Tabulka č.
sektor | Dluhopisy celkem | 112 974 750 000 | 100,00 |
100 | Nefinanční podniky a korporace | 12 706 830 000 | 11,25 |
101 | Veřejné nefinanční podniky a korporace | 4 708 640 000 | 4,17 |
102 | Soukromé nefinanční podniky a korporace | 7 817 190 000 | 6,92 |
103 | Nefinanční podniky a korporace | 181 000 000 | 0,16 |
400 | Peněžní instituce a korporace | 88 972 870 000 | 78,75 |
420 | Jiné peněžní instituce | 74 467 650 000 | 65,92 |
421 | Veřejné peněžní instituce | 3 595 130 000 | 3,18 |
422 | Soukromé peněžní instituce | 60 650 580 000 | 53,69 |
423 | Peněžní instituce pod zahraniční kontrolou | 10 221 940 000 | 9,05 |
430 | Jiné úvěrové instituce | 9 307 180 000 | 8,24 |
432 | Soukromé úvěrové instituce | 9 307 180 000 | 8,24 |
440 | Peněžní pomocné instituce | 718 500 000 | 0,64 |
441 | Veřejné peněžní pomocné instituce | 59 000 000 | 0,05 |
442 | Soukromé peněžní pomocné instituce | 535 250 000 | 0,47 |
443 | Pomocné peněžní instituce pod zahraniční kontrolou | 124 250 000 | 0,11 |
450 | Investiční privatizační fondy | 1 139 820 000 | 1,01 |
452 | Soukromé investiční privatizační fondy | 1 139 820 000 | 1,01 |
460 | Investiční společnosti | 3 339 720 000 | 2,96 |
462 | Soukromé investiční společnosti | 3 274 720 000 | 2,90 |
463 | Investiční společnosti pod zahraniční kontrolou | 65 000 000 | 0,06 |
500 | Pojišťovací společnosti | 6 457 580 000 | 5,72 |
501 | Veřejné pojišťovací společnosti | 1 574 210 000 | 1,39 |
502 | Soukromé pojišťovací společnosti | 3 980 840 000 | 3,52 |
503 | Pojišťovací společnosti pod zahran. kontrolou | 902 530 000 | 0,80 |
600 | Vládní sektor | 23 230 000 | 0,02 |
630 | Místní vládní sektor | 10 700 000 | 0,01 |
640 | Fondy sociálního zabezpečení | 12 530 000 | 0,01 |
700 | Soukromé neziskové instituce | 25 890 000 | 0,02 |
800 | Domácnosti | 1 133 570 000 | 1,00 |
900 | Zbytek světa | 3 654 780 000 | 3,24 |
Příloha ke Zprávě o stavu a vývoji
státních finančních aktiv a pasív
Mimosoudní vyrovnání s firmou Daewoo Corporation
je řešením důsledků neúspěšně
provedené cese vládních pohledávek
vůči Libyi z roku 1988, kterou byly z podnětu
bývalého FMZO pověřeny jeho podřízené
OZO Omnipol a CS Trading. Na základě dohody Master
Agreement, kterou tyto organizace dne 24. 8. 1988 podepsaly s
firmou Daewoo, se měla uskutečnit deblokace odprodejem
předmětných vládních pohledávek
za 140 mil. USD a po odpočtu 20% disážia mělo
být do Československa dodáno zboží
za 112 mil. USD.
Ve skutečnosti bylo v letech 1989 až 1990 čs.
obchodním společnostem dodáno zboží
jen za 58,8 mil. USD, a to osobní automobily za 20,1 mil.
USD Motokovu Praha, textilní zboží za 2,1 mil.
USD Centrotexu Praha, spotřební elektronika za 10
mil. USD Omnii Bratislava a loď Tatry za 26,6 mil. USD Čs.
námořní plavbě, a. s. Výnosy
z prodeje tohoto zboží na domácím trhu
byly inkasovány do zdrojů federace (tj. SBČS
či rozpočtu federace v návaznosti na platný
systém vnitřního financování
vládních úvěrů).
Vzhledem k tomu, že firmě Daewoo se nepodařilo
zajistit v rámci předmětné cese vládních
pohledávek splátky z Libye, požádala
čs. signatáře Master Agreement o zrušení
příslušné deblokační dohody
a o zaplacení dodaného zboží. Po odmítnutí
ze strany tehdy již transformovaných akciových
společností Omnipol a CS Trading podala na ně
firma Daewoo dne 21. 8. 1991 u arbitrážního
soudu ve Vídni žalobu za nedodržení Master
Agreement, nesprávné provedení cese pohledávek
a neprovedení úhrady za dodané zboží.
Obě čs. akciové společnosti naproti
tomu zažalovaly u téhož soudu firmu Daewoo za
nedodání dvou lodí pro a. s. ČNP v
úhrnné hodnotě 53,2 mil. USD.
Další žaloby byly firmou Daewoo, resp. jejími
dceřinnými společnostmi, podány na
čs. odběratele dodaného zboží,
tj. proti akciovým společnostem Centrotex a Omnia
(v Praze) a akciové společnosti Motokov (ve Vídni).
Situace pro českou stranu se navíc zkomplikovala
tím, že firma Daewoo podala dále žalobu
proti ČNP, a. s. u Nejvyššího soudu v
Londýně, který dne 12. 6. 1995 vystavil soudní
příkaz k arestaci lodi Tatry uplatněný
ihned po zakotvení lodi v přístavu Immingham.
Vzhledem k tomu, že ČNP, a. s. za nezrealizovanou
cesi neodpovídala a svůj závazek za dodanou
loď vůči federálnímu rozpočtu
uhradila, obrátila se na Ministerstvo průmyslu a
obchodu a Ministerstvo financí se žádostí
o pomoc při řešení uvolnění
lodi.
Problematikou se následně zabývala vláda
ČR, která svým usnesením č.
425 z 12. 7. 1995 souhlasila, aby k případnému
uspokojení finančních požadavků
firmy Daewoo byly deponovány prostředky do 50 mil.
USD s tím, že v případě výroku
Nejvyššího soudu v Londýně ve prospěch
Daewoo budou použity k úhradě závazků
a. s. ČNP. Prostředky ve výši 47,8 mil.
USD byly deponovány u Barclays Bank v Londýně
jako jistící záruka (kauce).
Jednání u arbitrážního soudu
ve Vídni probíhalo v období let 1992 - 1995
a podle prozatímního rozhodčího výroku
byla cese pohledávky prohlášena za neplatnou
(libyjská strana cesi odmítla) a Omnipol a CS Trading
měly společně uhradit ve prospěch
Daewoo Corporation 73,5 mil. USD plus 5% úrok za období
od uzavření smlouvy o cesi pohledávky do
dne zaplacení plus 5% složený úrok ode
dne podání žaloby až do dne zaplacení,
což vede k částce kolem 100 mil. USD.
I když Česká republika de jure nebyla stranou
ve sporu, bylo zřejmé, že bez vstupu jejích
orgánů do věci a finanční angažovanosti
státu bude znamenat celý případ ve
svých konečných důsledcích
vysokou finanční ztrátu pro stát.
Proto bylo na jednáních zainteresovaných
orgánů (zejména MF a MPO) a organizací
dohodnuto nabídnout jihokorejské firmě jednání
o mimosoudním vyrovnání, což bylo akceptováno.
Příslušná dohoda o vyrovnání
byla stranami sporu uzavřena v lednu 1996, přičemž
postup českých organizací koordinovalo ministerstvo
financí.
Podle dohody měla česká strana uhradit Daewoo
Corporation částku 75,8 mil. USD ve třech
splátkách (původní požadavek
Daewoo zněl na úhradu 90 mil. USD při promptním
placení):
a) první splátka ve výši 47,1 mil. USD
byla provedena na vrub jistícího depozita a. s.
ČNP u Barclays Bank v Londýně;
b) druhá a třetí splátka proběhly
formou směnek akceptovaných akciovými společnostmi
Omnipol a CS Trading a avalovaných ČSOB. Směnky
zněly na částku 11,8 mil. USD a 16,9 mil.
USD. Tyto dvě splátky v celkové korunové
protihodnotě 780,4 mil. Kč se uskutečnily
ze zvláštních účelových
prostředků státních finančních
aktiv. K datu poslední splátky (4. 10. 1996) tak
byly závazky českých organizací z
dohody o vyrovnání splněny (současně
Daewoo stáhla všechny žaloby).
Z uvedených údajů vyplývá,
že s přihlédnutím k částce
dodaného, ale několik let nezaplaceného zboží
(58,8 mil. USD) byla dohodnutá částka mimosoudního
vyrovnání (75,8 mil. USD) relativně dobrým
výsledkem jednání (rozdíl je možno
si představit jako jednoduché úročení
jistiny sazbou přibližně 4,0% p. a.), takže
se v podstatě podařilo minimalizovat ztráty.
Přitom hrozba finanční ztráty v případě
nejednání o vyrovnání byla výrazně
vyšší. Navíc zpětné navýšení
pohledávky za Libyí v důsledku neuskutečnění
cese vytváří do budoucna určité
možnosti pro její případné využití,
i když z hlediska současného pohledu je bonita
této pohledávky zřejmě nízká.
Z uvedeného výkladu vyplývá, že
spor s Daewoo Corporation, který vznikl v období
federace, se řešil na vrub prostředků
České republiky. Přitom na nákladech
spojených s vyrovnáním měly participovat
Česká i Slovenská republika. Postoj slovenské
strany (především MF SR) byl od začátku
značně zdrženlivý a celá věc
byla především v důsledku podání
žalob proti organizacím se sídlem v České
republice vnímána především jako
český problém.
Při poměrně rychlém postupu jednání
o mimosoudním vyrovnání s Daewoo by současné
projednávání otázky participace Slovenské
republiky znamenalo oddálení řešení
s nejistým výsledkem, navíc s rizikem nejen
zvýšení nákladů na toto vyrovnání,
ale i ztráty poslední příležitosti
řešit celý problém. Pasivní přístup
slovenské strany z té doby neznamená, že
by v zásadě nebyla ochotna jednat o možných
řešeních, která by se však týkala
spíše otázky participace ČR a SR na
pohledávkách za Libyí než participace
na nákladech mimosoudního vyrovnání.
Příloha 2
1. Souhrnná charakteristika hospodaření
státních fondů
2. Státní fond tržní regulace v zemědělství
3. Státní fond životního prostředí
4. Státní fond pro zúrodnění
půdy
5. Státní fond kultury
6. Státní fond pro podporu a rozvoj české
kinematografie
1. Souhrnná charakteristika hospodaření
státních fondů
V roce 1996 nesplnily státní fondy své rozpočtové
záměry po stránce příjmové
ani výdajové. Vzhledem k dosaženým výrazněji
nižším výdajům oproti neplnění
příjmů došlo během roku k nárůstu
finančních prostředků státních
fondů, a to celkem o 1 063 mil. Kč, což se
týkalo hlavně Státního fondu životního
prostředí (o 709,5 mil. Kč) a Státního
fondu tržní regulace v zemědělství
(o 361,4 mil. Kč). Oproti roku 1995 vzrostly celkové
příjmy státních fondů o 124
mil. Kč, kdežto celkové výdaje státních
fondů o 967 mil. Kč klesly.
Tabulka č. 1 | v mil. Kč |
PŘÍJMY | |||
Odvody, poplatky a pokuty | 2 838,5 | 2 658,7 | 93,7 |
Příjmy z vlastních operací | 2 838,1 | 2 276,4 | 80,2 |
Dotace ze státního rozpočtu | 1 250,0 | 1 050,0 | 84,0 |
Dotace z Fondu národního majetku | 2 000,0 | 2 000,0 | 100,0 |
Ostatní příjmy vč. z úvěrů | 1 128,7 | 829,2 | 73,5 |
Příjmy státních fondů celkem | 10 055,3 | 8 814,3 | 87,7 |
VÝDAJE | |||
Výdaje na investice | 6 244,2 | 3 980,3 | 63,7 |
Dotace a intervence z fondů | 1 321,7 | 1 164,4 | 88,1 |
Neinvestiční výdaje | 2 436,2 | 1 955,7 | 80,3 |
Ostatní výdaje | 674,0 | 650,8 | 96,6 |
Výdaje státních fondů celkem | 10 676,1 | 7 751,2 | 72,6 |
Saldo příjmů a výdajů státních fondů | -620,8 | 1 063,1 | |
Zůstatek finančních prostředků k 1. 1.1996 | 1 836,1 | 1 877,0 | |
k 31. 12. 1996 | 1 215,3 | 2 940,1 |
K nesplnění příjmů státních
fondů došlo u všech položek s výjimkou
dotace z FNM, která byla Státnímu fondu životního
prostředí poskytnuta v rozpočtované
výši 2 mld. Kč a použita na financování
Programu ozdravění ovzduší. Odvody,
poplatky a pokuty rozpočtované zejména Státním
fondem životního prostředí nebyly splněny
jmenovitě u poplatků za znečištění
ovzduší, znečištění životního
prostředí a u odvodů za odnětí
půdy. Vývoj hospodaření Státního
fondu tržní regulace v zemědělství,
kde průběh nákupu potravinářské
pšenice ze sklizně roku 1996 se zásadní
způsobem odlišil od očekávaného
postupu pěstitelů, způsobil nesplnění
příjmů z vlastních operací
fondu i příjmů ostatních včetně
nevyčerpání dotace ze státního
rozpočtu.
Nesplnění rozpočtových výdajů
se objemově nejvíce týkalo Státního
fondu tržní regulace v zemědělství
(u výdajů na intervenční nákupy
potravinářské pšenice a u dotací
a subvencí při vývozu mlékárenských
výrobků) a Státního fondu životního
prostředí (u poskytovaných dotací
a podpor na Program ozdravění ovzduší
a též u podpor realizovaných formou půjček).
Rozpočtované částky výdajů
byly naopak překročeny u Státního
fondu pro zúrodnění půdy (výdaje
na investice) a u Státního fondu kultury (ostatní
výdaje spojené se správou nemovitostí).
Stav čistě věřitelské pozice
státních fondů se za rok 1996 zvýšil
o 1 550 mil. Kč, což bylo ovlivněno nejen nárůstem
finančních prostředků státních
fondů u bank, ale i splacením bankovního
úvěru poskytnutého v roce 1995 Státnímu
fondu tržní regulace v zemědělství.
Splátky byly uskutečněny v rozsahu 486,5
mil. Kč. Bankovní zadluženost státních
fondů na konci roku 1996 ve výši 350 mil. Kč
se týká již jen Státního fondu
kultury a souvisí s provozováním loterie
Česká Lotynka.
Tabulka č. 2 | v mil. Kč |
Finanční prostředky na účtech u bank | 1 877,0 | 2 940,1 | +1 063,1 |
Závazky z přijatých bankovních úvěrů | 836,5 | 350,0 | -486,5 |
Věřitelská pozice státních fondů u bank | +1 040,5 | +2 590,1 | +1 549,6 |
Účetní závěrky za rok 1996
byly u všech státních fondů (s výjimkou
Státního fondu pro zúrodnění
půdy) podrobeny auditu. U Státního fondu
tržní regulace v zemědělství
a Státního fondu životního prostředí
byl výrok auditora bez výhrad. U Státního
fondu kultury a Státního fondu pro podporu a rozvoj
české kinematografie byly k účetním
závěrkám vysloveny auditorem určité
výhrady týkající se úplnosti,
správnosti a průkaznosti účetnictví
a řádného hospodaření s prostředky
fondů.
v tis. Kč
Počáteční stav finančních prostředků k 1. 1. 1996 | 86 886 | 86 886 | |
PŘÍJMY | |||
Odvody, poplatky a pokuty | 8 300 | 9 978 | 120,2 |
Příjmy z vlastních operací SFTR | 2 772 146 | 2 235 709 | 80,6 |
Dotace ze státního rozpočtu | 1 250 000 | 1 049 998 | 84,0 |
Dotace ze státních finančních aktiv | 0 | 0 | 0,0 |
Dotace z fondu národního majetku | 0 | 0 | 0,0 |
Ostatní příjmy včetně úvěrů | 434 064 | 112 223 | 25,9 |
Příjmy celkem | 4 464 510 | 3 407 908 | 76,3 |
VÝDAJE | |||
Výdaje na investice | 550 | 532 | 96,7 |
Dotace a intervence z fondu na regulaci trhu | 1 258 000 | 1 126 228 | 89,5 |
Neinvestiční výdaje | 1 782 569 | 1 316 999 | 73,9 |
Ostatní výdaje | 628 520 | 602 755 | 95,9 |
Výdaje celkem | 3 669 639 | 3 046 514 | 83,0 |
Zůstatek finančních prostředků k 31. 12. 1996 | 881 757 | 448 280 |
Poznámka: Údaje zahrnují příjmy
a výdaje jak na regulaci trhu tak i na správní
výdaje
Státní fond tržní regulace v zemědělství
Č. j. 500/97
Obsah:
1. Závěrečný účet
2. Rozpočet SFTR, jeho změna a čerpání
3. Komentář ke změně rozpočtu
4. Přehled pohledávek a závazků SFTR
k 31. 12. 1996
5. Stav zásob zboží na skladech SFTR k 31.
12. 1996
5. Hodnota majetku SFTR
7. Stanovisko auditora k účetní závěrce
8. Stručné hodnocení regulace trhu a čerpání
rozpočtu SFTR na regulaci trhu
9. Čerpání rozpočtu na správní
výdaje výkonného aparátu SFTR
10. Závěr
Příloha: Přehled o opatřeních
přijatých Radou SFTR k regulaci trhu mléka
a jejich realizaci.
Předkládá: | Ing. Antonín Kalina |
ředitel SFTR |
2. Rozpočet Státního fondu tržní
regulace v zemědělství, jeho změny
a čerpání za rok 1996
I. Dotace ze státního rozpočtu České
republiky pro SFTR na rok 1996:
v tis. Kč
Dotace ze státního rozpočtu celkem | 1 250 000 | 1 049 998 | 84,0 | |
z toho určeno: | A na regulaci trhu | 1 242 300 | 1 042 300 | 73,2 |
B. na správní výdaje | 7 700 | 7 698 | 100,0 | |
Rezerva z rozpočtu kapitoly VPS | 200 000 | 0 | 0,0 |
II. Rozpočet Státního fondu tržní
regulace v zemědělství:
A. Rozpočet finančních prostředků
na regulaci trhu:
v tis. Kč
a) | PŘÍJMY: | |||||
1. zůstatek z roku 1995 na obchodním účtu | 86 474 | 86 474 | 86 474 | 86 474 | 100,0 | |
2. zůstatek z roku 1995 na účtu správních výdajů | 412 | 412 | 412 | 412 | 100,0 | |
3. dotace ze státního rozpočtu na regulaci trhu | 1 242 300 | 1 242 300 | 1 242 300 | 1 042 300 | 83,9 | |
4. rezerva z rozpočtu kapitoly VPS | 200 000 | 200 000 | 0 | 0 | 0,0 | |
5. tržby z prodeje pšenice potravinářské ze zásob | 1 843 150 | 1 675 474 | 1 683 035 | 1 686 023 | 100,2 | |
6. tržby z prodeje pšenice mlýnům z půjčky ze SHR | 0 | 551 250 | 539 416 | 539 407 | 100,0 | |
7. tržby z prodeje pšenice do SHR (vrácení půjčky) | 0 | 551 250 | 539 416 | 0 | 0,0 | |
8. tržby z prodeje mouky pro Albánii | 0 | 10 279 | 10 279 | 10 279 | 100,0 | |
9. vrácené zálohy ze ZN pšenice z minulých let | 20 000 | 17 330 | 23 867 | 22 371 | 93,7 | |
10. vrácené zálohy ze ZN pšenice ze sklizně 1996 | 0 | 0 | 324 029 | 0 | 0,0 | |
11. vrácená DPH z nákupu pšenice potravinářské | 75 000 | 113 830 | 72 905 | 54 330 | 74,5 | |
12. úvěr od banky | 280 000 | 250 000 | 0 | 0 | 0,0 | |
13. ostatní příjmy | 6 500 | 21 563 | 21 563 | 45 452 | 210,8 | |
příjmy celkem | 3 753 836 | 4 720 162 | 4 543 696 | 3 487 048 | 76,7 | |
b) | VÝDAJE: | |||||
1. subvence na vývoz mlékárenských výrobků | 1 058 000 | 1 058 000 | 1 258 000 | 1 126 228 | 89,5 | |
2. subvence z rezervy ve VPS na vývoz másla | 200 000 | 200 000 | 0 | 0 | 0,0 | |
3. náklady na skladování a prodej pšenice ze zásob | 68 546 | 60 200 | 65 431 | 65 771 | 100,5 | |
4. náklady na nákup mouky pro Albánii | 0 | 10 839 | 10 839 | 10 839 | 100,0 | |
5. odvod DPH z tržeb za prodej pšenice | 74 170 | 117 360 | 133 588 | 108 111 | 80,9 | |
6. doplatek pěstitelům za pšenici z let 1994 a 1995 | 180 313 | 206 541 | 206 809 | 206 818 | 100,0 | |
7. nákup pšenice potravinářské ze SSHR (půjčka) | 0 | 560 700 | 548 664 | 548 684 | 100,0 | |
8. nákup pšenice pro SSHR (vrácení půjčky) | 0 | 0 | 634 450 | 7 871 | 1,2 | |
9. náklady na termínovaný nákup pšenice 1996 | 1 668 081 | 1 753 641 | 309 226 | 470 291 | 152,1 | |
10. splátka úvěru poskytnutého v roce 1995 | 486 510 | 486 510 | 486 510 | 486 510 | 100,0 | |
11. splátka úvěru poskytnutého v roce 1996 | 0 | 250 000 | 0 | 0 | 0,0 | |
12. úroky z úvěru z roku 1995 | 8 434 | 7 614 | 7 614 | 7 614 | 100,0 | |
13. úroky z úvěru z roku 1996 | 8 654 | 7 949 | 0 | 0 | 0,0 | |
14. ostatní výdaje | 1 128 | 808 | 808 | 620 | 76,7 | |
výdaje celkem | 3 753 836 | 4 720 162 | 3 661 939 | 3 039 257 | 83,0 | |
c) | ZŮSTATEK | 0 | 0 | 881 757 | 447 791 | 50,8 |
B. Rozpočet finančních prostředků
na správní výdaje:
v tis. Kč
a) | PŘÍJMY: | |||||
1. dotace ze státního rozpočtu | 7 700 | 0 | 0 | 7 698 | 99,9 | |
2. úroky | 0 | 0 | 0 | 48 | ||
celkem | 7 700 | 0 | 0 | 7 746 | 100,6 | |
b) | VÝDAJE: | |||||
1. mzdové prostředky | 3 863 | 0 | 0 | 3 583 | 92,7 | |
2. ostatní neinvestiční výdaje | 3 287 | 0 | 0 | 3 142 | 95,6 | |
3. nákup investic | 550 | 0 | 0 | 532 | 96,7 | |
celkem | 7 700 | 0 | 0 | 7 257 | 94,2 | |
c) | ZŮSTATEK | 0 | 0 | 0 | 489 |
3. Komentář ke změnám rozpočtu
SFTR na regulaci trhu v roce 1996
V souladu s § 5 odst. 1 písm. d) zákona č.
472/1992 Sb., o Státním fondu tržní
regulace v zemědělství (dále jen "SFTR"),
ve znění zákona č. 10/1993 Sb. a zákona
č. 242/1995 Sb. a v souladu s článkem 7 odst.
2 písm. a) Statutu SFTR, schváleného usnesením
vlády ČR č. 128/1996, projednala a schválila
Rada SFTR dne 29. března 1996 (bod 5/1 zápisu č.
4/96) rozpočet SFTR na rok 1996. Rozpočet byl schválen
jako otevřený, neboť je v pravomoci Rady SFTR
rozhodovat i v průběhu roku o zařazení
některých dalších zemědělských
a potravinářských výrobků do
regulace trhu. Rovněž je v pravomoci Rady SFTR rozhodovat
pro daná časová období v průběhu
roku o množství regulovaných výrobků,
o úrovni vývozních subvencí, apod.
Všechna tato rozhodnutí pak vyžadují změnu
rozpočtu SFTR v průběhu roku. V roce 1996
proto Rada SFTR projednala a schválila dvě změny
rozpočtu SFTR na regulaci trhu v roce 1996. Přitom
rozpočet správních výdajů na
činnost výkonného aparátu SFTR zůstal
v průběhu roku 1996 nezměněn.
1. změna rozpočtu SFTR na regulaci trhu v roce
1996:
V návaznosti na opatření přijatá
Radou SFTR k regulaci trhu v prvém pololetí 1996,
zejména v souvislosti s řešením zásobování
vnitřního trhu pšenicí potravinářskou,
která vyžadovala změnu rozpočtu, schválila
Rada SFTR na svém zasedání dne 19. července
1996 (bod 3/1 zápisu č. 8/96) 1. změnu rozpočtu
SFTR na regulaci trhu v roce 1996. Tato změna vycházela
zejména:
- z potřeby zásobení vnitřního
trhu pšenicí potravinářskou. K jejímu
řešení musel SFTR přistoupit k zakoupení
(formou návratné půjčky) této
pšenice ze Státních hmotných rezerv
v celkovém objemu cca 150 tis. tun,
- ze změny v předpokládaném množství
nákupu pšenice potravinářské
ze sklizně roku 1996 v rámci termínovaného
(zálohového) nákupu a to z původně
uvažovaného množství do 500 tis. tun na
smluvně zajištěných cca 453 tis. tun,
- ze zvýšení minimální (garantované)
ceny pšenice potravinářské ze sklizně
1996 určené pro termínovaný (zálohový)
nákup a to z 3 000 Kč/t bez DPH na 3 500 Kč/t
bez DPH,
- ze zpřesnění potřeby finančních
prostředků na doplatky pěstitelům
za termínované (zálohové) nákupy
pšenice potravinářské ze sklizní
v letech 1994 a 1995 a to z původně předběžně
uvažovaných 180 313 tis. Kč na 206 541 tis.
Kč.
Kromě toho byly do 1. změny rozpočtu SFTR
na regulaci trhu v roce 1996 promítnuty dílčí
změny podle skutečného čerpání
rozpočtu v prvém pololetí 1996 (snížení
nákladů na skladování pšenice
potravinářské vyplývající
z jejího dřívějšího vyskladnění
než uvažoval původní rozpočet,
zařazení vládní výpomoci Albánii
dodávkou pšeničně mouky, snížení
nákladů na úroky z úvěru poskytnutého
v roce 1995 z důvodu jeho dřívějšího
splacení, a pod).
2. změna rozpočtu SFTR na regulaci trhu v roce
1996:
V návaznosti na změnu státního rozpočtu
ČR na rok 1996, v rámci níž byla zrušena
rezerva ve Všeobecné pokladní správě
určená pro SFTR na případné
vyšší subvencování vývozu
másla a vzhledem na situaci při zabezpečování
termínovaného (zálohového) nákupu
pšenice potravinářské ze sklizně
roku 1996 schválila Rada SFTR na svém zasedání
dne 15. října 1996 (bod 3/1 zápisu č.
11/96) 2. změnu rozpočtu SFTR na regulaci trhu v
roce 1996. Tato změna vycházela zejména:
- v souvislosti s opatřeními přijatými
vládou ČR k úspoře výdajů
ze státního rozpočtu ČR v roce 1996
byla zrušena rezerva ve VPS určená pro SFTR
na případné vyšší subvencování
vývozu másla ve výši 200 mil. Kč.
Byla proto z příjmové části
rozpočtu SFTR na regulaci trhu v roce 1996 tato položka
vypuštěna. V návaznosti na to byly ve výdajové
části rozpočtu položky subvencí
na vývoz mlékárenských výrobků
a subvencí na vývoz másla sloučeny
do jedné položky,
- s ohledem na průběh nákupu pšenice
potravinářské ze sklizně 1996, ovlivněný
jednak povětrnostními podmínkami v průběhu
vegetace a sklizně obilovin, především
však neochotou pěstitelů dodržet své
smluvní závazky vůči SFTR, byly, při
zachování dosavadních kvalitativních
a cenových podmínek, sníženy finanční
prostředky předpokládané na nákup
této pšenice a to z 1 753 641 tis. Kč na 309
226 tis. Kč. V souvislosti s tím byla do rozpočtu
nově zahrnuta položka vrácení záloh
poskytnutých pěstitelům,
- v 1. změně rozpočtu bylo uvažováno,
že vrácení zápůjčky do
SHR bude zajištěno z množství pšenice
potravinářské nakoupené v rámci
termínovaného (zálohového) nákupu.
V návaznosti na snížení tohoto nákupu,
uvedené v předchozím bodu, byla do výdajové
části 2. změny rozpočtu zahrnuta nová
položka nákup pšenice potravinářské
pro SHR ve výši 634 450 tis. Kč,
- vzhledem ke snížení termínovaného
(zálohového) nákupu pšenice potravinářské
ze sklizně roku 1996 nebyla potřeba zabezpečovat
úvěr na tento nákup a proto byla tato položka
z rozpočtu vypuštěna.
Kromě výše uvedeného byly do 2. změny
rozpočtu SFTR na regulaci trhu v roce 1996 promítnuty
jednak úpravy vyplývající z těchto
změn (vliv na odvod a vrácení DPH) a dále
dílčí úpravy podle skutečného
čerpání rozpočtu.
Uvedené a Radou SFTR schválené změny
rozpočtu SFTR na regulaci trhu v roce 1996 nezakládaly
požadavky na další prostředky ze státního
rozpočtu České republiky.
4. Přehled pohledávek a závazků
SFTR k 31. 12. 1996
SFTR měl k 31. prosinci 1996 následující
pohledávky a závazky:
1. | POHLEDÁVKY: | ||
a) | obchodního účtu (regulace trhu): | ||
- za zcizenou pšenici potravinářskou | 103 220 935,09 | ||
- nezaplacené faktury ve lhůtě splatnosti | 41 233 218,80 | ||
- neoprávněně čerpané a nevrácené subvence z předchozích let | 16 194 066,69 | ||
- sankce za nesplnění smluv z předchozích let | 8 842 407,65 | ||
- sankce za nesplnění smluv v roce 1996 | 12 400 407,05 | ||
- nezaplacené úroky a sankce z roku 1994 | 1 772 785,74 | ||
- nezaplacené úroky z roku 1995 | 1 272 439,64 | ||
- nevrácené zálohy z roku 1994 | 3 771 466,28 | ||
- nevrácené zálohy z roku 1995 | 5 083 447,00 | ||
- nevrácené zálohy z roku 1996 | 175 445 021,55 | ||
- nevrácená daň z přidané hodnoty | 9 993 903,00 | ||
b) | účtu správních výdajů výkonného aparátu: | ||
- oprava automobilu Tatra (zahraniční pohledávka) | 38 153,60 | ||
- nezúčtovaný benzin v nádržích automobilů | 1 036,30 | ||
- půjčka | 59 000,00 | ||
POHLEDÁVKY CELKEM | 379 328 288,39 | ||
2. | ZÁVAZKY: | ||
a) | obchodního účtu: | ||
- faktury za subvence při vývozu mlékárenských výrobků splatné v roce 1997 | 5 995 366,00 | ||
- faktury za nákup a skladování pšenice potravinářské splatné v roce 1997 | 2 556 758,40 | ||
b) | účtu správních výdajů výkonného aparátu: | ||
- faktury za závodní stravování splatné v roce 1997 | 2 500,00 | ||
ZÁVAZKY CELKEM | 8 554 624,40 | ||
3. | ROZDÍL = pohledávky - závazky | 370 773 663,99 |
5. Stav zásob zboží na skladech SFTR
k 31. 12. 1996
SFTR měl k 31. prosinci 1996 tyto zásoby:
komodita | ||
pšenice potravinářská: | ||
- ze sklizně minulých let | 96 | 265 688,85 |
- ze zálohového nákupu ze sklizně 1996 | 74 633 | 261 215 489,50 |
- z mimořádného nákupu ze sklizně 1996 | 5 792 | 23 169 564,00 |
- z dodávek ze sklizně 1996 jako náhrada za zcizení | 10 155 | 35 541 702,00 |
celkem | 90 676 | 320 192 444,35 |
6. Hodnota majetku SFTR k 31. 12. 1996
Hodnota majetku SFTR k 31. prosinci 1996 činila:
Software | 923 375,50 |
Stroje a přístroje | 5 216 930,10 |
Dopravní prostředky | 817 046,20 |
celkem | 6 957 351,80 |
7. Stanovisko auditora k účetní závěrce
Řádná účetní závěrka
k 31. prosinci 1996 účetní jednotky Státní
fond tržní regulace v zemědělství
reálně zobrazuje stav majetku, pohledávek
a závazků. Účetnictví je vedeno
správně a průkazným způsobem
a je úplné.
Z tohoto důvodu je výrok auditora
V Praze dne 10. února 1997.
8. Stručné hodnocení regulace trhu
a čerpání rozpočtu SFTR na regulaci
trhu
a) Úvod
Do regulace trhu byly, v souladu se závěry zasedání Rady SFTR, zařazeny dvě hlavní komodity, a to: | - mléko a mlékárenské výrobky |
- pšenice potravinářská. |
Vedle těchto hlavních komodit projednávala
Rada SFTR v závěru roku 1996 (s realizací
v roce 1997) situaci v řešení nadúrody
brambor.
Pro všechny úkoly SFTR byly stanoveny zejména
tyto podmínky:
- subjekty, se kterými bude SFTR uzavírat smlouvy
na intervenční nákupy a subvencované
vývozy, musí být vybírány na
základě výběrového řízení
a vybrané subjekty musí být zveřejněny,
- do smluv s vybranými subjekty musí být
zapracována podmínka uhradit zemědělským
prvovýrobcům nejméně minimální
(garantovanou) cenu za jednotlivé komodity,
- smlouvy na vývoz mlékárenských výrobků
mohou být uzavírány a subvence mohou být
poskytnuty pouze těm smluvním partnerům,
kteří:
-- nemají závazky vůči zemědělským
prvovýrobcům starší 30 dnů
-- k datu uzávěrky výběrového
řízení mají vypořádány
své závazky vůči státu, Fondu
národního majetku, Pozemkovému fondu a SFTR,
- intervenční nákupy obilovin mohou být
uskutečňovány pouze od těch producentů,
kteří mají vypořádány
oprávněné nároky povinných
osob z restituce a transformace.
b) Základní nástroje pro regulaci trhu
Základním nástrojem pro regulaci trhu v roce
1996 byly Radou SFTR schválené a výměrem
ministerstva financí vyhlášené minimální
(garantované) ceny pro jednotlivé výrobky
v této výši:
Úroveň minimálních (garantovaných)
cen:
mléko I. jakostní třídy při tučnosti 3,6% | 30. 10. 1995 | 6,30 | 01/96 | 6,62 | |
pšenice potravinářská: | |||||
pro zálohový nákup (26% lepku) | 30. 10. 1995 | 3 000,00 | 01/96 | 3 150,00 | |
pro zálohový nákup (26% lepku) | 17. 6. 1996 | 3 500,00 | 04/96 | 3 675,00 | |
pro zálohový nákup (25% lepku) | 19. 7. 1996 | 3 500,00 | 05/96 | 3 675,00 | |
pro mimořádný nákup (23% lepku) | 15. 10. 1996 | 4 000,00 | 4 200,00 |
c) Regulace trhu podle jednotlivých komodit
Podle jednotlivých komodit zařazených do
regulace trhu v roce 1996 byla regulace zabezpečována
následovně:
A. MLÉKO
Produkce mléka v roce 1996 byla ve výši 3 046
mil. litrů, což je jen mírně vyšší
objem než v roce předcházejícím
- index 100,5 bodu. Na jedné straně produkci mléka
ovlivňují počty krav, které sice mírně,
ale stále klesají, takže průměrný
stav v roce 1996 je 706,7 tis. kusů. Na druhé straně
však stále stoupá užitkovost zvířat,
průměrná denní dojivost je očekávána
ve výši 11,77 l/ks (v roce 1995 to bylo 11,28 l/ks),
což představuje průměrnou roční
užitkovost na krávu v úrovni 4 308 litrů,
tedy o 191 litrů více než v roce předcházejícím.
Naproti tomu se ale významně zvyšuje dovoz
mlékárenských výrobků, který
poněkud oslabuje dopad obratu ve vývoji spotřeby
mléka na vnitřním trhu. V přepočtu
na mléko je očekáváno, že tento
objem bude cca 135 mil. litrů. Při započtení
do celkové vnitřní spotřeby mléka
samozřejmě tento objem významně ovlivňuje
přebytek mléka.
Objem přebytku mléka, zařazeného v
roce 1996 do regulace trhu, je celkem 746 mil. litrů, což
v přepočtu na tučnost 3,6% představuje
833 mil. litrů. V rozdělení na jednotlivá
čtvrtletí roku pak byly do regulace zařazeny
následující objemy mléka o tučnosti
3,6%:
1. čtvrtletí | 167 mil. litrů |
2. čtvrtletí | 238 mil. litrů |
3. čtvrtletí | 256 mil. litrů |
4. čtvrtletí | 172 mil. litrů |
Na základě výběrového řízení
na subvencovaný vývoz ostatních mlékárenských
výrobků kromě másla a po posouzení
závazných přihlášek na subvencovaný
vývoz másla byly uvedené objemy přebytku
mléka smluvně pokryty následujícím
množstvím a sortimentem mlékárenských
výrobků:
máslo | 26 847 tun |
sušené mléko | 13 485 tun |
kondenzované mléko | 1 700 tun |
bílé sýry | 9 759 tun |
tvrdé sýry | 3 834 tun |
Přehled o opatřeních přijatých
Radou SFTR k regulaci trhu mléka podle jednotlivých
čtvrtletí v roce 1996 a jejich realizaci je uveden
na příloze.
Skutečná realizace subvencovaných vývozů
byla v roce 1996 celkem příznivá. Nasmlouvané
množství másla bylo vyvezeno v naprosté
většině případů v rámci
sjednané smluvní množstevní tolerance,
výjimkou bylo pouze 1. čtvrtletí roku, kdy
se vývoz nepodařilo naplnit a zásoby tedy
byly na základě rozhodnutí Rady SFTR započítány
do následujícího období. Jako úplně
bezproblémový lze hodnotit vývoz sušeného
a kondenzovaného mléka, protože smluvní
množství byla v průběhu celého
roku 1996 vždy splněna. Naproti tomu vývoz
sýrů - tak jako i v minulých letech - byl
z hlediska naplnění smluvních množství
složitější. Z tohoto sortimentu byla příznivější
realizace u bílých sýrů, kde došlo
k výraznějšímu neplnění
pouze v 1. čtvrtletí roku, zatímco sýry
tvrdé se nepodařilo exportovat, v porovnání
na smluvní množství, ve všech obdobích
roku 1996 a procento plnění je v tomto případě
pouze 62%. Samozřejmě, že pokud došlo
k nenaplnění smlouvy na poskytnutí subvencí
při vývozu mlékárenských výrobků,
byla ve všech případech uplatněna smluvní
sankce.
Celkové čerpání finančních
prostředků na regulaci trhu mléka bylo 1
126 228 tis. Kč. Z této částky bylo
86 683 tis. Kč použito na pokrytí požadavků,
které byly vztahovány ještě k doplatkům
za rok 1995 a na subvence při vývozu mlékárenských
výrobků zařazených do regulace trhu
v roce 1996 bylo vyčerpáno 1 039 545 tis. Kč.
Subvence byly v roce 1996 poskytovány odděleně
na subvencovaný vývoz másla a subvencovaný
vývoz ostatních mlékárenských
výrobků. Pro máslo byla určena pevná
(1. pololetí) resp. zálohová (2. pololetí)
subvence, přičemž zálohová subvence
byla po skončení daného období přehodnocena
a vypořádána. Subvencovaný vývoz
ostatních mlékárenských výrobků
byl uskutečňován na základě
výběrového řízení, kde
základním kritériem výběru
byla subvence, přepočítaná na litr
mléka o tučnosti 3,6%. Skutečnosti jednotlivých
období roku 1996 byly následující:
1. čtvrtletí | 16 200,- | |
2. čtvrtletí | 30 700,- | |
3. čtvrtletí | 41 530,- | |
4. čtvrtletí | 43 150,- [zálohová subvence] |
Průměrná sazba subvence za veškerý
sortiment včetně másla, přepočtená
na jeden litr mléka o tučnosti 3,6% za celý
rok 1996 činila 1,3520 Kč/l.
B. PŠENICE POTRAVINÁŘSKÁ NA ZÁSOBÁCH
Z MINULÝCH LET
SFTR měl k 1. lednu 1996 na zásobách celkem
428 963 tun pšenice potravinářské.
Vzhledem k vývoji situace na domácím trhu
na přelomu let 1995/1996, kdy ceny pšenice potravinářské
a návazně ceny mouky permanentně rostly a
růst spotřebitelských cen navazujících
potravinářských výrobků "ohrožoval"
průměrnou míru inflace rozhodla Rada SFTR
na svém zasedání v lednu 1996 o zahájení
prodeje zásob pšenice potravinářské
v množství 182 tis. tun, což byly požadavky
mlynářů. V dalším období
pokračovaly prodeje pšenice potravinářské
ze zásob SFTR mlýnským subjektům v
několika etapách až do 10. června 1996.
Rada SFTR se zabývala též situací v
nelegálním vývozu mouky a dalších
mlýnských výrobků, neboť licence
na vývoz nebyly vydávány a přesto
se nepovolené vývozy uskutečňovaly.
Několika smluvním partnerům SFTR - mlýnům,
u kterých tyto vývozy byly zjištěny,
byly zastaveny dodávky pšenice potravinářské
ze zásob SFTR.
Vzhledem k tomu, že situace v zásobování
s pšenicí potravinářskou na domácím
trhu vyžadovala další prodej státních
zásob byla požádána vláda ČR
o snížení minimálního limitu
obilovin ve státních hmotných rezervách
o 50 tis. tun (usnesení vlády č. 305 ze dne
15. května) s tím, že toto množství
pšenice potravinářské bylo zapůjčeno
SFTR. Další zápůjčka ze státních
hmotných rezerv ve výši 100 tis. tun následovala
(usnesení č. 347 ze dne 19. června 1996).
Prodej této zapůjčené pšenice
potravinářské v realizovaném množství
146 780 tun probíhal v měsících červen
až srpen 1996.
Prodej pšenice potravinářské jak ze
zásob SFTR, tak ze zápůjček ze státních
hmotných rezerv probíhal v 5-ti etapách a
byl uskutečňován pouze subjektům s
mlýnskou výrobou a na základě výběrových
řízení. Prodej probíhal na základě
kupních smluv s mlýnskými subjekty za stabilní
cenu 3 500 Kč/t ve všech etapách. Uvolňování
pšenice potravinářské probíhalo
až po obdržení platby ze strany mlýnů.
Mlýnům bylo celkem prodáno 480 323 tun pšenice
potravinářské. Ze zbývajících
zásob pšenice potravinářské ze
sklizně roku 1995 ve výši 22 629 tun bylo:
- | 22 233 tun | - množství zcizené skladujícími organizacemi (z toho 10 155 tun již vráceno skladovateli ze sklizně 1996, řešeno soudní cestou) |
- | 3 89 tun | - přípustná manka do normy |
- | 7 tun | - zbytky prodané skladovatelům. |
Celkové tržby za prodej pšenice potravinářské
v roce 1996 činily 2 235 709 tis. Kč.
Na nákladech spojených s nákupem, se skladováním
a s prodejem pšenice potravinářské ze
zásob z minulých let bylo v roce 1996 celkem vynaloženo
625 294 tis. Kč (z toho nákup ze státních
hmotných rezerv 548 684 tis. Kč, nákup mouky
pro Albánii 10 839 tis. Kč a náklady na skladování
a prodej 65 771 tis. Kč).
C. Pšenice potravinářská ze sklizně
roku 1996
Rada SFTR, v zájmu regulace nabídky a poptávky
a cen pšenice potravinářské a tím
i spotřebitelských cen produktů z této
pšenice vyráběných, na svém zasedání
schválila (bod 5 zápisu č. 10/95) termínovaný
(zálohový) nákup pšenice potravinářské
pro rok 1996 v objemu do 500 tis. tun za minimální
(garantovanou) cenu 3 000 Kč/t bez DPH s poskytnutím
zálohy v měsíci březen a duben 1996
ve výši 1 500 Kč/t a s příslibem
případného doplatku pěstitelům
po prodeji této pšenice.
Vzhledem k vývoji situace na domácím trhu
v předsklizňovém období, který
byl ovlivněn situací na trzích světových
a nedostatkem pšenice na volném trhu ČR v prvním
pololetí r. 1996, přistoupila Rada SFTR na svém
jednání dne 17. června 1996 ke zvýšení
minimální (garantované) ceny (bod 6 zápisu
č. 7/96) pro nákup pšenice potravinářské
ze sklizně roku 1996, a to z 3 000 Kč/t bez DPH
na 3 500 Kč/t bez DPH.
Po prvních signálech ze zahájení sklizně
informujících o obtížně dosažitelné
kvalitě požadované ve smlouvách na termínovaný
(zálohový) nákup a vzhledem k velmi nepříznivým
klimatickým podmínkám schválila Rada
SFTR na svém zasedání dne 19. července
1996 (bod 2 zápisu č. 8/96) snížení
kvalitativních parametrů pro termínovaný
(zálohový) nákup pšenice potravinářské
pro rok 1996 u obsahu mokrého lepku z min. 26,0% na min.
25,0% a u čísla poklesu (Haggbergovo číslo)
z min. 250 sec na min. 220 sec.
Vzhledem k prodlouženému průběhu žní,
zdlouhavým termínům posklizňové
úpravy obilovin vyvolaných "mokrou" sklizní
schválila Rada SFTR dne 15. října 1996 (bod
2 zápisu č. 11/96) prodloužení termínu
pro ukončení zálohového nákupu
do 31. prosince 1996. Dále Rada SFTR vyhlásila,
v zájmu možnosti vrácení zápůjčky
do státních hmotných rezerv, mimořádný
nákup potravinářské pšenice ze
sklizně 1996 v množství do 150 000 t při
snížené kvalitě za pevnou cenu ve výši
4 000 Kč/t bez DPH fco sklad dodavatele.
SFTR uzavřel celkem 1 612 smluv na termínovaný
(zálohový) nákup pšenice potravinářské
ze sklizně roku 1996 s pěstiteli v 70 okresech na
nákup 457 445 tun pšenice s případnou
tolerancí +2%. V průběhu měsíce
března a dubna poskytl SFTR smluvním pěstitelům
zálohy v celkové výši 686 167,5 tis.
Kč.
V rámci termínovaného (zálohového)
nákupu pšenice potravinářské
ze sklizně roku 1996 bylo na zásoby SFTR skutečně
nakoupeno pouze 74 633 tun, což je 16,3% z množství
dle uzavřených smluv. V rámci mimořádného
nákupu ze sklizně 1996 SFTR nakoupil pouze 5 792
tun potravinářské pšenice o nižší
jakosti.
Na celkových nákladech spojených s termínovaným
(zálohovým) nákupem a mimořádným
nákupem ze sklizně roku 1996 SFTR vynaložil
478 162 tis. Kč, z toho na nákup 464 030 tis. Kč
(tato částka bude ještě následně
snížena o vrácené zálohy za neuskutečněné
dodávky, nebo částečně nesplněné
dodávky) a na náklady spojené s tímto
nákupem (svozné, naskladnění, skladování,
koordinace) vynaložil SFTR 14 132 tis. Kč.
d) Čerpání rozpočtu SFTR na
regulaci trhu
A. PŘÍJMY
Rozpočet SFTR na rok 1996 byl schválen Radou SFTR
ze dne 29. března 1996 (bod 5/1 zápisu č.
4/96) a změněn usneseními Rady SFTR ze dne
19. července 1996 (bod 3/1 zápisu č. 8/96)
a ze dne 15. října 1996 (bod 3/1 zápisu č.
1 1/96).
Základním zdrojem příjmů rozpočtu
SFTR na rok 1996 i jeho změn byla dotace ze státního
rozpočtu ČR na rok 1996 ve výši 1 250
000 tis. Kč. Tato dotace byla v dohodě s ministerstvem
financí (viz dopis MF ze dne 26. ledna 1996 č. j.
195/2166/96) rozdělena na dotaci určenou na úhradu
nákladů spojených s regulací trhu
ve výši 1 242 300 tis. Kč a na dotaci určenou
na úhradu správních výdajů
výkonného aparátu SFTR ve výši
7 700 tis. Kč.
Na dotaci ze státního rozpočtu ČR
určenou na úhradu nákladů spojených
s regulací trhu ve výši 1 242 300 tis. Kč
však ministerstvo financí uvolnilo v roce 1996 pouze
1 042 300 tis. Kč. Znamená to, že ministerstvo
financí neuvolnilo pro SFTR 200 000 tis. Kč což
zdůvodnilo (viz dopis MF ze dne 30. prosince 1996 č.
j. 195/81 258/96) jednak tím, že SFTR zajišťoval
podstatně nižší nákup pšenice
potravinářské a jednak úspornými
opatřeními ve výdajích státního
rozpočtu ČR v závěru roku 1996. Toto
zadržení části dotace ze státního
rozpočtu se promítlo do nesplnění
předpokládaného zůstatku finančních
prostředků, s nimiž rozpočet SFTR na
rok 1997 počítá jako zdrojem pro nákup
pšenice potravinářské, kterou je SFTR
povinen vrátit do SHR.
Vedle dotace ze státního rozpočtu ČR
určené na úhradu nákladů spojených
s regulací trhu uvolněné ministerstvem financí
ve výši 1 042 300 tis. Kč byly dalšími
zdroji finančních prostředků na regulaci
trhu:
- zůstatek prostředků z roku 1995 na obchodním účtu a na účtu správních výdajů | 86 886 tis. Kč |
- tržby z prodeje pšenice potravinářské a mouky (viz část 8/c) | 2 235 709 tis. Kč |
- příjmy z vrácených záloh a z vrácené DPH | 76 701 tis. Kč |
- ostatní příjmy (zejména z penále a úroků) | 45 452 tis. Kč |
Celkové zdroje pro regulaci trhu v roce 1996 tedy činily
3 487 048 tis. Kč. Znamená to, že rozpočet
příjmů byl splněn na 76,7%. Na nesplnění
rozpočtu příjmů se, vedle neuvolnění
části dotací ze státního rozpočtu
ČR, podílí zejména nesplněný
nákup a tedy ani prodej pšenice potravinářské
jako vratka zápůjčky do SHR a nevrácené
zálohy poskytnuté pěstitelům na neuskutečněný
termínovaný (zálohový) nákup
pšenice potravinářské.
B. VÝDAJE
Vedle nákladů spojených se subvencovanými
vývozy a intervenčními nákupy jednotlivých
zemědělských a potravinářských
komodit, uvedených v části 8/c, v celkové
výši 2 229 684 tis. Kč SFTR dále uhradil:
- doplatky pěstitelům za pšenici potravinářskou ze zálohových nákupů v letech 1994 a 1995 | 206 8 18 tis. Kč |
- splátky úvěrů | 486 510 tis. Kč |
- úroky z úvěrů | 7 614 tis. Kč |
- odvod DPH | 108 011 tis. Kč |
- ostatní náklady (zejména daň z příjmů, zveřejňování výběrových řízení a poplatky za vedení účtů u banky) | 620 tis. Kč |
Celkové výdaje SFTR na regulaci trhu v roce 1996
si tedy vyžádaly finanční prostředky
ve výši 3 039 257 tis. Kč. Znamená to,
že rozpočet výdajů na regulaci trhu
byl splněn na 83,0%. Na nesplnění rozpočtovaných
výdajů se podílí zejména neuskutečněný
nákup pšenice potravinářské určené
k vrácení do SHR.
C. ZŮSTATEK
Z uvedeného čerpání rozpočtu
SFTR na regulaci trhu zemědělských a potravinářských
výrobků v roce 1996 vyplývá, že
k 31. prosinci 1996 byl vykázán zůstatek
finančních prostředků na obchodním
účtu (účtu pro regulaci trhu) jen
ve výši 447 791 tis. Kč. Znamená to,
že rozpočtovaný zůstatek finančních
prostředků byl splněn pouze na 50,8%. Jeho
nesplnění vychází z nesplnění
rozpočtovaných příjmů jak je
výše uvedeno.
Zůstatek finančních prostředků
se, v souladu s § 9 odst. 4 zákona č. 472/1992
Sb. ve znění zákona č. 10/1993 Sb.
a zákona č. 242/1995 Sb., převádí
do rozpočtu SFTR na regulaci trhu v roce 1997.
9. Čerpání rozpočtu na správní
výdaje výkonného aparátu SFTR
A. PŘÍJMY
Rozdělení dotace ze státního rozpočtu
ČR, určené na úhradu správních
výdajů výkonného aparátu SFTR
(viz část 8/d/A), ve výši 7 700 tis.
Kč vzalo ministerstvo financí ČR na vědomí
(dopis MF č. j. 195/8 883/96) a Rada SFTR jej schválila
(bod 5/1 zápisu č. 4/96) v tomto členění:
- mzdové prostředky | 3 863 498 Kč |
- ostatní neinvestiční výdaje | 3 286 502 Kč |
- investice | 550 000 Kč |
Vedle dotace ze státního rozpočtu ČR,
z níž ministerstvo financí poukázalo
SFTR 7 698 000 Kč, byly dalším příjmem
SFTR úroky od banky ve výši 47 741 Kč.
Celkové příjmy určené na správní
výdaje výkonného aparátu SFTR v roce
1996 tedy činily 7 745 741 Kč.
B. VÝDAJE
Rozpočet na správní výdaje výkonného
aparátu SFTR byl v roce 1996 čerpán ve výši
7 257 037 Kč, t. j. na 94,2% z rozpočtované
částky. Podle jednotlivých položek bylo
čerpání následující:
a) na mzdových prostředcích bylo vyčerpáno
celkem 3 582 722 Kč, t. j. 92,7% z rozpočtované
částky. Znamená to, že z rozpočtované
částky nebylo vyčerpáno 280 776 Kč.
Výše prostředků na platy se, v souladu
s nařízením vlády č. 48/1995
Sb. ve znění nařízení vlády
č. 144/1995 Sb., č. 209/1995 Sb. a č. 306/1995
Sb., usměrňuje v rámci celkových neinvestičních
výdajů vymezením absolutní výše
těchto prostředků a průměrného
evidenčního počtu zaměstnanců
přepočteného na plně zaměstnané.
Podle tohoto nařízení vlády byl SFTR,
na podkladě skutečného počtu zaměstnanců,
povinen vázat mzdové prostředky ve výši
379 152 Kč.
Nařízení vlády č. 71/1996 Sb.,
kterým se mění a doplňuje nařízení
vlády č. 253/1992 Sb., o platových poměrech
zaměstnanců orgánů státní
správy, některých dalších orgánů
a obcí, ve znění pozdějších
předpisů, kterým se s účinností
od 1. dubna 1996 zvyšovaly platové tarify, vyžadovalo
zvýšit na období duben až prosinec 1996
mzdové prostředky pro SFTR o 119 130 Kč.
Pro řešení tohoto vlivu však nebyly mzdové
prostředky pro SFTR na rok 1996 posíleny, ale dopisem
ministerstva financí ze dne 11. října 1996
č. j. 195/61 061/96 bylo odsouhlaseno pro řešení
tohoto vlivu použít část mzdových
prostředků vázaných za neobsazená
místa. Znamená to, že SFTR byl povinen vázat
za neobsazená místa 260 022 Kč.
Skutečná úspora mzdových prostředků
SFTR (po promítnutí uvedených vlivů)
tedy činí 20 754 Kč.
b) na ostatní neinvestiční výdaje
bylo vyčerpáno celkem 3 142 683 Kč, t. j.
95,6% z rozpočtované částky. V rámci
této položky bylo hrazeno:
- odvod na zdravotní a sociální pojištění | 1 253 336 Kč |
- nájemné vč. služeb s tím souvisejících (telefonní poplatky, poštovné, el. energie, otop, vodné a stočné, a pod.) | 439 239 Kč |
- pořizování informačních a statistických podkladů | 210 000 Kč |
- služby (audit, školení, bankovní a soudní poplatky, překlady, a pod.) | 158 753 Kč |
- programové vybavení a servis výpočetní techniky | 125 015 Kč |
- opravy automobilů a kancelářských strojů vč. počítačové sítě | 68 533 Kč |
- pohonné látky a mazadla, náhradní díly a pojistné | 126 746 Kč |
- kancelářský materiál, tisk a učební pomůcky | 227 037 Kč |
- nákup DKP | 147 563 Kč |
- cestovné | 194 516 Kč |
- ostatní | 191 945 Kč |
Z uvedeného čerpání vyplývá,
že z rozpočtované částky na ostatní
neinvestiční výdaje nebylo vyčerpáno
189 560 Kč. Na této úspoře se podílí
zejména nesplnění plánu nákladů
na zdravotní a sociální zabezpečení
(vyplývající z blokace mzdových prostředků
za neobsazená místa) a neuskutečnění
plánované zahraniční služební
cesty.
c) na nákup investic bylo vyčerpáno 531 632
Kč, t. j. 96,7% z rozpočtované částky.
Úspora nákladů na investice tedy činí
18 368 Kč. V rámci investic byl realizován
nákup výpočetní techniky pro dokompletování
výpočetní sítě (počítač,
tiskárna a ScanJet) a nákup další kancelářské
techniky (kopírovací stroj a skartovač).
C. ZŮSTATEK
Z uvedeného čerpání prostředků
na správní výdaje výkonného
aparátu SFTR vyplývá zůstatek prostředků
na provozním účtě SFTR ve výši
488 704 Kč. Tento zůstatek se v souladu s §
9 odst. 4 zákona ČNR č. 472/1992 Sb. ve znění
zákona ČNR č. 10/1993 Sb. a zákona
č. 242/1995 Sb. převádí do rozpočtu
SFTR na rok 1997 a to na obchodní účet pro
účely regulace trhu.