K bodu 67
Doplňuje se způsob výpočtu daně
v režimu volného oběhu, který v dosavadním
znění zákona nebyl uveden.
K bodu 68
Jedná se o legislativní úpravu v návaznosti
na úpravu § 43.
K bodu 69
Upřesňuje se výpočet daně v
návaznosti na novelu prováděcí vyhlášky
k celnímu zákonu.
K bodu 70
V návaznosti na celní přepisy se vymezuje
jako vývoz zboží i zboží propuštěné
do režimu pasivního zušlechťovacího
styku.
K bodu 71
V souladu s celními předpisy a v návaznosti
na § 43 odst. 4 a § 43 odst. 7 se upřesňuje
použití a forma daňového dokladu při
vývozu zboží.
K bodu 72
Upřesňuje se znění tohoto ustanovení
na základě novely prováděcí
vyhlášky k celnímu zákonu č.
8/1996 Sb., a v souladu s celními předpisy a v návaznosti
na § 43 odst. 4, § 43 odst. 7 a § 45 odst. 3 se
upřesňuje forma a použití daňového
dokladu při vývozu zboží.
K bodu 73
Vzhledem k doplnění nových paragrafů
45a a 45b se vypouštějí stávající
odstavce 6 až 9.
K bodu 74
Vkládají se nové paragrafy 45a, 45b, 45c
a 45d, ve kterých jsou z důvodu lepší
přehlednosti vymezeny případy vracení
daně, a to buď nové případy vymezené
touto novelou nebo případy, které byly upraveny
v přecházejících právních
úpravách a jedná se jen o jejich upřesnění.
Na základě doporučení Legislativní
rady vlády budou všechny podmínky pro vracení
daně vymezeny přímo v zákoně.
Nebudou tedy vydány nové prováděcí
vyhlášky a dosud platné vyhlášky
budou zrušeny.
a) k § 45a
Vracení daně osobám požívající
výsad a imunit podle mezinárodních smluv,
jimiž je Česká republika vázána
je doplněno ustanoveními týkajícími
se procesní úpravy vzhledem k jejich absenci v předešlé
právní úpravě. Je nově stanovena
místní příslušnost finančního
orgánu pro podání daňového
přiznání osob požívajících
výsad a imunit. a z původní prováděcí
vyhlášky je do zákona převedena maximální
částka daně, která může
být osobě požívající výsad
a imunit vrácena za kalendářní rok.
Jsou stanoveny náležitosti dokladu o nákupu
zboží nebo služeb.
b) k § 45b
Oproti stávající legislativní úpravě
se přímo do zákona doplňuje ustanovení
o náležitostech žádosti o povolení
k prodeji vybraného zboží za ceny bez daně.
V zákoně jsou stanoveny podmínky, za kterých
může Ministerstvo financí povolení udělit
a odejmout.
c) k § 45c
Ustanovení o vracení daně na základě
mezinárodních smluv o nenávratné zahraniční
pomoci jsou upřesněna na základě praktických
zkušeností a jsou doplněna ustanovení,
která se týkají procesní úpravy.
Jsou stanoveny náležitosti žádosti o vrácení
daně a dokladu o nákupu zboží nebo služeb.
d) k § 45d
Česká republika podle navrhované úpravy
přistupuje k praxi obvyklé ve většině
evropských zemí tj. k vracení daně
právnickým nebo fyzickým osobám se
sídlem v zahraničí, které nejsou oprávněny
podnikat na území České republiky
za vybrané druhy zboží a služeb nakoupené
v České republice. Toto vracení daně
je navrhováno proto, že z důvodů nedodržení
principu reciprocity Českou republikou byla možnost
vracení daně českým subjektům
v některých cizích státech pozastavena,
případně zrušena s tím, že
se očekává, že Česká republika
možnost vracení daně za vybrané druhy
zboží a služeb jako podmínku pro zajištění
reciprocity ve svém zákoně upraví.
Jsou vymezeny vybrané druhy zboží, u nichž
lze uplatnit nárok na vrácení daně
a obdobně jako v přešlých bodech jsou
stanoveny náležitosti dokladu o nákupu zboží
nebo služeb.Žádost o vrácení daně
bude vždy podána prostřednictvím právnické
nebo fyzické osoby se sídlem v tuzemsku na základě
zmocnění zahraniční právnickou
osobou. Tento postup, tj. prostřednictvím českého
subjektu bude uplatňován i při faktickém
vrácení daně.
K bodům 75 až 77
Jedná se o legislativní úpravu v návaznosti
na začlenění převodu a využití
práv mezi služby.
K bodům 78 a 79
Z důvodů přehlednosti a přesnosti
vymezení byl původní § 47 odst. 4 týkající
se služeb souvisejících s mezinárodní
přepravou rozdělen na služby související
s mezinárodní přepravou zboží
a peněz a služby související s mezinárodní
pravidelnou a nepravidelnou přepravou osob. Navrhuje se
vymezit okruh osob, které mohou služby související
s mezinárodní přepravou poskytovat s osvobozením
od povinnosti uplatnit daň na výstupu. Negativně
jsou vymezeny služby související s mezinárodní
přepravou, u nichž nelze uplatnit osvobození
od povinnosti uplatnit daň na výstupu.
K bodu 80
Jedná se o legislativní úpravu v návaznosti
na předcházející bod. Na základě
připomínky Ministerstva dopravy a spojů se
mezi plnění osvobozená od daně na
výstupu podle§ 47 doplňují i ubytovací
a stravovací služby mezinárodní vodní
přepravy osob.
K bodům 81 a 82
Jedná se o upřesnění daňových
dokladů v mezinárodní přepravě
jako výkonu a u služeb s mezinárodní
přepravou související. Tato ustanovení
vymezují navíc doklady, kterými musí
příslušné osoby prokazovat oprávněnost
osvobození od povinnosti uplatnit daň na výstupu.
K bodu 83
Vzhledem k nové úpravě vracení daně
podle § 47c se vypouští zmocnění
pro vydání vyhlášky a základní
podmínky pro vracení daně, které byly
dosud vymezeny v § 53a.
K bodu 84
Na základě směrnice Evropské unie
se navrhuje převést paliva a energie ze snížené
sazby do sazby základní. Tepelná energie
zůstává v sazbě snížené.
K čl. II.
K bodu 1
Ve vazbě na bod 37 čl. I se omezuje možnost
uplatnění odpočtu daně pouze na období
po 1.1.1996. Toto omezení se provádí, aby
nedocházelo ke kolizi se současnou právní
úpravou.
K bodu 2
Ve vazbě na bod 51 čl. I se stanoví povinnost
změnit zdaňovací období plátcům,
kteří nedosáhli stanoveného obratu
v roce 1997.
K bodu 3
Vymezuje se, že pro uplatnění daně za
období před účinností tohoto
zákona platí dosavadní předpisy.
K čl. III.
Jedná se o zmocnění k vydání
úplného znění zákona.
K čl. IV.
Navrhuje se účinnost zákona od 1. 1. 1998.
Ing. Ivan Kočárník
znění zákona č.588/1992 Sb., s
vyznačením navrhovaných změn -
vypouštěný text je psán kurzívou,
nový text je psán tučně.
Tento zákon upravuje daň z přidané
hodnoty (dále jen "daň"), které
podléhá zdanitelné plnění v
tuzemsku, zboží z dovozu a nepravidelná mezinárodní
autobusová přeprava osob uskutečňovaná
zahraničním provozovatelem v tuzemsku (dále
jen "příležitostná autobusová
přeprava v tuzemsku").
(1) Pro účely tohoto zákona je zdanitelným
plněním
a) dodání zboží a převod nemovitostí
včetně dodání stavebních objektů
a stavebních prací, a to i formou smlouvy o finančním
pronájmu s následnou koupí najaté
věci, při kterém dochází ke
změně vlastnického práva nebo práva
hospodaření, pokud tento zákon nestanoví
jinak; za zdanitelné plnění se nepovažuje
převod pozemků,
b) poskytování služeb,
c) převod nebo využití práv z průmyslového
nebo jiného duševního vlastnictví, poskytování
práva využití věci nebo majetkově
využitelné hodnoty, jakož i poskytování
technických nebo jiných hospodářsky
využitelných znalostí (dále jen "převod
a využití práv") uskutečněné
v tuzemsku při podnikání1), a
to i v případě, že se jedná o
činnost vykazující všechny znaky podnikání,
kromě toho, že je prováděna podnikatelem.
(1) Pro účely tohoto zákona je zdanitelným
plněním
a) dodání zboží a převod nemovitostí,
při kterém dochází ke změně
vlastnického práva nebo práva hospodaření,
b) poskytování služeb uskutečněné
v tuzemsku při podnikání 1), a
to i v případě, že se jedná o
činnost vykazující všechny znaky podnikání,
kromě toho, že je prováděna podnikatelem,
pokud zákon nestanoví jinak.
(2) U subjektů, které nejsou založeny nebo
zřízeny za účelem podnikání,
se za zdanitelné plnění považují
plnění, u nichž příjmy z těchto
plnění podléhají dani z příjmů1a).
Za zdanitelné plnění se u těchto subjektů
nepovažují plnění uskutečněná
v rámci hlavní činnosti a členské
příspěvky. U Státního fondu
tržní regulace v zemědělství1b)
se za zdanitelné plnění považuje nákup
a prodej zemědělských a potravinářských
výrobků. U Správy státních
hmotných rezerv1e) se za zdanitelné plnění
považuje nákup a prodej státních hmotných
rezerv.
(3) Za zdanitelné plnění se považuje
i vložení majetkového vkladu v naturální
podobě osobě, která není plátcem,
vypořádací podíl1c) v naturální
podobě a podíl na likvidačním zůstatku1d),
pokud u nich byl uplatněn odpočet daně nebo
byly pořízeny bez daně, s výjimkou
majetku v nepěněžité podobě,
který byl vydán nebo poskytnut jako náhrada
podle zákona č. 229/1991 Sb. ve znění
pozdějších předpisů, nebo podle
zákona č. 42/1992 Sb., ve znění pozdějších
předpisů.
(4) Pro účely tohoto zákona se rozumí
a) zbožím věci movité včetně
převoditelných cenných papírů,
tepelná a elektrická energie, plyn a voda; za zboží
se nepovažují peníze, lidská krev a
její složky k přímému klinickému
využití, lidské orgány a mateřské
mléko, pokud tento zákon nestanoví jinak,
b) službou poskytování činností
nebo hmotně zachytitelných výsledků
činností, s výjimkou zboží,
c) obratem příjmy a výnosy za zdanitelná
bez plnění osvobozených od daně podle
§ 25, snížené u plátce daně
(dále jen "plátce") popřípadě
o daň nebo o daň z obratu,
d) daní na vstupu daň u plátce, kterou
vůči němu uplatní jako součást
ceny za jím přijatá zdanitelná plnění
jiný plátce, nebo daň, která je vyměřena
při dovozu zboží,
e) daní na výstupu daň, kterou je plátce
povinen uplatnit jako součást ceny za jím
uskutečněná zdanitelná plnění,
f) odpočtem daně daň na vstupu upravená
popřípadě podle § 20,
g) vlastní daňovou povinností převýšení
daně na výstupu nad odpočtem daně
za příslušné zdaňovací
období,
h) nadměrným odpočtem převýšení
odpočtu daně nad daní na výstupu za
příslušné zdaňovací období,
i) daňovou povinností vlastní daňová
povinnost nebo nadměrný odpočet,
j) zvýšením daňové povinnosti
zvýšení vlastní daňové
povinnosti nebo snížení nadměrného
odpočtu,
k) snížením daňové povinnosti
snížení vlastní daňové
povinnosti nebo zvýšení nadměrného
odpočtu,
l) správcem daně příslušný
územní finanční orgán2)
(dále jen "finanční orgán"),
s výjimkou dovozu zboží a příležitostné
autobusové přepravy v tuzemsku, kde je správcem
daně celní úřad,2a)
m) osobním automobilem silniční motorové
vozidlo, které má v technickém průkazu
zapsanou kategorii osobní automobil nebo M1.
Pokud tento zápis kategorie chybí, vymezuje se tato
kategorie zvláštním předpisem,
n) ojetým osobním automobilem osobní automobil,
při jehož prvním pořízení
nemohl být uplatněn nárok na odpočet
daně,
o) dokladem o použití doklad o použití
zboží nebo služeb pro účely nesouvisející
s podnikáním nebo pro osobní spotřebu
plátce podle § 7 odst. 2, po případě
pro vnitropodnikovou spotřebu plátce podléhající
dani,
p) tuzemskem území České republiky,
kromě svobodných celních pásem a svobodných
celních skladů,
q) daňovým dokladem běžný
daňový doklad podle § 12 odst. 2, opravný
daňový doklad podle § 15a odst. 2, doklad o
použití podle § 12 odst. 5, splátkový
kalendář podle § 12 odst. 8, zjednodušený
daňový doklad podle § 12 odst. 9, daňový
dobropis a daňový vrubopis podle § 13, písemné
celní prohlášení podle § 43 odst.
4 a § 45 odst. 3, doklad o zaplacení podle §
12 odst. 7 a 11, doklad o zaplacení nebo písemná
smlouva o úhradě podle § 46 odst. 4 a §
47 odst. 7 a přepravní doklad podle § 47 odst.
6,
r) finančním pronájmem s následnou
koupí najaté věci pronájem, který
splňuje podmínky stanovené zvláštním
předpisem2b),
s) základní sazbou sazba daně 22 %,
t) sníženou sazbou sazba daně 5 %.
(2) Pro účely tohoto zákona se rozumí
a) zbožím věci movité, tepelná
a elektrická energie, plyn a voda; za zboží
se nepovažují peníze, pokud tento zákon
nestanoví jinak,
b) službami všechny činnosti, které
nejsou dodáním zboží nebo převodem
nemovitosti, a převod nebo využití práv,
c) obratem příjmy a výnosy za zdanitelná
bez plnění osvobozených od daně podle
§ 25, snížené u plátce daně
(dále jen "plátce") popřípadě
o daň nebo o daň z obratu,
d) daní na vstupu daň u plátce, kterou vůči
němu uplatní jako součást ceny za
jím přijatá zdanitelná plnění
jiný plátce, nebo daň, která je vyměřena
při dovozu zboží,
e) daní na výstupu daň, kterou je plátce
povinen uplatnit jako součást ceny za jím
uskutečněná zdanitelná plnění,
f) odpočtem daně daň na vstupu upravená
popřípadě podle § 20,
g) vlastní daňovou povinností převýšení
daně na výstupu nad odpočtem daně
za příslušné zdaňovací
období,
h) nadměrným odpočtem převýšení
odpočtu daně nad daní na výstupu za
příslušné zdaňovací období,
i) daňovou povinností vlastní daňová
povinnost nebo nadměrný odpočet,
j) zvýšením daňové povinnosti
zvýšení vlastní daňové
povinnosti nebo snížení nadměrného
odpočtu,
k) snížením daňové povinnosti
snížení vlastní daňové
povinnosti nebo zvýšení nadměrného
odpočtu,
l) správcem daně příslušný
územní finanční orgán2)
(dále jen "finanční orgán"),
s výjimkou dovozu zboží a příležitostné
autobusové přepravy v tuzemsku, kde je správcem
daně celní úřad,2a) pokud
zákon nestanoví jinak,
m) osobním automobilem silniční motorové
vozidlo, které má v technickém průkazu
zapsanou kategorii osobní automobil nebo M1.
Pokud zápis kategorie chybí, vymezuje se tato kategorie
zvláštním předpisem,
n) ojetým osobním automobilem osobní automobil, při jehož prvním pořízení nemohl být uplatněn nárok na odpočet daně,
o) dokladem o použití doklad o použití
zboží nebo služeb pro účely nesouvisející
s podnikáním nebo pro osobní spotřebu
plátce podle § 7 odst. 2, pokud zákon nestanoví
jinak,
p) tuzemskem území České republiky,
kromě svobodných celních pásem a svobodných
celních skladů,
q) daňovým dokladem běžný daňový
doklad podle § 12 odst. 2, opravný daňový
doklad podle § 15a odst. 2, doklad o použití
podle § 12 odst. 5, splátkový kalendář
podle § 12 odst. 8, zjednodušený daňový
doklad podle § 12 odst. 9, daňový dobropis
a daňový vrubopis podle § 13, písemné
celní prohlášení podle § 43 odst.
4 a § 45 odst. 3, doklad o zaplacení podle §
12 odst. 7 a 11, doklad o zaplacení nebo písemná
smlouva o úhradě podle § 46 odst. 4 a §
47 odst. 7 a přepravní doklad podle § 47 odst.
6,
r) finančním pronájmem s následnou
koupí najaté věci pronájem, který
splňuje podmínky stanovené zvláštním
předpisem2b),
s) základní sazbou sazba daně 22 %,
t) sníženou sazbou sazba daně 5 %,
u) zásilkovým prodejem prodej zboží,
při kterém prodávající zašle
zboží kupujícímu na dobírku,
s výjimkou prodeje podle kupní smlouvy podle obchodního
zákoníku,
v) dovozem zboží vstup zboží do tuzemska,
w) vývozem zboží výstup zboží
z tuzemska.
x) hlavní činností subjektů, které
nejsou založeny nebo zřízeny za účelem
podnikání, činnosti, k nimž byly založeny
nebo zřízeny.".
(1) Penězi se pro účely tohoto zákona
rozumějí platné bankovky, státovky
a mince české nebo cizí měny. Za platné
bankovky, státovky a mince se považují i takové,
jejichž platnost byla ukončena, ale lze je za platné
bankovky, státovky a mince vyměnit.
(2) Za zboží se pro účely zákona
také považují
a) bankovky a mince české měny v okamžiku
jejich dodání výrobcem České
národní bance nebo při jejich dovozu Českou
národní bankou,
b) bankovky, státovky a mince české nebo
cizí měny prodávané pro sběratelské
účely za ceny vyšší, než je
jejich nominální hodnota nebo přepočet
jejich nominální hodnoty na českou měnu
podle kursu střed vyhlašovaného Českou
národní bankou,
b) bankovky, státovky a mince české nebo cizí měny prodávané pro sběratelské účely za ceny vyšší, než je jejich nominální hodnota nebo přepočet jejich nominální hodnoty na českou měnu podle směnného kursu vyhlašovaného Českou národní bankou.
(1) Osobami, které jsou povinny platit daň, jsou
v tuzemsku osoby, v jejichž prospěch je zdanitelné
plnění uskutečňováno a při
dovozu zboží osoby, jímž má být
propuštěno zboží, pokud zákon nestanoví
jinak.
(2) V případě příležitostné
autobusové přepravy v tuzemsku je povinen zaplatit
daň zahraniční provozovatel.