PŘÍLOHY K NÁVRHU

STÁTNÍHO ZÁVĚREČNÉHO ÚČTU

ČESKÉ REPUBLIKY

za rok 1996

D.

Příloha č. 1

Zpráva o stavu a vývoji státních finančních aktiv a pasív

Příloha č. 2

Závěrečné účty státních fondů

Příloha č. 3

Výsledky hospodaření rozpočtů okresních úřadů a obcí za rok 1996

Příloha 1

Zpráva o stavu a vývoji státních finančních aktiv a pasív

1. Základní tendence vývoje státních finančních aktiv a pasív

2. Operace na bankovních účtech státních finančních aktiv

3. Vládní a jiné pohledávky státu vůči zahraničí

4. Majetkové účasti státu u mezinárodních bank a tuzemských společností

5. Poskytnuté státní půjčky, návratné finanční výpomoci a státní záruky

6. Stav a vývoj státního dluhu

7. Emise státních dluhopisů, jejich úrokové náklady a umístění

1. Základní tendence vývoje státních finančních aktiv a pasív

Vývoj státních finančních aktiv a pasív za rok 1996 charakterizují následující údaje:

Tabulka č. 1v mld. Kč


 
Stav k
Změna za rok 1996
 
1. 1. 1996
31. 12. 1996
 
Prostředky státu na bankovních účtech 38,040,3+2,3
z toho: účelové prostředky z půjček na podporu platební bilance 24,024,0
-
  prostředky z výsledků rozpočtového hospodaření minulých let 7,86,0-1,8
  rezerva z výnosů SPP na krytí schodku státního rozpočtu 1997
-
6,1 +6,1
Vládní pohledávky vůči zahraničí 99,2100,0+1,8
Ostatní zahraniční pohledávky (od ČSOB) 55,755,5-0,2
Majetkové účastí státu u mezinárodních bank a tuzemských společností 8,07,9-0,1
Směnky tuzemských společností v držbě státu 5,55,5
-
Pohledávky z poskytnutých státních půjček, návratných finančních výpomocí a realizovaných záruk 18,522,5+4,1
Cenné papíry a ostatní pohledávky státu 0,40,4
-
Státní finanční aktiva celkem 225,3233,1 +7,8
Závazky státu u České národní banky 12,5
-
-12,5
Závazky státu u komerčních bank 5,14,4-0,7
Vládní závazky vůči zahraničí 23,823,3-0,5
Ostatní zahraniční závazky (od ČSOB) 28,620,2-8,4
Závazky z emise státních cenných papírů 84,4113,7+29,3
z toho: z emise státních pokladničních poukázek 42,069,0+27,0
  z toho: krytí rozpočtového schodku 1996
-
1,6 +1,6
    krytí rozpočtového schodku 1997 (rezerva)
-
6,4 +6,4
Státní finanční pasíva celkem 154,4161,6 +7,2
Saldo státních finančních aktiv a pasív 70,971,5 +0,6
v tom: pozice vůči bankovní soustavě -47,1-45,5+1,6
  pozice vůči ostatním subjektům v tuzemsku 19,84,1-15,7
  pozice vůči zahraničí 98,2112,9+14,7


Poznámka: Kvantifikace rozložení salda státních finančních aktiv a pasív na pozice vůči bankovní soustavě, ostatním subjektům v tuzemsku a vůči zahraničí respektuje sektorové rozdělení držby státních cenných papírů a majetkových účastí státu.

Mírné zvýšení celkové věřitelské finančně majetkové pozice České republiky o 0,6 mld. Kč se v roce 1996 týkalo vztahů k bankovní soustavě (pokles čisté zadluženosti státu u bank) a hlavně vztahů k zahraničí, kde vysoký nárůst věřitelské pozice státu stačil téměř pokrýt ještě vyšší pokles této pozice vůči ostatním subjektům v tuzemsku. Úhrn státních finančních aktiv i pasív a jeho nárůst byl v rozsahu více než 6 mld. Kč ovlivněn tím, že prosincová emise státních pokladničních poukázek v nominální hodnotě téměř 8 mld. Kč byla jen z části použita na financování výsledného schodku státního rozpočtu za rok 1996, větší část z výnosů této emise (cca 80%) byla určena jako rezerva na krytí budoucího schodku státního rozpočtu na počátku roku 1997 a projevila se nárůstem prostředků na bankovních účtech SFA. Faktický stav bankovních účtů státu na straně aktiv a obdobně státního dluhu na straně pasív byl tedy na konci roku 1996 o tuto část výnosů a dluhů uvedené prosincové emise SPP nižší proti bilančnímu úhrnu státních finančních aktiv a pasív.

Při faktickém poklesu prostředků na bankovních účtech SFA o 3,8 mld. Kč (po vyloučení výše uvedené rezervy z výnosů SPP) bylo snížení čisté zadluženosti státu u bank o 1,6 mld. Kč ovlivněno v roce 1996 snížením přímých závazků státu u bank v rozsahu 13,2 mld. Kč, které (při vyloučení části emise SPP určené na krytí schodku 1997) bylo jen z části pokryto emisemi státních dluhopisů v držbě bank. Přesuny v držbě státních dluhopisů ve prospěch tuzemských subjektů (domácích institucí a obyvatelstva) v rozsahu 19,6 mld. Kč byly příčinou vysokého poklesu věřitelské pozice státu vůči tomuto sektoru, k němuž došlo v rozsahu 15,7 mld. Kč, i když ve státních finančních aktivech se pohledávky z poskytnutých státních půjček, návratných finančních výpomocí a realizovaných záruk o 4 mld. Kč zvýšily. Vysoký nárůst věřitelské pozice státu vůči zahraničí o 14,7 mld. Kč byl důsledkem snížení přímého zahraničního dluhu státu, držby státních dluhopisů u zahraničních subjektů a v menší míře i zvýšení stavu vládních pohledávek vůči zahraničí.

Faktický stav státního dluhu se v roce 1996 zvýšil ze 154,4 mld. Kč na 155,2 mld. Kč, tj. jen o 0,8 mld. Kč, přičemž konsolidovaný střednědobý státní dluh se o 0,8 mld. Kč snížil. Důsledky vládní politiky stabilizace státního dluhu se nejvýrazněji projevily v poklesu jeho podílu na hrubém domácím produktu z 12,3% na 11%. Pokračující sekuritizací došlo v roce 1996 k přeměně přímých závazků státu (vůči bankovní soustavě a vůči zahraničí) do formy státních dluhopisů v rozsahu cca 22 mld. Kč. Přeměna skladby státního dluhu ze zahraničního na vnitřní (tzv. internalizace) byla provedena v rozsahu 8,8 mld. Kč. Krátkodobý (přechodný) dluh z titulu emise SPP na krytí rozpočtového schodku za rok 1996 se na celkovém rozsahu státního dluhu na konci tohoto roku podílel jen 1,05%.

2. Operace na bankovních účtech státních finančních aktiv

Vývoj státních finančních aktiv ve formě peněžních prostředků (depozit) uložených na různých účtech převážně u České národní banky charakterizuje následující tabulka, z níž je zřejmé, že po vyloučení prostředků z výnosů prosincové emise SPP, rezervovaných na krytí schodku státního rozpočtu 1997, se stav těchto prostředků na účtech SFA snížil za rok 1996 o cca 3,8 mld. Kč.

Tabulka č. 2v mil. Kč


 
Stav k 1. 1. 1996
Změny za rok 1996
Stav k 31. 12. 1996
  
příjmové operace
výdajové operace
převody mezi účty SFA
 
1.Prostředky z výsledků rozpočtového hospodaření minulých let 7 833
-
-1 780
-
6 053
 v tom:státní finanční rezervy 602
-
-
5 451 6 053
  bilanční účty přebytků státního rozpočtu 1994 a 1995 7 231
-
-1 780-5 451
-
2.Účelové prostředky z půjček k podpoře platební bilance 23 991
-
-
-
23 991
3.Prostředky na uspořádacích účtech SFA 1 84757 231-51 670 -27 406
 v tom:rezerva prostředků z výnosů SPP na krytí schodků stát. rozpočtu 1997
-
6 056
-
-
6 056
  umořovací účet 58849 989-50 520
-
57
  ostatní uspořádací účty 1 2591 186-1 150 21 293
4.Prostředky na ostatních účtech SFA 4 347957-2 461 22 845
 v tom:zvláštní účelové prostředky 1 534747-2 291 6656
  jiné účty 2 813210-170 -642 789
Prostředky SFA na bankovních účtech celkem 38 01858 188 -55 911
-
40 295
z toho: bez prostředků z výnosů SPP rezervovaných na krytí schodků stát. rozp. 1997 38 01852 132-55 911
-
34 239


Operace na účtech prostředků SFA z výsledků rozpočtového hospodaření minulých let souvisely hlavně s použitím přebytku státního rozpočtu za rok 1995. V souladu s usnesením Poslanecké sněmovny č. 64/1996 bylo z příslušného bilančního účtu tohoto přebytku převedeno do příjmů státního rozpočtu 1,7 mld. Kč k posílení rezervy VPS na platbu státu do zdravotního pojištění a 80 mil. Kč k posílení rozpočtu kapitoly Ministerstva kultury ČR s účelovým určením k úhradě výdajů potřebných na přemístění sídla ministerstva, jakož i výdajů spojených s nezbytnou úpravou náhradních prostor. Zbývající část z rozpočtového přebytku za rok 1995 ve výši 5,45 mld. Kč včetně nevyčerpaných prostředků na bilančním účtě rozpočtového přebytku za rok 1994 ve výši 1,1 mil. Kč byly použity k posílení státních finančních rezerv.

Objemově největší část operací na bankovních účtech státních finančních aktiv se týkala účtů uspořádacích, zejména pak umořovacího účtu k uspořádání prostředků na financování splátek jistiny a výdajů dluhové služby státního dluhu. Kromě výnosů z emisí státních dluhopisů (vč. přírůstku revolvingových emisí SPP) ve výši 35,9 mld. Kč bylo v roce 1996 ve prospěch tohoto účtu převedeno ze státního rozpočtu 14,1 mld. Kč k úhradě úrokových výdajů a poplatků dluhové služby. Výdajové operace na umořovacím účtě zahrnují od března 1996 též operace zpětného odkupu státních pokladničních poukázek na sekundárním trhu. Příjmy a výdaje na ostatních uspořádacích účtech SFA se týkaly hlavně překlenovací půjčky poskytnuté z těchto prostředků koncem března České inkasní, s. r. o., ve výši 1,1 mld. Kč dle vládního usnesení č. 336/1995, která byla v plné výši splacena na počátku září 1996.

Z účtu SFA pro úhrady restitucí ministerstva zemědělství bylo na uvedený účel dle zákona č. 243/1992 Sb. v průběhu roku 1996 zálohově převedeno 50 mil. Kč, vráceno na příslušný účet SFA bylo 83,3 mil. Kč (vč. prostředků určených na náhrady vyplývající pro MZe z § 10 odst. 1 zákona č. 243/1992 Sb., ve znění zákona č. 441/1992 Sb.). Náhrady v rámci restitucí MZe byly poukázány celkem 1 042 oprávněným osobám v následující skladbě:

 v mil. Kč
- za živý a mrtvý inventář a zásoby právnickým osobám 9,3
- vrácení kupní ceny právnickým osobám 3,4
- vrácení kupní ceny fyzickým osobám 0,3
- vypořádání státu se zemědělskými družstvy 29,2
- za pozemky fyzickým osobám 4,5
Celkem restituční náhrady 46,7


Příjmové operace na ostatních účtech SFA v celkové výši 957 mil. Kč se týkaly hlavně účtu zvláštních účelových prostředků, ale též jiných účtů. K objemově významnějším položkám těchto operací patří vratka části zálohy ve výši 500 mil. Kč, která byla v předchozím roce poskytnuta ČSSZ na výplatu odškodného obětem nacistické perzekuce dle zákona Poslanecké sněmovny č. 217/1994 Sb., dále úroky ve výši 192,5 mil. Kč připsané na účet záručních vkladů MF, inkaso ve výši 157,1 mil. Kč z valorizace korunové části kapitálového vkladu státu u IBRD a též prostředky ve výši 55,2 mil. Kč převedené ze státního rozpočtu s určením k úhradám budoucích splátek úvěru od Evropské investiční banky poskytnutého na financování Programu zlepšení stavu mezinárodních silnic v ČR dle vládního usnesení č. 514/94.

Výdajové operace uskutečněné v roce 1996 na ostatních účtech SFA lze kvantifikovat takto:

 v mil. Kč
- převod prostředků do státního rozpočtu s určením na financování investičních akcí Programu zkvalitnění technického stavu a vybavení škol a školských zařízení (dle zákona PS č. 218/1994 Sb.) 1 500,0
- úhrady v rámci finančního vyrovnání dle usn. vlády ČR č. 425/95 a č. 10/97 850,9
- úhrada části převzatého dluhu MF ČR vůči České inkasní, s. r. o. z titulu devalvačních ztrát některých bývalých OZO z přepočtu devizových aktiv a pasív dle zákona FS č. 499/1990 Sb. 56,5
- uvolnění prostředků k posílení investičních dotací na akce komunální ekologie (budování kanalizace v obcích) 18,7
- finanční příspěvky na demolice objektů po sovětské armádě (dle vládního usnesení č. 540/92) 12,2
- zálohy na úhrady odškodného obětem nacistické perzekuce (dle zákona PS č. 217/1994 Sb.) 5,3
- ostatní úhrady (podpora konverze zbrojní výroby aj.) 17,4
Celkem úhrady z ostatních účtů SFA 2 461,0


Úhrady v rámci finančního vyrovnání v návaznosti na usnesení vlády ČR č. 425/1995 ve výši 782,1 mil. Kč se týkají arbitrážního sporu a mimosoudního vyrovnání s firmou Daewoo Corporation. Jejich podrobnější analýza je uvedena v závěrečné části této přílohy. Zbývající částka finančních úhrad příslušné položky ve výši uvedené v tabulce, tj. 68,8 mil. Kč, byla realizována dle vl. usn. č. 10/1997 k mimosoudnímu urovnání právního sporu mezi a. s. Hollanco a Českou republikou, jehož vznik spadá do poloviny 80. let. Na české straně se spor týká a. s. Fincom a souvisel s vyrovnáním ztrát z výsledku hospodaření společného podniku na dovoz hovězích kůží z Argentiny. K provedení úhrady částek v celkové výši 2,5 mil. USD ze státních prostředků se přistoupilo proto, že rozhodčím soudem Mezinárodní obchodní komory v Paříži původně vyměřenou povinnost s titulu likvidace ztrát uvedeného společného podniku nebyl Fincom schopen splnit, neboť ještě před vynesením rozsudku mu vládou bývalé ČSSR bylo uloženo odvést svůj akciový kapitál ve výši 232 mil. Kč do státního rozpočtu.

3. Vládní a jiné pohledávky státu vůči zahraničí

Ve struktuře státních finančních aktiv České republiky připadá největší, zhruba dvoutřetinový podíl na pohledávky státu vůči zahraničí zahrnující vládní úvěry poskytnuté do zahraničí a zahraniční pohledávky převzaté od ČSOB. Zvýšení stavu obou těchto hlavních bloků zahraničních pohledávek státu v saldu o 1,6 mld. Kč bylo v roce 1996 ovlivněno zejména vyúčtováním úroků a kreditních rozdílů ze změn kurzů cizích měn (hlavně USD) vůči české koruně. Zvýšení stavu vládních pohledávek o 1,8 mld. Kč připsáním vyúčtovaných úroků v rozsahu 3,7 mld. Kč a kreditních kursových rozdílů v rozsahu 2,5 mld. Kč bylo částečně kompenzováno odpisy těchto pohledávek při deblokacích a v důsledku realizace vládního usnesení č. 425/95. U zahraničních pohledávek převzatých od ČSOB lze dopad z vyúčtování úroků a kreditních kursových rozdílů odhadnout na cca 2,4 mld. Kč. Operace finančně dopadající do příjmů a výdajů státního rozpočtu kompenzovaly celkové zvýšení stavu vládních a ostatních zahraničních pohledávek státu v rozsahu cca 2,1 mld. Kč.

Tabulka č. 3v mil. Kč


+ zvýšení stavu

- snížení stavu
Vládní pohledávky vůči zahraničí celkem
v tom:
  
vládní pohledávky civil
vládní pohledávky speciál
  
v nekonvert. měnách
v konvert. měnách
 
Stav k 1. 1. 1996 [po zohlednění vlivu převodu všech vládních i převzatých pohledávek vůči Vietnamu na jeden likvidační účet v USD vedený u ČSOB v rámci vládních pohledávek v konvertibilních měnách (v souladu s Dohodou mezi vládami ČR a VSR o vypořádání vzájemných pohledávek a závazků ze 14. 6. 1996)] 98 92449 812 16 07133 041
Čerpání vládních úvěrů financované ze státního rozpočtu +131-+21 +110
Vyúčtování připsaných úroků +3 689+2 266+546 +877
Splátky vládních úvěrů ve prospěch příjmů státního rozpočtu -1 452-306-1 081 -65
v tom: splátky jistiny-59 -26-33
-
  splátky úroků -280-280
-
-
  splátky v rámci deblokací -1 113
-
-1 048-65
Vyúčtované kursové rozdíly z vládních úvěrů a jiné -259-69-1 121 +931
z toho: vyúčtované kursové rozdíly +2 467+1 218+307 +942
Stav k 31. 12. 1996101 033 51 70314 436 34 894


U vládních pohledávek vůči zahraničí převýšily za rok 1996 příjmy ze splátek výdaje na čerpání nových úvěrů o 1 321 mil. Kč, což však představuje jen 70,9% předpokládaného převýšení dle upraveného státního rozpočtu. Při dosažených úsporách rozpočtových výdajů na čerpání vládních úvěrů (nižší čerpání o 124 mil. Kč) je příčinou nízké plnění rozpočtovaných splátek (jen na 68,6%), které byly realizovány převážně u civilních vládních úvěrů, a to hlavně uskutečněním deblokačních akcí v Egyptě a Barmě. Největší výpadek nastal u splátek z Ruské federace, které mají v rozpočtované částce příjmů z vládních úvěrů rozhodující podíl. V důsledku dohod o restrukturalizaci a odkladu ruských splátek, uzavřených s Pařížským klubem věřitelů, nepočítal již upravený státní rozpočet s příjmy ze splátek jistiny, ve skutečnosti však nebyly splněny ani snížené splátky úroků. Dosažených 273 mil. Kč představuje plnění těchto splátek jen na necelých 19%. Rozpočtované splátky nebyly dosaženy ani u speciálních vládních úvěrů (plnění na 26%).

Tabulka č. 4v mil. Kč

+ zvýšení stavu

- snížení stavu
Zahraniční pohledávky převzaté od ČSOB celkem
v tom:
  
pohledávky v nesměnitelných měnách
pohledávky ve volných měnách z titulu CDZ
Stav k 1. 1. 1996 [po zohlednění vlivu převodu převzatých pohledávek ČR vůči Vietnamu na likvidační účet v USD vedený u ČSOB v rámci vládních pohledávek v konvertibilních měnách] 55 54653 889 1 657
Nárůst pohledávek financovaný ze státního rozpočtu +81+81
-
Snížení pohledávek ve prospěch příjmů státního rozpočtu -825-444-381
Snížení pohledávek postoupením na vnitřní stát. pohledávky -1 013-1 013
-
Vyúčtované kursové rozdíly, připsané úroky aj. +1 746+2 385-639
Stav k 31. 12. 199655 535 54 898637


U zahraničních pohledávek převzatých od ČSOB převýšily v roce 1996 splátky inkasované do státního rozpočtu výdaje spojené s nárůstem těchto pohledávek o 744 mil. Kč, což představuje jen 57,7% předpokládaného převýšení těchto příjmů nad výdaji dle upraveného rozpočtu. I zde bylo hlavní příčinou nízké plnění příjmů (jen na 61,4%), zejména pak nerealizace rozpočtovaných splátek úroků z Ruské federace. Splátky ve prospěch příjmů státního rozpočtu v celkové výši 825 mil. Kč se v oblasti clearingových měn týkaly hlavně Turecka, v oblasti volných měn pak hlavně Peru. Kromě toho pokračovala likvidace části těchto pohledávek vůči Polsku jejich převedením na vnitřní státní půjčky v celkovém rozsahu 1 013 mil. Kč představujících čerpání, které české organizace a obce realizovaly dodávkami polského investičního zboží a služeb.

4. Majetkové účasti státu u mezinárodních bank a tuzemských společností

Ke změnám v majetkových účastech České republiky došlo v roce 1996 pouze u mezinárodních bank, konkrétně pak v účasti státu u světové banky a jejích institucí.

Tabulka č. 5v mil. Kč

+ zvýšení stavu

- snížení stavu
Stav k

1. 1. 1996
Navýšení účasti ČR za rok 1996
Snížení účasti ČR za rok 1996
Vyúčtované kursové rozdíly
Stav k

31. 12. 1996
Účast u Mezinárodní banky hospodářské spolupráce 585,7
-
-
-2,6583,1
Účast u Mezinárodní investiční banky 708,4
-
-
-3,1705,3
Účast u Evropské banky pro obnovu a rozvoj 871,9
-
-
-3,9868,0
Účast u institucí světové banky 2 183,9+20,7-157,1 +24,52 072,0
v tom: korunová část 1 310,5
-
-157,1
-
1 153,4
  devizová část 873,4+20,7
-
+24,5918,6
Účast ČR u mezinárodních bank celkem 4349,9+20,7 -157,1+14,9 4228,4


Dne 17. 7. 1996 bylo v korunové části podílu ČR na kapitálu IBRD provedeno z titulu zhodnocení české měny valorizační vyrovnání ve výši 157 145 116,-Kč. Příslušná korunová částka byla odvedena do státních finančních aktiv (na účet zvláštních účelových prostředků) a o tuto částku byla majetková účast státu u IBRD snížena. Dne 7. 8. 1996 byla pak provedena vládou schválená pátá a poslední splátka podílu ČR na kapitálu IFC ve výši 775 tis. USD. O tuto částku došlo k navýšení majetkové účasti ČR u IFC, přičemž korunová protihodnota tohoto navýšení ve výši cca 20,7 mil. Kč byla uhrazena ze státního rozpočtu.

Ze statutu Evropské banky pro obnovu a rozvoj (EBOR) ani světové banky (IBRD) a jejích institucí (IFC, IDA) nevyplývá pro jednotlivé jejich členy nárok podílet se po skončení roční účetní uzávěrky na rozdělování zisku. Pro členy Mezinárodní banky hospodářské spolupráce (MBHS) a Mezinárodní investiční banky (MIB) sice tento nárok formálně platí, ale vzhledem k poměrně značné zadluženosti těchto bank, rozhodly jejich statutární orgány o použití vytvořeného zisku k tvorbě rezerv a pojistných fondů a nikoliv na výplatu dividend.

V majetkových účastech státu u tuzemských společností nedošlo za rok 1996 k žádným změnám.

Tabulka č. 6v mil. Kč


Majetkové účasti České republiky
k 1. 1. 1996
k 31. 12. 1996
- u Československé obchodní banky, a. s. 1 000,11 000,1
- u České exportní banky, a. s. 1 000,01 000,0
- u Exportní garanční a pojišťovací společnosti, a. s. 1 300,01 300,0
- u Českomoravské záruční a rozvojové banky, a. s. 245,0245,0
- u Agrobanky, a. s.75,5 75,5
- u Investiční a poštovní banky, a. s. 20,020,0
- u Dopravní investorské, a. s. 0,90,9
- u Minicipální finanční společnosti, a. s. 0,50,5
- u České inkasní, s. r. o. 0,10,1
Tuzemské majetkové účasti ČR celkem 3 642,13 642,1


U většiny výše uvedených tuzemských společností s majetkovou účastí státu nemají jejich akcionáři nárok na výplatu dividend, což je dáno charakterem a zaměřením těchto společností a vyplývá to i z jejich statutu. V roce 1996 obdrželo ministerstvo financí z majetkových účastí státu dividendy pouze od ČSOB a IPB, a to z rozdělení zisku těchto bank za rok 1995. Dividendy získané od ČSOB v částce 82 508 250,- Kč (po zdanění 25%ní daní z příjmů) byly na základě doporučení obsaženém v usnesení vlády ČR č. 336/95 (bodu IV) převedeny do České inkasní, s. r. o., s určením k úhradě jejích splatných závazků dle úkolů stanovených jí vládou ČR v rámci projektu II. fáze transformace ČSOB. Dividendy získané od IPB v částce 2 442 000,- Kč (též po zdanění) byly převedeny do příjmů státního rozpočtu.

5. Poskytnuté státní půjčky, návratné finanční výpomoci a státní záruky

Státní půjčky a návratné finanční výpomoci jsou až na výjimky bezúročně poskytovány na vymezené účely podnikatelským a jiným subjektům z prostředků státního rozpočtu, z účtů státních finančních aktiv, příp. i z jiných zdrojů.

Tabulka č. 7v mil. Kč


Státní půjčky a návratné finanční výpomoci poskytnuté ČR
Stav k 1. 1. 1996
Nově poskytnuté
Splátky dlužníkem
Odpis splátek
Stav k 31. 12. 1996
- na plynárenské VIA5 150 3 6824 196
-
4 636
- do zemědělství6 262
-
326 105 926
- ostatní ze státního rozpočtu 4 2804 717953 208 024
- z účtu státních finančních aktiv 7051 1001 100
-
705
- z postoupených pohledávek za Polskem 5121 01329 11 495
Celkem16 909 10 5126 604 3120 786


V roce 1996 pokračoval výrazný nárůst pohledávek z titulu státních půjček a návratných finančních výpomocí, a to hlavně půjček a výpomocí poskytovaných z prostředků státního rozpočtu, které se na celkovém přírůstku těchto pohledávek cca 3,9 mld. Kč podílely téměř 75%.

Čerpání státní půjčky na financování výstavby plynárenských VIA se týkalo výhradně 2. etapy výstavby a je odrazem skutečných nákladů dodavatelských organizací zajišťujících její realizaci na území Ruské federace. Veškeré stavby budované v rámci 1. etapy výstavby byly dokončeny a předány zahraničnímu odběrateli v průběhu roku 1995. Na splátkách ve výši 4 196 mil. Kč odpovídajících v roce 1996 dodávkám cca 2 070 mil. m3 zemního plynu se platby za 1. etapu výstavby podílely ještě částkou 1 571 mil. Kč.

V roce 1996 pokračovala účast státního rozpočtu na financování různých rozvojových a sociálních programů formou návratných finančních výpomocí. Na stavby ekologického charakteru (převážně úpravny vody, čističky odpadních vod, kanalizace apod.) bylo poskytnuto 3 603,9 mil. Kč. V rámci programu modernizace bytového fondu byly vybraným obcím poskytnuty výpomoci v celkové výši 275 mil. Kč. Na rozvoj vědy a podporu výzkumu obdržela výzkumná pracoviště vedle dotací i půjčky v rozsahu 110,8 mil. Kč. Formou návratných finančních výpomocí byla rovněž realizována podpora výrobních družstev invalidů, organizací zaměstnávajících občany se změněnou pracovní schopností a dalších subjektů sociálně potřebných v celkové výši 42,2 mil. Kč. V návaznosti na vládní usnesení č. 412/96 a č. 492/96 bylo uvolněno 650 mil. Kč na půjčky Fondu pojištění vkladů (splaceny byly ještě v prosinci 1996) a z vládní rozpočtové rezervy byla poskytnuta mimořádná výpomoc ve výši 35 mil. Kč na dokončení výstavby nemocníce v Břeclavi.

Ze splátek návratných finančních výpomocí nabíhajících v roce 1996 do příjmů státního rozpočtu byly vedle splátek za plynárenské VIA a od Fondu pojištění vkladů objemově významnější splátky od Státní tiskárny cenin v souhrnné výši 49,4 mil. Kč. V rámci finančního vypořádání za rok 1995 bylo z poskytnutých návratných finančních výpomocí za 20 mil. Kč odepsáno, resp. přeměněno na dotace (týká se částek poskytnutých na dobudování centrálního pracoviště pro výplatu dávek státní sociální podpory města Brno a na rekonstrukci bezbariérové školy J. A. Komenského v Praze 3).

U návratných finančních výpomocí poskytnutých v letech 1991 až 1995 v resortu zemědělství (původně do roku 1992 jako dotace), které se od roku 1996 jen splácejí, došlo na základě usnesení vlády ČR č. 224/95 k úpravě jejich splátkových kalendářů a k zavedení bonifikací spočívajících v možnosti odpisu 20% hodnoty těchto pohledávek státu po splnění určitých smluvně dohodnutých podmínek. Za rok 1996 z celkového snížení pohledávek z návratných finančních výpomocí do zemědělství o 336,2 mil. Kč připadlo 326,3 mil. Kč na splátky a přiznané bonifikace dosáhly 9,9 mil. Kč.

Z prostředků státních finančních aktiv byla v roce 1996 poskytnuta pouze jedna krátkodobá (překlenovací) půjčka České inkasní, s. r. o., ve výši 1,1 mld. Kč (v souladu s vládním usnesením č. 336/95), která byla na počátku září v plné výši splacena. V rámci postoupení pohledávek České republiky vůči Polsku za úplatu byla vybraným obcím a podnikatelským subjektům zajištěna úhrada za dodávky investičního zboží a služeb realizované polskými firmami na ekologicky zaměřené akce v rozsahu 1 012,6 mil. Kč. Vzniklá vnitřní pohledávka státu vůči uvedeným subjektům byla v roce 1996 z části splacena, z části snížena vlivem poklesu přepočítacího kursu USD v průběhu realizace některých akcí v souladu s uzavřenými smluvními vztahy.

Obdobně jako státní půjčky a návratné finanční výpomoci vykázaly též státní záruky za vnitřní bankovní úvěry a zejména za přijaté zahraniční půjčky v roce 1996 výrazný nárůst. Jejich úhrnný přírůstek dosáhl cca 19,8 mld. Kč a proti předchozímu roku 1995 se téměř zdvojnásobil.

Tabulka č. 8v mil. Kč


Úvěry se státní zárukou ČR
Stav k 1. 1. 1996
Poskytnuté záruky
Splátky dlužníkem
Realizace záruk
Storno úvěru
Stav k 31. 12.1996
Vnitřní bankovní úvěry organizacím 10 4433 3201 386 77
-
12 299
Zahraniční půjčky organizacím 37 95130 8033 754 35 63560 071
Závazky Slovenska kryté solidárními zárukami ČR 12 285
-
3 482
-
-
8 115
Úvěry se státní zárukou ČR celkem 60 67934 123 8 62280 5 63580 485


Poznámka: V tabulce nejsou přímo vyčísleny kursové rozdíly ovlivňující též změny stavu státními zárukami krytých zahraničních půjček a závazků Slovenska. V částce poskytnutých záruk za zahraniční půjčky organizacím je zahrnuto 1 117 mil. Kč představujících připsání úroků u státem zaručeného úvěru poskytnutého v roce 1994 a. s. Mufis. Uvedené úroky jsou propočteny při splatnosti jistiny do roku 2025.

V oblasti vnitřních bankovních úvěrů byla v souladu s usnesením vlády č. 554/95 poskytnuta státní záruka ve výši 1 620 mil. Kč za úvěr pro a. s. Aero Vodochody k financování projektu lehkého bojového letounu L-159. Dále byla na základě usnesení vlády č. 726/95 poskytnuta státní záruka ve výši 600 mil. Kč za úvěr pro a. s. Sevac k financování výstavby kapacit na zpracování krevních derivátů. Konečně v této oblasti byla v roce 1996 poskytnuta státní záruka za úvěr pro státní organizaci České dráhy ve výši 1,1 mld. Kč na obnovu a modernizaci železničních vozidel pro osobní dopravu dle programu schváleného vládním usnesením č. 695/94.

V oblasti přijatých zahraničních půjček byla v návaznosti na usnesení vlády č. 382/95 a č. 25/96 poskytnuta státní záruka pro České dráhy, s. o., za úvěr ve výši cca 8,6 mld. Kč (vč. úroků a poplatků) k financování modernizace železničního koridoru Děčín - Praha - Břeclav. Na základě usnesení vlády č. 610/94 byla pro a. s. ČSA poskytnuta státní záruka ve výši cca 3,3 mld. Kč za úhradu leasingových splátek letadel Airbus A 310, na které poskytla bankovní úvěr ČSOB. K financování Programu zlepšení stavu mezinárodních silnic v ČR dle vládního usnesení č. 514/94 byla za úvěr ve výši 60 mil. ECU, který přijala Konsolidační banka, s. p. ú., od Evropské investiční banky, poskytnuta státní záruka ve výši cca 3,7 mld. Kč (vč. úroků a poplatků). Nejvyššího objemu cca 14,1 mld. Kč dosáhla v roce 1996 státní záruka za úvěry od konsorcia zahraničních bank pro a. s. ČEZ, které byly poskytnuty na financování dodávek řídícího a kontrolního systému a dodávek jaderného paliva. S garancí státu je tak zajištěno dofinancování jaderné elektrárny Temelín, s jehož výstavbou vyjádřila vláda souhlas již svým usnesením č. 606/93 a dále potvrdila svým usnesením č. 556/96.

Příslušnými dlužníky byly v roce 1996 hrazeny jak splatné zahraniční půjčky, tak i část poskytnutých vnitřních bankovních úvěrů krytých zárukami státu. U zaručených zahraničních půjček šlo zejména o splátky jistin a úroků od a. s. ČEZ, leasingové splátky od a. s. ČSA a úhrady od SPT Telecom, a. s., ve výši téměř 2 mld. Kč (vč. předčasné splátky jistiny), kde navíc po dohodě s EBRD a IBRD došlo ke stornování dalšího čerpání zaručených úvěrů v rozsahu cca 5,6 mld. Kč. U zaručených vnitřních bankovních úvěrů byly z vlastních zdrojů dlužníků provedeny úhrady především od státního podniku Česká správa letišť (úhrada úroků ve výši 250 mil. Kč) a od a. s. ČEZ (splátka ve výši 218,4 mil. Kč týkající se úvěru poskytnutého na odsíření elektrárny Počerady).

Rozpočtovým opatřením uvolnilo ministerstvo financí pro s. o. České dráhy systémovou dotaci ze státního rozpočtu ve výši 900 mil. Kč, která byla použita k předplacení úvěru poskytnutého v roce 1995 se státní zárukou na financování dodávek železničních vozidel. Důvodem uvedeného předplacení úvěru byla snaha minimalizovat úvěrové zatížení s. o. České dráhy budoucími úroky, a to i s ohledem na vysokou rizikovost z hlediska očekávané schopnosti dlužníka splácet úvěry bez účasti státního rozpočtu.

K realizaci státních záruk došlo fakticky jen u vnitřních bankovních úvěrů, kde příslušní dlužníci nebyli schopni dostát svým závazkům a splatné částky byly uhrazeny ze státního rozpočtu. Jednalo se o akciové společnosti Aero Vodochody a Mitas Praha. U zahraničních půjček se realizace jedné státní záruky ve výši 2,8 mil. Kč týkala rozpočtové úhrady úroků z 1. tranše úvěru od EIB poskytnutého KOB v rámci Programu zlepšení stavu mezinárodních silnic v ČR a byla formální, neboť podle příslušné smlouvy z 25. 3. 1996 uzavřené mezi MF ČR a KOB má KOB jako finanční manažer tohoto programu na uvedenou úhradu splátek úroků (i jistiny) nárok, aniž by jí to v budoucnu z tohoto titulu vůči státu jakkoliv zavazovalo.

Výše popsaná realizace státních záruk v celkovém rozsahu cca 77 mil. Kč (bez realizace státní záruky za úvěr KOB) byla jediným důvodem změn, tj. zvýšení stavu pohledávek z realizovaných záruk v roce 1996.

Tabulka č. 9v mil. Kč


Subjekt
Stav pohledávek k 1. 1. 1996
Realizace záruk v roce 1996
Stav pohledávek 31.12. 1996
Zetor Brno, s. p.1 141,4
-
1 141,4
Mitas, a. s., Praha215,0 11,0226,0
Mesit, a. s., Uherské Hradiště 110,0
-
110,0
Konax, a. s.,Jihlava91,6
-
91,6
Aero, a. s., Praha38,0
-
38,0
Aero Vodochody, a. s.
-
66,466,4
Celkem1 596,0 77,41 673,4


V oblasti solidárních záruk za závazky Slovenské republiky pokračovala v roce 1996 bezproblémová úhrada příslušných zaručených úvěrů ve volně směnitelných měnách z titulu bývalého CDZ (cca 3 396,4 mil. Kč) i splátek úroků z úvěru na výstavbu Chemicelulózy v Žilině (85,7 mil. Kč).

6. Stav a vývoj státního dluhu

Ve své standardní podobě, tj. bez části emitovaných SPP určených jako rezerva krytí budoucího schodku státního rozpočtu na počátku roku 1997, se státní dluh České republiky vyvíjel v roce 1996 takto:

Tabulka č. 10v mld. Kč


 
Stav k 1. 1. 1996
Financování státního dluhu
Stav k 31. 12. 1996
  
výpůjčky
splátky
saldo
 
A.Vnitřní státní dluh střednědobý 101,3182,4 174,48,0 109,3
 - přímé závazky státu u ČNB 12,5
-
12,5-12,5
-
 - přímé závazky státu u IPB 5,1
-
0,7-0,74,4
 - střednědobé státní dluhopisy 41,716,814,6 2,243,9
 - revolvingové emise SPP 42,0165,6146,6 19,061,0
B.Zahraniční státní dluh střednědobý 53,1
-
8,3*)  -8,8 44,3
 - přijaté půjčky k podpoře PB 23,8
-
-
*)   0,5 23,3
 - závazky převzaté od ČSOB 28,6
-
8,3*)  -8,320,3
 - směnky k úhradě účasti u IBRD 0,7
-
-
-
0,7
 Střednědobý státní dluh celkem (A + B) 154,4182,4182,7 *)  -0,8153,6
C.Krátkodobý (přechodný) státní dluh (SPP na schodek běžného rozpoč. hospodaření)
-
150,9 149,31,61,6
Státní dluh ČR úhrnem (A + B + C) 154,4333,3 332,0*)   0,8 155,2


*) [včetně vyúčtovaných kursových rozdílů a rektifikací]

Z vývoje státního dluhu a jeho hlavních složek je zřejmé, že záměry vlády ve stabilizaci absolutní výše státního dluhu na úrovni 158,8 mld. Kč v horizontu roku 2000 jsou plněny. Vládní výpůjčky v roce 1996 spočívaly převážně v emisích státních dluhopisů (střednědobých a SPP), jejichž výnosy sloužily k úmoru předchozích vládních závazků střednědobého státního dluhu (nad 1 rok), příp. k pokrytí přechodných schodků státního rozpočtu v průběhu roku. Za rok 1996 tak opět významně poklesl podíl státního dluhu na hrubém domácím produktu, a to z 12,3% na 11%. Absolutní výše státního dluhu se v tomto roce zvýšila jen o 0,8 mld. Kč, t. j. o 0,5%, přičemž konsolidovaný střednědobý státní dluh se o 0,8 mld. Kč snížil. Krátkodobý dluh z titulu emise SPP na krytí výsledného rozpočtového schodku za rok 1996 se na celkovém rozsahu státního dluhu na konci tohoto roku podílel jen 1,05%.

Při řízení státního dluhu byla i v roce 1996 s úspěchem uplatňována jeho sekuritizace, tj. přeměna přímých úvěrů od bank a ze zahraničí do formy státních dluhopisů. Celkem se objem emitovaných státních dluhopisů v oběhu (bez SPP na krytí schodků běžného rozpočtového hospodaření) zvýšil v roce 1996 o 21,2 mld. Kč, z čehož bylo použito 13,2 mld. Kč k úhradám přímých závazků státu u bank (z toho 12,5 mld. Kč k úplnému splacení závazků vůči ČNB) a 8 mld. Kč ke splátkám přímých zahraničních závazků státu (zadluženosti CDZ vč. rektifikace jistiny). Sekuritizací přímých úvěrů státu od domácích bank se podařilo dosáhnout za rok 1996 úspor ve výši téměř 1,5 mld. Kč (z titulu nižších úroků a urychlení úmoru).

Přeměna skladby státního dluhu ze zahraničního na vnitřní (tzv. internalizace) byla v roce 1996 provedena v rozsahu 8,8 mld. Kč. Ke snížení stavu a k poklesu podílu přímých zahraničních závazků státu v úhrnné výši státního dluhu (z 34,4% na 28,5%) přispěly při nulových výpůjčkách nejen splátky těchto závazků, ale i vyúčtované kreditní rozdíly ze změn kursu české koruny vůči měnám, v nichž jsou tyto zahraniční závazky vedeny. U půjček přijatých k podpoře platební bilance, které se začnou splácet až od března 1997, byly vyúčtovány kreditní kursové rozdíly ve výši 479 mil. Kč, u převzatých závazků státu ve volných měnách z titulu bývalého centrálního devizového zdroje (CDZ) ve výši 325 mil. Kč.

7. Emise státních dluhopisů, jejich úrokové náklady a umístění

Při přeměně přímých úvěrů státu na státní dluhopisy je kladen důraz na jejich rovnoměrné rozložení mezi nástroje peněžního a kapitálového trhu. Emisí státních pokladničních poukázek (SPP), které patří k základním nástrojům peněžního trhu, se za rok 1996 realizovalo celkem 42, z toho 33 emisí (revolvingových) na splátky státního dluhu a 9 emisí na krytí schodků a výkyvů v běžném rozpočtovém hospodaření v průběhu roku. Revolvingové emise byly realizovány podle emisního kalendáře zpracovaného koncem roku 1995, který vycházel ze standardních splatností SPP v délce 13, 26, 39 a 52 týdnů.

Tabulka č. 11.

 
Emise SPP realizované v roce 1996 celkem
v tom:
  
revolvingové na splátky státního dluhu
na krytí schodků běžného rozpočtového hospodaření
Objem emisí celkem v mld. Kč
264,4
216,4
48,0
  z toho: do portfolia MF
85,6
75,6
10,0
Průměrná splatnost ve dnech
122,5
144,0
43,8
Průměrný výnos v % p. a.
10,89
10,95
10,59


Poznámka: Podrobnější přehled, z něhož tato tabulka vychází, je uveden v tabulce č. 5 přílohy

K pokrytí schodků běžného hospodaření státního rozpočtu bylo v průběhu roku 1996 vydáno sedm emisí SPP se splatností 28 dní a méně, jedna emise se splatností 42 dní (1. 11. 1996) a jedna emise se splatností 182 dní (13. 12. 1996, jejíž výnosy byly nakonec z větší části použity na krytí schodků rozpočtového hospodaření na počátku roku 1997). K řešení výkyvů v běžném rozpočtovém hospodaření byly kromě toho prodávány SPP z portfolia MF, a to v celkovém objemu 112,9 mld. Kč. Úhrnný objem výpůjček z těchto emisí dosáhl v roce 1996 částky 150,9 mld. Kč při průměrném denním stavu těchto SPP ve výši 5 064 mil. Kč a průměrné úrokové sazbě 11,16% p. a. Průměrný úrokový výnos revolvingových SPP emitovaných za rok 1996 v objemu 165,6 mld. Kč (vč. prodejů z portfolia) dosáhl 10,26% p. a.

Úrokové náklady všech emisí SPP se v roce 1996 proti úrovni v roce 1995 zvýšily z 8,5% p. a. na 10,34% p. a. Zvýšení o 1,84 procentních bodů bylo způsobeno zejména prudkým růstem krátkodobých úrokových sazeb po provedených měnových opatřeních ČNB v polovině roku 1996 (úpravy diskontní a lombardní sazby a povinných minimálních rezerv).

Pokud jde o střednědobé státní dluhopisy, které patří k základním nástrojům kapitálového trhu, byly v roce 1996 realizovány čtyři jejich emise.

Tabulka č. 12

Datum
Splatnost v letech
Celková nominální hodnota emise v mil. Kč
Způsob primárního prodeje
Kupón % p. a.
Výnos % p. a.
emise
splatnosti
      
16. 2. 199616. 2. 2001
5
5 000
americká výnosová aukce 9,459,43
17. 5. 199617. 5. 1998
2
5 000
americká výnosová aukce 9,409,40
16. 8. 199616. 8. 2001
5
1 846
americká výnosová aukce 10,9510,93
15. 11.199615. 11.1998
2
5 000
americká výnosová aukce 11,4011,40


První dvě emise střednědobých státních dluhopisů byly umístěny bez problémů, neboť poptávka po těchto dluhopisech převýšila jejich nabídku (v únorové aukci o více než 4 mld. Kč, v květnové aukci o více než 2,5 mld. Kč). Srpnová aukce pětiletých státních dluhopisů byla však poznamenána nečekaným nezájmem ze strany investorů, takže celkový objem poptávky dosáhl pouze 1 845,75 mil. Kč, zatímco objem nabízený do aukce činil 5 mld. Kč. Vliv na nepříznivé umístění této emise SD měla zmíněná již měnová opatření ČNB z poloviny roku 1996, především zvýšení povinných minimálních rezerv od 1. 8. 1996 omezující objem disponibilních prostředků bank. Při listopadové aukci dvouletých státních dluhopisů byla již situace na finančním trhu stabilizována, poptávka převýšila nabídku více než dvojnásobně, takže emise byla úspěšně umístěna.

Celkově se v primárním prodeji střednědobých státních dluhopisů projevuje trend rostoucího zájmu ze strany nefinančních podniků, pojišťoven, penzijních fondů, stavebních spořitelen a jak ukázala poslední listopadová aukce těchto SD, i fyzických osob. U emisí SD roste podíl subjektů, kteří nejsou přímými účastníky aukcí (u únorové aukce činil 17,5%, u listopadové aukce již 73,4%). Úrokové náklady na střednědobé státní dluhopisy se v roce 1996 proti roku 1995 mírně snížily z 9,55% p. a. na 9,39% p. a.

Změny v umístění státních dluhopisů jako výsledku jejich prodeje na primárních a sekundárních trzích v roce 1996 dokumentuje následující tabulka:

Tabulka č. 13

Umístění státních dluhopisů
Stav k 1. 1. 1996
Stav k 31. 12. 1996
Změny (+, -) v mil. Kč
 
v mil. Kč
v %
v mil. Kč
v %
 
- u domácích bank69 899 83,583 77574,2 +13 876
- u ostatních domácích institucí 5 8587,024 412 21,6+18 554
- u obyvatelstva (domácností) 620,11 133 1,0+1 071
- u zahraničních subjektů 7 8339,43 655 3,2-4 178
Státní dluhopisy (vč. SPP) celkem 83 652100,0 112 975100,0 +29 323


Nejvýraznější změny v umístění státních dluhopisů, které ovlivnily sektorové rozložení celkového věřitelského salda státních finančních aktiv a pasív, proběhly v roce 1996 mezi domácími bankovními a nebankovními institucemi a též zahraničními subjekty. Držba státních dluhopisů se přitom nejvýrazněji zvýšila u nefinančních podniků a korporací (o 9,4 mld. Kč), u pojišťovacích společností (o 5,3 mld. Kč) a též u investičních společností (o 3,1 mld. Kč). Domácí banky (komerční) zůstávají nejvýznamnějším držitelem státních dluhopisů s výrazným absolutním přírůstkem držby, jejich podíl na celkové držbě se však obdobně jako v roce 1995 snížil (o 9,3 procentních bodů). Absolutní i relativní snížení držby státních dluhopisů u zahraničních subjektů dokresluje údaje o internalizaci státního dluhu.

Grafy a tabulky

graf č. 1

graf č. 2

graf č. 3

graf č. 4

Tabulka č. 1

Přehled o úhradách odškodného některým obětem nacistické persekuce podle zákona PS č. 217/1994 Sb.

v Kč

Období
Úhrady odškodného úhrnem
v tom realizováno přes:
  
Českou správu sociálního zabezpečení
orgány sociálního zabezpečení
   
ministerstva obrany
ministerstva vnitra
1994prosinec3 942 000,00 2 948 400,00993 600,00
-
1995leden515 370 617,60 491 322 417,6011 134 900,00 12 913 300,00
 únor128 110 400,00 124 161 500,002 407 900,00 1 541 000,00
 březen32 194 845,62 31 115 045,62725 600,00 354 200,00
 duben14 081 338,22 13 937 638,22134 500,00 9 200,00
 květen16 073 431,52 16 057 331,5216 100,00
-
 červen16 710 320,15 16 467 720,15242 600,00
-
 červenec13 787 945,36 13 558 045,36229 900,00
-
 srpen13 096 658,18 12 789 658,18307 000,00
-
 září 15 540 695,4515 287 795,45 243 700,009 200,00
 říjen223 743 214,71 213 413 883,717 168 972,00 3 160 359,00
 listopad286 077 115,17 281 307 849,174 685 934,00 83 332,00
 prosinec49 365 020,77 48 835 086,77277 034,00 252 900,00
 leden až prosinec 1 324 151 602,751 278 253 971,75 27 574 140,0018 323 491,00
1996leden28 787 797,19 27 821 697,19166 100,00 800 000,00
 únor28 381 373,03 28 170 439,03210 934,00
-
 březen33 009 861,39 32 481 095,39222 434,00 306 332,00
 duben25 317 571,30 24 674 237,30443 334,00 200 000,00
 květen20 944 657,64 20 279 657,64665 000,00
-
 červen21 121 752,39 20 813 652,39308 100,00
-
 červenec13 332 854,36 13 016 754,36216 100,00 100 000,00
 srpen10 593 840,00 10 393 840,00100 000,00 100 000,00
 září 9 487 055,619 237 055,61 100 000,00150 000,00
 říjen12 625 218,94 12 425 218,94100 000,00 100 000,00
 listopad10 192 048,73 10 105 248,7336 800,00 50 000,00
 prosinec9 695 144,10 9 571 810,10123 334,00
-
 leden až prosinec 223 489 174,68218 990 706,68 2 692 136,001 806 332,00
Výplaty za 1994 až 1996 celkem 1 551 582 777,431 500 193 078,43 31 259 876,0020 129 823,00
Zálohy vyplacené z účtů SFA k 31. 12. 1996 1 576 000 000,001 520 000 000,00 32 700 000,0023 300 000,00


Poznámka: Provedené výplaty úhrad odškodného do konce roku 1996 se týkají celkem 24 194 vyřízených případů, z toho u ČSSZ 23 412 případů, u MO 471 případů a u MV 311 případů.

Tabulka č. 2

Specifikace pohledávek z poskytnutých státních půjček a návratných finančních výpomocí

v mil. Kč

 
Stav k 1. 1. 1996
Nově poskytnuto
Splaceno dlužníkem
Odepsáno
Stav k 31. 12. 1996
1.Státní půjčka na plynárenské VIA 5 150,43 682,34 196,1  4 636,6
2.Výpomoci poskytnuté do zemědělství 6 262,4 326,3 9,95 926,2
3.Ostatní výpomoci poskytnuté ze státního rozpočtu celkem 4 280,24 716,8953,2 20,08 023,8
 - Podpora ekologických opatření 858,83 603,9116,7  4 346,0
 - Modernizace bytového fondu 800,0275,0  1 075,0
 - Rozvoj vědy a výzkumu 412,8110,829,1  494,5
 - Zetor, s. p.434,0     434,0
 - Zdravotnická zařízení 400,0 10,5  389,5
 -Diamo, s. p.334,0     334,0
 - Řízení letového provozu 265,0   265,0
 -Státní tiskárna cenin 247,2 49,4  197,8
 - Rozvoj průmyslové výroby 201,5 46,2  155,3
 - Výrobní družstva invalidů 81,411,511,4  81,5
 - Organizace zaměstnávající zdravotně postižené 66,710,88,5  69,0
 - Fond pojištění vkladů
-
650,0 650,0 
-
 - Ostatní178,8 54,831,420,0 182,2
4.Výpomoci poskytnuté ze státních finančních aktiv celkem 704,71 100,01 100,0  704,7
 - ČSA, a. s.570,0     570,0
 - NG (Veletržní palác) 134,1   134,1
 - Česká inkasní, s. r. o.
-
1 100,0 1 100,0 
-
5.Výpomoci poskytnuté z postoupených pohledávek za Polskem 511,61 012,628,4 1,11 494,7
Státní půjčky a návratné finanční výpomoci úhrnem 16 909,310 511,7 6 604,031,0 20 786,0


Tabulka č. 3

Specifikace bankovních úvěrů krytých státní zárukou

v mil. Kč

 
Stav k 1. 1. 1996
Poskytnuté záruky
Splátky úvěru dlužníkem
Realizace státních záruk
Zrušení státních záruk
Kurzové rozdíly
Stav k 31. 12. 1996
1.Vnitřní úvěry celkem 10 442,63 320,0 1 386,177,4   12 299,1
 - Česká správa letišť, s. p. 6 980,0 250,0     6 730,0
 - Aero Vodochody, a. s.
-
1 620,0  66,4   1 553,6
 - ČD, s. o. (nové vagóny) 900,01 100,0900,0     1 100,0
 - EGAP, a. s. (pojištění Chepos, s. r. o.) 1 000,0      1 000,0
 - ČEZ, a. s. (odsíření elektrárny Počerady) 900,0 218,4     681,6
 - SEVAC, a. s.
-
600,0    600,0
 - Státní zdravotnická zařízení 548,6 17,7     530,9
 - SEPAP Štětí, a. s. 103,0      103,0
 - Mitas, a. s.11,0   11,0   
-
2.Zahraniční úvěry celkem 37 951,030 803,0 3 754,02,8 5 635,3708,9 60 070,8
 - ČD, s. o. (koridor č.1) 6 930,88 571,058,3   52,5 15 496,0
 - ČEZ, a. s. (jaderná energetika Temelín)
-
14 059,3      14 059,3
 - ČEZ, a. s. (Energy I) 9 896,4 448,5   257,6 9 705,5
 - SPT Telecom, a. s. 12 182,2 1 995,4  *)             5 635,3 160,74 712,2
 - Chepos, s. r. o. (hliníkárna Jajarm) 4 256,3 459,6   303,1 4 099,8
 - KOB s. p. ú. (mezinárodní silnice)
-
3 698,0  2,8  -33,23 662,0
 - ČSA, a. s. (leasing Airbusů)
-
3 357,6 272,2  -72,93 012,5
 - ČSA, a. s. (leasing Boeingů) 3 057,8 416,6   77,9 2 719,1
 - Mufis, a. s. (obce ČR) 532,0**)         1 117,1 12,1  17,01 654,0
 - ČEZ, a. s. (odsíření elektrárny Prunéřov) 1 095,5 91,3   -53,8 950,4
3.Solidární záruky za závazky Slovenska celkem 12 285,5 3 482,1   -688,4 8 115,0
 - Závazky převzaté od ČSOB - CDZ 10 059,6 3 396,4   -568,7 6 094,5
 - Chemicelulóza Žilina 2 225,9 85,7   -119,7 2 020,5
 Státní záruky úhrnem 60 679,134 123,0 8 622,280,2 5 635,320,5 80 484,9


*) storno dalšího čerpání zaručených úvěrů na základě dohody se zahraničními věřiteli (EBRD, IBRD)

**) připsání úroků u státem zaručeného úvěru poskytnutého v roce 1994 (úroky jsou propočteny při splatnosti jistiny do roku 2025)

Tabulka č. 4

Vývoj státního dluhu České republiky v roce 1996

v mil. Kč

Název
Stav

k 1. 1. 1996
Financování státního dluhu
Stav

k 31. 12. 1996
  
výpůjčky (a)
splátky (b)
kursové vlivy (c)
celková změna (a- b + c)
 
STÁTNÍ DLUH CELKEM 154 387333 348331 916 -588844155 231
A. Vnitřní dluh101 244 333 348323 651 9 697110 941
Přímý úvěr od ČNB (závazky po ČSFR) 12 532 12 532  -12 532
-
Přímý úvěr od IPB (KTUK Dolinská) 5 060 723  -7234 337
SPP - běžné hospodaření
-
150 890 149 262 1 628 1 628
SPP - ostatní41 978 165 612146 555 19 05761 035
1. emise střednědobých dluhopisů (za schodkem ČR 1991) 2 095   
-
2 095
2. emise střednědobých dluhopisů (za schodkem ČR 1991) 4 701 4 701  -4 701
-
4. emise střednědobých dluhopisů (1994) 4 878 4 878  -4 878
-
5. emise střednědobých dluhopisů (1994) 5 000   
-
5 000
6. emise střednědobých dluhopisů (1994) 5 000 5 000  -5 000
-
7. emise střednědobých dluhopisů (1995) 5 000   
-
5 000
8. emise střednědobých dluhopisů (1995) 5 000   
-
5 000
9. emise střednědobých dluhopisů (1995) 5 000   
-
5 000
10. emise střednědobých dluhopisů (1995) 5 000   
-
5 000
11. emise střednědobých dluhopisů (1996)
-
5 000   5 000 5 000
12. emise střednědobých dluhopisů (1996)
-
5 000   5 000 5 000
13. emise střednědobých dluhopisů (1996)
-
1 846   1 846 1 846
14. emise střednědobých dluhopisů (1996)
-
5 000   5 000 5 000
B. Vnější dluh 53 143 8 265 -588-8 85344 290
Půjčka SAL od IBRD8 253   -34 -348 219
Půjčka od ES8 515   -38 -388 477
Půjčka od zemí OECD (G - 24)   7 039 -407-4076 632
Závazky převzaté od ČSOB v konvertibilních měnách (CDZ) 19 835 8 265 *)         -111 -8 37511 460
Závazky převzaté od ČSOB v nekonvertibilních měnách 8 776  1
-
8 777
Směnky pro úhradu účasti u IBRD 724    
-
724


*) z toho:+215 mil. Kč saldo rektifikací jistiny
 -326 mil. Kč ostatní kursové vlivy na CDZ (kursové rozdíly ze změn kursů CZK)


Tabulka č. 5

Přehled emisí SPP realizovaných v roce 1996

Datum
Splatnost ve dnech
Průměrný výnos v % p. a.
Objem emise v mil. Kč
z toho:
emise
splatnosti
   
do portfolia MF
2. 1. 199626. 1. 1996 249,397 000  
5. 1. 19964. 10. 1996 2739,484 999  
12. 1. 199612. 7. 1996 1829,454 995  
19. 1. 199619. 4. 1996 919,498 400 3 000
23. 2. 199624. 5. 1996 919,245 000  
23. 2. 19961. 3. 1996 7
-
3 000 3 000
1. 3. 199630. 8. 1996 1829,224 999  
15. 3. 199614. 3. 1997 3649,144 998  
22. 3. 199621. 6. 1996 919,017 996 3 000
29. 3. 199627. 12. 1996 2739,115 998  
19. 4. 199619. 7. 1996 919,209 998 5 000
3. 5. 199617. 5. 1996 149,205 000 3 880
10. 5. 19967. 6. 1996 289,503 000  
24. 5. 199623. 8. 1996 919,5410 000 7 545
31. 5. 199629. 11. 1996 1829,645 000 3 548
7. 6. 19964. 7. 1996 2711,053 000  
14. 6. 199611. 10. 1996 11910,975 000 1 252
21. 6. 199620. 9. 1996 9111,078 000 4 369
28. 6. 199628. 3. 1997 27312,105 000 2 210
28. 6. 199616. 8. 1996 4911,995 000 2 800
12. 7. 199610. 1. 1997 18212,504 003  
12. 7. 19969. 8. 1996 2812,383 995  
19. 7. 199618. 10. 1996 9112,524 998 3 000
19. 7. 199616. 8. 1996 2812,358 000 5 500
16. 8. 199613. 9. 1996 2812,353 999  
23. 8. 199622. 11. 1996 9112,439 998 4 000
30. 8. 199628. 2. 1997 18212,375 000  
6. 9. 19964. 10. 1996 2812,304 999  
13. 9. 199612. 9. 1997 36412,124 997  
13. 9. 199611. 10. 1996 2812,288 000 4 000
20. 9. 199620. 12. 1996 9112,307 998 4 000
4. 10. 19964. 7. 1997 27312,204 999  
4. 10. 19961. 11. 1996 2812,254 998  
11. 10. 199611. 4. 1997 18212,224 998  
11. 10. 19968. 11. 1996 2812,235 000 1 500
18. 10. 199617. 1. 1997 9112,228 000 3 000
1. 11. 199613. 12. 1996 4212,084 997 2 000
22. 11. 199621. 2. 1997 9111,959 998 4 000
29. 11. 199630. 5. 1997 18211,844 998  
13. 12. 199613. 6. 1997 18211,4112 999 5 000
20. 12. 199621. 3. 1997 9110,7510 996 5 000
27. 12. 199626. 9. 1997 27310,369 998 5 000



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP