9. Veřejné rozpočty
Hospodaření veřejných rozpočtů
v úzkém pojetí [Konsolidovaný souhrn
státního a místních rozpočtů.]
skončilo k 30. 9. 1996 deficitem 1,3 mld Kč. Nižší
inkaso především daňových příjmů
(cca 70% ročního objemu rozpočtů)
potvrdilo nutnost úpravy schváleného státního
rozpočtu, která byla přijata vládou
v srpnu (snížení příjmů
i výdajů o 6,6 mld Kč). Dosažení
celoroční vyrovnanosti veřejných rozpočtů
je významné pro měnový vývoj
i k oslabení inflačního vlivu domácí
poptávky.
Index výdajů veřejných rozpočtů
za 1. -3. čtvrtletí (117,3%) předstihl o
3,8 procentního bodu index HDP v běžných
cenách (113,5% odhad MF ČR). Naproti tomu dynamika
příjmů byla v tomto porovnání
nižší o 2,5 procentního bodu.
Údaje v Tabulce 9 jsou očištěny o mimorozpočtové
zdroje místních rozpočtů (saldo převodů
vlastních fondů, saldo úvěrů,
půjček a komunálních obligací)
a ve státním rozpočtu o vliv zahrnutí
salda z clearingového zúčtování
se SR v roce 1994. V dalším textu vycházíme
z takto očištěných údajů.
Tabulka 9
Veřejné rozpočty v úzkém
pojetí
mld Kč, % | |||||
Příjmy | 339,9 | 378,0 | 419,4 | 111,2 | 111,0 |
Výdaje | 316,6 | 358,8 | 420,7 | 113,3 | 117,3 |
Saldo | 23,3 | 19,2 | -1,3 |
Pramen: MF ČR
Celý rozpočtový deficit veřejných
rozpočtů za tři čtvrtletí 1996
ve výši 1,3 mld Kč vznikl v místních
rozpočtech, státní rozpočet skončil
s nevýznamným přebytkem 48 mil. Kč.
Výsledky hospodaření místních
rozpočtů byly ovlivněny zvýšenou
mírou investování.
Přestože růst příjmů celkových
rozpočtů dosáhl 11,0%, což znamenalo
stejný růst jako v roce 1995, dynamika daňových
příjmů se zpomalila (rozdíl meziročních
indexů daňových příjmů
na bázi tří čtvrtletí činil
3,1 procentního bodu) - viz Tabulka 9 a Tabulka 10. Ve
vývoji daňových příjmů
lze tedy spatřovat hlavní nebezpečí
pro vyrovnanost veřejných rozpočtů.
Tabulka 10
Daňové příjmy veřejných
rozpočtů v úzkém pojetí
Ukazatel | 1994 1. - 3. Q | 1995 1. - 3. Q | 1996 1. - 3. Q | Index 95/94 | Index 96/95 | ||
Státní rozpočet | 170,3 | 184,6 | 202,9 | 108,4 | 109,9 | [bez vlivu zákona č. 154/95 Sb. by index daňových příjmů státního rozpočtu činil 107,2% a místních rozpočtů 113,2%] | |
Místní rozpočty | 39,4 | 49,4 | 51,0 | 125,4 | 103,3 | [bez vlivu zákona č. 154/95 Sb. by index daňových příjmů státního rozpočtu činil 107,2% a místních rozpočtů 113,2%] | |
Veřejné rozpočty | 209,7 | 234,0 | 253,9 | 111,6 | 108,5 | ||
v tom: | |||||||
DPH | 59,9 | 66,5 | 77,0 | 111,0 | 115,9 | ||
Spotřební daně | 32,9 | 41,2 | 44,9 | 125,2 | 109,0 | ||
Clo | 13,1 | 12,6 | 14,3 | 96,3 | 113,3 | ||
DPPO | 49,3 | 50,6 | 45,1 | 102,6 | 89,3 | ||
- DPPO | 49,2 | 47,9 | 43,3 | 97,4 | 90,3 | ||
- DPPO obcí | 0,0 | 2,6 | 1,8 | 70,4 | |||
DPFO | 39,0 | 48,4 | 57,5 | 124,3 | 118,8 | ||
- ze závislé činnosti | 24,0 | 30,4 | 37,6 | 126,4 | 123,8 | ||
- z podnikání | 10,1 | 11,6 | 11,8 | 114,1 | 102,5 | ||
- srážková | 4,8 | 6,5 | 8,1 | 135,2 | 124,6 | ||
Ostatní | 15,6 | 14,7 | 15,0 | 94,5 | 101,7 |
Pramen: MF ČR
Meziroční index nedaňových příjmů
včetně pojistného na sociální
zabezpečení a vládních úvěrů
za tři čtvrtletí činil 114,9%, zatímco
stejný index na daňových příjmech
pouze 108,5%.
U státního a místních rozpočtů
došlo ke změně participace na inkasu daní
z příjmu fyzických osob a z příjmu
právnických osob podle zákona č. 154/95
Sb. s platností od 1. 1. 1996. (Vlivy této změny
na dynamiku příjmů státního
a místních rozpočtů jsou blíže
vysvětleny v části II. 1 Celkové výsledky
hospodaření státního rozpočtu.)
Zajištění rozpočtovaných daňových
příjmů je zřejmě ohroženo
vývojem daní z příjmu právnických
osob a daní z příjmu fyzických osob
z podnikatelské činnosti. Absolutní meziroční
pokles výnosu daně z příjmu právnických
osob o více než jednu desetinu byl ovlivněn
jak úpravami zákona o daních z příjmů,
tak ekonomickou situací korporací a finančních
institucí. Daň z příjmu fyzických
osob z podnikatelské činnosti vzrostla za tři
čtvrtletí 1996 meziročně jen o 2,5%
(svou váhou v daňových příjmech
veřejných rozpočtů je však tato
daň méně významná).
Trend zvyšování podílu nepřímých
daní (DPH a spotřebních daní) na daňovém
inkasu pokračoval. Za tři čtvrtletí
1996 činil jejich podíl již 48,0%, zatímco
za tři čtvrtletí 1995 byl 46,0%.Tento vývoj,
znamenající snižování podílu
přímých daní, respektuje princip ponechání
zdrojů na místě jejich vzniku.
Růst inkasa pojistného na sociální
zabezpečení v roce 1996 (index 114,4%) je vyšší
než očekávaný růst HDP v běžných
cenách. Jeho dynamika se však zpomaluje.
Zbývající část příjmů
veřejných rozpočtů v úzkém
pojetí, tj. nedaňové příjmy
včetně příjmů z vládních
úvěrů, se vyvíjely vzhledem k celkovým
příjmům nadproporcionálně (meziroční
index 116,8%).
Růst celkových výdajů veřejných
rozpočtů za tři čtvrtletí (117,3%)
byl o 4 procentní body vyšší než
ve stejném období roku 1995. Toto zrychlení
dynamiky bylo v zásadě obdobné u běžných
i kapitálových výdajů. U běžných
výdajů se růst týkal hlavně
transferů domácnostem (rostoucí objem dávek
nemocenského pojištění) a veřejné
spotřeby. Rozhodnutí nepoužít v roce
1996 zdrojů FNM na krytí úroků státního
dluhu způsobilo nárůst výdajů
na dluhovou službu. Klesající tendenci měly
dotace podnikatelským subjektům.
Tabulka 11
Výdaje veřejných rozpočtů
v úzkém pojetí
Běžné výdaje celkem | 268,2 | 302,2 | 353,3 | 112,7 | 116,9 |
v tom: | |||||
neinv. dotace podnik. subjektům | 24,6 | 25,3 | 25,9 | 103,1 | 102,4 |
transfery domácnostem | 105,2 | 116,4 | 133,3 | 110,6 | 114,6 |
veřejná spotřeba | 137,4 | 155,8 | 182,5 | 113,4 | 117,1 |
placené úroky | 0,2 | 4,7 | 11,5 | 245,1 | |
transfery do zahraničí | 0,7 | 0,0 | 0,1 | ||
Kapitálové výdaje celkem | 43,6 | 52,1 | 64,1 | 119,4 | 123,1 |
v tom: | |||||
inv. dotace podnik. subjektům | 3,9 | 6,9 | 6,1 | 174,0 | 88,6 |
výdaje veřejného sektoru [včetně prostředků uvolňovaných prostřednictvím ČS (kvalifikovaný odhad)] | 39,7 | 45,2 | 58,0 | 114,0 | 128,3 |
Vládní úvěry | 4,8 | 4,6 | 3,4 | 94,2 | 74,5 |
Výdaje celkem | 316,6 | 358,8 | 420,7 | 113,3 | 117,3 |
Pramen: MF ČR
Dynamický růst investičních výdajů
veřejného sektoru souvisí s posílením
této části v rozpočtu na rok 1996.
Týká se především dopravy, financování
bytové výstavby, modernizace škol, zdravotnických
zařízení apod.
Úprava státního rozpočtu se zatím
ve výdajích plně neprojevila, proto její
účinnost bude posuzována až po uzavření
rozpočtového období.
II. Výsledky hospodaření státního
rozpočtu za leden až září 1996
1. Celkové výsledky hospodaření
státního rozpočtu
Státní rozpočet České republiky
na rok 1996 schválil Parlament ČR zákonem
č. 305/1995 Sb. jako vyrovnaný v úhrnném
objemu 497,6 mld Kč. Oproti skutečnosti dosažené
v roce 1995 byl stanoven objem příjmů v roce
1996 vyšší o 57,6 mld Kč, tj. o 13,1%
a objem výdajů o 64,9 mld Kč, tj. o 15%.
Státní rozpočet vykázal ke konci 3.
čtvrtletí 1996 přebytek 47 mil. Kč,
přičemž jak plnění rozpočtových
příjmů, tak výdajů zaostalo
cca o 4,5 procentního bodu za alikvotou tří
čtvrtin roku.
Souhrnné výsledky hospodaření státního
rozpočtu ukazuje následující tabulka:
v mld Kč
Příjmy | 312,47 | 497,64 | 493,10 | 347,39 | *) 70,5 | 111,2 |
Výdaje | 298,08 | 497,64 | 493,10 | 347,34 | *) 70,4 | 116,5 |
Saldo | 14,39 | 0,05 |
*) ve vztahu k rozpočtu upravenému podle usn. vlády č. 441/96 (objem 491 mld Kč) činí |
plnění příjmů 70,8% |
plnění výdajů 70,7% |
V porovnání se stejným obdobím loňského
roku jsou příjmy státního rozpočtu
vyšší o 34,9 mld Kč, tj. o 11,2% a stále
zaostávají za úvahami zahrnutými v
rozpočtu na letošní rok (ten předpokládal
index růstu příjmů 113,1).
Naopak výdaje byly vyšší o 49,3 mld Kč,
tj. o 16,5% (rozpočet počítal s růstem
o 15%). Jejich čerpání (na 70,4%) bylo rovněž
vyšší než v loňském roce,
kdy bylo v této době vyčerpáno 68,9%
celoroční skutečnosti.
Důsledkem pomalejšího růstu příjmů
a naopak rychlejšího čerpání
výdajů je v porovnání s loňským
rokem o 14,3 mld Kč nižší saldo rozpočtového
hospodaření.
Průběh plnění příjmů
a výdajů za 9 měsíců roku znázorňuje
graf:
Prakticky od února se prosazovala tendence ke schodkovosti
rozpočtu, jak vyplývá z následujícího
přehledu:
Leden | 45,5 | 9,2 | 38,6 | 7,8 | 6,9 |
Únor | 25,8 | 5,2 | 29,5 | 6,0 | -3,7 |
Březen | 36,5 | 7,4 | 38,0 | 7,7 | -1,5 |
Duben | 40,7 | 8,3 | 44,1 | 8,9 | -3,4 |
Květen | 34,1 | 6,9 | 37,2 | 7,5 | -3,1 |
Červen | 46,7 | 9,5 | 42,9 | 8,7 | 3,8 |
Červenec | 47,0 | 9,5 | 45,1 | 9,1 | 1,9 |
Srpen | 32,4 | 6,6 | 36,9 | 7,5 | -4,5 |
Září | 38,7 | 7,8 | 35,0 | 7,1 | 3,7 |
Leden - září | 347,4 | 70,5 | 347,3 | 70,4 | 0,1 |
V samotném 3. čtvrtletí se proti předchozím
měsícům zpomalilo zejména čerpání
výdajů státního rozpočtu (bylo
o 1,4 bodu nižší než ve 2. čtvrtletí
t. r.), takže za poslední tři hodnocené
měsíce vykázalo rozpočtové
hospodaření přebytek více než
1 mld Kč.
Hodnocení plnění státního rozpočtu
je provedeno ve vztahu k rozpočtu, zahrnujícímu
všechny úpravy provedené do 30. září
t. r. Největší z nich byla úprava provedená
podle usnesení vlády č. 441 ze dne 28. srpna
1996, jímž na základě zhodnocení
dosavadního vývoje rozpočtového hospodaření
došlo ke snížení příjmů
i výdajů státního rozpočtu
v letošním roce o 6,6 mld Kč proti objemům
schváleným zákonem č. 305/95 Sb.,
o státním rozpočtu České republiky
na rok 1996. Celkový objem státního rozpočtu
tak byl upraven na výši 491,0 mld Kč. O této
úpravě státního rozpočtu byl
Parlament České republiky podrobně informován
ve zprávě vlády o plnění státního
rozpočtu za I. pololetí 1996.
Změny provedené v jednotlivých kapitolách
formou rozpočtových opatření znamenaly
zvýšení takto stanovených příjmů
a výdajů o 2,1 mld Kč a jsou podrobněji
komentovány v dalších částech
zprávy.
Vývoj příjmů v letošním
roce je ovlivněn mj. změnami vyplývajícími
ze zákona č. 154/1995 Sb., kterým bylo upraveno
rozpočtové určení některých
daní s cílem přiblížit dynamiku
příjmů státního rozpočtu
a rozpočtů okresních úřadů
a obcí. Vliv tohoto opatření na vývoj
příjmů státního rozpočtu
na jedné straně a příjmů místních
rozpočtů na straně druhé za období
1. - 3. čtvrtletí roku ukazuje následující
přehled:
v mil. Kč
Státní rozpočet | |||||||
Příjmy celkem | 312 471 | 314 105 | 342 530 | 347 392 | 109,6 | 110,6 | |
z toho: | daňové příjmy | 184 617 | 186 251 | 197 994 | 202 856 | 107,2 | 108,9 |
z toho: | |||||||
- daň z příjmů právnických osob | 47 946 | 38 357 | 43 335 | 34 668 | 90,4 | 0,4 | |
- daň z příjmů fyzických osob (závislá činnost) | 11 223 | 13 529 | 120,5 | ||||
Místní rozpočty | |||||||
Příjmy celkem | 90 388 | 88 754 | 120 811 | 115 949 | 133,7 | 130,6 | |
z toho: | daňové příjmy | 49 391 | 47 757 | 55 886 | 51 024 | 113,2 | 106,8 |
z toho: | |||||||
- daň z příjmů právnických osob | 9 589 | 8 667 | 90,4 | ||||
- daň z příjmů fyzických osob (závislá činnost) | 31 263 | 20 040 | 37 676 | 24 147 | 120,5 | 120,5 |
Pozn.: výnosy daní podle stavů na účtech
ČNB, rozdělení podle zákona č.
154/95 Sb. (propočet)
Ve vývoji výdajů se ve srovnání
s rokem 1995 výrazně projevuje poskytování
prostředků na výplatu dávek státní
sociální podpory, kterou zabezpečují
okresní úřady. Do konce září
bylo na tento účel ze státního rozpočtu
uvolněno již více než 19 mld Kč.
Z hlediska čerpání jednotlivých druhů
výdajů jsou, stejně jako v minulém
roce, nejdynamičtější složkou výdajů
neinvestiční příspěvky poskytované
příspěvkovým a podobným organizacím.
Rovněž některé nárokové
položky výdajů, jako příspěvek
na stavební spoření, platba státu
na pojistné zdravotního pojištění
či dotace na teplo jsou čerpány v předstihu
proti alikvotě hodnoceného období.
Kapitálové (investiční) výdaje
jsou i po uplynutí 9 měsíců čerpány
pod úrovní tří čtvrtin celoročně
uvažovaných výdajů, jejich plnění
bylo vykázáno ve výši 64,2% rozpočtu
upraveného o provedená rozpočtová
opatření.
Další hodnocení vývoje jednotlivých
položek příjmů a výdajů
je provedeno na základě údajů účetních
výkazů o plnění státního
rozpočtu k 30. 9. 1996.