Rozložení investičních výdajů
vynaložených rozpočtem za 1. - 3. čtvrtletí
1996 ukazuje následující graf:
Ze znázornění je patrné, že největší
podíl investičních výdajů byl
čerpán příspěvkovými
organizacemi. K zabezpečení jejich potřeb
vynaložil státní rozpočet 52,3% celkových
investičních výdajů a dotací,
zatímco v předchozím roce to bylo pouze 49%.
Příspěvkové organizace také
vykázaly nejvyšší čerpání
investičních dotací (72,6%), které
se blíží alikvotě 3/4 roku (v souladu
s rozpočtem na rok 1996 jsou v čerpání
investičních příspěvků
PO zahrnuty i prostředky poskytované občanským
sdružením a ostatním subjektům).
Čerpání výdajů ostatními
typy organizací bylo zatím nízké.
Z rozpočtových kapitol se na čerpání
investičních výdajů a dotací
nejvíce podílí ministerstvo dopravy, kde
jsou tyto prostředky směrovány především
na výstavbu a technickou obnovu silnic a dálnic,
vč. jejich údržby, v rámci dotací
poskytovaných podnikatelským subjektům pak
na úhradu výdajů s. o. České
dráhy a s. p. Česká správa letišť.
Celkem bylo na uvedené účely vynaloženo
přes 9,1 mld Kč.
Za tuto kapitolu se řadí ministerstvo školství,
mládeže a tělovýchovy s celkovým
čerpáním 3,1 mld Kč, směřujícím
k financování výstavby a zkvalitnění
technického stavu škol a školských zařízení
a dále ministerstvo zdravotnictví, kde čerpání
dosáhlo částky 2,3 mld Kč a týkalo
se zejména řešení naléhavých
investičních potřeb na rozhodujících
akcích resortu, odstranění havarijních
stavů některých objektů a pořízení
vybrané zdravotnické techniky v rámci zdravotnických
programů.
Ministerstvem obrany bylo na neinvestičních
výdajích do konce září vyčerpáno
celkem 2,7 mld Kč, tj. 48,1% rozpočtem předpokládaného
objemu, kapitolou ministerstva vnitra 1,7 mld (46,8%).
Z celkových investičních výdajů,
které státní rozpočet vynaložil
v rpůběhu tří čtvrtletí,
bylo cca 7,1 mld Kč, tj. 19,2% určeno pro územní
orgány. Prostředky byly poskytovány přímo
ze státního rozpočtu, z kapitoly Všeobecná
pokladní správa.
Největší část takto poskytnutých
prostředků - přes 2 mld Kč - byla
použita na financování bytové výstavby,
další prostředky ve výši 1,1 mld
Kč pak směřovaly na zkvalitnění
technického stavu a vybavení škol; více
než 215 mil. Kč bylo použito na komunální
ekologii, 193 mil. Kč na modernizaci bytového fondu
a 95 mil. Kč na protiradonová opatření.
Prostřednictvím České spořitelny,
a. s., na jejíž účty byla ze státního
rozpočtu převedena částka cca 3,1
mld Kč, je zabezpečováno financování
vybraných investičních akcí územních
orgánů (např. výstavba a technická
obnova nemocnic a základních škol, rozvoj MHD,
výstavba Metra, ap.).
C. Financování vládních úvěrů
Rozpočtové výdaje spojené s financováním
vládních a obdobných úvěrů
poskytnutých do zahraničí, realizované
za 1. až 3. čtvrtletí roku 1996 ve výši
3 395 mil. Kč, byly čerpány na 82,9% celoročního
rozpočtového limitu, přičemž
ve srovnání s třičtvrtiletím
loňského roku byly nižší o 25,5
procentních bodů. Na překročení
alikvotního podílu o 7,9%, které v hodnotovém
vyjádření představuje 322,5 mil. Kč,
se podílely zejména výdaje na plynárenské
VIA a výdaje na nárůst pohledávek
převzatých od ČSOB.
Výdaje související s plynárenskými
VIA byly čerpány již na 86,3% ročního
limitu, což představuje alikvotní překročení
o 416 mil. Kč. Profinancování se týká
2. etapy výstavby objektů na území
Ruské federace, která je již zajišťována
státní půjčkou bez účasti
Slovenské republiky. Tato půjčka je uvolňována
po převzetí jednotlivých dokončovaných
objektů zahraničním zákazníkem,
což neprobíhá rovnoměrně kvartálně.
Ve výdajích na nárůst pohledávek
v nesměnitelných měnách převzatých
od ČSOB došlo za 1. až 3. čtvrtletí
1996 již k přečerpání celoročního
limitu (cca o 36 procentních bodů), což souvisí
zejména s profinancováním skluzu z roku 1995
u dokončované elektrárny Iránshahr,
s nímž nebylo ve schváleném státním
rozpočtu uvažováno. Dodatečně
byl proto ministerstvem financí schválen objem těchto
výdajů ve výši 119,2 Kč, z čehož
roku 1996 se týká maximálně 49 mil.
Kč.
Nízké čerpání vládních
úvěrů bez plynárenských VIA
(na 24,4%) je ovlivněno hlavně politicko-hospodářskou
situací v Alžíru, která neumožňuje
pokračovat v rozpracovaných investičních
pracích. U civilních vládních úvěrů
se vykázané výdaje týkaly Etiopie
(dokončování výstavby pneumatikáren
Adis Tyre). U speciálních vládních
úvěrů je vykázané čerpání
v souladu s úvěrovou dohodou pro rok 1996.
4. Čerpání výdajů rozpočtových
kapitol
Přehled čerpání výdajů
jednotlivých kapitol k 30. 9. 1996 je uveden v tabulkové
části zprávy.
Celkem byly neinvestiční výdaje rozpočtových
a příspěvkových organizací
(bez kapitoly VPS) k 30. září plněny
na 69,5% rozpočtu upraveného o provedená
rozpočtová opatření. Po vyloučení
výdajů na sociální zabezpečení
činí čerpání těchto
výdajů 69,2% (ve stejném období loňského
roku to bylo 68,9%). Mezi jednotlivými kapitolami státního
rozpočtu však existují značné
rozdíly.
Z celkového počtu 33 rozpočtových
kapitol převažující část
čerpá své výdaje pod alikvotou devíti
měsíců; celé dvě třetiny
(22 kapitol) nedosahují ani 70% celoročního
rozpočtu.
Nad úrovní 75% byly čerpány neinvestiční
výdaje pouze u čtyř kapitol (MPSV, MD, GA
a MSNMP), dalších 7 kapitol vykazuje čerpání,
které je nad průměrným plněním
(69,2%). I u těchto kapitol je však plnění
výdajů vlastních rozpočtových
organizací většinou velmi nízké.
V kapitole ministerstva práce a sociálních
věcí, kde bylo vykázáno čerpání
neinvestičních výdajů celkem na 71,4%,
představují cca 95% těchto výdajů
transfery pro obyvatelstvo, plněné ke konci 3. čtvrtletí
na 69,7%.
Zbývající výdaje, které předstihují
alikvotu devíti měsíců (plnění
na 124,9%), byly ovlivněny především
výplatou zálohy na důchody na měsíc
říjen ve výši 2,7 mld Kč. Po
vyloučení tohoto vlivu činí plnění
zbývajících výdajů rozpočtových
organizací kapitoly pouze 67,5%.
U kapitoly ministerstva dopravy představují
převažující část výdajů
(téměř 84%) příspěvky
poskytované příspěvkovým organizacím.
Ty byly ke konci září čerpány
již na 81,6%, což bylo ovlivněno především
zvýšenými náklady na údržbu
a opravy silniční a dálniční
sítě po zimním období.
Čerpání všech výdajů ministerstva
pro správu národního majetku a jeho privatizaci,
které je vykázáno na úrovni upraveného
rozpočtu, tj. ve výši 100%, souvisí
s ukončením činnosti tohoto ministerstva
k 30. 6. t. r. Více než polovinu vynaložených
výdajů tvořily výdaje mzdové,
z nichž bylo do ukončení činnosti vyčerpáno
71,6% původně schváleného (celoročního)
rozpočtu, což bylo vyvoláno nutností
řešit mimořádné úkoly
v minimálních časových lhůtách
a k zajištění těchto prací byly
uvolněny mzdové prostředky k odměnám
pracovníků podílejících se
na jejich plnění.
Rovněž vyšší výdaje na opravy
a údržbu (čerpání na 77% původního
rozpočtu) se vztahovaly k rekonstrukci budovy ministerstva
a nutným úpravám v důsledku předávání
budovy nástupnickému úřadu.
Z dalších kapitol, jejichž neinvestiční
výdaje přesahují průměrné
čerpání k 30. 9., je třeba zmínit
následující kapitoly, které čerpají
významnější podíl celkových
výdajů:
Neinvestiční výdaje ministerstva hospodářství
(čerpané celkem na 71,9%) byly ovlivněny
vyšším čerpáním v oblasti
příspěvkových organizací, které
dosáhlo již 73% a vyplynulo z finančního
zabezpečení činnosti středních
odborných učilišť a středisek praktického
vyučování a soukromých a církevních
učňovských zařízení.
Výdaje státního rozpočtu do této
sféry přitom tvoří 81% celkových
neinvestičních výdajů kapitoly. Vlastní
výdaje rozpočtových organizací vykázaly
čerpání pouze na 67,6%.
Rovněž u kapitoly ministerstva zemědělství
se vyšší čerpání neinvestičních
výdajů (celkem na 70,1%) týká především
příspěvkových organizací, jimž
byly poskytnuty příspěvky ve výši
přesahující již 73% upraveného
rozpočtu. Převážná část
těchto výdajů souvisí s potřebami
středních odborných učilišť
a integrovaných škol resortu; čerpání
výdajů vlastních rozpočtových
organizací dosáhlo 67%.
Mimořádný nárůst výdajů
příspěvkových organizací se
v letošním roce soustředil i do kapitoly ministerstva
školství, mládeže a tělovýchovy,
která vykázala čerpání
celkových neinvestičních výdajů
ROPO na 69,9%. Jestliže schválený rozpočet
předpokládal, že z celkových neinvestičních
výdajů této kapitoly budou výdaje
příspěvkových organizací činit
62,9%, v upraveném rozpočtu se v důsledku
již komentované změny financování
regionálního školství tento podíl
zvýšil na 65,5% a ve skutečnosti dosáhl
k 30. září dokonce 70%. Přitom takto
upravený rozpočet neinvestičních výdajů
PO byl ke konci 3. čtvrtletí čerpán
již na cca 75%. Ve výdajích vlastních
rozpočtových organizací je vykázáno
čerpání pouze na cca 61%.
Naproti tomu poměrně nízké čerpání
neinvestičních výdajů zaznamenaly
kapitoly ministerstva obrany (66,1%) a ministerstva
vnitra (65,3%), tedy kapitoly, které čerpají
více než jednu čtvrtinu těchto výdajů
stanovených státním rozpočtem pro
souhrn rozpočtových kapitol.
Úroveň čerpání výdajů
jednotlivých rozpočtových kapitol v hodnoceném
období v zásadě odpovídá doporučené
regulaci.
Celkově lze říci, že plnění
neinvestičních výdajů kapitol v souhrnu
na 69,2% nelze považovat za nijak výraznou odchylku
od alikvoty odpovídající hodnocenému
období. S přihlédnutím ke zkušenosti,
podle níž se vyšší čerpání
těchto výdajů soustřeďuje zpravidla
až do závěru roku, lze jejich dosavadní
čerpání označit za přiměřené.
Toto hodnocení vychází i z toho, že
v letošním roce dále vzrost podíl příspěvkových
organizací na celkovém čerpání
neinvestičních výdajů kapitol, zejména
v důsledku již komentovaného přechodu
hospodaření regionálního školství
na příspěvkovou formu. Jestliže na konci
3. čtvrtletí 1995 činil podíl příspěvkových
organizací na celkových neinvestičních
výdajích v souhrnu všech rozpočtových
kapitol (bez výdajů na sociální zabezpečení)
39,6%, za období ke konci září 1996
vzrostl tento podíl na 40,5% (vývoj v kapitole MŠMT
je popsán výše).
Upravený rozpočet výdajů čerpaných
organizacemi, který znamenal jejich zvýšení
o 2,2 mld Kč, byl pak ke konci 3. čtvrtletí
čerpán již na 74,6% a výrazně
ovlivnil úroveň čerpání celkových
neinvestičních výdajů kapitol.
Z těchto údajů je zřejmé, že
v čerpání výdajů rozpočtových
kapitol nelze spatřovat rezervu pro dosažení
celoročního přebytkového či
vyrovnaného hospodaření státního
rozpočtu, jak tomu bylo v předchozích letech.
5. Čerpání rezerv státního
rozpočtu
Ve schváleném rozpočtu na rok 1996 jsou zahrnuty
rezervy v celkové částce 6,3 mld Kč.
Jedná se zejména o vládní rozpočtovou
rezervu a dále jsou v kapitole Všeobecná pokladní
správa obsaženy rezervy na sociální
problémy, na správní výdaje systému
státní sociální podpory, na urychlení
výstavby a řešení havarijních
situací např. ve zdravotnictví, na platy
a pojistné, ale i na účast naší
armády na mezinárodních mírových
akcích či na zřízení Senátu
a na zřízení stálé mise OECD
a některé další. Po promítnutí
všech úprav provedených ke konci 3. čtvrtletí
byl rozsah těchto rezerv snížen na 5,5 mld
Kč.
K 30. září byly rezervy uvolněny ve
výši 3,1 mld Kč, tj. na 56,6%, přičemž
více než polovinu uvedeného čerpání
představují rozpočtová opatření,
jimiž byly prostředky převedeny do jednotlivých
kapitol:
v tis. Kč
Rezerva na dotace pro EGAP a ČEB | 1 000 000 | 1 000 000 | 615 924 | 61,6 |
Rezerva na krytí ztrát spojených s vývozem másla | 200 000 | 0 | 0 | |
Rezerva na sociální problémy | 460 000 | 70 000 | 50 000 | 71,4 |
Vládní rozpočtová rezerva | 1 379 577 | 1 379 577 | 535 511 | 38,8 |
Rezerva na platy vč. pojistného | 766 700 | 766 700 | 119 645 | 15,6 |
Rezerva na Filmový festival v Karlových Varech | 9 000 | 9 000 | 9 000 | 100,0 |
Rezerva na zřízení stálé mise OECD | 120 000 | 120 000 | 45 000 | 37,5 |
Rezerva na zřízení Senátu | 250 000 | 250 000 | 250 000 | 100,0 |
Rezerva na účast AČR na mezinár. mírových akcích | 650 000 | 650 000 | 649 981 | 100,0 |
Rezerva na provoz hvězdárny Úpice | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 100,0 |
Rezerva na správní výdaje na systém státní sociální podpory | 300 000 | 139 400 | 59 577 | 42,7 |
Rezerva na zvýšení rozpočtu věcných, mzdových a investičních výdajů - hasičské záchranné sbory | 250 000 | 250 000 | 250 000 | 100,0 |
Rezerva na dotace na dopravní obslužnost | 141 000 | 141 000 | 141 000 | 100,0 |
Rezerva na urychlení výstavby a řešení havarijních situací | 115 200 | 115 200 | 56 618 | 49,1 |
Rezerva na splátky úvěrů od EIB | 250 000 | 250 000 | 26 000 | 10,4 |
Rezerva na řešení havarijních situací ve zdravotnictví | 400 000 | 400 000 | 328 634 | 82,2 |
Celkem rezervy VPS | 6 292 477 | 5 541 877 | 3 137 890 | 56,6 |
Z vládní rozpočtové rezervy, schválené
rozpočtem na rok 1996 ve výši 1 380 mil. Kč,
bylo do konce září vyčerpáno
zatím pouze 536 mil. Kč, tzn. 38,8% zákonem
stanovené částky. Na základě
zmocnění daného ministru financí usnesením
vlády č. 305/95 ke státnímu rozpočtu
na rok 1996 a na základě dalších rozhodnutí
vlády byly uvolněny prostředky VVR na tyto
účely:
- poskytnutí dodávky pšenice Albánii (usn. vlády č. 88/96) | 10,3 mil. Kč |
- nemocnice Břeclav - návratná finanční výpomoc | 35,0 mil. Kč |
- základní církevní škola Valašské Meziříčí | 3,6 mil. Kč |
- úhrada úroků z úvěrů poskytnutých nemocnicím | 54,8 mil. Kč |
- pomoc českým krajanům v Rumunsku (usn. vlády č. 25/95) | 16,5 mil. Kč |
- likvidace škod - mor prasat - ZD Sedlec u Mikulova | 5,8 mil. Kč |
- humanit. Pomoc občanům jižního Libanonu (usn. vlády č. 256/96) | 2,0 mil. Kč |
- úhrada škody a. s. Omnipol (usn. vlády č. 246/96) | 8,9 mil. Kč |
- provozní výdaje Nadace Fond pomoci místní správě | 2,0 mil. Kč |
- humanit. pomoc občanům Gruzínské republiky (usn. vlády č. 311/96) | 3,0 mil. Kč |
- MK-zvýšení výdajů Nár. muzea a dalších národních institucí | 14,0 mil. Kč |
- řešení fin. dopadů z uplynutí lhůty zřízených věc. břemen na restituovaných objektech ÚSP - návrat. fin. výpomoc (usn. vl. č. 261/96) | 290,0 mil. Kč |
- dotace Nadání J. M. a Zd. Hlávkových | 3,6 mil. Kč |
- pomoc ČR při poválečné hospodářské obnově Bosny a Hercegoviny (usn. vl. č. 743/95) | 80,4 mil. Kč |
- oprava mauzolea bojovníků padlých v I. sv. válce - Jindřichovice okr. Sokolov (usn. vl. č. 727/95) | 1,0 mil. Kč |
- zvýšení výdajů kapitoly Ústavní soud | 1,2 mil. Kč |
- ostatní | 3,4 mil. Kč |
Celkem | 535,5 mil. Kč |
Přitom však další prostředky v
úhrnné výši 692,4 mil. Kč byly
k 30. 9. 1996 předurčeny
- usneseními vlády z roku 1995 | 250,9 mil. Kč |
(konkrétně jde o org.-technické zabezpečení parlamentních voleb - 240 mil. Kč | |
a o pomoc krajanům v Rumunsku - 10,9 mil. Kč) | |
- usneseními vlády z roku 1996 | 158,0 mil. Kč |
(určení početního stavu Vězeňské služby - 78 mil. Kč, | |
přestavba bytů ve voj. újezdu Ralsko - Mladá - 50 mil. Kč, | |
kandidatura na organizaci mistrovství světa v lyžování - 20 mil. Kč, | |
fin. výpomoc v souvislosti se změnou hranice se SR - 10 mil. Kč) | |
- očekávanou úhradou jistiny úvěrů poskytnutých nemocnicím | 274,3 mil. Kč |
- úhradou úroků z úvěrů nemocnicím | 5,7 mil. Kč |
- ostatními očekávanými výdaji | 3,5 mil. Kč |
(pietní území Ležáky, valorizace náhrad škod způsobených občanům sov. vojsky) | |
Volný zůstatek VRR k 30. 9. 1996 tak činí pouze cca | 152,1 mil. Kč |
III. Hospodaření rozpočtů okresních
úřadů a obcí za 1. - 3. čtvrtletí
1996
Novela rozpočtových pravidel, která vstoupila
v platnost počínaje lednem letošního
roku, představuje zásah do vývoje příjmové
základny územních orgánů a
ovlivňuje výsledky hospodaření okresních
úřadů a obcí.
Z výsledků dosažených ke konci 3. čtvrtletí
je patrné, že dochází k poklesu dynamiky
daňových příjmů, a to zejména
u okresních a magistrátních úřadů.
Naplnění záměrů novely rozpočtových
pravidel bude možné provést až po ukončení
rozpočtového roku 1996, protože některé
druhy daňových příjmů, zejména
daň z příjmů právnických
osob, se vyvíjejí v průběhu roku nepravidelně.
Na základě údajů z účetních
sestav za sledované období však lze konstatovat,
že se zmírní rozdíly v úrovni
daňových příjmů jednotlivých
okresů, především z důvodu participace
místních rozpočtů a státního
rozpočtu na výnosu daně z příjmů
právnických osob, která je alokována
do území v přepočtu na jednoho obyvatele.
1. Celkové výsledky hospodaření
okresních úřadů a obcí
Celkové výsledky hospodaření okresních
úřadů a obcí jsou hodnoceny z důvodu
srovnatelnosti v metodice roku 1995, to znamená, že
jsou očištěny o dávky státní
sociální podpory, které začaly být
nově vypláceny až počínaje 4.
čtvrtletím roku 1995.
Okresní úřady a obce získaly za 1.
- 3. čtvrtletí 1996 do svých rozpočtů
96,7 mld Kč (okresní úřady 16,2 mld
Kč, obce 80,5 mld Kč), což je o 6,3 mld Kč
více než ve stejném období loňského
roku. Meziroční nárůst příjmů
tak dosáhl 7,0 procentního bodu. Obce se na dosažených
příjmech podílejí 83,3% a proti stejnému
období minulého roku vykazuje jejich podíl
na příjmech nepatrný nárůst
o 1,3 procentního bodu.
Výdaje okresních úřadů a obcí
dosáhly výše 98,0 mld Kč, tj. o 12,5
mld Kč více než v minulém roce. Celkem
tak hospodaření okresních úřadů
a obcí skončilo schodkem ve výši 1,3
mld Kč, z toho vykazují okresní úřady
přebytek ve výši 2,1 mld Kč a obce schodek
3,4 mld Kč.
Ve srovnání se stejným obdobím roku
1995 je dosažený výsledek hospodaření
místních rozpočtů celkem o 6,1 mld
Kč nižší. Z toho přebytek rozpočtů
okresních úřadů se snížil
o 1,5 mld Kč; obce dosáhly ke konci 3. čtvrtletí
minulého roku přebytek 1,2 mld Kč, zatímco
ve sledovaném období vykazují schodek 3,4
mld Kč, což znamená zhoršení o
4,6 mld Kč. V průběhu letošního
roku se poprvé od reformy místních rozpočtů
objevuje schodkové hospodaření u obcí
a z vývoje za uplynulých devět měsíců
nelze očekávat v závěru roku výraznou
změnu. Rychlejší čerpání
výdajů v porovnání s plněním
příjmů bylo umožněno zejména
použitím mimorozpočtových zdrojů.
Kromě toho některé dotace ze státního
rozpočtu a ze Státního fondu životního
prostředí přímo podmiňují
i spoluúčast vlastních zdrojů obcí
a tím vzniká další tlak na výdajovou
stránku jejich rozpočtu.
Okresní úřady a obce použily ke konci
3. čtvrtletí mimorozpočtové zdroje
v celkovém objemu 18,5 mld Kč, tj. o 2,3 mld Kč
více proti stejnému období roku minulého.
Rozhodující část těchto zdrojů
tvořily vlastní fondy, u nichž saldo převodů
činilo téměř 16 mld Kč, zbývajících
2,5 mld Kč představuje saldo úvěrů
a výnosů z komunálních obligací
a splátek úvěrů. Z účetnictví
je patrné, že ve výdajích obcí
a jejich příspěvkových organizací
se výrazněji projevuje jejich dluhová služba,
která je vyšší o 82,6% proti předchozímu
období.
Na účelových fondech bylo k 30. září
uloženo 12,9 mld Kč. Z toho obce vykazují objem
11,2 mld Kč (o 1,3 mld Kč více proti srovnatelnému
období minulého roku) a okresní úřady
1,7 mld Kč (což je zhruba na stejné úrovni
jako v roce 1995). Stavy účelových fondů
jsou ovlivněny především návratnou
finanční výpomocí ze státního
rozpočtu, poskytnutou na modernizaci bytového fondu
ve výši 1 mld Kč a zatím cca 4,3 mld
Kč nevyčerpaného výnosu komunálních
obligací hl. m. Prahy.
Celkově tak zdroje místních rozpočtů
k 30. září dosáhly cca 30,1 mld Kč
a obce se na nich podílejí z téměř
80%. Z porovnání s minulým rokem vyplývá,
že při celkovém poklesu zdrojů o 2,6
mld Kč se podíl obcí na těchto zdrojích
zvýšil.
Vývoj zdrojů místních rozpočtů
je patrný z následující tabulky (z
důvodu zachování věcné srovnatelnosti
jsou údaje uvedeny v metodice roku 1995):
v mld Kč
Příjmy celkem | 74,0 | 16,3 | 80,5 | 16,2 |
Výdaje celkem | 72,8 | 12,7 | 83,9 | 14,1 |
Výsledek hospodaření | 1,2 | 3,6 | -3,4 | 2,1 |
Použití mimorozpočtových zdrojů celkem | 14,4 | 1,8 | 16,1 | 2,4 |
Účelové fondy - stav k 30. 9. | 9,9 | 1,8 | 11,2 | 1,7 |
Zdroje celkem | 25,5 | 7,2 | 23,9 | 6,2 |
2. Příjmy
V příjmové základně obcí
a okresních úřadů se v důsledku
novely rozpočtových pravidel uskutečnily
některé změny ve způsobu financování
obcí. Změnil se poměr v rámci rozdělování
výnosů daně sdílené obcemi
a okresními úřady, a to daně z příjmů
fyzických osob ze závislé činnosti,
kdy část tohoto výnosu získal státní
rozpočet. Obce získaly navíc podíl
na dani z příjmů právnických
osob.
Příjmy rozpočtů okresních úřadů
a obcí byly za 9 měsíců letošního
roku plněny takto:
v mil. Kč
I. | Příjmy - daňové a nedaňové | 62 429,8 | 95 068,8 | 95 068,8 | 65 851,5 | 69,3 | 65 851,5 | 105,5 |
Daňové příjmy | 49 391,1 | 72 918,8 | 72 918,8 | 51 024,1 | 70,0 | 51 024,1 | 103,3 | |
Daň z příjmů právn. osob celkem [novela rozpočtových pravidel] | 2 617,8 | 13 560,0 | 13 560,0 | 10 185,4 | 75,1 | 10 185,4 | 389,1 | |
Daň z příjmů fyzických osob [novela rozpočtových pravidel] | 41 932,0 | 51 808,8 | 51 808,8 | 35 934,3 | 69,4 | 35 934,3 | 85,7 | |
z toho: | ||||||||
ze závislé činnosti | 30 375,6 | 36 008,8 | 36 008,8 | 24 087,1 | 66,9 | 24 087,1 | 79,3 | |
z podnikání | 11 556,4 | 15 800,0 | 15 800,0 | 11 847,2 | 75,0 | 11 847,2 | 102,5 | |
Daň z nemovitostí | 2 175,7 | 3 600,0 | 3 600,0 | 2 319,2 | 64,4 | 2 319,2 | 106,6 | |
Správní poplatky | 1 507,1 | 2 700,0 | 2 700,0 | 1 466,7 | 54,3 | 1 466,7 | 97,3 | |
Místní poplatky | 903,9 | 1 250,0 | 1 250,0 | 956,6 | 76,5 | 956,6 | 105,8 | |
Nedaňové příjmy | 13 038,7 | 22 150,0 | 22 150,0 | 14 827,4 | 66,9 | 14 827,4 | 113,7 | |
II. | Kapitálové příjmy | 2 598,3 | 3 860,0 | 3 860,0 | 4 897,9 | 126,9 | 4 897,9 | 188,5 |
III. | Transfery ze st. rozpočtu | 23 096,2 | 51 341,6 | 57 368,1 | 44 031,5 | 76,8 | 24 780,0 | 107,3 |
z toho: | ||||||||
Dotace ze státního rozpočtu | 15 022,9 | 16 848,2 | 16 848,2 | 13 206,3 | 78,4 | 13 206,3 | 87,9 | |
IV. | Transfery ze stát. fondů | 2 010,4 | 3 000,0 | 3 000,0 | 1 368,2 | 45,6 | 1 368,2 | 68,1 |
V. | Dary a sdruž. prostředky | 801,9 | 673,5 | 673,5 | 84,0 | |||
VI. | Ostatní odvody a převody prostř. | -549,1 | -873,9 | -873,9 | ||||
Celkem příjmy | 90 387,5 | 153 270,4 | 159 296,9 | 115 948,7 | 72,8 | 96 697, | 107,0 |