K bodu 67

Doplňuje se způsob výpočtu daně v režimu volného oběhu, který v dosavadním znění zákona nebyl uveden.

K bodu 68

Jedná se o legislativní úpravu v návaznosti na úpravu § 43.

K bodu 69

Upřesňuje se výpočet daně v návaznosti na novelu prováděcí vyhlášky k celnímu zákonu.

K bodu 70

V návaznosti na celní přepisy se vymezuje jako vývoz zboží i zboží propuštěné do režimu pasivního zušlechťovacího styku.

K bodu 71

V souladu s celními předpisy a v návaznosti na § 43 odst. 4 a § 43 odst. 7 se upřesňuje použití a forma daňového dokladu při vývozu zboží.

K bodu 72

Upřesňuje se znění tohoto ustanovení na základě novely prováděcí vyhlášky k celnímu zákonu č. 8/1996 Sb., a v souladu s celními předpisy a v návaznosti na § 43 odst. 4, § 43 odst. 7 a § 45 odst. 3 se upřesňuje forma a použití daňového dokladu při vývozu zboží.

K bodu 73

Vzhledem k doplnění nových paragrafů 45a a 45b se vypouštějí stávající odstavce 6 až 9.

K bodu 74

Vkládají se nové paragrafy 45a, 45b, 45c a 45d, ve kterých jsou z důvodu lepší přehlednosti vymezeny případy vracení daně, a to buď nové případy vymezené touto novelou nebo případy, které byly upraveny v přecházejících právních úpravách a jedná se jen o jejich upřesnění. Na základě doporučení Legislativní rady vlády budou všechny podmínky pro vracení daně vymezeny přímo v zákoně. Nebudou tedy vydány nové prováděcí vyhlášky a dosud platné vyhlášky budou zrušeny.

a) k § 45a

Vracení daně osobám požívající výsad a imunit podle mezinárodních smluv, jimiž je Česká republika vázána je doplněno ustanoveními týkajícími se procesní úpravy vzhledem k jejich absenci v předešlé právní úpravě. Je nově stanovena místní příslušnost finančního orgánu pro podání daňového přiznání osob požívajících výsad a imunit. a z původní prováděcí vyhlášky je do zákona převedena maximální částka daně, která může být osobě požívající výsad a imunit vrácena za kalendářní rok. Jsou stanoveny náležitosti dokladu o nákupu zboží nebo služeb.

b) k § 45b

Oproti stávající legislativní úpravě se přímo do zákona doplňuje ustanovení o náležitostech žádosti o povolení k prodeji vybraného zboží za ceny bez daně. V zákoně jsou stanoveny podmínky, za kterých může Ministerstvo financí povolení udělit a odejmout.

c) k § 45c

Ustanovení o vracení daně na základě mezinárodních smluv o nenávratné zahraniční pomoci jsou upřesněna na základě praktických zkušeností a jsou doplněna ustanovení, která se týkají procesní úpravy. Jsou stanoveny náležitosti žádosti o vrácení daně a dokladu o nákupu zboží nebo služeb.

d) k § 45d

Česká republika podle navrhované úpravy přistupuje k praxi obvyklé ve většině evropských zemí tj. k vracení daně právnickým nebo fyzickým osobám se sídlem v zahraničí, které nejsou oprávněny podnikat na území České republiky za vybrané druhy zboží a služeb nakoupené v České republice. Toto vracení daně je navrhováno proto, že z důvodů nedodržení principu reciprocity Českou republikou byla možnost vracení daně českým subjektům v některých cizích státech pozastavena, případně zrušena s tím, že se očekává, že Česká republika možnost vracení daně za vybrané druhy zboží a služeb jako podmínku pro zajištění reciprocity ve svém zákoně upraví. Jsou vymezeny vybrané druhy zboží, u nichž lze uplatnit nárok na vrácení daně a obdobně jako v přešlých bodech jsou stanoveny náležitosti dokladu o nákupu zboží nebo služeb.Žádost o vrácení daně bude vždy podána prostřednictvím právnické nebo fyzické osoby se sídlem v tuzemsku na základě zmocnění zahraniční právnickou osobou. Tento postup, tj. prostřednictvím českého subjektu bude uplatňován i při faktickém vrácení daně.

K bodům 75 až 77

Jedná se o legislativní úpravu v návaznosti na začlenění převodu a využití práv mezi služby.

K bodům 78 a 79

Z důvodů přehlednosti a přesnosti vymezení byl původní § 47 odst. 4 týkající se služeb souvisejících s mezinárodní přepravou rozdělen na služby související s mezinárodní přepravou zboží a peněz a služby související s mezinárodní pravidelnou a nepravidelnou přepravou osob. Navrhuje se vymezit okruh osob, které mohou služby související s mezinárodní přepravou poskytovat s osvobozením od povinnosti uplatnit daň na výstupu. Negativně jsou vymezeny služby související s mezinárodní přepravou, u nichž nelze uplatnit osvobození od povinnosti uplatnit daň na výstupu.

K bodu 80

Jedná se o legislativní úpravu v návaznosti na předcházející bod. Na základě připomínky Ministerstva dopravy a spojů se mezi plnění osvobozená od daně na výstupu podle§ 47 doplňují i ubytovací a stravovací služby mezinárodní vodní přepravy osob.

K bodům 81 a 82

Jedná se o upřesnění daňových dokladů v mezinárodní přepravě jako výkonu a u služeb s mezinárodní přepravou související. Tato ustanovení vymezují navíc doklady, kterými musí příslušné osoby prokazovat oprávněnost osvobození od povinnosti uplatnit daň na výstupu.

K bodu 83

Vzhledem k nové úpravě vracení daně podle § 47c se vypouští zmocnění pro vydání vyhlášky a základní podmínky pro vracení daně, které byly dosud vymezeny v § 53a.

K bodu 84

Na základě směrnice Evropské unie se navrhuje převést paliva a energie ze snížené sazby do sazby základní. Tepelná energie zůstává v sazbě snížené.

K čl. II.

K bodu 1

Ve vazbě na bod 37 čl. I se omezuje možnost uplatnění odpočtu daně pouze na období po 1.1.1996. Toto omezení se provádí, aby nedocházelo ke kolizi se současnou právní úpravou.

K bodu 2

Ve vazbě na bod 51 čl. I se stanoví povinnost změnit zdaňovací období plátcům, kteří nedosáhli stanoveného obratu v roce 1997.

K bodu 3

Vymezuje se, že pro uplatnění daně za období před účinností tohoto zákona platí dosavadní předpisy.

K čl. III.

Jedná se o zmocnění k vydání úplného znění zákona.

K čl. IV.

Navrhuje se účinnost zákona od 1. 1. 1998.

V Praze dne 12. března 1997

předseda vlády

Prof. Ing. Václav Klaus CSc.

místopředseda vlády a ministr financí

Ing. Ivan Kočárník

znění zákona č.588/1992 Sb., s vyznačením navrhovaných změn - vypouštěný text je psán kurzívou, nový text je psán tučně.

Zákon

České národní rady č. 588/1992 Sb.,ze dne 24. listopadu 1992

o dani z přidané hodnoty

ve znění zákona č. 196/1993 Sb., zákona č. 321/1993 Sb., zákona č. 42/1994 Sb., zákona č.136/1994 Sb., zákona č. 258/1994 Sb., zákona č. 133/1995 Sb.

a zákona č......./1997 Sb.

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

ČÁST PRVNÍ

OBECNÁ USTANOVENÍ

§ 1

Předmět úpravy

Tento zákon upravuje daň z přidané hodnoty (dále jen "daň"), které podléhá zdanitelné plnění v tuzemsku, zboží z dovozu a nepravidelná mezinárodní autobusová přeprava osob uskutečňovaná zahraničním provozovatelem v tuzemsku (dále jen "příležitostná autobusová přeprava v tuzemsku").

§ 2

Vymezení základních pojmů

(1) Pro účely tohoto zákona je zdanitelným plněním

a) dodání zboží a převod nemovitostí včetně dodání stavebních objektů a stavebních prací, a to i formou smlouvy o finančním pronájmu s následnou koupí najaté věci, při kterém dochází ke změně vlastnického práva nebo práva hospodaření, pokud tento zákon nestanoví jinak; za zdanitelné plnění se nepovažuje převod pozemků,

b) poskytování služeb,

c) převod nebo využití práv z průmyslového nebo jiného duševního vlastnictví, poskytování práva využití věci nebo majetkově využitelné hodnoty, jakož i poskytování technických nebo jiných hospodářsky využitelných znalostí (dále jen "převod a využití práv") uskutečněné v tuzemsku při podnikání1), a to i v případě, že se jedná o činnost vykazující všechny znaky podnikání, kromě toho, že je prováděna podnikatelem.

(1) Pro účely tohoto zákona je zdanitelným plněním

a) dodání zboží a převod nemovitostí, při kterém dochází ke změně vlastnického práva nebo práva hospodaření,

b) poskytování služeb uskutečněné v tuzemsku při podnikání 1), a to i v případě, že se jedná o činnost vykazující všechny znaky podnikání, kromě toho, že je prováděna podnikatelem, pokud zákon nestanoví jinak.

(2) U subjektů, které nejsou založeny nebo zřízeny za účelem podnikání, se za zdanitelné plnění považují plnění, u nichž příjmy z těchto plnění podléhají dani z příjmů1a). Za zdanitelné plnění se u těchto subjektů nepovažují plnění uskutečněná v rámci hlavní činnosti a členské příspěvky. U Státního fondu tržní regulace v zemědělství1b) se za zdanitelné plnění považuje nákup a prodej zemědělských a potravinářských výrobků. U Správy státních hmotných rezerv1e) se za zdanitelné plnění považuje nákup a prodej státních hmotných rezerv.

(3) Za zdanitelné plnění se považuje i vložení majetkového vkladu v naturální podobě osobě, která není plátcem, vypořádací podíl1c) v naturální podobě a podíl na likvidačním zůstatku1d), pokud u nich byl uplatněn odpočet daně nebo byly pořízeny bez daně, s výjimkou majetku v nepěněžité podobě, který byl vydán nebo poskytnut jako náhrada podle zákona č. 229/1991 Sb. ve znění pozdějších předpisů, nebo podle zákona č. 42/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů.

(4) Pro účely tohoto zákona se rozumí

a) zbožím věci movité včetně převoditelných cenných papírů, tepelná a elektrická energie, plyn a voda; za zboží se nepovažují peníze, lidská krev a její složky k přímému klinickému využití, lidské orgány a mateřské mléko, pokud tento zákon nestanoví jinak,

b) službou poskytování činností nebo hmotně zachytitelných výsledků činností, s výjimkou zboží,

c) obratem příjmy a výnosy za zdanitelná bez plnění osvobozených od daně podle § 25, snížené u plátce daně (dále jen "plátce") popřípadě o daň nebo o daň z obratu,

d) daní na vstupu daň u plátce, kterou vůči němu uplatní jako součást ceny za jím přijatá zdanitelná plnění jiný plátce, nebo daň, která je vyměřena při dovozu zboží,

e) daní na výstupu daň, kterou je plátce povinen uplatnit jako součást ceny za jím uskutečněná zdanitelná plnění,

f) odpočtem daně daň na vstupu upravená popřípadě podle § 20,

g) vlastní daňovou povinností převýšení daně na výstupu nad odpočtem daně za příslušné zdaňovací období,

h) nadměrným odpočtem převýšení odpočtu daně nad daní na výstupu za příslušné zdaňovací období,

i) daňovou povinností vlastní daňová povinnost nebo nadměrný odpočet,

j) zvýšením daňové povinnosti zvýšení vlastní daňové povinnosti nebo snížení nadměrného odpočtu,

k) snížením daňové povinnosti snížení vlastní daňové povinnosti nebo zvýšení nadměrného odpočtu,

l) správcem daně příslušný územní finanční orgán2) (dále jen "finanční orgán"), s výjimkou dovozu zboží a příležitostné autobusové přepravy v tuzemsku, kde je správcem daně celní úřad,2a)

m) osobním automobilem silniční motorové vozidlo, které má v technickém průkazu zapsanou kategorii osobní automobil nebo M1. Pokud tento zápis kategorie chybí, vymezuje se tato kategorie zvláštním předpisem,

n) ojetým osobním automobilem osobní automobil, při jehož prvním pořízení nemohl být uplatněn nárok na odpočet daně,

o) dokladem o použití doklad o použití zboží nebo služeb pro účely nesouvisející s podnikáním nebo pro osobní spotřebu plátce podle § 7 odst. 2, po případě pro vnitropodnikovou spotřebu plátce podléhající dani,

p) tuzemskem území České republiky, kromě svobodných celních pásem a svobodných celních skladů,

q) daňovým dokladem běžný daňový doklad podle § 12 odst. 2, opravný daňový doklad podle § 15a odst. 2, doklad o použití podle § 12 odst. 5, splátkový kalendář podle § 12 odst. 8, zjednodušený daňový doklad podle § 12 odst. 9, daňový dobropis a daňový vrubopis podle § 13, písemné celní prohlášení podle § 43 odst. 4 a § 45 odst. 3, doklad o zaplacení podle § 12 odst. 7 a 11, doklad o zaplacení nebo písemná smlouva o úhradě podle § 46 odst. 4 a § 47 odst. 7 a přepravní doklad podle § 47 odst. 6,

r) finančním pronájmem s následnou koupí najaté věci pronájem, který splňuje podmínky stanovené zvláštním předpisem2b),

s) základní sazbou sazba daně 22 %,

t) sníženou sazbou sazba daně 5 %.

(2) Pro účely tohoto zákona se rozumí

a) zbožím věci movité, tepelná a elektrická energie, plyn a voda; za zboží se nepovažují peníze, pokud tento zákon nestanoví jinak,

b) službami všechny činnosti, které nejsou dodáním zboží nebo převodem nemovitosti, a převod nebo využití práv,

c) obratem příjmy a výnosy za zdanitelná bez plnění osvobozených od daně podle § 25, snížené u plátce daně (dále jen "plátce") popřípadě o daň nebo o daň z obratu,

d) daní na vstupu daň u plátce, kterou vůči němu uplatní jako součást ceny za jím přijatá zdanitelná plnění jiný plátce, nebo daň, která je vyměřena při dovozu zboží,

e) daní na výstupu daň, kterou je plátce povinen uplatnit jako součást ceny za jím uskutečněná zdanitelná plnění,

f) odpočtem daně daň na vstupu upravená popřípadě podle § 20,

g) vlastní daňovou povinností převýšení daně na výstupu nad odpočtem daně za příslušné zdaňovací období,

h) nadměrným odpočtem převýšení odpočtu daně nad daní na výstupu za příslušné zdaňovací období,

i) daňovou povinností vlastní daňová povinnost nebo nadměrný odpočet,

j) zvýšením daňové povinnosti zvýšení vlastní daňové povinnosti nebo snížení nadměrného odpočtu,

k) snížením daňové povinnosti snížení vlastní daňové povinnosti nebo zvýšení nadměrného odpočtu,

l) správcem daně příslušný územní finanční orgán2) (dále jen "finanční orgán"), s výjimkou dovozu zboží a příležitostné autobusové přepravy v tuzemsku, kde je správcem daně celní úřad,2a) pokud zákon nestanoví jinak,

m) osobním automobilem silniční motorové vozidlo, které má v technickém průkazu zapsanou kategorii osobní automobil nebo M1. Pokud zápis kategorie chybí, vymezuje se tato kategorie zvláštním předpisem,

n) ojetým osobním automobilem osobní automobil, při jehož prvním pořízení nemohl být uplatněn nárok na odpočet daně,

o) dokladem o použití doklad o použití zboží nebo služeb pro účely nesouvisející s podnikáním nebo pro osobní spotřebu plátce podle § 7 odst. 2, pokud zákon nestanoví jinak,

p) tuzemskem území České republiky, kromě svobodných celních pásem a svobodných celních skladů,

q) daňovým dokladem běžný daňový doklad podle § 12 odst. 2, opravný daňový doklad podle § 15a odst. 2, doklad o použití podle § 12 odst. 5, splátkový kalendář podle § 12 odst. 8, zjednodušený daňový doklad podle § 12 odst. 9, daňový dobropis a daňový vrubopis podle § 13, písemné celní prohlášení podle § 43 odst. 4 a § 45 odst. 3, doklad o zaplacení podle § 12 odst. 7 a 11, doklad o zaplacení nebo písemná smlouva o úhradě podle § 46 odst. 4 a § 47 odst. 7 a přepravní doklad podle § 47 odst. 6,

r) finančním pronájmem s následnou koupí najaté věci pronájem, který splňuje podmínky stanovené zvláštním předpisem2b),

s) základní sazbou sazba daně 22 %,

t) sníženou sazbou sazba daně 5 %,

u) zásilkovým prodejem prodej zboží, při kterém prodávající zašle zboží kupujícímu na dobírku, s výjimkou prodeje podle kupní smlouvy podle obchodního zákoníku,

v) dovozem zboží vstup zboží do tuzemska,

w) vývozem zboží výstup zboží z tuzemska.

x) hlavní činností subjektů, které nejsou založeny nebo zřízeny za účelem podnikání, činnosti, k nimž byly založeny nebo zřízeny.".

§ 2a

Vymezení pojmu peníze

(1) Penězi se pro účely tohoto zákona rozumějí platné bankovky, státovky a mince české nebo cizí měny. Za platné bankovky, státovky a mince se považují i takové, jejichž platnost byla ukončena, ale lze je za platné bankovky, státovky a mince vyměnit.

(2) Za zboží se pro účely zákona také považují

a) bankovky a mince české měny v okamžiku jejich dodání výrobcem České národní bance nebo při jejich dovozu Českou národní bankou,

b) bankovky, státovky a mince české nebo cizí měny prodávané pro sběratelské účely za ceny vyšší, než je jejich nominální hodnota nebo přepočet jejich nominální hodnoty na českou měnu podle kursu střed vyhlašovaného Českou národní bankou,

b) bankovky, státovky a mince české nebo cizí měny prodávané pro sběratelské účely za ceny vyšší, než je jejich nominální hodnota nebo přepočet jejich nominální hodnoty na českou měnu podle směnného kursu vyhlašovaného Českou národní bankou.

§ 3

Osoby, které jsou povinny platit daň

(1) Osobami, které jsou povinny platit daň, jsou v tuzemsku osoby, v jejichž prospěch je zdanitelné plnění uskutečňováno a při dovozu zboží osoby, jímž má být propuštěno zboží, pokud zákon nestanoví jinak.

(2) V případě příležitostné autobusové přepravy v tuzemsku je povinen zaplatit daň zahraniční provozovatel.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP