14. § 40 včetně nadpisu zní:
Sazby daně jsou stanoveny takto:
Číselný kód nomenklatury celního sazebníku | Text | Sazba daně |
2402 | cigarety filtrové délky nad 70 mm | 0,72 Kč/kus |
cigarety provazcové a cigarety filtrové délky do 70 mm včetně | 0,64 Kč/kus | |
doutníky, cigarilos | 0,72 Kč/kus | |
2403 | cigaretový tabák nařezaný pro ruční výrobu cigaret | 803,- Kč/kg |
tabákové vložky z cigaretového tabáku pro ruční výrobu cigaret | 0,72 Kč/kus | |
lulkové, dýmkové, šňupavé a žvýkací tabáky 40,- Kč/kg." |
15. V § 40d odst. 12 se na konci vkládá
věta "Úřad nemůže odmítnout
vydat tabákové nálepky výrobci nebo
dovozci cigaret, pokud jsou tyto nálepky zaplaceny včetně
daně v hotovosti, nejpozději při předání
objednávky. V tomto případě se nepoužijí
ustanovení odstavců 7 a 8 a odstavce 9 písm.
b).".
Pro daňové povinnosti vzniklé před
účinností tohoto zákona platí
dosavadní předpisy.
Předseda Poslanecké sněmovny Parlamentu České
republiky se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů
České republiky vyhlásil úplné
znění zákona České národní
rady č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních,
jak vyplývá z pozdějších zákonů.
I. Obecná část
Dnes platné znění zákona o spotřebních
daních odpovídá aktuálnímu
stavu poznatků a zkušeností, které praktické
uplatňování tohoto zákona dosud přineslo.
V návrhu novely zákona o spotřebních
daních se tedy z legislativního hlediska uplatňují
jen některé dílčí změny,
které usnadní fungování systému
spotřebních daní.
Hlavním důvodem pro předložení
návrhu novely zákona o spotřebních
daních je však skutečnost, že sazby spotřebních
daní se s výjimkou tabákových výrobků
a piva prakticky neměnily od 1.1.1994. U tabákových
výrobků došlo k poslední změně
sazeb k 1.1.1996, zatímco u piva se sazby neměnily
od schválení zákona o spotřebních
daních, tedy od 1.1.1993. Do výčtu změn
nepočítáme změnu sazeb spotřebních
daní k 1.1.1995, kdy bylo pouze kompenzováno snížení
sazby daně z přidané hodnoty tak, aby daňové
zatížení vybraných výrobků
zůstalo nezměněno. Rovněž zavedení
sazby spotřební daně pro topné oleje
lehké a velmi lehké spolu s vracením této
daně k 1.1.1996 neznamenalo zvýšení
daňového zatížení uvedených
výrobků.
U uhlovodíkových paliv a maziv je navíc kladen
důraz na první kroky postupného vyrovnávání
sazeb spotřebních daní platných v
České republice s minimálními sazbami
platnými v Evropské unii.
Celkový dopad změn sazeb spotřebních
daní na příjmovou stránku státního
rozpočtu pro rok 1998 činí + 6 827,9 mil.
Kč. U uhlovodíkových paliv a maziv činí
dopad + 3 090,3 mil.Kč, u lihu a lihovin + 1 014,0 mil.
Kč, u piva + 734,1 mil. Kč a u tabákových
výrobků + 1 989,5 mil. Kč. Podrobnější
rozpis dopadů u jednotlivých druhů uhlovodíkových
paliv a maziv a dopad daňových změn do cen
je uveden ve zdůvodnění jednotlivých
bodů návrhu novely zákona o spotřebních
daních
II. K jednotlivým bodům
K bodům 1 a 2
Podle legislativních pravidel nejsou poznámky pod
čarou normotvorné. V § 2 písm. h) zákona
o spotřebních daních je tedy zbytečné
definovat pojem "vyskladnění" pro vztahy
podle smluv o dílo či podle komisionářských
smluv, protože tyto vztahy jsou již pokryty bodem 1
citovaného ustanovení. Bod 1 se totiž týká
všech smluvních závazků s výjimkou
závazků podle smluv v tomto bodě výslovně
uvedených.
K bodu 3
Jedná se o technickou úpravu způsobenou přečíslováním
odstavců v souvislosti se změnami § 12 (viz
bod 5).
K bodu 4
Jedná se o zpřesnění, kterých
způsobů vrácení daně se §
10 odst. 6 týká.
K bodu 5
Nové znění § 12 je navrhováno
pro lepší srozumitelnost jako úplné
znění. Po věcné stránce se
změny týkají pouze vracení daně
osobám s diplomatickým statutem, při prodeji
v prodejnách typu DUTY/TAX FREE a při spotřebě
topných olejů lehkých a velmi lehkých.
Vracení daně osobám s diplomatickým
statutem je doplněno ustanoveními týkajícími
se procesní úpravy a je stanoven maximální
roční limit, který nesmí být
překročen. Tento postup byl stanoven v souladu s
obvyklou praxí v jiných zemích.
Obdobným způsobem jsou aktualizovány podmínky
prodeje vybraných výrobků za ceny bez spotřební
daně v prodejnách typu DUTY/TAX FREE a pod.
Podle dosavadního znění zákona se
vrací spotřební daň zaplacená
v cenách některých uhlovodíkových
paliv a maziv použitých pro výrobu tepla jen
osobám, které tato paliva a maziva nakoupila. V
návrhu novely zákona se možnost uplatnit nárok
na vrácení daně rozšiřuje i na
osoby, které použijí na výrobu tepla
paliva a maziva, která si samy vyrobí.
Zároveň se navrhuje umožnit osobám,
které omylem uplatní na řádném
daňovém přiznání nárok
na vrácení daně jiný, než skutečně
vzniklý, podat dodatečné daňové
přiznání, na kterém chybu opraví.
K bodu 6
Jedná se o formulační úpravu uvádějící
do souladu terminologii § 16a odst. 2 s terminologií
běžně užívanou v zákonu
o spotřebních daních.
K bodům 7 a 8
Bionafta je předmětem spotřební daně
se sazbou nula. Může tedy být zneužita,
pokud je použita nebo prodána např. jako motorová
nafta. Proto se do zákona o spotřebních daních
zavádějí ustanovení § 18 odst.
2 písm. d) a § 20 písm. b) bod 4.
K bodu 9
V souladu se záměrem vyrovnávat sazby spotřebních
daní dosud platných v České republice
na úroveň minimálních sazeb platných
v Evropské unii se zvyšují sazby těchto
daní platné v České republice. Porovnání
sazeb dnes platných v České republice, minimálních
sazeb platných v Evropské unii a sazeb navrhovaných
ukazuje následující tabulka (s tím,
že minimální sazby platné v EU jsou
přepočítány na Kč a na měrné
jednotky užívané v České republice).
Výrobek | Platná sazba v ČR | Minimální sazba v EU | Navržená sazba od 1.1.1998 |
Benzin | 11.570 Kč/t | 15.400 Kč/t | 12.950 Kč/t |
Motor. nafta a petroleje | 8.340 Kč/t | 10.027 Kč/t | 8.700 Kč/t |
Topné oleje lehké a velmi lehké | 8.340 Kč/t | 700 Kč/t | 8.700 Kč/t |
(daň se vrací po protopení) | (daň se vrací po protopení) | ||
Topné oleje těžké | není předm. daně | 450 Kč/t | není předm.daně |
Zkapalněný plyn pro dopravu | 2.370 Kč/t | 3.450 Kč/t | 2.850 Kč/t |
Zkapalněný plyn mimo dopravu | 0 Kč/t | 1.242 Kč/t | 0 Kč/t |
(mimo topení, kde je 0 Kč/t) | |||
Stlačený plyn pro dopravu | 0 Kč/m3 | 2,93 Kč m3 | 0 Kč/m3 |
Stlačený plyn mimo dopravu | 0 Kč/t | 1,04 Kč/m3 | 0 Kč/m3 |
(mimo topení, kde je 0 Kč/m3) |
Dopady podle jednotlivých druhů uhlovodíkových
paliv a maziv jsou následující:
U benzinů činí minimální sazba
daně platná v EU 15.400 Kč/t a k 1.1.1998
se navrhuje pro Českou republiku sazba 12.950 Kč/t.
Dopad zvýšení spotřební daně
na příjmovou stránku státního
rozpočtu činí 2.312,2 mil. Kč. Daňový
dopad na cenu 1t benzinu činí bez daně z
přidané hodnoty 1.380 Kč a včetně
daně z přidané hodnoty 1.684 Kč, t.j.
na 1litr (bez DPH) 1,05 Kč, včetně DPH 1,28
Kč.
U motorové nafty a petrolejů činí
minimální sazba daně platná v EU 10027
Kč/t a k 1.1.1998 se navrhuje pro Českou republiku
sazba 8 700 Kč/t. Dopad zvýšení spotřební
daně na příjmovou stránku státního
rozpočtu činí 777,7 mil. Kč. Daňový
dopad na cenu 1t motorové nafty nebo petroleje činí
bez daně z přidané hodnoty 360 Kč
a včetně daně z přidané hodnoty
439 Kč, t.j. na 1litr (bez DPH) 0,30 Kč, včetně
DPH 0,37 Kč.
U topných olejů lehkých a velmi lehkých
sice činí minimální sazba daně
platná v EU 700 Kč/t s tím, že se zaplacená
daň nevrací, ale k 1.1.1998 se navrhuje ponechat
v platnosti dosavadní systém zdaňování
stejnou sazbou jako pro motorovou naftu a zaplacenou daň
při výrobě tepla vracet. Vzhledem k návrhu
na zvýšení sazby daně u motorové
nafty se i daň u topných olejů lehkých
a velmi lehkých navrhuje zvýšit na 8 700 Kč/t.
U zkapalněných plynů činí minimální
sazby daně platné v EU 3.450 Kč/t (užití
pro dopravu), resp. 1.242 Kč/t (užití mimo
dopravu). K 1.1.1998 se navrhují pro Českou republiku
sazby 2.850 Kč/t, resp. 0 Kč/t. Dopad zvýšení
spotřební daně na příjmovou
stránku státního rozpočtu činí
0,4 mil. Kč. Daňový dopad na cenu 1t zkapalněného
plynu pro dopravu činí bez daně z přidané
hodnoty 480 Kč a včetně daně z přidané
hodnoty 586 Kč, na 1 kg (bez DPH) 0,48 Kč, včetně
DPH 0,59 Kč.
K bodu 10
Od 1.1.1998 se navrhuje zvýšení sazeb spotřební
daně z lihu a lihovin o 39 Kč/1l.a Zvýšení
je zdůvodněno skutečností, že
tato sazba byla naposled upravena k 1.1.1994. Dopad zvýšení
spotřební daně na příjmovou
stránku státního rozpočtu činí
1 014,0 mil. Kč. Daňový dopad na cenu 0,5
litru 40%-ní lihoviny činí (bez daně
z přidané hodnoty ) 7,80 Kč a včetně
daně z přidané hodnoty 9,50 Kč.
K bodu 11
Dodávky lihu do státních hmotných
rezerv jsou osvobozeny od daně. Tento postup je třeba
rozšířit na skutečnost, kdy jsou tyto
hmotné rezervy uvolňovány do běžné
spotřeby Státními hmotnými rezervami
prostřednictvím výrobce lihu.
K bodu 12
Legislativně technická úprava pouze zpřesňuje
formulaci zohledňující připravovaný
zákon o potravinách, který má být
schválen Parlamentem ČR v roce 1997.
K bodu 13
Změny sazeb daně z piva vyplývají
ze skutečnosti, že sazby daně z piva se s výjimkou
kosmetické úpravy neutralizující snížení
daně z přidané hodnoty k 1.1.1995 od počátku
platnosti zákona o spotřebních daních,
t.j. od 1.1.1993, neměnily. Dopad zvýšení
spotřební daně na příjmovou
stránku státního rozpočtu činí
734,1 mil. Kč. Vlivem změny sazby daně se
cena 0,5 litru piva zvýší (bez daně
z přidané hodnoty) o 0,23 Kč a včetně
daně z přidané hodnoty o 0,27 Kč.
Daňové zvýhodnění piva vyrobeného
v tzv. malých nezávislých pivovarech zůstává
zachováno.
K bodu 14
K 1.1.1998 se navrhuje zvýšení na 0,72 Kč/kus,
resp. O,64 Kč/kus jedné cigarety. Nižší
sazba daně se týká cigaret bez filtru nebo
krátkých cigaret (do 70 mm) s filtrem. Vyšší
sazba daně by měla platit pro cigarety s filtrem
délky nad 70 mm (typ King Size, Long Size apod.). Analogicky
se mění i sazby spotřebních daní
ostatních tabákových výrobků.
Dopad zvýšení spotřební daně
na příjmovou stránku státního
rozpočtu činí 1 989,5 mil. Kč. Daňový
dopad na cenu jedné krabičky cigaret o standardním
počtu dvaceti kusů činí (bez daně
z přidané hodnoty) 1,40 Kč u cigaret s filtrem
délky nad 7O mm, resp.1,80 Kč u cigaret bez filtru
nebo u cigaret s filtrem délky do 70 mm. Včetně
daně z přidané hodnoty pak tento dopad činí
1,71 Kč, resp. 2,20 Kč.
K bodu 15
Pokud jsou tabákové nálepky zaplaceny včetně
spotřební daně v hotovosti již při
jejich nákupu, nehrozí nebezpečí daňového
úniku.
znění zákona č. 587/1992 Sb., s
vyznačením navrhovaných změn -
vypouštěný text je psán kurzívou,
nový text je psán tučně.
(1) Tento zákon stanoví podmínky zdaňování
uhlovodíkových paliv a maziv, lihu a lihovin, piva,
vína a tabákových výrobků (dále
jen "vybrané výrobky") spotřebními
daněmi (dále jen "daň") a způsob
značení některých tabákových
výrobků.
(2) Vybrané výrobky se zdaňují podle
tohoto zákona jednorázově.
Pro účely tohoto zákona se rozumí
a) tuzemskem území České republiky
kromě svobodných celních pásem a svobodných
celních skladů,
b) zahraničím to území, které
není tuzemskem,
c) vývozem vybraných výrobků jejich
propuštění do režimu vývozu1)
nebo do režimu pasivního zušlechťovacího
styku,1a)
d) dovozem vybraných výrobků jejich propuštění
do volného oběhu2) nebo do režimu
aktivního zušlechťovacího styku v systému
navracení,2a)
e) výrobou vybraných výrobků proces,
při kterém vybraný výrobek vznikne
nebo dozná změn ve své podstatě či
ve vnější úpravě,
f) správcem daně příslušný
územní finanční orgán (dále
jen "finanční orgán"),3) při
dovozu vybraných výrobků a u cigaret podléhajících
povinnosti značení podle §40c celní
orgán,4)
g) daňovou povinností daňová povinnost
za zdaňovací období podle §14 odst.
1 nesnížená o nárok na vrácení
daně uplatněný podle §12 za stejné
zdaňovací období, nebo částka,
o kterou byl neoprávněně zvýšen
nárok na vrácení daně podle §12,
h) vyskladněním
1. fyzické vydání vybraných výrobků
plátcem daně (§3) z prostor, kde jsou vyráběny
nebo skladovány, pro splnění smluvního
závazku,5)
1. fyzické vydání vybraných výrobků
plátcem daně (§ 3) z prostor, kde jsou vyráběny
nebo skladovány, pro splnění smluvního
závazku s výjimkou smlouvy o uložení
věci a smlouvy o úschově,5) smlouvy
o skladování,5a) smlouvy zasílatelské,5b)
a smlouvy o přepravě věci nebo o přepravě
nákladu,5c)
2. použití vybraných výrobků
pro výrobu výrobků, které nejsou předmětem
daně,
3. použití vybraných výrobků
pro vlastní potřebu plátce daně, příslušníků
jeho domácnosti a osob jemu blízkých,7)
jeho zaměstnanců, členů a společníků
a příslušníků jejich domácností
a osob jim blízkých,
4. použití vybraných výrobků
pro účely reklamy,
5. fyzické vydání vybraných výrobků
vyrobených v rámci pěstitelského
pálení7a) plátcem daně
pěstiteli,7b)
5. vypouští se
6. použití vybraných výrobků
pro účely, které přímo nesouvisejí
s podnikatelskou činností,8)
7. fyzické vydání vybraných výrobků
zhotovených plátcem daně z materiálu
plně nebo částečně dodaného
objednavatelem,
7. vypouští se
8. fyzické vydání vybraných výrobků
plátcem daně z prostor, kde jsou vyráběny
nebo skladovány pro účely splnění
komisionářské smlouvy,8a)
8. vypouští se
i) malým nezávislým pivovarem taková
právnická osoba nebo fyzická osoba, jejíž
roční výstav piva (dále jen výstav)
není větší než 200 000 hl a která
splňuje podmínky stanovené v § 31a,
j) ročním výstavem piva veškeré
vyrobené pivo v tomto roce vyskladněné.
(1) Plátci daně (dále jen "plátci")
jsou všechny právnické a fyzické osoby,
které v tuzemsku vybrané výrobky vyrábějí
nebo kterým mají být vyvážené
nebo dovážené vybrané výrobky
propuštěny.
(2) Plátci jsou také právnické nebo
fyzické osoby, které vyskladní nebo použijí
vybrané výrobky osvobozené od daně
podle § 8 odst. 1 písm. b), § 23 a 29 pro jiné
účely než tam stanovené.
(3) Plátci daně jsou také právnické
nebo fyzické osoby, které skladují nebo vyskladňují
vybrané výrobky, s výjimkou lihu a lihovin,
cigaret, vína vyskladněného osobami uvedenými
v § 34 odst. 1 a vína, u něhož se ve smyslu
§ 10 odst. 8 daňový doklad nevystavuje, pokud
neprokáží, že se jedná o vybrané
výrobky zdaněné nebo pokud neprokáží
způsob nabytí vybraných výrobků
oprávněně bez daně. Průkazem
uvedených skutečností je daňový
doklad podle § 10 odst.1 a 5 nebo odst. 6, nebo písemný
doklad osvědčující skutečnost,
že subjekt, od něhož plátce vybrané
výrobky získal, nabyl tyto vybrané výrobky
již zdaněné nebo oprávněně
bez daně. Pro nezdaněné vybrané výrobky
vyrobené plátcem platí, že se povinnost
prokázat uvedené skutečnosti týká
pouze těch vybraných výrobků, které
plátce získal a použil jako materiál
vstupující do nezdaněných vybraných
výrobků vyrobených plátcem.
(4) Další zvláštní ustanovení
týkající se plátců daně
jsou uvedena v § 18, 24 a 34.
(1) Předmětem daně jsou v tuzemsku vyrobené
nebo do tuzemska dovezené vybrané výrobky
vymezené v druhé části tohoto zákona.
(2) Dani nepodléhají vybrané výrobky,
které byly daní již jednou zdaněny,
pokud u nich nebylo uplatněno vrácení daně
podle § 12. Toto ustanovení se nepoužije v případech
podle § 3 odst. 3, § 8 odst. 3, §12 odst. 8 a §
24 písm. d).
(2) Dani nepodléhají vybrané výrobky,
které byly daní již jednou zdaněny,
pokud u nich nebylo uplatněno vrácení daně
podle § 12. Toto ustanovení se nepoužije v případech
podle § 3 odst. 3, § 8 odst. 3, § 12 odst.
17 a § 24 písm. d).
(1) Daňová povinnost vzniká
a) při tuzemské výrobě, s výjimkou
výroby cigaret, dnem vyskladnění vybraných
výrobků od výrobce,
b) při dovozu vybraných výrobků, s
výjimkou dovozu cigaret, dnem vzniku celního dluhu,9)
c) u vybraných výrobků osvobozených
od daně podle § 8 odst.1 písm. b), § 23
a 29 dnem vyskladnění nebo dnem použití
pro jiné účely než tam stanovené,
d) u vybraných výrobků vyrobených
v tuzemsku nebo do tuzemska dovezených, u kterých
bylo uplatněno vrácení daně podle
§ 12 odst. 1 , dnem vyskladnění nebo dnem použití
pro jiné účely než stanovené
v § 12 odst. 1 ; ustanovení § 8 odst. 1 písm.
b), § 23 a 29 zůstávají nedotčena,
e) při tuzemské výrobě a dovozu cigaret
dnem odebrání tabákových nálepek
od Oblastního celního úřadu Praha,
s výjimkou cigaret určených pro vývoz,
které podle § 40c odst. 6 nesmějí být
značeny, u cigaret určených pro vývoz,
které nesmějí být značeny;
vzniká daňová povinnost podle písmene
a),
f) u cigaret, u kterých nebyla splněna povinnost
značení podle § 40c, dnem vyskladnění
v případě tuzemské výroby a
dnem vzniku celního dluhu v případě
dovozu,9)
g) dnem podání žádosti o vydání
písemného souhlasu správce daně s
výmazem z obchodního rejstříku nebo
jiných evidencí 9b) při ukončení
činnosti nebo dnem oznámení správci
daně o ukončení činnosti;9c)
daňová povinnost se týká všech
nezdaněných vybraných výrobků,
jež jsou k tomuto dni ve vlastnictví plátce,
který uvedené výrobky vyrobil, nakoupil či
dovezl, s výjimkou nezdaněného lihu osvobozeného
od daně podle § 29 odst. 1 písm. c) a f),
h) dnem nabytí nebo prodeje vybraných výrobků
právnickými nebo fyzickými osobami uvedenými
v § 3 odst. 3 nebo dnem zjištění vybraných
výrobků u těchto právnických
nebo fyzických osob, a to tím dnem, který
nastal dříve,
i) dnem zúčtování manka nebo škody
na majetku9a), nejpozději však do jednoho
měsíce po zjištění manka nebo
škody, pokud manko nebo škoda vznikly před vznikem
daňové povinnosti podle písmen a) až
d); do manka škod se nezahrnují manka a škody
do normy přirozených úbytků.
(2) Další zvláštní ustanovení
týkající se vzniku daňové povinnosti
jsou uvedena v § 20, 26 a 34a.
(1) Základem daně je množství vybraných
výrobků, které je uvedeno na daňovém
dokladu podle § 10 vyjádřené v měrných
jednotkách.
(2) Měrné jednotky vybraných výrobků
jsou uvedeny v části druhé.
(1) Sazby daně jsou stanoveny jednotně pro celé
území České republiky.
(2) Sazby daně jsou uvedeny v části druhé.
(1) Od daně jsou osvobozeny vybrané výrobky
a) dovezené, pokud se na ně vztahuje osvobození
od cla,10) s výjimkou
1. vybraných výrobků dovážených
ve prospěch postižených osob,10c)
2. českých vybraných výrobků,
které se po vývozu z tuzemska vracejí zpět
do tuzemska a jsou propuštěny do volného oběhu,10e)
3. vybraných výrobků osvobozených
od cla v rámci všeobecného systému celních
preferencí,11)
4. vybraných výrobků osvobozených
od cla v rámci mezinárodních dohod o celní
unii nebo o oblasti volného obchodu,12)
b) určené k použití jako vzorky pro
povinné zkoušky,14) pro hygienický
dozor,15) pro opatření proti vzniku a
šíření přenosných nemocí
a nemocí z povolání,15) pro mimořádná
opatření při epidemii15) a pro
výzkumné účely týkající
se téhož vybraného výrobku.
(2) Další zvláštní ustanovení
týkající se osvobození od daně
jsou uvedena v § 23 a 29.
(3) Pokud právnická nebo fyzická osoba nakoupí
vybrané výrobky osvobozené od daně
podle odstavců 1 a 2 za ceny včetně daně,
pohlíží se na tyto vybrané výrobky,
jako by byly pořízeny za ceny bez daně. Totéž
platí pro líh, u něhož došlo k
doměření daně na základě
daňové povinnosti vzniklé podle § 26
písm.e).
Nárok na osvobození od daně včetně
odkazu na ustanovení zákona, podle kterého
se tento nárok uplatňuje, musí u vybraných
výrobků, na které se vztahuje ustanovení
§ 8 odst. 1 písm. b), § 23 a § 29 odst.
1 písm. a), b), d) a e), nabyvatel uplatnit u plátce
písemně, nejpozději před vyhotovením
dokladu o jejich vyskladnění od tuzemského
výrobce nebo u celního orgánu při
podání písemného celního prohlášení16)
v případě jejich dovozu. Při
uplatňování nároku u vybraných
výrobků, na které se vztahuje ustanovení
§ 29 odst. 1 písm. a), d) a e), předloží
nabyvatel povolení Ministerstva financí15a)
k nákupu nebo dovozu lihu. Neučiní-li tak,
nárok zaniká.
(1) Při tuzemské výrobě, s výjimkou
výroby cigaret podléhajících povinnosti
značení podle § 40c, jsou plátci povinni
nejpozději následující pracovní
den po dni vzniku daňové povinnosti u vybraných
výrobků vystavit daňový doklad, který
musí obsahovat:
a) obchodní jméno, sídlo a daňové
identifikační číslo17) plátce
právnických osob, jméno a příjmení
plátce, obchodní jméno, bydliště
a daňové identifikační číslo
u fyzických osob,
b) obchodní jméno, sídlo a daňové
identifikační číslo u právnických
osob, jméno a příjmení, obchodní
jméno, bydliště a daňové identifikační
číslo (bylo-li přiděleno) u fyzických
osob, kterým byly vybrané výrobky vyskladněny
podle § 2 písm. h),
c) množství vybraných výrobků
v měrných jednotkách, jejich obchodní
označení a číselný kód
uvedený v tiskopisu daňového přiznání,
17a)
d) částku daně,
e) datum vyskladnění,
f) datum vystavení daňového dokladu,
g) pořadové číslo daňového
dokladu.
(2) Správce daně uzná pro účely
správného zatřídění
vybraných výrobků do číselného
kódu podle odst. 1 písm. c) zatřídění
vybraných výrobků celními orgány.
Při styku s celními orgány je plátce
povinen užívat číselný kód
vybraných výrobků stanovený zvláštním
předpisem.17b)
(3) V případě podle § 5 odst. 1 písm.
i) jsou plátci při tuzemské výrobě
vybraných výrobků povinni v den vzniku daňové
povinnosti vystavit daňový doklad podle odstavce
1; místo údaje o osobě podle odstavce 1 písm.
b) uvedou slovo "škoda" a místo data vyskladnění
datum vzniku daňové povinnosti podle §5 odst.
1 písm. e).
(4) V případech podle § 26 písm. a)
až c) plátci při tuzemské výrobě
daňový doklad nevystavují.
(5) Při vyskladnění vybraných výrobků
osvobozených od daně musí být na dokladu
vystaveném podle odstavce 1 uvedeno, že se jedná
o vyskladnění bez daně s odvolávkou
na ustanovení § 8 odst. 1 písm. b), §23
nebo §29.
(6) Při dovozu vybraných výrobků
plní funkci daňového dokladu podle odstavců
1 a 2 pro účely tohoto zákona písemné
celní prohlášení.16) Při
vývozu vybraných výrobků plní
písemné celní prohlášení
funkci dokladu prokazujícího nárok na vrácení
daně podle § 12 odst. 1 písm. a) až e).
Při vyskladnění vybraných výrobků
osvobozených od daně podle § 29 odst. 1 písm.
c) a f) a odst. 2 se daňový doklad nevystavuje.
(6) Při dovozu vybraných výrobků
plní funkci daňového dokladu podle odstavců
1 a 2 pro účely tohoto zákona písemné
celní prohlášení.16) Při
vývozu vybraných výrobků plní
písemné celní prohlášení
funkci dokladu prokazujícího nárok na vrácení
daně podle § 12 odst. 1 písm. a) a e). Při
vyskladnění vybraných výrobků
osvobozených od daně podle § 29 odst. 1 písm.
c) a f) a odst. 2 se daňový doklad nevystavuje.
(7) Při výrobě cigaret podléhajících
povinnosti značení podle § 40c plní
funkci daňového dokladu podle odstavců 1
a 2 pro účely tohoto zákona evidence podle
zvláštního předpisu,17c)
(8) Daňový doklad se nevystavuje při použití
vybraných výrobků uvedených v §
35 pro přímou spotřebu v prostorách,
kde jsou tyto vybrané výrobky uskladněny,
nebo při fyzickém vydání těchto
vybraných výrobků z uvedených prostor
v množství nepřesahujícím 5 litrů
pro jednu osobu za jeden kalendářní den.
Daňovým dokladem je v tomto případě
evidence, která musí obsahovat údaje uvedené
v odst. 1 písm. c), d) a e),
(9) Kromě uvedených daňových dokladů
jsou plátci povinni vést doklady k prokázání
nároků na vrácení daně podle
§12 odst.1.
(10) Plátci jsou povinni vystavit daňový
doklad, s výjimkou daňových dokladů
podle odstavce 6, ve dvojím vyhotovení. První
vyhotovení jsou plátci povinni vydat osobě
uvedené v odstavci 1 písm. b). Druhé vyhotovení
a všechny další doklady rozhodné pro určení
výše daně jsou plátci povinni uchovávat
po dobu 10 let od konce kalendářního roku,
ve kterém vznikla daňová povinnost.