b) Spotřební daně
Za devět měsíců bylo na spotřebních
daních vybráno 44,9 mld Kč, což představuje
plnění na 73%. Výnos spotřebních
daní je o 3,7 mld Kč vyšší než
ve stejném období loňského roku.
Ve vyšším inkasu se odrážejí
jednak vlivy spojené s legislativními úpravami,
tzn. změny daňových sazeb, jednak přijatá
opatření k omezení daňových
úniků. Výrazně se ve vyšším
inkasu projevuje růst dovozu pohonných hmot (v porovnání
se stejným obdobím loňského roku o
3,1 mld Kč).
Výnos spotřebních daní inkasovaných
finančními a celními úřady
za tři čtvrtletí 1996 v porovnání
s loňským rokem činil:
v mil. Kč
CELKEM | 41 228 | 100,0 | 44 924 | 100,0 | 109,0 |
v tom: | |||||
A. Finanční úřady | 30 227 | 73,3 | 28 476 | 63,4 | 94,2 |
B. Celní úřady | 11 001 | 26,7 | 16 448 | 36,6 | 149,5 |
Nižší podíl finančních úřadů
na inkasu spotřebních daní v letošním
roce není srovnatelný s rokem 1995, neboť byl
ovlivněn změnou ve způsobu inkasa daně
z tabáku a tabákových výrobků.
Novelou zákona o spotřebních daních
(zákon č. 148/1995 Sb.) byla zahrnuta spotřební
daň z cigaret do ceny tabákových nálepek
(kolků). Tato úprava změnila vznik daňové
povinnosti, kterou až dosud bylo vyskladnění
či dovoz cigaret. S účinností od 1.
1. 1996 vzniká u cigaret povinnost zaplatit spotřební
daň do 60-ti dnů od nákupu tabákových
nálepek, které výrobci a dovozci cigaret
nakupují u Oblastního celního úřadu
Praha; spotřební daně z cigaret (s výjimkou
daně za zdaňovací období minulých
let) od letošního roku vybírá OCÚ
Praha.
Úhrnné inkaso spotřebních daní
z lihu a alkoholických nápojů je zhruba na
stejné úrovni jako v loňském roce.
V rámci kontrolní činnosti správců
daně bylo za tři čtvrtletí roku doměřeno
plátcům daně 0,5 mld Kč. V hodnoceném
období bylo u těchto daní rovněž
předepsáno penále ve výši 1,5
mld Kč.
c) Clo
Odvody cla do státního rozpočtu jsou plněny
rovnoměrně podle předpokladu rozpočtu
na rok 1996. Ke konci září bylo na clu získáno
14,3 mld Kč, což odpovídá 70,3% celoročního
úkolu. Výnos je zhruba o 1,7 mld Kč vyšší
než ve stejném období minulého roku.
Více než 98% inkasovaného cla je z dovozů
pro obchodní činnost a necelá 2% od obyvatelstva.
Příjmy z cla a daní odváděné
do státního rozpočtu celními orgány
mají mírně klesající tendenci
vlivem snižování celních sazeb, které
je výsledkem mnohostranných jednání
a dohod. Dokumentuje to vývoj celní incidence:
rok 1992 | 5,3% |
rok 1993 | 5,0% |
rok 1994 | 4,9% |
rok 1995 | 3,9% |
Přes narůstající počet obchodních
případů v dovozu ze zahraničí
dochází na základě mezistátních
dohod v oblasti volného obchodu s EU a ESVO ke snižování
celních sazeb v podstatě u všech výrobků,
které si dosud ponechávaly plnou výši
cla.
d) Daň z příjmů právnických
osob
Na příjmech z daně z příjmů
právnických osob bylo odvedeno do státního
rozpočtu ke konci září téměř
35 mld Kč, tj. 73% rozpočtované částky.
Do nižší úrovně inkasa ve srovnání
s předchozím rokem (kdy bylo ve stejném období
inkasováno 47,9 mld Kč) se promítla:
- změna zákona č. 154/1995 Sb., podle níž
od 1. 1. 1996 je 20% inkasované daně převáděno
do místních rozpočtů,
- změna zákona č. 149/1995 Sb., o dani z
příjmů, zejména jde o možnost
odpisu pohledávek do daňově účinných
nákladů,
- nižší inkaso daně v roce 1996 ovlivnila
i vyšší míra investování,
promítající se ve vyšší
tvorbě odpisů.
Tento vliv je patrný z následujícího
srovnání:
Za devět měsíců roku 1996 bylo v rámci
kontrolní činnosti pracovníků územních
finančních orgánů dodatečně
doměřeno na DPPO celkem 1,7 mld Kč. Zároveň
však došlo ke snížení celkového
výnosu daně v důsledku vratek poplatníkům,
a to jak z důvodu využití možnosti snížit
daňovou povinnost na základě dodatečného
daňového přiznání, tak v důsledku
úpravy záloh na daň provedené finančními
úřady na žádost poplatníků
(celkem 0,6 mld Kč). Penále bylo vyměřeno
ve výši 1 mld Kč.
e) Daň z příjmů fyzických
osob
V roce 1995 byla příjmem státního
rozpočtu výhradně ta část daně
z příjmů fyzických osob (DPFO), která
byla srážena podle zvláštní sazby
(§ 36 zákona o dani z příjmů).
Od 1. ledna 1996 v souvislosti s novelou rozpočtových
pravidel je příjmem státního rozpočtu
také část daně z příjmů
fyzických osob ze závislé činnosti
a funkčních požitků, plynoucí
do konce roku 1995 do rozpočtů okresních
úřadů a obcí.
Za leden až září 1996 inkasoval státní
rozpočet na DPFO celkem 21,6 mld Kč, z toho 13,5
mld Kč představuje výše uvedený
přesun výnosu daně z příjmů
ze závislé činnosti a funkčních
požitků.
f) Silniční daň
Silniční daň se od roku 1995 platí
zálohově v termínech splatnosti 15. dubna,
15. července, 15. října a 15. prosince. To
znamená, že v hodnoceném období kromě
vyrovnání daně za rok 1995 byla splatná
pouze polovina zálohy. Celkový výnos této
daně dosáhl 2,7 mld Kč, což v meziročním
srovnání představuje nárůst
o 12% (loňský výnos činil 2,4 mld
Kč). Nárůst v letošním roce vyplývá
z toho, že vyrovnání daně splatné
v lednu 1996 zahrnovalo odlišné tituly než vyrovnání
v lednu 1995 a dále z toho, že bylo zrušeno osvobození
osobních automobilů s katalyzátory vyhovujícími
překonané normě EURO 1.
g) Majetkové daně
Celkový výnos majetkových daní (zahrnujících
daň dědickou, daň darovací a daň
z převodu nemovitostí) v hodnoceném období
činil 2,7 mld Kč, výnos ve stejném
období loňského roku byl o 0,5 mld Kč
nižší. Tento vývoj potvrzuje pokračující
rozvoj trhu s nemovitostmi.
Struktura výnosu majetkových daní za leden
až září 1996 byla následující:
daň z převodu nemovitostí | 90,0% | |
daň dědická | 2,7% | |
daň darovací | 7,3% | z celkového výnosu majetkových daní |
h) Ostatní daňové příjmy
Součástí této položky příjmů
státního rozpočtu jsou poplatky, odvody za
neoprávněné použití rozpočtových
prostředků a rovněž platby staré
daňové soustavy (zejména uhrazené
nedoplatky, doměrky a posečkání).
Za leden až září letošního
roku bylo na těchto příjmech (včetně
tzv. dálničního poplatku) vyinkasováno
celkem 4,6 mld Kč. V porovnání se stejným
obdobím loňského roku vzrostl podíl
poplatků na celkovém inkasu a poklesl podíl
daní dřívější daňové
soustavy. Z důvodů věcné srovnatelnosti
jsou údaje za rok 1995 (viz tab.) upraveny podle metodiky
platné v roce 1996 (vliv přesunu některých
"ostatních odvodů" z daňových
do nedaňových příjmů).