Zbývajících zhruba 70% transferů ze
státního rozpočtu (21,3 mld Kč) představují
účelové dotace z kapitoly Všeobecná
pokladní správa, které byly pro obce
a okresní úřady schváleny ve státním
rozpočtu na rok 1996. Údaje uvedené v tabulce
č. 3 tabulkové přílohy vykazují
skutečné čerpání takto uvolněných
prostředků ke konci I. pololetí. Dotace jsou
poskytovány buď prostřednictvím čerpacích
účtů Čs. spořitelny na realizaci
investičních akcí nebo přímo
na základní běžné účty
a jsou se státním rozpočtem zúčtovány
v rámci finančního vypořádání
územních orgánů se státním
rozpočtem.
Prostřednictvím účtů České
spořitelny se jedná o financování
investičních akcí, a to zejména o
individuálně dotované stavby v oblasti zdravotnictví,
školství, dopravy a ochrany životního
prostředí a o financování výstavby
a technické obnovy vodovodů, kanalizací a
čističek odpadních vod a obnovy vozidel MHD
a dále o dotace na požární ochranu a
na obnovu významných památkových objektů
(divadlo v Šumperku, Obecní dům v Praze, rekonstrukce
hradu Špilberk v Brně a pod.). Do konce června
tak bylo uvolněno ze státního rozpočtu
2,3 mld Kč na základě stupně připravenosti
jednotlivých staveb.
Na běžné účty územních
orgánů bylo jako účelové dotace
z VPS poskytnuto celkem 19,0 mld Kč. Na dávky státní
sociální podpory bylo ke sledovanému datu
vyčerpáno 12,6 mld Kč, což je 48,6%
z celoročně stanovené částky.
Zbývající finanční prostředky
byly použity na výstavbu bytů v rámci
programu Podpora výstavby nájemních bytů
v obcích, dále na dotace v rámci programu
Výstavby a technické obnovy školských
zařízení, na pozemkové úpravy,
na protiradonová opatření a na ekologické
investice.
Další transfery do rozpočtů obcí
a okresních úřadů představují
dotace ze Státního fondu životního
prostředí. Obce vykázaly za I. pololetí
příjem 0,8 mld Kč a tyto prostředky
použily na výstavbu čistíren odpadních
vod, kanalizace a vodovodů a na plynofikaci.
3. Výdaje
Celkové výdaje územních rozpočtů
v prvním pololetí dosáhly pouze 47% z celoročního
rozpočtovaného objemu. Přesto proti loňskému
roku vzrostly absolutně o 20,5 mld Kč, což
je ovlivněno především výplatou
dávek státní sociální podpory.
Zvýšené výdaje byly kryty jak vlastními
příjmy, tak i zapojením vlastních
fondů, použitím doplňkových a
nahodilých příjmů, úvěrů,
půjček a výnosů z komunálních
obligací a z části uvolněním
prostředků ze státního rozpočtu.
Čerpání výdajů ukazuje následující
přehled:
v mil. Kč
I. | Výdaje - neinvestiční | 37 145,9 | 114 270,4 | 1 325,8 | 115 596,2 | 55 001,7 | 47,6 | 148,1 |
Veřejná spotřeba (RO) | 23 130,2 | 26 801,0 | 115,9 | |||||
Dotace a ostat. běžné transfery | 5 025,2 | 18396,5 | 366,1 | |||||
Příspěvky příspěvk. organizacím | 7 446,4 | 8485,3 | 114,0 | |||||
Příspěvky a dary ostat. organ. | 1 520,0 | 1 274,5 | 83,8 | |||||
Poskytnuté SP na provoz | 24,1 | 44,4 | 184,2 | |||||
II. | Kapitálové výdaje | 16 683,6 | 39 000,0 | 2 575,8 | 41 575,8 | 19 344,9 | 46,5 | 116,0 |
Celkem výdaje | 53 829,5 | 153 270,4 | 3 901,6 | 157 172,0 | 74 346,6 | 47,3 | 138,1 |
Neinvestiční výdaje
Neinvestiční výdaje dosáhly objemu
55,0 mld Kč a představují plnění
na 47,6% celoročního rozpočtu. Z porovnání
se stejným obdobím minulého roku je patrný
nárůst o cca 18 mld Kč, na kterém
se nejvíce podílejí transfery domácnostem.
Zatímco v prvním pololetí 1995 byly v účetnictví
vykazovány zhruba dvě miliardy, v letošním
roce je to téměř patnáct miliard,
které byly vyplaceny na sociální dávky.
Mzdy a platy vykazují v I. pololetí letošního
roku vyšší dynamiku o 37%, což je způsobeno
úpravami platových tarifů podle nařízení
vlády k zákonu č. 143/92 Sb. ve znění
pozdějších předpisů. Jedná
se o odlišný způsob výplat 13. platů
v I. pololetí minulého a letošního roku
a promítnutí změn platových tarifů
ve II. pololetí roku 1995 a v I. pololetí roku 1996.
Vyšší dynamika mezd a platů souvisí
také se zvýšením počtu pracovníků
na okresních úřadech a magistrátních
místech v důsledku převodu výplat
dávek státní sociální podpory.
Z hodnocení struktury výdajů podle jednotlivých
odvětví je patrné, že se na celkových
objemech podílí odvětví práce
a sociálních věcí téměř
jednou třetinou; vysoký podíl této
kapitoly souvisí s výplatou dávek státní
sociální podpory. Následuje odvětví
vnitřní správy, zahrnující
zejména výdaje na hasičské záchranné
sbory a na výkon státní správy, pak
následuje odvětví místního
hospodářství, ve kterém je soustředěna
péče o bytový fond, o infrastrukturu obcí,
péče o místní komunikace a pod. Na
jednom z posledních míst je pak odvětví
dopravy.
Kapitálové výdaje
Podíl kapitálových výdajů na
celkových výdajích obcí a okresních
úřadů se ve srovnání s minulým
rokem sice snížil o 5%, ale u obcí byl mírně
zvýšen o 0,2 procentního bodu. Znamená
to, že obce pokračují v investiční
výstavbě stejným tempem, u okresních
úřadů však dochází k útlumu.
Součást těchto výdajů tvoří
zejména individuálně dotované stavby,
schválené ve státním rozpočtu
na rok 1996, zejména stavby související s
ochranou životního prostředí a akce
v odvětví školství a kultury.
Na financování bytové výstavby poskytl
státní rozpočet v průběhu prvního
pololetí cca 2,1 mld Kč na podporu výstavby
obecních bytů a technické infrastruktury
a na modernizaci bytového fondu.
Na další investiční akce financované
ze státního rozpočtu bylo uvolněno
3,2 mld Kč. Jedná se o podporu městské
hromadné dopravě, o výstavbu domů
s pečovatelskou službou, o akce v rámci programu
obnovy vesnice a o investiční dotace hasičským
záchranným sborům.
Investiční dotace poskytnuté ze státního
rozpočtu se na kapitálových výdajích
místních rozpočtů podílejí
zhruba 35%. Znamená to, že více než polovinu
kapitálových výdajů financovaly obce
ze svých zdrojů, a to především
z fondů rezerv a rozvoje a z běžného
hospodaření. Kromě toho obce financují
svůj investiční rozvoj z úvěrů
a půjček, které přijaly v tomto období.
Jedná se o úvěry od peněžních
ústavů a o půjčky ze Státního
fondu životního prostředí na financování
infrastruktury obcí.
4. Zadluženost obcí
V účetních výkazech je obcemi a příspěvkovými
organizacemi vykazována k 30. červnu zadluženost
ve výši 18,7 mld Kč. V průběhu
sledovaného období činily přijaté
úvěry a půjčky 2,4 mld Kč,
splátky úvěrů a půjček
dosáhly výše 2,7 mld Kč. Přesnější,
i když ne všechny potřebné údaje
o celkové výši zadluženosti, budou k dispozici
v závěru roku.
V I. pololetí byla schválena pro město Brno
emise komunálních obligací ve výší
1,2 mld Kč; město předpokládá,
že 41% této částky bude použito
na investice v odvětví dopravy, 36% bude investováno
do odvětví vodního hospodářství
a zbývající část bude využita
pro domovy penziony pro důchodce a pro základní
školy. Tyto prostředky jsou zahrnuty v celkové
částce přijatých úvěrů,
půjček a výnosů komunálních
obligací. Celkové povolené emise komunálních
obligací 14 městům dosáhly výše
2,7 mld Kč a 250 tis. USD (magistrát hl. m. Prahy).
IV. Výsledky hospodaření státního
rozpočtu ke konci srpna 1996
V červenci a srpnu pokračoval vývoj státního
rozpočtu, charakterizovaný napětím
mezi jeho příjmy a výdaji.
Po schodku ve výši 1 mld Kč, jímž
skončilo rozpočtové hospodaření
za I. pololetí, vykázal státní rozpočet
ke konci července přebytek 0,9 mld Kč a ke
konci srpna opět schodek 3,6 mld Kč.
Přehled o vývoji státního rozpočtu
do konce srpna letošního roku podává
následující tabulka:
mld Kč
Příjmy | |||||||
Výdaje | |||||||
Saldo |
Hodnocení plnění příjmů
a výdajů za osm měsíců letošního
roku je provedeno ve vztahu k rozpočtu upravenému
na základě usnesení vlády č.
441/96, jímž byly sníženy příjmy
i výdaje státního rozpočtu shodně
o 6,6 mld Kč na částku 491 mld Kč,
včetně rozpočtových opatření
na 492,7 mld Kč.
Takto upravené příjmy státního
rozpočtu byly ke konci srpna splněny na 62,7%, výdaje
byly čerpány na 63,4% (alikvota 2/3 roku by představovala
66,6%). Předstih čerpání výdajů
před plněním příjmů,
který k 30. červnu činil 0,2 procentního
bodu (ve vztahu k tehdy platnému rozpočtu, vč.
provedených rozpočtových opatření)
se ke konci srpna zvýraznil a činí již
0,7 bodu.
Vykázaný výsledek současně
potvrzuje zhoršení salda státního rozpočtu
proti výsledkům dosaženým za I. pololetí
letošního roku, kdy schodek ke konci června
činil 1,0 mld Kč. Do konce srpna tento schodek vzrostl
o 2,6 mld Kč. Příjmy státního
rozpočtu dosažené za osm měsíců
letošního roku jsou o 30,5 mld Kč, tj. o 11%
vyšší než v loňském roce,
výdaje jsou vyšší o 45,4 mld Kč,
tj. o 17%.
Úroveň plnění příjmů
státního rozpočtu se v porovnání
s I. pololetím zvýšila, a to zejména
zásluhou vyššího inkasa daňových
příjmů v měsíci červenci.
Jestliže za období do konce června dosáhly
daňové příjmy výše 135
mld Kč, což představuje měsíční
průměr 22,5 mld Kč, činil jejich přírůstek
za měsíce červenec a srpen 46,2 mld Kč.
V tomto příznivém plnění se
odrazil sezónní vývoj u daňových
příjmů (především daně
z přidané hodnoty a daně z příjmů
právnických osob), jejichž inkaso v měsíci
červenci v porovnání s předchozím
obdobím výrazně vzrostlo. V měsíci
srpnu se tento příznivý vývoj již
neopakoval.
Hlavní druhy příjmů vykazují
následující plnění:
mld Kč
A. | Daňové příjmy | 163,56 | 64,0 | 286,74 | 181,19 | 63,2 | 110,8 |
Daň z přidané hodnoty | 58,80 | 62,0 | 111,49 | 68,42 | 61,4 | 116,4 | |
Spotřební daně | 35,76 | 63,1 | 61,50 | 39,64 | 64,5 | 110,9 | |
Daň z příjmů právnických osob | 42,79 | 66,6 | 47,90 | 31,87 | 66,5 | 74,5 | |
Daň z příjmů fyzických osob - srážková | 5,98 | 70,5 | 10,60 | 7,43 | 70,1 | 124,2 | |
Daň z příjmů fyzických osob - ze závislé čin. | 0,00 | 0,0 | 20,30 | 11,94 | 58,8 | ||
Clo | 11,17 | 64,2 | 20,34 | 12,62 | 62,0 | 113,0 | |
Silniční daň | 2,38 | 60,5 | 4,30 | 2,66 | 61,9 | 111,8 | |
Majetkové daně | 1,96 | 60,8 | 4,30 | 2,45 | 57,0 | 125,0 | |
Dálniční poplatky | 0,77 | 85,7 | 0,90 | 0,77 | 85,6 | 100,0 | |
Ostatní daně a poplatky | 3,95 | 68,3 | 5,11 | 3,39 | 66,3 | 85,8 | |
B. | Pojistné sociálního zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti | 94,87 | 61,5 | 179,88 | 112,14 | 62,3 | 118,2 |
C. | Nedaňové příjmy | 19,79 | 65,4 | 26,12 | 15,41 | 59,0 | 77,9 |
Příjmy rozpočtových kapitol | 6,22 | 133,7 | 5,87 | 3,51 | 59,8 | 56,4 | |
Odvody ČNB | 0,00 | 0,0 | 0,00 | 0,00 | 0,0 | 0,0 | |
Přijaté úroky | 1,94 | 44,5 | 3,41 | 1,87 | 54,8 | 1,0 | |
Příjmy z vládních úvěrů | 4,75 | 75,9 | 7,68 | 3,30 | 43,0 | 69,5 | |
Ostatní příjmy | 6,87 | 45,9 | 9,16 | 6,73 | 73,5 | 98,0 | |
Příjmy celkem | 278,22 | 63,2 | 492,74 | 308,74 | 62,7 | 111,0 |
Vývoj inkasa daně z přidané hodnoty
(DPH) a daně z příjmů právnických
osob (DPPO) v dosavadním průběhu roku potvrzuje
sezónnost u obou těchto rozhodujících
položek daňových příjmů
a jejich vliv na celkové výsledky rozpočtu:
DPH | 51,0 mld Kč | 8,5 mld Kč | 12,2 mld Kč | 5,2 mld Kč |
45,8% | 7,6% | 11,0% | 4,7% | |
DPPO | 24,9 mld Kč | 4,2 mld Kč | 6,0 mld Kč | 1,0 mld Kč |
52,0% | 8,8% | 12,5% | 2,1% |
Plnění příjmů je ovlivněno
i nadále přetrvávajícím relativně
nižším plněním pojistného
na sociální zabezpečení, které
ke konci srpna činilo pouze 62,3% ročního
úkolu (v roce 1995 to bylo 61,5% roční skutečnosti).
Čerpání celkových výdajů
státního rozpočtu i po snížení
rozpočtu zaostává za úrovní
2/3 roku, tento vývoj však odpovídá
obvyklému průběhu.
Jednotlivé druhy výdajů byly do konce srpna
čerpány takto:
mld Kč
Ukazatel | |||||||
A. | Neinvestiční výdaje | 237,28 | 62,3 | 429,95 | 276,13 | 64,2 | 116,4 |
Výdaje rozpočtových organizací | 68,52 | 62,4 | 154,10 | 95,82 | 62,2 | 139,8 | |
z toho: účelové prostředky pro územní orgány | 2,74 | 45,7 | 27,51 | 20,96 | 76,2 | 765,0 | |
Příspěvky příspěvkovým organizacím | 34,21 | 67,0 | 56,04 | 38,50 | 68,7 | 112,5 | |
Úrokové platby | 3,68 | 143,3 | 14,17 | 8,84 | 62,4 | 240,2 | |
Dotace podnikovým subjektům | 15,71 | 56,5 | 26,56 | 16,28 | 61,3 | 103,6 | |
Dotace občanským sdružením | 1,22 | 72,0 | 1,79 | 1,27 | 70,9 | 104,1 | |
Dotace územním rozpočtům | 14,10 | 86,5 | 16,85 | 13,20 | 78,3 | 93,6 | |
Dotace mimorozpočtovým fondům | 0,85 | 100,0 | 1,25 | 0,83 | 66,4 | 97,6 | |
Platby a příspěvky obyvatelstvu - sociální zabezpečení (vč. prostředků na státní politiku zaměstnanosti | 98,94 | 63,6 | 158,52 | 100,91 | 63,7 | 102,0 | |
z toho: důchody | 68,76 | 62,6 | 130,63 | 82,37 | 63,1 | 119,8 | |
Platby do zahraničí | 0,05 | 8,3 | 0,67 | 0,48 | 71,6 | 960,0 | |
B. | Investiční výdaje a dotace | 25,24 | 57,257,2 | 58,70 | 32,79 | 55,9 | 129,9 |
z toho: účelové prostředky pro územní orgány | 7,29 | 66,4 | 10,81 | 6,40 | 59,2 | 87,8 | |
C. | Vládní úvěry | 4,41 | 58,2 | 4,89 | 3,39 | 82,9 | 76,9 |
Výdaje celkem | 266,93 | 61,8 | 492,74 | 312,31 | 63,4 | 117,0 |
Zatímco neinvestiční výdaje byly (podle
předběžných údajů) čerpány
v zásadě na úrovni osmi měsíců,
výdaje investiční i nadále vykazují
nízké čerpání a výdaje
na vládní úvěry naopak čerpání
vyšší než by odpovídalo alikvotě.
Z dosavadních výsledků je zřejmé,
že se zatím nijak výrazně neprojevil
vliv regulačních opatření ministerstva
financí pro 3. čtvrtletí 1996 a zejména
požadavek na zrovnoměrnění výdajů
čerpaných příspěvkovými
organizacemi. Do konce srpna bylo na příspěvcích
těmto organizacím vynaloženo ze státního
rozpočtu celkem 38,5 mld Kč, což představuje
nárůst proti údajům za I. pololetí
celkem o 8,9 mld Kč, z toho 5,5 mld Kč bylo vyčerpáno
hned začátkem července (v I. pololetí
činil měsíční průměr
čerpání těchto výdajů
4,9 mld Kč). Nad úrovní 2/3 roku byly i dotace
místním rozpočtům, jimž státní
rozpočet poskytl již 78,3% částky určené
na letošní rok, tj. o cca 2 mld Kč více
než odpovídá normálnímu průběhu.
Úroveň čerpání dotací
poskytovaných podnikatelským subjektům je
i nadále ovlivněna vývojem dotací
na teplo, na které bylo vydáno celkem 5,1 mld Kč,
což znamená již téměř 81%
částky stanovené v upraveném rozpočtu
na letošní rok (v roce 1995 v tuto dobu bylo čerpáno
5,9 mld Kč).
Výdaje v sociální oblasti nepřekračují
záměry rozpočtu, když byly za 8 měsíců
čerpány celkem na 63,6%. Srovnání
se stejným obdobím loňského roku není
možné z důvodu převedení některých
výdajů na dávky státní sociální
podpory. Z transferů domácnostem v celkové
výši 100,9 mld Kč představují
největší položku důchody vyplacené
ve výši 82,4 mld Kč a ostatní dávky
ve výši 16,4 mld Kč, na státní
politiku zaměstnanosti bylo vynaloženo 1,6 mld Kč.
V. Vývoj státních finančních
aktiv a pasív
Vývoj státních finančních aktiv
a pasív za I. pololetí 1996 charakterizují
následující údaje:
v mld Kč
Změna za I. pololetí 1996 | |||
1. 1. 1996 | 30. 6. 1996 | ||
Prostředky státu na bankovních účtech | 38,0 | 41,1 | |
z toho: účelové prostředky z půjček na podporu platební bilance | 24,0 | 24,0 | |
prostředky z výsledků rozpočtového hospodaření minulých let | 7,8 | 7,8 | |
Vládní pohledávky vůči zahraničí | 99,2 | 101,5 | |
Ostatní zahraniční pohledávky (od ČSOB) | 55,7 | 57,6 | |
Majetkové účasti státu u mezinárodních bank a tuzemských společností | 8,0 | 8,0 | |
Směnky tuzemských společností v držbě státu | 5,5 | 5,5 | |
Pohledávky z poskytnutých státních půjček, návratných finančních výpomocí a realizovaných záruk | 18,5 | 20,6 | |
Cenné papíry a ostatní pohledávky státu | 0,4 | 0,4 | |
Státní finanční aktiva celkem | 225,3 | 234,7 | |
Závazky státu u České národní banky | 12,5 | ||
Závazky státu u komerčních bank | 5,1 | 4,7 | |
Vládní závazky vůči zahraničí | 23,8 | 23,9 | |
Ostatní zahraniční závazky (od ČSOB) | 28,6 | 24,7 | |
Závazky z emise státních cenných papírů | 84,4 | 111,8 | |
Státní finanční pasiva celkem | 154,4 | 165,1 | |
Saldo státních finančních aktiv a pasiv | 70,9 | 69,6 | |
v tom: pozice vůči bankovní soustavě | -47,1 | -52,4 | |
pozice vůči ostatním subjektům v tuzemsku | 19,8 | 13,6 | |
pozice vůči zahraničí | 98,2 | 108,4 |
Poznámka: Kvantifikace rozložení salda státních
finančních aktiv a pasiv na pozice vůči
bankovní soustavě, ostatním subjektům
v tuzemsku a vůči zahraničí respektuje
sektorové rozdělení držby státních
cenných papírů a majetkových účastí
státu.
Je zřejmé, že mírné snížení
celkové věřitelské finančně
majetkové pozice státu o 1,3 mld Kč bylo
ovlivněno vyšším nárůstem
pasív, tj. státního dluhu, oproti růstu
prostředků na bankovních účtech
státních finančních aktiv a pohledávek
státu vůči zahraničním i tuzemským
subjektům. Zvýšení čisté
zadluženosti státu vůči bankovní
soustavě při výraznějším
snížení jeho věřitelské
pozice vůči ostatním subjektům v tuzemsku
bylo důsledkem přesunů v umístění
státních dluhopisů na peněžním
a kapitálovém trhu. Věřitelská
pozice státu vůči zahraničí
se v I. pololetí 1996 naopak výrazně zvýšila.
Pohledávky a závazky státu vůči
zahraničí
Stav vládních a ostatních pohledávek
státu vůči zahraničí vzrostl
v I. pololetí 1996 celkem o 4,2 mld Kč, což
bylo způsobeno zejména vyúčtováním
kreditních rozdílů ze změn kurzů
cizích měn (hlavně USD) vůči
české koruně. U vládních pohledávek
činil tento kurzový dopad cca 3,8 mld Kč,
byl však částečně kompenzován
(v rozsahu cca 1,3 mld Kč) odpisem části
těchto pohledávek v důsledku realizace vládního
usnesení č. 425/95. U zahraničních
pohledávek převzatých od ČSOB ovlivnily
vyúčtované kreditní kursové
rozdíly jejich nárůst v rozsahu cca 2,7 mld
Kč. Operace finančně dopadající
do příjmů a výdajů státního
rozpočtu měly na změnu stavu pohledávek
státu vůči zahraničí podstatně
nižší vliv.
U vládních pohledávek vůči
zahraničí převýšily za I. pololetí
1996 příjmy ze splátek výdaje na čerpání
nových úvěrů o 238 mil. Kč,
což však představuje jen 3,6% předpokládaného
celoročního převýšení.
Příčinou je velmi nízké plnění
rozpočtovaných splátek, které byly
ve výši 300 mil. Kč realizovány jen
u civilních vládních úvěrů,
a to hlavně uskutečněním deblokační
akce v Barmě, s níž se ve schváleném
státním rozpočtu vůbec nepočítalo.
Naproti tomu splátky jistiny a úroků z Ruské
federace, které mají v rozpočtované
částce příjmů z vládních
úvěrů rozhodující podíl,
nebyly realizovány v důsledku uzavření
dohod s Pařížským klubem věřitelů
o restrukturalizaci a odkladu ruských splátek. Čerpání
vládních úvěrů bylo sice v
I. pololetí též velmi nízké (62
mil. Kč), váhově se však podílí
na saldu rozpočtových příjmů
a výdajů z vládních úvěrů
v menší míře.
Převaha splácení nad čerpáním
byla v I. pololetí 1996 realizována též
u zahraničních pohledávek převzatých
od ČSOB, a to ve výši 299,2 mil. Kč,
což představuje jen 24,9% předpokládaného
celoročního převýšení
těchto příjmů nad výdaji ve
schváleném rozpočtu. I zde hlavní
příčinou nízkého plnění
příjmů je nerealizace rozpočtovaných
splátek úroků z Ruské federace. Ve
prospěch příjmů státního
rozpočtu bylo ze splátek uvedených zahraničních
pohledávek realizováno 347,6 mil. Kč. Kromě
toho pokračovala likvidace části těchto
pohledávek jejich převedením na vnitřní
státní půjčky či pohledávky
ve formě směnek v celkové výši
512 mil. Kč, z čehož 508 mil. Kč představuje
čerpání státních půjček
českým organizacím a obcím realizované
dodávkami polského investičního zboží
a služeb. Nárůst uvedených zahraničních
pohledávek byl profinancován ze státního
rozpočtu ve výši 48,4 mil. Kč, což
souvisí zejména s dokončováním
výstavby elektrárny Iranshahr.
Vývoj závazků státu vůči
zahraničí byl za I. pololetí 1996 ovlivněn
vyúčtováním rozdílů
ze změn kurzů v podstatně nižším
rozsahu než tomu bylo v případě vlivu
na vývoj vládních a ostatních pohledávek
státu. Ke zvýšení stavu vládních
závazků z přijatých půjček
k podpoře platební bilance o 88 mil. Kč došlo
jen vlivem vyúčtování debetních
kurzových rozdílů. Nové půjčky
se od poloviny roku 1993 již nečerpají a splácení
jistiny stávajících půjček
začne od roku 1997. Na snížení stavu
převzatých závazků státu ve
volných měnách z titulu bývalého
centrálního devizového zdroje (CDZ) se splátky
jistiny (vč. rektifikace) podílely v rozsahu 4 039
mil. Kč, kdežto vyúčtované debetní
kurzové rozdíly ve výši 161 mil. Kč
tento vliv částečně kompenzovaly.
Finanční aktiva státu vůči
tuzemsku
Ve vztahu k tuzemsku se objemově největší
část operací probíhajících
na bankovních účtech státních
finančních aktiv týkala operací na
účtech uspořádacích, zejména
pak na umořovacím účtě k uspořádání
prostředků na krytí dluhové služby
státního dluhu. Kromě výnosů
z emisí státních dluhopisů (vč.
přírůstku revolvingových emisí
SPP) ve výši 30 mld Kč bylo v I. pololetí
1996 ve prospěch tohoto účtu převedeno
ze státního rozpočtu 6,2 mld Kč k
úhradě úrokových výdajů
a poplatků dluhové služby státního
dluhu. V rámci výdajových operací
se od března 1996 nově provádějí
z umořovacího účtu úhrady zpětného
odkupu státních pokladničních poukázek
na sekundárním trhu.
K významnějším operacím uskutečněným
v I. pololetí na ostatních účtech
SFA patří převod prostředků
do státního rozpočtu ve výši
1,5 mld Kč s určením na financování
Programu zkvalitnění technického stavu a
vybavení škol a školských zařízení,
uvolnění prostředků ve výši
1,1 mld Kč k čerpání překlenovací
půjčky České inkasní, s. r.
o., poskytnuté dle usnesení vlády ČR
č. 336/95, úhrada ve výši 321,5 mil.
Kč související s realizací vládního
usnesení č. 425/95, úhrada ve výši
56,5 mil. Kč týkající se převzatého
dluhu vůči ČI za bývalé OZO
vzniklého jim z přepočtu devizových
aktiv a pasív dle zákona FS č. 499/1990 Sb.
Kromě toho byly použity prostředky SFA ve výši
40 mil. Kč k úhradám pokračujících
restitucí zemědělského majetku a dále
prostředky ve výši 13,6 mil. Kč k pokračujícím
úhradám záloh odškodného obětem
nacistické persekuce dle zákona Poslanecké
sněmovny č. 217/1994 Sb., na pořízení
polního RTG pracoviště pro zprovozňování
záchranného systému resortu zdravotnictví,
k podpoře konverze zbrojní výroby aj.
Rozsah pohledávek z poskytnutých státních
půjček a návratných finančních
výpomocí je od 1. 1. 1996 významně
ovlivněn objemem pohledávek z titulu návratných
finančních výpomocí poskytnutých
v letech 1991 až 1995 v resortu zemědělství
(původně do roku 1992 jako dotace). Od roku 1996
se tyto návratné finanční výpomoci
jen splácejí, přičemž na základě
usnesení vlády ČR č. 224/95 došlo
k úpravě jejich splátkových kalendářů
a k zavedení bonifikací spočívajících
v možnosti odpisu 20% hodnoty těchto pohledávek
státu po splnění určitých smluvně
dohodnutých podmínek. Za I. pololetí 1996
se stav pohledávek z těchto do zemědělství
poskytnutých návratných finančních
výpomocí snížil z 6 263 mil. Kč
na 6 208 mil. Kč, přičemž do státního
rozpočtu bylo splaceno 53,9 mil. Kč a přiznané
bonifikace dosáhly hodnoty 0,8 mil. Kč.
Zvýšení stavu celkových pohledávek
státu z poskytnutých půjček a návratných
finančních výpomocí ze 16,9 mld Kč
na 18,9 mld Kč ovlivnilo výrazně již
zmíněné čerpání překlenovací
půjčky poskytnuté z prostředků
SFA ve výši 1,1 mld Kč České
inkasní, s. r. o., představující téměř
jednu třetinu celkového rozsahu čerpání
těchto státních pohledávek, jehož
zbývající část se týká
státní půjčky na plynárenské
VIA (1 048 mil. Kč), ostatních půjček
poskytnutých z prostředků státního
rozpočtu (956 mil. Kč určených hlavně
na ekologii a modernizaci bytového fondu obcí) a
půjček z postoupení pohledávky za
Polskem (508 mil. Kč). Na splácení uvedených
státních pohledávek mají více
než 90%ní podíl splátky státní
půjčky z plynárenských VIA ve výši
1 430 mil. Kč, které se týkají 1.
etapy výstavby a odpovídají dodávkám
cca 1 000 mil. m3 zemního plynu po úhradě
třetinového podílu Slovenské republiky.
Rozsah vnitřních i zahraničních úvěrů
krytých státními zárukami ČR
(vč. záruk solidárních) se za I. pololetí
1996 zvýšil ze 60,7 mld Kč na 69,8 mld Kč.
Na přijaté vnitřní bankovní
úvěry byla nově poskytnuta státní
záruka ve výši 1 620 mil. Kč pro a.
s. Aero Vodochody k financování projektu lehkého
bojového letounu L-159. Na zajištění
přijatých zahraničních úvěrů
byly poskytnuty 3 státní záruky, a to pro
s. o. České dráhy ve výši cca
8,6 mld Kč k financování modernizace železničního
koridoru Děčín - Praha - Břeclav (vl.
usn. č. 382/95 a č. 25/96), dále pro a. s.
ČSA ve výši 3,3 mld Kč za úhradu
leasingových splátek letadel Airbus A310 (vl. usn.
č. 610/94) a konečně ve výši
cca 3,7 mld Kč za úvěr od KOB (60 mil. ECU)
k financování Programu zlepšení stavu
mezinárodních silnic (vl. usn. č. 514/94).
Příslušnými dlužníky byly
uhrazeny jak splatné zahraniční úvěry
(ve výši cca 2,6 mld Kč týkající
se zejména splátek úroků od a. s.
ČEZ, leasingových splátek od a. s. ČSA
a úhrad úroků a poplatků od SPT Telecom),
tak i splatné závazky Slovenska kryté solidárními
zárukami (1,4 mld Kč). U zaručených
vnitřních bankovních úvěrů
bylo z vlastních zdrojů dlužníka (a.
s. ČEZ) uhrazeno 163,8 mil. Kč (z úvěru
poskytnutého na odsíření elektrárny
Počerady). K realizaci záruky z prostředků
státního rozpočtu došlo za a. s. Aero
Vodochody (13,2 mil. Kč) a za a. s. Mitas Praha (zbývající
úhrada úroků ve výši 11 mil.
Kč).