Průběh čerpání celkových
výdajů státního rozpočtu v
jednotlivých měsících let 1995 a 1996
je zřejmý z následujícího srovnání:
Z grafu je zřejmé především tradičně
vyšší čerpání výdajů
vždy v prvním měsíci čtvrtletí,
ovlivněné zejména vyšším
čerpáním příspěvků
příspěvkových organizací, v
nichž se odráží čerpání
záloh na dotace na celé nadcházející
čtvrtletí dopředu. Dále je patrné
zpomalení čerpání v posledních
třech měsících, v němž
se zřejmě promítá vliv regulačních
opatření ministerstva financí, jimiž
bylo stanoveno čerpání neinvestičních
výdajů rozpočtových organizaci a příspěvků
poskytovaných příspěvkovým
organizacím do konce 3. čtvrtletí v zásadě
maximálně do výše 72% celoročního
objemu rozpočtu na rok 1996.
Ve vztahu k rozpočtům okresních úřadů
a obcí je třeba vidět, že vedle zákonem
schválené dotace ve výši 16,8 mld Kč
jsou ve státním rozpočtu na rok 1996 zahrnuty
další účelové prostředky,
určené k zabezpečení finančních
potřeb územních orgánů.
Ve schváleném rozpočtu na letošní
rok celkový objem těchto prostředků
(vč. zákonem schválené dotace) představoval
částku 51,3 mld Kč, tj. 10,3% celkových
výdajů státního rozpočtu, která
byla v průběhu dalších období
zvýšena na 55,2 mld Kč (11,2% celkových
výdajů). Největší část
těchto výdajů tvoří výdaje
na výplatu dávek státní sociální
podpory, kterou zabezpečují okresní úřady.
Původně stanovená částka 25,9
mld Kč byla v rámci úpravy rozpočtu
zvýšena na 26,3 mld Kč.
Ke konci září bylo z celkové výše
takto vyčleněných prostředků
převedeno územním orgánům ke
stanoveným účelům celkem 43,9 mld
Kč, tzn. již cca 80% upraveného rozpočtu
(bližší komentování těchto
výdajů státního rozpočtu je
provedeno v následujících částech
zprávy).
Strukturu rozpočtových výdajů vynaložených
do konce září ukazuje graf:
Analýza dosavadního vývoje jednotlivých
druhů rozpočtových výdajů ukazuje
zatím nízké plnění investičních
výdajů; čerpání výdajů
spojených s financováním vládních
úvěrů se naopak zrychlilo a ke konci září
přesáhlo alikvotu tří čtvrtin
roku.
A. Neinvestiční výdaje
Běžné (neinvestiční výdaje)
byly za devět měsíců letošního
roku čerpány celkem na 71,2%, což je plnění
o 2 procentní body vyšší než v minulém
roce, kdy bylo ve stejném období vyčerpáno
69,2% celoročního objemu těchto výdajů.
Vývoj jednotlivých položek, zahrnutých
v běžných výdajích státního
rozpočtu, je diferencovaný.
a) Transfery obyvatelstvu (tj. výdaje na
dávky sociálního zabezpečení,
státní vyrovnávací příspěvek
a státní politiku zaměstnanosti) se vyvíjejí
v podstatě rovnoměrně. Od začátku
roku do konce září bylo poskytnuto do této
oblasti celkem 110,8 mld Kč, což představuje
plnění na 69,9% rozpočtu zahrnujícího
provedené úpravy:
v mil. Kč
Výdaje na sociální zabezpečení celkem | 113 094 | 158 335 | 158 510 | 110 762 | 69,9 | 97,9 |
v tom: | ||||||
- důchody | 77 773 | 131 699 | 130 630 | 90 475 | 69,3 | 116,3 |
- ost. dávky | [V tom SVP 4 498 mil. Kč] 33 049 | 23 936 | 25 243 | 18 425 | 73,0 | 55,8 |
- státní politika zaměstnanosti | 2 272 | 2 700 | 2 637 | 1 862 | 70,6 | 82,0 |
státní sociální podpora | 25 870 | 26 260 | 19 252 | 73,3 | ||
výdaje na sociální zabezpečení včetně státní sociální podpory | 113 094 | 184 205 | 184 770 | 130 014 | 70,4 | 115,0 |
V uvedené částce převažují
především vyplacené důchody a
ostatní dávky sociálního zabezpečení,
které dohromady tvoří 98,3% celkových
výdajů státního rozpočtu na
sociální zabezpečení. Celkově
byly výdaje na sociální zabezpečení
absolutně i relativně nižší než
za tři čtvrtletí loňského roku,
což souvisí se změnou způsobu vyplácení
dávek státní sociální podpory,
které jsou v letošním roce vypláceny
prostřednictvím okresních úřadů.
Součástí ostatních dávek sociálního
zabezpečení je i státní vyrovnávací
příspěvek, na němž bylo v hodnoceném
období vyplaceno 550 mil. Kč (loni touto dobou to
bylo 4,5 mld Kč). Podle platných předpisů
bylo vyplácení příspěvku jako
samostatné dávky ukončeno v lednu letošního
roku, neboť SVP byl v roce 1996 transformován na sociální
příplatek a je vyplácen prostřednictvím
dávkových pracovišť státní
sociální podpory okresních úřadů
a z prostředků určených na dávky
státní sociální podpory. Původním
způsobem bude SVP vyplácen nadále pouze v
případech, kdy na něj je uplatněn
nárok za dobu platnosti staré zákonné
úpravy (např. vyřízení uplatněni
sporných nároků ap.).
Na státní politiku zaměstnanosti bylo vynaloženo
1,9 mld Kč, z toho převážná část,
tj. 1,5 mld Kč na pasivní politiku a 0,4 mld Kč
na opatření aktivní politiky zaměstnanosti.
Celkově tyto výdaje představují v
letošním roce pouze 1,7% objemu výdajů
na sociální zabezpečení.
Při srovnání s rokem 1995 je třeba
vzít v úvahu, že vykazované údaje
o výdajích státního rozpočtu
na sociální zabezpečení nezahrnují
dávky státní sociální podpory,
jejichž výplatu provádějí okresní
úřady. Na tento účel byla ve schváleném
rozpočtu, v kapitole Všeobecná pokladní
správa, rezervována částka 25,9 mld
Kč, která byla v rámci úpravy státního
rozpočtu, schválené vládou (usn. č.
441/96), zvýšena na 26,3 mld Kč a která
je postupně převáděna místním
rozpočtům. Ke konci září tak
bylo ze státního rozpočtu uvolněno
celkem 19,3 mld Kč (je součástí částky
23,6 mld Kč vykázané jako výdaj rozpočtových
organizací určený pro územní
orgány). Po zohlednění této částky
dosáhly celkové výdaje státního
rozpočtu na sociální zabezpečení
výše 130,0 mld Kč a byly o 16,9 mld Kč
vyšší než v předchozím roce
státní rozpočet počítá
srovnatelně s celoročním zvýšením
o 28,6 mld Kč, resp. o 29,2 mld Kč (upravený
rozpočet).