100,o |
Rezerva na provoz hvězdárny Úpice | 1 | 1 | 100,0 |
Rezerva na správní výdaje na systém státní sociální podpory | 300 | 0 | 0,0 |
Rezerva na zvýšení rozpočtu věcných, mzdových a investičních výdajů - hasičské záchranné sbory | 250 | 250 | 100,0 |
Rezerva na dotace na dopravní obslužnost | 141 | 141 | 100,0 |
Rezerva na urychlení výstavby a řešení havarijních situací | 115 | 0 | 0,0 |
Rezerva na splátky úvěrů od EIB | 250 | 0 | 0,0 |
Rezerva na řešení havarijních situací ve zdravotnictví | 400 | 219 | 54,6 |
Celkem rezervy VPS | 6 292 | 2 077 | 33,0 |
Z vládní rozpočtové rezervy, schválené
rozpočtem na rok 1996 ve výši 1 380 mil. Kč,
bylo do konce června vyčerpáno zatím
pouze 127 mil. Kč, tzn. 9,2% zákonem stanovené
částky. Na základě zmocnění
daného ministru financí usnesením vlády
č. 530/95 ke státnímu rozpočtu na
rok 1996 a na základě dalších rozhodnutí
vlády byly uvolněny prostředky VVR na tyto
účely:
- poskytnutí dodávky pšenice Albánii (usn. vlády č. 88/96) | 10,3 mil. Kč |
- nemocnice Břeclav - návratná finanční výpomoc | 35,0 mil. Kč |
- základní církevní škola Valašské Meziříčí | 3,6 mil. Kč |
- úhrada úroků z úvěrů poskytnutých nemocnicím | 37,6 mil. Kč |
- pomoc českým krajanům v Rumunsku (usn. vlády č. 25/95) | 16,5 mil. Kč |
- likvidace škod - mor prasat - ZD Sedlec u Mikulova | 5,8 mil. Kč |
- humanit. pomoc občanům jižního Libanonu (usn. vlády č. 256/96) | 2,0 mil. Kč |
- úhrada škody a. s. Omnipol (usn. vlády č. 246/96) | 8,9 mil. Kč |
- provozní výdaje Nadace Fond pomoci místní správě | 2,0 mil. Kč |
- humanit. pomoc občanům Gruzínské republiky (usn. vlády č. 311/96) | 3,0 mil. Kč |
- ostatní | 2,4 mil. Kč |
Celkem | 127,1 mil. Kč |
III. Hospodaření rozpočtů okresních
úřadů a obcí za I. pololetí
1996
Již čtvrtým rokem je uplatněn u obcí
a okresních úřadů nový systém
financování, který sleduje zejména
posílení finanční soběstačnosti
obcí a tím zvýšení jejich odpovědnosti
za vlastní hospodářství a rozvoj jimi
spravovaného území. Novelou rozpočtových
pravidel realizovanou od ledna 1996 bylo změněno
rozpočtové určení některých
daní. Počínaje rokem 1996 na některých
státních daních participuje jak státní
rozpočet, tak místní rozpočty. Jedná
se konkrétně o daň z příjmů
fyzických osob ze závislé činnosti
a z funkčních požitků a o daň
z příjmů právnických osob.
Od roku 1996 je v kapitole VPS zaveden nový dotační
titul dávky státní sociální
podpory. Tyto dávky jsou průběžně
čerpány podle skutečné potřeby
přímo z účtů ČNB, otevřených
pro jednotlivé okresy pouze k tomuto účelu.
1. Celkové výsledky
Obce a okresní úřady získaly v prvním
pololetí roku 1996 do svých rozpočtů
71,4 mld Kč, tj.o 13,9 mld Kč více než
ve stejném období loňského roku. Meziroční
nárůst tak dosáhl 24,1 procentního
bodu. Obce se na dosažených příjmech
podílejí 71,0% a proti stejnému období
roku minulého vykazují nárůst o 9,1%.
Výdaje obcí a okresních úřadů
dosáhly výše 74,3 mld Kč, tj. o 20,5
mld Kč více než v prvním pololetí
1995. Hospodaření obcí a okresních
úřadů tak skončilo schodkem ve výši
3,0 mld Kč, z toho vykazují okresní úřady
mírný přebytek ve výši 0,8 mld
Kč a obce schodek v objemu 3,8 mld Kč.
Ve srovnání s rokem 1995 se přebytek okresních
úřadů snížil o 2,2 mld Kč;
obce dosáhly v prvním pololetí minulého
roku přebytek ve výši 0,7 mld Kč, zatímco
ve sledovaném období vykazují schodek 3,8
mld Kč. Rychlejší čerpání
výdajů v porovnání s plněním
příjmů bylo umožněno především
zapojením mimorozpočtových zdrojů.
Mimoto některé dotace ze státního
rozpočtu přímo podmiňují i
spoluúčast vlastních zdrojů obcí
a tím vzniká další tlak na výdajovou
stránku jejich rozpočtu (např. na havárie
škol bylo v I. pololetí letošního roku
uvolněno 1,5 mld Kč z Fondu národního
majetku, což pro obce znamená použití
dalších minimálně 1,5 mld Kč
z vlastních finančních prostředků).
Obce a okresní úřady použily v prvním
pololetí letošního roku mimorozpočtové
zdroje v celkovém objemu 15,9 mld Kč, tj. více
o 2,7 mld Kč proti stejnému období roku minulého.
Rozhodující část těchto zdrojů
tvořily vlastní fondy, u nichž saldo převodů
činilo 15,0 mld Kč, zbývajících
0,9 mld Kč představuje saldo úvěrů
a komunálních obligací. Z účetnictví
je patrné, že ve výdajích obcí
a příspěvkových organizací
se výrazněji projevuje jejich dluhová služba;
ve sledovaném období splatily vyšší
objemy půjček a úvěrů, proti
stejnému období roku minulého se jedná
o nárůst zhruba 176 procentních bodů.
Na účelových fondech bylo k 30. červnu
uloženo 13,2 mld Kč, z toho obce vykazují objem
11,0 mld Kč a okresní úřady 2,2 mld
Kč. Tyto částky jsou téměř
na stejné úrovni jako v roce 1995. Stavy účelových
fondů jsou ovlivněny především
návratnou finanční výpomocí
ze státního rozpočtu poskytnutou na modernizaci
bytového fondu ve výši 0,9 mld Kč a
zatím cca 4,0 mld Kč nevyčerpaného
výnosu komunálních obligací hl.m.
Prahy.
Celkově tak zdroje místních rozpočtů
k 30. červnu činily cca 26,0 mld Kč a obce
se na nich podílejí 80,9%. Z porovnání
s minulým rokem vyplývá, že zdroje se
snížily o 12,4%, avšak podíl obcí
na celkových zdrojích se zvýšil o 3,3%.
Vývoj zdrojů místních rozpočtů
je patrný z následující tabulky:
v mld Kč
Zdroje | ||||
Výsledek hospodaření | 0,7 | 3,0 | - 3,8 | 0,8 |
Použití vlastních fondů - saldo převodů | 11,0 | 1,0 | 13,0 | 2,0 |
Použití úvěrů, půjček, komunálních obligací - saldo | 1,3 | - | 0,9 | - |
Účelové fondy - stav k 30. 6. | 10,2 | 2,7 | 11,0 | 2,2 |
Zdroje celkem | 23,2 | 6,7 | 21,1 | 5,0 |
2. Příjmy
V příjmové základně obcí
a okresních úřadů se v důsledku
novely rozpočtových pravidel uskutečnily
některé změny. Konkrétně se
jedná o rozdělení výnosu daně
z příjmů fyzických osob ze závislé
činnosti a daně z příjmů právnických
osob, která je pro obce novým daňovým
příjmem.
Obce od začátku roku 1996 získávají
30% z celookresního výnosu daně z příjmů
fyzických osob ze závislé činnosti,
přičemž dvě třetiny z tohoto
objemu jsou poskytovány podle počtu obyvatel a jedna
třetina je směrována do obcí, kde
je sídlo plátcovy pokladny. Do pokladen magistrátních
úřadů plyne 70% výnosu této
daně vybrané na jejich území. Okresní
úřady se podílejí na celookresním
výnosu daně 30%, v minulém roce byl jejich
podíl vyšší o 15 procent.
Příjmy rozpočtů okresních úřadů
a obcí byly v I. pololetí letošního
roku plněny takto:
v mil. Kč
I. | Příjmy -daňové a nedaňové | 39 158,7 | 95 068,8 | 95 068,8 | 39 969,4 | 42,0 | 102,1 | |
Daňové příjmy | 30 146,4 | 72 918,8 | 72 918,8 | 30 198,9 | 41,4 | 100,2 | ||
z toho: | ||||||||
Daň z příjmů právnických osob celkem | 2 005,7 | 13 560,0 | 13 560,0 | 5 798,5 | 42,8 | 289,1 | ||
z toho: | ||||||||
daň z příjmů právnických osob | 13 560,0 | 13 560,0 | 4 564,1 | 33,7 | ||||
daň z příjmů právn. osob za obce | 2 005,7 | 1 234,4 | 61,5 | |||||
Daň z příjmů fyzických osob | 25 146,3 | 51 808,8 | 51 808,8 | 21 442,8 | 41,4 | 85,3 | ||
v tom: | ||||||||
ze závislé činnosti | 18 520,0 | 36 008,8 | 36 008,8 | 14 723,3 | 40,9 | 79,5 | ||
z podnikání | 6 626,3 | 15 800,0 | 15 800,0 | 6 719,5 | 42,5 | 101,4 | ||
Daň z nemovitostí | 1 086,6 | 3 600,0 | 3600,0 | 1 152,9 | 32,0 | 106,1 | ||
Správní poplatky | 1 113,7 | 2 700,0 | 2 700,0 | 1 063,6 | 39,4 | 95,5 | ||
Místní poplatky | 607,2 | 1 250,0 | 1 250,0 | 624,5 | 50,0 | 102,8 | ||
Nedaňové příjmy | 9 012,3 | 22 150,0 | 22 150,0 | 9 770,5 | 44,1 | 108,4 | ||
z toho: | ||||||||
Příjmy RO | 6 277,1 | 16 350,0 | 16 350,0 | 6 658,3 | 40,7 | 106,1 | ||
Odvody PO | 104,9 | 135,0 | 128,7 | |||||
Přijaté úroky | 372,5 | 524,6 | 140,8 | |||||
Ostatní nedaňové příjmy | 2 257,8 | 5 800,0 | 5 800,0 | 2 452,6 | 42,3 | 108,6 | ||
II. | Kapitálové příjmy | 1 730,6 | 3 860,0 | 3 860,0 | 3 171,4 | 82,2 | 183,3 | |
III. | Transfery ze státního rozpočtu | 14 838,3 | 5 1341,6 | 3 901,6 | 55 243,2 | 27 735,5 | 50,2 | 186,9 |
Dotace ze státního rozpočtu | 11 106,8 | 16 848,2 | 16 848,2 | 8 513,1 | 50,5 | 76,6 | ||
IV. | Transfery ze stát. fondů a ost. mimorozp. zdrojů ústřed. orgánů | 1 295,5 | 3 000,0 | 3 000,0 | 786,6 | 26,2 | 60,7 | |
V. | Dary a sdružené prostředky | 562,8 | 436,1 | 77,5 | ||||
VI. | Ostatní odvody a převody prostředků | -70,6 | -728,7 | |||||
Celkem příjmy | 57 515,3 | 153 270,4 | 3 901,6 | 157 172,0 | 71 370,3 | 45,4 | 124,1 |
Celkové příjmy územních
rozpočtů dosáhly ke konci června 71,4
mld Kč (plnění rozpočtu na 45,4%)
a rozhodujícím způsobem je ovlivnil výnos
daňových příjmu a transfery ze státního
rozpočtu, zejména na dávky státní
sociální podpory. Ve srovnaní s I. pololetím
1995 se příjmy územních rozpočtů
zvýšily o 24,1%. Po očištění
o prostředky poskytnuté ze státního
rozpočtu na dávky státní sociální
podpory, které v roce 1995 nebyly součástí
územních rozpočtů, činí
tento nárůst 2,3%. To svědčí
o zmírnění dynamiky příjmů
územních rozpočtů.
Daňové příjmy byly k
30. červnu inkasovány ve výši 30,2 mld
Kč, tj. 41,4% schváleného rozpočtu
a obce se na nich podílejí o 3,5% více než
v roce 1995. Podíl daňových příjmů
na celkových příjmech činil v tomto
roce 42,3%, což představuje pokles o 10,1 procentního
bodu proti stejnému období minulého roku.
Tento pokles jde z části na vrub zvýšení
transferů ze státního rozpočtu v souvislosti
s převedením výplat dávek státní
sociální podpory na územní rozpočty.
Výnos daně z příjmů fyzických
osob dosahuje nadále nejvyšší dynamiku,
i když ve srovnání s minulým rokem je
její inkaso nižší především
z titulu změny rozpočtového určení
u daně ze závislé činnosti. Jak již
bylo uvedeno, na výnosu této daně participuje
od ledna letošního roku státní rozpočet
i místní rozpočty. Na účty
obcí a okresních úřadů bylo
převedeno u této daně 14,7 mld Kč
(tj. 40,9%), inkaso činilo 15,3 mld Kč, nepřevedený
rozdíl 0,6 mld Kč se projeví v účetnictví
až za měsíc červenec. V porovnání
s rokem 1995 jsou zaúčtované hodnoty nižší
o 3,8 mld Kč, z toho u obcí o 2,7 mld Kč.
Lze konstatovat, že vývoj inkasa daně ze závislé
činnosti v prvním pololetí letošního
roku je zhruba stejný jako ve shodném období
roku minulého. Vliv nižšího realizovaného
inkasa daně v měsíci dubnu (ve větší
míře než v minulých letech se zřejmě
projevily vratky přeplacených záloh na daně)
se odrazil v nižším plnění rozpočtu.
Ve druhém pololetí se očekává
rovnoměrnější vývoj a také
splnění záměrů rozpočtu.
O něco příznivěji se vyvíjí
daň z příjmů fyzických osob
z podnikání. Tato daň je v účetnictví
obcí vykazována v objemu 6,7 mld Kč, inkaso
činilo ke stejnému datu 8,9 mld Kč. Rychlejší
tempo v naplňování této daně
se očekává až ve třetím
čtvrtletí vzhledem k tomu, že ke konci června
nebyla zpracována všechna daňová přiznání,
finanční úřady počítaly
s vratkami a proto obcím nepřeváděly
celé částky. Ve srovnaní s prvním
pololetí minulého roku je patrné, že
nedochází k žádným změnám
a vývoj této daně je standartní.
Vývoj daně z příjmů právnických
osob, o jejíž výnos se od ledna letošního
roku nově dělí obce a státní
rozpočet, zatím neodpovídá objemům
schváleným zákonem o státním
rozpočtu. Do obcí a magistrátních
úřadů je daň rozdělována
podle podílu počtu obyvatel obce na počtu
obyvatel ČR ve výši 20% z celostátního
výnosu. Obce přijaly do svých pokladen 4,6
mld Kč, tj. cca 34% z celoročního rozpočtovaného
objemu. Nižší než předpokládané
plnění je ovlivněno nerovnoměrným
inkasem v průběhu sledovaného období
a ukončením měsíce června již
28. 6. (značná část inkasa u velkých
poplatníků, za které podávali daňová
přiznání daňoví poradci, se
tak přesunula do prvních dní měsíce
července). Finanční úřady v
současné době signalizují vyšší
než předpokládané vratky přeplacených
záloh u některých velkých poplatníků,
které ve třetím čtvrtletí výrazně
ovlivní skutečné výnosy této
daně. Rozpočtovaný objem podílu obcí
na výnosu daně z příjmů právnických
osob nebude pravděpodobně v závěru
roku naplněn.
Výnos daně z příjmů právnických
osob, kde poplatníkem je obec, je vykazován
v objemu 1,2 mld Kč a je nižší proti roku
1995 o 0,8 mld Kč. Jedná se o podnikatelské
aktivity obcí, kdy obec je plátcem daně i
poplatníkem a zůstává na ní,
jakým způsobem zpracovává příslušné
podklady. Podle vývoje výnosu této daně
nelze rozhodně hodnotit vývoj podnikatelských
aktivit jednotlivých obcí. Tento daňový
příjem obcí zatím zaznamenává
značné výkyvy.
Výnos daně z nemovitostí je na úrovni
minulých srovnatelných období a neočekávají
se výrazné změny. Inkaso této daně
činilo 1,7 mld Kč, na účty obcí
byla převedena částka 1,2 mld Kč.
Rychlejší plnění této příjmové
položky se očekává až v průběhu
třetího čtvrtletí, kdy budou zpracována
všechna daňová přiznání.
Na správních poplatcích bylo vybráno
1,1 mld Kč. Stabilním příjmem obcí
jsou i místní poplatky, které jsou
vykazovány v objemu 0,6 mld Kč. Rovněž
tyto příjmové položky jsou na úrovni
prvního pololetí minulého roku.
Nedaňové příjmy byly
ke konci června splněny na 44,1% schváleného
rozpočtu a na celkových příjmech se
podílejí zhruba 14%. Objemově největší
položkou nedaňových příjmů
jsou příjmy rozpočtových organizací,
které dosáhly 40,7% celoročního rozpočtovaného
objemu. Místní orgány inkasují tyto
příjmy především z pronájmů,
z poplatků ve školství a z příjmů
v oblasti bytového hospodářství.
Na přijatých úrocích inkasovaly obce
0,5 mld Kč, což je v podstatě na úrovni
minulého roku.
Ostatní nedaňové příjmy jako
jsou pokuty, sankční poplatky, výnosy regresních
náhrad a úhrad nákladů regresního
řízení, příjmy z úhrad
z dobývacího prostoru a z vydobytých vyhrazených
nerostů podle horního zákona, činily
celkem 2,5 mld Kč a jsou v relaci k úrovní
prvního pololetí 1995.
Podíl kapitálových příjmů
na celkových příjmech se zvýšil
z 3,0% v prvním pololetí 1995 na 4,4% ve stejném
období letošního roku. Jedná se o nárůst
ve výši 1,4 mld Kč, tj. o 83%. Kapitálové
příjmy získávaly obce především
z prodeje obecního majetku. V minulých letech prodávaly
majetek, o který neměly zájem, ať z
důvodů finančních nebo z důvodu
nezájmu o jiný způsob jeho využití.
Uvedený nárůst je způsoben zejména
finančními operacemi na kapitálovém
trhu (prodej akcií) a až v druhé řadě
prodejem obecních bytů a nemovitostí. Zda
budou obce v tomto trendu pokračovat i nadále, nelze
zatím z průběhu prvního pololetí
usuzovat, bude nezbytné vyčkat alespoň do
konce roku 1996.
Podíl transferů ze státního
rozpočtu na celkových příjmech
obcí a okresních úřadů činil
v hodnoceném období 38,9%. Zhruba třetinu
těchto transferů představovala dotace
v rámci souhrnného finančního vztahu
územních orgánů ke státnímu
rozpočtu. V rámci této dotace připadlo
na obce 59% z celkového poskytnutého objemu, zbývající
část obdržely okresní úřady.
Ze státního rozpočtu bylo k 30. červnu
uvolněno 50,5% celoročního objemu. Soubor
dotací v rámci souhrnného finančního
vztahu zahrnuje dotace na domy s pečovatelskou službou
a na domy - penziony k jejich dokončení, na sociální
dávky pro občany tělesně a zdravotně
postižené a občany sociálně potřebné,
dále dotace na výkon státní správy,
na školství na místa v ústavech sociální
péče a v domovech důchodců, na vybraná
dětská zdravotnická zařízení,
jejichž zřizovatelem je okresní úřad
a která nejsou napojena na zdravotní pojišťovny,
na hasičské záchranné sbory k úhradě
neinvestičních výdajů a nová
dotace na dopravní obslužnost jako příspěvek
státu na zabezpečení ztráty na linkách
veřejné vnitrostátní osobní
dopravy mimo MHD. Součástí dotace v rámci
souhrnného finančního vztahu je rovněž
územní vyrovnávací dotace na vyrovnání
rozdílů v daňové výtěžnosti
jednotlivých regionů.