B. Pojistné sociálního zabezpečení
a příspěvek na státní politiku
zaměstnanosti
Odvedené pojistné na sociální zabezpečení
a příspěvek na státní politiku
zaměstnanosti dosáhly ke konci září
126,2 mld Kč (vč. pokut, penále aj.), což
představuje 70,2% celoročně předpokládaného
inkasa (uvedené údaje zahrnují příjmy
inkasované v kapitolách ministerstva práce
a sociálních věcí, ministerstev obrany,
vnitra a spravedlnosti.)
Proti stejnému období loňského roku
bylo na těchto platbách získáno více
o 15,9 mld Kč, což představuje přírůstek
14,4%.
Z celkového inkasa pojistného ve výši
126,2 mld Kč představuje
- pojistné důchodového zabezpečení | 97,1 mld Kč |
- pojistné nemocenského pojištění | cca 16,0 mld Kč |
- příspěvek na státní politiku zaměstnanosti | cca 13,1 mld Kč |
Orgány MPSV vybraly z celkového inkasa pojistného
sociálního zabezpečení téměř
97%. V údajích o pojistném na důchodové
zabezpečení jsou v účetních
výkazech za MPSV zpřesněná čísla
(oproti údajům ČNB), a to o převod
pojistného na důchodové pojištění,
který je možno uskutečnit vždy až
po účetní závěrce za uplynulý
měsíc.
C. Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy zahrnují příjmy
ze splátek vládních úvěrů,
dále kreditní úroky z prostředků
státu u ČNB, příjmy rozpočtových
organizací, pokuty a penále aj. Z rozpočtované
částky nedaňových příjmů
bylo ke konci září inkasováno celkem
18,3 mld Kč, tj. 69,1%.
a) Příjmy z vládních úvěrů
Ze splátek vládních a obdobných úvěrů
poskytnutých do zahraničí byly v 1. až
3. čtvrtletí 1996 dosaženy rozpočtové
příjmy v celkovém rozsahu 4 285 mil. Kč,
což představuje 55,8% celoročně rozpočtované
částky (dle upraveného rozpočtu) a
necelých 85% těchto příjmů
dosažených ve stejném období loňského
roku. Alikvotní podíl nebyl dosažen ani u splátek
vládních úvěrů a pohledávek
převzatých od ČSOB, ani u rozpočtovaných
příjmů z plynárenských VIA.
U civilních vládních úvěrů
i přes poměrně vysoké plnění
deblokací (833,6 mil. Kč čistého inkasa
v konvertibilních měnách dosaženého
hlavně z Egypta a Barmy) dosáhly celkové
splátky pouze 874 mil. Kč, což představuje
plnění upraveného rozpočtu na 46,3%.
Důvodem nízkého plnění je nerealizace
splátek z Ruské federace, která po eliminaci
splácení jistiny v důsledku odkladu a restrukturalizace
splátek dle dohod uzavřených s Pařížským
klubem věřitelů se vůči upravenému
rozpočtu týká už jen úroků.
Dosažené příjmy ze splátek z
Vietnamu ve výši 28 mil. Kč jsou podle mezivládní
dohody uzavřené v červnu 1996 vázány
na konsolidované pohledávky českého
státu, zahrnující civilní i speciální
oblast a převzaté pohledávky od ČSOB.
U speciálních vládních úvěrů
byly realizovány pouze splátky v rámci deblokace
ve výši 54,7 mil. Kč.
Nízké plnění splátek pohledávek
převzatých od ČSOB (na 42, 3%) bylo též
ovlivněno nerealizací splátek úroků
z Ruské federace, i když proti upravenému rozpočtu
byly dosaženy vyšší příjmy
ve volných měnách z titulu CDZ. Toto inkaso
bylo dosaženo převážně na základě
dohody uzavřené v závěru roku 1996
s Peru.
Rozpočtované příjmy z plynárenských
VIA se týkají splácení zahraniční
zadluženosti Ruské federace a jsou vázány
na dodávky zemního plynu. Celkem bylo z tohoto titulu
dodáno 1 600 mil. m3, což představuje
rozpočtový příjem 2 788 mil. Kč
a plnění na 66,4%. Na uvedeném příjmu
se podílely splátky za 1. etapu částkou
1 484 mil. Kč a za 2. etapu částkou 1304
mil. Kč. Pohledávka Slovenské republiky vyplývající
z financování 1. etapy byla vyrovnána dodávkou
200 mil. m3 zemního plynu.
b) Kreditní úroky
Za 1. - 3. čtvrtletí 1996 byly v pokladním
plnění státního rozpočtu vykázány
kreditní úroky z prostředků státu
na bankovních účtech ve výši
3 605 mil. Kč, což po odečtení daně
z příjmů představuje 3 158 mil. Kč.
Tyto částky jsou však zkreslené (nadhodnocené),
protože při jejich výpočtu za 3. čtvrtletí
uplatnila ČNB nesprávné (vyšší)
úrokové sazby pro úročení termínovaných
vkladů a neprovedla čtvrtletní odvod daně
z příjmů. Po opravě provedené
v říjnu činí celková částka
kreditních úroků 3 390 mil. Kč a po
odečtení daně z příjmů
2 718 mil. Kč, tj. 79,8% z rozpočtovaných
celoročních příjmů z tohoto
titulu (dle upraveného rozpočtu). Oproti stejnému
období roku 1995 jsou tyto příjmy nižší
o 13,8%.
Z vyúčtovaných kreditních úroků
po zdanění tvoří největší
část (74,2%) úroky z termínovaných
vkladů na účtech státních finančních
aktiv zahrnujících od 3. čtvrtletí
též nově zřízené termínované
vklady na bilančních účtech rozpočtových
přebytků z minulých let, kde byly za 3. čtvrtletí
vyúčtovány úroky ve výši
161 mil. Kč. Tato skutečnost spolu se změnami
v systému úročení vkladů státu
u ČNB od 1. 7. 1996 vedla ke snížení
podílu úroků z netermínovaných
vkladů na celkových rozpočtových příjmech
z kreditních úroků oproti skutečnosti
za I. pololetí (z 28,3% na 25,8%).
Nový systém úročení vkladů
státu u ČNB znamenal ve 3. čtvrtletí
1996 snížení příjmů z
kreditních úroků v celkovém odhadovaném
rozsahu 305 mil. Kč. U úroků z termínovaných
vkladů, kde došlo ke snížení úrokových
sazeb pro vklady nad 2 roky (o 3,5%), činil tento dopad
215 mil. Kč. Pro netermínované vklady státu,
zahrnující prostředky státního
rozpočtu (vč. financujících výnosů
SPP), část účtů státních
finančních aktiv a prostředky na účtech
finančních úřadů, platí
od 1. 7. 1996 úročení do stanoveného
limitu (5 mld Kč) za průměrnou cenu dosaženou
na primárních aukcích SPP, nad tento limit
pak za 0,5% p. a. Oproti předchozímu úročení
těchto vkladů (sazbami "over night" nebo
za 4,5% p. a.) to fakticky též znamená snížení
úrokových výnosů, které ve
3. čtvrtletí 1996 odhadujeme na cca 90 mil. Kč.
c) Příjmy rozpočtových a odvody
příspěvkových organizací
Příjmy rozpočtových organizací,
plněné zatím na 65,3%, nenaplňují
alikvotu 3/4 ročního rozpočtu.
Z objemově významnějších kapitol
se nižší inkaso příjmů soustředilo
především do kapitoly ministerstva školství,
mládeže a tělovýchovy (25,8%) a dále
do resortů ministerstva obrany (59,8%), ministerstva vnitra
(46,3%), kde nebyly zatím realizovány příjmy
za odprodeje neupotřebitelného a přebytečného
movitého a nemovitého majetku.
Naopak vyšší plnění (na 81,5%)
vykazuje ministerstvo zdravotnictví, na němž
se podílí zejména Státní zdravotní
ústav (příjmy z placených služeb)
a Státní ústav pro kontrolu léčiv.
3. Výdaje státního rozpočtu
Výdaje zahrnuté ve státním rozpočtu
byly do konce 3. čtvrtletí čerpány
ve výši 347,3 mld Kč, což představuje
70,4% rozpočtu upraveného o provedená rozpočtová
opatření. Absolutně byly výdaje státního
rozpočtu za devět měsíců letošního
roku v porovnání se stejným obdobím
loňského roku vyšší o 49,3 mld
Kč, tj. o 16,5%, přičemž schválený
rozpočet na letošní rok předpokládal
nárůst proti dosažené skutečnosti
roku 1995 o 64,9 mld Kč, tj. o 15%.
Čerpání jednotlivých druhů
výdajů za 1. - 3. čtvrtletí 1996 bylo
následující:
v mld Kč
Neinvestiční výdaje | 263,63 | 432,71 | 431,13 | 306,81 | 71,2 | 116,4 | |
Výdaje rozpočtových organizací | 74,03 | 157,19 | 155,07 | 107,98 | 69,6 | 145,9 | |
z toho: účelové prostředky pro územní orgány | 2,84 | 27,36 | 27,49 | 23,58 | 85,8 | - | |
Příspěvky na činnost příspěvkovým organizacím | 28,00 | 42,70 | 43,14 | 32,33 | 74,9 | 115,5 | |
Úrokové platby | [v r. 1995 se na úhradě úroků podílel FNM] 3,71 | 14,17 | 14,17 | 10,20 | 72,0 | 274,9 | |
Dotace, platby a příspěvky | 157,89 | 218,65 | 218,75 | 156,30 | 71,5 | 99,0 | |
v tom: | dotace podnikatelským subjektům | 19,92 | 27,21 | 26,28 | 19,74 | 75,1 | 99,1 |
dotace občanským sdružením | 1,32 | 1,79 | 1,79 | 1,32 | 73,7 | 100,0 | |
ostatní dotace a příspěvky | 7,56 | 11,72 | 13,50 | 9,94 | 73,6 | 131,5 | |
dotace jiným rozpočtům | 15,95 | 18,10 | 18,10 | 14,03 | 77,5 | 88,0 | |
v tom: územním rozpočtům | 15,10 | 16,85 | 16,85 | 13,20 | 78,3 | 87,4 | |
mimorozpočtovým fondům | 0,85 | 1,25 | 1,25 | 0,83 | 66,4 | 97,6 | |
platby a příspěvky obyvatelstvu - sociální zabezpečení (vč. prostředků na státní politiku zaměstnanosti) [kap. MPSV, MO, MV,MSp] | 113,09 | 158,33 | 158,51 | 110,76 | 69,9 | 97,9 | |
z toho: důchody | 78,06 | 131,70 | 130,63 | 90,47 | 69,3 | x | |
platby do zahraničí | 0,05 | 1,50 | 0,57 | [včetně čerpání prostředků převedených do kapitoly MZV] 0,51 | 89,5 | 1133,3 | |
Investiční výdaje a dotace | 29,90 | 61,48 | 57,88 | 37,14 | 64,2 | 124,2 | |
z toho: účelové prostředky pro územní orgány | 2,09 | 7,13 | 10,82 | [včetně prostředků čerpaných prostřednictvím účtů u ČS (kvalifikovaný odhad)] 7,13 | 65,9 | 341,1 | |
Vládní úvěry | 4,55 | 3,45 | 4,09 | 3,39 | 82,9 | 74,5 | |
Výdaje celkem | 298,08 | 497,64 | 493,10 | 347,34 | 70,4 | 116,5 |
Značný časový odstup od přípravy
návrhu státního rozpočtu a vývoj
v průběhu letošního roku si vyžádal
úpravy a korekce některých ukazatelů
rozpočtu schváleného zákonem č.
305/95 Sb., o státním rozpočtu na rok 1996.
Jak bylo řečeno již v úvodu, největší
úpravy vyplynuly z rozhodnutí vlády České
republiky, jejímž usnesením č. 441 ze
dne 28. srpna t. r. byly na základě analýzy
dosavadního vývoje rozpočtového hospodaření
v letošním roce souvztažně sníženy
příjmy i výdaje státního rozpočtu
na rok 1996 oproti objemům schváleným zákonem.
Toto snížení, o němž vláda
informovala Parlament ČR v rámci zprávy o
plnění státního rozpočtu za
I. pololetí 1996, činilo celkem 6,6 mld Kč,
což představuje pouze 1,3% zákonem schválených
objemů.
Kromě toho byla v průběhu prvních
tří čtvrtletí provedena rozpočtová
opatření, která ve svém souhrnu znamenala
zvýšení výdajů státního
rozpočtu celkem o 2,1 mld Kč, tj. o 0,4% objemu
schváleného zákonem. Rozpočet včetně
všech těchto úprav k 30. září
dosáhl objemu 493,1 mld Kč.
Uvedené zvýšení výdajů
umožnilo především zvýšení
příjmů státního rozpočtu
o 210 mil. Kč z titulu uzavření směnné
smlouvy s Polskou republikou na výměnu vojenské
letecké techniky (schváleno usnesením vlády
č. 745/95); v návaznosti na toto zvýšení
příjmů byly ve stejném rozsahu posíleny
výdaje kapitoly ministerstva obrany. Obdobně ve
vazbě na zvýšení příjmů
státního rozpočtu byly zvýšeny
neinvestiční výdaje kapitoly ministerstva
vnitra o 129 mil. Kč v souvislosti s částečnou
úhradou pohledávek České republiky
v Ruské federaci prostřednictvím dodávky
letounu TU 154M pro potřeby tohoto resortu (usnesení
vlády č. 769/95).
Souvztažně s příjmy byly výdaje
státního rozpočtu v souladu s usnesením
vlády ke státnímu závěrečnému
účtu za rok 1995 dále upraveny o výsledky
zúčtování finančních
vztahů ústředních orgánů
a dalších organizací se státním
rozpočtem (částka 696 mil. Kč), o
vypořádání účelových
prostředků poskytnutých v roce 1995 ze státního
rozpočtu do rozpočtů obcí a okresních
úřadů (710 mil. Kč) a dále
o nerozpočtované příjmy z prodeje
a pronájmu majetku státu odvedené okresními
úřady do státního rozpočtu
jako účelové dotace na péči
o svěřený státní majetek (218
mil. Kč).
Změny ve struktuře výdajů byly ovlivněny
zejména rozpouštěním rezerv a účelových
prostředků z kapitoly Všeobecná pokladní
správa do ostatních rozpočtových kapitol;
jedná se např. o dotace na sportovní reprezentaci,
zabezpečení prostředků pro realizaci
akce IFOR, mimosoudní a soudní rehabilitace, příspěvky
mezinárodním organizacím, zahájení
činnosti kanceláře Senátu, zabezpečení
činnosti nově zřízeného Úřadu
pro zákaz chemických zbraní, zajištění
přípravy a konání MFF v Karlových
Varech apod. V oblasti mzdových prostředků
byly zvýšeny platové tarify státních
zástupců a soudců a posíleny mzdové
prostředky pro Českou správu sociálního
zabezpečení. Dále došlo k upřesnění
rozdělení rozpočtových prostředků
v oblasti výdajů rozpočtových organizací,
příspěvků příspěvkovým
organizacím a ostatních dotací a příspěvků
v návaznosti na skutečné potřeby.
Po provedení těchto přesunů bude např.
příspěvkovým organizacím poskytnuto
o 2,2 mld Kč více než uvažoval schválený
rozpočet na letošní rok, z toho 1,8 mld Kč
formou ostatních dotací a příspěvků.
Naproti tomu snížení dotací podnikatelským
subjektům (celkem o 0,9 mld Kč) bylo vyvoláno
především přesuny těchto prostředků
z ministerstva zemědělství zejména
ve prospěch okresních úřadů
k zabezpečení speciálních programů
apod.
Snížení investičních výdajů
a dotací (celkem o 1,1 mld Kč) bylo ovlivněno
např. přesuny prostředků v rámci
ministerstva dopravy ke zvýšení neinvestičních
výdajů kapitoly na údržbu silnic.
V důsledku změny financování regionálních
škol a jejich přechodu z rozpočtové
na příspěvkovou formu hospodaření
došlo v rámci rozpočtových kapitol k
nejvyššímu zvýšení těchto
výdajů u kapitoly ministerstva školství,
mládeže a tělovýchovy.