5. 3.
Předpokládaná bilance ostatních
zdanitelných činností Pojišťovny
Předpokládaná bilance ostatních
hospodářských zdanitelných činností
Pojišťovny je uvedena v tabulce č. 21.
Mezi ostatní zdanitelné činnosti Pojišťovny,
jejichž bilance je obsažena v uvedené tabulce,
patří služby podléhající
dani z příjmu právnických osob. Příjmy
Pojišťovny tak např. plynou z tržeb
* z pronájmu prostor,
* z prodeje služeb souvisejících s pronájmem
(výroba tepla),
* tržby z prodeje metodik a číselníků
VZP komerčním uživatelům a pod.
Předpokládaný hospodářský
výsledek z tohoto druhu činností, při
jejichž provozování vznikají také
výdaje, bude - po zaplacení daně z
příjmu - kladný.
Tabulka č. 20: Předpokládaná finanční
bilance smluvního pojištění a připojištění
v roce 1997
Vybrané pojistné | 190 | |||
Výnosy z finančního umístění | 10 | |||
Přijaté pokuty a penále | ||||
Pojistná plnění | 70 | |||
Správní náklady | 60 | |||
Tvorba finančních rezerv | 28 | |||
CELKEM (ř. 1. až ř. 6.) | 200 | 158 | 42 | |
daň z příjmů | 16 | |||
HOSPODÁŘSKÝ VÝSLEDEK smluvního pojištění a připoj. po zdanění | 26 |
Tabulka č. 21: Předpokládaná finanční
bilance ostatních zdanitelných činností
Pojišťovny v roce 1997
ostatní zdanitelné činnosti | 14 | 12 | ||
Výnosy z finančního umístění | - | |||
CELKEM (ř. 1.+ ř. 2.) | 14 | 12 | 2 | |
daň Z příjmů | 1 | |||
HOSPODÁŘSKÝ VÝSLEDEK ostatních zdanitelných činností po zdanění | 1 |
5. 4
Hodnocení souhrnné bilance předpokládaných
finančních zdrojů a potřeb Pojišťovny
v roce 1997
Předpokládanou finanční bilanci Pojišťovny
pro rok 1997 je možno považovat za reálnou. U
zdanitelných činností Pojišťovny
je očekáván zisk ve výši 27 mil.
Kč, v bilanci všeobecného zdravotního
pojištění je očekávána
možnost snížení záporných
hospodářských výsledků předchozích
účetních období o 1 500 mil. Kč.
Přesto bude finanční bilance Pojišťovny
velmi napjatá, neboť zejména v 1. pololetí
roku bude opět docházet k divergenci příjmů
a výdajů (na kterou bylo poukazováno
jak v části 2., tak v části 3. tohoto
Zdravotně pojistného plánu Pojišťovny
pro rok 1997), vyvolané pomalejším vývojem
příjmů a vyšším čerpáním
výdajů na zdravotní péči. (Poznámka:
k vyšší spotřebě věcných
dávek zdravotní péče v první
polovině kalendářního roku dochází
pro objektivně větší nemocnost obyvatelstva
v zimních a jarních měsících
roku, k nejmenší "spotřebě"
v době dovolených lékařů, zaměstnanců
zdravotnických zařízení a samotných
pojištěnců.)
Vývoj předpokládané finanční
bilance Pojišťovny v jednotlivých čtvrtletích
roku 1997 je uveden v tabulce č. 22 a.
Z údajů v tabulce je zřejmé,
že bude-li součástí
čtvrtletních příjmů Pojišťovny
(prostřednictvím přerozdělení
pojistného) pouze úhrn (sloupec B) pravidelných
měsíčních plateb státu (za
osoby, za které je plátcem pojistného), rozdíl
mezi výší zdrojů na úhradu zdravotní
péče (zdroje uvedené ve sloupci
F = příjmy Pojišťovny uvedené ve
sloupci C - náklady na činnost Pojišťovny
uvedené ve sloupci D + výdaje na vytváření
rezerv a naplňování fondů uvedené
ve sloupci E) a výší výdajů
na úhradu čerpané zdravotní péče
bude v prvním a druhém čtvrtletí roku
výrazně záporný. Tato skutečnost
se projeví - jak je zřejmé
z údajů kumulovaného salda (sloupec I) -
tím, že po tři čtvrtletí
roku nebude mít Pojišťovna dostatek disponibilních
finančních prostředků na úhradu
výdajů pojištěnci čerpaných
věcných dávek zdravotní péče.
Přehled předpokládaných čtvrtletních
bilancí zdrojů a výdajů Základního
fondu zdravotního pojištění v roce 1997
je také znázorněn v grafu č. 8a a
průběh čtvrtletního salda příjmů
a výdajů Základního fondu zdravotního
pojištění v roce 1997 v grafu č. 9a.
V první polovině roku 1996 byl uskutečněn
- v souvislosti s vyhlášeným programem
nazvaným "AKCE PREVENCE" a zájmem státních
orgánů na zvýšení hodnoty bodu
- přesun dvou plateb ze státního rozpočtu
(za osoby, za které je plátcem pojistného
stát) z druhého pololetí do druhého
čtvrtletí roku 1996. Tím došlo
ke zlepšení (až do té doby velmi napjaté)
platební schopnosti pojišťovny i její
finanční bilance.
V tabulce č. 22b je uvedena předpokládaná
finanční bilance Pojišťovny v jednotlivých
čtvrtletích roku 1997 při naplnění
předpokladu, že by v roce 1997 došlo opět
k přesunu dvou plateb ze státního rozpočtu
(za osoby, za které je plátcem pojistného
stát) ze druhého do prvního pololetí
roku.
Z údajů v tabulce je zřejmé,
že pokud by součástí příjmů
Pojišťovny v prvním i druhém čtvrtletí
roku 1997 byly navíc - kromě obvyklých
plateb státu (za osoby, za které je plátcem
pojistného) - i dvě měsíční
platby státu přesunuté ze druhého
pololetí roku 1997 (sloupec B), rozdíl
mezi výší zdrojů na úhradu zdravotní
péče (sloupec F) a výší
výdajů na úhradu čerpané zdravotní
péče by byl záporný pouze v prvním
čtvrtletí roku. Tato skutečnost
by se příznivě odrazila - jek je zřejmé
z údajů kumulovaného salda uvedených
ve sloupci I tabulky - i v oblasti disponibilních finančních
prostředků a v lepší platební
schopnosti Pojišťovny po celý rok.
Průběh předpokládaných čtvrtletních
bilancí zdrojů a výdajů Základního
fondu zdravotního pojištění v roce 1997
je také znázorněn v grafu č. 8b a
průběh čtvrtletního salda a kumulovaného
čtvrtletního salda příjmů a
výdajů Základního fondu zdravotního
pojištění v roce 1997 v grafu č. 9b.
Tabulka č. 22a: Předpokládané bilance
příjmů a výdajů VZP ČR
v r. 1997 bez předsunutí plateb ze státního
rozpočtu (t. j. 3 platby v každém čtvrtletí)
-1 531 | -1 531 | ||||||||
-1 123 | -2 654 | ||||||||
1 252 | -1 402 | ||||||||
1 402 | 0 | ||||||||
0 |
Tabulka č. 22b: Předpokládané bilance
příjmů a výdajů VZP ČR
v r. 1997 s předsunutím plateb ze státního
rozpočtu (t. j. 3 platby v každém čtvrtletí)
-393 | -393 | ||||||||
15 | -378 | ||||||||
114 | -264 | ||||||||
264 | 0 | ||||||||
0 |