Graf ukazuje strukturu výdajů na sociální
zabezpečení, vč. dávek státní
sociální podpory:
Největší část transferů
obyvatelstva byla uskutečněna prostřednictvím
ministerstva práce a sociálních věcí.
Z rozpočtu této kapitoly bylo vynaloženo 107,
1 mld Kč, v nichž jsou zahrnuty:
- důchody (bez zálohy na říjen) | 87 986 mil. Kč, | plnění na 69,2%, index | 116,3 | |
- ostatní dávky sociálního zabezpečení | 17 261 mil. Kč, | plnění na 72,8%, index | 54,1 | |
z toho: | nemocenské | 13 570 mil. Kč | ||
podpora při OČR | 713 mil. Kč | |||
peněžitá pomoc v mateřství | 1 350 mil. Kč | |||
přídavky na děti | 1 067 mil. Kč | |||
vyrovnávací příspěvek v těhotenství a mateřství | 7 mil. Kč | |||
rodičovský příspěvek | 3 mil. Kč | |||
státní vyrovnávací příspěvek | 550 mil. Kč | |||
- státní politika zaměstnanosti | 1 862 mil. Kč, | plnění na 70,6%, index | 104,0 | |
v tom: | aktivní politika | 374 mil. Kč | ||
pasivní politika | 1 488 mil. Kč | |||
(% plnění k upravenému rozpočtu) |
Celkově byly výdaje uskutečňované
MPSV za tři čtvrtletí letošního
roku o 2,2 mld Kč nižší než ve stejném
období loňského roku, což vyplývá
z již zmíněné změny výplaty
dávek státní sociální podpory.
Výdaje na důchody, splněné na 69,2%,
vzrostly proti loňskému roku o cca 16%, což
představuje nárůst o 12,3 mld Kč.
V těchto výdajích nejsou zahrnuty zálohy
poskytnuté koncem září České
poště na výplaty důchodů v prvních
říjnových termínech a další
obdobné platby v celkové výši 2,7 mld
Kč. Po jejich zahrnutí by čerpání
důchodů činilo již 71,3%.
Výše výdajů na důchody byla ovlivněna
zvýšením důchodů od 1. dubna
1996 podle nařízení vlády č.
19/96 Sb.
Z ostatních výdajů na dávky sociálního
zabezpečení vzrostly oproti minulému roku
v důsledku vysoké nemocnosti značně
výdaje na dávky v nemoci a podpora při ošetřování
člena rodiny. Výdaje na ostatní dávky
v úhrnu nejsou srovnatelné s rokem 1995, jelikož
došlo ke změně jejich výplaty na dávky
státní sociální podpory.
Ostatními kapitolami bylo na sociální zabezpečení
vynaloženo dalších 3,6 mld Kč, z toho
2 mld Kč ministerstvem obrany a 1,5 mld Kč ministerstvem
vnitra.
b) Neinvestiční dotace podnikatelským
subjektům byly ke konci září
t. r. čerpány celkem na 74,7% a bylo na nich vynaloženo
20,6 mld Kč.
V souladu se záměry vlády snižovat účast
státu v ekonomice došlo v meziročním
srovnání k nepatrnému poklesu (index 99).
Absolutně se jedná proti stejnému období
minulého roku o pokles o cca 200 mil. Kč. v mil.
Kč.
Dotace podnikatelským subjektům celkem | 20 767 | 28 456 | 27 525 | 20 565 | 74,7 | 99,0 | |
v tom: | |||||||
dotace na teplo | 5 885 | 6 300 | 6 900 | 5 775 | 83,7 | 98,1 | |
ostatní dotace | 14 885 | 22 156 | 20 625 | 14 790 | 71,7 | 99,4 | |
z toho: | MPO | 3 428 | 5 619 | 5 359 | 4 048 | 75,5 | 118,1 |
MD | 4 882 | 5 385 | 5 385 | 4 073 | 75,6 | 83,4 | |
Mze | 3 211 | 6 954 | 6 182 | 4 009 | 64,8 | 124,9 |
Nejvýraznější položku celkových
dotací podnikatelským subjektům (téměř
30%) představují dotace na teplo, které
vykazují již tradičně vysoké
plnění. I přes posílení schváleného
rozpočtu o 600 mil. Kč bylo ke konci září
vyčerpáno již téměř 84%
rozpočtovaného objemu (ve vztahu k původně
schválenému rozpočtu činí čerpání
dokonce již téměř 92%). Ve srovnání
s minulým rokem byly dotace uvolněné za 9
měsíců nižší o 110 mil.
Kč.
Podle žádostí, které předložili
vlastníci domovních objektů a podle nichž
je dotace finančními úřady poskytována,
celkový požadavek dosahuje výše 7,5 mld
Kč a přesahuje tak rozpočtem v současné
době uvažovanou částku. Výše
prostředků poskytnutých do 30. září
přitom odpovídá průběhu uvolňování
dotace stanovenému nařízením vlády
č. 251/94 Sb., které umožňuje uvolnit
v tomto období prostředky do výše 80%
požadavků vyplývajících z předložených
žádostí (v měsících červen,
červenec a prosinec není dotace poskytována).
K 1. červenci 1996 byla zvýšena maximální
cena za 1 Gj pro uživatele ze 163 Kč na 180 Kč.
V důsledku této cenové úpravy a spolu
s případnými vratkami dříve
poskytnutých prostředků celkový objem
dotací na teplo v letošním roce rozpočtem
předpokládanou částku nepřesáhne.
Ostatní neinvestiční dotace byly čerpány
na 71,7% a směřovaly především
do odvětví dopravy, průmyslu a zemědělství.
Nejrychlejší čerpání vykazuje
resort ministerstva dopravy (75,6%), kde byly dotace využity
zejména k úhradě ztráty osobní
železniční dopravy (vč. dopravy kombinované),
na níž bylo vynaloženo celkem 3,9 mld Kč.
Ve veřejné drážní osobní
dopravě tak přispíval státní
rozpočet částkou 1,57 Kč na 1,- Kč
dosažených tržeb z přepravy cestujících
(za tři čtvrtletí roku 1995 činil
tento příspěvek 1,87 Kč na 1,- Kč
tržeb).
Dalších 160 mil. Kč bylo čerpáno
v souladu s usnesením vlády ČR č.
279/92 Českými aeroliniemi, a. s., Praha na splátky
úroků z úvěru na leasing letadel Boeing.
Vysoké čerpání (na 75,5%) bylo vykázáno
i v kapitole ministerstva průmyslu a obchodu. Dotace
jsou účelově využívány
především k řešení dopadů
útlumu uhelných, rudných a uranových
dolů. Na tyto účely bylo ke konci září
vynaloženo přes 3,8 mld Kč (z toho 2,8 mld
Kč na útlum uhelných dolů).
Dalších 198 mil. Kč bylo využito k podpoře
úsporných energetických programů (rozpočtem
stanovená výše dotací na tento účel
200 mil. Kč byla tak již prakticky vyčerpána).
Na svoz, uložení a likvidaci radioaktivních
odpadů bylo ze státního rozpočtu vynaloženo
6,4 mil. Kč.
Nejnižší čerpání je zatím
u dotací směřujících do kapitoly
ministerstva zemědělství (64,8%).
Z celkového objemu prostředků poskytnutých
podnikatelským subjektům tohoto resortu ve výši
4,1 mld Kč bylo cca 2,3 mld Kč využito prostřednictvím
Podpůrného a garančního rolnického
a lesnického fondu; zbývající dotace
ve výši 1,7 mld Kč byla využita především
v agrárně potravinářském průmyslu,
pouze v malé míře (cca 130 mil. Kč)
v lesním hospodářství.
c) V čerpání neinvestičních
výdajů rozpočtové sféry
je patrný především další
nárůst příspěvků
a dotací poskytovaných příspěvkovým
a podobným organizacím (vč. dotací
občanským sdružením). Po posílení
rozpočtu těchto výdajů o 2,2 mld Kč,
zejména v souvislosti s již komentovaným přechodem
regionálního školství na příspěvkovou
formu hospodaření, byl takto upravený rozpočet
ke konci září čerpán na 74,6%,
což znamená čerpání odpovídající
normálnímu průběhu za devět
měsíců. Proti loňskému roku
tyto výdaje státního rozpočtu vzrostly
o 18,2%, tj. o 6,7 mld Kč.
Vývoj čerpání podle jednotlivých
druhů výdajů ukazuje následující
přehled:
v mil. Kč
Příspěvky na činnost PO | 27 999 | 42 701 | 43 139 | 32 330 | 74,9 | 115,5 |
Dotace obč. sdružením | 1 319 | 1 790 | 1 793 | 1 323 | 73,8 | 100,3 |
Ostatní dotace a příspěvky | 7 564 | 11 719 | 13 504 | 9 940 | 73,6 | 131,4 |
Výdaje na PO celkem | 36 882 | 56 210 | 58 436 | 43 593 | 74,6 | 118,2 |
Z uvedeného přehledu je zřejmé, že
rozhodující část těchto výdajů
- téměř tři čtvrtiny - představují
vlastní příspěvky poskytované
příspěvkovým organizacím na
činnost. Na nich bylo ke konci 3. čtvrtletí
vyčerpáno 32,3 mld Kč, tj. 74,9% upraveného
rozpočtu. Ostatní dotace a příspěvky
(čerpané na 73,6%) s částkou 9,9 mld
Kč představuji cca 23% celkových výdajů
v této skupině a dotace poskytované občanským
sdružením pak pouze 3%.
Největší objemy příspěvků
a dotací jsou čerpány ministerstvem školství,
mládeže a tělovýchovy. K 30. září
dosáhly celkem 25,4 mld Kč, což představuje
téměř 60% celkových výdajů
vynakládaných do této sféry. Jejich
čerpání v souhrnu tvoří 74,7%
částek stanovených upraveným rozpočtem.
Podíl MŠMT je nejvyšší u všech
vykazovaných druhů příspěvků
a dotací, u tzv. ostatních dotací tvoří
dokonce přes 82% výdajů poskytovaných
touto formou.
V čerpání vlastních příspěvků
příspěvkových organizací na
činnost se co do objemu prostředků za MŠMT
řadí ministerstvo dopravy, které vykázalo
čerpání ve výši 5,1 mld Kč,
což znamená již 81,6% upraveného rozpočtu
a zároveň nejrychlejší čerpání
ze všech rozpočtových kapitol. Toto vysoké
čerpání bylo ovlivněno především
vyšší potřebou údržby a oprav
silniční sítě.
U ostatních dotací a příspěvků
se nejvyšší čerpání (již
92,8%) týká ministerstva zahraničních
věcí, kde bylo za tři čtvrtletí
vyčerpáno cca 400 mil. Kč; jedná se
o příspěvky mezinárodním organizacím,
jejichž poskytování vychází z
mezinárodních smluv a dohod.
Přesto, že v souhrnu za všechny rozpočtové
kapitoly žádná z položek zahrnovaných
do této skupiny výdajů státního
rozpočtu nepřesahuje alikvotu 9 měsíců,
je třeba vidět, že nebyla dodržena regulační
opatření ministerstva financí, jimiž
bylo stanoveno čerpání rozpočtových
prostředků do konce 3. čtvrtletí v
zásadě maximálně do 72% rozpočtu
na letošní rok. S ohledem na žádoucí
rovnoměrný vývoj čerpání
rozpočtových prostředků v průběhu
roku byly správci rozpočtových kapitol současně
požádáni, aby zabezpečili, že limity
pro čerpání příspěvků
příspěvkovým a dotací ostatním
organizacím (s výjimkou dotací občanským
sdružením) budou stanovovány pouze na příslušný
měsíc a nikoliv předem na celé čtvrtletí.
Naproti tomu výdaje vlastních rozpočtových
organizací byly za devět měsíců
letošního roku čerpány pouze na necelých
70%, což představuje nenaplnění alikvoty
tří čtvrtin roku o 8,3 mld Kč (loni
byly ve stejném období tyto výdaje plněny
na 64,2% tehdy platného rozpočtu a nenaplnění
rozpočtu činilo 12,5 mld Kč). Čerpání
těchto výdajů se soustřeďuje
zpravidla až do závěru roku.
(Podrobnější hodnocení čerpání
výdajů rozpočtových kapitol je uvedeno
v následující pasáži.)
d) Rovněž čerpání některých
neinvestičních výdajů zahrnutých
v kapitole Všeobecná pokladní správa
přesahuje alikvoru tří čtvrtin roku.
Na dotaci místním rozpočtům, stanovené
zákonem ve výši 16,8 mld Kč, bylo do
konce září poskytnuto do této sféry
13,2 mld Kč, tzn. 78,3% částky uvažované
pro letošní rok.
Je však třeba vidět, že kromě této
dotace uvolnil státní rozpočet v průběhu
dosavadních devíti měsíců další
účelově určené prostředky
rezervované pro územní orgány
jako neinvestiční výdaje v kapitole VPS v
celkové výši 23,6 mld Kč. Z této
částky největší část
- 19,3 mld Kč - představují prostředky
k úhradě dávek státní sociální
podpory podle zákona č. 117/95 Sb., jejichž
výplatu zajišťují okresní úřady.
Rozpočet na tento účel vyčlenil částku
25,9 mld Kč, která byla v průběhu
roku zvýšena na 26,3 mld Kč a která
byla k 30. září vyčerpána ze
73,3%.
Dalších cca 4,3 mld Kč představují
prostředky určené např. na pozemkové
úpravy (700 mil. Kč), na regeneraci městských
památkových rezervací a zĄon (320 mil.
Kč), na činnost hasičských záchranných
sborů (170 mil. Kč) či na řešení
dopravní obslužnosti v místech (141 mil. Kč).
K zabezpečení Programu obnovy venkova bylo uvolněno
197 mil. Kč, k podpoře bytové výstavby
v obcích celkem 70 mil. Kč, v rámci prostředků
na řešení mimořádných
situací bylo poskytnuto 114 mil. Kč na pomoc při
likvidaci škod po povodních. Na výdaje spojené
s konáním voleb bylo vynaloženo 411 mil. Kč,
na protidrogovou politiku státu 90 mil. Kč, na správní
výdaje spojené s výplatou dávek státní
sociální podpory 40 mil. Kč. Při finančním
vypořádání územních
orgánů za rok 1995 bylo uhrazeno celkem 680 mil.
Kč.
Spolu s prostředky převedenými do jednotlivých
regionů formou investičních výdajů
(cca 7,1 mld Kč) tak bylo v hodnoceném období
uvolněno k financování potřeb rozpočtů
okresních úřadů a obcí celkem
43,9 mld Kč, tj. 79,5% částky zahrnuté
v upraveném rozpočtu na letošní rok.
Na pojistném zdravotního pojištění
hrazeném státem za vybrané skupiny obyvatel
(§ 6c zákona ČNR č. 550/1991 Sb., v
platném znění) uhradil státní
rozpočet za 3/4 roku 12 918 mil. Kč, což představuje
již 88,3% objemu prostředků předpokládaných
pro tento účel v upraveném rozpočtu
ve výši 14,6 mld Kč.
V těchto výdajích je zahrnuta částka
2 mld Kč, která byla poskytnuta podle "Protokolu"
podepsaného v březnu t. r. ministrem financí,
ministrem zdravotnictví a ředitelem Všeobecné
zdravotní pojišťovny, a to na financování
sezónních výkyvů ve zdravotní
péči financované ze všeobecného
zdravotního pojištění.
Vlastní pojistné hrazené státem za
vybrané skupiny obyvatel tedy činilo pouze 10,9
mld Kč, tzn. 74,6% rozpočtované částky.
Tento objem je o 1 mld Kč vyšší než
v loňském roce, kdy ve stejném období
bylo na tento účel vynaloženo 9,9 mld Kč.
K úhradě výše uvedených 2 mld
Kč byla částečně (o cca 1 mld
Kč) krácena platba státu na pojistné
zdravotního pojištění v měsíci
září, zbytek bude promítnut do platby
v listopadu 1996. V důsledku změny vyměřovacího
základu u osoby, za kterou je plátcem pojistného
stát, ze 65% na 80% minimální mzdy, která
vstoupila v platnost k 1. 7. 1996 (zákon č. 149/96
Sb.), došlo ke zvýšení nároků
na státní rozpočet v letošním
roce o 1,7 mld Kč. Tato částka je podle rozhodnutí
Poslanecké sněmovny Parlamentu (schváleno
v rámci projednávání státního
závěrečného účtu za
rok 1995) uhrazena z přebytku státního rozpočtu
za minulý rok - převod prostředků
do roku 1996 byl proveden v říjnu t. r.
Stejně jako v roce 1995 vynakládá státní
rozpočet i v letošním roce značné
prostředky formou státní podpory stavebního
spoření, realizované na základě
zákona č. 96/93 Sb., o stavebním spoření.
Ve schváleném rozpočtu byla na tento účel
vyčleněna částka 2 mld Kč,
která se ukázala jako nedostatečná
a při úpravě státního rozpočtu
na rok 1996 si vyžádala zvýšení
na 2,3 mld Kč. V důsledku přetrvávajícího
vysokého zájmu o tuto formu spoření
a také zvýšením částky,
kterou občané pravidelně ukládají,
byl tento zvýšený objem prakticky již
vyčerpán (loni bylo za celý rok uvolněno
ze státního rozpočtu celkem 1,1 mld Kč).
Čerpání státního příspěvku
na penzijní připojištění, na
který bylo ve schváleném rozpočtu
vyčleněno 2,6 mld Kč, je nižší
než se předpokládalo. Proto byla v průběhu
roku tato částka snížena na 1,5 mld
Kč. Z ní bylo do 30. září uvolněno
zatím 1 225 mil. Kč, tj. cca 82% upraveného
rozpočtu.
Naproti tomu některé jiné výdaje kapitoly
VPS alikvoty tří čtvrtin roku zatím
nedosahují.
Jde zejména o výdaje spojené s dluhovou
službou státu, které na rozdíl od
minulého roku, kdy jejich rozhodující část
byla hrazena z prostředků Fondu národního
majetku (celoročně poskytl fond na tento účel
10,7 mld Kč), jsou v roce 1996 plně hrazeny ze státního
rozpočtu. Ve schváleném i upraveném
rozpočtu na letošní rok se k úhradě
debetních úroků uvažuje s částkou
14,2 mld Kč a dalších 100 mil. Kč se
předpokládá vynaložit na poplatky spojené
se správou státního dluhu.
Za 1. - 3. čtvrtletí byly na tyto výdaje
poukázány rozpočtové prostředky
ve výši 10 232 mil. Kč, což představuje
čerpání rozpočtu na 71,7%. Skutečné
výdaje vynaložené z umořovacího
účtu na dluhovou službu byly poněkud
nižší a ve srovnání se stejným
obdobím roku 1995 a se schváleným (i upraveným)
rozpočtem na rok 1996 se realizovaly takto:
v mil. Kč
1. | Úhrady úroků státního dluhu | 10 146,8 | 14 169 | 10 178,3 | 71,8 | 100,3 | |
v tom: | z přímých úvěrů od bank | 2 385,0 | 592 346,3 | 58,5 | 14,5 | ||
z přímých úvěrů ze zahraničí | 2 833,3 | 3 000 | 1913,0 | 63,8 | 67,5 | ||
ze státních pokladničních poukázek | 2 595,0 | 6 500 | 4 739,2 | 72,9 | 182,6 | ||
ze střednědobých státních dluhopisů | 2 333,5 | 4 077 | 3 179,8 | 78,0 | 136,3 | ||
2. | Úhrady poplatků státního dluhu | 34,9 | 100 | 25,1 | 25,1 | 71,9 | |
Výdaje na dluhovou službu státu celkem | 10 181,7
[z toho ze státního rozpočtu 3 700. mil. Kč] | 14 269 | 10 203,4 | 71,5 | 100,2 |
Plnění výdajů na dluhovou službu
státu je celkově i v jednotlivých položkách
(s výjimkou úroků ze střednědobých
státních dluhopisů) pod úrovní
třičtvrtiletní alikvoty. Nižší
úhrady úroků z přímých
úvěrů od bank a naopak vyšší
úhrady úroků ze státních dluhopisů
v podstatě odpovídají emisnímu kalendáři,
dohodnutým splátkovým plánům
a smlouvám se zahraničními věřiteli.
Ve srovnání se skutečností za 1. -
3. čtvrtletí 1995 jsou změny ve struktuře
úhrad úroků podle jednotlivých složek
státního dluhu odrazem pokračující
sekuritizace, z části však i zvýšení
rozsahu emisí SPP na krytí schodků běžného
rozpočtového hospodaření.
Rovněž dotace pro Státní fond tržní
regulace ve výši 1 250 mil. Kč byly za
devět měsíců roku čerpány
pouze na cca 66% (absolutně bylo vyčerpáno
826 mil Kč). Podle zaměření činnosti
SFTR jsou tyto prostředky využívány
k regulaci trhu především mléka a mlékárenských
výrobků a potravinářské pšenice.
Prostředky na majetkovou újmu peněžních
ústavů, vyčleněné ve schváleném
rozpočtu ve výši 3,6 mld Kč (po promítnutí
rozpočtových opatření 3, 5 mld Kč)
byly v hodnoceném období čerpány na
71,1% a byly uvolněny v celkové výši
2 473 mil. Kč.
B. Investiční výdaje
Vývoj a plnění investičních
výdajů státního rozpočtu ukazuje
následující přehled:
Investiční výdaje celkem | 29 900 | 61 476 | 57 879 | 37 142 | 64,2 | 124,2 |
v tom: | ||||||
podnikatelské subjekty | 5 324 | 7 142 | 5 743 | 3 332 | 58,0 | 62,6 |
rozpočtové organizace | 9 938 | 30 953 | 25 433 | 14 388 | 56,6 | 144,8 |
příspěvkové organizace | 14 638 | 23 381 | 26 703 | 19 422 | 72,7 | 132,7 |
z celku: | ||||||
účelové prostředky pro územní orgány | 6 881 | 7 132 | 10 819 | 7 131 *) | 65,9 | 103,6 |
*) včetně prostředků uvolňovaných
prostřednictvím ČS (kvalifikovaný
odhad)
Na investiční výdaje bylo za tři čtvrtletí
letošního roku vynaloženo celkem 37,1 mld Kč,
tj. 64,2% rozpočtu upraveného o provedená
rozpočtová opatření. Proti alikvotě
hodnoceného období je dosavadní plnění
nižší o 6,3 mld Kč. Projevuje se zde tradiční
sezónní vliv, kdy k vyššímu čerpání
těchto výdajů dochází v posledních
měsících roku. Přesto je letošní
vývoj pomalejší než v minulém roce,
kdy bylo ve stejném období vyčerpáno
67,8% celoroční skutečnosti.
Ve srovnání s rokem 1995 byly investiční
výdaje vyčerpané do konce září
o 7,2 mld Kč, tj. o 24,2% vyšší než
ve stejném období loňského roku (schválený
rozpočet na letošní rok počítal
s růstem těchto výdajů oproti skutečnosti
roku 1995 o 39,3%, absolutně o 17,4 mld Kč, upravený
rozpočet tento nárůst korigoval na 31,2%,
resp. na 13,7 mld Kč).