Správní orgán sníží poplatek
podle písmene b) této položky na 10% sazby
poplatku, jeli povolována pouze změna jména
distributora, jeho adresy nebo obdobná změna, kterou
správní orgán provádí bez vykonání
inspekce u distributora.
Poznámka uvedená v položce 130 zde platí
obdobně.
1. Ministerstvo zahraničních věcí
může zvýšit sazbu poplatků vyměřovaných
a vybíraných českými zastupitelskými
úřady v rozsahu devalvace české měny.
Obdobně postupují útvary Policie České
republiky pověřené Ministerstvem vnitra plněním
úkolů státní správy, jde-li
o položku 31 a 101 písmena a) až c) sazebníku.
2. Správní orgány vyměřující
a vybírající poplatky podle této části
sazebníku mohou stanovenou sazbu poplatku snížit
nebo upustit od vybrání poplatku z důvodu
vzájemnosti nebo ve vztahu k devizovému tuzemci.
3. Český zastupitelský úřad
může vybrat vedle poplatku i náhradu mimořádně
uskutečněných výdajů spojených
s provedením úkonu.
Poplatky podle této části sazebníku
vyměřují a vybírají Ministerstvo
zahraničních věcí a české
zastupitelské úřady.
Položka 132
1. Udělení českého víza
a) vstupního, návratného, jednosměrného průjezdního Kč 600,-
b) obousměrného průjezdního Kč 900,-
c) trvalého návratného nebo průjezdního s platností na 3 měsíce Kč 1 400,-
d) trvalého návratného nebo průjezdního s platností na 6 měsíců Kč 2 500,-
2. Prodloužení platnosti víza 50 % poplatku
za udělení víza
Od poplatku podle této položky je osvobozeno udělení českého víza a prodloužení jeho platnosti
- do diplomatických, služebních, úředních a zvláštních pasů, jeli zachována vzájemnost,
- významným osobám,
- osobám mladším 15 let,
- z důvodů zdravotnické a humanitární
pomoci.
1. Jdeli o udělení víza mimo úřední
hodiny nebo na počkání, zvýší
správní orgán poplatek na dvojnásobek
příslušné sazby poplatku.
2. Ministerstvo zahraničních věcí
může poplatky podle této položky upravit
pro občany cizího státu na výši
platby, kterou tento cizí stát vybírá
za obdobný úkon od českých občanů.
Poplatek podle této položky se vybere za každou
osobu, na kterou se vztahuje udělené české
vízum nebo prodloužení jeho platnosti.
Položka 133
Uzavření manželství před českým
zastupitelským úřadem Kč 3 000,-
Od poplatku podle této položky jsou osvobozeni čeští
občané zdržující se služebně
v zahraničí.
Položka 134
Podání žádosti u českého
zastupitelského úřadu Kč 750,-
Podle této položky se nepostupuje, jeli žádaný
úkon zpoplatněn podle jiných položek
této části sazebníku.
Položka 135
Vybrání pohledávky, renty apod., s výjimkou požitků ze sociálního zabezpečení, úkony v řízení o dědictví (včetně intervence u příslušných orgánů, vymáhání a doručení dědictví) 4 % z vybrané částky (ceny) nebo z hodnoty dědictví
nejméně Kč 150,-
1. Pokud je k žádosti věřitele (příjemce)
nebo dědice prováděn pouze úkon k
zajištění pohledávky, renty nebo dědictví,
vyměří se poplatek za podání
žádosti u českého zastupitelského
úřadu.
2. Poplatek za úkony v řízení o dědictví
podle této položky se vyměřuje z hodnoty
dědictví nesnížené o honorář
právního zástupce.
Položka 136
Úřední úschova
- peněz, cenných papírů, vkladních knížek
a jiných cenných předmětů 1 % z částky nebo ceny předmětu za každý rok, nejméně Kč 200,-
- listin nebo spisů za každý rok Kč
200,-
Poplatek se nevybere v případě, že předmět
je u českého zastupitelského úřadu
uložen jen za účelem doručení
do České republiky.
Položka 137
a) Sepsání písemnosti o právních úkonech, zejména smluv, závětí apod. Kč 600,-
b) Sepsání plné moci s ověřením
podpisu Kč 300,-
Položka 138
Vidování listin bez ověřování
Kč 150,-
Položka 139
a) Ověření podpisu na listině i na jejím stejnopisu za každý podpis Kč 250,-
b) Ověření otisku úředních razítek a úředních podpisů (superlegalizace) Kč 600,-
c) Ověření otisku úředních
razítek a úředních podpisů
na českých dokladech (listinách) určených
k použití v cizině Kč 100,-
Za ověření dokladů nutných
pro zápis matriční události v cizině
do Zvláštní matriky v Brně sníží
správní orgán poplatek podle písmen
a) a b) o 50%.
1. Za uznání podpisu za vlastní vybere správní
orgán poplatek podle písmene a) této položky.
2. Podle písmene c) této položky vybere správní
orgán poplatek v případech konečného
ověření listiny (apostila) za účelem
jejího použití v zahraničí.
Položka 140
a) Vyhotovení opisu (fotokopie) včetně ověření Kč 250,-
b) Ověření správnosti předloženého opisu (fotokopie) Kč 250,-
c) Ověření správnosti předloženého
překladu Kč 250,-
1. Za úkony podle písmen a) až c) této
položky sníží správní orgán
poplatky o 50%, jdeli o doklad určený k zápisu
matriční události v cizině do Zvláštní
matriky v Brně.
2. Za kopie pořízené na kopírovacích
strojích sníží správní
orgán poplatek podle písmene a) této položky
o 50%.
Poplatek se vybere za každou i započatou stránku
formátu A4 a menší.
Položka 141
Vyhotovení překladu spisového materiálu
a) do jazyka českého za každou i započatou stránku Kč 600,-
b) z jazyka českého za každou i započatou stránku Kč 650,-
c) z jednoho cizího jazyka do druhého za každou i započatou stránku Kč 1 000,-
d) z jazyka čínského, japonského, korejského a jiných znakových jazyků za každý slovní znak Kč 30,-
e) do jazyka čínského, japonského, korejského
a jiných znakových jazyků za každý
slovní znak Kč 30,-
Položka 142
a) Za vystavený matriční doklad Kč
300,-
b) Vyhotovení překladu matričního
dokladu a jeho ověření Kč 700,-
Poplatek podle písmene a) této položky se nevybere,
jdeli o doručení prvopisu matričního
dokladu.
Položka 143
Za změnu
a) příjmení hanlivého, výstředního, směšného,
zkomoleného, cizojazyčného nebo na předešlé příjmení Kč 100,-
b) jména nebo příjmení v ostatních
případech Kč 1 000,-
1. Od poplatku podle této položky je osvobozena změna
příjmení, k níž dochází
prohlášením rozvedeného manžela,
že přijímá předešlé
příjmení, bylali tato skutečnost
oznámena do 1 měsíce po nabytí právní
moci rozsudku o rozvodu.
2. Od poplatku podle této položky je osvobozena změna
nebo oprava jména osvojených dětí
nebo změna, kterou je nutno provést v důsledku
nesprávných (neúplných) zápisů
v matrice.
3. Od poplatku je osvobozena změna jména a příjmení
osoby v případě transsexuality.
1. Za změnu příjmení manželů
a jejich nezletilých dětí na společné
příjmení se vybere jeden poplatek.
2. Podle písmene a) této položky se vybere
poplatek za změnu příjmení dítěte
svěřeného do náhradní rodinné
péče na příjmení opatrovníka,
na společné příjmení pěstounů
nebo na příjmení dohodnuté pro jejich
vlastní děti, pokud opatrovníky nebo pěstouny
jsou prarodiče nebo sourozenci rodičů nezletilých
dětí.
Položka 144
Vydání opisu, výpisu nebo písemné
informace z úředních záznamů,
rejstříků, evidencí, listin nebo spisů
Kč 150,- za každou i započatou stránku
Za kopie pořízené na kopírovacích
strojích sníží správní
orgán poplatek podle této položky o 50%.
Každou započatou stránkou se rozumí
vydaná stránka formátu A4 a menší.
Položka 145
Za vysvědčení o právní způsobilosti
k uzavření manželství v cizině
Kč 500,-
Položka 146
a) Vydání cestovního pasu Kč 750,-
- osobám do 15 let Kč 250,-
b) Vystavení cestovního průkazu (náhradního cestovního dokladu) k cestě do České republiky a zpět Kč 250,-
c) Provedení změn v cestovním pase Kč 150,-
d) Prodloužení platnosti nebo provedení změn v cestovním průkazu (náhradním cestovním dokladu) k cestě do České republiky a zpět Kč 50,-
e) Vystavení průvodního listu pro přepravu
tělesných pozůstatků člověka
Kč 100,-
Od poplatku podle této položky je osvobozeno vydání
diplomatických a služebních pasů.
Položka 147
Vystavení cestovního průkazu k návratu
do České republiky osobám s trvalým
bydlištěm v České republice Kč
75,-
Položka 148
Vydání potvrzení k dovozu, průvozu
nebo vývozu vysílacích radiových stanic
Kč 600,-
Poplatek podle této položky se vybere jen v případě,
že nebylo vydáno povolení ke zřízení
a provozování nebo přechovávání
radiové vysílací stanice.
Položka 149
Potvrzení nebo písemné sdělení
o pobytu osob Kč 150,-
Poplatek podle této položky se vybere za potvrzení
nebo písemné sdělení údajů
o každé osobě v něm uváděné.
Položka 150
a) Vydání osvědčení o českém státním občanství Kč 150,-
b) Vydání potvrzení o českém
státním občanství Kč 300,-
Položka 151
Vydání zbrojního průvodního
listu pro průvoz
a) každé zbraně podléhající registraci Kč 500,-
b) střeliva Kč 100,-
1. Od poplatku podle této položky jsou osvobozeni
cizinci, kteří přijedou do České
republiky na pozvání nebo se souhlasem vlády
České republiky nebo Parlamentu České
republiky. Od poplatku jsou dále osvobozeny osoby, které
se zúčastní mezinárodních soutěží,
jejichž součástí je sportovní
střelba.
2. Od poplatku podle této položky jsou osvobozeny
zbrojní průvodní listy pro průvoz
na zbraně získané jako ceny ve střeleckých
nebo podobných soutěžích.
Položka 152
a) Za kontrolu a potvrzení lodních dokladů
(deník provozu lodi, strojní, radio, zdravotní,
olejů, návštěv českých a cizích občanů) Kč 200,-
b) Za potvrzení zápisu o nalodění a vylodění
v deníku posádky Kč 200,-
c) Za potvrzení zápisu o nalodění a vylodění
v námořní knížce Kč 100,-
d) Za potvrzení námořního protestu Kč 600,-
e) Za vystavení prozatímního listu na provoz
lodi Kč 2 000,-
Poplatek podle písmene b) této položky se vybere
jen jednou, a to bez ohledu na počet razítek vyznačených
v deníku posádky.
Položka 153
Za podání žádosti
a) o povolení dlouhodobého nebo trvalého pobytu Kč 200,-
b) o vystavení výpisu z evidence Rejstříku
trestů Kč 200,-
Položka 154
Za podání žádosti o zápis matriční
události v cizině do Zvláštní
matriky v Brně Kč 200,-
Předmět Položka
Podání žádosti v daňovém nebo celním řízení 1
Nahlédnutí do matrik, živnostenského rejstříku, rejstříku trestů 2
Opisy, ověření, osvědčení, potvrzení, státní občanství 3 - 9
Změna jména 10
Manželství 11, 12
Lovecký lístek 13
Rybářský lístek 14
Náhradní doklady, občanské průkazy 15
Stavební řízení a místní šetření 16 19
Loterie a hrací přístroje 20
Oprávnění k podnikání 21
24
Vozidla, zbrojní průkazy, řidičské
průkazy, povolovací řízení
v silniční dopravě, zvláštní
užívání pozemních komunikací
25 34
Vnitrozemská plavba, námořní plavba,
letecká doprava, drážní doprava 35
57
Hornická činnost 58 a 59
Puncovnictví 60
Řízení podle zákonů o ochraně hospodářské soutěže a zadávání veřejných zakázek 61 a 62
Dluhopisy, hypoteční zástavní listy, obchodování s cennými papíry, burzy, povolení v pojišťovnictví 63 a 64
Periodický tisk, registrace nebo licence na rozhlasové
a televizní vysílání 65 a 66
Veterinární povolení, osvědčení, ověření chmele, šlechtitelská osvědčení, ochrana a registrace odrůd rostlin a plemen zvířat, registrace přípravků na ochranu rostlin, révové víno 67 92
Licence v zahraničním obchodě, obchod s vojenským materiálem 93 - 95
Řízení podle atomového zákona 96 a 97
Radiové stanice 98
Cestovní doklady, pobyt cizinců, víza na hranicích republiky, registrace námořnické knížky 99 - 102
Katastr nemovitostí 103 a 104
Normalizace a měření 105 a 106
Celní řízení 107 - 109
Řízení před Úřadem průmyslového
vlastnictví 110 - 127
Registrace léčivých přípravků,
povolení výroby a distribuce léčiv
128 - 131
Konzulární poplatky 132 - 154.".
1. Pro poplatky splatné před účinností
tohoto zákona platí dosavadní předpisy.
Pokud poplatník zaplatil před účinností
tohoto zákona poplatek splatný až po nabytí
účinnosti tohoto zákona, případný
rozdíl mezi zaplacenou částkou a novou výší
poplatku se vypořádá postupem podle §
6 zákona o správních poplatcích, jde-li
o nedoplatek, anebo podle § 8 zákona o správních
poplatcích, jde-li o přeplatek.
2. Za vydání cestovního dokladu podle položky 99 písm. a) sazebníku vybere správní orgán poplatek ve výši 50%, vydává-li do 31. 12. 1997 cestovní doklad náhradou za cestovní doklad vydaný podle zákona č. 216/1991 Sb., o cestovních dokladech a cestování do zahraničí, jehož doba platnosti byla omezena na dobu čtyř let.
Zákon České národní rady č.
591/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně,
ve znění zákona č. 10/1993 Sb., zákona
č. 60/1995 Sb. a zákona č. 149/1996 Sb.,
se mění takto:
"V § 11 se vypouští odstavec 2 a zároveň
se ruší označení odstavce 1.".
Obecná část
Správní poplatky jsou upraveny zákonem ČNR č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích, ve znění zákona č. 85/1994 Sb., zákona č. 273/1994 Sb., zákona č. 36/1995 Sb., zákona č. 118/1995 Sb. a zákona č. 160/1995 Sb., a zákona č. 301/1995 Sb. Úplné znění zákona o správních poplatcích bylo vyhlášeno ve Sbírce zákonů pod číslem 20/1996.
Navrhovaná novela samotného zákona o správních poplatcích
- zpřesňuje stávající právní úpravu a nepředstavuje věcnou změnu (návrh § 6 odst. 1 a 3, § 8 odst. 4 a 6, § 9 odst. 1 písm. c), odst. 2 písm. d) a odst. 5),
- reaguje na devizový zákon, na základě něhož ČNB již neuveřejňuje kurs valut používaný do 16. 10. 1995 pro přepočet cizí měny na českou měnu a naopak (návrh §7 odst. 2 až 5),
- doplňuje ustanovení, na základě něhož realizuje správní orgán rozhodnutí o vrácení poplatku zaplaceného kolkovou známkou ze zvláštního účtu, který je mu zřízen podle §7 odst. 7 zákona,
- doplňuje ustanovení o placení poplatku tak, že se stanoví lhůta pro odvolání proti výzvě k zaplacení správního poplatku odlišně proti obecné úpravě stanovené zákonem o správě daní a poplatků.
Sazebník správních poplatků obsahující jednotlivé úkony správních orgánů, které jsou předmětem správních poplatků, včetně sazeb poplatků, se navrhuje v úplném znění. Důvodem pro tento postup je návrh většího počtu nových zpoplatňovaných úkonů a změn, popř. doplnění, stávajících úkonů obsažených v sazebníku. Změny, doplnění a nově navrhované zpoplatňované úkony jsou obsaženy v nových právních úpravách jednotlivých úseků státní správy již Parlamentem přijatých nebo předložených k projednání. Časté změny sazebníku správních poplatků jsou v přímé souvislosti se změnami a úpravami v jednotlivých oblastech státní správy. Na tyto změny reaguje z podnětu jednotlivých státních orgánů předložený návrh sazebníku správních poplatků. V některých případech dochází ke změnám sazeb poplatků tak, aby odpovídaly sazbám uplatňovaným za obdobná řízení v zahraničí (části V, VIII a IX sazebníku). Jde zejména o řízení před Úřadem průmyslového vlastnictví, řízení prováděná orgány Ministerstva zemědělství podle zákona č. 92/1996 Sb., o odrůdách, osivu a sadbě pěstovaných rostlin, a řízení před Ministerstvem zdravotnictví o registraci léčivých přípravků apod.
Zvýšení sazby poplatku je navrhováno v některých případech, kdy z důvodu změny nebo doplnění právních úprav obsažených ve zvláštních zákonech se stalo zpoplatňované řízení složitějším a tudíž i finančně náročnějším, např. řízení před Úřadem průmyslového vlastnictví, řízení o cenných papírech a řízení podle zákona o investičních společnostech a investičních fondech.
V sazebníku se navrhuje sjednocení sazeb poplatků pro cizince a české občany. Ruší se zmocnění k vybrání poplatku násobkem stanovené sazby z důvodů porušení povinnosti poplatníkem. Porušení povinností bude nadále řešeno jen podle zvláštních předpisů mimo právní úpravu správních poplatků. V souvislosti se zařazením nových zpoplatňovaných úkonů do návrhu sazebníku, dochází i ke změnám v číslování jednotlivých položek. Pro srovnání návrhu se současnou právní úpravou jsou změny podrobněji vyznačeny ve zvláštní části důvodové zprávy k sazebníku.
Navrhovaná úprava je slučitelná se
systémy obdobného zpoplatnění úkonů
státní správy zavedenými ve státech
Evropské unie.
Finanční dopad
Výnos ze správních poplatků činil za rok 1995 1,711 mld Kč, a to včetně výnosu cca 880 mil. Kč ze správních poplatků placených kolkovou známkou.
Za rok 1996 bylo vybráno na správních poplatcích 1,552 mld. Kč, z toho kolkovou známkou byly zaplaceny správní poplatky v částce cca 750 mil. Kč.
Předpokládá se zvýšení výnosu ze správních poplatků v důsledku navrhované právní úpravy, a to o cca 150 mil. Kč z důvodu zavedení nových položek sazebníku. Výnos ze správních poplatků včetně jeho zvýšení však závisí na počtu požadovaných a provedených zpoplatňovaných úkonů orgány státní správy.
Ve výnosu ze správních poplatků není zahrnuta částka vybraných správních poplatků českými zastupitelskými úřady v zahraničí; jde cca o 250 mil. Kč ročně. Tato částka je od roku 1968 se souhlasem Ministerstva financí součástí rozpočtových příjmů Ministerstva zahraničních věcí.
Ve výnosu není rovněž zahrnuta částka
vybraných správních poplatků, které
jsou příjmem územních rozpočtů.
Jde o správní poplatky vybrané okresními
úřady a orgány obcí.
Zvláštní část
Navrhované změny a doplnění zákona
K bodu 1
Proti výzvě správního orgánu
k zaplacení správního poplatku lze podat
odvolání ve lhůtě stanovené
v § 48 zákona č. 337/1992 Sb., o správě
daní a poplatků, ve znění pozdějších
předpisů.
Pro poplatkové řízení se navrhuje
zkrácení lhůty pro odvolání
ze 30 dnů na 15 dnů. Návrh odpovídá
lhůtě k zaplacení správního
poplatku. Podané odvolání proti výzvě
nemá odkladný účinek, proto lze předpokládat
zkrácení poplatkového řízení
v důsledku navrhované úpravy lhůty
pro odvolání. Výzva se uplatňuje jen
pro správní poplatky stanovené v sazebníku
pevnou sazbou. Důvodem k odvolání může
být skutečnost, že výzva k zaplacení
je doručena osobě, která není poplatníkem,
nebo je správním orgánem požadována
částka, která není zákonem
stanovena, popřípadě další omyly
správního orgánu. Jen ve výjimečných
případech, kde to připouští sazebník,
může správní orgán snížit
poplatek nebo upustit od jeho vybrání.
Odstavec 3 je upřesněn tak, aby bylo výslovně
stanoveno, že správní orgán uzná
zaplacení poplatku po zákonem stanovených
lhůtách, nebylo-li pravomocně rozhodnuto
o zastavení řízení.
Dále se navrhuje doplnit ustanovení tak, že
nelze řízení zastavit pro nezaplacení
správního poplatku případech, kde
to zvláštní předpis nepřipouští.
Zvláštním předpis upravuje řízení,
které je zpoplatněno správním poplatkem.
K bodu 2 a 3
Navrhovaná změna souvisí s novým devizovým
zákonem a postupem ČNB, která již nevydává
kursovní lístek s údaji o kursu valut - nákup.
Nejde o věcnou změnu, nýbrž reakci na
stávající skutečnosti v devizové
oblasti.
K bodu 4
Vzhledem k tomu, že správní orgány vybírají
správní poplatky na účet státního
rozpočtu zřízený pro ně Ministerstvem
financí u České národní banky,
je racionální, aby z tohoto účtu realizovaly
i případné vratky správního
poplatku placeného kolkovou známkou. Dosud za Českou
republiku realizoval rozhodnutí o vrácení
poplatku placeného kolkovou známkou Finanční
úřad pro Prahu 1. Obdobný postup je již
zaveden zákonem č. 36/1995 Sb., pro soudní
poplatky. Pokud nemá správní orgán
zřízen zvláštní účet
(vybírá poplatky pouze kolkovou známkou),
navrhuje se, aby poplatky vracel místně příslušný
finanční úřad podle sídla správního
orgánu, a to z účtu pro správní
poplatky.
Současně je v tomto bodě upřesněno
ustanovení stávající právní
úpravy, kdy ani záporné vyřízení
žádosti atp., není důvodem pro vrácení
zaplaceného poplatku. Nejde o věcnou změnu
zákona. Vztahuje se jen na případy, kdy poplatek
je splatný při podání (žádost,
návrh, podnět, oznámení a přihláška).
Dále je upřesněno, ve kterých případech
nerozhoduje správní orgán o částečném
vrácení správního poplatku. Dosavadní
znění nezajišťovalo jednoznačný
postup správních orgánů.