Příloha č. 1
Zpráva o stavu a vývoji státních finančních
aktiv a pasív
Příloha č. 2
Závěrečné účty státních
fondů
Příloha č. 3
Výsledky hospodaření rozpočtů
okresních úřadů a obcí za rok
1996
Příloha 1
Zpráva o stavu a vývoji státních
finančních aktiv a pasív
1. Základní tendence vývoje státních
finančních aktiv a pasív
2. Operace na bankovních účtech státních
finančních aktiv
3. Vládní a jiné pohledávky státu
vůči zahraničí
4. Majetkové účasti státu u mezinárodních
bank a tuzemských společností
5. Poskytnuté státní půjčky,
návratné finanční výpomoci
a státní záruky
6. Stav a vývoj státního dluhu
7. Emise státních dluhopisů, jejich úrokové
náklady a umístění
1. Základní tendence vývoje státních
finančních aktiv a pasív
Vývoj státních finančních aktiv
a pasív za rok 1996 charakterizují následující
údaje:
Tabulka č. 1 | v mld. Kč |
Prostředky státu na bankovních účtech | 38,0 | 40,3 | +2,3 |
z toho: účelové prostředky z půjček na podporu platební bilance | 24,0 | 24,0 | |
prostředky z výsledků rozpočtového hospodaření minulých let | 7,8 | 6,0 | -1,8 |
rezerva z výnosů SPP na krytí schodku státního rozpočtu 1997 | 6,1 | +6,1 | |
Vládní pohledávky vůči zahraničí | 99,2 | 100,0 | +1,8 |
Ostatní zahraniční pohledávky (od ČSOB) | 55,7 | 55,5 | -0,2 |
Majetkové účastí státu u mezinárodních bank a tuzemských společností | 8,0 | 7,9 | -0,1 |
Směnky tuzemských společností v držbě státu | 5,5 | 5,5 | |
Pohledávky z poskytnutých státních půjček, návratných finančních výpomocí a realizovaných záruk | 18,5 | 22,5 | +4,1 |
Cenné papíry a ostatní pohledávky státu | 0,4 | 0,4 | |
Státní finanční aktiva celkem | 225,3 | 233,1 | +7,8 |
Závazky státu u České národní banky | 12,5 | -12,5 | |
Závazky státu u komerčních bank | 5,1 | 4,4 | -0,7 |
Vládní závazky vůči zahraničí | 23,8 | 23,3 | -0,5 |
Ostatní zahraniční závazky (od ČSOB) | 28,6 | 20,2 | -8,4 |
Závazky z emise státních cenných papírů | 84,4 | 113,7 | +29,3 |
z toho: z emise státních pokladničních poukázek | 42,0 | 69,0 | +27,0 |
z toho: krytí rozpočtového schodku 1996 | 1,6 | +1,6 | |
krytí rozpočtového schodku 1997 (rezerva) | 6,4 | +6,4 | |
Státní finanční pasíva celkem | 154,4 | 161,6 | +7,2 |
Saldo státních finančních aktiv a pasív | 70,9 | 71,5 | +0,6 |
v tom: pozice vůči bankovní soustavě | -47,1 | -45,5 | +1,6 |
pozice vůči ostatním subjektům v tuzemsku | 19,8 | 4,1 | -15,7 |
pozice vůči zahraničí | 98,2 | 112,9 | +14,7 |
Poznámka: Kvantifikace rozložení salda státních
finančních aktiv a pasív na pozice vůči
bankovní soustavě, ostatním subjektům
v tuzemsku a vůči zahraničí respektuje
sektorové rozdělení držby státních
cenných papírů a majetkových účastí
státu.
Mírné zvýšení celkové
věřitelské finančně majetkové
pozice České republiky o 0,6 mld. Kč se v
roce 1996 týkalo vztahů k bankovní soustavě
(pokles čisté zadluženosti státu u bank)
a hlavně vztahů k zahraničí, kde vysoký
nárůst věřitelské pozice státu
stačil téměř pokrýt ještě
vyšší pokles této pozice vůči
ostatním subjektům v tuzemsku. Úhrn státních
finančních aktiv i pasív a jeho nárůst
byl v rozsahu více než 6 mld. Kč ovlivněn
tím, že prosincová emise státních
pokladničních poukázek v nominální
hodnotě téměř 8 mld. Kč byla
jen z části použita na financování
výsledného schodku státního rozpočtu
za rok 1996, větší část z výnosů
této emise (cca 80%) byla určena jako rezerva na
krytí budoucího schodku státního rozpočtu
na počátku roku 1997 a projevila se nárůstem
prostředků na bankovních účtech
SFA. Faktický stav bankovních účtů
státu na straně aktiv a obdobně státního
dluhu na straně pasív byl tedy na konci roku 1996
o tuto část výnosů a dluhů
uvedené prosincové emise SPP nižší
proti bilančnímu úhrnu státních
finančních aktiv a pasív.
Při faktickém poklesu prostředků na
bankovních účtech SFA o 3,8 mld. Kč
(po vyloučení výše uvedené rezervy
z výnosů SPP) bylo snížení čisté
zadluženosti státu u bank o 1,6 mld. Kč ovlivněno
v roce 1996 snížením přímých
závazků státu u bank v rozsahu 13,2 mld.
Kč, které (při vyloučení části
emise SPP určené na krytí schodku 1997) bylo
jen z části pokryto emisemi státních
dluhopisů v držbě bank. Přesuny v držbě
státních dluhopisů ve prospěch tuzemských
subjektů (domácích institucí a obyvatelstva)
v rozsahu 19,6 mld. Kč byly příčinou
vysokého poklesu věřitelské pozice
státu vůči tomuto sektoru, k němuž
došlo v rozsahu 15,7 mld. Kč, i když ve státních
finančních aktivech se pohledávky z poskytnutých
státních půjček, návratných
finančních výpomocí a realizovaných
záruk o 4 mld. Kč zvýšily. Vysoký
nárůst věřitelské pozice státu
vůči zahraničí o 14,7 mld. Kč
byl důsledkem snížení přímého
zahraničního dluhu státu, držby státních
dluhopisů u zahraničních subjektů
a v menší míře i zvýšení
stavu vládních pohledávek vůči
zahraničí.
Faktický stav státního dluhu se v roce 1996
zvýšil ze 154,4 mld. Kč na 155,2 mld. Kč,
tj. jen o 0,8 mld. Kč, přičemž konsolidovaný
střednědobý státní dluh se
o 0,8 mld. Kč snížil. Důsledky vládní
politiky stabilizace státního dluhu se nejvýrazněji
projevily v poklesu jeho podílu na hrubém domácím
produktu z 12,3% na 11%. Pokračující sekuritizací
došlo v roce 1996 k přeměně přímých
závazků státu (vůči bankovní
soustavě a vůči zahraničí)
do formy státních dluhopisů v rozsahu cca
22 mld. Kč. Přeměna skladby státního
dluhu ze zahraničního na vnitřní (tzv.
internalizace) byla provedena v rozsahu 8,8 mld. Kč. Krátkodobý
(přechodný) dluh z titulu emise SPP na krytí
rozpočtového schodku za rok 1996 se na celkovém
rozsahu státního dluhu na konci tohoto roku podílel
jen 1,05%.
2. Operace na bankovních účtech státních
finančních aktiv
Vývoj státních finančních aktiv
ve formě peněžních prostředků
(depozit) uložených na různých účtech
převážně u České národní
banky charakterizuje následující tabulka,
z níž je zřejmé, že po vyloučení
prostředků z výnosů prosincové
emise SPP, rezervovaných na krytí schodku státního
rozpočtu 1997, se stav těchto prostředků
na účtech SFA snížil za rok 1996 o cca
3,8 mld. Kč.
Tabulka č. 2 | v mil. Kč |
1. | Prostředky z výsledků rozpočtového hospodaření minulých let | 7 833 | -1 780 | 6 053 | |||
v tom: | státní finanční rezervy | 602 | 5 451 | 6 053 | |||
bilanční účty přebytků státního rozpočtu 1994 a 1995 | 7 231 | -1 780 | -5 451 | ||||
2. | Účelové prostředky z půjček k podpoře platební bilance | 23 991 | 23 991 | ||||
3. | Prostředky na uspořádacích účtech SFA | 1 847 | 57 231 | -51 670 | -2 | 7 406 | |
v tom: | rezerva prostředků z výnosů SPP na krytí schodků stát. rozpočtu 1997 | 6 056 | 6 056 | ||||
umořovací účet | 588 | 49 989 | -50 520 | 57 | |||
ostatní uspořádací účty | 1 259 | 1 186 | -1 150 | 2 | 1 293 | ||
4. | Prostředky na ostatních účtech SFA | 4 347 | 957 | -2 461 | 2 | 2 845 | |
v tom: | zvláštní účelové prostředky | 1 534 | 747 | -2 291 | 66 | 56 | |
jiné účty | 2 813 | 210 | -170 | -64 | 2 789 | ||
Prostředky SFA na bankovních účtech celkem | 38 018 | 58 188 | -55 911 | 40 295 | |||
z toho: bez prostředků z výnosů SPP rezervovaných na krytí schodků stát. rozp. 1997 | 38 018 | 52 132 | -55 911 | 34 239 |
Operace na účtech prostředků SFA z
výsledků rozpočtového hospodaření
minulých let souvisely hlavně s použitím
přebytku státního rozpočtu za rok
1995. V souladu s usnesením Poslanecké sněmovny
č. 64/1996 bylo z příslušného
bilančního účtu tohoto přebytku
převedeno do příjmů státního
rozpočtu 1,7 mld. Kč k posílení rezervy
VPS na platbu státu do zdravotního pojištění
a 80 mil. Kč k posílení rozpočtu kapitoly
Ministerstva kultury ČR s účelovým
určením k úhradě výdajů
potřebných na přemístění
sídla ministerstva, jakož i výdajů spojených
s nezbytnou úpravou náhradních prostor. Zbývající
část z rozpočtového přebytku
za rok 1995 ve výši 5,45 mld. Kč včetně
nevyčerpaných prostředků na bilančním
účtě rozpočtového přebytku
za rok 1994 ve výši 1,1 mil. Kč byly použity
k posílení státních finančních
rezerv.
Objemově největší část
operací na bankovních účtech státních
finančních aktiv se týkala účtů
uspořádacích, zejména pak umořovacího
účtu k uspořádání prostředků
na financování splátek jistiny a výdajů
dluhové služby státního dluhu. Kromě
výnosů z emisí státních dluhopisů
(vč. přírůstku revolvingových
emisí SPP) ve výši 35,9 mld. Kč bylo
v roce 1996 ve prospěch tohoto účtu převedeno
ze státního rozpočtu 14,1 mld. Kč
k úhradě úrokových výdajů
a poplatků dluhové služby. Výdajové
operace na umořovacím účtě
zahrnují od března 1996 též operace
zpětného odkupu státních pokladničních
poukázek na sekundárním trhu. Příjmy
a výdaje na ostatních uspořádacích
účtech SFA se týkaly hlavně překlenovací
půjčky poskytnuté z těchto prostředků
koncem března České inkasní, s. r.
o., ve výši 1,1 mld. Kč dle vládního
usnesení č. 336/1995, která byla v plné
výši splacena na počátku září
1996.
Z účtu SFA pro úhrady restitucí ministerstva
zemědělství bylo na uvedený účel
dle zákona č. 243/1992 Sb. v průběhu
roku 1996 zálohově převedeno 50 mil. Kč,
vráceno na příslušný účet
SFA bylo 83,3 mil. Kč (vč. prostředků
určených na náhrady vyplývající
pro MZe z § 10 odst. 1 zákona č. 243/1992 Sb.,
ve znění zákona č. 441/1992 Sb.).
Náhrady v rámci restitucí MZe byly poukázány
celkem 1 042 oprávněným osobám v následující
skladbě:
v mil. Kč | |
- za živý a mrtvý inventář a zásoby právnickým osobám | 9,3 |
- vrácení kupní ceny právnickým osobám | 3,4 |
- vrácení kupní ceny fyzickým osobám | 0,3 |
- vypořádání státu se zemědělskými družstvy | 29,2 |
- za pozemky fyzickým osobám | 4,5 |
Celkem restituční náhrady | 46,7 |
Příjmové operace na ostatních účtech
SFA v celkové výši 957 mil. Kč se týkaly
hlavně účtu zvláštních
účelových prostředků, ale též
jiných účtů. K objemově významnějším
položkám těchto operací patří
vratka části zálohy ve výši 500
mil. Kč, která byla v předchozím roce
poskytnuta ČSSZ na výplatu odškodného
obětem nacistické perzekuce dle zákona Poslanecké
sněmovny č. 217/1994 Sb., dále úroky
ve výši 192,5 mil. Kč připsané
na účet záručních vkladů
MF, inkaso ve výši 157,1 mil. Kč z valorizace
korunové části kapitálového
vkladu státu u IBRD a též prostředky
ve výši 55,2 mil. Kč převedené
ze státního rozpočtu s určením
k úhradám budoucích splátek úvěru
od Evropské investiční banky poskytnutého
na financování Programu zlepšení stavu
mezinárodních silnic v ČR dle vládního
usnesení č. 514/94.
Výdajové operace uskutečněné
v roce 1996 na ostatních účtech SFA lze kvantifikovat
takto:
v mil. Kč | |
- převod prostředků do státního rozpočtu s určením na financování investičních akcí Programu zkvalitnění technického stavu a vybavení škol a školských zařízení (dle zákona PS č. 218/1994 Sb.) | 1 500,0 |
- úhrady v rámci finančního vyrovnání dle usn. vlády ČR č. 425/95 a č. 10/97 | 850,9 |
- úhrada části převzatého dluhu MF ČR vůči České inkasní, s. r. o. z titulu devalvačních ztrát některých bývalých OZO z přepočtu devizových aktiv a pasív dle zákona FS č. 499/1990 Sb. | 56,5 |
- uvolnění prostředků k posílení investičních dotací na akce komunální ekologie (budování kanalizace v obcích) | 18,7 |
- finanční příspěvky na demolice objektů po sovětské armádě (dle vládního usnesení č. 540/92) | 12,2 |
- zálohy na úhrady odškodného obětem nacistické perzekuce (dle zákona PS č. 217/1994 Sb.) | 5,3 |
- ostatní úhrady (podpora konverze zbrojní výroby aj.) | 17,4 |
Celkem úhrady z ostatních účtů SFA | 2 461,0 |
Úhrady v rámci finančního vyrovnání
v návaznosti na usnesení vlády ČR
č. 425/1995 ve výši 782,1 mil. Kč se
týkají arbitrážního sporu a mimosoudního
vyrovnání s firmou Daewoo Corporation. Jejich podrobnější
analýza je uvedena v závěrečné
části této přílohy. Zbývající
částka finančních úhrad příslušné
položky ve výši uvedené v tabulce, tj.
68,8 mil. Kč, byla realizována dle vl. usn. č.
10/1997 k mimosoudnímu urovnání právního
sporu mezi a. s. Hollanco a Českou republikou, jehož
vznik spadá do poloviny 80. let. Na české
straně se spor týká a. s. Fincom a souvisel
s vyrovnáním ztrát z výsledku hospodaření
společného podniku na dovoz hovězích
kůží z Argentiny. K provedení úhrady
částek v celkové výši 2,5 mil.
USD ze státních prostředků se přistoupilo
proto, že rozhodčím soudem Mezinárodní
obchodní komory v Paříži původně
vyměřenou povinnost s titulu likvidace ztrát
uvedeného společného podniku nebyl Fincom
schopen splnit, neboť ještě před vynesením
rozsudku mu vládou bývalé ČSSR bylo
uloženo odvést svůj akciový kapitál
ve výši 232 mil. Kč do státního
rozpočtu.
3. Vládní a jiné pohledávky státu
vůči zahraničí
Ve struktuře státních finančních
aktiv České republiky připadá největší,
zhruba dvoutřetinový podíl na pohledávky
státu vůči zahraničí zahrnující
vládní úvěry poskytnuté do
zahraničí a zahraniční pohledávky
převzaté od ČSOB. Zvýšení
stavu obou těchto hlavních bloků zahraničních
pohledávek státu v saldu o 1,6 mld. Kč bylo
v roce 1996 ovlivněno zejména vyúčtováním
úroků a kreditních rozdílů
ze změn kurzů cizích měn (hlavně
USD) vůči české koruně. Zvýšení
stavu vládních pohledávek o 1,8 mld. Kč
připsáním vyúčtovaných
úroků v rozsahu 3,7 mld. Kč a kreditních
kursových rozdílů v rozsahu 2,5 mld. Kč
bylo částečně kompenzováno
odpisy těchto pohledávek při deblokacích
a v důsledku realizace vládního usnesení
č. 425/95. U zahraničních pohledávek
převzatých od ČSOB lze dopad z vyúčtování
úroků a kreditních kursových rozdílů
odhadnout na cca 2,4 mld. Kč. Operace finančně
dopadající do příjmů a výdajů
státního rozpočtu kompenzovaly celkové
zvýšení stavu vládních a ostatních
zahraničních pohledávek státu v rozsahu
cca 2,1 mld. Kč.
Tabulka č. 3 | v mil. Kč |
| ||||
Stav k 1. 1. 1996 [po zohlednění vlivu převodu všech vládních i převzatých pohledávek vůči Vietnamu na jeden likvidační účet v USD vedený u ČSOB v rámci vládních pohledávek v konvertibilních měnách (v souladu s Dohodou mezi vládami ČR a VSR o vypořádání vzájemných pohledávek a závazků ze 14. 6. 1996)] | 98 924 | 49 812 | 16 071 | 33 041 |
Čerpání vládních úvěrů financované ze státního rozpočtu | +131 | - | +21 | +110 |
Vyúčtování připsaných úroků | +3 689 | +2 266 | +546 | +877 |
Splátky vládních úvěrů ve prospěch příjmů státního rozpočtu | -1 452 | -306 | -1 081 | -65 |
v tom: splátky jistiny | -59 | -26 | -33 | |
splátky úroků | -280 | -280 | ||
splátky v rámci deblokací | -1 113 | -1 048 | -65 | |
Vyúčtované kursové rozdíly z vládních úvěrů a jiné | -259 | -69 | -1 121 | +931 |
z toho: vyúčtované kursové rozdíly | +2 467 | +1 218 | +307 | +942 |
Stav k 31. 12. 1996 | 101 033 | 51 703 | 14 436 | 34 894 |
U vládních pohledávek vůči
zahraničí převýšily za rok 1996
příjmy ze splátek výdaje na čerpání
nových úvěrů o 1 321 mil. Kč,
což však představuje jen 70,9% předpokládaného
převýšení dle upraveného státního
rozpočtu. Při dosažených úsporách
rozpočtových výdajů na čerpání
vládních úvěrů (nižší
čerpání o 124 mil. Kč) je příčinou
nízké plnění rozpočtovaných
splátek (jen na 68,6%), které byly realizovány
převážně u civilních vládních
úvěrů, a to hlavně uskutečněním
deblokačních akcí v Egyptě a Barmě.
Největší výpadek nastal u splátek
z Ruské federace, které mají v rozpočtované
částce příjmů z vládních
úvěrů rozhodující podíl.
V důsledku dohod o restrukturalizaci a odkladu ruských
splátek, uzavřených s Pařížským
klubem věřitelů, nepočítal
již upravený státní rozpočet
s příjmy ze splátek jistiny, ve skutečnosti
však nebyly splněny ani snížené
splátky úroků. Dosažených 273
mil. Kč představuje plnění těchto
splátek jen na necelých 19%. Rozpočtované
splátky nebyly dosaženy ani u speciálních
vládních úvěrů (plnění
na 26%).
Tabulka č. 4 | v mil. Kč |
| |||
Stav k 1. 1. 1996 [po zohlednění vlivu převodu převzatých pohledávek ČR vůči Vietnamu na likvidační účet v USD vedený u ČSOB v rámci vládních pohledávek v konvertibilních měnách] | 55 546 | 53 889 | 1 657 |
Nárůst pohledávek financovaný ze státního rozpočtu | +81 | +81 | |
Snížení pohledávek ve prospěch příjmů státního rozpočtu | -825 | -444 | -381 |
Snížení pohledávek postoupením na vnitřní stát. pohledávky | -1 013 | -1 013 | |
Vyúčtované kursové rozdíly, připsané úroky aj. | +1 746 | +2 385 | -639 |
Stav k 31. 12. 1996 | 55 535 | 54 898 | 637 |
U zahraničních pohledávek převzatých
od ČSOB převýšily v roce 1996 splátky
inkasované do státního rozpočtu výdaje
spojené s nárůstem těchto pohledávek
o 744 mil. Kč, což představuje jen 57,7% předpokládaného
převýšení těchto příjmů
nad výdaji dle upraveného rozpočtu. I zde
bylo hlavní příčinou nízké
plnění příjmů (jen na 61,4%),
zejména pak nerealizace rozpočtovaných splátek
úroků z Ruské federace. Splátky ve
prospěch příjmů státního
rozpočtu v celkové výši 825 mil. Kč
se v oblasti clearingových měn týkaly hlavně
Turecka, v oblasti volných měn pak hlavně
Peru. Kromě toho pokračovala likvidace části
těchto pohledávek vůči Polsku jejich
převedením na vnitřní státní
půjčky v celkovém rozsahu 1 013 mil. Kč
představujících čerpání,
které české organizace a obce realizovaly
dodávkami polského investičního zboží
a služeb.
4. Majetkové účasti státu u mezinárodních
bank a tuzemských společností
Ke změnám v majetkových účastech
České republiky došlo v roce 1996 pouze u mezinárodních
bank, konkrétně pak v účasti státu
u světové banky a jejích institucí.
Tabulka č. 5 | v mil. Kč |
|
|
| |||
Účast u Mezinárodní banky hospodářské spolupráce | 585,7 | -2,6 | 583,1 | ||
Účast u Mezinárodní investiční banky | 708,4 | -3,1 | 705,3 | ||
Účast u Evropské banky pro obnovu a rozvoj | 871,9 | -3,9 | 868,0 | ||
Účast u institucí světové banky | 2 183,9 | +20,7 | -157,1 | +24,5 | 2 072,0 |
v tom: korunová část | 1 310,5 | -157,1 | 1 153,4 | ||
devizová část | 873,4 | +20,7 | +24,5 | 918,6 | |
Účast ČR u mezinárodních bank celkem | 4349,9 | +20,7 | -157,1 | +14,9 | 4228,4 |
Dne 17. 7. 1996 bylo v korunové části podílu
ČR na kapitálu IBRD provedeno z titulu zhodnocení
české měny valorizační vyrovnání
ve výši 157 145 116,-Kč. Příslušná
korunová částka byla odvedena do státních
finančních aktiv (na účet zvláštních
účelových prostředků) a o tuto
částku byla majetková účast
státu u IBRD snížena. Dne 7. 8. 1996 byla pak
provedena vládou schválená pátá
a poslední splátka podílu ČR na kapitálu
IFC ve výši 775 tis. USD. O tuto částku
došlo k navýšení majetkové účasti
ČR u IFC, přičemž korunová protihodnota
tohoto navýšení ve výši cca 20,7
mil. Kč byla uhrazena ze státního rozpočtu.
Ze statutu Evropské banky pro obnovu a rozvoj (EBOR) ani
světové banky (IBRD) a jejích institucí
(IFC, IDA) nevyplývá pro jednotlivé jejich
členy nárok podílet se po skončení
roční účetní uzávěrky
na rozdělování zisku. Pro členy Mezinárodní
banky hospodářské spolupráce (MBHS)
a Mezinárodní investiční banky (MIB)
sice tento nárok formálně platí, ale
vzhledem k poměrně značné zadluženosti
těchto bank, rozhodly jejich statutární orgány
o použití vytvořeného zisku k tvorbě
rezerv a pojistných fondů a nikoliv na výplatu
dividend.
V majetkových účastech státu u tuzemských
společností nedošlo za rok 1996 k žádným
změnám.
Tabulka č. 6 | v mil. Kč |
Majetkové účasti České republiky | ||
- u Československé obchodní banky, a. s. | 1 000,1 | 1 000,1 |
- u České exportní banky, a. s. | 1 000,0 | 1 000,0 |
- u Exportní garanční a pojišťovací společnosti, a. s. | 1 300,0 | 1 300,0 |
- u Českomoravské záruční a rozvojové banky, a. s. | 245,0 | 245,0 |
- u Agrobanky, a. s. | 75,5 | 75,5 |
- u Investiční a poštovní banky, a. s. | 20,0 | 20,0 |
- u Dopravní investorské, a. s. | 0,9 | 0,9 |
- u Minicipální finanční společnosti, a. s. | 0,5 | 0,5 |
- u České inkasní, s. r. o. | 0,1 | 0,1 |
Tuzemské majetkové účasti ČR celkem | 3 642,1 | 3 642,1 |
U většiny výše uvedených tuzemských
společností s majetkovou účastí
státu nemají jejich akcionáři nárok
na výplatu dividend, což je dáno charakterem
a zaměřením těchto společností
a vyplývá to i z jejich statutu. V roce 1996 obdrželo
ministerstvo financí z majetkových účastí
státu dividendy pouze od ČSOB a IPB, a to z rozdělení
zisku těchto bank za rok 1995. Dividendy získané
od ČSOB v částce 82 508 250,- Kč (po
zdanění 25%ní daní z příjmů)
byly na základě doporučení obsaženém
v usnesení vlády ČR č. 336/95 (bodu
IV) převedeny do České inkasní, s.
r. o., s určením k úhradě jejích
splatných závazků dle úkolů
stanovených jí vládou ČR v rámci
projektu II. fáze transformace ČSOB. Dividendy získané
od IPB v částce 2 442 000,- Kč (též
po zdanění) byly převedeny do příjmů
státního rozpočtu.
5. Poskytnuté státní půjčky,
návratné finanční výpomoci
a státní záruky
Státní půjčky a návratné
finanční výpomoci jsou až na výjimky
bezúročně poskytovány na vymezené
účely podnikatelským a jiným subjektům
z prostředků státního rozpočtu,
z účtů státních finančních
aktiv, příp. i z jiných zdrojů.
Tabulka č. 7 | v mil. Kč |
Státní půjčky a návratné finanční výpomoci poskytnuté ČR | |||||
- na plynárenské VIA | 5 150 | 3 682 | 4 196 | 4 636 | |
- do zemědělství | 6 262 | 326 | 10 | 5 926 | |
- ostatní ze státního rozpočtu | 4 280 | 4 717 | 953 | 20 | 8 024 |
- z účtu státních finančních aktiv | 705 | 1 100 | 1 100 | 705 | |
- z postoupených pohledávek za Polskem | 512 | 1 013 | 29 | 1 | 1 495 |
Celkem | 16 909 | 10 512 | 6 604 | 31 | 20 786 |
V roce 1996 pokračoval výrazný nárůst
pohledávek z titulu státních půjček
a návratných finančních výpomocí,
a to hlavně půjček a výpomocí
poskytovaných z prostředků státního
rozpočtu, které se na celkovém přírůstku
těchto pohledávek cca 3,9 mld. Kč podílely
téměř 75%.
Čerpání státní půjčky
na financování výstavby plynárenských
VIA se týkalo výhradně 2. etapy výstavby
a je odrazem skutečných nákladů dodavatelských
organizací zajišťujících její
realizaci na území Ruské federace. Veškeré
stavby budované v rámci 1. etapy výstavby
byly dokončeny a předány zahraničnímu
odběrateli v průběhu roku 1995. Na splátkách
ve výši 4 196 mil. Kč odpovídajících
v roce 1996 dodávkám cca 2 070 mil. m3
zemního plynu se platby za 1. etapu výstavby podílely
ještě částkou 1 571 mil. Kč.
V roce 1996 pokračovala účast státního
rozpočtu na financování různých
rozvojových a sociálních programů
formou návratných finančních výpomocí.
Na stavby ekologického charakteru (převážně
úpravny vody, čističky odpadních vod,
kanalizace apod.) bylo poskytnuto 3 603,9 mil. Kč. V rámci
programu modernizace bytového fondu byly vybraným
obcím poskytnuty výpomoci v celkové výši
275 mil. Kč. Na rozvoj vědy a podporu výzkumu
obdržela výzkumná pracoviště vedle
dotací i půjčky v rozsahu 110,8 mil. Kč.
Formou návratných finančních výpomocí
byla rovněž realizována podpora výrobních
družstev invalidů, organizací zaměstnávajících
občany se změněnou pracovní schopností
a dalších subjektů sociálně potřebných
v celkové výši 42,2 mil. Kč. V návaznosti
na vládní usnesení č. 412/96 a č.
492/96 bylo uvolněno 650 mil. Kč na půjčky
Fondu pojištění vkladů (splaceny byly
ještě v prosinci 1996) a z vládní rozpočtové
rezervy byla poskytnuta mimořádná výpomoc
ve výši 35 mil. Kč na dokončení
výstavby nemocníce v Břeclavi.
Ze splátek návratných finančních
výpomocí nabíhajících v roce
1996 do příjmů státního rozpočtu
byly vedle splátek za plynárenské VIA a od
Fondu pojištění vkladů objemově
významnější splátky od Státní
tiskárny cenin v souhrnné výši 49,4
mil. Kč. V rámci finančního vypořádání
za rok 1995 bylo z poskytnutých návratných
finančních výpomocí za 20 mil. Kč
odepsáno, resp. přeměněno na dotace
(týká se částek poskytnutých
na dobudování centrálního pracoviště
pro výplatu dávek státní sociální
podpory města Brno a na rekonstrukci bezbariérové
školy J. A. Komenského v Praze 3).
U návratných finančních výpomocí
poskytnutých v letech 1991 až 1995 v resortu zemědělství
(původně do roku 1992 jako dotace), které
se od roku 1996 jen splácejí, došlo na základě
usnesení vlády ČR č. 224/95 k úpravě
jejich splátkových kalendářů
a k zavedení bonifikací spočívajících
v možnosti odpisu 20% hodnoty těchto pohledávek
státu po splnění určitých smluvně
dohodnutých podmínek. Za rok 1996 z celkového
snížení pohledávek z návratných
finančních výpomocí do zemědělství
o 336,2 mil. Kč připadlo 326,3 mil. Kč na
splátky a přiznané bonifikace dosáhly
9,9 mil. Kč.
Z prostředků státních finančních
aktiv byla v roce 1996 poskytnuta pouze jedna krátkodobá
(překlenovací) půjčka České
inkasní, s. r. o., ve výši 1,1 mld. Kč
(v souladu s vládním usnesením č.
336/95), která byla na počátku září
v plné výši splacena. V rámci postoupení
pohledávek České republiky vůči
Polsku za úplatu byla vybraným obcím a podnikatelským
subjektům zajištěna úhrada za dodávky
investičního zboží a služeb realizované
polskými firmami na ekologicky zaměřené
akce v rozsahu 1 012,6 mil. Kč. Vzniklá vnitřní
pohledávka státu vůči uvedeným
subjektům byla v roce 1996 z části splacena,
z části snížena vlivem poklesu přepočítacího
kursu USD v průběhu realizace některých
akcí v souladu s uzavřenými smluvními
vztahy.
Obdobně jako státní půjčky
a návratné finanční výpomoci
vykázaly též státní záruky
za vnitřní bankovní úvěry a
zejména za přijaté zahraniční
půjčky v roce 1996 výrazný nárůst.
Jejich úhrnný přírůstek dosáhl
cca 19,8 mld. Kč a proti předchozímu roku
1995 se téměř zdvojnásobil.
Tabulka č. 8 | v mil. Kč |
Úvěry se státní zárukou ČR | ||||||
Vnitřní bankovní úvěry organizacím | 10 443 | 3 320 | 1 386 | 77 | 12 299 | |
Zahraniční půjčky organizacím | 37 951 | 30 803 | 3 754 | 3 | 5 635 | 60 071 |
Závazky Slovenska kryté solidárními zárukami ČR | 12 285 | 3 482 | 8 115 | |||
Úvěry se státní zárukou ČR celkem | 60 679 | 34 123 | 8 622 | 80 | 5 635 | 80 485 |
Poznámka: V tabulce nejsou přímo vyčísleny
kursové rozdíly ovlivňující
též změny stavu státními zárukami
krytých zahraničních půjček
a závazků Slovenska. V částce poskytnutých
záruk za zahraniční půjčky
organizacím je zahrnuto 1 117 mil. Kč představujících
připsání úroků u státem
zaručeného úvěru poskytnutého
v roce 1994 a. s. Mufis. Uvedené úroky jsou propočteny
při splatnosti jistiny do roku 2025.
V oblasti vnitřních bankovních úvěrů
byla v souladu s usnesením vlády č. 554/95
poskytnuta státní záruka ve výši
1 620 mil. Kč za úvěr pro a. s. Aero Vodochody
k financování projektu lehkého bojového
letounu L-159. Dále byla na základě usnesení
vlády č. 726/95 poskytnuta státní
záruka ve výši 600 mil. Kč za úvěr
pro a. s. Sevac k financování výstavby kapacit
na zpracování krevních derivátů.
Konečně v této oblasti byla v roce 1996 poskytnuta
státní záruka za úvěr pro státní
organizaci České dráhy ve výši
1,1 mld. Kč na obnovu a modernizaci železničních
vozidel pro osobní dopravu dle programu schváleného
vládním usnesením č. 695/94.
V oblasti přijatých zahraničních půjček
byla v návaznosti na usnesení vlády č.
382/95 a č. 25/96 poskytnuta státní záruka
pro České dráhy, s. o., za úvěr
ve výši cca 8,6 mld. Kč (vč. úroků
a poplatků) k financování modernizace železničního
koridoru Děčín - Praha - Břeclav.
Na základě usnesení vlády č.
610/94 byla pro a. s. ČSA poskytnuta státní
záruka ve výši cca 3,3 mld. Kč za úhradu
leasingových splátek letadel Airbus A 310, na které
poskytla bankovní úvěr ČSOB. K financování
Programu zlepšení stavu mezinárodních
silnic v ČR dle vládního usnesení
č. 514/94 byla za úvěr ve výši
60 mil. ECU, který přijala Konsolidační
banka, s. p. ú., od Evropské investiční
banky, poskytnuta státní záruka ve výši
cca 3,7 mld. Kč (vč. úroků a poplatků).
Nejvyššího objemu cca 14,1 mld. Kč dosáhla
v roce 1996 státní záruka za úvěry
od konsorcia zahraničních bank pro a. s. ČEZ,
které byly poskytnuty na financování dodávek
řídícího a kontrolního systému
a dodávek jaderného paliva. S garancí státu
je tak zajištěno dofinancování jaderné
elektrárny Temelín, s jehož výstavbou
vyjádřila vláda souhlas již svým
usnesením č. 606/93 a dále potvrdila svým
usnesením č. 556/96.
Příslušnými dlužníky byly
v roce 1996 hrazeny jak splatné zahraniční
půjčky, tak i část poskytnutých
vnitřních bankovních úvěrů
krytých zárukami státu. U zaručených
zahraničních půjček šlo zejména
o splátky jistin a úroků od a. s. ČEZ,
leasingové splátky od a. s. ČSA a úhrady
od SPT Telecom, a. s., ve výši téměř
2 mld. Kč (vč. předčasné splátky
jistiny), kde navíc po dohodě s EBRD a IBRD došlo
ke stornování dalšího čerpání
zaručených úvěrů v rozsahu
cca 5,6 mld. Kč. U zaručených vnitřních
bankovních úvěrů byly z vlastních
zdrojů dlužníků provedeny úhrady
především od státního podniku
Česká správa letišť (úhrada
úroků ve výši 250 mil. Kč) a
od a. s. ČEZ (splátka ve výši 218,4
mil. Kč týkající se úvěru
poskytnutého na odsíření elektrárny
Počerady).
Rozpočtovým opatřením uvolnilo ministerstvo
financí pro s. o. České dráhy systémovou
dotaci ze státního rozpočtu ve výši
900 mil. Kč, která byla použita k předplacení
úvěru poskytnutého v roce 1995 se státní
zárukou na financování dodávek železničních
vozidel. Důvodem uvedeného předplacení
úvěru byla snaha minimalizovat úvěrové
zatížení s. o. České dráhy
budoucími úroky, a to i s ohledem na vysokou rizikovost
z hlediska očekávané schopnosti dlužníka
splácet úvěry bez účasti státního
rozpočtu.
K realizaci státních záruk došlo fakticky
jen u vnitřních bankovních úvěrů,
kde příslušní dlužníci nebyli
schopni dostát svým závazkům a splatné
částky byly uhrazeny ze státního rozpočtu.
Jednalo se o akciové společnosti Aero Vodochody
a Mitas Praha. U zahraničních půjček
se realizace jedné státní záruky ve
výši 2,8 mil. Kč týkala rozpočtové
úhrady úroků z 1. tranše úvěru
od EIB poskytnutého KOB v rámci Programu zlepšení
stavu mezinárodních silnic v ČR a byla formální,
neboť podle příslušné smlouvy z
25. 3. 1996 uzavřené mezi MF ČR a KOB má
KOB jako finanční manažer tohoto programu na
uvedenou úhradu splátek úroků (i jistiny)
nárok, aniž by jí to v budoucnu z tohoto titulu
vůči státu jakkoliv zavazovalo.
Výše popsaná realizace státních
záruk v celkovém rozsahu cca 77 mil. Kč (bez
realizace státní záruky za úvěr
KOB) byla jediným důvodem změn, tj. zvýšení
stavu pohledávek z realizovaných záruk v
roce 1996.
Tabulka č. 9 | v mil. Kč |
Zetor Brno, s. p. | 1 141,4 | 1 141,4 | |
Mitas, a. s., Praha | 215,0 | 11,0 | 226,0 |
Mesit, a. s., Uherské Hradiště | 110,0 | 110,0 | |
Konax, a. s.,Jihlava | 91,6 | 91,6 | |
Aero, a. s., Praha | 38,0 | 38,0 | |
Aero Vodochody, a. s. | 66,4 | 66,4 | |
Celkem | 1 596,0 | 77,4 | 1 673,4 |
V oblasti solidárních záruk za závazky
Slovenské republiky pokračovala v roce 1996 bezproblémová
úhrada příslušných zaručených
úvěrů ve volně směnitelných
měnách z titulu bývalého CDZ (cca
3 396,4 mil. Kč) i splátek úroků z
úvěru na výstavbu Chemicelulózy v
Žilině (85,7 mil. Kč).
6. Stav a vývoj státního dluhu
Ve své standardní podobě, tj. bez části
emitovaných SPP určených jako rezerva krytí
budoucího schodku státního rozpočtu
na počátku roku 1997, se státní dluh
České republiky vyvíjel v roce 1996 takto:
Tabulka č. 10 | v mld. Kč |
A. | Vnitřní státní dluh střednědobý | 101,3 | 182,4 | 174,4 | 8,0 | 109,3 |
- přímé závazky státu u ČNB | 12,5 | 12,5 | -12,5 | |||
- přímé závazky státu u IPB | 5,1 | 0,7 | -0,7 | 4,4 | ||
- střednědobé státní dluhopisy | 41,7 | 16,8 | 14,6 | 2,2 | 43,9 | |
- revolvingové emise SPP | 42,0 | 165,6 | 146,6 | 19,0 | 61,0 | |
B. | Zahraniční státní dluh střednědobý | 53,1 | 8,3 | *) -8,8 | 44,3 | |
- přijaté půjčky k podpoře PB | 23,8 | *) 0,5 | 23,3 | |||
- závazky převzaté od ČSOB | 28,6 | 8,3 | *) -8,3 | 20,3 | ||
- směnky k úhradě účasti u IBRD | 0,7 | 0,7 | ||||
Střednědobý státní dluh celkem (A + B) | 154,4 | 182,4 | 182,7 | *) -0,8 | 153,6 | |
C. | Krátkodobý (přechodný) státní dluh (SPP na schodek běžného rozpoč. hospodaření) | 150,9 | 149,3 | 1,6 | 1,6 | |
Státní dluh ČR úhrnem (A + B + C) | 154,4 | 333,3 | 332,0 | *) 0,8 | 155,2 |
*) [včetně vyúčtovaných
kursových rozdílů a rektifikací]
Z vývoje státního dluhu a jeho hlavních
složek je zřejmé, že záměry
vlády ve stabilizaci absolutní výše
státního dluhu na úrovni 158,8 mld. Kč
v horizontu roku 2000 jsou plněny. Vládní
výpůjčky v roce 1996 spočívaly
převážně v emisích státních
dluhopisů (střednědobých a SPP), jejichž
výnosy sloužily k úmoru předchozích
vládních závazků střednědobého
státního dluhu (nad 1 rok), příp.
k pokrytí přechodných schodků státního
rozpočtu v průběhu roku. Za rok 1996 tak
opět významně poklesl podíl státního
dluhu na hrubém domácím produktu, a to z
12,3% na 11%. Absolutní výše státního
dluhu se v tomto roce zvýšila jen o 0,8 mld. Kč,
t. j. o 0,5%, přičemž konsolidovaný
střednědobý státní dluh se
o 0,8 mld. Kč snížil. Krátkodobý
dluh z titulu emise SPP na krytí výsledného
rozpočtového schodku za rok 1996 se na celkovém
rozsahu státního dluhu na konci tohoto roku podílel
jen 1,05%.
Při řízení státního
dluhu byla i v roce 1996 s úspěchem uplatňována
jeho sekuritizace, tj. přeměna přímých
úvěrů od bank a ze zahraničí
do formy státních dluhopisů. Celkem se objem
emitovaných státních dluhopisů v oběhu
(bez SPP na krytí schodků běžného
rozpočtového hospodaření) zvýšil
v roce 1996 o 21,2 mld. Kč, z čehož bylo použito
13,2 mld. Kč k úhradám přímých
závazků státu u bank (z toho 12,5 mld. Kč
k úplnému splacení závazků
vůči ČNB) a 8 mld. Kč ke splátkám
přímých zahraničních závazků
státu (zadluženosti CDZ vč. rektifikace jistiny).
Sekuritizací přímých úvěrů
státu od domácích bank se podařilo
dosáhnout za rok 1996 úspor ve výši
téměř 1,5 mld. Kč (z titulu nižších
úroků a urychlení úmoru).
Přeměna skladby státního dluhu ze
zahraničního na vnitřní (tzv. internalizace)
byla v roce 1996 provedena v rozsahu 8,8 mld. Kč. Ke snížení
stavu a k poklesu podílu přímých zahraničních
závazků státu v úhrnné výši
státního dluhu (z 34,4% na 28,5%) přispěly
při nulových výpůjčkách
nejen splátky těchto závazků, ale
i vyúčtované kreditní rozdíly
ze změn kursu české koruny vůči
měnám, v nichž jsou tyto zahraniční
závazky vedeny. U půjček přijatých
k podpoře platební bilance, které se začnou
splácet až od března 1997, byly vyúčtovány
kreditní kursové rozdíly ve výši
479 mil. Kč, u převzatých závazků
státu ve volných měnách z titulu bývalého
centrálního devizového zdroje (CDZ) ve výši
325 mil. Kč.
7. Emise státních dluhopisů, jejich úrokové
náklady a umístění
Při přeměně přímých
úvěrů státu na státní
dluhopisy je kladen důraz na jejich rovnoměrné
rozložení mezi nástroje peněžního
a kapitálového trhu. Emisí státních
pokladničních poukázek (SPP), které
patří k základním nástrojům
peněžního trhu, se za rok 1996 realizovalo
celkem 42, z toho 33 emisí (revolvingových) na splátky
státního dluhu a 9 emisí na krytí
schodků a výkyvů v běžném
rozpočtovém hospodaření v průběhu
roku. Revolvingové emise byly realizovány podle
emisního kalendáře zpracovaného koncem
roku 1995, který vycházel ze standardních
splatností SPP v délce 13, 26, 39 a 52 týdnů.
Tabulka č. 11.
Objem emisí celkem v mld. Kč | |||
z toho: do portfolia MF | |||
Průměrná splatnost ve dnech | |||
Průměrný výnos v % p. a. |
Poznámka: Podrobnější přehled,
z něhož tato tabulka vychází, je uveden
v tabulce č. 5 přílohy
K pokrytí schodků běžného hospodaření
státního rozpočtu bylo v průběhu
roku 1996 vydáno sedm emisí SPP se splatností
28 dní a méně, jedna emise se splatností
42 dní (1. 11. 1996) a jedna emise se splatností
182 dní (13. 12. 1996, jejíž výnosy
byly nakonec z větší části použity
na krytí schodků rozpočtového hospodaření
na počátku roku 1997). K řešení
výkyvů v běžném rozpočtovém
hospodaření byly kromě toho prodávány
SPP z portfolia MF, a to v celkovém objemu 112,9 mld. Kč.
Úhrnný objem výpůjček z těchto
emisí dosáhl v roce 1996 částky 150,9
mld. Kč při průměrném denním
stavu těchto SPP ve výši 5 064 mil. Kč
a průměrné úrokové sazbě
11,16% p. a. Průměrný úrokový
výnos revolvingových SPP emitovaných za rok
1996 v objemu 165,6 mld. Kč (vč. prodejů
z portfolia) dosáhl 10,26% p. a.
Úrokové náklady všech emisí SPP
se v roce 1996 proti úrovni v roce 1995 zvýšily
z 8,5% p. a. na 10,34% p. a. Zvýšení o 1,84
procentních bodů bylo způsobeno zejména
prudkým růstem krátkodobých úrokových
sazeb po provedených měnových opatřeních
ČNB v polovině roku 1996 (úpravy diskontní
a lombardní sazby a povinných minimálních
rezerv).
Pokud jde o střednědobé státní
dluhopisy, které patří k základním
nástrojům kapitálového trhu, byly
v roce 1996 realizovány čtyři jejich emise.
Tabulka č. 12
16. 2. 1996 | 16. 2. 2001 | americká výnosová aukce | 9,45 | 9,43 | ||
17. 5. 1996 | 17. 5. 1998 | americká výnosová aukce | 9,40 | 9,40 | ||
16. 8. 1996 | 16. 8. 2001 | americká výnosová aukce | 10,95 | 10,93 | ||
15. 11.1996 | 15. 11.1998 | americká výnosová aukce | 11,40 | 11,40 |
První dvě emise střednědobých
státních dluhopisů byly umístěny
bez problémů, neboť poptávka po těchto
dluhopisech převýšila jejich nabídku
(v únorové aukci o více než 4 mld. Kč,
v květnové aukci o více než 2,5 mld.
Kč). Srpnová aukce pětiletých státních
dluhopisů byla však poznamenána nečekaným
nezájmem ze strany investorů, takže celkový
objem poptávky dosáhl pouze 1 845,75 mil. Kč,
zatímco objem nabízený do aukce činil
5 mld. Kč. Vliv na nepříznivé umístění
této emise SD měla zmíněná
již měnová opatření ČNB
z poloviny roku 1996, především zvýšení
povinných minimálních rezerv od 1. 8. 1996
omezující objem disponibilních prostředků
bank. Při listopadové aukci dvouletých státních
dluhopisů byla již situace na finančním
trhu stabilizována, poptávka převýšila
nabídku více než dvojnásobně,
takže emise byla úspěšně umístěna.
Celkově se v primárním prodeji střednědobých
státních dluhopisů projevuje trend rostoucího
zájmu ze strany nefinančních podniků,
pojišťoven, penzijních fondů, stavebních
spořitelen a jak ukázala poslední listopadová
aukce těchto SD, i fyzických osob. U emisí
SD roste podíl subjektů, kteří nejsou
přímými účastníky aukcí
(u únorové aukce činil 17,5%, u listopadové
aukce již 73,4%). Úrokové náklady na
střednědobé státní dluhopisy
se v roce 1996 proti roku 1995 mírně snížily
z 9,55% p. a. na 9,39% p. a.
Změny v umístění státních
dluhopisů jako výsledku jejich prodeje na primárních
a sekundárních trzích v roce 1996 dokumentuje
následující tabulka:
Tabulka č. 13
- u domácích bank | 69 899 | 83,5 | 83 775 | 74,2 | +13 876 |
- u ostatních domácích institucí | 5 858 | 7,0 | 24 412 | 21,6 | +18 554 |
- u obyvatelstva (domácností) | 62 | 0,1 | 1 133 | 1,0 | +1 071 |
- u zahraničních subjektů | 7 833 | 9,4 | 3 655 | 3,2 | -4 178 |
Státní dluhopisy (vč. SPP) celkem | 83 652 | 100,0 | 112 975 | 100,0 | +29 323 |
Nejvýraznější změny v umístění
státních dluhopisů, které ovlivnily
sektorové rozložení celkového věřitelského
salda státních finančních aktiv a
pasív, proběhly v roce 1996 mezi domácími
bankovními a nebankovními institucemi a též
zahraničními subjekty. Držba státních
dluhopisů se přitom nejvýrazněji zvýšila
u nefinančních podniků a korporací
(o 9,4 mld. Kč), u pojišťovacích společností
(o 5,3 mld. Kč) a též u investičních
společností (o 3,1 mld. Kč). Domácí
banky (komerční) zůstávají
nejvýznamnějším držitelem státních
dluhopisů s výrazným absolutním přírůstkem
držby, jejich podíl na celkové držbě
se však obdobně jako v roce 1995 snížil
(o 9,3 procentních bodů). Absolutní i relativní
snížení držby státních dluhopisů
u zahraničních subjektů dokresluje údaje
o internalizaci státního dluhu.
graf č. 1
graf č. 2
graf č. 3
graf č. 4
Tabulka č. 1
v Kč
1994 | prosinec | 3 942 000,00 | 2 948 400,00 | 993 600,00 | |
1995 | leden | 515 370 617,60 | 491 322 417,60 | 11 134 900,00 | 12 913 300,00 |
únor | 128 110 400,00 | 124 161 500,00 | 2 407 900,00 | 1 541 000,00 | |
březen | 32 194 845,62 | 31 115 045,62 | 725 600,00 | 354 200,00 | |
duben | 14 081 338,22 | 13 937 638,22 | 134 500,00 | 9 200,00 | |
květen | 16 073 431,52 | 16 057 331,52 | 16 100,00 | ||
červen | 16 710 320,15 | 16 467 720,15 | 242 600,00 | ||
červenec | 13 787 945,36 | 13 558 045,36 | 229 900,00 | ||
srpen | 13 096 658,18 | 12 789 658,18 | 307 000,00 | ||
září | 15 540 695,45 | 15 287 795,45 | 243 700,00 | 9 200,00 | |
říjen | 223 743 214,71 | 213 413 883,71 | 7 168 972,00 | 3 160 359,00 | |
listopad | 286 077 115,17 | 281 307 849,17 | 4 685 934,00 | 83 332,00 | |
prosinec | 49 365 020,77 | 48 835 086,77 | 277 034,00 | 252 900,00 | |
leden až prosinec | 1 324 151 602,75 | 1 278 253 971,75 | 27 574 140,00 | 18 323 491,00 | |
1996 | leden | 28 787 797,19 | 27 821 697,19 | 166 100,00 | 800 000,00 |
únor | 28 381 373,03 | 28 170 439,03 | 210 934,00 | ||
březen | 33 009 861,39 | 32 481 095,39 | 222 434,00 | 306 332,00 | |
duben | 25 317 571,30 | 24 674 237,30 | 443 334,00 | 200 000,00 | |
květen | 20 944 657,64 | 20 279 657,64 | 665 000,00 | ||
červen | 21 121 752,39 | 20 813 652,39 | 308 100,00 | ||
červenec | 13 332 854,36 | 13 016 754,36 | 216 100,00 | 100 000,00 | |
srpen | 10 593 840,00 | 10 393 840,00 | 100 000,00 | 100 000,00 | |
září | 9 487 055,61 | 9 237 055,61 | 100 000,00 | 150 000,00 | |
říjen | 12 625 218,94 | 12 425 218,94 | 100 000,00 | 100 000,00 | |
listopad | 10 192 048,73 | 10 105 248,73 | 36 800,00 | 50 000,00 | |
prosinec | 9 695 144,10 | 9 571 810,10 | 123 334,00 | ||
leden až prosinec | 223 489 174,68 | 218 990 706,68 | 2 692 136,00 | 1 806 332,00 | |
Výplaty za 1994 až 1996 celkem | 1 551 582 777,43 | 1 500 193 078,43 | 31 259 876,00 | 20 129 823,00 | |
Zálohy vyplacené z účtů SFA k 31. 12. 1996 | 1 576 000 000,00 | 1 520 000 000,00 | 32 700 000,00 | 23 300 000,00 |
Poznámka: Provedené výplaty úhrad
odškodného do konce roku 1996 se týkají
celkem 24 194 vyřízených případů,
z toho u ČSSZ 23 412 případů, u MO
471 případů a u MV 311 případů.
Tabulka č. 2
v mil. Kč
1. | Státní půjčka na plynárenské VIA | 5 150,4 | 3 682,3 | 4 196,1 | 4 636,6 | |
2. | Výpomoci poskytnuté do zemědělství | 6 262,4 | 326,3 | 9,9 | 5 926,2 | |
3. | Ostatní výpomoci poskytnuté ze státního rozpočtu celkem | 4 280,2 | 4 716,8 | 953,2 | 20,0 | 8 023,8 |
- Podpora ekologických opatření | 858,8 | 3 603,9 | 116,7 | 4 346,0 | ||
- Modernizace bytového fondu | 800,0 | 275,0 | 1 075,0 | |||
- Rozvoj vědy a výzkumu | 412,8 | 110,8 | 29,1 | 494,5 | ||
- Zetor, s. p. | 434,0 | 434,0 | ||||
- Zdravotnická zařízení | 400,0 | 10,5 | 389,5 | |||
-Diamo, s. p. | 334,0 | 334,0 | ||||
- Řízení letového provozu | 265,0 | 265,0 | ||||
-Státní tiskárna cenin | 247,2 | 49,4 | 197,8 | |||
- Rozvoj průmyslové výroby | 201,5 | 46,2 | 155,3 | |||
- Výrobní družstva invalidů | 81,4 | 11,5 | 11,4 | 81,5 | ||
- Organizace zaměstnávající zdravotně postižené | 66,7 | 10,8 | 8,5 | 69,0 | ||
- Fond pojištění vkladů | 650,0 | 650,0 | ||||
- Ostatní | 178,8 | 54,8 | 31,4 | 20,0 | 182,2 | |
4. | Výpomoci poskytnuté ze státních finančních aktiv celkem | 704,7 | 1 100,0 | 1 100,0 | 704,7 | |
- ČSA, a. s. | 570,0 | 570,0 | ||||
- NG (Veletržní palác) | 134,1 | 134,1 | ||||
- Česká inkasní, s. r. o. | 1 100,0 | 1 100,0 | ||||
5. | Výpomoci poskytnuté z postoupených pohledávek za Polskem | 511,6 | 1 012,6 | 28,4 | 1,1 | 1 494,7 |
Státní půjčky a návratné finanční výpomoci úhrnem | 16 909,3 | 10 511,7 | 6 604,0 | 31,0 | 20 786,0 |
Tabulka č. 3
v mil. Kč
1. | Vnitřní úvěry celkem | 10 442,6 | 3 320,0 | 1 386,1 | 77,4 | 12 299,1 | ||
- Česká správa letišť, s. p. | 6 980,0 | 250,0 | 6 730,0 | |||||
- Aero Vodochody, a. s. | 1 620,0 | 66,4 | 1 553,6 | |||||
- ČD, s. o. (nové vagóny) | 900,0 | 1 100,0 | 900,0 | 1 100,0 | ||||
- EGAP, a. s. (pojištění Chepos, s. r. o.) | 1 000,0 | 1 000,0 | ||||||
- ČEZ, a. s. (odsíření elektrárny Počerady) | 900,0 | 218,4 | 681,6 | |||||
- SEVAC, a. s. | 600,0 | 600,0 | ||||||
- Státní zdravotnická zařízení | 548,6 | 17,7 | 530,9 | |||||
- SEPAP Štětí, a. s. | 103,0 | 103,0 | ||||||
- Mitas, a. s. | 11,0 | 11,0 | ||||||
2. | Zahraniční úvěry celkem | 37 951,0 | 30 803,0 | 3 754,0 | 2,8 | 5 635,3 | 708,9 | 60 070,8 |
- ČD, s. o. (koridor č.1) | 6 930,8 | 8 571,0 | 58,3 | 52,5 | 15 496,0 | |||
- ČEZ, a. s. (jaderná energetika Temelín) | 14 059,3 | 14 059,3 | ||||||
- ČEZ, a. s. (Energy I) | 9 896,4 | 448,5 | 257,6 | 9 705,5 | ||||
- SPT Telecom, a. s. | 12 182,2 | 1 995,4 | *) 5 635,3 | 160,7 | 4 712,2 | |||
- Chepos, s. r. o. (hliníkárna Jajarm) | 4 256,3 | 459,6 | 303,1 | 4 099,8 | ||||
- KOB s. p. ú. (mezinárodní silnice) | 3 698,0 | 2,8 | -33,2 | 3 662,0 | ||||
- ČSA, a. s. (leasing Airbusů) | 3 357,6 | 272,2 | -72,9 | 3 012,5 | ||||
- ČSA, a. s. (leasing Boeingů) | 3 057,8 | 416,6 | 77,9 | 2 719,1 | ||||
- Mufis, a. s. (obce ČR) | 532,0 | **) 1 117,1 | 12,1 | 17,0 | 1 654,0 | |||
- ČEZ, a. s. (odsíření elektrárny Prunéřov) | 1 095,5 | 91,3 | -53,8 | 950,4 | ||||
3. | Solidární záruky za závazky Slovenska celkem | 12 285,5 | 3 482,1 | -688,4 | 8 115,0 | |||
- Závazky převzaté od ČSOB - CDZ | 10 059,6 | 3 396,4 | -568,7 | 6 094,5 | ||||
- Chemicelulóza Žilina | 2 225,9 | 85,7 | -119,7 | 2 020,5 | ||||
Státní záruky úhrnem | 60 679,1 | 34 123,0 | 8 622,2 | 80,2 | 5 635,3 | 20,5 | 80 484,9 |
*) storno dalšího čerpání zaručených
úvěrů na základě dohody se
zahraničními věřiteli (EBRD, IBRD)
**) připsání úroků u státem
zaručeného úvěru poskytnutého
v roce 1994 (úroky jsou propočteny při splatnosti
jistiny do roku 2025)
Tabulka č. 4
v mil. Kč
|
| |||||
STÁTNÍ DLUH CELKEM | 154 387 | 333 348 | 331 916 | -588 | 844 | 155 231 |
A. Vnitřní dluh | 101 244 | 333 348 | 323 651 | 9 697 | 110 941 | |
Přímý úvěr od ČNB (závazky po ČSFR) | 12 532 | 12 532 | -12 532 | |||
Přímý úvěr od IPB (KTUK Dolinská) | 5 060 | 723 | -723 | 4 337 | ||
SPP - běžné hospodaření | 150 890 | 149 262 | 1 628 | 1 628 | ||
SPP - ostatní | 41 978 | 165 612 | 146 555 | 19 057 | 61 035 | |
1. emise střednědobých dluhopisů (za schodkem ČR 1991) | 2 095 | 2 095 | ||||
2. emise střednědobých dluhopisů (za schodkem ČR 1991) | 4 701 | 4 701 | -4 701 | |||
4. emise střednědobých dluhopisů (1994) | 4 878 | 4 878 | -4 878 | |||
5. emise střednědobých dluhopisů (1994) | 5 000 | 5 000 | ||||
6. emise střednědobých dluhopisů (1994) | 5 000 | 5 000 | -5 000 | |||
7. emise střednědobých dluhopisů (1995) | 5 000 | 5 000 | ||||
8. emise střednědobých dluhopisů (1995) | 5 000 | 5 000 | ||||
9. emise střednědobých dluhopisů (1995) | 5 000 | 5 000 | ||||
10. emise střednědobých dluhopisů (1995) | 5 000 | 5 000 | ||||
11. emise střednědobých dluhopisů (1996) | 5 000 | 5 000 | 5 000 | |||
12. emise střednědobých dluhopisů (1996) | 5 000 | 5 000 | 5 000 | |||
13. emise střednědobých dluhopisů (1996) | 1 846 | 1 846 | 1 846 | |||
14. emise střednědobých dluhopisů (1996) | 5 000 | 5 000 | 5 000 | |||
B. Vnější dluh | 53 143 | 8 265 | -588 | -8 853 | 44 290 | |
Půjčka SAL od IBRD | 8 253 | -34 | -34 | 8 219 | ||
Půjčka od ES | 8 515 | -38 | -38 | 8 477 | ||
Půjčka od zemí OECD (G - 24) | 7 039 | -407 | -407 | 6 632 | ||
Závazky převzaté od ČSOB v konvertibilních měnách (CDZ) | 19 835 | 8 265 | *) -111 | -8 375 | 11 460 | |
Závazky převzaté od ČSOB v nekonvertibilních měnách | 8 776 | 1 | 8 777 | |||
Směnky pro úhradu účasti u IBRD | 724 | 724 |
*) z toho: | +215 mil. Kč saldo rektifikací jistiny |
-326 mil. Kč ostatní kursové vlivy na CDZ (kursové rozdíly ze změn kursů CZK) |
Tabulka č. 5
2. 1. 1996 | 26. 1. 1996 | 24 | 9,39 | 7 000 | |
5. 1. 1996 | 4. 10. 1996 | 273 | 9,48 | 4 999 | |
12. 1. 1996 | 12. 7. 1996 | 182 | 9,45 | 4 995 | |
19. 1. 1996 | 19. 4. 1996 | 91 | 9,49 | 8 400 | 3 000 |
23. 2. 1996 | 24. 5. 1996 | 91 | 9,24 | 5 000 | |
23. 2. 1996 | 1. 3. 1996 | 7 | 3 000 | 3 000 | |
1. 3. 1996 | 30. 8. 1996 | 182 | 9,22 | 4 999 | |
15. 3. 1996 | 14. 3. 1997 | 364 | 9,14 | 4 998 | |
22. 3. 1996 | 21. 6. 1996 | 91 | 9,01 | 7 996 | 3 000 |
29. 3. 1996 | 27. 12. 1996 | 273 | 9,11 | 5 998 | |
19. 4. 1996 | 19. 7. 1996 | 91 | 9,20 | 9 998 | 5 000 |
3. 5. 1996 | 17. 5. 1996 | 14 | 9,20 | 5 000 | 3 880 |
10. 5. 1996 | 7. 6. 1996 | 28 | 9,50 | 3 000 | |
24. 5. 1996 | 23. 8. 1996 | 91 | 9,54 | 10 000 | 7 545 |
31. 5. 1996 | 29. 11. 1996 | 182 | 9,64 | 5 000 | 3 548 |
7. 6. 1996 | 4. 7. 1996 | 27 | 11,05 | 3 000 | |
14. 6. 1996 | 11. 10. 1996 | 119 | 10,97 | 5 000 | 1 252 |
21. 6. 1996 | 20. 9. 1996 | 91 | 11,07 | 8 000 | 4 369 |
28. 6. 1996 | 28. 3. 1997 | 273 | 12,10 | 5 000 | 2 210 |
28. 6. 1996 | 16. 8. 1996 | 49 | 11,99 | 5 000 | 2 800 |
12. 7. 1996 | 10. 1. 1997 | 182 | 12,50 | 4 003 | |
12. 7. 1996 | 9. 8. 1996 | 28 | 12,38 | 3 995 | |
19. 7. 1996 | 18. 10. 1996 | 91 | 12,52 | 4 998 | 3 000 |
19. 7. 1996 | 16. 8. 1996 | 28 | 12,35 | 8 000 | 5 500 |
16. 8. 1996 | 13. 9. 1996 | 28 | 12,35 | 3 999 | |
23. 8. 1996 | 22. 11. 1996 | 91 | 12,43 | 9 998 | 4 000 |
30. 8. 1996 | 28. 2. 1997 | 182 | 12,37 | 5 000 | |
6. 9. 1996 | 4. 10. 1996 | 28 | 12,30 | 4 999 | |
13. 9. 1996 | 12. 9. 1997 | 364 | 12,12 | 4 997 | |
13. 9. 1996 | 11. 10. 1996 | 28 | 12,28 | 8 000 | 4 000 |
20. 9. 1996 | 20. 12. 1996 | 91 | 12,30 | 7 998 | 4 000 |
4. 10. 1996 | 4. 7. 1997 | 273 | 12,20 | 4 999 | |
4. 10. 1996 | 1. 11. 1996 | 28 | 12,25 | 4 998 | |
11. 10. 1996 | 11. 4. 1997 | 182 | 12,22 | 4 998 | |
11. 10. 1996 | 8. 11. 1996 | 28 | 12,23 | 5 000 | 1 500 |
18. 10. 1996 | 17. 1. 1997 | 91 | 12,22 | 8 000 | 3 000 |
1. 11. 1996 | 13. 12. 1996 | 42 | 12,08 | 4 997 | 2 000 |
22. 11. 1996 | 21. 2. 1997 | 91 | 11,95 | 9 998 | 4 000 |
29. 11. 1996 | 30. 5. 1997 | 182 | 11,84 | 4 998 | |
13. 12. 1996 | 13. 6. 1997 | 182 | 11,41 | 12 999 | 5 000 |
20. 12. 1996 | 21. 3. 1997 | 91 | 10,75 | 10 996 | 5 000 |
27. 12. 1996 | 26. 9. 1997 | 273 | 10,36 | 9 998 | 5 000 |