"§53a

Platnost mezinárodních smluv

Ustanovení tohoto zákona se použije jen pokud mezinárodní smlouva, kterou je Česká republika vázána, nestanoví jinak."

84. Z přílohy č. 1 se vypouští tato položka:

"27 Nerostná paliva, minerální oleje a výrobky jejich destilace; živičné látky; minerální vosky mimo:

27060000- Černouhelný, hnědouhelný nebo rašelinový dehet a ostatní minerální dehty, též dehydratované, částečně destilované, včetně rekonstituovaných dehtů

2707 - Oleje a ostatní produkty destilace vysokotepelných černouhelných dehtů; podobné produkty, ve kterých hmotnost aromatických složek převažuje nad hmotností nearomatických složek

2708 - Smola a smolný koks z černouhelného dehtu nebo z jiných minerálních dehtů

270900 - Minerální oleje a oleje ze živičných nerostů, surové

271000 - Minerální oleje a oleje ze živičných nerostů, jiné než surové; přípravky jinde neuvedené ani nezahrnuté, obsahující nejméně 70 % hmotnosti nebo více minerálních olejů nebo olejů ze živičných nerostů, jsou-li tyto podstatnou složkou těchto přípravků

2712 - Vazelina, parafin, mikrokrystalický (ropný) vosk, parafinový gáč, ozokerit, montanní vosk, rašelinový vosk, ostatní minerální vosky a podobné výrobky, získané synteticky nebo jiným způsobem též barvené

2713 - Petrolejový koks, petrolejová živice a jiné zbytky minerálních olejů nebo olejů ze živičných nerostů

2714 - Přírodní živice (bitumen) a přírodní asfalt; živičné břidlice a živičné písky; faltity a asfaltové horniny

27150000- Živičné směsi na bázi přírodního asfaltu nebo přírodní živice, petrolejové (naftové) živice, zemního dehtu nebo smoly ze zemního dehtu (např.asfaltový tmel, ředěné a podobné výrobky)".

Čl.II

1. Nárok na odpočet daně podle § 19 odst. 2 zákona o dani z přidané hodnoty nelze uplatnit u zdanitelných plnění, která se uskutečnila do 31. 12. 1995.

2. Plátci s měsíčním zdaňovacím obdobím, kteří byli zaregistrováni před účinností zákona, se stávají od 1.1.1998 plátci se čtvrtletním zdaňovacím obdobím, pokud jejich obrat za předchozí kalendářní rok nepřesáhl 2 000 000 Kč. Při této změně zdaňovacího období postupuje plátce podle § 36 odst. 5 zákona o dani z přidané hodnoty.

3. Pro uplatnění daně za období před účinností tohoto zákona platí dosavadní předpisy.

Čl. III

Předseda Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů České republiky vyhlásil úplné znění zákona České národní rady č. 588/1992 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění zákona č. 196/1993 Sb., zákona č. 321/1993 Sb., zákona č. 42/1994 Sb., zákona č. 136/1994 Sb., zákona č. 258/1994 Sb. a zákona č. 133/1995 Sb. jak vyplývá ze změn a doplnění provedených tímto zákonem.

Čl. IV

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1998.

Důvodová zpráva

k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 588/1992 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů

I. Obecná část

Hlavním cílem navrhované novely je provést změny, které by měly odstranit některé dílčí odlišnosti uplatňování daně z přidané hodnoty oproti směrnicím, doporučením nebo obvyklé praxi v zemích Evropské unie a přispět ke sblížení daňového práva České republiky se zeměmi Evropské unie. Dále jsou řešeny některé legislativní problémy, které nevyplývají z požadavků Evropské unie, ale nejsou s jejími doporučeními v rozporu. Nejedná se o zásadní systémové změny, pouze o změny některých dílčích mechanismů při uplatňování DPH.

Nejzásadnější navrhovanou změnou z hlediska cenových a rozpočtových dopadů je převedení paliv a energie ze snížené sazby daně do sazby základní.

Na základě četných připomínek se upravují podmínky pro uplatňování daně u finančních činností. Upravuje se hranice pro vznik finanční instituce, která byla pro velké podniky poměrně nízká, a proto se řada z nich stala finančními institucemi zejména z důvodů prodeje cenných papírů. Při převodu cenných papírů se navrhuje vypustit povinnost zkracovat v návaznosti na tento převod nárok na odpočet daně.

V souladu s obvyklou praxí v zemích Evropské unie se navrhuje umožnit vracení daně zahraničním právnickým osobám u vybraného zboží a služeb na základě reciprocity a za podmínek stanovených v zákoně. Na základě připomínek Ministerstva zahraničních věcí se upřesňují podmínky pro vracení daně diplomatům a dalším osobám, které požívají výsad a imunit podle mezinárodních smluv.

Vedle těchto nejvýznamnějších změn jsou novelou upraveny některé legislativní nepřesnosti a formulace, které mohou vést k nejednoznačným výkladům. Uvedené změny jsou stručně zdůvodněny v dalším textu.

Uplatnění základní sazby u paliv a energie by mělo přinést zvýšení příjmů státního rozpočtu v roce 1998 o cca 6,5 mld. Kč. Možnost vracení daně zahraničním právnickým osobám by měla znamenat snížení příjmů státního rozpočtu v roce 1998 o cca 0,5 mld. Kč. Další dílčí věcné a legislativně technické změny by neměly mít výraznější vliv na příjmy státního rozpočtu.

II. K jednotlivým bodům

K čl. I

K bodům 1 až 3

Zjednodušuje se definice zdanitelných plnění ve vazbě na směrnici Evropské unie. Co není dodáním zboží nebo převodem nemovitostí, je poskytnutím služeb. Pod pojmem poskytnutí služeb jsou zahrnuta všechna zdanitelná plnění, která nejsou dodáním zboží nebo převodem nemovitostí, tedy poskytnutí služeb zahrnuje i převod práv, užití práv, poskytování práva využití věci včetně pronájmu atd..

K bodu 4

Ve vazbě na změny v § 43 a 44 se doplňuje zmocnění pro celní orgány provádět správu daně i v dalších případech, vymezených ve výše uvedených paragrafech, nad rámec celního zákona.

K bodu 5

Ve vazbě na změnu v § 15 zákona, která se týká služeb cestovního ruchu, se stanoví, že doklad o použití je možno vystavit i v jiných než dosud stanovených případech, např. při změně ceny v souvislosti s kompletací služeb cestovního ruchu.

K bodu 6

Ve vazbě na další změny v zákoně se doplňuje definice zásilkového prodeje, dovozu zboží a vývozu zboží a hlavní činnosti subjektů, které nejsou založeny nebo zřízeny za účelem podnikání.

K bodu 7

V návaznosti na změnu devizového zákona se mění kurz pro přepočet cizí měny na českou.

K bodu 8

Jedná se o opravu legislativní nepřesnosti.

K bodu 9

Jedná se o legislativní upřesnění. Slovo nakoupený nebo vložený majetek se nahrazuje slovem pořízený majetek, který zahrnuje obě možnosti nabytí majetku.

K bodu 10

Doplňuje se ustanovení, které řeší postup v případě úmrtí plátce, který dosud v zákoně chyběl. Pokud dojde ke zrušení registrace z důvodu úmrtí plátce, jeho právní nástupce je povinen provést dodanění podle odstavce 5.Pokud právní nástupce v živnosti pokračuje, nevzniká mu povinnost odvést daň, která je vázána na zrušení registrace. Stejný postup se uplatní i v případě úmrtí plátce, který provozoval zemědělskou výrobu nebo podnikal na základě jiného než živnostenského oprávnění.

K bodu 11

Legislativně se upřesňují podmínky, za kterých je možno uplatňovat nárok na odpočet daně při nové registraci plátců daně. Obdobně jako v bodě 11 se pojem nakoupený nebo vložený majetek nahrazuje pojmem pořízený majetek, který zahrnuje obě možnosti nabytí majetku.

K bodu 12

Legislativně se upravuje text, vypouští se část odstavce, která je duplicitní s odstavcem 5.

K bodu 13

Zjednodušuje se ustanovení vymezující osoby mající zvláštní vztah k plátci. V novém vymezení se vychází z úpravy, která platí pro daň z příjmů, z důvodů sjednocení přístupu k vymezení těchto osob v obou daňových zákonech.

K bodu 14

Z důvodu legislativního upřesnění se nahrazuje pojem "naturální" ve vazbě na obvyklou legislativní úpravu.

K bodu 15

V návaznosti na vypuštění § 2 odst.2 a doplnění § 35a se stanoví, že činnosti prováděné v rámci jejich hlavní činnosti neziskovými subjekty jsou zdanitelným plněním. V návaznosti na toto vymezení se u těchto činností uplatní osvobození od daně podle § 35a.

K bodům 16 a 17

Do § 7 se doplňují odstavce 3, 4 a 5. Odstavce 3 a 4 nahrazují po legislativním upřesnění dosavadní § 2 odst. 3. V odstavci 3 se vymezuje, kdy se považuje vklad do společnosti v nepeněžité podobě za zdanitelné plnění. V odstavci 4 je stanoveno, kdy se vydání vypořádacího podílu nebo likvidačního zůstatku v nepeněžité podobě považuje za zdanitelné plnění. V odstavci 5 se souhrnně vymezuje, jaká plnění se pro účely zákona nepovažují za zdanitelná. Dosud byla plnění, která nejsou považována za zdanitelná, vymezena nepřehledně a legislativně nejednotně na několika místech v zákoně. Nově se doplňuje, že pronájem nemovitosti, který není v obchodním majetku podnikatele, se také nepovažuje za zdanitelné plnění.

K bodu 18

Legislativně se upřesňuje vymezení pojmu ve vazbě na účetnictví.

K bodu 19

V návaznosti na vymezení pojmu "zásilkový prodej" se legislativně upřesňuje znění písmene c).

K bodu 20

Legislativně se upřesňuje v návaznosti na § 9 odst. 3, že toto písmeno se vztahuje i na dílčí plnění podle smlouvy o dílo. Dále se vypouští text z písmene f) protože věcně patří do písmene i).

K bodu 21

V novém znění písmene i) se stanoví, že v případě převodu nebo využití práv se váže den uskutečnění zdanitelného plnění na den uvedený ve smlouvě, což umožňuje stejný přístup jako u dílčích plnění podle § 9 odst. 3.

K bodu 22

Důvodem pro navrhovanou změnu je umožnit stanovení data uskutečnění zdanitelného plnění u dílčích plnění podle smlouvy o dílo jak podle § 9 odst. 3, tak případně i podle § 9 odst. 1 písm. f). Dosavadní úprava, která neúnosně zatěžuje zejména administrativu u stavebních firem, umožňovala pouze postup podle § 9 odst. 1 písm. f).

K bodům 23 a 24

Podle nově navrhované úpravy § 46 a § 47 má plátce možnost vystavit daňový doklad, případně doklad o použití při přefakturaci těchto osvobozených plnění. Ve vazbě na tuto úpravu je provedena úprava předepsaných náležitostí běžného daňového dokladu a dokladu o použití.

K bodu 25

Upřesňuje se, že zjednodušený daňový doklad je možno za stanovených podmínek vystavit i v případě placení prostřednictvím platební karty nebo šekem. Na základě připomínek se vypouští povinnost doplňovat zjednodušené daňové doklady obchodním jménem odběratele, která jej administrativně zatěžuje a na správné stanovení jeho daňové povinnosti nemá přímý vliv.

K bodu 26

Legislativně se upřesňuj z důvodů lepší přehlednosti a srozumitelnosti stávající text, který se týká vydávání dokladů v případě kompletace služeb cestovního ruchu.

K bodu 27

Jedná se o legislativní úpravu v souladu se zněním devizového zákona.

K bodu 28

Do nového znění § 14 odst. 14 se přesouvá část § 19 odst. 7, který se týká základu daně při prodeji osobních automobilů, neboť sem věcně přísluší a doplňuje se obdobné ustanovení, které se týká prodeje osobních automobilů pořízených formou finančního leasingu a od neplátců daně. Z důvodu lepší přehlednosti se text rozčleňuje do tří písmen.

K bodu 29

Jedná se o opravu legislativní nepřesnosti.

K bodu 30

Legislativně se upřesňuje postup plátce při opravě základu daně v návaznosti na specifický způsob stanovení základu daně u zprostředkování služeb cestovního ruchu podle § 14 odst. 16. V případě služeb cestovního ruchu je obvykle zdanitelné plnění uskutečněno dnem zaplacení zájezdu jeho účastníkem,přičemž v tento okamžik cestovní kancelář nemůže znát výši své přirážky, která je základem daně. Proto se doplňuje specifický přístup, který platí pro cestovní kanceláře v návaznosti na změnu cen za jednotlivé služby poskytované v rámci celkové ceny zájezdu.

K bodu 31

Doplňuje se zaokrouhlování daně na opravném daňovém dokladu stejným způsobem, který platí pro běžné daňové doklady.

K bodu 32

Doplňuje se lhůta, ve které je možno vystavit opravný daňový doklad, a to ve vazbě na § 19 odst. 2.

K bodu 33

Vzhledem k tomu, že tepelná energie je pro účely DPH chápána jako zboží a přitom nemá přiřazen kód celního sazebníku, doplňuje se vazba zařazení do podpoložky celního sazebníku podle nosiče tepelné energie.

K bodu 34

Vzhledem k tomu, že podle navrhované úpravy § 2 jsou převody a využití práv považovány za poskytování služeb, vypouštějí se z § 16 odst. 6. Při stanovení sazeb daně u převodu a využití práv se bude vycházet z § 16 odst. 4, který se týká sazeb daně u služeb.

K bodu 35

Toto ustanovení se vypouští, v zhledem k tomu, že možné způsoby přepočtu cizí měny vyplývají z účetních předpisů a v zákoně o DPH jsou tedy nadbytečné.

K bodu 36

Jedná se o legislativní úpravu v návaznosti na úpravu § 2 a § 7 odst. 5. Upřesňuje se nárok na odpočet daně ve vazbě na plnění, která nejsou zdanitelná, ale přitom se jedná o podnikatelskou činnost plátce (např. podnikání v zahraničí, některé finanční činnosti apod.).

K bodu 37

Upřesňují se podmínky a prodlužuje se lhůta pro uplatnění nároku na odpočet v návaznosti na zákon o správě daní a poplatků. Pokud doklad neobsahuje všechny předepsané náležitosti podle §12, má plátce možnost prokázat podle § 31 zákona o správě daní a poplatků oprávněnost svého odpočtu.

K bodu 38

Legislativně se v novém odstavci 7 upravuje vyloučení odpočtu daně u pohonných hmot spotřebovaných pro osobní potřebu plátce. Dosavadní odstavec 7 se přesouvá do § 14 odst. 14, protože se netýkal odpočtu daně, ale stanovení základu daně. V novém odstavci 8 se stanoví zákaz odpočtu u přijatých zdanitelných plnění v souvislosti s pronájmy nemovitostí, které nejsou považovány za zdanitelná plnění. Dosavadní odstavec 8 je nahrazen nově doplněným § 7 odst. 5 písm. i).

K bodu 39

Jedná se o legislativní úpravu v návaznosti na nový § 35a. Další úprava se týká stanovení hodnot koeficientu pro případy, kdy jeho vypočtená hodnota není v intervalu 0 až 1.

K bodu 40

Ve vazbě na úpravu § 28 a na základě četných připomínek se doplňuje výjimka platná pro převod cenných papírů, podle kterého cena bez daně při tomto převodu se nebude uvádět do jmenovatele koeficientu, kterým se zkracuje nárok na odpočet daně. Tato změna by měla odstranit potíže, které vznikly některým plátcům v souvislostí s tím, že se stali finanční institucí z důvodu prodeje cenných papírů na kapitálovém trhu.

K bodu 41

V návaznosti na změnu přístupu k plněním v hlavní činnosti u neziskových organizací, která jsou podle navrhované změny v § 25 a § 35a považována za osvobozená plnění se upravuje odstavec 3, ze kterého se vypouštějí tržby z hlavní činnosti, protože jejich zahrnutí do jmenovatele koeficientu vyplývá z § 20 odst. 1 a doplňují se členské příspěvky.

K bodu 42

Jedná se o legislativní úpravu matematického výpočtu ročního koeficientu. Prodlužuje se období, za které se provádí vypořádání nároku na odpočet při zrušení registrace a to i za zdaňovací období roku minulého. Důvodem úpravy je zabránit spekulacím při rušení registrace.

K bodu 43

Jedná se o legislativní úpravu, která by měla upřesnit postup při opravě vypořádání nároku na odpočet daně, u plátců, kteří zkracují nárok na odpočet daně. Upřesňuje se zdaňovací období, ke kterému se provede oprava vypořádání daně při předložení dodatečného daňového přiznání. Na toto období navazuje datum od kterého bude vyměřeno penále vztahující se k tomuto vypořádání daně.

K bodu 44

Do zákona se doplňuje jako osvobozené plnění činnosti prováděné neziskovými subjekty v rámci hlavní činnosti. Toto vymezení je v souladu se směrnicemi EU. Nahrazuje současné legislativně nepřesné vymezení plnění, která nejsou u těchto subjektů považována za zdanitelná, v návaznosti na daň z příjmů.

K bodům 45 a 46

Na základě připomínek se pojem "investování do cenných papírů" nahrazuje pojmem "převod cenných papírů", který je přesnější. Ve vazbě na převod cenných papírů je provedena úprava v § 20, podle které nemusí být zkracován nárok na odpočet daně. Jako finanční činnost s případnou povinností zkracovat nárok na odpočet daně zůstává zachováno obchodování s cennými papíry podle zákona o cenných papírech.

K bodu 47

Ve vazbě na zákon o cenných papírech se při vymezení finančních institucí nahrazuje pojem "makléři" přesnějším pojmem "obchodníci s cennými papíry".

K bodu 48

Na základě připomínek se upravují podmínky pro vznik finanční instituce. Absolutní částka, která byla při praktické aplikaci zejména pro velké firmy nízká, se vypouští. Dosavadní procentní vymezení se zvyšuje na 20 % podílu příjmů nebo výnosů za finanční činnosti na celkových příjmech nebo výnosech. Tímto opatřením se bude ustanovení § 28 odst. 5 dotýkat menšího počtu daňových subjektů.

K bodu 49

Z důvodu legislativního upřesnění se dodání lidské krve, orgánů a mateřského mléka přesunuje do osvobozených plnění, kam věcně přísluší, místo dosavadního zařazení mezi plnění, která nejsou zdanitelná. Na základě připomínek se do osvobozených plnění zařazují dodávky stomatologických výrobků stomatologickými laboratořemi, které dosud podléhaly dani.

K bodu 50

V návaznosti na úpravu § 25 se mezi osvobozená plnění zařazují plnění v rámci hlavní činnosti prováděná neziskovými subjekty a členské příspěvky vybírané těmito subjekty. Tyto činnosti byly dosud podle § 2 odst. 2 zákona považovány za plnění, která nejsou zdanitelná. Změna se provádí z důvodu upřesnění legislativy se směrnicí EU a z důvodů jednodušší praktické aplikace ve vazbě na zkracování nároku na odpočet daně podle § 20 zákona. I nadále zůstávají zachovány výjimky pro prodej vymezených výrobků, který je prováděn Státním fondem tržní regulace a Správou státních hmotných rezerv. Prodej vymezených výrobků je považován za plnění podléhající dani z důvodů možnosti uplatňování nároku na odpočet daně u plátců, kteří od těchto subjektů nakupují.

K bodu 51

Doplňuje se hranice , která omezuje možnost zvolení měsíčního zdaňovací období pro plátce, kteří mají obrat nižší než je povinný obrat pro registraci. Se stanovením hranice se sníží počet podávaných měsíčních přiznání, protože značný počet dobrovolných plátců má měsíční zdaňovací období.

K bodům 52 a 53

Z důvodů přehlednosti zákona se spojují původní § 37 splatnost daně a § 38 podání přiznání do jednoho paragrafu.

K bodu 54

Lhůta pro podání dodatečného daňového přiznání v případech, kdy plátce snižuje daňovou povinnost, se stanovuje v souladu s lhůtou pro nárok na uplatnění odpočtu a přístupem uplatňovaným po novelizaci zákona o správě daní a poplatků.

K bodu 55

Ustanovení se z důvodu zvýšení srozumitelnosti upřesňuje. V případě opravy uskutečněných zdanitelných plnění roku již vypořádaného je plátce povinen také provést opravu vypořádání a obě provedené opravy předložit v jednom dodatečném daňovém přiznání. Z ustanovení vyplývá, že se při opravě nároku na odpočet za opravované zdaňovací období použije nově vypočtený roční koeficient. Upřesňuje se vyměření opravy vypořádání daně.

K bodu 56

Změnou ustanovení se umožňuje správci zrušit registraci i plátci ze zákona, který přestal uskutečňovat zdanitelná plnění bez udání důvodů a neplní své povinnosti stanovené zákonem.

K bodu 57

Do zákona se doplňuje způsob vypočtení sankce za dřívější čerpání nároku na odpočet nebo pozdější přiznání daně bez vazby na způsob výpočtu penále podle zákona o správě daní a poplatků, který je pro tento specifický případ nevhodný.

K bodu 58

V souladu s celním zákonem se upravuje povinnost uplatnění daně na režimy, ve kterých vzniká celní dluh. Rozšiřuje se pravomoc orgánů celní správy při vyměřování a výběru daně nad rámec celního zákona.

K bodu 59

Povinnost vyměření daně se rozšiřuje i na případy, kdy dojde ke vzniku celního dluhu nezákonným jednáním dovozce.

K bodu 60

Upravuje se nárok na odpočet daně při dovozu zboží pouze podle části IV zákona, v souladu s povinností uplatnění daně při dovozu. Uplatňuje se přitom obdobný přístup, který je stanoven v § 19. Nově je upřesněn nárok na odpočet daně u režimu dočasného použití, z důvodu rozlišení dokladů používaných podle celních předpisů na propuštění zboží. Subsidiarita § 19 a § 20 zákona zůstává při uplatňování nároku na odpočet daně u dovezených osobních vozidel.

K bodu 61

V souladu s celními předpisy se přesněji vymezuje pojem daňového dokladu při dovozu zboží a daňového dokladu u českého zboží vráceného zpět do tuzemska ze svobodného celního skladu nebo pásma.

K bodu 62

Omezuje se přiznání osvobození od daně v případech, kdy podle celního zákona je možno přiznat osvobození od cla i novému vlastníku zboží. Rozšiřuje se přiznání osvobození od daně u lidské krve, lidských orgánů a mateřského mléka ve stejném rozsahu jako při tuzemském plnění.

K bodu 63

V souladu s celním zákonem a prováděcí vyhláškou k celnímu zákonu se upřesňují používané pojmy a text se doplňuje o kódy používané v prováděcí vyhlášce k celnímu zákonu.

K bodu 64

V souladu s celními předpisy je nově upraveno použití daňového dokladu, v návaznosti na § 43 odst. 4.

K bodu 65

Jedná se o legislativní úpravu v návaznosti na úpravu § 43.

K bodu 66

Nově se stanovuje základ daně u vráceného českého zboží ze svobodného celního skladu nebo pásma, kde prošlo zušlechťovatelskými operacemi.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP