II. ČINNOST RADY PRO ROZHLASOVÉ A TELEVIZNÍ VYSÍLÁNÍ

II.1. Složení Rady

Ve sledovaném období nedošlo ve složení Rady k žádným změnám. K 1. říjnu 1996 byli místopředsedové Rady JUDr. Zdena Hůlová a Mgr. Petr Štěpánek jmenováni zároveň tiskovými mluvčími Rady.

II. 2. Realizace zákonem stanovených kompetencí

A. Stanoviska a návrhy k zásadám státní politiky vysílání

Rada neobdržela k připomínkám žádný návrh novelizace zákona vztahující se k rozhlasovému a televiznímu vysílání. Pouze v rámci jednání Stálé komise pro sdělovací prostředky získala Rada informace o návrzích předkládaných skupinou poslanců.

V průběhu měsíce ledna se Rada sešla s ředitelem nově ustaveného odboru hromadných sdělovacích prostředků ministerstva kultury. Byly formulovány cíle vzájemné spolupráce zejména v oblasti legislativní a dohodnuty konkrétní formy součinnosti.

B. Tvorba plánu využití kmitočtů

V souladu s usnesením Stálé komise pro sdělovací prostředky Poslanecké sněmovny Rada vypracovala a předala komisi materiál "Koncepce kmitočtového plánování rozhlasového a televizního vysílání" obsahující hlavní principy a postupy související s hospodařením kmitočtovým spektrem. Materiál definuje základní používané pojmy, pásma určená pro rozhlasovou a televizní službu a mezinárodní vztahy a kompetence při správě kmitočtového spektra. Popisuje jednotlivé typy sítí a metodiku plánování kmitočtů pro jednotlivé typy rozhlasového a televizního vysílání. Text byl konzultován a zahrnuje připomínky Českého telekomunikačního úřadu a TESTCOMu.

V plánu využití kmitočtů (s přidělenými výkony) určeného pro rozhlasové a televizní vysílání došlo od 17.10. 1996 do 31.1. 1997 k následujícím změnám:

AM rozhlas:

U vysílání rozhlasu v pásmu středních vln nedošlo od 17.10. 1996 k žádným změnám.

Tabulka č.6 - Krátkovlnné kmitočty využívané Českým rozhlasem:

místo
kmitočet (kHz)
výkon ERP (kW)
stanice
Litomyšl5835
100
ČRo7/Radio Praha
Litomyšl5930
100
ČRo7/Radio Praha
Litomyšl6055
100
ČRo7/Radio Praha
Litomyšl6200
100
ČRo7/Radio Praha
Litomyšl7345
100
ČRo7/Radio Praha
Litomyšl7350
100
ČRo7/Radio Praha
Litomyšl9420
100
ČRo7/Radio Praha
Litomyšl9430
100
ČRo7/Radio Praha
Litomyšl9505
100
ČRo7/Radio Praha
Litomyšl11990
100
ČRo7/Radio Praha
Litomyšl13580
100
ČRo7/Radio Praha
Litomyšl17485
100
ČRo7/Radio Praha
Litomyšl21750
100
ČRo7/Radio Praha

Tyto kmitočty platí do 30. 3. 1997 Kmitočty se mění 4x ročně v závislosti na sezónních změnách podmínek šíření rádiových vln.

VKV rozhlas:

Tabulka č.7 - Kmitočty přidělené v České republice pro rozhlasové vysílání v pásmu VKV:

místo
kmitočet (MHz)
výkon ERP (kW)
stanice
Uherský Brod-Čer. hora93,0 1ČRo 1
Praha-Letná91,3 0,5ČRo 2
Vrbno p./P.-Anen. vrch103,6 1ČRo 2
V. Meziříčí-Strážka 89,91ČRo 2
Karlovy Vary-Tři kříže 102,60,1ČRo 2
Uherský Brod-Čer. hora107,3 1ČRo 3
Vrbno p./P.-Anen. vrch95,5 1RS ČRo
Praha-Motokov98,75 Rádio Classic
Praha-Dlabačov98,1 1Rádio Kiss 98fm
Česká Lípa-hotel96,9 0,3Rádio Bonton*
Hradec Králové-Hoděš. 103,41Rádio OK*
Jeseník-Praděd93,3 20Rádio Proglas+

* ve zkušebním provozu

+ nenabylo právní moci

Tabulka č.8 - Volné zkoordinované a nerušené kmitočty v České republice:

místo
kmitočet (MHz)
výkon ERP (kW)
Benešov-Konopiště91,7 1
Liberec-Vratislavice88,1 1
Písek-Kraví hora93,6 1
Plzeň město101,3 10
Praha-Strahov103,71
Šumperk-Bludov90,0 1
Tábor-Radimovice101,8 1
Znojmo-Deblínek106,7 1

Volné rušené kmitočty v České republice:

V České republice jsou další zkoordinované rozhlasové kmitočty v pásmu VKV II, které ale nejsou použitelné z těchto důvodů:

- jsou blokovány leteckou navigační službou: 9

- způsobují vzájemné rušení nebo jsou rušeny jinými kmitočty (některé z nich jsou použitelné jako superlokální dokrývací kmitočty pro jednotlivá města): 15

Televize:

Tabulka č. 9 - Televizní vysílače:

místo
kanál
výkon ERP (kW)
program
Hodonín
33
20
ČT1

V síti ČT1 přidělila Rada 2 nové kanály pro TVP.

V síti ČT2 přidělila Rada 13 nových kanálů pro TVP.

V síti TV NOVA Rada přidělila 2 nové TVP.

V síti Prima TV přidělila Rada 19 nových kanálů pro malovýkonové vysílače.

Tabulka č.10 - Televizní vysílače ve zkušebním provozu:

místokanál ERP (kW)programprovozovatel
Vrchlabí4510 Prima TVFTV Premiéra, s.r.o

Tabulka č.11 - Ostatní změny u provozovatelů s licencí pro televizní vysílání:

místokanál ERP (kW)programprovozovatel
Kobeřice370,008 LOCAL TVKob.LOCAL TV PLUS, s.r.o.
Hradec Králové*46 1GEMMAKINDERNAY M.
Plzeň město51 100Západočeské vysílání ZAK TV, s.r.o.
Hradec Králové*34 0,500PulsPATKA VÁCLAV
Trutnov480,020 PulsPATKA VÁCLAV
Přerov**550,010 TV ZUBR PřerovRTT MEDIA, s.r.o.

*zkušební provoz

**změna z 27 kanálu

C. Udělování a odnímání licencí

(1. 10. 1996 - 31. 12. 1997)

a) řízení o udělení licence

Regionální televizní vysílání

Technické prostředky: 1 televizní kanál v regionu Plzeňsko - pokračování odloženého licenčního řízení z 30. 6. 1995

Počet žádostí: 5

Předběžná slyšení: 10. 12. 1996

Veřejná slyšení: 17. 12. 1996

Licence udělena 17. 12. 1996:

ZAK TV, s.r.o. (Západočeské vysílání)

Lokální televizní vysílání

Počet žádostí: 76 (41 subjektů)

Veřejná slyšení: 28. - 31. 3. a 5. 4. 1994

Do 31. 1. 1997 je uděleno 49 licencí, 15 licencí zamítnuto, 2 žadatelé odstoupili, 3 licence odňaty.

Licence udělena 7. 1. 1997:

Local TV Plus, s.r.o. (Local TV Kobeřice)

Televizní vysílání systémem MMDS (2,1 - 2,3 GHz)

Technické prostředky: volné lokality v České republice

Počet žádostí: 26 (13 subjektů)

Předběžná slyšení: 9. - 16. 12. 1996

Veřejná slyšení: 10. - 17. 12. 1996

Licence udělené 17. 12. 1996:

Elsat, s.r.o. (Písek, Týn nad Vltavou)

Kabelová televize severozápadní Čechy, a.s. (Cheb, Chomutov-Jirkov, Sokolov)

Local TV plus, s.r.o. (Čeladná)

MWTV Local, s.r.o. (Karlovy Vary, Staré Město u Uherského Hradiště)

Intes, a.s. (Pardubice a okolí)

Rozhlasové vysílání

Technické prostředky: kóta Praděd, kmitočet 93,3 MHz/20 kW

Počet žádostí: 17

Předběžná slyšení: 9. 12. 1996

Veřejná slyšení: 16. 12. 1996

Licence udělená 21. 1. 1997:

Radio Proglas, s.r.o. (Radio Proglas)

b) řízení o odnětí licence

Rada zahájila správní řízení o odnětí licence:

Medes, s.r.o. (Radio Rokko) - rozhlasové vysílání v Praze (nedodržování podmínek licence)

Odnětí licence Radou, které nabylo právní moci:

1. Studio Otakara Brentena, s.r.o., Brno (TVT) - lokální televizní vysílání v Třebíči (provozovatel nevysílal více než 30 dnů)

2. Kabel Plus Severní Morava, a.s. (Kabel Plus Ostrava) - lokální televizní vysílání v Ostravě (na žádost provozovatele)

3. Kabel Plus Jižní Morava, a.s. (Kabel Plus Znojmo) - lokální televizní vysílání ve Znojmě (na žádost provozovatele)

Rada zastavila správní řízení o odnětí licence:

Radio Venkow, s.r.o. (Radio Lhota) - rozhlasové vysílání na Plzeňsku (provozovatel zahájil vysílání)

D. Řízení o registracích

Tabulka č.12 - Registrace oprávnění šířit televizní vysílání prostřednictvím satelitu

Provozovatel

Název stanice

datum podání přihlášky přerušení řízení rozhodnutí Radysprávní poplatek
CDTV, s.r.o.30.10.96 4.10.9620.12.96

zamítnuto

0
INTV, s.r.o.

INTV

16.12.96 17.12.96 ano
METEOPRESS, s.r.o.

Meteo Info

28.11.96 29.11.9621.1.97

další přerušení

ano
RTV Gemma, s.r.o.*

Galaxie

9.10.96 16.10.9612.11.96

zaregistrováno

ano

*/ též registrace oprávnění šířit televizní vysílání prostřednictvím kabelových rozvodů

Tabulka č.13 - Registrace oprávnění šířit televizní vysílání prostřednictvím kabelových rozvodů

Provozovatel

Název stanice

datum podání přihlášky přerušení řízení rozhodnutí Radysprávní poplatek
Brnocom, s.r.o.2.10.96 4.10.963.12.96

zamítnuto

ano
Cabtel mont Zlín, s.r.o.26.9.96 30.9.9612.11.96

zaregistrováno

0
CATV Zlín, s.r.o.28.6.96



revokace usnesení Rady - další přerušení

3.7.96

23.9.96



29.1.97

17.9.96

další přerušení

3.12.96

zamítnuto

21.1.97

ano
Hurt Jaromír

(hotelový TKR)

30.5.9612.6.96

26.9.96

24.9.96

další přerušení

2.12.96

zaregistrováno

0
Konsat, s.r.o.25.9.96 30.9.966.1.97

zamítnuto

 
Městské technické centrum Kuřim, s.r.o. 29.11.9629.11.96 ano
Noel, v.o.s.9.1.9716.1.97  ano
Self servis,24.9.96 27.9.968.10.96

zaregistrováno

0
TV Máj, s.r.o.25.10.96 30.10.96 ano

Seznam schválených registrací:

INNET, spol. s r.o.č.j.: Rg/21/96 ze dne 12.6.96
Jiří Floriánč.j.: Rg/37/96 ze dne 12.6.96
TES Litvínov, spol. s r.o.č.j.: Rg/49/96 ze dne 23.7.96
TES Litvínov, spol. s r.o.č.j.: Rg/51/96 ze dne 6.8.96
FTV PREMIÉRA, spol. s r.o.č.j.: Rg/59/96 ze dne 29.5.96
Kabelová televize Ostrava jih, spol. s r.o. č.j.: Rg/61/96 ze dne27.8.96
Kabelová televize Chomutov - Jirkov, spol. s r.o. č.j.: Rg/62/96 ze dne27.8.96
DATTEL, spol. s r.o.č.j.: Rg/63/96 ze dne 17.9.96
CDL International, spol. s r.o.č.j.: Rg/65/96 ze dne 2.9.96
Stavební bytové družstvo občanů v Ledči nad Sázavou č.j.: Rg/66/96 ze dne27.8.96
MAKRO, spol. s r.o.č.j.: Rg/67/96 ze dne 17.9.96
Kabel Net Holding, a.s.č.j.: Rg/68/96 ze dne 9.8.96
SELF servis, spol. s r.o.č.j.: Rg/70/96 ze dne 8.10.96
Česká národní televizní společnost, spol. s r.o. č.j.: Rg/71/96 ze dne2.9.96
RTV Gemma spol. s r.o.č.j.: Rg/72/96 ze dne 12.11.96
CABTEL mont ZLÍN, spol. s r.o.č.j.: Rg/73/96 ze dne 12.11.96

Seznam odmítnutých registrací:

TES Litvínov, spol. s r.o.č.j.: Rgo/52/96 ze dne 6.8.96
INNET, spol. s r.o.č.j.: Rgo/69/96 ze dne 12.6.96
CABTEL mont ZLÍN, s.r.o.č.j.: Rgo/74/96 ze dne 12.11.96

Seznam potvrzení o registraci:

CODIS, a.s. č.j.: Rgp/64/96 ze dne 17.9.96

E. Kontrola dodržování zákonnosti ve vysílání

Objektivita a vyváženost informací, etika ve vysílání

Ačkoli náš právní řád obsahuje zmínky o povinnosti provozovatelů vysílání přinášet objektivní a vyvážené informace, nespecifikuje blíže, jak tyto kategorie měřit a nestanoví ani sankce za jejich porušení, s výjimkou krajního řešení - tj. odnětí licence na základě ustanovení § 15, odst. 2a zákona č. 468/1991 Sb.

Vyváženost politických informací Rada nepřímo ovlivňovala tím, že dlouhodobě sledovala a zveřejňovala výsledky tzv. politického monitoringu, tj. délku vysílacího času, jenž ve vysílání dostávaly jednotlivé politické strany a politické osobnosti. Jakkoli lze vyslovit dílčí výhrady, výsledky naznačují, že po této stránce se Česká republika již pohybuje v mantinelech obvyklých v demokratických zemích.

Složitější je to s informacemi, které nemají přímo stranicko-politickou povahu. I v oblasti elektronických médií narážíme na podobné problémy jako u periodického a neperiodického tisku. Nepřítomnost práva na odpověď v českém právním řádu, jakož i dlouhé trvání soudních řízení ve věci tiskových oprav napovídají, že jde o problémy zasluhující si širší pozornost. Stav, který přinesl polistopadový boom sdělovacích prostředků všeho druhu, kdy poptávka po kvalitních novinářích vysoce převyšuje nabídku nutnost přesnějšího legislativního řešení jen podtrhuje.

Není ovšem možné bez jakýchkoli sankcí pomíjet situaci, kdy dochází k dlouhodobému zneužívání médií k prosazování úzkých komerčních zájmů těchto médií samotných, k projevům nekalosoutěžního jednání (přímo na televizní obrazovce) nebo k vyřizování osobních sporů bez možnosti adekvátní obhajoby druhé strany.

S objektivitou a vyvážeností informací úzce souvisí i etika ve vysílání. Jde o ještě širší problematiku, neboť se nedotýká pouze zpravodajství či publicistiky, ale zasahuje i další žánrové oblasti. S bouřlivým rozvojem komerčního vysílání přichází i nelítostný boj o diváka a posluchače. Ve zvýšené míře s sebou přináší honbu za senzací, skandály a aférami. Rada pro vysílání se za této situace - aniž by o to sama usilovala - stále častěji stává adresátem stížností postižených subjektů i dotazů advokátů a orgánů činných v trestním řízení. Vydala k této záležitosti rovněž stanovisko (viz příloha č.2).

Zatímco v České televizi již dnes v rámci jisté seberegulace používají etický kodex a funguje i etický panel složený z výrazných osobností. na straně soukromých provozovatelů vysílání nic podobného neexistuje. V okamžiku, kdy podobné seberegulační aktivity lze jen těžko v dohledné době očekávat. Rada se nemůže vyhnout povinnosti vzít tuto nevděčnou úlohu na sebe a alespoň pojmenovávat etické poklesky ve vysílání.

Tuto úlohu ještě více než v jiných záležitostech ztěžovaly následující skutečnosti:

a) Rozhodnutí a stanoviska Rady se dotýkají subjektů, které o nich mají samy informovat.

b) Rada narážela na informační bariéru, neboť mezi provozovateli existuje jistá forma profesní solidarity a mezi některými subjekty dokonce nepsané dohody o tom, že o sobě nebudou navzájem negativně informovat.

c) Rada je v podobných případech obviňována - dílem z neznalosti, dílem programově a účelově - z choutek po cenzuře.

Rada pro vysílání v posledním období především ve sporech s některými silnými provozovateli vysílání prokázala, že je s to hrát roli nezávislé a nestranné instituce, která pracuje ku prospěchu celé společnosti. Pokud se Radě dostane od Parlamentu a od celé veřejnosti morální podpory i v souvislosti s etickými problémy rozhlasového a televizního vysílání, výrazně to posílí její prestiž tolik potřebnou pro tuto nelehkou úlohu.

Televizní zpravodajství a publicistika - jednotlivé pořady

CET 21, s.r.o./TV Nova - 22. 5. 1996, 22.35 hod. pořad Babiččino údolí, z cyklu Na vlastní oči

Z podnětu Františka Wolfa, který podal stížnost na pořad Babiččino údolí, programový odbor provedl analýzu. V žádném ze tří uvedených bodů nelze stěžovateli na úrovni Rady vyhovět. Rada doporučila spor řešit soudní cestou, což jmenovaný učinil. Se stěžovatelem se rovněž uskutečnilo ústní jednání.

CET 21, s.r.o./TV Nova - 29. 10. 1995, 22.15 hod. pořad Bratrstvo, z cyklu Na vlastní oči

P. Vladimír Mikulica zaslal Radě stížnost na pořad Bratrstvo, odvysílaný v rámci cyklu Na vlastní oči. Žádal Radu o podání podnětu k náhradě škody, kterou TV Nova odvysíláním pořadu způsobila církvi. Po analýze pořadu Rada doporučila obrátit se na provozovatele vysílaného pořadu, jelikož v její pravomoci nebyl možný žádný jiný postup.

CET 21, s.r.o./TV Nova - 12. 11. 1996, 21.50 hod. pořad Heroinové nádraží z cyklu Na vlastní oči

Na základě stížnosti dvou soudkyň Krajského soudu Liberec analyzoval programový odbor pořad Heroinové nádraží. Soudkyně si stěžovaly na pokoutný a lstivý způsob natáčení a zveřejnění jejich názoru. Poukazovaly na neetický přístup redaktora. V možnostech a pravomoci Rady postih za neetické zpracování pořadu není.

Image/ČT 2 - vysílání Teletextu

Divák podal Radě stížnost na vysílání Teletextu na ČT 2, na řazení rubrik a bulvární zpracování titulků zpráv. Teletext vysílaný na ČT 2 zpracovává společnost Image 1, a.s., která je rovněž provozovatelem s licencí na tento typ vysílání. Rada nemá zákonné možnosti řazení a zpracovávání informací ovlivňovat.

Česká televize/ČT 1 - 11. 11. 1996, 18.20 hod. pořad Nedej se

Starosta MČ Lysolaje podal Radě stížnost na neobjektivní a zkreslené přiblížení problematiky výstavby v Lysolajích. Odvolával se na řadu argumentů, které nebyly do pořadu zařazeny. Bylo doporučeno obrátit se přímo na provozovatele, popřípadě tvůrce pořadu, jelikož sama Rada možnost nápravy nemá.

Lokální TV Znojmo - listopad 1996

Stížnost poslance parlamentu na předvolební rozhlasové relace a vysílání lokální televize ve Znojmě. Rada konstatovala, že zákonné možnosti ji neskýtají žádnou možnost sankcí. Na nový podnět poslance dojde k opakování šetření.

CET 21, s.r.o./TV NOVA - pořad "Volejte řediteli"

Generální ředitel České televize upozornil dopisem ze dne 1. října 1996 na porušování zákona č.468/1991 Sb. v tomto pořadu. Zasláno provozovateli k vyjádření, dosud bez odpovědi.

Pořady způsobilé ohrozit psychický nebo morální vývoj dětí a mladistvých

Česká televize/ČT 1 - 20. 11. 1996, Nechte maličkých..., 27. 11. 1996, Únos Marty M. - z cyklu Detektiv Martin Tomsa

Oba díly z cyklu televizních detektivek Detektiv Martin Tomsa obsahovaly scény, které by mohly narušit morální vývoj dětí a mladistvých (vulgární výrazy, sexuální scény). Rada zaslala České televizi upozornění se lhůtou k nápravě.

CET 21, s.r.o./TV Nova - 3. 1. 1997, film Smrtonosná past

Analýza amerického filmu neprokázala překročení mezí zákona a jeho zařazení na 20. hodinu nebylo v rozporu se zákonem č. 468/91 Sb. Dosud v šetření.

Reklama a sponzorované pořady - kontinuální záznamy

Česká televize/ČT 1 - říjen 1996

Neoprávněné zařazení reklamy Sportka Jackpot/Sazka, a.s. Reklama byla zařazena bez řádného oddělení od ostatních pořadů. Rada dala podnět k zahájení správního řízení a uložila provozovateli lhůtu k nápravě.

ESA - Radio, s.r.o., Rádio Zlatá Praha

Analýza prokázala sponzorování zpravodajských pořadů. Rada rozhodla o okamžitém zákazu a zároveň zahájila správní řízení o udělení pokuty. Provozovatel tento druh sponzoringu ukončil.

CET 21, s.r.o./TV Nova - v průběhu října, listopadu a prosince 1996 - časově nevhodné zařazení reklamy

Reklamní telefonické výzvy vyzývají k chování, které je způsobilé ohrozit psychický a mravní vývoj dětí a mladistvých a jejich uvádění v době od 6 do 22 hod. je nevhodné. Dosud v šetření.

CET 21, s.r.o./TV Nova - říjen, sponzorování pořadu Beverly Hills 90210

Rada projednala podnět o nezákonném sponzorském vzkazu u pořadu Beverly Hills 90210. Provozovateli bude stanovena lhůta k nápravě dle § 20, odst. 1. zákona č. 468/91 Sb.

V souvislosti se sledováním reklamního limitu vyvstal při analýze veřejnoprávního Českého rozhlasu problém sčítání vysílacího času jednotlivých stanic provozovatele. Rada považuje za nepřiměřené započítávání limitu zahraničního vysílání do výpočtu pro reklamní vysílání. Nemá však žádné právní nástroje, jak věc řešit.

Kontrola soukromých provozovatelů rozhlasového vysílání

Od počátku října 1996 byla provedena kontrola dvou provozovatelů s licencí a analýza programové skladby vysílání jednoho provozovatele s licencí.

Tabulka č.14 - Záznamy vysílání - soukromé stanice

Název stanice
kontrolní den a hodina
délka zázn. v hod.
Radio Duha5. a 10.11.96 8.15 - 23.0029,5
Radio Kiss29.10. - 1.11.96 6.00 - 8.008
Radio Bonton20.9. - 21.9.96 23.30 - 0.302
3 stanice  39,5 hodin

Doubek Jan, ing./Radio Duha

Analýza vysílání soukromé rozhlasové stanice Radia Duha odhalila nedostatky v programové skladbě. Rada zaslala držiteli licence upozornění se lhůtou k nápravě do 10 dnů.

Radio Bohemia, s.r.o./Kiss 98 FM

Ranní soutěžní vysílání rádia obsahuje prvky, které by mohly ohrozit psychický a morální vývoj dětí a mladistvých. Předložen návrh upozornit provozovatele licence na porušení zákona. Rada podnět odložila.

Radio Bonton, a.s./Radio Bonton

Radě byl dán podnět upozornit provozovatele licence na velmi nevhodný projev moderátorů v nočním vysílání. Bude řešeno formou ústního jednání.

Z rozhodnutí Stálé komise PSP ČR pro sdělovací prostředky ze dne 25. 9. 1996 zpracovává programový odbor Úřadu Rady komplexní jednorázovou analýzu rozhlasového vysílání všech stanic provozovatelů s licencí. Jde o velmi rozsáhlý a časově i finančně náročný projekt, který přesáhl kapacitní možnosti Úřadu Rady. Vzhledem k tomu, že Radě nebyly na tento úkol přiděleny dodatečné finanční prostředky (ač o ně při projednávání rozpočtu na r. 1997 žádala), dochází při zpracování úkolu k časovému posunu. Dílčí výsledky analýzy budou k dispozici počátkem března 1997, celkové výsledky počátkem II. čtvrtletí roku 1997.

Tabulka č.15 - Vydaná správní rozhodnutí vztahující se ke kontrolní činnosti Rady:

zahájená správní řízení o udělení pokuty - upozornění na porušení zákona se stanovením lhůty k nápravě 3
zahájená správní řízení o udělení pokuty podle zákona č. 40/95 Sb. a § 20 odst. 5 zák. č. 468/91 Sb. tj. bez upozornění 2
zahájená správní řízení o odnětí licence 1

F. Stanoviska k návrhům a plnění mezinárodních smluv souvisejících s vysíláním, zahraniční aktivity Rady

Po změně kompetenčního zákona a návazném vzniku samostatného odboru hromadných sdělovacích prostředků ministerstva kultury získala Rada odpovídajícího partnera na úrovni exekutivy i pro oblast zahraničních aktivit.

V lednu 1997 byly s nově jmenovaným ředitelem odboru dohodnuty některé konkrétní kroky směřující ke vzájemné spolupráci při legislativních pracech, souvisejících zejména se sbližováním naší mediální legislativy s legislativou EU.

Aktivity související s členstvím ČR v Radě Evropy se soustředily na práci ve Stálém výboru členských zemí Úmluvy o televizi přesahující hranice států (dále jen "Úmluva"), a to se statutem pozorovatele. Díky účasti na jednání výboru měla Rada v uplynulém období mj. možnost získat bezprostřední informace o schválených změnách Direktivy EU "Televize bez hranic" a o průběhu jejich projednávání. Na úrovni výboru jsou intenzivně projednávány i předpokládané změny Úmluvy (zvláště kroky směřující k souladu obou dokumentů, otázka tzv. delokalizace aj.).

Zástupci Rady se podíleli i na práci některých stálých expertních skupin, např. na organizaci evropského semináře o článku 10 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod. Pro potřeby expertní skupiny "Nové technologie, vysílání a autorská práva" připravili zástupci Rady s využitím podkladů příslušného odboru ministerstva kultury zprávu o stavu boje proti audiovizuálnímu pirátství v ČR, která se setkala s velmi příznivým ohlasem.

K závěru se blíží zpracování podkladových materiálů k dotazníku pro národní korespondenty v oblasti koncentrace médií pro potřeby příslušného výboru Rady Evropy.

Další aktivity v zahraniční oblasti se soustředily do dvou směrů:

a) podíl na práci nevládní Evropské platformy regulačních institucí v médiích (EPRA)

EPRA v současnosti sdružuje již 11 regulačních institucí různých evropských zemí a její práce se Rada účastní od počátku.

Na listopadovém zasedání EPRA zástupci Rady konzultovali možnost registrace satelitního televizního programu, orientovaného na propagaci podniků. EPRA dále obsáhle diskutovala některé sporné případy vysílání reklamy a sponzoringu a zahájila diskuse o nových technologiích ve vysílání.

b) posílení vazeb na sousedící východo a středoevropské země a kontakty s jejich regulačními orgány.

Zástupci Rady se zúčastnili setkání "Problémy a perspektivy audiovizuální regulace ve střední a východní Evropě", organizovaného polskou Radou pro vysílání za podpory Rady Evropy. Byly přijaty návrhy na vytvoření společné platformy pro výměnu informací. Diskutovány byly zvláště otázky možných forem ochrany audiovizuálního trhu a přístupy k problematice kvót.

Celkem se ve sledovaném období uskutečnilo 7 zahraničních služebních cest, z toho tři v rámci zasedání stálých pracovních skupin.

II. 3. Vztahy Rady k veřejnosti

K 1.10.1996 Rada jmenovala svými tiskovými mluvčími JUDr. Zdenu Hůlovou a Mgr. Petra Štěpánka. Uskutečnily se 2 tiskové konference, 1 beseda s novináři a mediálními odborníky a bylo vydáno celkem 6 tiskových zpráv a stanovisek.

II. 4. Organizace a fungování Úřadu Rady

Jak bylo podrobně zmíněno v předchozí zprávě, je zřejmé, že (zvláště bude-li případnou novelou zákona zvýšen počet členů Rady) nanejvýš aktuální se stává otázka nového koncepčního řešení práce úřadu Rady a jeho personálního a materiálního posílení. V případě dovolby dalších členů Rady bude nezbytné ještě pro rok 1997 přijmout rozpočtové opatření.

Úvahy o nezbytném posílení úřadu Rady vycházejí z praktických zkušeností posledních dvou let, kdy se centrum práce Rady postupně přesunovalo z oblasti licencování do oblasti kontrolní a regulační (v oblasti programové i technické). Ukazuje se, že tato činnost Rady je personálně i finančně velmi náročná a v požadovaném rozsahu a kvalitě ji dnes již za stávajících podmínek není možné zabezpečit.

Rada předpokládá, že v návrhu rozpočtu na rok 1998 a 1999 se promítnou některé její představy o zlepšení zcela nevyhovující situace.

Vzhledem k možnému odchodu stávajícího vedoucího Úřadu Rady Ing. P. Gregory bude zřejmě nezbytné vypsání výběrového řízení na obsazení tohoto místa v průběhu března - dubna 1997.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP