2. Příjmy státního rozpočtu
Předpokládané příjmy státního
rozpočtu na rok 1996 jsou plněny takto:
v mld Kč
Daňové příjmy | 184,62 | 289,40 | 286,74 | 202,86 | 70,7 | 109,9 | |
v | tom: | ||||||
Daň z přidané hodnoty | 66,48 | 109,07 | 111,49 | 77,03 | 69,1 | 115,9 | |
Spotřební daně | 41,23 | 62,70 | 61,50 | 44,92 | 73,0 | 108,9 | |
Daň z příjmů právnických osob | *) 47,95 | 54,24 | 47,90 | 34,96 | 73,0 | 72,9 | |
Daň z příjmů fyzických osob | *) 6,49 | 28,49 | 30,90 | 21,61 | 69,9 | 333,0 | |
Majetkové daně | 2,22 | 3,30 | 4,30 | 2,72 | 63,3 | 122,5 | |
Silniční daň | 2,42 | 4,20 | 4,30 | 2,72 | 63,3 | 112,4 | |
Clo | 12,61 | 19,00 | 20,34 | 14,29 | 70,3 | 113,3 | |
Poplatek za využívání dálnic | 0,82 | 1,10 | 0,90 | 0,81 | 90,0 | 98,8 | |
Ostatní daně a poplatky | 4,40 | 7,30 | 5,10 | 3,80 | 74,5 | 86,4 | |
Pojistné SZ a příspěvek na politiku zaměstnanosti | 110,36 | 178,87 | 179,88 | 126,22 | 70,2 | 114,4 | |
Nedaňové příjmy | 12,43 | 17,73 | 18,80 | 14,02 | 74,6 | 112,8 | |
v | tom: | ||||||
Příjmy RO | 3,26 | 5,83 | 5,90 | 3,85 | 65,3 | 118,1 | |
Odvody ČNB | 0 | 0,30 | 0 | 0 | 0,0 | ||
Přijaté úroky | 1,94 | 3,79 | 3,41 | 3,16 | 92,7 | 162,9 | |
Ostatní příjmy | 7,23 | 7,81 | 9,49 | 7,01 | 73,9 | 97,0 | |
Příjmy z vládních úvěrů | 5,06 | 11,64 | 7,68 | 4,29 | 55,9 | 84,8 | |
Příjmy celkem | 312,47 | 497,64 | 493,10 | 347,39 | 70,5 | 111,2 |
*) v podmínkách r. 1996 (zákon č. 154/95 Sb.) činí | DPPO 38,36 mld Kč (index 91,1) |
DPFO 17,71 mld Kč (index 122,0) |
Celkové příjmy státního rozpočtu
za devět měsíců dosáhly výše
347,4 mld Kč, což představuje 70,5% ročního
úkolu. Proti srovnatelnému období loňského
roku byly o 34,9 mld Kč, tj. o 11,2% vyšší.
Upravený rozpočet zahrnuje především
úpravy vyplývající ze změny
státního rozpočtu na základě
usnesení vlády č. 441/96, jimž byly
příjmy sníženy celkem o 6,6 mld Kč;
snížení se týkalo zejména daňových
příjmů (-2,7 mld Kč) a příjmů
z vládních úvěrů (-3,9 mld
Kč). Další rozpočtová opatření
znamenala zvýšení nedaňových
příjmů.
Rozhodující část příjmů
má podle schváleného i upraveného
rozpočtu na rok 1996 získat státní
rozpočet z daňových příjmů.
Upravený rozpočet předpokládá
tvorbu daňových příjmů ve výši
286,7 mld Kč, ke konci září činilo
jejich inkaso 202,9 mld Kč, tj. 70,7% rozpočtem
předpokládané výše. Inkaso těchto
příjmů je ovlivněno zejména
hlavními daňovými položkami - daní
z přidané hodnoty, spotřebními daněmi
a daní z příjmů právnických
osob.
Struktura celkových příjmů dosažených
za 9 měsíců je zřejmá z grafu:
Plnění rozpočtových příjmů
za devět měsíců bylo ovlivněno
sezónními vlivy projevujícími se zejména
u daňových příjmů, především
u daně z přidané hodnoty (DPH) a daně
z příjmů právnických osob.
Jestliže ke konci června byly příjmy
státního rozpočtu plněny na 45,9%,
v průběhu 3. čtvrtletí se jejich plnění
zlepšilo a ke konci září dosáhlo
70,5%.
Nízké plnění ostatních příjmů
je ovlivněno zejména zaostáváním
příjmů z vládních úvěrů.
Obdobně jako v I. pololetí i nadále mírně
zaostává plnění inkasa pojistného
sociálního zabezpečení, které
ke konci září činí 70,2%.
A. Daňové příjmy
Podíl daňových příjmů
na celkových příjmech byl stanoven ve schváleném
i upraveném rozpočtu na rok 1996 ve výši
58,2%; skutečnost za 9 měsíců byla
vyšší a dosáhla 58,4%.
Inkaso daňových příjmů za leden
až září 1996 je proti stejnému
období minulého roku vyšší o 18,2
mld Kč, a to zejména vlivem růstu příjmů
z DPH (+10,5 mld Kč) a spotřebních daní
(+3,7 mld Kč). Výrazné snížení
inkasa daně z příjmů právnických
osob a naopak vyšší inkaso daně z příjmů
fyzických osob souvisí se změnou v rozpočtovém
určení těchto daní podle zákona
č. 154/95 Sb.
Struktura daňových příjmů se
v letech 1995 a 1996 vyvíjela takto:
v %
Daňové příjmy celkem | 100,0 | 100,0 | 100,0 | |
v tom: | - DPH | 36,0 | 37,8 | 38,0 |
- spotřební daně | 22,3 | 21,7 | 22,1 | |
- daň z příjmů práv. osob | 26,0 | 18,7 | 17,2 | |
- daň z příjmů fyz. osob | 3,5 | 9,8 | 10,7 | |
- silniční daň | 1,3 | 1,4 | 1,3 | |
- clo | 6,8 | 6,6 | 7,0 | |
- ostatní daně | 4,1 | 4,0 | 3,7 |
Přehled ukazuje zvyšující se váhu
nepřímých daní, tj. daně z
přidané hodnoty a spotřebních daní
na celkových daňových výnosech ve
státním rozpočtu. Zatímco ke konci
září 1995 činil podíl nepřímých
daní na celkových daňových příjmech
58,3%, ke konci září letošního
roku to bylo už 60,1% (schválený rozpočet
na letošní rok předpokládal tento podíl
ve výši 59,5%). Podíl daně z příjmů
právnických osob a fyzických osob je významně
ovlivněn již zmíněnými změnami
vyplývajícími ze zákona č.
154/95 Sb., kterým bylo upraveno rozpočtové
určení těchto daní mezi státním
rozpočtem a místními rozpočty.
Vedle těchto změn, ovlivněných rozpočtovou
politikou, se v daňové oblasti projevuje sezónnost,
která je zřejmá zejména u výnosů
daně z přidané hodnoty (DPH) a daně
z příjmů právnických osob (DPPO):
v mld Kč
Leden | 11,32 | 2,60 | 13,26 | 1,90 |
Únor | -0,19 | 4,47 | 0,89 | 2,92 |
Březen | 9,13 | 6,72 | 8,86 | 4,65 |
Duben | 9,49 | 4,16 | 11,33 | 4,81 |
Květen | 6,10 | 3,94 | 7,52 | 2,34 |
Červen | 8,29 | 14,85 | 9,14 | 8,26 |
Červenec | 9,44 | 3,26 | 12,23 | 6,05 |
Srpen | 5,23 | 2,79 | 5,19 | 0,94 |
Září | 7,67 | 5,16 | 8,61 | 3,09 |
Leden - září | 66,48 | 47,95 | 77,03 | 34,96 |
Ve výnosech obou těchto daní se ve značné
míře projevuje vliv daňových předpisů
a platebního kalendáře.
a) Daň z přidané hodnoty
Na dani z přidané hodnoty bylo do konce září
vybráno 77 mld Kč, což je 69,1% rozpočtované
částky. Loni ve stejném období bylo
vybráno 66,5 mld Kč, to bylo 70,1% z celoročně
dosažené skutečnosti. Letošní inkaso
je o 10,5 mld Kč vyšší.
Ve vývoji inkasa daně za leden až září
1996 se projevují sezónní vlivy s vazbou
na konečnou spotřebu a režim placení
daně. Při celkově vyšších
objemech lze pozorovat určitou analogii s vývojem
v loňském roce. Proti stejnému období
minulého roku výrazně vzrostl výnos
daně z dováženého zboží,
a to o 14,7%.
Na dani z přidané hodnoty bylo za sledované
období doměřeno celkem 2,6 mld Kč.
Z toho 1,8 mld Kč bylo doměřeno v rámci
kontrolní činnosti územních finančních
orgánů, na základě dodatečných
daňových přiznání pak 0,8 mld
Kč. V hodnoceném období bylo rovněž
předepsáno penále ve výši 1,2
mld Kč.