V kapitole ministerstva dopravy a spojů byl v roce 1996
vynaložen největší objem - téměř
30% - celkových investičních výdajů
státního rozpočtu. Z nich převažující
část, téměř 9,6 mld. Kč,
směřovala na výstavbu dálnic a silnic;
struktura investic podle jednotlivých dopravních
segmentů je zřejmá z následující
tabulky:
Tabulka č. 48
v mil. Kč | Skutečnost 1995 | Skutečnost 1996 | Index 96/95 | |
Investiční výdaje celkem | 12 571 | 13 670 | 108,7 | |
v tom: | ||||
- silnice | 4 084 | 4 678 | 114,5 | |
- dálnice | 4 857 | 4 880 | 100,5 | |
- železnice | 3 221 | 3 456 | 107,3 | |
- letecká dopravní infrastruktura | 336 | 460 | 136,9 | |
- ostatní | 73 | 196 | 268,5 |
Grafické znázornění čerpání
kapitálových výdajů v průběhu
let 1995 a 1996 potvrzuje skutečnost, že nejvyšší
čerpání těchto výdajů
se soustřeďuje zejména do závěru
roku:
Graf č. 17
Pozn.: Údaje podle pokladního plnění
státního rozpočtu, vč. investic poskytovaných
z kap. VPS do místních rozpočtů (v
SZÚ převedeny do rozpočtů okresních
úřadů a obcí)
Růst kapitálových výdajů územních
rozpočtů byl ovlivněn zejména
potřebou řešení oblasti bytové
výstavby a zanedbané infrastruktury obcí.
Proto také rozhodující část
- téměř 93% těchto výdajů
- byla vynaložena obcemi, které svůj investiční
rozvoj financovaly jednak vyššími příjmy,
ale také vyššími objemy úvěrů
a půjček a z výnosů emisí komunálních
obligací; u okresních úřadů
došlo v roce 1996 k útlumu investiční
výstavby.
Stejně jako v předchozích letech i v roce
1996 se na investičních výdajích rozpočtů
okresních úřadů a obcí značnou
měrou podílel státní rozpočet.
Jeho podíl na financování investičních
potřeb místních rozpočtů činil
zhruba 20%. Prostředky k zajištění dalších
potřeb byly formou rozpočtových opatření
uvolněny i z rozpočtů ústředně
řízených kapitol.
Ze státních prostředků bylo zajištěno
především financování staveb
významných pro rozvoj příslušného
území a schválených ve státním
rozpočtu na rok 1996. Jednalo se zejména o stavby
v odvětvích zdravotnictví, školství
a dopravy, které představovaly významnou
část investičních výdajů
územních rozpočtů. Ze státního
rozpočtu bylo k jejich zabezpečení uvolněno
celkem 2, 8 mld. Kč. Významná byla účast
rozpočtových prostředků i na výstavbě
a obnově silniční sítě statutárních
měst či na obnově vozidel městské
hromadné dopravy. Na výstavbu pražského
Metra byla z kapitoly VPS vynaložena 1 mld. Kč.
Do vybraných regionů (severní Čechy,
okres Sokolov, severní Morava a pražská aglomerace)
byly směrovány dotace na komunální
ekologii ve výši 0,6 mld. Kč s cílem
snížení znečištění
životního prostředí. Jednalo se převážně
o investiční akce k ozdravění ovzduší
(přestavba vytápění), o výstavbu
a technickou obnovu vodovodů a úpraven vody či
o výstavbu kanalizací a čističek odpadních
vod. Pozornost byla věnována i revitalizaci vodních
toků a nádrží apod.
Na podporu nové bytové výstavby, která
je velmi citlivou oblastí, státní rozpočet
poskytl prostředky ve výši 2,2 mld. Kč,
dalších 275 mil. Kč získaly obce na
modernizaci bytového fondu formou návratné
finanční výpomoci ze státního
rozpočtu, která je splatná do 10 let. Téměř
1 00 mil. Kč činily v roce 1996 dotace na protiradonová
opatření.
V rámci programu zkvalitnění škol a
školských zařízení, jehož
gestorem je ministerstvo školství, mládeže
a tělovýchovy, bylo v uplynulém roce vyčerpáno
územními orgány 1,6 mld. Kč.
Účelové prostředky směřovaly
dále např. do odvětví sociální
péče k řešení havarijních
stavů zařízení či do oblasti
kultury, kde byly využity k financování programu
záchrana architektonického dědictví
a na ochranu vybraných památkových objektů.
4. Zajišťování likvidity státního
rozpočtu
Platný zákon o České národní
bance neumožňuje centrální bance poskytovat
státu přímý úvěr na
krytí schodku státního rozpočtu. Krátkodobý
schodek státního rozpočtu, vzniklý
v důsledku dočasného nesouladu běžných
rozpočtových příjmů a výdajů,
je proto kryt prodejem státních pokladničních
poukázek (SPP) na mezibankovním trhu.
Toto opatření je každoročně využíváno
zejména v lednu v důsledku pomalejšího
rozběhu rozpočtových příjmů
na počátku roku v porovnání s výdaji.
Později se situace obvykle stabilizuje.
V roce 1996 proto vydalo ministerstvo financí 2. ledna
emisi SPP určenou k překonání dočasného
nesouladu mezi příjmy a výdaji státního
rozpočtu v objemu 7 mld. Kč. S náběhem
rozpočtových příjmů v průběhu
ledna byla část emise odkoupena zpět do portfolia
MF. K řešení výkyvů v běžném
hospodaření státního rozpočtu
v ostatních měsících roku 1996 byly
na nezbytnou dobu prodávány poukázky z portfolia
MF v objemu odpovídajícím očekávanému
vývoji příjmů a výdajů
státního rozpočtu.
V únoru a dubnu bylo několikrát nutno nouzově
využít automatického jednodenního prodeje
SPP z portfolia ministerstva financí České
národní bance. Na základě této
zkušenosti bylo rozhodnuto zvýšit bezpečnostní
rezervu pro neočekávané propady v denním
plnění státního rozpočtu z
1 mld. Kč na 3 mld. Kč.
Situace na mezibankovním trhu ve druhé polovině
roku prakticky neumožňovala v případě
příznivého vývoje salda státního
rozpočtu odkupovat poukázky zpět do portfolia
ministerstva. To vedlo ke vzniku vysokých krátkodobých
přebytků a nutnosti termínových prodejů
SPP s dohodnutým zpětným odkupem.
Celkový nominální objem výpůjček
SPP na krytí běžného schodku hospodaření
státního rozpočtu v roce 1996 dosáhl
150,89 mld. Kč; z toho byly v primárních
aukcích prodány SSP za 37,988 mld. Kč, poukázky
v hodnotě 112,902 mld. Kč byly prodány z
portfolia MF. Celkové splátky za rok 1996 činily
149,262 mld. Kč, částka 1,628 mld. Kč
byla po skončení roku převedena na bilanční
účet roku 1996 ke krytí konečného
schodku státního rozpočtu za rok 1996.
IV. VYČÍSLENÍ PŘEVODU NA ZVLÁŠTNÍ
ÚČET DŮCHODOVÉHO POJIŠTĚNÍ
VE STÁTNÍCH FINANČNÍCH AKTIVECH
Vyčíslení se řídilo postupem
stanoveným přílohou k usnesení vlády
č. 530/1995 ke státnímu rozpočtu na
rok 1996, zákonem č. 160/1995, konkrétně
článkem III (§ 2 a § 25b zákona
č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální
zabezpečení a příspěvku na
státní politiku zaměstnanosti), článkem
XV. (§ 18 odst. 2 rozpočtových pravidel republiky)
a zákonem č. 155/1995 Sb., o důchodovém
pojištění. Kritériem vyčíslení
bylo hledisko legislativní a věcné, tj. co
patří do výnosu pojistného na důchodové
pojištění a co do výplaty dávek
důchodového pojištění a správních
výdajů spojených s výplatou důchodů,
nikoliv plnění závazných ukazatelů
státního rozpočtu.
Příjmy z pojistného na sociální
zabezpečení a příspěvku na
státní politiku zaměstnanosti byly již
v průběhu rozpočtového roku klíčovány
a výnos připadající na důchodové
pojištění byl převáděn
na samostatný příjmový účet
pojistného důchodového pojištění
vedený jednotlivými správami sociálního
zabezpečení. Předmětem klíčování
příjmů nejsou přirážky
k pojistnému (za nedodržování předpisů
o bezpečnosti a ochraně zdraví při
práci zaměstnavatelem) a odečítány
jsou vratky dávek nemocenského pojištění.
Na samostatný účet pojistného důchodového
pojištění je naopak kromě výnosu
pojistného převáděna i poměrná
část pokut a penále propočtená
z celkového výnosu pokut a penále podle dílčí
sazby pro důchodové pojištění.
Příjmy z pojistného na důchodové
pojištění tedy nejsou výsledkem prostého
propočtu podle sazby pojistného na důchodové
pojištění (26% z celkových 34%). K vyššímu
výnosu pojistného na důchodového pojištění
přispělo v roce 1996 specificky i to, že většina
plátců plnila své odvodové povinnosti
v lednu 1996 za prosinec 1995, kdy ještě platila sazba
vyšší (27,2% pro důchodové pojištění
z obecných 35%).
Samostatný účet pojistného na důchodové
pojištění vykazuje za rok 1996 stav 133
927 012 tis. Kč, z toho u České správy
sociálního zabezpečení 129 762 654
tis. Kč.
Výdaje na důchody v celkové výši
126 796 744 tis. Kč byly propočteny z údajů
bankovních účtů vedených správci
sociálního zabezpečení pro důchody
tak, že byly očištěny:
- u České správy sociálního
zabezpečení o výdaje na spoje k výplatě
důchodů ve výši 313 352 tis. Kč,
vyplacené pohřebné ve výši 282
tis. Kč, vratky důchodů z minulých
let ve výši 51 032 tis. Kč a byly odečteny
výdaje na zvýšení důchodů
pro bezmocnost ve výši 727 096 tis. Kč;
- u ostatních správců byly rovněž
odečteny výdaje na zvýšení důchodů
pro bezmocnost v celkové výši 4 062 tis. Kč
a u vojenské správy sociálního zabezpečení
i výdaje na dávky sociální péče
ve výši 2 203 tis. Kč vykazované v rámci
výdajů na důchody.
Výdaje na civilní správu důchodové
služby byly propočteny jako poměrná
část z celkových neinvestičních
nedávkových výdajů (včetně
vratek záloh výdajů na spoje) a výdajů
na investice České správy sociálního
zabezpečení jejich vynásobením koeficientem
0,8553. Tento koeficient je určen přílohou
k usnesení vlády č. 530/1995 a byl odvozen
od sazeb pojistného na důchodové a nemocenské
pojištění, jejichž systémy Česká
správa sociálního zabezpečení
obhospodařuje.
Procento "správní režie", tzn. podíl
takto propočtených správních výdajů
důchodového pojištění na výdajích
na důchody u České správy sociálního
zabezpečení činil za rok 1996 2,17%. Pomocí
příslušného koeficientu 0,0217 byly
vypočteny i správní výdaje necivilních
správ sociálního zabezpečení
v rámci Ministerstva obrany, Ministerstva vnitra a Vězeňské
služby Ministerstva spravedlnosti. Celkové správní
výdaje důchodového pojištění
v ČR činí 2 746 305 tis. Kč.
Podrobná kvantifikace příjmů z pojistného
na důchodové pojištění, výdajů
na důchody a správní výdaje důchodové
služby je patrná z tohoto přehledu:
Tabulka č. 49 | v tis. Kč |
Položka | |||||
Příjmy z pojistného celkem | 174 315 546 | 168 887 361 | 1 843 262 | 3 119 389 | 465 534 |
Z toho: na důchodové pojištění | 133 927 012 | 129 762 654 | 1 421 178 | 2 387 613 | 355 567 |
Výdaje na důchody | 127 578 934 | 124 164 692 | 1 902 592 | 1 362 557 | 149 093 |
Z toho: zvýšení pro bezmocnost | 731 158 | 727 096 | 1 977 | 1 713 | 372 |
Vratky důchodů z minulých let | 51 032 | 51 032 | 0 | 0 | 0 |
Výdaje na důchody celkem | 126 796 744 | 123 386 564 | 1 900 615 | 1 360 844 | 148 721 |
Výdaje správní ČSSZ | 3 181 626 | 3 181 626 | |||
v tom: neinvestiční | 2 371 688 | 2 371 688 | |||
investiční | 809 938 | 809 938 | |||
Vratky záloh na spoje | 57 221 | 57 221 | |||
Výdaje správní ČSSZ celkem | 3 124 405 | 3 124 405 | |||
Správní výdaje důch. poj. ČSSZ | 2 672 304 | 2 672 304 | |||
Koeficient | 0,0217 | 0,0217 | 0,0217 | 0,0217 | 0,0217 |
Správní výdaje necivilních správ | 74 001 | 41 243 | 29 530 | 3 227 | |
Výdaje na důchody a správu | 129 543 049 | 126 058 868 | 1 941 858 | 1 390 374 | 151 948 |
Rozdíl příjmů a výdajů | 4 383 963 | 3 703 786 | -520 680 | 997 239 | 203 619 |
Rozdíl příjmů z pojistného
na důchodové pojištění, výdajů
na dávky důchodového pojištění
a správních výdajů spojených
s výplatou důchodů za rok 1996 ve výši
4 383 963 tis. Kč se převádí na zvláštní
účet státních finančních
aktiv pro důchodové pojištění.
Původní odhad převáděné
částky byl mnohem nižší (2,5 až
2,9 mld. Kč). Saldo výsledného zúčtování
bylo ovlivněno výše popsanými skutečnostmi.
Příčinou na straně příjmů
byla zejména skutečnost, že v lednu 1996 bylo
vyšší inkaso v důsledku platby pojistného
za prosinec 1995 na vyšší sazbu 27,2% platnou
do konce roku 1995. Na straně výdajů mělo
největší vliv nižší než
původně předpokládané (a ve
státním rozpočtu na rok 1996 uvažované)
zálohování a finanční zajištění
plynulosti výplat důchodů v prvních
kalendářních dnech roku 1997 (o cca 1,8 mld.
Kč). Původně se také neuvažoval
odečet výdajů na zvýšení
důchodů pro bezmocnost ve výši cca 731
mil. Kč, které je vypláceno podle zákona
č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení
v platném znění jako dávka důchodového
zabezpečení. Zvýšení důchodů
pro bezmocnost je součástí vypláceného
důchodu a je i rozpočtováno v rámci
výdajů na důchody. Není ovšem
podle zákona č. 155/1995 Sb., o důchodovém
pojištění dávkou důchodového
pojištění. Proto by jeho ponechání
ve výdajích kolidovalo s přesnou dikcí
zákona, kde se hovoří jen o porovnávání
pojistného na důchodové pojištění
a výdajů na dávky důchodového
pojištění.
a) Zpráva o činnosti kontrolních orgánů
ministerstva financí a územních finančních
orgánů za rok 1996
b) Zpráva o činnosti celních orgánů
ministerstva financí v roce 1996
c) Zpráva o opatřeních ministerstva financí
v oblasti cen v roce 1996
a) ZPRÁVA O ČINNOSTI KONTROLNÍCH ORGÁNŮ
MINISTERSTVA FINANCÍ A ÚZEMNÍCH FINANČNÍCH
ORGÁNŮ ZA ROK 1996
1. Výsledky činnosti v oblasti působnosti
ministerstva financí
Kontrolní činnost v působnosti ministerstva
financí (dále jen ministerstvo) je prováděna
odborem kontroly ministerstva a na finančních ředitelstvích
odděleními finančních revizí
a odděleními kontroly cen. Jde o kontrolu vnější
(rozpočtovou, včetně dotací, cenovou,
devizovou) a vnitřní (čl. 83 Evropské
dohody).
Působnost vnější kontroly je dána
především rozpočtovými pravidly
republiky, zákonem o územních finančních
orgánech a zákonem o působnosti orgánů
České republiky v oblasti cen.
Kontrolovanými subjekty jsou ministerstva a ostatní
ústřední orgány státní
správy, rozpočtové a příspěvkové
organizace, státní fondy, nadace, obchodní
společnosti, státní podniky, družstva,
občanská sdružení, okresní úřady
a obce, fyzické osoby (podnikatelé) apod.
Odbor kontroly dále zabezpečuje výkon vnitřní
kontroly a vyřizování stížností
občanů a petic v rámci ministerstva.
Souhrnné výsledky kontrolní činnosti
za rok 1996 u podnikatelských subjektů a v rozpočtové
sféře jsou uvedeny v následující
tabulce:
Tab. č. 1
FŘ v Brně | 23 | 161 149 | 10 | 314 453 | 10 | 1 200 |
FŘ v Českých Budějovicích | 18 | 20 350 | 7 | 2 549 | 1 | 100 |
FŘ v Hradci Králové | 16 | 84 500 | 9 | 18 019 | 5 | 930 |
FŘ v Ostravě | 24 | 287 682 | 7 | 2 442 | 3 | 1 150 |
FŘ v Plzni | 16 | 86 598 | 18 | 89 810 | 3 | 60 |
FŘ pro hl. m. Prahu | 30 | 1 330 239 | 2 | 450 | 2 | 1 100 |
FŘ v Praze | 27 | 375 383 | 9 | 30 720 | 5 | 0 |
FŘ v Ústí nad Labem | 14 | 1 596 000 | 13 | 77 013 | 0 | 0 |
odbor kontroly MF | 13 | 44 266 | ||||
Celkem rok 1996 | 168 | 3 941 901 | 88 | 579 722 | 29 | 4 540 |
Celkem rok 1995 | 204 | 2 952 474 | 44 | 149 334 | 38 | 6 208 |
Celkem rok 1994 | 249 | 4 279 407 | 94 | 215 094 | 52 | 9 345 |
Celkem rok 1993 | 262 | 4 175 468 | 45 | 98 757 | 22 | 4 000 |
Úkolem finančních revizí je ověření
plnění daňových povinností
v souladu s obecně závaznými právními
předpisy včetně úplnosti, průkaznosti
a správnosti vedení účetnictví.
Revize jsou prováděny především
u významnějších obchodních společností
(akciových společností, společností
s ručením omezeným), státních
podniků, družstev a vybraných fyzických
osob včetně personálně a kapitálově
propojených subjektů. Na tyto revize bylo v roce
1996 cca 70 - 80% odborné kapacity oddělení
finančních revizí (při celkovém
počtu cca 140 revizních pracovníků):
U podnikatelských subjektů bylo provedeno 168
finančních revizí s daňovým
obsahem, které prokázaly negativní ovlivnění
hospodářského výsledku (zisku nebo
ztráty) ve výši cca 3,9 mld. Kč.
Ke snižování hospodářského
výsledku docházelo především
neoprávněným zvyšováním
nákladů (např. pomocí nesprávného
odpisování hmotného a nehmotného majetku,
různými operacemi s cennými papíry,
zahrnováním výdajů na investice),
nezaúčtováním všech výnosů
(zejména při dodávkách zboží
do zahraničí) resp. jejich nedoloženým
snižováním. Ovlivňování
nákladů a výnosů bylo prováděno
rovněž chybným časovým rozlišováním
při finančním pronájmu s následnou
koupí najaté věci (finanční
leasing), různými transakcemi za použití
jiných než obvyklých cen, chybnou tvorbou rezerv
apod.
Za porušení povinností v oblasti účetnictví
bylo finančním úřadům podáno
29 podnětů k uložení pokut podle
zákona o účetnictví ve výši
cca 4,5 mil. Kč.
Porušování zákonných povinností
při vedení účetnictví bylo
zjišťováno u řady subjektů. Jako
příklad lze uvést neproúčtování
inventarizačních rozdílů do příslušného
účetního období, neprovádění
inventarizací majetku a závazků, nezaúčtování
všech účetních případů
daného účetního období, porušení
bilanční kontinuity mezi jednotlivými roky,
nedostatečnou ochranu účetních písemností
apod.
Výsledkem finančních revizí s daňovým
obsahem byly podněty ke změně vyměřovacího
základu také dalších daní, např.
daně darovací, daně z příjmů
vybírané zvláštní sazbou, daně
z přidané hodnoty, silniční daně,
a to v celkové výši cca 199 mil. Kč.
Orgánům činným v trestním řízení
bylo předáno 8 oznámení o podezření
z trestné činnosti. Na vyžádání
těchto orgánů pak bylo provedeno 7 finančních
revizí.
Za porušení povinností kontrolovaných
osob vyplývajících ze zákona o státní
kontrole, byla uložena 1 pořádková
pokuta.
Z provedených kontrol vyplynula následující
hlavní zjištění:
V oblasti kontroly hospodaření s rozpočtovými
prostředky (včetně dotací)
bylo provedeno celkem 88 finančních kontrol, při
kterých bylo zjištěno neoprávněné
použití nebo zadržení prostředků
státního rozpočtu ve výši cca
580 mil. Kč. Kromě toho byly zjištěny
rozsáhlé nedostatky v hospodárnosti a efektivnosti
použitých prostředků státního
rozpočtu (§ 30 vyhlášky č. 205/1991
Sb.) ve výši cca 230 mil. Kč, které
byly podnětem pro řídící orgány
k přijetí účinných opatření.
Z toho oddělení finančních revizí
finančních ředitelství zabezpečila
75 kontrol orientovaných v souladu s požadavky ministerstva
na hospodaření s prostředky státního
rozpočtu převážně u okresních,
městských a obecních úřadů,
u rozpočtových a příspěvkových
organizací.
Přehled finančních revizí a kontrol
v rozpočtové sféře provedených
odděleními finančních revizí
finančních ředitelství a odborem kontroly
ministerstva za rok 1996 je uveden v tabulce č. 1.
Z věcného hlediska výsledky kontrolních
zjištění potvrzovaly:
- neoprávněné čerpání
a použití účelových prostředků
státního rozpočtu, resp. jejich zadržování;
- nedodržení stanoveného postupu financování
a podmínek čerpání účelových
prostředků státního rozpočtu
poskytnutých v rámci systémových investičních
dotací okresními úřady jimi řízeným
organizacím;
- nedostatky ve vedení účetnictví;
- nedostatečnou nebo nesprávnou evidenci majetku;
- neoprávněné poskytování záloh
dodavatelům na investiční celky.
Mimo těchto kontrol byly provedeny i kontroly se specifickým
zaměřením.
Např. kontrola výdajů hospodářské
mobilizace prokázala překročení stanovených
limitů, porušení účelu vynaložených
rozpočtových prostředků, neprůkaznost
inventarizace a účetnictví o svěřeném
majetku. Výsledky kontroly potvrdily, že ministerstvo
hospodářství tuto oblast nedostatečně
řídilo. Také proto vláda rozhodla
o převodu kompetencí v oblasti hospodářské
mobilizace od 1. 11. 1996 z bývalého ministerstva
hospodářství na Správu státních
hmotných rezerv (zákon č. 272/1996 Sb.).
U kontroly dočasné správy státního
majetku po bývalé sovětské armádě
(u dvaceti okresních úřadů) byly hlavní
nedostatky zjištěny v neuplatňování
nájemného u majetku státu a tím v
krácení příjmů státního
rozpočtu (v objemu cca 1 mil. Kč) nebo byly příjmy
z nájemného ponechány v rozpočtu obcí
(cca 3 mil. Kč).
Také výsledky kontrol u vybraných nemocnic
v Brně signalizují rozsáhlý výskyt
porušování rozpočtové kázně
při používání účelových
investičních dotací, neprůkaznost
účetnictví, nedostatky při provozování
hospodářské činnosti a v nesprávně
vykázaném hospodářském výsledku
(neoprávněné zvýšení nákladů
- ztráty). Získané poznatky byly předány
k dalšímu využití ministerstvu zdravotnictví.
Dále jsou uvedeny počty provedených cenových
kontrol a výše uložených pokut:
Tab. č. 2
pro hl. m. Prahu | 12 | 1 281 | 0 | 0 | 1 | 141 | 12 | 1 140 | 1 091 | |||
v Praze | 17 | 4 263 | 1 | 1 037 | 3 | 0 060 | 13 | 2 166 | 97 | |||
v Českých Budějovicích | 31 | 3 224 | 0 | 0 | 2 | 723 | 30 | 2 501 | 2 476 | |||
v Plzni | 44 | 3 052 | 0 | 0 | 0 | 0 | 44 | 3 052 | 2 291 | |||
v Ústí nad Labem | 31 | 10 245 | 3 | 263 | 4 | 6 579 | 28 | 3 403 | 2 195 | |||
v Hradci Králové | 53 | 1 156 | 6 | 141 | 2 | 175 | 45 | 840 | 654 | |||
v Brně | 41 | 6 849 | 0 | 0 | 0 | 0 | 41 | 6 849 | 4 633 | |||
v Ostravě | 37 | 3 369 | 0 | 0 | 0 | 0 | 37 | 3 369 | 1 899 | |||
Celkem | 266 | 33 439 | 10 | 1 441 | 12 | 8 678 | 250 | 23 320 | 15 336 | |||
Ukončená odvolací řízení z roku 1995 | 4 | 5 220 | 5 | 892 | 4 | 1 005 | 965 | |||||
Celkem | 24 325 | 16 301 |
V cenové oblasti bylo realizováno
662 kontrolních akcí. Z toho bylo 278 akcí
provedeno na základě stížností
a podnětů občanů. V porovnání
s rokem 1995, kdy kontrolní orgány obdržely
193 podnětů a stížností, jde
téměř o dvojnásobný nárůst.
Za porušení zákona o cenách byly uloženy
pokuty ve výši 33,4 mil. Kč.
Počty provedených cenových kontrol a výše
pokut jsou uvedeny v tabulce č. 2.
Předmětem kontrolních akcí bylo zejména
dodržování pravidel věcného usměrňování
cen v oblasti tepelné energie, vodného a stočného,
zdravotnictví a svozu a likvidace tuhého domovního
odpadu.
Při porušení cenových předpisů
šlo zejména o kalkulaci neoprávněných
nákladů do cen tepelné energie, svozu a likvidace
tuhého domovního odpadu i vodného a stočného.
V některých případech o nezpracovávání
povinných kalkulací a o překračování
maximálních cen.
Mimořádnou akcí na základě
opakovaného zvyšování cen byla kontrola
dodržování věcného usměrňování
cen pohonných hmot. Z 22 kontrolovaných subjektů
v 50% byly uloženy pokuty za nedodržení povinnosti
vést a uchovávat kalkulace cen.
2. Kontrolní činnost územních
finančních orgánů
Správa daní byla od počátku roku 1996
vykonávána za zcela jiných podmínek
organizace práce oproti minulým letům. V
plné šíři byla zavedena správa
příjmů podle tzv. fází daňového
řízení. Cílem bylo zracionálnění
práce na finančních úřadech
a tím i docílení vyšší kvality
práce specializací pracovníků na určitou
konkrétní "fázi" daňového
řízení.
Vznikem Ústředního finančního
a daňového ředitelství v rámci
ministerstva financí byla dořešena organizační
struktura činnosti v oblasti správy daní,
což proběhlo bez dopadu do výdajů státního
rozpočtu.
Uzemní finanční orgány zabezpečily
v roce 1996 správu 172,3 7 mld. Kč příjmů
státního rozpočtu a obcí, což
je o 1,17 mld. Kč více než v roce 1995.
V roce 1996 se intenzivně pokračovalo v řešení
dislokace pracovišť územních finančních
orgánů a jejich vybavování, v rozšiřování
úloh automatizovaného daňového informačního
systému a s tím spojeného vybavování
výpočetní technikou a zabezpečovacími
systémy. Celkem byla v roce 1996 na činnost územních
finančních orgánů vynaložena
částka 5,096 mld. Kč, z toho 1,285 mld. Kč
činily výdaje investičního charakteru
a 3,811 mld. Kč výdaje neinvestiční.
V porovnání s rokem 1995 vzrostly celkové
výdaje o 0,399 mld. Kč (tj. o 8,5%), protože
se zvýšily veškeré neinvestiční
výdaje související s náborem dalších
1 070 zaměstnanců, ke kterému došlo
z důvodu nárůstu počtu poplatníků
a tím i pracnosti správy daně dědické,
darovací a z převodu nemovitostí, dále
z důvodu personálního posílení
výkonu kontrolní činnosti a pro zajištění
vybírání nezaplacených pokut, které
byly uloženy jinými orgány a předány
k vybrání, příp. vymáhání
finančním úřadům.
Státní příjmy spravované finančními
úřady vzrostly v porovnání s rokem
1995 o necelé 1%, výdaje na činnost územních
finančních orgánů vzrostly o 8,5%,
tzn. že podíl výdajů na 1 000 Kč
spravovaných příjmů vzrostl z 27,10
Kč v roce 1995 na 29,60 Kč v roce 1996 (tj. nárůst
o 9,2%). V minulých obdobích činil tento
nárůst 12,5%. Je proto patrné, že se
nepříznivý vývoj tohoto ukazatele
zpomaluje.
Kontrolní činnost zabezpečují u poplatníků
správci daní, tj. finanční úřady
podle zákona č. 337/1992 Sb., o správě
daní a poplatků ve znění pozdějších
předpisů. Cílem kontroly je zjistit nebo
prověřit daňový základ nebo
jiné okolnosti, které jsou rozhodné pro správné
stanovení daně u daňového subjektu.
V souvislosti s daňovým řízením
provádějí dále správci daní
u daňových subjektů místní
šetření.
V roce 1996 provedly finanční úřady
207 tis. kontrol a místních šetření
(pro srovnání v roce 1995 jich bylo 198 tis.) s
celkovou výší doměrků včetně
příslušenství 16,9 mld. Kč. Přehled
o vývoji výše doměrků od roku
1992 do roku 1996 je v následující tabulce.
Tab. č. 3
v roce 1992 | ||||
v roce 1993 | ||||
v roce 1994 | ||||
v roce 1995 | ||||
v roce 1996 |
Z tabulky je patrný celkový trend ve zvyšování
objemu doměrků, což svědčí
o vyšší účinnosti kontrolní
činnosti územních finančních
orgánů.
K 31. 12. 1996 bylo na základě kontrol doměřeno
celkem 8,1 mld. Kč bez příslušenství.
Na základě dodatečného daňového
přiznání a na základě kontrol
bylo celkem doměřeno 8,9 mld. Kč bez příslušenství.
Penále činilo celkem 8,1 mld. Kč. Přehled
doměrků a penále podle jednotlivých
daní za rok 1996 je uveden v následující
tabulce.
Tab. č. 4
Daň | ||||
Daň z přidané hodnoty | 1140 | 2537 | 3677 | 1929 |
Daň spotřební | -81 | 518 | 437 | 1470 |
Daň z příjmů právnických osob | -574 | 2399 | 1826 | 1488 |
Daň z příjmů srážkou § 36 | 7 | 33 | 40 | 77 |
Daň silniční | 16 | 33 | 49 | 107 |
Daň dědická | 0 | 0 | 0 | 0 |
Daň darovací | 0 | 0 | 0 | 15 |
Daň z převodu nemovitostí | 0 | 1 | 1 | 127 |
Ostat. Příjmy, odvody a poplatky | 10 | 125 | 135 | 360 |
CELKEM NOVÉ DANĚ - rozp. rep. | 518 | 5646 | 6164 | 5575 |
Daň z obratu | 231 | 210 | 441 | 217 |
Odvod ze zisku | -1 | 154 | 154 | -25 |
Odvod z objemu mezd | -1 | 1 | 1 | 553 |
Důchodová daň | -17 | 232 | 215 | 143 |
Daň z objemu mezd | 1 | 11 | 12 | 37 |
Ostat. Zrušené daně - rozp. rep. | -1 | 6 | 5 | 93 |
CELKEM STARÉ DANĚ - rozp. rep. | 212 | 615 | 827 | 1019 |
CELKEM ROZPOČET REPUBLIKY | 730 | 6261 | 6991 | 6593 |
Daň z příjmů fyz. osob z přiznání | -74 | 1204 | 1130 | 793 |
Daň z příjmů fyz. osob - záv. činnost | 40 | 468 | 507 | 427 |
Daň z nemovitostí | 43 | 19 | 62 | 136 |
CELKEM NOVÉ DANĚ - rozp. území | 8 | 1690 | 1699 | 1356 |
Daň z příjmů obyvatelstva | 1 | 152 | 153 | 93 |
Ostatní zruš. daně - rozp. úz. | 1 | 41 | 41 | 24 |
CELKEM STARÉ DANĚ - rozp. úz. | 1 | 192 | 194 | 117 |
CELKEM ROZPOČTY ÚZEMNÍ | 10 | 1883 | 1892 | 1473 |
CELKEM NOVÉ DANĚ | 526 | 7337 | 7863 | 6930 |
CELKEM STARÉ DANĚ | 214 | 807 | 1021 | 1136 |
CELKEM | 740 | 8144 | 8884 | 8066 |
Nedostatky s následným doměřením
daně zjistily kontroly ve všech oblastech daňové
soustavy. Zjištěné nedostatky nabývají
jiného charakteru, než bylo v minulosti. Na rozdíl
od dřívější doby, kdy k nedostatkům
docházelo především z neznalosti nebo
omylem, dochází stále častěji
ke krácení daňových povinností
vědomě a promyšleně. Daňové
subjekty do důsledků využívají
nedokonalých a často neprovázaných
ustanovení daňových a ostatních zákonů.
Jsou i náznaky toho, že po snížení
sazby penále podnikatelé, kteří již
nemají možnost opatřit si úvěr,
chápou penále jako úrok na vlastně
vypůjčený kapitál. Hodně subjektů
také zcela neodůvodněně spoléhá,
že jim penále bude prominuto. Je možné
dovozovat, že snížení sazby penále
nepřispělo ke zvýšení platební
kázně.
K daňovým podvodům dochází
u vzájemně propojených daňových
subjektů, které navzájem prodávají
zboží nebo poskytují služby, aniž
by zboží obíhalo nebo služby byly poskytnuty.
Transakce se provádějí v hotovosti a podle
dokladů se uskutečňují operace i ve
výši několika set mil. Kč. Ukazuje se,
že se jedná o činnost vysoce organizovanou
a velkého rozsahu, často za účasti
cizích státních příslušníků,
která spadá do obvodu působnosti i několika
finančních ředitelství. Kontrola je
účinná pouze při součinnosti
s dalšími finančními úřady
a s orgány celní správy. Vymožení
předepsané daňové povinnosti je většinou
nereálné, neboť vlastníci firem jsou
nezvěstní nebo mají trvalé bydliště
v cizině.
O tom, že došlo ke změně charakteru zjišťovaných
nedostatků svědčí mimo jiné
i to, že došlo k nárůstu počtu
případů, které finanční
úřady předaly k dalšímu šetření
orgánům činným v trestním řízení
pro podezření z trestného činu zkrácení
daně. Zatím co v roce 1995 to bylo 750 případů
v částce 3,5 mld. Kč, v roce 1996 se tento
počet zvýšil na 873 v částce
4 mld. Kč.
Ke kontrolám u jednotlivých daní lze uvést
následující:
Nejzávažnější nedostatky, se kterými
se správci daní při kontrolách
daně z příjmů fyzických a právnických
osob setkávají, je zejména krácení
tržeb nebo zatajení skutečných příjmů,
dále porušení časové souvislosti
v účtování nebo neprůkazné
účetnictví. Častým jevem je
i záměrné zničení účetnictví
nebo předložení dokladů od policie,
že bylo účetnictví odcizeno. Kontroly
dále zjišťují zkreslování
výdajů zaúčtováním dokladů
od neexistujících firem (nebo zaúčtování
zfalšovaných dokladů). Často se objevuje
i neuplatňování cen obvyklých při
sjednávání cen mezi ekonomicky a personálně
propojenými subjekty.
Správnost vykázaného základu daně
značně ovlivnili nedostatky zjištěné
v účetnictví, za které uložily
finanční úřady v 1 552 případech
pokuty podle zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví
v celkové výši 54,2 mil. Kč. Za neplnění
povinností nepeněžité povahy vyměřily
pokuty podle zákona č. 337/1992 Sb., o správě
daní a poplatků v 8 776 případech
v celkové výši 36,6 mil. Kč.
Nejčastěji zjišťovanými nedostatky
při kontrolách daně z příjmů
ze závislé činnosti a funkčních
požitků byla zejména sražená,
ale neodvedená daň. Daňový základ
byl snižován i tím, že do zdanitelné
mzdy nebyla zahrnována různá plnění
poskytovaná v souvislosti s pracovním poměrem
jak v peněžní, tak i v nepeněžní
formě nebo že docházelo k uplatňování
nezdanitelné části základu daně
na manžela (manželku) i když dosáhli vyšší
vlastní příjem než stanoví zákon
a daních z příjmů.
U silniční daně bylo zjištěno
zkreslení daňového základu zejména
chybným stanovením druhu motorového vozidla,
používání motorového vozidla
k podnikatelské činnosti, aniž byla přiznána
a zaplacena silniční daň nebo nesprávné
stanovení sazby daně. Dále byl zjišťován
nesoulad mezi údaji o hmotnosti, uvedenými v technických
průkazech a v daňových přiznáních.
Při kontrolách daně z přidané
hodnoty a spotřebních daní finanční
úřady zjistily především neoprávněné
uplatňování nároku na odpočet
daně na vstupu bez doložení daňovými
doklady, popřípadě uplatňování
nároku 2 x na základě jednoho daňového
dokladu a nevykázání daně na výstupu
za uskutečněná zdanitelná plnění
v daňovém přiznání. Častým
jevem bylo i uplatňování odpočtu na
základě daňového dokladu vystaveného
neexistující firmou nebo na základě
daňového dokladu vystaveného neplátcem
daně případně za služby poskytnuté
před registrací k DPH nebo u zboží nakoupeného
pro vývoz, kdy vývoz není prokázán
platným daňovým dokladem, tj. jednotnou celní
deklarací.
Při kontrole daně z nemovitostí byly
zjištěny rozdíly ve výměrách
přiznaných pozemků oproti údajům
v katastru nemovitostí, dále často docházelo
k chybnému určení druhu stavby a tím
i k chybnému určení výše sazby
daně. Časté bylo rovněž uplatnění
nároku na osvobození. Dalším nedostatkem,
který se opakovaně vyskytoval, bylo chybné
určení druhu pozemku tj. jako pozemku stavebního.
Finanční úřady prováděly
rovněž kontroly podle zákona č. 136/1994
Sb., o barvení a značkování některých
uhlovodíkových paliv a maziva dále podle
zákona č. 303/1993 Sb., o zrušení
státního tabákového monopolu. Tyto
kontroly byly prováděny především
v rámci daňové kontroly a místních
šetření v daňových věcech,
výjimečně ve spolupráci s orgány
policie, popř. s orgány České obchodní
inspekce.
V roce 1996 bylo z kontrol a místních šetření
provedených podle zákona č. 136/1994 Sb.
uloženo 5 pokut v celkové výši 410 tis.
Kč (v roce 1995 jich bylo uloženo 14 v celkové
výši 520 tis. Kč). Snížení
počtu případů zneužívání
topných olejů ovlivnilo jejich barvení a
značkování.
Podle zákona č. 303/1993 Sb. bylo uloženo 271
pokut v celkové výši 1 mil. Kč (v roce
1995 bylo uloženo 55 pokut v celkové výši
0,8 mil. Kč). Prodej neznačených nebo nesprávně
značených cigaret byl zjišťován
jen ojediněle.
b) ZPRÁVA O ČINNOSTI CELNÍCH ORGÁNŮ
MINISTERSTVA FINANCÍ V ROCE 1996
Orgány Celní správy ČR v roce 1996
tvořily Generální ředitelství
cel a 21 oblastních celních úřadů,
v jejichž působnosti bylo celkem 135 celních
úřadů, a 1 ředitelství celních
škol, v jehož působnosti byly 3 celní
školy. V přímé působnosti oblastních
celních úřadů bylo dále 5 regionálních
celních škol, 1 ubytovací a školící
středisko, 1 středisko služební kynologie
a 8 celně technických laboratoří.
V působnosti celních úřadů
jsou dále zřízeny celní stanice, stanice
celní stráže a detašované útvary.
V roce 1996 se celní orgány kromě hlavní
činnosti, kterou je výkon celní služby
v rozsahu vyplývajícího z celního
zákona a navazujících předpisů
zabývaly přípravou a projednáváním
novely celního zákona a příslušných
prováděcích vyhlášek, přípravě
nového celního sazebníku, přípravou
a projednáváním věcného záměru
zákona o služebním poměru celníků,
plněním legislativních podmínek pro
přístup ČR k Úmluvě o společném
tranzitním režimu a k Úmluvě o zjednodušení
formalit ve zbožovém styku. GŘ cel se dále
podílelo na sjednání Smlouvy mezi Českou
republikou a Polskem o hraničních přechodech
na turistických stezkách protínajících
státní hranici a zásadách překračování
státních hranic mimo hraniční přechody.
Ta vedla ke zřízení 20 přechodů
na turistických stezkách. Byl ukončen návrh
Dohody mezi vládou ČR a SRN o hraničních
přechodech na společných státních
hranicích a připravovaných hraničních
přechodech a stanovena pravidla regionální
dopravy. Byly otevřeny 2 nové hraniční
přechody a na hraničním přechodu se
Slovenskou republikou Břeclav-Kúty byl zprovozněn
na českém území nový hraniční
objekt, kde je zavedena nová technologie odbavování.
Celní správa se rovněž podílela
na přípravě mezinárodních dohod
o volném obchodě, které upravují preferenční
obchod ČR.
a) Celní, daňové a ostatní příjmy
celní správy
Celkové příjmy z činnosti celní
správy, vybrané v r. 1996 činily dle stavu
účtů GŘC u ČNB Praha k 31.
12. 1996 (včetně dodatků) celkem 177,2 mld.
Kč, z toho:
Tab. č. 1 | tis. Kč |
Příjmy z činností rozpočtových organizací | 215 354 | 222 226 | 103,2 |
Daň z přidané hodnoty | 116 039 719 | 133 657 457 | 115,2 |
Spotřební daň | 14 599 092 | 23 623 767 | 161,7 |
Silniční daň | 49 947 | 41 480 | 117,4 |
Clo | 17 412 838 | 19 676 059 | 113,0 |
Dovozní přirážka | 8 055 | 879 | 10,9 |
Vyrovnávací dávky v dovozu | 21 | ||
Správní poplatky | 47 204 | 18 972 | 40,2 |
Celkem | 148 372 209 | 177 240 861 | 119,5 |
Neuhrazené pohledávky po lhůtě splatnosti
a nedoplatky pohledávek k 31. 12. 1996 činily celkově
4,73 mld. Kč, z toho:
- daň z přidané hodnoty | 2,73 mld. Kč |
- spotřební daň | 0,90 mld. Kč |
- clo | 1,09 mld. Kč |
Z uvedené částky činily neuhrazené
pohledávky po lhůtě splatnosti a nedoplatky
z pohledávek vyměřených v roce 1996
celkem 2,54 mld. Kč (53,6%). Zbytek tvoří
nedoplatky z pohledávek vyměřených
v letech 1990 - 1995.
Dále má GŘ cel pohledávky vůči
peněžním ústavům České
bance, a. s. (0,80 mld. Kč) a Kreditní bance, a.
s. Plzeň (2,03 mld. Kč), které vznikly zadržením
finančních prostředků při odebrání
licencí těmto bankám. V rozdělení
k jednotlivým příjmům celních
úřadů lze přiřadit tyto pohledávky
následovně:
u České banky
- daň z přidané hodnoty | 0,64 mld. Kč |
- spotřební daň | 0,04 mld. Kč |
- clo | 0,08 mld. Kč |
u Kreditní banky Plzeň
- daň z přidané hodnoty | 0,73 mld. Kč |
- spotřební daň | 1,07 mld. Kč |
- clo | 0,07 mld. Kč |
K vymáhání nedoplatků směřovaly
následující kroky celní správy:
- dlužníci byli v 70,3 tis. případech
vyzváni k zaplacení nedoplatků v částce
7,1 mld. Kč v náhradní lhůtě
a jejich úspěšnost byla 82,3%,
- bylo vydáno 10,9 tis. exekučních příkazů
k nedoplatkům ve výši přes 1,3 mld.
Kč (z toho: 9 tis. exekucí formou přikázání
pohledávky na peněžní prostředky
dlužníka - úspěšnost 68,41%, dále
formou exekucí na mzdy),
- v 930 případech požádaly celní
úřady soud o provedení exekuce s úspěšností
výkonu rozhodnutí činila 7,5%,
- ve 213 případech uplatnily celní úřady
celní zástavní právo, k pohledávkám
ve výši přes 303 mil. Kč s úspěšností
13,2%.
b) Základní charakteristiky činnosti
pohraničních a vnitrozemských celních
úřadů
Celní statistiky o zatížení hraničních
celních přechodů České republiky
v roce 1996 a o počtech osob a jednotlivých druhů
dopravních prostředků překračujících
státní hranice, charakterizuje následující
tabulka.
Tab. č. 2 | tis. Kč |
Osoby a dopravní prostředky přestupující státní hranice (vstup a výstup celkem) | |||
- cestující | 276 832 | 312 155 | 112,8 |
- osobní automobily | 73 042 | 81 820 | 112,0 |
- autobusy | 659 | 720 | 109,3 |
- nákladní automobily | 3 917 | 4 231 | 108,0 |
- osobní vlaky | 147 | 141 | 95,9 |
- nákladní vagóny | 3 113 | 3 043 | 97,8 |
- letadla | 71 | 77 | 108,5 |
Ve srovnání s rokem 1995 překročilo
státní hranice České republiky 312,2
mil. osob, což je o 12,8% více. Obdobná byla
relace osobních automobilů a motocyklů na
hraničních celních přechodech, kterých
přejelo v roce 1996 o 12,1% více a autobusů
o 9,3%.
Nejvíce se frekvence přechodů osob a dopravních
prostředků zvýšila na hranicích
s Polskou republikou a se Slovenskou republikou v rozsahu téměř
poloviny skutečnosti minulého roku.
Na hranicích se Spolkovou republikou Německo došlo
oproti roku 1995 k mírnému poklesu zatížení.
Snížilo se i zatížení hranice s
Rakouskem vyjma frekvence přejezdu autobusů (nárůst
o 14%).
V železniční osobní i nákladní
dopravě poklesl počet osobních vlaků
(o 3,6%) i počet nákladních vagónů
(o 8,4%), které přejely státní hranici.
Naopak silniční nákladní doprava vzrostla
o 8% na 4,2 mil. nákladních automobilů.
Nejvyšší nárůst o 26% byl zaznamenán
v letecké osobní dopravě, kterou použilo
k překročení hranic více než
4,2 mil. osob.
Stejně jako u osobní dopravy s Polskem vzrostla
nákladní doprava (o 21%) zejména vlivem polských
dopravců převážejících
ojetá vozidla ze západní Evropy. Obdobně
vzrostlo zatížení nákladní dopravou
s Rakouskem přesto však zůstává
nejzatíženější hranice se Spolkovou
republikou Německo s 1,9 mil. přechodů nákladních
vozidel tj. 46,2% veškerého objemu nákladní
dopravy na hraničních celních přechodech.
Na druhém místě v zatížení
celních přechodů je hranice se Slovenskou
republikou (27,6%).
O 13% zesílila v roce 1996 kombinovaná doprava
mezi Lovosicemi a Drážďany (ROLA),
kde bylo převezeno v obou směrech celkem 88 tis.
kamiónů.
V lodní dopravě přestoupilo státní
hranice celkem 6,1 tis. nákladních lodí a
425 osobních lodí.
Vnitrozemské celní úřady v ČR
přijaly v roce 1996 celkem 4,326.235 jednotných
celních deklarací (dále jen JCD) na propuštění
zboží do některého z celních
režimů, což je o 9% více oproti r. 1995.
Počet přijatých dovozních JCD se zvýšil
o 12,6% (2.204.210 JCD), počet přijatých
vývozních JCD se zvýšil o 5,5% (2.122.025
JCD). Podle celních statistik bylo v 4,9 mil. případech
projednáno zboží v režimu tranzitu.
Celkem 84,4% veškerého dovezeného a
vyvezeného zboží bylo propuštěno
vnitrozemskými celními úřady.
Pořadí zatížení vnitrozemských
celních úřadů podle projednaných
jednotných celních deklarací je následující
(v tis. JCD):
1. Brno - Slatina | 187 |
2. Praha - Stodůlky | 148 |
3. Plzeň | 127 |
4. České Budějovice | 121 |
5. Praha - Holešovice | 112 |
6. Praha - Hostivař | 109 |
7. Cheb | 101 |
c) Dohled nad dodržováním celních
předpisů a boj proti podloudnictví
V následující tabulce jsou uvedeny výsledky
činnosti celních orgánů při
postihování porušování celních
předpisů a jejich srovnání s rokem
1995.
Tab. č. 3
Celní přestupky | 35 290 | 452 290 | 38 760 | 677 350 | 109,8 | 149,8 |
Celní delikty | 9 754 | 2 281 199 | 10 534 | 3 294 502 | 108,0 | 144,4 |
Propadlé a zabrané zboží | 1 146 | 28 776 | 728 | 22 677 | 63,5 | 78,8 |
Případy předané org. činným v trest. říz. | 362 | 1 054 128 | 290 | 447 104 | 80,1 | 42,4 |
jiné správní delikty | 270 | 12 935 | 634 | 24 654 | 234,8 | 190,6 |
Celní orgány zjistily v r. 1996 10,5 tis. případů
celních deliktů, což je o 8% více než
v r. 1995 (hodnota zboží činila téměř
3,3 mld. Kč) a 38,8 tis. případů celních
přestupků (nárůst o 9,8%), přičemž
hodnota zboží, které se stalo předmětem
celních přestupků, činila cca 677
mil. Kč.
Pro podezření ze spáchání trestního
činu bylo 290 případů předáno
orgánům činným v trestním řízení
(v r. 1995 - 362 případů). Celková
hodnota zboží činila v těchto případech
447 mil. Kč.
Zjištěno bylo 634 jiných správních
deliktů (v r. 1995 - 270). Celková hodnota zboží,
které se stalo předmětem těchto deliktů
činila 24,6 mil. Kč.
V souvislosti s projednávanými případy
porušení celních předpisů vyměřily
celní orgány pokuty v celkové výši
téměř 150 mil. Kč.
V souvislosti se zjištěnými případy
porušení celních předpisů činila
v 11 tis. případech výše celního
dluhu více než 947 mil. Kč (v r. 1995 činil
celní dluh v těchto případech 1,83
mld. Kč). Celková výše cla a daní,
které byly po projednání případů
porušení celních předpisů doměřeny,
činila přes 683 mil. Kč (v r. 1995 - 1,05
mld. Kč).
Dnem nabytí účinnosti zákona č.
152/1995 Sb., kterým byl novelizován zákon
č. 141/1961 Sb., v platném znění,
působí celní úřady ve stanoveném
rozsahu v postavení policejního orgánu.
V r. 1996 byly v této oblasti zaznamenány následující
výsledky:
- počet případů převzatých
k policejnímu prověřování -
622
- počet případů předaných
vyšetřovateli Policie ČR - 200
- počet neukončených případů
- 116
- počet případů odložených
nebo postoupených (§ 159 tr. řádu) -
150
Pachatelé uvedených trestných činů
se nejčastěji orientují na zbožové
komodity, které jim přinášejí
rychlý zisk, jako je např. elektronika, cigarety,
alkohol, drogy a osobní vozidla.
V r. 1996 bylo zjištěno 58 případů
nelegální přepravy drog v celkovém
množství přes 13,5 tisíc kg. K nejvýznamnějším
odhalením nesporně patří 2 případy
odhalení marihuany u celních úřadů
Praha - Vršovice a Vojtanov v množství 7,4 a
4,5 tis. kg, případ 20 kg amfetaminu na celním
úřadu Cínovec, dále odhalení
nelegální přepravy celkem přes 15
kg heroinu, 1,6 tis. kg efedrinu apod.
Ve 22 případech celní orgány odhalily
nelegálně dovážené nebo vyvážené
zbraně a střelivo.
Dále byly zjištěny 2 případy
nelegální přepravy a 1 případ
získání informací k nelegální
přepravě radioaktivních látek (RL),
41 případů zadržených starožitností
na státní hranici (14 případů
v dovozu, 22 případů ve vývozu a v
8 případech šlo o režim tranzitu).
V souladu s ustanovením § 127 celního zákona
č. 13/1993 Sb. provedly celní orgány ve sledovaném
období celkem 16,4 tis. následných kontrol
po propuštění zboží (o 22,8% více
než v roce 1995), při kterých zjistily 3 tis.
případů porušení celních
předpisů.
V souvislosti se zjištěnými případy
porušení celních předpisů byly
doměřeny nedoplatky na cle a daních v celkové
výši více než 198 mil. Kč, což
ve srovnání se stejným obdobím roku
1995 představuje nárůst o 23,8%.
Celní stanice při provádění
dohledu v celním pohraničním pásmu
zjistily celkem 6,5 tis. případů porušení
celních předpisů a odhalily zboží,
které uniklo celnímu dohledu v hodnotě více
než 196 mil. Kč. V této souvislosti byly uloženy
pokuty v celkové výši téměř
7 mil. Kč. V blízkosti státní hranice
bylo zadrženo 971 osob, které nezákonně
překročily nebo se pokusily překročit
státní hranice.
V r. 1996 provedly celní orgány celkem 5,7 tis.
kontrol na tržištích, burzách a u individuálních
pouličních prodejců, v rámci kterých
bylo zkontrolováno přes 23 tis. stánků.
Při kontrolách bylo zjištěno různé
zboží v hodnotě přes 22 mil. Kč
a uloženo celkem 3,8 tis. pokut v hodnotě téměř
3,5 mil. Kč.
Z celkového počtu bylo 122 kontrol provedeno v součinnosti
s finančními úřady a 356 kontrol v
součinnosti s jinými složkami.
Při plnění úkolů vyplývajících
ze zákona č. 303/1996 Sb., o zrušení
státního tabákového monopolu a opatřeních
s tím souvisejících, v platném znění,
zjistily celní orgány:
- případů nelegálního dovozu
neznačených cigaret v hodnotě více
než 21 mil. Kč,
- případů nelegálního prodeje
resp. Skladování neznačených cigaret
v hodnotě více než 8 mil. Kč.
Celkový únik na clu a daních by v uvedených
případech činil přes 52 mil. Kč.
Celní orgány v souvislosti se zjištěnými
případy porušení celních předpisů
v r. 1996 předaly živnostenským úřadům
případně jiným správním
orgánům celkem 217 podnětů ke zrušení
živnostenského oprávnění nebo
k pozastavení provozování živnosti.
Dále bylo těmto orgánům oznámeno
20 případů podezření z neoprávněného
podnikání.
Útvarům cizinecké a pohraniční
policie byly v 1.630 případech nahlášeny
skutečnosti, které mohly být důvodem
k vyslovení zákazu pobytu cizince na území
ČR.
V roce 1996 byly realizovány konkrétní úkoly
týkající se údržby a vývoje
aplikačního programového vybavení
dočasného informačního systému
(DIS).
Nadále se pokračuje ve vypracování
projektu AVIS (Vnitřní informační
systém) a ve spolupráci s francouzským dodavatelem
na vytvoření nového celního informačního
systému ČR (ČECIS).
c) ZPRÁVA O OPATŘENÍCH MINISTERSTVA FINANCÍ
V OBLASTI CEN V ROCE 1996
V roce 1996 byla i nadále uplatňována státní
regulace cen výrobků a služeb produkovaných
z převážné části v monopolních
odvětvích jako je elektřina, plyn, tepelná
energie, doprava, spoje, zdravotnictví a nájemné.
Regulace cen byla uplatňována v souladu se zákonem
č. 526/1990 Sb., o cenách, ve znění
zákona č. 135/1994 Sb., formou úředně
stanovených cen (maximálních a minimálních
cen stanovených Ministerstvem financí ČR
nebo místními orgány) a formou věcně
usměrňovaných cen.
Položky s regulovanými cenami, u nichž byly
v roce 1995 realizovány změny.
Tepelná energie
1. 7. byly zvýšeny maximální ceny
pro domácnosti o 10%, to je na 180 Kč/GJ (na
vstupu do vytápěného objektu).
S účinností od 1. 1. bylo stanoveno, že
věcně usměrňované ceny tepelné
energie pro domácnosti dodávané výrobci
a distributory vlastníkům (správcům)
domovních objektů a vlastníky blokových
a domovních kotelen, nesmí být vyšší
než ceny tepelné energie pro domácnosti v roce
1995 zvýšené o 3,5%.
Plynná paliva
K 1. 8. byly zvýšeny maximální ceny
zemního plynu pro domácnosti o 15%. Průměrná
cena 1 m3 měsíční plat
při spotřebě do 900 m3 za rok
z 5,- Kč na 7,- Kč.
Maximální ceny pro ostatní odběratele
se zvýšily v průměru o 7%.
Elektrická energie
K 1. 8. byly zvýšeny maximální ceny
pro domácnosti o 15% a průměrná
cena 1 KWh dosáhla 1,10 Kč. Ke stejnému datu
byly zvýšeny i stálé měsíční
platy.
Vnitrostátní výkony spojů
1. 4. se zvýšily maximální ceny telefonních
služeb v průměru o 3%. Cenová úroveň
ve vnitrostátním styku stoupla v průměru
o 11%, v mezinárodním styku naopak poklesla
o cca 5%.
Cena impulsu pro automaticky uskutečňované
hovory v tuzemsku se zvýšila z 1,90 Kč na 2,00
Kč, to je o cca 6%, cena za používání
hlavní účastnické stanice samostatné
a podvojné o cca 14%. Současně se snížila
doba trvání impulsu v místním telefonním
styku pro silný provoz z 240 sek. na 180 sek. a pro slabý
provoz ze 480 sek. na 360 sek.
Mezistátní hovorné bylo upraveno diferencovaně,
1. 4. byly ceny za pronájem telekomunikačního
vedení a okruhů a za pronájem radiokomunikačních
analogových okruhů přeřazeny z
cen maximálních do věcného usměrňování.
Osobní vnitrostátní autobusová
doprava
1. 1. byla v rámci pravidel věcného usměrňování
cen osobní vnitrostátní autobusové
dopravy pro účely propočtu zisku a oprávněných
nákladů aktualizována pořizovací
cena autobusu z 1,7 mil. Kč na 2,1 mil. Kč a současně
zkrácena doba odpisování vozového
parku z 10ti na 8 let. V návaznosti na toto opatření
stouply ceny (jízdné) v osobní autobusové
dopravě v průměru o 16%.
Výkony a výrobky ve zdravotnictví
1. 7. byl vydán nový "Seznam maximálních
cen léků a prostředků zdravotnické
techniky" s maximálními cenami výrobců
a dovozců a sníženy maximální
ceny obchodní přirážky u léků
a dentálních výrobků z 38% na 35%,
u kontaktních čoček ze 44% na 41%.
Celková cenová úroveň léků
a prostředků zdravotnické techniky z tuzemska
i z dovozu se zvýšila o 1,8%.
Nájemné
1. 7. se v souladu s vyhláškou 30/1995 Sb., zvýšilo
čisté nájemné v bytech s regulovaným
nájemným v průměru o 25,6%.
S účinností od 1. 1. 1996 bylo vyhláškou
č. 274/1995 Sb., ze 13. 11. 1995
- uvolněno nájemné z bytů, které
jsou postaveny z hypotéčních úvěrů
nebo ze stavebního spoření,
- u nově postavených bytů s účastí
veřejných prostředků se maximální
limit věcně usměrňovaného nájemného
změnil z dvojnásobku na trojnásobek základního
nájemného včetně úpravy koeficienty
každoročního zvýšení,
- u rekonstruovaných a modernizovaných bytů
se maximální limit věcně usměrňovaného
nájemného ve výši dvojnásobku
základního nájemného ještě
upravuje o koeficienty každoročního zvýšení.
Automobilové benziny a motorová nafta
V rámci přípravy cenových opatření
pro rok 1997 bylo rozhodnuto s účinností
od 1. 1. 1997 zrušit cenovou regulaci.
Ceny kravského mléka a potravinářské
pšenice
Od 1. ledna se zvýšila maximální cena
kravského syrového mléka pro intervenční
nákupy ze 6,- Kč/l na 6,30 Kč/l.
K 1. lednu byla stanovena minimální cena potravinářské
pšenice pro intervenční nákupy ze sklizně
roku 1996 na 3000,- Kč/t. K 1. červenci byla zvýšena
na 3.500,- Kč/t.
Po skončení prodeje nakoupené pšenice
Státním fondem tržní regulace v zemědělství
bude zemědělským výrobcům doplacen
rozdíl mezi průměrnou cenou dosaženou
při prodeji a dosaženou minimální cenou
po odečtení průměrných nákladů
nákupu, skladování a prodeje.