Neinvestiční výdaje
Neinvestiční výdaje po odpočtu dávek
státní sociální podpory dosáhly
objemu 64,0 mld Kč. Z porovnání se stejným
obdobím minulého roku je patrný nárůst
o cca 7,5 mld Kč, na kterém se nejvíce podílejí
materiální výdaje, výdaje na údržbu
a opravy a služby nevýrobní povahy.
Mzdy a platy vykazují ke konci 3. čtvrtletí
letošního roku vyšší dynamiku o 26%,
což je způsobeno mimo jiné promítnutím
změn v oblasti platové politiky v rozpočtové
sféře. Vyšší dynamika mezd a platů
souvisí také se zvýšením počtů
pracovníků na referátech státní
sociální podpory na okresních a magistrátních
úřadech a z titulu vybudování kontaktních
míst na zajištění výplat dávek
státní sociální podpory.
Jedním ze zdrojů pro čerpání
neinvestičních výdajů je dotace ze
státního rozpočtu v rámci souhrnného
finančního vztahu, která, jak bylo řečeno
již výše, byla ke konci sledovaného období
uvolněna ve výši cca 78% celoročního
objemu.
Dalším zdrojem byly dotace poskytnuté okresním
úřadům a obcím jako účelově
určené neinvestiční prostředky
poskytnuté z kapitoly VPS. Ke konci 3. čtvrtletí
bylo uvolněno celkem 3,3 mld Kč. Další
1 mld Kč, která je v rozpočtu kapitoly VPS
zařazena jako neinvestiční výdaj,
byla ve skutečnosti na základě zpřesněných
podkladů uvolněna jako výdaj investiční.
Finanční prostředky byly použity zejména
na pozemkové úpravy, na výdaje spojené
s konáním voleb do Parlamentu ČR, na řešení
povodňových škod a havarijních situací
jako jsou havárie svahů a skalních objektů,
dále na záchranu architektonického dědictví
a na regeneraci městských památkových
rezervací, na dopravní obslužnost.
Celkové neinvestiční dotace poskytnuté
ze státního rozpočtu bez proplacených
dávek státní sociální podpory
se na neinvestičních výdajích okresních
úřadů a obcí podílejí
téměř 26%.
Dotace místním podnikatelským subjektům
proti stejnému období minulého roku vzrostly
o 18%. Jedná se zejména o dotace v odvětví
veřejné dopravy na úhradu ztráty.
Vyšší byly rovněž výdaje související
s úroky, a to o 32%.
Kapitálové výdaje
Podíl kapitálových výdajů na
celkových výdajích okresních úřadů
a obcí je zhruba na stejné úrovni jako v
minulém roce. Znamená to, že obce vykazují
mírný nárůst v tempu investiční
výstavby, zatímco u okresních úřadů
dochází k útlumu v této oblasti. Na
rozdíl od okresních úřadů obce
financují svůj investiční rozvoj vyššími
objemy přijatých úvěrů a půjček
(jedná se o orientační údaje, celkové
objemy budou zahrnuty až v ročních účetních
výkazech), případně výnosy
z komunálních obligací. Z účetnictví
vyplývá, že se zvýšila intenzita
nových úvěrů, ale zároveň
se zvýšila váha splátek úvěrů
přijatých v předchozích obdobích
(proti roku 1995 na 215 procent).
Na dosaženém tempu financování se podílejí
i investiční dotace nejen z kapitoly VPS, ale i
z rozpočtů ostatních resortů jako
rozpočtová opatření prostřednictvím
kapitoly VPS. Na běžné účty územních
orgánů bylo ke 30. září uvolněno
celkem 5,1 mld Kč a prostřednictvím čerpacích
účtů České spořitelny
dalších 4,3 mld Kč. Znamená to, že
investiční dotace poskytnuté územním
orgánům ze státního rozpočtu
se podílejí na jejich kapitálových
výdajích zhruba 28%. V porovnání s
údaji za I. pololetí došlo k poklesu o cca
7%.
Z objemu 5,1 mld Kč účelových investičních
dotací je postupně čerpáno na podporu
nové bytové výstavby 2,1 mld Kč, na
zkvalitnění technického vybavení škol
a školských zařízení 1,1 mld
Kč. Kromě toho byly finanční prostředky
použity na oblast havarijních stavů zařízení
sociální péče, jako dotace na výstavbu
vodovodů, na přestavbu vytápění,
na dostavbu úpraven vody v okrese Cheb a Tachov a zcela
mimořádně na zlepšení technického
stavu některých budov okresních úřadů
v souvislosti s vybudováním kontaktních míst.
Další prostředky, uvolňované
prostřednictvím čerpacích účtů
České spořitelny a vykázané
jí v celkové výši 4,3 mld Kč,
byly použity především na financování
individuálně dotovaných staveb schválených
ve státním rozpočtu na rok 1996. Na tyto
stavby bylo proinvestováno ke 30. září
celkem 2,2 mld Kč. Jedná se o stavby zejména
odvětví zdravotnictví, školství
a dopravy. Kromě toho byla profinancována touto
formou výstavba a technická obnova vodovodů
a úpraven vod (259,7 mil Kč), výstavba a
technická obnova kanalizací a čističek
odpadních vod (407,4 mil. Kč), obnova vozidel městské
hromadné dopravy (233,9 mil. Kč). Dále byly
použity finanční prostředky na výdaje
související se snížením znečištění
životního prostředí (223,9 mil. Kč),
na výdaje požární ochrany (178,5 mil.
Kč) a na další investiční akce.
Dalším zdrojem čerpání vyšších
výdajů u obcí jsou prostředky, které
ke 30. září uvolnil Státní
fond životního prostředí v objemu 2,6
mld Kč na investiční akce související
s ochranou životního prostředí. Fond
poskytuje kombinovanou formu podpory, to znamená např.
40% dotace, 40% návratná forma podpory a 20% vlastní
zdroje investora. Státní fond životního
prostředí vykazuje za období leden až
září letošního roku, že
obcím poskytl půjčky ve výši
1,2 mld Kč.
Některá města financují svůj
investiční rozvoj výnosy z emisí komunálních
obligací. Ve 3. čtvrtletí emitovalo město
Plzeň zbývajících 200 mil. Kč
z emise povolené v roce 1995. Městu Frýdek
- Místek byla povolena emise komunálních
obligací v hodnotě 150 mil. Kč na realizaci
investičního programu města a město
Kladno získalo povolení emitovat 250 mil. Kč
na financování bytové výstavby, na
rekonstrukce inženýrských sítí
a komunikací.
IV. Výsledky hospodaření státního
rozpočtu ke konci října 1996
V měsíci říjnu pokračoval vývoj
státního rozpočtu, charakterizovaný
napětím mezi jeho příjmy a výdaji.
Po vyrovnaném hospodaření za tři čtvrtletí
letošního roku vykázal státní
rozpočet ke konci října přebytek 1,2
mld Kč.
Přehled o vývoji státního rozpočtu
do konce října podává následující
tabulka:
mld Kč
Příjmy | 355,7 | 497,6 | 493,1 | 394,0 | 79,9 | 110,8 |
Výdaje | 343,4 | 497,6 | 493,1 | 392,8 | 79,7 | 114,4 |
Saldo | 12,3 | 0 | 0 | 1,2 |
Příjmy státního rozpočtu byly
ke konci října splněny na 79,9%, výdaje
byly čerpány na 79,7% (alikvota 10 měsíců
by představovala 83,3%). Proti stejnému období
minulého roku vzrostly rozpočtové příjmy
o 10,8%, výdaje však byly vyšší o
14,4%. I nadále tak přetrvává především
zaostávání příjmů za
záměry rozpočtu na letošní rok.
Zlepšený výsledek rozpočtového
hospodaření v samotném měsíci
říjnu byl ovlivněn převodem částky
1 780 mil. Kč z přebytku státního
rozpočtu za rok 1995 (1 700 mil. Kč k úhradě
zvýšených plateb státu do zdravotního
pojištění, 80 mil. Kč k úhradě
výdajů spojených s redislokací ministerstva
kultury) do příjmů rozpočtu v roce
1996 podle rozhodnutí Poslanecké sněmovny
při projednávání státního
závěrečného účtu za
rok 1995; prostředky byly převedeny v druhé
polovině října a v následujících
obdobích budou použity na stanovené účely.
Jinak vývoj za 10 měsíců potvrzuje
tendence vyplývající z hodnocení výsledků
státního rozpočtu za 1. - 3. čtvrtletí
t. r.
Úroveň plnění příjmů
státního rozpočtu se v porovnání
s koncem 3. čtvrtletí poněkud zvýšila.
Kromě výše komentovaného převodu
prostředků z roku 1995 došlo i ke zlepšení
inkasa daňových příjmů, jejichž
plnění se po uplynutí 10 měsíců
blíží alikvotě hodnoceného období.
Jestliže ke konci září dosáhly
daňové příjmy výše 203
mld Kč, což představuje měsíční
průměr 22,5 mld Kč, činil jejich přírůstek
za měsíc říjen 30 mld Kč, především
zásluhou daně z přidané hodnoty a
daně z příjmů právnických
osob, jejichž inkaso v měsíci říjnu
v porovnání s předchozím obdobím
vzrostlo.
Hlavní druhy příjmů vykazují
následující plnění:
mld Kč
A. | Daňové příjmy | 211,68 | 82,9 | 286,74 | 232,83 | 81,2 | 110,0 |
Daň z přidané hodnoty | 78,76 | 83,1 | 111,50 | 91,67 | 82,2 | 116,4 | |
Spotřební daně | 46,33 | 81,8 | 61,50 | 49,93 | 81,2 | 107,8 | |
Daň z příjmů právnických osob | 53,67 | 83,6 | 47,90 | 39,50 | 82,5 | 73,6 | |
Daň z příjmů fyzických osob - srážková | 7,36 | 86,7 | 10,60 | 8,99 | 84,8 | 122,3 | |
Daň z příjmů fyzických osob - ze závislé čin. | 0 | 0,0 | 20,3 | 15,07 | 74,3 | x | |
Clo | 14,21 | 81,6 | 20,34 | 16,12 | 79,2 | 113,4 | |
Silniční daň | 3,17 | 80,6 | 4,30 | 3,53 | 82,1 | 111,5 | |
Majetkové daně | 2,53 | 78,7 | 4,30 | 2,99 | 69,5 | 118,1 | |
Dálniční poplatky | 0,84 | 93,1 | 0,90 | 0,85 | 94,4 | 101,2 | |
Ostatní daně a poplatky | 4,81 | 83,0 | 5,10 | 4,17 | 81,8 | 86,8 | |
B. | Pojistné sociálního zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti | 123,57 | 80,1 | 179,88 | 140,31 | 78,0 | 113,5 |
z toho: pojistné na důchodové zabezpečení | 0,0 | 137,55 | 0,0 | ||||
C. | Nedaňové příjmy | 20,43 | 67,5 | 26,48 | 20,89 | 78,9 | 102,3 |
Příjmy rozpočtových kapitol | 3,65 | 78,4 | 5,90 | 4,14 | 70,2 | 113,4 | |
Odvody ČNB | 0 | 0,0 | 0,00 | 0,00 | 0,0 | 0,0 | |
Přijaté úroky | 3,16 | 72,2 | 3,41 | 2,72 | 79,9 | 1,0 | |
Příjmy z vládních úvěrů | 5,43 | 86,7 | 7,68 | 4,96 | 64,6 | 91,4 | |
Ostatní příjmy | 8,19 | 54,7 | 9,50 | 9,07 | 95,5 | 110,8 | |
Příjmy celkem | 355,68 | 80,8 | 493,10 | 394,03 | 79,9 | 110,8 |
Vývoj inkasa rozhodujících položek daňových
příjmů, tj. daně z přidané
hodnoty (DPH) a daně z příjmů právnických
osob (DPPO), potvrzuje jejich vliv na celkové výsledky
rozpočtu za měsíc říjen i za
celých 10 měsíců roku:
DPH | 77,0 mld Kč | 8,6 mld Kč | 14,6 mld Kč |
69,1% | 7,7% | 13,1% | |
DPPO | 35,0 mld Kč | 3,9 mld Kč | 4,5 mld Kč |
73,0% | 8,1% | 9,5% |
Plnění celkových příjmů
je ovlivněno i nadále přetrvávajícím
relativně nižším plněním
pojistného na sociální zabezpečení,
které ke konci října činilo pouze
78% ročního úkolu (v říjnu
1995 to bylo okolo 80% roční skutečnosti).
Rovněž čerpání celkových
výdajů státního rozpočtu
nadále zaostává za úrovní deseti
měsíců, tento vývoj však odpovídá
obvyklému průběhu.
Jednotlivé druhy výdajů byly do konce října
čerpány takto:
mld Kč
A. | Neinvestiční výdaje | 301,43 | 79,1 | 431,13 | 345,90 | 80,2 | 114,8 |
Výdaje rozpočtových organizací | 88,74 | 80,8 | 155,07 | 118,93 | 76,7 | 134,0 | |
Příspěvky příspěvkovým organizacím | 45,29 | 91,4 | 56,64 | 48,87 | 86,3 | 107,9 | |
Úrokové platby | 3,74 | 145,7 | 14,17 | 11,49 | 81,1 | 307,1 | |
Dotace podnikatelským subjektům | 20,12 | 72,4 | 26,28 | 19,93 | 75,9 | 99,1 | |
Dotace občanským sdružením | 1,49 | 87,3 | 1,79 | 1,66 | 92,6 | 111,5 | |
Dotace územním orgánům | 16,31 | 100,0 | 16,85 | 16,25 | 96,4 | 99,7 | |
Dotace mimorozpočtovým fondům | 0,85 | 100,0 | 1,25 | 0,83 | 66,1 | 97,2 | |
Transfery obyvatelstvu | 124,84 | 80,2 | 158,51 | 127,42 | 80,4 | 102,1 | |
z toho: důchody | 87,63 | 81,9 | 130,63 | 105,27 | 80,6 | 120,1 | |
Platby do zahraničí | 0,05 | 52,9 | 0,57 | 0,52 | 92,2 | 1162,2 | |
B. | Investiční výdaje a dotace | 37,33 | 67,1 | 57,88 | 42,92 | 74,1 | 115,0 |
Dotace podnikovým subjektům | 2,92 | 63,4 | 4,94 | 3,57 | 72,2 | 122,3 | |
Výdaje veřejného sektoru | 34,41 | 66,1 | 52,94 | 39,35 | 74,3 | 114,3 | |
C. | Vládní úvěry | 4,64 | 61,3 | 4,10 | 3,97 | 96,8 | 85,4 |
Výdaje celkem | 343,40 | 79,4 | 493,10 | 392,79 | 79,7 | 114,4 |
Zatímco čerpání neinvestičních
výdajů se (podle předběžných
údajů) přibližuje úrovni deseti
měsíců, výdaje investiční
i nadále vykazují nízké čerpání
a výdaje na vládní úvěry naopak
čerpání vyšší než by
odpovídalo alikvotě.
Z dosavadních výsledků je zřejmé,
že se nepodařilo prosadit zrovnoměrnění
výdajů čerpaných příspěvkovými
organizacemi. Do konce října bylo na příspěvcích
těmto organizacím (bez dotací občanským
sdružením) vynaloženo ze státního
rozpočtu celkem 48,9 mld Kč, tzn. již 86,3%
upraveného rozpočtu. Přitom v samotném
říjnu bylo na těchto výdajích
vyčerpáno 6,6 mld Kč, zatímco měsíční
průměr za předchozích 9 měsíců
činil 4,7 mld Kč.
Nad úrovní 10/12 roku byly i dotace místním
rozpočtům, jimž státní rozpočet
poskytl již více než 96% částky
určené na letošní rok, tj. o cca 2,2
mld Kč více než odpovídá normálnímu
průběhu.
Úroveň čerpání dotací
poskytovaných podnikatelským subjektům je
i nadále ovlivněna vývojem dotací
na teplo, na které bylo vydáno celkem 6,4 mld Kč,
což znamená již 93% částky stanovené
v upraveném rozpočtu na letošní rok
(v roce 1995 v tuto dobu bylo čerpáno 6,6 mld Kč).
Výdaje v sociální oblasti nepřekračují
záměry rozpočtu, když byly za 10 měsíců
čerpány celkem na cca 80%. Srovnání
se stejným obdobím loňského roku je
ztíženo z důvodu převedení některých
výdajů na dávky státní sociální
podpory. Z transferů domácnostem v celkové
výši 127,4 mld Kč představují
největší položku důchody vyplacené
ve výši 105,3 mld Kč a ostatní dávky
ve výši 20 mld Kč, na státní
politiku zaměstnanosti bylo vynaloženo 2,1 mld Kč.
V. Vývoj státních finančních
aktiv a pasív
Vývoj státních finančních aktiv
a pasív za 1. - 3. čtvrtletí 1996 charakterizují
následující údaje:
v mld Kč
Prostředky státu na bankovních účtech | 38,0 | 36,5 | |
z toho: účelové prostředky z půjček na podporu platební bilance | 24,0 | 24,0 | |
prostředky z výsledků rozpočtového hospodaření minulých let | 7,8 | 7,8 | |
Vládní pohledávky vůči zahraničí | 99,2 | 96,0 | |
Ostatní zahraniční pohledávky (od ČSOB) | 55,7 | 55,2 | |
Majetkově účasti sátu u mezinárodních bank a tuzemských společností | 8,0 | 7,9 | |
Směnky tuzemských společností v držbě státu | 5,5 | 5,5 | |
Pohledávky z poskytnutých státních půjček, návratných finančních výpomocí a realizovaných záruk | 18,5 | 22,1 | |
Cenně papíry a ostatní pohledávky státu | 0,4 | 0,4 | |
Státní finanční aktiva celkem | 225,3 | 223,6 | |
Závazky státu u České národní banky | 12,5 | ||
Závazky státu u komerčních bank | 5,1 | 4,7 | |
Vládní závazky vůči zahraničí | 23,8 | 23,4 | |
Ostatní zahraniční závazky (od ČSOB) | 28,6 | 23,0 | |
Závazky z emise státních cenných papírů | 84,4 | 107,5 | |
Státní finanční pasíva celkem | 154,4 | 158,6 | |
Saldo státních finančních aktiv a pasív | 70,9 | 65,0 | |
v tom: pozice vůči bankovní soustavě | -47,1 | -43,2 | |
pozice vůči ostatním subjektům v tuzemsku | 19,8 | 3,5 | |
pozice vůči zahraničí | 98,2 | 104,7 |
Poznámka: Kvantifikace rozložení salda státních
finančních aktiv a pasív na pozice vůči
bankovní soustavě, ostatním subjektům
v tuzemsku a vůči zahraničí respektuje
sektorové rozdělení držby státních
cenných papírů a majetkových účastí
státu.
Je zřejmé, že snížení celkové
věřitelské finančně majetkové
pozice státu o 5,9 mld Kč bylo ovlivněno
nárůstem pasív, tj. státního
dluhu, a též snížením prostředků
státu na bankovních účtech, přičemž
pokles zůstatku vládních a ostatních
pohledávek státu vůči zahraničí
byl téměř vykompenzován nárůstem
tuzemských pohledávek z poskytnutých státních
půjček, návratných finančních
výpomocí a realizovaných záruk. Výrazné
snížení věřitelské pozice
státu vůči nebankovním subjektům
v tuzemsku o 16,3 mld Kč bylo důsledkem přesunů
v umístění státních dluhopisů
na peněžním a kapitálovém trhu.
Snížení čisté zadluženosti
státu vůči bankovní soustavě
o 3,9 mld Kč bylo i při snížení
zůstatků bankovních účtů
státu dosaženo tím, že snížení
přímých závazků státu
u bank bylo z části kryto emisemi státních
dluhopisů, které se na primárních,
příp. sekundárních trzích dostaly
do držby nebankovních subjektů. Zvýšení
věřitelské pozice státu vůči
zahraničí je výhradně důsledkem
snížení zahraničního státního
dluhu.
Pohledávky a závazky státu vůči
zahraničí
Stav vládních a ostatních pohledávek
státu vůči zahraničí se v 1.
- 3. čtvrtletí 1996 snížil celkem o
cca 3,7 mld Kč, což ovlivnily zejména realizované
splátky (v rozsahu cca 2,3 mld Kč) a částečně
i odpis těchto pohledávek při jejich deblokacích.
U vládních úvěrů byla část
pohledávek (v rozsahu cca 1,3 mld Kč) odepsána
v důsledku realizace vládního usnesení
č. 425/95. Vyúčtování úroků
a kurzových rozdílů (v saldu kreditní
v rozsahu cca 1,2 mld Kč) mělo tentokrát
na změnu stavu pohledávek státu vůči
zahraničí nižší vliv než operace
finančně dopadající do příjmů
a výdajů státního rozpočtu.
U vládních pohledávek vůči
zahraničí převýšily za 1. - 3.
čtvrtletí 1996 příjmy ze splátek
výdaje na čerpání nových úvěrů
o 856 mil. Kč, což však představuje jen
12,8% předpokládaného celoročního
převýšení dle původního
schváleného rozpočtu, resp. 45,5% dle upraveného
rozpočtu. Příčinou je velmi nízké
plnění rozpočtovaných splátek,
které byly ve výši 918 mil. Kč realizovány
převážně u civilních vládních
úvěrů, a to hlavně uskutečněním
deblokačních akcí v Egyptě a v Barmě.
Naproti tomu nebyly dosud realizovány splátky z
Ruské federace, které mají v rozpočtované
částce příjmů z vládních
úvěrů rozhodující podíl.
V důsledku dohod o restrukturalizaci a odkladu ruských
splátek, uzavřených s Pařížským
klubem věřitelů, nepočítá
již upravený státní rozpočet
s příjmy ze splátek jistiny, nejsou však
plněny ani snížené splátky úroků.
Převaha splácení nad čerpáním
byla v 1. - 3. čtvrtletí realizována též
u zahraničních pohledávek převzatých
od ČSOB, a to ve výši 493,5 mil. Kč,
což představuje jen 38,3% předpokládaného
celoročního převýšení
těchto příjmů nad výdaji (dle
upraveného rozpočtu). I zde hlavní příčinou
nízkého plnění příjmů
je nerealizace rozpočtovaných splátek úroků
z Ruské federace. Ve prospěch příjmů
státního rozpočtu bylo ze splátek
uvedených zahraničních pohledávek
realizováno 568,2 mil. Kč. Kromě toho pokračovala
likvidace části těchto pohledávek
jejich převedením na vnitřní státní
půjčky či pohledávky ve formě
směnek v celkové výši 840 mil. Kč,
z čehož 83 5 mil. Kč představuje čerpání
státních půjček českým
organizacím a obcím realizované dodávkami
polského investičního zboží a
služeb.
Vývoj závazků státu vůči
zahraničí byl za 1. - 3. čtvrtletí
1996 ovlivněn vyúčtováním rozdílů
ze změn kurzů ještě v nižším
rozsahu, než tomu bylo v případě vlivu
na vývoj vládních a ostatních pohledávek
státu. Ke snížení stavu vládních
závazků z přijatých půjček
k podpoře platební bilance o 450 mil. Kč
došlo jen vlivem vyúčtování kreditních
kurzových rozdílů. Nové půjčky
se od poloviny roku 1993 již nečerpají a splácení
jistiny stávajících půjček
začne od roku 1997. Na snížení stavu
převzatých závazků státu ve
volných měnách z titulu bývalého
centrálního devizového zdroje (CDZ) o 5 614
mil. Kč se splátky jistiny (vč. rektifikace)
podílely v rozsahu 5 361 mil. Kč a vyúčtované
kreditní kurzové rozdíly v rozsahu 253 mil.
Kč.
Kromě změn ve vývoji zahraničních
pohledávek a závazků státu došlo
v 1. - 3. čtvrtletí 1996 též ke změnám
v majetkových účastech státu u mezinárodních
bank, a to konkrétně u institucí Světové
banky. Dne 17. 7. 1996 bylo v korunové části
podílu ČR na kapitálu IBRD provedeno z titulu
zhodnocení české měny valorizační
vyrovnání ve výši cca 157,1 mil. Kč.
Příslušná korunová částka
byla odvedena na účet zvláštních
účelových prostředků SFA a
o tuto částku byla majetková účast
u IBRD snížena. Dne 7. 8. 1996 byla pak provedena
vládou schválená pátá a poslední
splátka podílu ČR na kapitálu IFC
ve výši 775 tis. USD. O tuto částku
došlo k navýšení majetkové účasti
ČR u IFC, přičemž korunová protihodnota
tohoto navýšení ve výši cca 20,7
mil. Kč byla uhrazena ze státního rozpočtu.
Finanční aktiva státu vůči
tuzemsku
Ve vztahu k tuzemsku se objemově největší
část operací probíhajících
na bankovních účtech státních
finančních aktiv týkala operací na
účtech uspořádacích, zejména
pak na umořovacím účtu k uspořádání
prostředků na krytí dluhové služby
státního dluhu. Kromě výnosů
z emisí státních dluhopisů (vč.
přírůstku revolvingových emisí
SPP) ve výši 27,6 mld Kč bylo v 1. - 3. čtvrtletí
1996 ve prospěch tohoto účtu převedeno
ze státního rozpočtu 10,2 mld Kč k
úhradě úrokových výdajů
a poplatků dluhové služby státního
dluhu. Nově se od března 1996 provádějí
na umořovacím účtě též
operace zpětného odkupu státních pokladničních
poukázek na sekundárním trhu.
K významnějším operacím uskutečněným
v 1. - 3. čtvrtletí na ostatních účtech
SFA patří převod prostředků
do státního rozpočtu ve výši
1,5 mld Kč s určením na financování
Programu zkvalitnění technického stavu a
vybavení škol a školských zařízení,
uvolnění prostředků ve výši
1,1 mld Kč k čerpání překlenovací
půjčky České inkasní, s. r.
o., poskytnuté dle usnesení vlády ČR
č. 336/95 (půjčka byla na počátku
září v plné výši splacena),
úhrada ve výši 321,5 mil. Kč související
s realizací vládního usnesení č.
425/95, úhrada ve výši 56,5 mil. Kč
týkající se převzatého dluhu
vůči ČI za bývalé OZO vzniklého
jim z přepočtu devizových aktiv a pasív
dle zákona FS č. 499/1990 Sb. Kromě toho
byly použity prostředky SFA ve výši 50
mil. Kč k úhradám pokračujících
restitucí zemědělského majetku, prostředky
ve výši 15,7 mil. Kč jako finanční
příspěvky na demolice objektů po sovětské
armádě dle vl. usn. č. 540/92, prostředky
ve výši 6 mil. Kč k posílení
investičních dotací na vybudování
kanalizace v obcích, prostředky ve výši
5,3 mil. Kč k pokračujícím úhradám
záloh odškodného obětem nacistické
persekuce dle zákona Poslanecké sněmovny
č. 217/1994 Sb. a konečně prostředky
ve výši 11,9 mil. Kč na pořízení
polního RTG pracoviště pro zprovozňování
záchranného systému resortu zdravotnictví,
k podpoře konverze zbrojní výroby aj.
Rozsah pohledávek z poskytnutých státních
půjček a návratných finančních
výpomocí je od 1. 1. 1996 významně
ovlivněn objemem pohledávek z titulu návratných
finančních výpomocí poskytnutých
v letech 1991 až 1995 v resortu zemědělství
(původně do roku 1992 jako dotace). Od roku 1996
se tyto návratné finanční výpomoci
jen splácejí, přičemž na základě
usnesení vlády ČR č. 224/95 došlo
k úpravě jejich splátkových kalendářů
a k zavedení bonifikací spočívajících
v možnosti odpisu 20% hodnoty těchto pohledávek
státu po splnění určitých smluvně
dohodnutých podmínek. Za 1. - 3. čtvrtletí
1996 se stav pohledávek z těchto do zemědělství
poskytnutých návratných finančních
výpomocí snížil z 6 262 mil. Kč
na 6 175 mil. Kč, přičemž do státního
rozpočtu bylo splaceno 83,4 mil. Kč a přiznané
bonifikace dosáhly hodnoty 3,9 mil. Kč.
Zvýšení stavu celkových pohledávek
státu z poskytnutých půjček a návratných
finančních výpomocí ze 16,9 mld Kč
na 20,4 mld Kč ovlivnily hlavně půjčky
a výpomoci poskytnuté ze státního
rozpočtu, na obratu těchto pohledávek se
též významně podílela již
zmíněná překlenovací půjčka
poskytnutá ČI ve výši 1,1 mld Kč
z prostředků SFA. Čerpání nových
půjček se v 1. - 3. čtvrtletí 1996
týkalo hlavně státní půjčky
na plynárenské VIA (3 165 mil Kč), ostatních
půjček poskytnutých z prostředků
státního rozpočtu (2 541 mil. Kč určených
hlavně na ekologii a modernizaci bytového fondu
obcí) a půjček z postoupení pohledávky
za Polskem (835 mil. Kč určených na ekologické
akce). Na splácení uvedených státních
pohledávek mají téměř 70%ní
podíl splátky státní půjčky
z plynárenských VIA ve výši 2 788 mil.
Kč odpovídající dodávkám
cca 1 600 mil. m3 zemního plynu. Z poskytnutých
návratných finančních výpomocí
bylo v rámci finančního vypořádání
za rok 1995 odepsáno, resp. přeměněno
na dotace 20 mil. Kč (týká se částek
poskytnutých na dobudování centrálního
pracoviště pro výplatu dávek státní
sociální podpory města Brno a na rekonstrukci
bezbariérové školy J. A. Komenského
v Praze 3).
Rozsah vnitřních i zahraničních úvěrů
krytých státními zárukami ČR
(vč. záruk solidárních) se za 1. -
3. čtvrtletí 1996 zvýšil ze 60,7 mld
Kč na 67,7 mld Kč. Na přijaté vnitřní
bankovní úvěry byla nově poskytnuta
státní záruka ve výši 1 620 mil.
Kč pro a. s. Aero Vodochody k financování
projektu lehkého bojového letounu L-159 (vl. usn.
č. 554/95) a ve výši 600 mil. Kč pro
a. s. Sevac k financování výstavby kapacit
na zpracování krevních derivátů
(vl. usn. č. 726/95). Na zajištění přijatých
zahraničních úvěrů byly poskytnuty
3 státní záruky, a to pro s. o. České
dráhy ve výši cca 8,6 mld Kč k financování
modernizace železničního koridoru Děčín
- Praha - Břeclav (vl. usn. č. 382/95 a č.
25/96), dále pro a. s. ČSA ve výši cca
3,3 mld Kč za úhradu leasingových splátek
letadel Airbus A310 (vl. usn. č. 610/94) a konečně
ve výši cca 3,7 mld Kč za úvěr
od KOB (60 mil. ECU) k financování Programu zlepšení
stavu mezinárodních silnic (vl. usn. č. 514/94).
Příslušnými dlužníky byly
uhrazeny jak splatné zahraniční úvěry
(ve výši cca 3,4 mld Kč týkající
se zejména splátek jistiny a úroků
od a. s. ČEZ, leasingových splátek od a.
s. ČSA a úhrad od SPT Telecom vč. předčasné
splátky jistiny, kde navíc po dohodě s EBRD
a IBRD došlo ke stornování dalšího
čerpání zaručených úvěrů
v rozsahu cca 5,6 mld Kč), tak i splatné závazky
Slovenska kryté solidárními zárukami
(2 mld Kč). U zaručených vnitřních
bankovních úvěrů bylo z vlastních
zdrojů dlužníka (a. s. ČEZ) uhrazeno
191 mil. Kč (z úvěru poskytnutého
na odsíření elektrárny Počerady).
K realizaci záruky z prostředků státního
rozpočtu došlo za a. s. Aero Vodochody (37 mil. Kč)
a za a. s. Mitas Praha (zbývající úhrada
úroků ve výši 11 mil. Kč).
Státní dluh
Státní dluh České republiky, zahrnující
po vypořádání výsledného
závazku z clearingového platebního styku
se Slovenskem úhrnný objem státních
finančních pasív, se v 1. - 3. čtvrtletí
1996 vyvíjel takto:
v mld Kč
A. | vnitřní státní dluh střednědobý | 101,3 | 131,1 | 126,1 | 5,0 | 106,3 | |
- přímé závazky státu u ČNB | 12,5 | 12,5 | -12,5 | ||||
- přímé závazky státu u IPB | 5,1 | 0,4 | -0,4 | 4,7 | |||
- střednědobé státní dluhopisy | 41,7 | 11,8 | 9,6 | 2,2 | 43,9 | ||
- revolvingové emise SPP | 42,0 | 119,3 | 103,6 | 15,7 | 57,7 | ||
B. | Zahraniční státní dluh střednědobý | 53,1 | 5,5 | -6,0 | [včetně vyúčtovaných kursových rozdílů a rektifikací] | 47,1 | |
- přijaté půjčky k podpoře PB | 23,8 | -0,4 | [včetně vyúčtovaných kursových rozdílů a rektifikací] | 23,4 | |||
- závazky převzaté od ČSOB | 28,6 | 5,5 | -5,6 | [včetně vyúčtovaných kursových rozdílů a rektifikací] | 23,0 | ||
- směnky k úhradě účasti u IBRD | 0,7 | 0,7 | |||||
Střednědobý státní dluh celkem (A+B) | 154,4 | 131,1 | 131,6 | -1,0 | [včetně vyúčtovaných kursových rozdílů a rektifikací] | 153,4 | |
C. | Krátkodobý (přechodný) státní dluh (SPP na schodky běžného hospodaření) | 110,4 | 105,2 | 5,2 | 5,2 | ||
Státní dluh ČR úhrnem (A+B+C) | 154,4 | 241,5 | 236,8 | 4,2 | [včetně vyúčtovaných kursových rozdílů a rektifikací] | 158,6 |
Zvýšení stavu státního dluhu
úhrnem o 4,2 mld Kč bylo v uvedeném období
ovlivněno výhradně emisí státních
pokladničních poukázek na krytí schodků
rozpočtového hospodaření v průběhu
roku. I když k 30. září 1996 bylo pokladní
plnění státního rozpočtu přebytkové
ve výši 47 mil. Kč, potřeby řízení
rozpočtové likvidity si v té době
vyžádaly emitovat na schodkovost běžného
rozpočtového hospodaření SPP v rozsahu
5,2 mld Kč vzhledem k rozpočtovým schodkům
ve dnech před i po tomto datu. Střednědobý
státní dluh se za 1. - 3. čtvrtletí
1996 o 1 mld Kč snížil, což bylo převážně
důsledkem příznivého dopadu vyúčtování
kreditních kurzových rozdílů u zahraničního
dluhu. Pokud na konci roku 1996 nevznikne potřeba pokrýt
eventuelní výsledný schodek rozpočtového
hospodaření rozsáhlejší emisí
střednědobých státních dluhopisů,
lze oprávněně předpokládat,
že záměry vlády ve stabilizaci absolutní
výše státního dluhu na úrovni
158,8 mld Kč v horizontu roku 2000 budou splněny.
Při řízení státního
dluhu je i v roce 1996 s úspěchem uplatňována
jeho sekuritizace, tj. přeměna přímých
úvěrů od bank a ze zahraničí
do formy státních dluhopisů. Celkem se objem
emitovaných státních dluhopisů v oběhu
(bez SPP na krytí schodků běžného
rozpočtového hospodaření) zvýšil
v 1. - 3. čtvrtletí 1996 o 17,9 mld Kč, z
čehož bylo použito 12,9 mld Kč k úhradám
přímých závazků státu
u bank a 5 mld Kč ke splátkám přímých
zahraničních závazků státu
(zadluženosti CDZ za 1. - 3. čtvrtletí dosáhnout
úspor ve výši 1 244 mil. Kč (z titulu
nižších úroků a urychlení
úmoru).
Při přeměně přímých
úvěrů státu na státní
dluhopisy je kladen důraz na jejich rovnoměrné
rozložení mezi nástroje peněžního
a kapitálového trhu. Emisí státních
pokladničních poukázek (SPP), které
jsou základním nástrojem peněžního
trhu, bylo v 1. - 3. čtvrtletí 1996 realizováno
celkem 31, z toho 25 emisí (revolvingových) na splátky
státního dluhu a 6 emisí na krytí
výkyvů v běžném rozpočtovém
hospodaření. Revolvingové emise byly realizovány
podle emisního kalendáře zpracovaného
koncem roku 1995, který vychází ze standardních
splatností SPP v délce 13, 26, 39 a 52 týdnů.
2. 1. 1996 | 26. 1. 1996 | 24 | 9,39 | 7 000 | |
5. 1.1996 | 4. 10. 1996 | 273 | 9,48 | 4 999 | |
12. 1. 1996 | 12. 7. 1996 | 182 | 9,45 | 4 995 | |
19. 1. 1996 | 19. 4. 1996 | 91 | 9,49 | 8 400 | 3 000 |
23. 2. 1996 | 24. 5. 1996 | 91 | 9,24 | 5 000 | |
23. 2. 1996 | 1. 3. 1996 | 7 | 3 000 | 3 000 | |
1. 3. 1996 | 30. 8. 1996 | 182 | 9,22 | 4 999 | |
15. 3. 1996 | 14. 3. 1997 | 364 | 9,14 | 4 998 | |
22. 3. 1996 | 21. 6. 1996 | 91 | 9,01 | 7 996 | 3 000 |
29. 3. 1996 | 27. 12. 1996 | 273 | 9,11 | 5 998 | |
19. 4. 1996 | 19. 7. 1996 | 91 | 9,20 | 9 998 | 5 000 |
3. 5. 1996 | 17. 5. 1996 | 14 | 9,20 | 5 000 | 3 880 |
10. 5. 1996 | 7. 6. 1996 | 28 | 9,50 | 3 000 | |
24. 5. 1996 | 23. 8. 1996 | 91 | 9,54 | 10 000 | 7 545 |
31. 5. 1996 | 29. 11. 1996 | 182 | 9,64 | 5 000 | 3 548 |
7. 6. 1996 | 4. 7. 1996 | 27 | 11,05 | 3 000 | |
14. 6. 1996 | 11. 10. 1996 | 119 | 10,97 | 5 000 | 1 252 |
21. 6. 1996 | 20. 9. 1996 | 91 | 11,07 | 8 000 | 4 369 |
28. 6. 1996 | 28. 3. 1997 | 273 | 12,10 | 5 000 | 2 210 |
28. 6. 1996 | 16. 8. 1996 | 49 | 11,99 | 5 000 | 2 800 |
12. 7. 1996 | 10. 1. 1997 | 182 | 12,50 | 4 003 | |
12. 7. 1996 | 9. 8. 1996 | 28 | 12,38 | 3 995 | |
19. 7. 1996 | 18. 10. 1996 | 91 | 12,52 | 7 998 | 3 000 |
19. 7. 1996 | 16. 8. 1996 | 28 | 12,35 | 8 000 | 5 500 |
16. 8. 1996 | 13. 9. 1996 | 28 | 12,35 | 3 999 | |
23. 8. 1996 | 22. 11. 1996 | 91 | 12,43 | 9 998 | 4 000 |
30. 8. 1996 | 28. 2. 1997 | 182 | 12,37 | 5 000 | |
6. 9. 1996 | 4. 10. 1996 | 28 | 12,30 | 4 999 | |
13. 9. 1996 | 12. 9. 1997 | 364 | 12,12 | 4 997 | |
13. 9. 1996 | 11. 10. 1996 | 28 | 12,28 | 8 000 | 4 000 |
20. 9. 1996 | 20. 12. 1996 | 91 | 12,30 | 7 998 | 4 000 |
K pokrytí schodků běžného hospodaření
státního rozpočtu byly 2. ledna, 23. února,
10. května, 7. června, 12. července a 6.
září emitovány SPP se splatností
1 měsíc. K řešení dalších
výkyvů v běžném rozpočtovém
hospodaření byly prodávány SPP z portfolia
MF v celkovém objemu 88,4 mld Kč. Úhrnný
objem těchto emisí SPP dosáhl za 1. - 3.
čtvrtletí částky 110,4 mld Kč
při průměrném denním stavu
těchto SPP ve výši 4,56 mld Kč a průměrné
úrokové sazbě 10,83% p. a. Průměrný
úrokový výnos revolvingových SPP emitovaných
v 1. - 3. čtvrtletí v objemu 119,3 mld Kč
dosáhl 9,97% p. a. Úrokové náklady
všech emisí SPP se v 1. - 3. čtvrtletí
1996 proti úrovni v roce 1995 zvýšily z 8,5%
p. a. na 10,04% p. a.
Pokud jde o střednědobé státní
dluhopisy, které patří k základním
nástrojům kapitálového trhu, byly
v 1. - 3. čtvrtletí 1996 realizovány tři
jejich emise.
16. 2. 1996 | 16. 2. 2001 | americká výnosová aukce | 9,45 | 9,43 | ||
17. 5. 1996 | 17. 5. 1998 | americká výnosová aukce | 9,40 | 9,40 | ||
16. 8. 1996 | 16. 8. 2001 | americká výnosová aukce | 10,95 | 10,93 |
Poptávka po pětiletých střednědobých
dluhopisech převýšila v únorové
aukci nabídku o více než 4 mld Kč, takže
ze 123 nabídek jich bylo uspokojeno jen 55, minimální
výnos uspokojených požadavků činil
9,1% p. a., maximální výnos 9,46% p. a. V
květnové aukci dvouletých střednědobých
dluhopisů převýšila poptávka
nabídku o více než 2,5 mld Kč, takže
ze 108 nabídek jich bylo uspokojeno jen 79, přičemž
minimální výnos uspokojených požadavků
činil 9% p. a., maximální výnos 9,42%
p. a. Srpnová aukce pětiletých střednědobých
dluhopisů byla poznamenána nečekaným
nezájmem ze strany investorů, takže celkový
objem poptávky dosáhl pouze 1 845,75 mil. Kč,
zatímco objem nabízený do aukce činil
5 mld Kč. Vliv na nepříznivé umístění
této emise SD mělo především
zvýšení povinných minimálních
rezerv u ČNB od 1. 8. 1996 omezující objem
disponibilních prostředků bank. Úrokové
náklady na střednědobé dluhopisy se
proti roku 1995 v 1. - 3. čtvrtletí 1996 mírně
snížily z 9,55% p. a. na 9,31% p. a.
Změny v umístění státních
dluhopisů jako výsledku jejich prodeje na primárních
a sekundárních trzích za 1. - 3. čtvrtletí
1996 dokumentuje následující tabulka:
- u domácích bank | 69 899 | 83,5 | 77 370 | 72,4 | +7 471 |
- u ostatních domácích institucí | 5 858 | 7,0 | 25 254 | 23,6 | +19 396 |
- u obyvatelstva (domácností) | 62 | 0,1 | 504 | 0,5 | +442 |
- u zahraničních subjektů | 7 833 | 9,4 | 3 691 | 3,5 | -4 142 |
Státní dluhopisy (vč. SPP) celkem | 83 652 | 100,0 | 106 819 | 100,0 | +23 167 |
Nejvýraznější přesuny v umístění
státních dluhopisů, které ovlivnily
sektorové rozložení celkového věřitelského
salda státních finančních aktiv a
pasív, proběhly v uvedeném období
mezi domácími bankovními a nebankovními
institucemi a též zahraničními subjekty.
Držba státních dluhopisů se přitom
nejvýrazněji zvýšila u nefinančních
podniků a korporací (o 13,2 mld Kč) a též
u pojišťovacích společností (o
4,2 mld Kč).
VI. Závěry
Vývoj ekonomiky ve třech čtvrtletích
letošního roku v zásadě odpovídal
tendencím předpokládaným vládou
pro rok 1996. Zůstala zachována stabilita makroekonomického
prostředí charakterizovaná růstem
hrubého domácího produktu, jednocifernou
inflací, stále nízkou mírou nezaměstnanosti,
jakož i dlouhodobě stabilním devizovým
kurzem.
Výsledky hospodaření státního
rozpočtu v tomto období nelze hodnotit jednoznačně.
Prakticky po celé období se projevovalo napětí
mezi rozpočtovými příjmy a výdaji,
které si vyžádalo rozhodnutí vlády
o úpravě rozpočtu na letošní
rok. Usnesením vlády č. 441 ze dne 28. srpna
t. r. byl objem státního rozpočtu na rok
1996 snížen o 6,6 mld Kč oproti objemům
stanoveným zákonem č. 305/95 Sb.
Lze předpokládat, že výsledky rozpočtového
hospodaření ve zbývajících
měsících roku se budou pohybovat na hranici
vyrovnanosti.