b) Spotřební daně

Za devět měsíců bylo na spotřebních daních vybráno 44,9 mld Kč, což představuje plnění na 73%. Výnos spotřebních daní je o 3,7 mld Kč vyšší než ve stejném období loňského roku.


Ve vyšším inkasu se odrážejí jednak vlivy spojené s legislativními úpravami, tzn. změny daňových sazeb, jednak přijatá opatření k omezení daňových úniků. Výrazně se ve vyšším inkasu projevuje růst dovozu pohonných hmot (v porovnání se stejným obdobím loňského roku o 3,1 mld Kč).

Výnos spotřebních daní inkasovaných finančními a celními úřady za tři čtvrtletí 1996 v porovnání s loňským rokem činil:

v mil. Kč

 
leden - září 1995
% podíl
leden - září 1996
% podíl
Index 96/95
CELKEM41 228 100,044 924 100,0109,0
v tom:     
A. Finanční úřady 30 22773,328 476 63,494,2
B. Celní úřady11 001 26,716 44836,6 149,5


Nižší podíl finančních úřadů na inkasu spotřebních daní v letošním roce není srovnatelný s rokem 1995, neboť byl ovlivněn změnou ve způsobu inkasa daně z tabáku a tabákových výrobků. Novelou zákona o spotřebních daních (zákon č. 148/1995 Sb.) byla zahrnuta spotřební daň z cigaret do ceny tabákových nálepek (kolků). Tato úprava změnila vznik daňové povinnosti, kterou až dosud bylo vyskladnění či dovoz cigaret. S účinností od 1. 1. 1996 vzniká u cigaret povinnost zaplatit spotřební daň do 60-ti dnů od nákupu tabákových nálepek, které výrobci a dovozci cigaret nakupují u Oblastního celního úřadu Praha; spotřební daně z cigaret (s výjimkou daně za zdaňovací období minulých let) od letošního roku vybírá OCÚ Praha.

Úhrnné inkaso spotřebních daní z lihu a alkoholických nápojů je zhruba na stejné úrovni jako v loňském roce.

V rámci kontrolní činnosti správců daně bylo za tři čtvrtletí roku doměřeno plátcům daně 0,5 mld Kč. V hodnoceném období bylo u těchto daní rovněž předepsáno penále ve výši 1,5 mld Kč.

c) Clo

Odvody cla do státního rozpočtu jsou plněny rovnoměrně podle předpokladu rozpočtu na rok 1996. Ke konci září bylo na clu získáno 14,3 mld Kč, což odpovídá 70,3% celoročního úkolu. Výnos je zhruba o 1,7 mld Kč vyšší než ve stejném období minulého roku. Více než 98% inkasovaného cla je z dovozů pro obchodní činnost a necelá 2% od obyvatelstva.

Příjmy z cla a daní odváděné do státního rozpočtu celními orgány mají mírně klesající tendenci vlivem snižování celních sazeb, které je výsledkem mnohostranných jednání a dohod. Dokumentuje to vývoj celní incidence:

rok 19925,3%
rok 19935,0%
rok 19944,9%
rok 19953,9%


Přes narůstající počet obchodních případů v dovozu ze zahraničí dochází na základě mezistátních dohod v oblasti volného obchodu s EU a ESVO ke snižování celních sazeb v podstatě u všech výrobků, které si dosud ponechávaly plnou výši cla.

d) Daň z příjmů právnických osob

Na příjmech z daně z příjmů právnických osob bylo odvedeno do státního rozpočtu ke konci září téměř 35 mld Kč, tj. 73% rozpočtované částky. Do nižší úrovně inkasa ve srovnání s předchozím rokem (kdy bylo ve stejném období inkasováno 47,9 mld Kč) se promítla:

- změna zákona č. 154/1995 Sb., podle níž od 1. 1. 1996 je 20% inkasované daně převáděno do místních rozpočtů,

- změna zákona č. 149/1995 Sb., o dani z příjmů, zejména jde o možnost odpisu pohledávek do daňově účinných nákladů,

- nižší inkaso daně v roce 1996 ovlivnila i vyšší míra investování, promítající se ve vyšší tvorbě odpisů.

Tento vliv je patrný z následujícího srovnání:


Za devět měsíců roku 1996 bylo v rámci kontrolní činnosti pracovníků územních finančních orgánů dodatečně doměřeno na DPPO celkem 1,7 mld Kč. Zároveň však došlo ke snížení celkového výnosu daně v důsledku vratek poplatníkům, a to jak z důvodu využití možnosti snížit daňovou povinnost na základě dodatečného daňového přiznání, tak v důsledku úpravy záloh na daň provedené finančními úřady na žádost poplatníků (celkem 0,6 mld Kč). Penále bylo vyměřeno ve výši 1 mld Kč.

e) Daň z příjmů fyzických osob

V roce 1995 byla příjmem státního rozpočtu výhradně ta část daně z příjmů fyzických osob (DPFO), která byla srážena podle zvláštní sazby (§ 36 zákona o dani z příjmů). Od 1. ledna 1996 v souvislosti s novelou rozpočtových pravidel je příjmem státního rozpočtu také část daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti a funkčních požitků, plynoucí do konce roku 1995 do rozpočtů okresních úřadů a obcí.

Za leden až září 1996 inkasoval státní rozpočet na DPFO celkem 21,6 mld Kč, z toho 13,5 mld Kč představuje výše uvedený přesun výnosu daně z příjmů ze závislé činnosti a funkčních požitků.

f) Silniční daň

Silniční daň se od roku 1995 platí zálohově v termínech splatnosti 15. dubna, 15. července, 15. října a 15. prosince. To znamená, že v hodnoceném období kromě vyrovnání daně za rok 1995 byla splatná pouze polovina zálohy. Celkový výnos této daně dosáhl 2,7 mld Kč, což v meziročním srovnání představuje nárůst o 12% (loňský výnos činil 2,4 mld Kč). Nárůst v letošním roce vyplývá z toho, že vyrovnání daně splatné v lednu 1996 zahrnovalo odlišné tituly než vyrovnání v lednu 1995 a dále z toho, že bylo zrušeno osvobození osobních automobilů s katalyzátory vyhovujícími překonané normě EURO 1.

g) Majetkové daně

Celkový výnos majetkových daní (zahrnujících daň dědickou, daň darovací a daň z převodu nemovitostí) v hodnoceném období činil 2,7 mld Kč, výnos ve stejném období loňského roku byl o 0,5 mld Kč nižší. Tento vývoj potvrzuje pokračující rozvoj trhu s nemovitostmi.

Struktura výnosu majetkových daní za leden až září 1996 byla následující:

daň z převodu nemovitostí 90,0% 
daň dědická2,7%  
daň darovací7,3% z celkového výnosu majetkových daní


h) Ostatní daňové příjmy

Součástí této položky příjmů státního rozpočtu jsou poplatky, odvody za neoprávněné použití rozpočtových prostředků a rovněž platby staré daňové soustavy (zejména uhrazené nedoplatky, doměrky a posečkání).

Za leden až září letošního roku bylo na těchto příjmech (včetně tzv. dálničního poplatku) vyinkasováno celkem 4,6 mld Kč. V porovnání se stejným obdobím loňského roku vzrostl podíl poplatků na celkovém inkasu a poklesl podíl daní dřívější daňové soustavy. Z důvodů věcné srovnatelnosti jsou údaje za rok 1995 (viz tab.) upraveny podle metodiky platné v roce 1996 (vliv přesunu některých "ostatních odvodů" z daňových do nedaňových příjmů).


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP