Průběh čerpání celkových výdajů státního rozpočtu v jednotlivých měsících let 1995 a 1996 je zřejmý z následujícího srovnání:


Z grafu je zřejmé především tradičně vyšší čerpání výdajů vždy v prvním měsíci čtvrtletí, ovlivněné zejména vyšším čerpáním příspěvků příspěvkových organizací, v nichž se odráží čerpání záloh na dotace na celé nadcházející čtvrtletí dopředu. Dále je patrné zpomalení čerpání v posledních třech měsících, v němž se zřejmě promítá vliv regulačních opatření ministerstva financí, jimiž bylo stanoveno čerpání neinvestičních výdajů rozpočtových organizaci a příspěvků poskytovaných příspěvkovým organizacím do konce 3. čtvrtletí v zásadě maximálně do výše 72% celoročního objemu rozpočtu na rok 1996.

Ve vztahu k rozpočtům okresních úřadů a obcí je třeba vidět, že vedle zákonem schválené dotace ve výši 16,8 mld Kč jsou ve státním rozpočtu na rok 1996 zahrnuty další účelové prostředky, určené k zabezpečení finančních potřeb územních orgánů.

Ve schváleném rozpočtu na letošní rok celkový objem těchto prostředků (vč. zákonem schválené dotace) představoval částku 51,3 mld Kč, tj. 10,3% celkových výdajů státního rozpočtu, která byla v průběhu dalších období zvýšena na 55,2 mld Kč (11,2% celkových výdajů). Největší část těchto výdajů tvoří výdaje na výplatu dávek státní sociální podpory, kterou zabezpečují okresní úřady. Původně stanovená částka 25,9 mld Kč byla v rámci úpravy rozpočtu zvýšena na 26,3 mld Kč.

Ke konci září bylo z celkové výše takto vyčleněných prostředků převedeno územním orgánům ke stanoveným účelům celkem 43,9 mld Kč, tzn. již cca 80% upraveného rozpočtu (bližší komentování těchto výdajů státního rozpočtu je provedeno v následujících částech zprávy).

Strukturu rozpočtových výdajů vynaložených do konce září ukazuje graf:

Analýza dosavadního vývoje jednotlivých druhů rozpočtových výdajů ukazuje zatím nízké plnění investičních výdajů; čerpání výdajů spojených s financováním vládních úvěrů se naopak zrychlilo a ke konci září přesáhlo alikvotu tří čtvrtin roku.

A. Neinvestiční výdaje

Běžné (neinvestiční výdaje) byly za devět měsíců letošního roku čerpány celkem na 71,2%, což je plnění o 2 procentní body vyšší než v minulém roce, kdy bylo ve stejném období vyčerpáno 69,2% celoročního objemu těchto výdajů.

Vývoj jednotlivých položek, zahrnutých v běžných výdajích státního rozpočtu, je diferencovaný.

a) Transfery obyvatelstvu (tj. výdaje na dávky sociálního zabezpečení, státní vyrovnávací příspěvek a státní politiku zaměstnanosti) se vyvíjejí v podstatě rovnoměrně. Od začátku roku do konce září bylo poskytnuto do této oblasti celkem 110,8 mld Kč, což představuje plnění na 69,9% rozpočtu zahrnujícího provedené úpravy:

v mil. Kč

 
Skutečnost k 30. 9. 1995
Rozpočet 1996
Skutečnost k 30. 9. 1996
% plnění
Index 96/95
  
schválený
opravený
   
Výdaje na sociální zabezpečení celkem 113 094158 335 158 510110 762 69,997,9
v tom:      
- důchody77 773 131 699130 63090 475 69,3116,3
- ost. dávky[V tom SVP 4 498 mil. Kč] 33 049 23 93625 24318 425 73,055,8
- státní politika zaměstnanosti 2 2722 7002 637 1 86270,682,0
státní sociální podpora
-
25 870 26 26019 25273,3
-
výdaje na sociální zabezpečení včetně státní sociální podpory 113 094184 205184 770 130 01470,4115,0


V uvedené částce převažují především vyplacené důchody a ostatní dávky sociálního zabezpečení, které dohromady tvoří 98,3% celkových výdajů státního rozpočtu na sociální zabezpečení. Celkově byly výdaje na sociální zabezpečení absolutně i relativně nižší než za tři čtvrtletí loňského roku, což souvisí se změnou způsobu vyplácení dávek státní sociální podpory, které jsou v letošním roce vypláceny prostřednictvím okresních úřadů.

Součástí ostatních dávek sociálního zabezpečení je i státní vyrovnávací příspěvek, na němž bylo v hodnoceném období vyplaceno 550 mil. Kč (loni touto dobou to bylo 4,5 mld Kč). Podle platných předpisů bylo vyplácení příspěvku jako samostatné dávky ukončeno v lednu letošního roku, neboť SVP byl v roce 1996 transformován na sociální příplatek a je vyplácen prostřednictvím dávkových pracovišť státní sociální podpory okresních úřadů a z prostředků určených na dávky státní sociální podpory. Původním způsobem bude SVP vyplácen nadále pouze v případech, kdy na něj je uplatněn nárok za dobu platnosti staré zákonné úpravy (např. vyřízení uplatněni sporných nároků ap.).

Na státní politiku zaměstnanosti bylo vynaloženo 1,9 mld Kč, z toho převážná část, tj. 1,5 mld Kč na pasivní politiku a 0,4 mld Kč na opatření aktivní politiky zaměstnanosti. Celkově tyto výdaje představují v letošním roce pouze 1,7% objemu výdajů na sociální zabezpečení.

Při srovnání s rokem 1995 je třeba vzít v úvahu, že vykazované údaje o výdajích státního rozpočtu na sociální zabezpečení nezahrnují dávky státní sociální podpory, jejichž výplatu provádějí okresní úřady. Na tento účel byla ve schváleném rozpočtu, v kapitole Všeobecná pokladní správa, rezervována částka 25,9 mld Kč, která byla v rámci úpravy státního rozpočtu, schválené vládou (usn. č. 441/96), zvýšena na 26,3 mld Kč a která je postupně převáděna místním rozpočtům. Ke konci září tak bylo ze státního rozpočtu uvolněno celkem 19,3 mld Kč (je součástí částky 23,6 mld Kč vykázané jako výdaj rozpočtových organizací určený pro územní orgány). Po zohlednění této částky dosáhly celkové výdaje státního rozpočtu na sociální zabezpečení výše 130,0 mld Kč a byly o 16,9 mld Kč vyšší než v předchozím roce státní rozpočet počítá srovnatelně s celoročním zvýšením o 28,6 mld Kč, resp. o 29,2 mld Kč (upravený rozpočet).


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP