Celkové příjmy územních
rozpočtů dosáhly ke konci září
115,9 mld Kč a byly splněny na 72%. V porovnání
s vývojem stejného období minulého
roku tyto příjmy dosáhly, po odpočtu
dávek státní sociální podpory,
výše 96,7 mld Kč, a to představuje nárůst
o 7%. Příjmová základna územních
orgánů se opírá především
o daňové příjmy, v nichž dominuje
výnos daně z příjmů fyzických
osob ze závislé činnosti a transfery ze státního
rozpočtu.
Daňové příjmy dosáhly
ke konci 3. čtvrtletí celkové výše
51,0 mld Kč, tj. 70% schváleného rozpočtu;
proti stejnému období minulého roku vykazují
nárůst o 3,3 procentního bodu. Jejich podíl
na celkových příjmech okresních úřadů
a obcí činí 52,8%. Obce se na dosažených
daňových příjmech podílejí
86,8% (tj. zhruba o 3,7% více než v roce minulém).
Výnos daně z příjmů fyzických
osob je ve srovnání s minulým rokem nižší
především z titulu změny rozpočtového
určení u daně ze závislé činnosti.
Na účty územních orgánů
bylo ke konci 3. čtvrtletí převedeno celkem
35,9 mld Kč, tj. o 0,4 mld Kč méně
než činilo inkaso daně ke stejnému datu.
V porovnání s rokem 1995 jsou zaúčtované
hodnoty nižší o 6,0 mld Kč. Výnos
daně z příjmů ze závislé
činnosti je ke konci září proti
roku 1995 nižší o 6,3 mld Kč, neboť
- jak již bylo uvedeno - na výnosu této daně
participuje od ledna letošního roku státní
rozpočet i místní rozpočty. Z dosaženého
vývoje je patrné, že tato daň se za
uplynulé období vyvíjí pomaleji (plnění
na 66,9% rozpočtovaného objemu). V účetnictví
je tato daň vykazována ve výši 24,1
mld Kč, inkasováno bylo 24,5 mld Kč. Daň
z příjmů fyzických osob z podnikání,
která je výlučným příjmem
obcí, byla inkasována ve výši 11,8 mld
Kč. Ve srovnání s 3. čtvrtletím
minulého roku dochází k mírnému
nárůstu o 2,5% a je patrné, že tato
daň se stává stabilním příjmem
obcí.
Vývoj daně z příjmů právnických
osob, o jejíž výnos se od ledna letošního
roku nově dělí obce a státní
rozpočet, zaostává za objemy danými
schváleným rozpočtem. Obce přijaly
do svých pokladen inkaso této daně ve výši
8,3 mld Kč, tj. 61,5% celoročního rozpočtovaného
objemu. Vývoj příjmů z této
daně ukazuje, že rozpočet nebude naplněn.
Výnos daně z příjmů právnických
osob za obce, kde poplatníkem je obec, je vykazován
v objemu 1,8 mld Kč a je proti roku 1995 nižší
o 0,8 mld Kč.
Inkaso daně z nemovitostí je zhruba na úrovni
minulých srovnatelných období a k 30. září
činilo 2,5 mld Kč, v účetnictví
obcí je vykazováno 2,3 mld Kč.
Na správních poplatcích bylo vybráno
1,5 mld Kč, tj. pouze 54,3% schváleného celoročního
objemu. Dopad zvýšené úpravy sazeb správních
poplatků, provedené k 1. červenci minulého
roku, bude možné vyhodnotit až na základě
výsledků konce roku 1996. Místní
poplatky dosáhly koncem září výše
1,0 mld Kč, což je na úrovni minulého
roku.
Nedaňové příjmy byly naplněny
ve výši 14,8 mld Kč, což představuje
plnění na 66,9% schváleného rozpočtu;
na celkových příjmech se podílejí
15,3% (podíl obcí činí 93,1%). Objemově
největší položkou nedaňových
příjmů jsou příjmy rozpočtových
organizací, které dosáhly 9,9 mld Kč
a byly tak splněny na 60,4%. Místní orgány
inkasují tyto příjmy především
z pronájmů, z poplatků ve školství
a z příjmů v oblasti bytového hospodářství.
Na přijatých úrocích inkasovaly obce
0,9 mld Kč, proti roku minulému se jedná
o nárůst o 0,2 mld Kč. Ostatní nedaňové
příjmy jako jsou pokuty, sankční poplatky,
výnosy regresních náhrad a úhrady
nákladů regresního řízení,
příjmy z úhrad z dobývacího
prostoru a z vydobytých vyhrazených nerostů
podle horního zákona, činily 3,8 mld Kč.
Kapitálové příjmy se zvýšily
proti 3. čtvrtletí minulého roku o 88,5 procentního
bodu a dosáhly výše 4,9 mld Kč. Tento
nárůst je způsoben zejména finančními
operacemi na kapitálovém trhu a částečně
i prodejem obecních bytů a nemovitostí. S
analýzou tohoto trendu je třeba počkat do
konce roku, kdy budou k dispozici celoroční údaje
o těchto příjmech.
Nedílnou součástí příjmové
základny okresních úřadů a
obcí jsou transfery ze státního rozpočtu,
jejichž podíl na celkových příjmech
územních orgánů činí
25,6%. Téměř třetinu z celkového
objemu transferů představují dotace v rámci
souhrnného finančního vztahu územních
orgánů ke státnímu rozpočtu.
Ze schváleného objemu dotací ve výši
16,8 mld Kč byla do konce 3. čtvrtletí uvolněna
částka 13,2 mld Kč, tj. 78%.
Kromě této dotace obce a okresní úřady
zahrnuly do svých příjmů účelové
prostředky ze státního rozpočtu z
kapitoly Všeobecná pokladní správa ve
výši 11,6 mld Kč. Tyto dotace jsou poskytovány
buď přímo na základní běžné
účty (8,6 mld Kč) nebo prostřednictvím
čerpacích účtů Čs. spořitelny
na realizaci investičních akcí (3,0 mld Kč).
Nad rámec těchto dotací byly z kapitoly VPS
uvolněny finanční prostředky na dávky
státní sociální podpory (19,2 mld
Kč), které jsou čerpány přímo
z účtů ČNB.
Prostřednictvím účtů České
spořitelny se jedná o financování
individuálně dotovaných staveb v oblasti
zdravotnictví, školství, dopravy a ochrany
životního prostředí a o financování
výstavby a technické obnovy vodovodů, kanalizací
a čističek odpadních vod, obnovy vozidel
MHD, požární ochrany a obnovy významných
památkových objektů.
Na běžné účty územních
orgánů byly poskytnuty finanční prostředky
především na výstavbu bytů v
rámci programu Podpora výstavby nájemních
bytů v obcích (2,1 mld Kč), na dotace v rámci
programu Výstavby a technické obnovy školských
zařízení (1,6 mld Kč), na pozemkové
úpravy (0,7 mld Kč), na protiradonová opatření
(0,1 mld Kč) a na ekologické investice (0,6 mld
Kč). Kromě toho byly uvolněny finanční
prostředky na regeneraci městských památkových
rezervací a záchranu architektonického dědictví,
na provoz záchranných hasičských sborů
a na realizaci programu obnovy vesnice.
Struktura příjmů inkasovaných územními
orgány za 1. - 3. čtvrtletí 1996 (v metodice
roku 1995):
Další zdroj příjmů některých
obcí představují transfery ze Státního
fondu životního prostředí. Tyto
příjmy činily 1,4 mld Kč a směřovaly
především na výstavbu čistíren
odpadních vod, kanalizací, vodovodů a plynofikaci,
tedy investiční akce související s
ochranou životního prostředí.
Přijaté dary a sdružené prostředky
ve výši 0,7 mld Kč jsou zhruba na úrovni
roku 1995.
3. Výdaje
Celkové výdaje územních orgánů
byly ke konci 3. čtvrtletí čerpány
ve výši 117,3 mld Kč a představují
plnění na 73,6% z celoročního rozpočtovaného
objemu. Pro srovnatelnost vývoje výdajové
části finančního hospodaření
za stejné období let 1995 a 1996 je nezbytné
odečíst výdaje na dávky státní
sociální podpory, které začaly být
vypláceny od října 1995. Po jejich odpočtu
jsou výdaje okresních úřadů
a obcí čerpány ve výši 98,0 mld
Kč a proti loňskému roku vzrostly o 12,5
mld Kč. Kapitálové výdaje zachovávají
v podstatě stejnou dynamiku jako ve 3. čtvrtletí
minulého roku.
Vyšší výdaje ve srovnání
s dosaženými příjmy kryly ve sledovaném
období okresní úřady a obce vlastními
příjmy, zapojením vlastních fondů,
použitím úvěrů, půjček
a výnosů komunálních obligací.
Následující tabulka uvádí vývoj
výdajů okresních úřadů
a obcí ke konci září:
v mil. Kč
I. | Výdaje - neinvestiční | 56 499,3 | 114 270,4 | 116 560,8 | 83 235,7 | 71,4 | 63 984,2 | 113,2 |
Veřejná spotřeba (RO) | 34 979,7 | 40 476,3 | 40 476,3 | 115,7 | ||||
Dotace a ostat. běžné transfery | 7 808,7 | 27 904,0 | 8 652,5 | 110,8 | ||||
Příspěvky příspěvk. organiz. | 11 174,5 | 12 670,0 | 12 670,0 | 113,4 | ||||
Příspěvky a dary ostat. organ. | 2 496,5 | 2 123,7 | 2 123,7 | 85,1 | ||||
Poskytnuté SP na provoz | 39,9 | 61,7 | 61,7 | 154,6 | ||||
II. | Kapitálové výdaje | 29 039,8 | 39 000,0 | 42 736,1 | 34 061,3 | 79,7 | 34 061,3 | 117,3 |
Celkem výdaje | 85 539,1 | 153 270,4 | 159 296,9 | 117 297,0 | 73,6 | 98 045,5 | 114,6 |
Z hodnocení struktury výdajů podle jednotlivých
odvětví je patrné, že na celkových
výdajích územních orgánů
se podílí téměř jednou čtvrtinou
odvětví práce a sociální věci.
Vysoký podíl této kapitoly souvisí
s výplatou dávek státní sociální
podpory.
Další kapitolou, která zaznamenává
nárůst výdajů, je odvětví
vnitřní správy, zahrnující
výdaje na výkon státní správy,
ale také výdaje na hasičské záchranné
sbory. V souvislosti s realizací zákona o státní
sociální podpoře bylo v uplynulém
období zaplaceno téměř 325 tisíc
přesčasových hodin, na příslušných
referátech je zaměstnáno zhruba 2,5 tisíce
pracovníků (podrobnější údaje
budou k dispozici až v závěru roku) a bylo
vybudováno 353 kontaktních míst na obecních
úřadech pověřených výkonem
státní správy. Dynamika vývoje těchto
výdajů je také patrná především
u magistrátních měst, což je způsobeno
rozšířením výkonu státní
správy v přenesené působnosti na obce,
a to z titulu nárůstu činností vyplývajících
z realizace novely zákona o přestupcích,
činností matričních úřadů
při ověřování žádostí
o výpis z rejstříku trestů či
nárůstu činností vyplývajících
z novely zákona o živnostenském podnikání;
v neposlední řadě jde i o realizaci programu
sociální prevence a prevence kriminality, tedy jevů,
které se koncentrují ve velkých městech.
Zvýšené výdaje vykazuje i odvětví
dopravy, a to zejména z důvodu oprav, údržby
a výstavby silničních obchvatů především
okolo statutárních měst a částečné
úhrady ztrát z provozování veřejné
dopravy. Další finanční prostředky
použila města a obce na opravy a údržbu
silnic z důvodu extrémní zimy a v rámci
odstraňování následků povodní,
na něž uvolnil dotace i Státní fond
životního prostředí. Následuje
odvětví místního hospodářství,
ve kterém je soustředěna péče
o bytový fond; vyšší objemy výdajů
jsou mimo jiné ovlivněny účelovými
dotacemi poskytnutými ze státního rozpočtu
na výstavbu obecních bytů, které předurčují
participaci obcí zapojením jejich vlastních
zdrojů (v daném případě se
jedná o podmínku, že dotace na jeden nájemní
byt může činit až 320 tisíc Kč
a obec je povinna uhradit zbytek rozpočtovaných
nákladů).
Dalším odvětvím, které zaznamenává
nárůst výdajů, je odvětví
školství. Důvodem je zejména realizace
programu na zkvalitnění technického stavu
škol a školských zařízení,
kde je rovněž nezbytná spoluúčast
obcí na financování (obec je povinna financovat
investiční akci ve výši 50% z celkových
rozpočtovaných nákladů).
Porovnání výdajů územních
orgánů podle odvětví je zpracováno
v metodice roku 1995, to znamená, že do výdajů
kapitoly práce a sociální věci nebyly
zahrnuty dávky státní sociální
podpory.