Kapitola 321 - Grantová agentura České republiky

Úkolem Grantové agentury ČR je poskytování účelových finančních prostředků ze státního rozpočtu České republiky na vědeckovýzkumné úkoly na základě výsledků veřejné soutěže. Rozpočet kapitoly v roce 1996 obsahoval účelové prostředky a prostředky potřebné pro činnost Kanceláře Grantové agentury ČR. Kapitola Grantová agentura ČR nemá žádnou podřízenou organizaci. Na tuto kapitolu se nevztahuje povinné vázání rozpočtových prostředků podle usnesení vlády č. 441/1996.

Příjmy pro kapitolu Grantová agentura ČR nebyly v roce 1996 rozpočtovány. Koncem roku 1996 někteří nositelé grantů vrátili na příjmový účet Grantové agentury ČR nevyčerpané grantové prostředky. Tyto prostředky byly vráceny do státního rozpočtu.

Celkové výdaje rozpočtované na Kancelář v roce 1996 činily 18 729 tis. Kč. V oblasti neinvestičních výdajů byly překročeny náklady na údržbu a opravy. Tyto prostředky byly použity na opravné, konzervační a údržbářské práce v půdních prostorách historické budovy Národní třída 3 při adaptačních pracích. Všechny ostatní položky však nebyly dočerpány, takže kapitola Grantová agentura ČR plánovaný rozpočet výdajů nedočerpala (plnění neinvestičních výdajů 99,78%).

Mzdové prostředky byly čerpány na 99,54%. Za neobsazená místa váže Grantová agentura ČR částku 29 tis. Kč. Průměrný plat činil 13 167 Kč a proti skutečnosti roku 1995 vzrostl o 9,41%. V souvislosti s uzavíráním a vyhodnocováním vyhlášené celostátní grantové soutěže bylo nezbytné přijmout řadu pracovníků na dohody o práci konané mimo pracovní poměr. I přes tuto skutečnost mzdové prostředky kapitoly zůstaly nedočerpány.

Investiční prostředky byly v roce 1996 stanoveny ve výši 5 000 tis. Kč z důvodu adaptačních prací půdních prostor na kanceláře Grantové agentury ČR, druhá etapa adaptačních prací byla dokončena k 31. 12. 1996. Dále byla dovybavena pracoviště počítači pro registraci a kontrolu úkolů vědy a výzkumu financovaných ze státního rozpočtu.

Účelové prostředky ve výši 750 000 tis. Kč určené na podporu řešení úkolů vědy a výzkumu byly státním rozpočtem schváleny ve výši 530 000 tis. Kč neinvestičních výdajů a 220 000 tis. Kč výdajů na investice. V průběhu roku 1996, podle upřesnění výsledku veřejné soutěže, byla částka 20 001 tis. Kč převedena z investičních do neinvestičních výdajů.

322

Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR

Kapitola: 322

BILANCE PŘÍJMŮ A VÝDAJŮ STÁTNÍHO ROZPOČTU ČR ZA ROK 1996

Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR v tis. Kč


UKAZATEL
Rozpočet
Skutečnost
% plnění 3 : 2
 
schválený
po změnách
  
 
1
2
3
4
     
DAŇOVÉ PŘÍJMY     
Daň z přidané hodnoty     
Spotřební daně     
Daně z příjmů     
v tom:daň z příjmů právnických osob     
 daň z příjmů fyzických osob     
Daň dědická, darovací a z převodu nemovitostí     
Silniční daň     
Clo    
Poplatek za užívání dálnic a silnic     
Ostatní daně a poplatky     
     
POJISTNÉ SOC. ZABEZPEČENÍ A PŘÍSPĚVEK NA STÁTNÍ POLITIKU ZAMĚSTNANOSTI     
z toho:pojistné na důchodové pojištění     
     
NEDAŇOVÉ PŘÍJMY 52 73775 24799 414 132,12
Příjmy rozpočtových organizací a odvody přísp. org. 52 73775 24799 414 132,12
z toho: odvody příspěvkových organizací     
Odvody České národní banky     
Přijaté úroky     
Ostatní příjmy     
     
PŘÍJMY Z VLÁDNÍCH ÚVĚRŮ     
     
PŘÍJMY KAPITOLY CELKEM
52 73775 247 99 414132,12
     
NEINVESTIČNÍ VÝDAJE 6 973 6607 576 3937 522 815 99,29
Výdaje rozpočtových organizací 1 273 8301 179 9751 734 398 97,44
Příspěvky na činnost příspěvkovým organizacím 68 375155 673155 673 100,00
Úrokové platby     
Dotace, platby a příspěvky 5 631 4555 640 7455 632 744 99,86
v tom:dotace podnikatelským subjektům 5 619 0005 624 1265 620 294 99,93
 dotace občanským sdružením 7 0005 0504 000 79,21
 ostatní dotace a příspěvky 5 45511 5698 450 73,04
 dotace jiným rozpočtům     
 v tom: územním rozpočtům     
 mimorozpočtovým fondům     
 platby a příspěvky obyvatelstvu - sociální zabezpečení (vč. prostředků na státní politiku zaměstnanosti)     
 z toho: důchody     
 platby do zahraničí     
     
INVESTIČNÍ VÝDAJE CELKEM 605 500536 465526 740 98,19
     
VLÁDNÍ ÚVĚRY     
     
VÝDAJE KAPITOLY CELKEM
7 579 1608 112 668 8 049 55599,22


Kapitola: 322 Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR

ROZPOČET KAPITOLY - ZÁVAZNÉ UKAZATELE ZA ROK 1996

 v tis. Kč


UKAZATEL
Rozpočet
Skutečnost
% plnění 3 : 2
 
schválený
po změnách
  
 
1
2
3
4
Příjmy celkem52 737 75 24799 414 132,12
v tom:    
- příjmy rozpočtových org. a odvody PO 52 73775 24799 414 132,12
z toho:    
- odvody příspěvkových organizací     
- pojistné sociálního zabezpečení a příspěvek na st. politiku zaměstnanosti     
z toho:    
- pojistné na důchodové pojištění     
     
Neinvestiční výdaje rozpočtových organizací celkem 1 273 8301 779 975 1 734 39897,44
z toho:    
- mzdové prostředky celkem 223 673258 002259 040 100,40
z toho:    
- státní správa223 673 250 340252 850101,00
- pojistné a příděl do FKSP 82 75995 35994 869 99,49
- důchody    
- ostatní dávky    
- prostředky na státní politiku zaměstnanosti     
     
Příspěvky na činnost příspěvkovým organizacím 68 375155 673 155 673100,00
     
Neinv. dotace občanským sdružením 7 0005 050 4 00079,21
     
Ostatní dotace a příspěvky 5 45511 569 8 45073,04
     
Neinvestiční dotace a návratné finanční výpomoci podnikatelským subjektům 5 619 0005 624 126 5 620 29499,93
     
Investiční výdaje rozpočtových organizací celkem 65 00070 800 63 96290,34
v tom:    
- běžná míra investování 7 0008 7508 723 99,69
- individuální dotace    
- systémové dotace58 000 62 05055 23989,02
     
Investiční dotace PO a ost. org. celkem 6 00024 665 23 75596,31
v tom:    
- individuální dotace příspěvkovým org.     
- systémové dotace příspěvkovým org. 6 00024 66523 755 96,31
- syst. dotace občanským sdružením     
- syst. dotace ostatním subjektům     
- ind. dotace ostatním subjektům     
     
Investiční dotace a návratné finanční výpom. podnikatelským subj. celkem 534 500441 000 439 02399,55
v tom:    
- individuální dotace478 700 398 700398 50099,95
- systémové dotace55 800 42 30040 52395,80


Kapitola: 322 - Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR

Rozbor zaměstnanosti a čerpání mzdových prostředků za rok 1996 v rozpočtových a příspěvkových organizacích, ve kterých se odměňování řídí zákonem čís. 143/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů

 
Schválený rozpočet na rok 1996
Rozpočet po změnách
Skutečnost za rok 1996
Rozdíl
Vázání za neobsazená místa
Procento růstu průměrného platu
 
Počet zaměstnanců
Mzdové prostředky celkem v tis. Kč
Ostatní osobní náklady v tis. Kč
Prostředky na platy v tis. Kč
Průměrný plat v Kč
Počet zaměstnanců
Mzdové prostředky celkem v tis. Kč
Ostatní osobní náklady v tis. Kč
Prostředky na platy v tis. Kč
Průměrný plat v Kč
Počet zaměstnanců
Mzdové prostředky celkem v tis. Kč
Ostatní osobní náklady v tis. Kč
Prostředky na platy v tis. Kč
Průměrný plat v Kč
počet zaměst. sl. 11 - sl. 6
mzdové prostředky sl. 12 - sl. 7
Celkem v tis. Kč
z toho:
Skutečnost roku 1996/
                   
Povolené čerpání v tis. Kč
K vázání zůstává v tis. Kč
skutečnost 1995
schválený rozpoč. 96
upravený rozpoč. 96
a
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Rozpočtové organizace celkem 1 363223 6734 180 219 49313 4201 554 258 0025 825252 177 13 5231 486259 040 4 012255 02814 302 -681 0383 959 1 7382 221115,09 106,57105,76
z toho účelové prostředky na vědu a výzkum  0  0 0   0 0  0 00    0,000,00 0,00
v tom

a) státní správa celkem

                       
 1 363223 673 4 180219 49313 420 1 507250 3404 750 245 59013 5811 452 252 8502 880249 970 14 346-552 510 2 5111 738773 115,23106,90105,64
z toho:                        
ústřední orgán 551109 9343 373 106 56116 116635 126 2023 623122 579 16 086605126 784 2 064124 72017 179 -305821 833  1 833112,06 106,59106,79
Puncovní úřad96 12 9643012 934 11 2279612 964 3012 93411 227 9814 33230 14 30212 1622 1 368 1 368 -1368122,10108,32 108,32
Česká obchodní inspekce 51368 45427 68 42711 115513 68 4542768 427 11 11549568 376 14568 23111 487 -18-78300  300116,55 103,34103,34
Licenční správa33 6 09206 092 15 384336 092 06 09215 384 326 2140 6 21416 182-1 1222  2108,58105,19 105,19
Státní energetická inspekce 17026 229750 25 47912 490170 26 22975025 479 12 49016226 729 54126 18813 471 -8500376 3706117,02 107,86107,86
Úř. norm. metrol. a st. zkušeb.  0  06010 399 32010 07913 999 6010 415100 10 31514 3260 16   00,000,00 102,34
b) ost. rozpočt. organiz.  0  0477 662 1 0756 58711 679 346 1901 132 5 05812 397-13 -1 4721 448 1 448110,660,00 106,15
                        
Příspěvkové organizace celkem 15127 178478 26 70014 735777 116 1741 738114 436 12 273758114 649 1 520113 12912 437 -19-1 525531 0531102,01 84,41101,34
z toho účelové prostředky na vědu  0  0 0   0 0  0 00    0,000,00 0,00
v tom                       
státní správa 0  0 32849 135555 48 58012 342325 49 13555548 580 12 456-30    0,00 0,000,00
ostatní PO15127 178 48726 70014 735 44967 0391 183 65 85612 223433 65 51496564 549 12 423-16-1 525 531 531 101,8984,31101,64
PO (školy) zřízené obcemi  0  0 0   0 0  0 00    0,000,00 0,00
zdravotnická zařízení, která jsou součástí organizace zde neuváděné  0  0 0   0 0  0 00    0,000,00 0,00
Rozpočtové a příspěvkové organizace celkem 1 514250 8514 658 246 19313 5512 331 374 1767 563366 613 13 1062 244373 689 5 532368 15713 672 -87-4874 490 1 7382 752110,20 100,89104,31


Kapitola 322 - Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky

Ve schváleném rozpočtu příjmů kapitoly Ministerstvo průmyslu a obchodu na rok 1996 byly zapracovány příjmy ministerstva, podřízených rozpočtových organizací a splátky finančních výpomocí v oblasti výzkumu a vývoje.

Do oblasti výdajů byly zapracovány výdaje na vlastní činnost ministerstva, výdaje podřízených rozpočtových a příspěvkových organizací a ostatní příspěvky, dotace podnikatelským subjektům, prostředky na řešení projektů výzkumu a vývoje a dotace občanským sdružením.

Schválený rozpočet příjmů v objemu 52 737 tis. Kč byl v průběhu roku upravován, zejména v souvislosti se zvýšenými výkony rozpočtové organizace Puncovní úřad za přezkušování a puncování výrobků z drahých kovů (+16 000 tis. Kč) a v důsledku odložených splátek finančních výpomocí z roku 1995 (+4 610 tis. Kč). Upravený rozpočet příjmů ve výši 75 247 tis. Kč byl ve skutečnosti splněn na 99 414 tis. Kč (132,12%). Na vyšším plnění rozpočtových příjmů se podílí všechny podřízené rozpočtové organizace (celkem o 10 709 tis. Kč), zejména pak Puncovní úřad částkou 8 050 tis. Kč v souvislosti s vyššími výkony za přezkušování a puncování výrobků z drahých kovů. Překročení příjmů za aparát ministerstva ve výši 10 018 tis. Kč ovlivnily jednak dosažené vyšší příjmy za pronájem, příjmy od organizací delimitované z bývalého Ministerstva hospodářství a ostatní nahodilé příjmy.

Schválený rozpočet neinvestičních výdajů RO činil 1 273 830 tis. Kč. V průběhu roku 1996 byla provedena řada rozpočtových opatření Ministerstvem financí včetně úprav ve vlastní pravomoci ministerstva.

Významná rozpočtová opatření se týkala poskytované zahraniční pomoci a projektů na obnovu Bosny a Hercegoviny do celkové výše upraveného rozpočtu 158 832 tis. Kč. Prostředky nebyly vyčerpány ve výši 31 070 tis. Kč a akce budou realizovány v roce 1997.

Dalším rozpočtovým opatřením bylo promítnuto snížení výdajů o částku 47 679 tis. Kč v návaznosti na usnesení vlády č. 441/1996 o úpravě státního rozpočtu na rok 1996.

V návaznosti na zákon č. 272/1996 Sb. (kompetenční zákon), podle kterého došlo k převodu některých činností z Ministerstva hospodářství do kompetence Ministerstva průmyslu a obchodu, byl uzavřen mezi oběma ministerstvy delimitační protokol o převodu práva hospodaření s majetkem státu a o převodu příslušných rozpočtových prostředků. Na základě tohoto delimitačního protokolu byly převedeny do kapitoly resortu průmyslu a obchodu rozpočtové prostředky ve výši 336 009 tis. Kč.

Dále Ministerstvo průmyslu a obchodu uzavřelo dohodu se Správou státních hmotných rezerv o převodu 95 950 tis. Kč do kapitoly resortu průmyslu a obchodu určených na speciální vědeckotechnický rozvoj. Současně došlo i k uzavření dohody mezi Ministerstvem průmyslu a obchodu a Ministerstvem životního prostředí o převodu 571 tis. Kč na státní geologickou činnost.

Změny vyvolané delimitacemi a dohodami představovaly zvýšení neinvestičních výdajů rozpočtových organizací v kapitole Ministerstva průmyslu a obchodu o 431 088 tis. Kč.

Po promítnutí všech rozpočtových opatření schválený rozpočet neinvestičních výdajů RO byl upraven na objem 1 779 975 tis. Kč. Upravený rozpočet byl čerpán ve výši 1 734 398 tis. Kč (97,44%).

Z celkového objemu neinvestičních výdajů největší objem skutečně vynaložených prostředků souvisí se zabezpečením technickoprovozního chodu ministerstva a výdaji nezbytně nutnými k zajištění úkolů na všech úsecích ministerstva (oblast správy majetku a průmyslové politiky, energetické politiky, oblast vnitřního a zahraničního obchodu a oblast hospodářské politiky včetně činností delimitovaných z Ministerstva hospodářství), vyplývajících z příslušných kompetencí ministerstva. Celkem na činnost aparátu ministerstva včetně mzdových prostředků a navazujícího pojistného a přídělu do FKSP (po vyloučení poskytované zahraniční rozvojové pomoci a projektů na poválečnou obnovu Bosny a Hercegoviny a výdajů na výzkum a vývoj) byly čerpány prostředky ve výši 684 006 tis. Kč vůči upravenému rozpočtu 689 773 tis. Kč.

Významnou část neinvestičních výdajů upraveného rozpočtu dále představují účelové prostředky na řešení projektů výzkumu a vývoje. Schválený rozpočet ve výši 330 950 tis Kč byl rozpočtovými opatřeními (zejména v návaznosti na kompetenční zákon č. 272/1996 Sb.) upraven na částku 599 950 tis. Kč a ve skutečnosti byl řešiteli čerpán ve výši 598 360 tis. Kč.

Na upraveném rozpočtu neinvestičních výdajů se částkou 331 420 tis. Kč podílejí především organizace státní správy Puncovní úřad, Česká obchodní inspekce, Státní energetická inspekce, Úřad pro technickou normalizaci, měření a státní zkušebnictví. Rozpočtové výdaje byly celkem čerpány v částce 324 270 tis. Kč, tj. na 97,84%. Rozpočtová organizace Puncovní úřad zajišťuje zkoušení a puncování drahých kovů a tím poskytuje státní garanci obsahu drahých kovů, Česká obchodní inspekce provádí kontrolní činnost na ochranu spotřebitele na vnitřním trhu a rozpočtová organizace Státní energetická inspekce zajišťuje činnosti vyplývající ze zákona č. 222/1994 Sb., o podmínkách podnikání a výkonu státní správy v energetických odvětvích, Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví jako orgán státní správy řídí ze zákona tvorbu českých technických norem a zabezpečuje výkon státního zkušebnictví.

V rámci neinvestičních výdajů RO celkem byly ve schváleném rozpočtu stanoveny mzdové prostředky částkou 223 673 tis. Kč. V návaznosti na zvýšení počtu zaměstnanců bylo provedeno zvýšení na částku 258 002 tis. Kč. Skutečné čerpání činí 259 040 tis. Kč, tj. 100,40% upraveného rozpočtu. Vyšší čerpání o 1 038 tis. Kč bylo kryto použitím částky 4 129 tis. Kč z fondu odměn. Z prostředků vázaných za neobsazená místa v celkové výši 3 959 tis. Kč bylo Ministerstvem financí v souladu s § 2 odst. 6 nařízení vlády č. 48/1995 Sb. povoleno čerpání ve výši 1 738 tis. Kč, z toho 1 368 tis. Kč na rozšíření činnosti Puncovního úřadu a 370 tis. Kč na pokrytí dopadu platových úprav od 1, dubna 1996 ve Státní energetické inspekci. Průměrný měsíční plat činí 14 302 Kč a vzrostl proti roku 1995 o 15,09%, ve státní správě dosáhl průměrný měsíční plat částky 14 346 Kč při nárůstu 15,23% proti skutečnosti roku 1995.

Počet zaměstnanců rozpočtových organizací se proti schválenému limitu zvýšil o 191 osob. Z toho 18 osob na zřízení Úřadu pro zákaz chemických zbraní, který je součástí ministerstva na základě usnesení vlády č. 333/1995, 28 osob k zajištění činnosti Institutu zahraničního obchodu a 145 osob bylo delimitováno z Ministerstva hospodářství v souladu se zákonem č. 272/1996 Sb. o změnách kompetencí.

K zabezpečení rozšířené činnosti Puncovního úřadu povolilo Ministerstvo financí překročení jemu stanoveného limitu počtu zaměstnanců o 6 osob (v ročním přepočtu o 3 osoby).

Schválený rozpočet investičních výdajů RO ve výši 65 000 tis. Kč byl v průběhu roku 1996 upraven na celkový objem 70 800 tis. Kč. Zvýšení investičních výdajů RO o 5 800 tis. Kč zahrnuje především úpravu na základě usnesení vlády č. 441/1996 (-2 500 tis. Kč) a dále delimitaci z Ministerstva hospodářství v návaznosti na zákon č. 272/1996 Sb. (+8 350 tis. Kč).

Upravený rozpočet investičních výdajů RO vč. aparátu ministerstva ve výši 70 800 tis. Kč byl čerpán ve výši 63 962 tis. Kč, tj. na 90,34%. Za aparát ministerstva rozpočet ve výši 37 150 tis. Kč byl čerpán v objemu 33 359 tis. Kč. Největší objem prostředků byl vynaložen v souladu se schváleným záměrem investičních akcí zejména na výpočetní techniku a na akce v provozních prostorách a budovách Ministerstva průmyslu a obchodu.

Z upraveného limitu pro podřízené rozpočtové organizace RO 28 650 tis. Kč bylo celkem vyčerpáno 25 603 tis. Kč, a to především na pořízení výpočetní techniky, laboratorních přístrojů a zařízení a na rekonstrukci budov.

Na úkoly výzkumu a vývoje byly rozpočtované investiční prostředky ve výši 5 000 tis. Kč plně vyčerpány.

V návaznosti na dílčí úpravy příspěvku na činnost PO v průběhu roku 1996 (+3 270 tis. Kč) a zejména pak z důvodu delimitace některých činností z Ministerstva hospodářství včetně převodu 5 příspěvkových organizací z bývalého Ministerstva hospodářství do působnosti Ministerstva průmyslu a obchodu v návaznosti na zákon č. 272/1996 Sb. (+84 028 tis. Kč) byl schválený rozpočet příspěvku na činnost PO celkem ve výši 68 375 tis. Kč upraven na částku 1 55 673 tis. Kč. Prostředky byly v plné výši vyčerpány. Na čerpání příspěvku se podílelo celkem 9 příspěvkových organizací - Česká agentura pro zahraniční investice, Centrum vnějších ekonomických vztahů, Česká energetická agentura, Správa služeb, Český metrologický institut, Český normalizační institut, Agentura pro rozvoj podnikání, Český institut pro akreditaci a Státní zkušební ústav lehkého průmyslu.

Schválený rozpočet systémových dotací na investice ve výši 6 000 tis. Kč pro příspěvkové organizace byl v důsledku delimitace z Ministerstva hospodářství v návaznosti na zákon č. 272/1996 Sb. upraven na 24 665 tis. Kč. Prostředky byly vyčerpány ve výši 23 755 tis. Kč (96,3 1%), a to zejména na nákup výpočetní techniky a přístrojového vybavení, obnovu autoparku a na stavební investice.

Ve schváleném rozpočtu byla rozpočtována dotace ze státního rozpočtu pro občanská sdružení v celkové částce 7 000 tis. Kč, a to pro občanské sdružení TEST ve výši 4 000 tis. Kč a České ekologické manažerské centrum ve výši 3 000 tis. Kč.

Z důvodu předpokládaného nečerpání byla dotace občanským sdružením rozpočtovými opatřeními (na základě žádosti MPO) upravena na částku 5 050 tis. Kč.

Z upraveného limitu neinvestiční dotace občanským sdružením v objemu 5 050 tis. Kč byla poskytnuta dotace 4 000 tis. Kč občanskému sdružení TEST k podpoře činnosti směřující k naplnění ochrany spotřebitelů a jejich specifických potřeb především v oblasti ochrany zdraví, bezpečnosti výrobků, ochrany ekonomických zájmů, přístupu k informacím umožňujícím kvalifikovaný výběr zboží a osvěty. Podpora v této oblasti je velmi prospěšná a napomáhá v procesu sbližování ČR s EU. Dotace byla vyčerpána v plné výši.

U původně navrhovaného občanského sdružení České ekologické manažerské centrum nebyly splněny podmínky pro uzavření smlouvy s Ministerstvem průmyslu a obchodu a proto zůstala část dotace (1 050 tis. Kč) nevyužita.

Schválený rozpočet ostatních dotací a příspěvků ve výši 5 455 tis. Kč byl určen na příspěvky mezinárodním organizacím (3 955 tis. Kč) a na zajištění projektu Národního plánu pomoci zdravotně postiženým občanům (1 500 tis. Kč).

Upravený rozpočet příspěvků mezinárodním organizacím v objemu 11 569 tis. Kč (po převodu finančních prostředků do kapitoly Ministerstvo zdravotnictví k realizaci Národního plánu opatření pro snížení negativních důsledků zdravotního postižení ve výši 1 500 tis. Kč a delimitaci prostředků z Ministerstva hospodářství v návaznosti na zákon č. 272/1996 Sb. ve výši 7 614 tis. Kč) byl ve skutečnosti čerpán ve výši 8 450 tis. Kč (73,04%). Příspěvky byly čerpány jednak z rozpočtu ministerstva, kde Ministerstvo průmyslu a obchodu bylo pověřeno gescí nad členstvím ČR v těchto organizacích např. Energetická charta, Evropský institut, Mezinárodní konzultativní skupina pro ozařování potravin (ICGFI) a dále z rozpočtu podřízené rozpočtové organizace Úřad pro technickou normalizaci, měření a státní zkušebnictví - v rámci její působnosti 9 mezinárodním organizacím. V důsledku nesplnění daných podmínek pro vstup ČR do mezinárodní organizace Mezinárodní energetická agentura a provedené úhrady příspěvku mezinárodní organizaci NEA (Agentura pro jadernou energii) Ministerstvem zahraničních věcí, nebyly rozpočtové prostředky v aparátu ministerstva plně vyčerpány.

V oblasti neinvestičních dotací podnikatelským subjektům byly ve schváleném rozpočtu zahrnuty dotace v celkové výši 5 619 000 tis. Kč. Po provedených rozpočtových opatřeních činil upravený rozpočet 5 624 126 tis. Kč. Rozhodující rozpočtová opatření zahrnovala snížení výdajů ve výši 250 000 tis. Kč v návaznosti na usnesení vlády č. 441/1996, zvýšení dotace na úsporná energetická opatření o částku 33 826 tis. Kč a zvýšení dotace na útlum uhlí z výnosů za vydobyté nerosty podle horního zákona ve výši 229 500 tis. Kč.

Upravený rozpočet ve výši 5 624 126 tis. Kč byl čerpán na 5 620 294 tis. Kč (99,93%). Prostředky byly směrovány zejména na restrukturalizaci a útlum těžby uhlí, uranu a rud celkem ve výši 5 139 635 tis. Kč - na základě řady speciálních usnesení vlády. Státní rozpočet se těmito dotacemi podílel na úhradě nákladů na technickou likvidaci dolů, na zahlazování následků důlní činnosti a na obligatorních sociálně zdravotních výdajích souvisejících s útlumem hornické činnosti. Dotace na sociálně zdravotní výdaje představují 35,5% z celkové dotace na útlum a mají význam především pro zachování sociálního smíru v oblastech s útlumem těžby.

Na základě horního zákona a zmocnění vlády ČR usnesením č. 645/1995 byly poskytnuty těžebním organizacím dotace na akce napravující škody na životním prostředí způsobené dobýváním výhradních ložisek. Tyto dotace ve výši 229 500 tis. Kč byly realizovány z prostředků odvedených do státního rozpočtu důlními organizacemi z úhrady z vydobytých vyhrazených nerostů. Tyto prostředky jsou přímo horním zákonem určeny k nápravě škod na životním prostředí.

V ekologickém zájmu a v zájmu zvyšování konkurenceschopnosti českého průmyslu je každoročně vládou prostřednictvím Ministerstva průmyslu a obchodu (na základě usnesení č. 252/1991) vyhlašován státní program podpory při snižování spotřeby paliv a energie. V roce 1996 bylo na tento účel ze státního rozpočtu poskytnuto 232 359 tis. Kč.

Na svoz a uložení radioaktivního odpadu byla poskytnuta dotace ve výši 15 000 tis. Kč - ve smyslu vyhlášky č. 59/1972 Sb., o ochraně zdraví před ionizujícím zářením.

Ve výši 3 800 tis. Kč byla poskytnuta dotace na bezlepkové a bezbílkovinné potraviny. Tato dotace přibližuje pro zdravotně postižené občany ceny nezbytných dietních potravin cenám srovnatelných běžných potravin.

V oblasti investičních dotací podnikatelským subjektům byly ve schváleném rozpočtu vyčleněny prostředky ve výši 534 500 tis. Kč. Po provedených rozpočtových opatřeních (mezi významná rozpočtová opatření patří zejména transfer návratné finanční výpomoci ve výši 90 000 tis. Kč z kapitoly Ministerstvo průmyslu a obchodu do kapitoly Všeobecná pokladní správa s následným uvolněním pro OKD Ostravsko-karvinské koksovny a snížení rozpočtu v návaznosti na usnesení vlády č. 441/1996 o částku 13 500 tis. Kč) byly v upraveném rozpočtu vyčleněny prostředky ve výši 441 000 tis. Kč na ekologický program sanace těžby uranu ve s. p. Diamo Stráž pod Ralskem. Dotace byla čerpána do výše Ministerstvem průmyslu a obchodu stanoveného limitu v objemu 439 023 tis. Kč (99,55%).

Prostředky byly využity jednak k dotování staveb na přípravu sanace chemické těžby uranu na ložisku Stráž pod Ralskem (tj. akce likvidace roztoků podzemní těžby uranu I. etapa, reverzní osmoza a monitoring turonu CHT Stráž) a dále na eliminaci dopadu chemické úpravny uranových rud a odkališť na životní prostředí v Dolní Rožínce, které leží ve III. pásmu hygienické ochrany vodního zdroje Brno-Pisárky (tj. na akci sanace odkališť GEAM - Dolní Rožínka - I. etapa). Všechny výše uvedené stavby byly dokončeny.

327

Ministerstvo dopravy a spojů ČR

Kapitola: 327

BILANCE PŘÍJMŮ A VÝDAJŮ STÁTNÍHO ROZPOČTU ČR ZA ROK 1996

Ministerstvo dopravy a spojů ČR v tis. Kč


UKAZATEL
Rozpočet
Skutečnost
% plnění 3 : 2
 
schválený
po změnách
  
 
1
2
3
4
     
DAŇOVÉ PŘÍJMY     
Daň z přidané hodnoty     
Spotřební daně     
Daně z příjmů     
v tom:daň z příjmů právnických osob     
 daň z příjmů fyzických osob     
Daň dědická, darovací a z převodu nemovitostí     
Silniční daň     
Clo    
Poplatek za užívání dálnic a silnic     
Ostatní daně a poplatky     
     
POJISTNÉ SOC. ZABEZPEČENÍ A PŘÍSPĚVEK NA STÁTNÍ POLITIKU ZAMĚSTNANOSTI     
z toho:pojistné na důchodové pojištění     
     
NEDAŇOVÉ PŘÍJMY 289 594449 171515 551 114,78
Příjmy rozpočtových organizací a odvody přísp. org. 289 594449 171515 551 114,78
z toho: odvody příspěvkových organizací     
Odvody České národní banky     
Přijaté úroky     
Ostatní příjmy     
     
PŘÍJMY Z VLÁDNÍCH ÚVĚRŮ     
     
PŘÍJMY KAPITOLY CELKEM
289 594449 171 515 551114,78
     
NEINVESTIČNÍ VÝDAJE 13 244 80913 489 448 13 474 19999,89
Výdaje rozpočtových organizací 1 693 0661 794 5501 787 463 99,61
Příspěvky na činnost příspěvkovým organizacím 6 159 8636 303 2336 303 233 100,00
Úrokové platby     
Dotace, platby a příspěvky 5 391 8805 391 6655 383 503 99,85
v tom:dotace podnikatelským subjektům 5 385 0005 385 0005 376 875 99,85
 dotace občanským sdružením 3 6803 6803 680 100,00
 ostatní dotace a příspěvky 3 2002 9852 948 98,76
 dotace jiným rozpočtům     
 v tom: územním rozpočtům     
 mimorozpočtovým fondům     
 platby a příspěvky obyvatelstvu - sociální zabezpečení (vč. prostředků na státní politiku zaměstnanosti)     
 z toho: důchody     
 platby do zahraničí     
     
INVESTIČNÍ VÝDAJE CELKEM 16 605 00014 662 738 13 669 61293,23
     
VLÁDNÍ ÚVĚRY     
     
VÝDAJE KAPITOLY CELKEM
29 849 80928 152 186 27 143 81196,42


Kapitola: 327 Ministerstvo dopravy a spojů ČR

ROZPOČET KAPITOLY - ZÁVAZNÉ UKAZATELE ZA ROK 1996

 v tis. Kč


UKAZATEL
Rozpočet
Skutečnost
% plnění 3 : 2
 
schválený
po změnách
  
 
1
2
3
4
Příjmy celkem289 594 449 171515 551 114,78
v tom:    
- příjmy rozpočtových org. a odvody PO 289 594449 171515 551 114,78
z toho:    
- odvody příspěvkových organizací     
- pojistné sociálního zabezpečení a příspěvek na st. politiku zaměstnanosti     
z toho:    
- pojistné na důchodové pojištění     
     
Neinvestiční výdaje rozpočtových organizací celkem 1 693 0661 794 550 1 787 46399,61
z toho:    
- mzdové prostředky celkem 287 639360 248358 495 99,51
z toho:    
- státní správa105 190 190 903191 394100,26
- pojistné a příděl do FKSP 106 427132 397130 895 98,87
- důchody    
- ostatní dávky    
- prostředky na státní politiku zaměstnanosti     
     
Příspěvky na činnost příspěvkovým organizacím 6 159 8636 303 233 6 303 233100,00
     
Neinv. dotace občanským sdružením 3 6803 680 3 680100,00
     
Ostatní dotace a příspěvky 3 2002 985 2 94898,76
     
Neinvestiční dotace a návratné finanční výpomoci podnikatelským subjektům 5 385 0005 385 000 5 376 87599,85
     
Investiční výdaje rozpočtových organizací celkem 5 747 7004 672 409 4 480 64895,90
v tom:    
- běžná míra investování 15 00015 00014 917 99,45
- individuální dotace1 329 700 1 622 5691 488 41091,73
- systémové dotace4 403 000 3 034 8402 977 32198,10
     
Investiční dotace PO a ost. org. celkem 6 500 0005 782 625 5 282 53891,35
v tom:    
- individuální dotace příspěvkovým org. 4 477 5004 370 8163 911 297 89,49
- systémové dotace příspěvkovým org. 2 022 5001 411 8091 371 241 97,13
- syst. dotace občanským sdružením     
- syst. dotace ostatním subjektům     
- ind. dotace ostatním subjektům     
     
Investiční dotace a návratné finanční výpom. podnikatelským subj. celkem 4 357 3004 207 704 3 906 42692,84
v tom:    
- individuální dotace2 279 000 2 071 4001 884 83290,99
- systémové dotace2 078 300 2 136 3042 021 59494,63


Kapitola: 327 - Ministerstvo dopravy a spojů ČR

Rozbor zaměstnanosti a čerpání mzdových prostředků za rok 1996 v rozpočtových a příspěvkových organizacích, ve kterých se odměňování řídí zákonem čís. 143/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů

 
Schválený rozpočet na rok 1996
Rozpočet po změnách
Skutečnost za rok 1996
Rozdíl
Vázání za neobsazená místa
Procento růstu průměrného platu
 
Počet zaměstnanců
Mzdové prostředky celkem v tis. Kč
Ostatní osobní náklady v tis. Kč
Prostředky na platy v tis. Kč
Průměrný plat v Kč
Počet zaměstnanců
Mzdové prostředky celkem v tis. Kč
Ostatní osobní náklady v tis. Kč
Prostředky na platy v tis. Kč
Průměrný plat v Kč
Počet zaměstnanců
Mzdové prostředky celkem v tis. Kč
Ostatní osobní náklady v tis. Kč
Prostředky na platy v tis. Kč
Průměrný plat v Kč
počet zaměst. sl. 11 - sl. 6
mzdové prostředky sl. 12 - sl. 7
Celkem v tis. Kč
z toho:
Skutečnost roku 1996/
                   
Povolené čerpání v tis. Kč
K vázání zůstává v tis. Kč
skutečnost 1995
schválený rozpoč. 96
upravený rozpoč. 96
a
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Rozpočtové organizace celkem 2 168287 6394 172 283 46710 8962 687 360 2485 689354 559 10 9962 446358 495 5 600352 89512 023 -241-1 75317 072 13 9303 142125,30 110,34109,34
z toho účelové prostředky  0  0 0   0 0  0 00    0,000,00 0,00
v tom

a) státní správa celkem

                       
 565105 190 1 212103 97815 336 1 084190 9033 057 187 84614 4411 045 191 3943 100188 294 15 015-39491 1 8708261 044 106,5797,91103,98
z toho:                        
ústřední orgán 23346 117917 45 20016 166752 131 4862 762128 724 14 265725133 021 2 862130 15914 961 -271 535826 8260103,19 92,55104,88
Státní letecká inspekce 12227 368150 27 21818 592122 27 36815027 218 18 59211326 324 15026 17419 302 -9-1 0441 044  1 044115,98 103,82103,82
Státní plavební správa 7510 42155 10 36611 51875 10 7655510 710 11 9007510 765 5510 71011 9000 00    98,81103,32 100,00
Drážní úřad 13521 28490 21 19413 083135 21 2849021 194 13 08313221 284 3321 25113 416 -30    116,23102,55 102,55
  0  0 0   0 0  0 00    0,000,00 0,00
  0  0 0   0 0  0 00    0,000,00 0,00
b) ost. rozpočt. organiz. 1 603182 4492 960 179 4899 3311 603 169 3452 632166 713 8 6671 401167 101 2 500164 6019 791 -202-2 24415 207 13 1042 098118,61 104,93112,97
                        
Příspěvkové organizace celkem 11 2551 071 04318 043 1 053 0007 79710 976 1 186 42318 0531 168 370 8 87110 9571 185 308 18 0201 167 2888 878 -19-1 1150 00119,04 113,87100,08
z toho účelové prostředky na vědu  0  0325 599 2735 32613 870 325 111263 4 84812 6250 -488    0,000,00 91,03
v tom                       
státní správa 0  0  0  0 0   00 0   0,000,000,00
ostatní PO11 255 1 071 04318 0431 053 000 7 79710 9761 186 423 18 0531 168 3708 871 10 9571 185 30818 020 1 167 2888 878-19 -1 115    119,04113,87 100,08
PO (školy) zřízené obcemi  0  0 0   0 0  0 00    0,000,00 0,00
zdravotnická zařízení, která jsou součástí organizace zde neuváděné  0  0 0   0 0  0 00    0,000,00 0,00
Rozpočtové a příspěvkové organizace celkem 13 4231 358 68222 215 1 336 4678 29713 663 1 546 67123 7421 522 929 9 28913 4031 543 803 23 6201 520 1839 452 -260-2 86817 072 13 9303 142121,01 113,92101,70


Pozn.: Údaje za schválený rozpočet příspěvkových organizací jsou uváděny ve výši zohledněné ve státním rozpočtu v rámci příspěvku na činnost, údaje za rozpočet po změnách ve výši stanovené zřizovatelem.

Kapitola 327 - Ministerstvo dopravy a spojů České republiky

Ministerstvo dopravy a spojů ČR bylo zřízeno k 1. listopadu 1996 zákonem č. 272/1996 Sb., ze dne 11. října 1996, kterým se provádějí některá opatření v soustavě ústředních orgánů státní správy ČR a kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 2/1996., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy ČR, ve znění pozdějších předpisů, a mění a doplňuje zákon č. 97/1993 Sb., o působnosti Správy státních hmotných rezerv.

Současně došlo ke zrušení Ministerstva dopravy ČR. Dosavadní působnost vyplývající ze zákonů a dalších právních předpisů, jakož i práva a povinnosti z pracovněprávních a jiných právních vztahů přešly v plné šíři ze zaniklého Ministerstva dopravy ČR na nové Ministerstvo dopravy a spojů ČR.

Ze zrušeného Ministerstva hospodářství ČR byly převedeny na Ministerstvo dopravy a spojů ČR působnosti ve věcech telekomunikací a pošt, zřizovatelské respektive zakladatelské funkce k Českému telekomunikačnímu úřadu (býv. sekci aparátu MH), příspěvkové organizaci TESTCOM, státnímu podniku Česká pošta, státnímu podniku Správa radiokomunikací a akciové společnosti SPT TELECOM.

V návaznosti na výše uvedené převody byl upraven rozpočet kapitoly 327, který zahrnuje v plné výši rozpočet příjmů a výdajů kapitoly Ministerstva dopravy ČR a objemy rozpočtových prostředků kvantifikované v delimitačním protokole pro činnosti přecházející z Ministerstva hospodářství ČR.

Ve schváleném rozpočtu Ministerstva dopravy a spojů ČR na rok 1996 byly do oblasti příjmů zahrnuty příjmy vlastního úřadu ministerstva a příjmy rozpočtových organizací v působnosti resortu Ministerstva dopravy a spojů ČR. Výdajová část zahrnuje výdaje na činnost vlastního úřadu ministerstva, rozpočtových a příspěvkových organizací v působnosti Ministerstva dopravy a spojů ČR, příspěvky mezinárodním organizacím, dotace občanským sdružením a dotace podnikatelským subjektům.

Schválený rozpočet příjmů rozpočtových organizací kapitoly Ministerstva dopravy a spojů ČR byl stanoven pro vlastní ministerstvo a pro 12 rozpočtových organizací ve výši 289 594 tis. Kč. Ve schváleném rozpočtu příjmů byla provedena dvě rozpočtová opatření, kterým byl v průběhu roku schválený rozpočet příjmů kapitoly upraven na 449 171 tis. Kč. S odvoláním na novelu kompetenčního zákona č. 272/1996 Sb. byly z kapitoly Ministerstva hospodářství ČR delimitovány příjmy ve výši 206 341 tis. Kč a s ohledem na skutečný vývoj v příjmové oblasti v průběhu roku byly na žádost Ministerstva dopravy a spojů ČR u rozpočtové organizace Stavební obnova železnic sníženy příjmy o 46 764 tis. Kč. Takto upravený rozpočet příjmů byl k 31. 12. 1996 plněn ve výši 515 551 tis. Kč, tj. na 114,78%. Po vyloučení mimorozpočtových příjmů ve výši 15 359 tis. Kč představuje překročení příjmů částka 51 021 tis. Kč, tj. 11,36%.

Překročení příjmů bylo dosaženo především vyššími příjmy vlastního ministerstva, a to odborem Českého telekomunikačního úřadu a rozpočtovou organizací Státní letecká inspekce. Na překročení příjmů se podílely i rozpočtové organizace Silniční investorské útvary, které vytvořily neplánované příjmy.

Na druhé straně nebyly v rozpočtované výši plněny příjmy rozpočtovou organizací Stavební obnova železnic, kde se podařilo naplnit předpokládaný celoroční příjem pouze na 83,64%. Této organizaci se nepodařilo naplnit příjmy i přesto, že jí byl rozpočet příjmů během roku snížen. Mezi nejzávažnější příčiny neplnění příjmů touto organizací náleží pohledávky ve výši 50 028 tis. Kč a samotné postavení Stavební obnovy železnic jako rozpočtové organizace, neboť z titulu svého postavení nemůže převzít funkci hlavního dodavatele spojenou se zajištěním komplexní dodávky materiálu nebo složit jistinu stanovenou zadavatelem.

Z celkové částky vykázaných příjmů za rozpočtové organizace 515 551 tis. Kč představují ostatní a nahodilé příjmy 146 443 tis. Kč. Ostatní a nahodilé příjmy kapitoly byly vytvořeny především splátkami návratných finančních výpomocí ve výši 78 700 tis. Kč (53,74%), sdruženými prostředky 15 359 tis. Kč (10,49%) a příjmy z likvidace a prodeje hmotného investičního majetku a drobného hmotného investičního majetku 12 818 tis. Kč (8,75%). Jedná se o splátky návratných finančních výpomocí, které byly poskytnuty v letech 1994-95 na pořízení investic státnímu podniku Řízení letového provozu a na řešení projektů výzkumu a vývoje státní organizaci České dráhy.

Schválený rozpočet neinvestičních výdajů rozpočtových organizací ve výši 1 693 066 tis. Kč byl v průběhu roku rozpočtovými opatřeními upraven na částku 1 794 550 tis. Kč.

Objemově nejvýznamnější úpravy neinvestičních výdajů byly provedeny na základě zákona č. 272/1996 Sb., kdy se převáděly finanční prostředky z kapitoly Ministerstva hospodářství ČR do kapitoly Ministerstva dopravy a spojů ČR ve výši 237 924 tis. Kč a zákona č. 441/1996 Sb., podle kterého se snižovaly o 73 436 tis. Kč neinvestiční výdaje rozpočtovým organizacím. Z dalších větších úprav rozpočtu neinvestičních výdajů je možné uvést ještě přesun 25 000 tis. Kč z rozpočtové organizace Ředitelství silnic do příspěvkových organizací Správa a údržba silnic na likvidaci povodňových škod a snížení výdajů o 19 851 tis. Kč na částečné krytí úbytku příjmů u rozpočtové organizace Stavební obnova železnic. Upravený rozpočet neinvestičních výdajů rozpočtových organizací byl ve skutečnosti čerpán ve výši 1 787 463 tis. Kč, tj. na 99,61%.

Převážná část neinvestičních výdajů (69,06%) byla vynaložena na činnosti organizací zajišťujících investorskou a inženýrskou činnost spojenou s přípravou a realizací investičních staveb a oprav na silniční síti v rozsahu daném působností resortu dopravy a na zabezpečení funkčnosti dopravy a technické ochrany železnic. Zbývající část výdajů (30,94%) byla užita na financování orgánů státní správy a vlastního úřadu Ministerstva dopravy a spojů ČR, vč. Českého telekomunikačního úřadu.

V roce 1996 byly pro kapitolu Ministerstva dopravy a spojů ČR schváleny účelové finanční prostředky ze státního rozpočtu na podporu projektů výzkumu a vývoje ve výši 43 400 tis. Kč, z nichž bylo v návaznosti na výsledky veřejné soutěže převedeno rozpočtovým opatřením 4 650 tis. Kč příspěvkovým organizacím Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR a 11 560 tis. Kč příspěvkovým organizacím Ministerstva dopravy a spojů ČR. Zbývající částka 27 190 tis. Kč byla určena podnikatelským subjektům na řešení 28 projektů. Z celkové částky určené pro podnikatelské subjekty bylo vyčerpáno 27 052 tis. Kč, tj. 99,49%.

Závazný objem mzdových prostředků, z toho státní správa, se ve vazbě na zákon č. 272/1996 Sb. zvýšil k 1. listopadu 1996 v souvislosti s převodem Českého telekomunikačního úřadu z Ministerstva hospodářství ČR do Ministerstva dopravy a spojů ČR o 84 654 tis. Kč. Současně došlo k převodu 519 zaměstnanců. Ministerstvo dopravy a spojů ČR čerpalo mzdové prostředky upraveného rozpočtu stanovené pro rozpočtové organizace na 99,51%.

V návaznosti na nenaplněné stavy zaměstnanců vázal resort dopravy a spojů v souladu s ustanovením odstavce 5 § 3 nařízení vlády č. 306/1995 Sb. částku 17 072 tis. Kč. Z vázané částky uvolnilo Ministerstvo financí ČR částku 13 930 tis. Kč, z toho 826 tis. Kč pro zaměstnance Českého telekomunikačního úřadu, kteří se podíleli na dosažení zvýšených příjmů a o 13 104 tis. Kč se snížil objem mzdových prostředků rozpočtové organizaci Stavební obnova železnic na částečnou kompenzaci snížení příjmů. Z fondu odměn čerpalo Ministerstvo dopravy a spojů ČR částku 1 537 tis. Kč.

Ministerstvo financí ČR povolilo Ministerstvu dopravy a spojů ČR překročit závazný limit ostatních osobních nákladů k úhradě nákladů v oblasti výzkumu a vývoje na vrub prostředků na platy o 200 tis. Kč a dále povolilo překročit závazný limit prostředků na platy rozpočtové organizaci Drážní úřad o 57 tis. Kč ke zmírnění dopadu platových úprav na vrub ostatních osobních nákladů.

Průměrný plat v rozpočtových organizacích činil 12 023 Kč a proti skutečnosti roku 1995 (upravené o dopad delimitace Českého telekomunikačního úřadu) se zvýšil o 19,45%, z toho ve státní správě činil průměrný plat 15 015 Kč a zvýšil se proti skutečnosti 1995 o 14,94%.

U Státní plavební správy došlo ke zvýšení průměrného platu o 34,4%; zvýšení odráží její zařazení mezi orgány státní správy. Index 98,8 uvedený v tabulce "Rozbor zaměstnanosti a čerpání mzdových prostředků na rok 1996 v ROPO, ve kterých se odměňování řídí zákonem č. 143/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů", se vztahuje pouze k období od 1. 10. 1995, kdy se organizace stala správním úřadem ze zákona.

Schválený rozpočet investičních výdajů rozpočtových organizací byl stanoven na rok 1996 ve výši 5 747 700 tis. Kč. V průběhu roku byl schválený rozpočet snížen o 1 075 291 tis. Kč na částku 4 672 409 tis. Kč.

Snížení schváleného rozpočtu bylo provedeno především z důvodu převodu 535 518 tis. Kč investičních prostředků do rozpočtu hlavního města Prahy k financování investiční akce zabezpečující funkci expresního silničního okruhu na území města Prahy. Došlo i k vázání částky 304 300 tis. Kč na základě rozhodnutí uvedeného v usnesení vlády č. 441/1996. Kromě toho bylo dále vázáno 1 50 000 tis. Kč ke splnění úkolu uloženého v záznamu z jednání schůze vlády ČR konané dne 3. ledna 1996 (bod 45b). Úkol byl uložen při jednání vlády o návrhu na osvobození od silniční daně autobusů, které zabezpečují linkovou osobní vnitrostátní dopravu. K dalšímu snížení investičních prostředků došlo z titulu přesunu 100 000 tis. Kč do příspěvku na činnost příspěvkovým organizacím Správa a údržba silnic na krytí zvýšených nákladů vyvolaných údržbou a opravami silniční sítě po zimním období.

Čerpání investičních výdajů rozpočtových organizací bylo vykázáno ve výši 4 480 648 tis. Kč, tj. 95,90% rozpočtu po změnách. Po vyloučení sdružených prostředků ve výši 13 600 tis. Kč činí nedočerpání 205 361 tis. Kč. Nedočerpáním investičních výdajů zajišťovaly rozpočtové organizace úkol uložený usnesením vlády č. 632/1996 v části 11 bodu 2, podle kterého měl ministr dopravy vázat v rozpočtu kapitoly 327 na rok 1996 částku 1 000 000 tis. Kč investičních výdajů.

Investiční prostředky byly čerpány především na programy "Výstavba a technická obnova státní silniční sítě v ČR", "Výstavba čtyřproudých silnic pro motorová vozidla" (např. výstavba silnic Rajhrad - Pohořelice, severní obchvat Chebu) a "Výstavba a technická obnova silniční sítě statutárních měst" (např. Pražská radiála Brno, Štěrboholská radiála).

Na rozpočet Ministerstva dopravy a spojů ČR bylo v roce 1996 napojeno celkem 84 příspěvkových organizací, které měly v rozpočtu schváleny příspěvky na svoji činnost ve výši 6 159 863 tis. Kč. V průběhu roku byly příspěvky na činnost zvýšeny o 143 370 tis. Kč na částku 6 303 233 tis. Kč.

Důvodem zvýšení byla především rozpočtová opatření, která zajistila částečné krytí vyšších nákladů vyvolaných zimní údržbou (400 000 tis. Kč) a zabezpečila prostředky na likvidaci škod způsobených povodněmi (55 000 tis. Kč). Usnesením vlády ČR č. 441/1996, o úpravě státního rozpočtu na rok 1996 se ale naopak příspěvek na činnost příspěvkovým organizacím snížil o 88 267 tis. Kč. Další významnou změnou byl převod finančních prostředků ve výši 254 620 tis. Kč z kapitoly resortu dopravy a spojů do rozpočtů hlavního města Prahy, a měst Ostravy, Hradce Králové, Ústí nad Labem, Teplic a Karlových Varů. Prostředky byly určeny k zajištění financování správy, údržby a oprav silnic, u kterých nebyl dosud dokončen převod z vlastnictví měst do vlastnictví státu ve smyslu usnesení vlády ČR č. 455/1995.

Upravený příspěvek na činnost příspěvkových organizací 6 303 233 tis. Kč byl k 31. 12. 1996 vyčerpán v plné výši. Prostředky byly z 99,33% vynaloženy na výdaje spojené se správou a údržbou silniční a dálniční sítě, kterou zabezpečuje 72 organizací Správy a údržby silnic a Ředitelství dálnic.

Investiční dotace příspěvkovým organizacím byly v rozpočtu na rok 1996 schváleny ve výši 6 500 000 tis. Kč. V průběhu roku byl rozpočet snížen o 717 375 tis. Kč na 5 782 625 tis. Kč. Rozhodujícími úpravami bylo krácení investičních výdajů o 420 000 tis. Kč na základě usnesení vlády č. 441/1996 a převod 300 000 tis. Kč na činnost příspěvkových organizací na údržbu silnic.

Čerpání upraveného rozpočtu investičních dotací k 31. 12. 1996 činilo 5 282 538 tis. Kč, tj. 91,35%. Nedočerpání prostředků na investice u příspěvkových organizací představuje částku 500 087 tis. Kč, z toho 500 000 tis. Kč je vázání prostředků na základě usnesení vlády č. 632/1996.

Prostředky ze systémové dotace byly použity zejména k zajištění přípravy výstavby dálnic, k rekonstrukcím a modernizacím dálničních staveb, na financování výkupu pozemků dokončených dálničních staveb a na pořízení techniky pro výkon správy a údržby silnic.

Finanční prostředky z individuální dotace byly čerpány zejména na výstavbu dálničních úseků D5 Praha - Rozvadov, D8 Praha - Ústí nad Labem, R 35 Hradec Králové - Lipník nad Bečvou a rozšíření dálnice D1 Praha - Mirošovice.

V upraveném rozpočtu kapitoly resortu dopravy a spojů na rok 1996 byly stanoveny dotace pro občanská sdružení Aeroklub České republiky a Letecká amatérská asociace ČR v celkové výši 3 680 tis. Kč. Tato částka byla do konce roku 1996 zcela vyčerpána.

Dotace pokrývaly činnosti, které jsou určitou obdobou výkonu státní správy v oblastech týkajících se zájmových činností sportovního létání jako např. na školení instruktorů a inspektorů, na vydávání závazných informací pro piloty, ke krytí nákladů vynaložených na letové hodiny a seskoky letecko-provozní inspekce AeČR, na nájmy prostorů středisek technické kontroly, na vedení centrálního rejstříku pilotů, letounů, zkušeben apod.

Ostatní dotace ze státního rozpočtu směřovaly na pokrytí úhrad členských příspěvků mezinárodním organizacím, jejichž členem je Ministerstvo dopravy a spojů ČR. Konkrétně na úseku dopravy se jednalo o úhradu členských příspěvků mezinárodním sdružením AIPCN (Mezinárodní sdružení plavebních kongresů), AIPCR (Mezinárodní stálé sdružení silničních kongresů) a v rámci mezinárodní vládní organizace EHK OSN do Projektu TER (transevropský železniční projekt) a TEM (transevropský dálniční projekt). Od roku 1996 sem náleží i úhrada příspěvků za členství v organizaci JAA (Společný letecký úřad) vyplývající z dohody o civilním letectví. Dále bylo těchto prostředků použito ke konečnému vyúčtování výpovědi Dohody o společném financování některých letecko-provozních služeb v Grónsku a na Faerských ostrovech a Dohody o společném financování některých letecko-provozních služeb na Islandu. Výpověď byla projednána vládou České republiky v roce 1994.

Na úseku spojů se jedná o úhrady členských příspěvků v pěti organizacích a to CEPT (Dohoda o zřízení Evropské konference poštovních a telekomunikačních správ), ETO (Memorandum of Understanding o zřízení Evropského telekomunikačního úřadu), ERO (Memorandum of Understanding o zřízení Evropského radiokomunikačního úřadu), ETSI (Memorandum of Understanding o zřízení Evropského ústavu pro telekomunikační normy) a CFSPE (Komise evropských poštovních a finančních služeb).

Finanční prostředky na ostatní dotace a příspěvky byly čerpány ve výši 2 948 tis. Kč, tj. 98,76% rozpočtu po změnách. Úspory bylo dosaženo především ve výdajích na vyrovnání našich závazků v souvislosti s ukončením členství ČR v tzv. Dánské a Islandské dohodě a malé rozdíly vznikly i při úhradách přepočtených podle pohyblivých devizových kurzů.

Dotace podnikatelským subjektům byly pro resort dopravy schváleny v rozpočtu na rok 1996 ve výši 9 742 300 tis. Kč, z toho 5 385 000 tis. Kč představovaly neinvestiční dotace a 4 357 300 tis. Kč investiční dotace.

Státní organizaci České dráhy byly určeny neinvestiční dotace na kompenzaci ztrát z provozu osobní železniční dopravy provozované ve veřejném zájmu ve výši 5 150 000 tis. Kč a k realizaci přepravy kamiónů po železnici v relaci Lovosice - Drážďany ve výši 75 000 tis. Kč. V souladu s usnesením vlády ČR č. 279/1992 byla poskytnuta ze státního rozpočtu Českým aeroliniím a. s. dotace ve výši 160 000 tis. Kč na pravidelné splátky úroků z úvěrů, které vznikly pořízením 5 letadel Boeing na leasing.

V průběhu roku nedošlo k žádné úpravě neinvestičních dotací a k 31. 12. 1996 bylo vykázáno čerpání ve výši 5 376 875 tis. Kč, tj. na 99, 85%.

Neinvestiční dotace ve výši 5 150 000 tis. Kč, určená na kompenzaci ztrát z provozu osobní železniční dopravy, byla čerpána v souladu s opatřením resortu dopravy a spojů (pravidly) pro poskytování a čerpání dotací v roce 1996, a to ve výši 3 250 000 tis. Kč na úhradu ztrát z činnosti dopravce ve veřejné dopravě a ve výši 1 900 000 tis. Kč na zajištění provozuschopnosti dopravní cesty. Čerpané částky dotace ve vnitřní struktuře odpovídají podílům příslušných nákladů osobní dopravy na celkových nákladech železničního provozu. Dotování podílu osobní dopravy na nákladech dopravní cesty nepřekročilo stanovenou limitní částku.

Dotace na podporu kombinované dopravy byla čerpána k 31. 12. 1996 ve výši 68 245 tis. Kč, a to v souladu se stanovenými pravidly.

Skutečné čerpání dotace Českými aeroliniemi a. s. k 31. 12. 1996 činilo 1 58 630 tis. Kč. Poskytování dotace ze státního rozpočtu na částečnou úhradu splátek úroků z úvěrů spojených s pořízením letadel Boeing končí v roce 1997.

Investiční dotace pro podnikatelské subjekty byla ve schváleném rozpočtu stanovena ve výši 4 357 300 tis. Kč. Z celkové částky investiční dotace schválené státním rozpočtem na rok 1996 ve výši 4 357 300 tis. Kč bylo na investiční výdaje Českých drah určeno 3 850 000 tis. Kč, částka 407 300 tis. Kč byla určena pro Českou správu letišť a částka 100 000 tis. Kč na rozvoj kombinované dopravy. Úpravami během roku byl objem investičních dotací snížen o 149 596 tis. Kč na částku 4 207 704 tis. Kč. Podstatný vliv na snížení schváleného rozpočtu mělo vázání 241 000 tis. Kč dle usnesení vlády č. 441/1996. Na druhé straně se podařilo Ministerstvu dopravy a spojů ČR získat privatizací majetku státní organizací České dráhy finanční prostředky ve výši 91 404 tis. Kč, o které bylo povoleno na základě usnesení vlády č. 111/1996 a č. 112/1996 zvýšit investiční prostředky k financování rozvoje železniční dopravní cesty.

Investiční dotace byla ze státního rozpočtu poskytnuta státní organizaci České dráhy zejména k modernizaci tranzitních železničních koridorů Děčín - Praha - Břeclav a Bohumín - Přerov - Břeclav, k rekonstrukci vybraných železničních tratí, k obnově a modernizaci železničních kolejových vozidel, k zajištění bezpečnosti železničního provozu a cestujících a k rozvoji kombinované dopravy.

V průběhu roku 1996 došlo k rozdělení investiční dotace určené pro kombinovanou dopravu. Prostředky ve výši 95 000 tis. Kč byly určeny na nákup speciálních železničních nákladních vagónů Českých drah pro přepravu kontejnerů a částka 5 000 tis. Kč byla určena na přestavbu plavidel Československé plavby labské pro přepravu kontejnerů.

Státní podnik Česká správa letišť obdržela investiční dotace ze státního rozpočtu na výstavbu a technickou obnovu budov a staveb.

Z upravené investiční dotace byla vyčerpána k 31. 12. 1996 ze státního rozpočtu částka 3 906 426 tis. Kč, což představuje čerpání na 92,84%. Nedočerpáno zůstalo 301 278 tis. Kč. Z této částky bylo 301 119 tis. Kč vázáno ke splnění bodu 2 v části 11. usnesení vlády č. 632/1996.

329

Ministerstvo zemědělství ČR

Kapitola: 329

BILANCE PŘÍJMŮ A VÝDAJŮ STÁTNÍHO ROZPOČTU ČR ZA ROK 1996

Ministerstvo zemědělství ČR v tis. Kč


UKAZATEL
Rozpočet
Skutečnost
% plnění 3 : 2
 
schválený
po změnách
  
 
1
2
3
4
     
DAŇOVÉ PŘÍJMY     
Daň z přidané hodnoty     
Spotřební daně     
Daně z příjmů     
v tom:daň z příjmů právnických osob     
 daň z příjmů fyzických osob     
Daň dědická, darovací a z převodu nemovitostí     
Silniční daň     
Clo    
Poplatek za užívání dálnic a silnic     
Ostatní daně a poplatky     
     
POJISTNÉ SOC. ZABEZPEČENÍ A PŘÍSPĚVEK NA STÁTNÍ POLITIKU ZAMĚSTNANOSTI     
z toho:pojistné na důchodové pojištění     
     
NEDAŇOVÉ PŘÍJMY 93 000118 000156 109 132,30
Příjmy rozpočtových organizací a odvody přísp. org. 93 000118 000156 109 132,30
z toho: odvody příspěvkových organizací     
Odvody České národní banky     
Přijaté úroky     
Ostatní příjmy     
     
PŘÍJMY Z VLÁDNÍCH ÚVĚRŮ     
     
PŘÍJMY KAPITOLY CELKEM
93 000118 000 156 109132,30
     
NEINVESTIČNÍ VÝDAJE 11 409 61610 455 568 10 412 92299,59
Výdaje rozpočtových organizací 2 306 5822 354 8092 337 737 99,28
Příspěvky na činnost příspěvkovým organizacím 2 056 3342 108 1772 088 614 99,07
Úrokové platby     
Dotace, platby a příspěvky 7 046 7005 992 5825 986 571 99,90
v tom:dotace podnikatelským subjektům 6 953 5005 908 9165 906 916 99,97
 dotace občanským sdružením 35 20035 20035 184 99,95
 ostatní dotace a příspěvky 58 00048 46644 471 91,76
 dotace jiným rozpočtům     
 v tom: územním rozpočtům     
 mimorozpočtovým fondům     
 platby a příspěvky obyvatelstvu - sociální zabezpečení (vč. prostředků na státní politiku zaměstnanosti)     
 z toho: důchody     
 platby do zahraničí     
     
INVESTIČNÍ VÝDAJE CELKEM 3 201 500445 083450 076 101,12
     
VLÁDNÍ ÚVĚRY     
     
VÝDAJE KAPITOLY CELKEM
14 611 11610 900 651 10 862 99899,65


Kapitola: 329 Ministerstvo zemědělství ČR

ROZPOČET KAPITOLY - ZÁVAZNÉ UKAZATELE ZA ROK 1996

 v tis. Kč


UKAZATEL
Rozpočet
Skutečnost
% plnění 3 : 2
 
schválený
po změnách
  
 
1
2
3
4
Příjmy celkem93 000 118 000156 109 132,30
v tom:    
- příjmy rozpočtových org. a odvody PO 93 000118 000156 109 132,30
z toho:    
- odvody příspěvkových organizací     
- pojistné sociálního zabezpečení a příspěvek na st. politiku zaměstnanosti     
z toho:    
- pojistné na důchodové pojištění     
     
Neinvestiční výdaje rozpočtových organizací celkem 2 306 5822 354 809 2 337 73799,28
z toho:    
- mzdové prostředky celkem 857 903862 427865 679 100,38
z toho:    
- státní správa703 749 712 410713 937100,21
- pojistné a příděl do FKSP 317 424319 068319 308 100,08
- důchody    
- ostatní dávky    
- prostředky na státní politiku zaměstnanosti     
     
Příspěvky na činnost příspěvkovým organizacím 2 056 3342 108 177 2 088 61499,07
     
Neinv. dotace občanským sdružením 35 20035 200 35 18499,95
     
Ostatní dotace a příspěvky 58 00048 466 44 47191,76
     
Neinvestiční dotace a návratné finanční výpomoci podnikatelským subjektům 6 953 5005 908 916 5 906 91699,97
     
Investiční výdaje rozpočtových organizací celkem 1 909 900276 755 281 799101,82
v tom:    
- běžná míra investování 5 0005 00011 473 229,46
- individuální dotace1 331 600    
- systémové dotace573 300 271 755270 32699,47
     
Investiční dotace PO a ost. org. celkem 195 500168 289 168 27799,99
v tom:    
- individuální dotace příspěvkovým org.     
- systémové dotace příspěvkovým org. 195 500168 289168 277 99,99
- syst. dotace občanským sdružením     
- syst. dotace ostatním subjektům     
- ind. dotace ostatním subjektům     
     
Investiční dotace a návratné finanční výpom. podnikatelským subj. celkem 1 096 10039  
x
v tom:    
- individuální dotace866 400    
- systémové dotace229 700 39 
x


Kapitola: 329 - Ministerstvo zemědělství ČR

Rozbor zaměstnanosti a čerpání mzdových prostředků za rok 1996 v rozpočtových a příspěvkových organizacích, ve kterých se odměňování řídí zákonem čís. 143/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů

 
Schválený rozpočet na rok 1996
Rozpočet po změnách
Skutečnost za rok 1996
Rozdíl
Vázání za neobsazená místa
Procento růstu průměrného platu
 
Počet zaměstnanců
Mzdové prostředky celkem v tis. Kč
Ostatní osobní náklady v tis. Kč
Prostředky na platy v tis. Kč
Průměrný plat v Kč
Počet zaměstnanců
Mzdové prostředky celkem v tis. Kč
Ostatní osobní náklady v tis. Kč
Prostředky na platy v tis. Kč
Průměrný plat v Kč
Počet zaměstnanců
Mzdové prostředky celkem v tis. Kč
Ostatní osobní náklady v tis. Kč
Prostředky na platy v tis. Kč
Průměrný plat v Kč
počet zaměst. sl. 11 - sl. 6
mzdové prostředky sl. 12 - sl. 7
Celkem v tis. Kč
z toho:
Skutečnost roku 1996/
                   
Povolené čerpání v tis. Kč
K vázání zůstává v tis. Kč
skutečnost 1995
schválený rozpoč. 96
upravený rozpoč. 96
a
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Rozpočtové organizace celkem 6 140857 9037 433 850 47011 5436 094 862 4277 003855 424 11 6985 981865 679 6 290859 38911 974 -1133 252766 500266116,22 103,74102,36
z toho účelové prostředky na vědu a výzkum  0  0 0   0 0  0 00    0,000,00 0,00
v tom

a) státní správa celkem

                       
 4 827703 749 5 204698 54512 060 4 827712 4104 874 707 53612 2154 739 713 9374 214709 723 12 480-881 527 724500224 116,75103,49102,17
z toho:                        
ústřední orgán 912159 2402 294 156 94614 341912 161 1742 294158 880 14 518887160 054 1 676158 37814 880 -25-1 120   118,00 103,76102,49
St. veterinární správa 1 764263 482760 262 72212 4111 764 269 207630268 577 12 6881 744269 086 595268 49112 829 -20-121   117,76 103,37101,11
St. kontr. zkuš. ústav zem. 1 724225 7061 500 224 20610 8371 724 226 5881 750224 838 10 8681 700229 005 1 749227 25611 140 -242 417   115,86 102,79102,50
Čes. zem. a potr. inspekce412 52 46065051 810 10 47941252 580 20052 38010 595 39352 939194 52 74511 184-19 359724500 224112,80106,73 105,57
Č. insp. šlecht. hosp. zvířat 152 8610 2 86115 89415 2 86102 861 15 894152 853 02 85315 850 0-8    104,5599,72 99,72
  0  0 0   0 0  0 00    0,000,00 0,00
b) ost. rozpočt. organiz. 1 313154 1542 229 151 9259 6421 267 150 0172 129147 888 9 7271 242151 742 2 076149 66610 042 -251 72542  42113,31 104,14103,24
                        
Příspěvkové organizace celkem 10 0391 091 08911 131 1 079 9588 9659 912 1 089 63810 98310 078 655 9 0699 0461 081 487 20 8041 060 6839 771 -866-8 15114 228 39313 835117,56 109,00107,75
z toho účelové prostředky na vědu  0  0 4 227 104 2170  3 931816 3 118500 -256   0,000,000,00
v tom                       
státní správa 0  0  0  0 0   00 0   0,000,000,00
ostatní PO10 039 1 091 08911 1311 079 958 8 9659 9121 089 638 10 9831 078 6559 069 9 0461 081 48720 804 1 060 6839 771-866 -8 15114 228393 13 835117,56109,00 107,75
PO (školy) zřízené obcemi  0  0 0   0 0  0 00    0,000,00 0,00
zdravotnická zařízení, která jsou součástí organizace zde neuváděné  0  0 0   0 0  0 00    0,000,00 0,00
Rozpočtové a příspěvkové organizace celkem 16 1791 948 99218 554 1 930 4289 94316 006 1 952 06517 9861 934 079 10 07015 0271 947 166 27 0941 920 07210 648 -979-4 89914 994 89314 101117,08 107,09105,74


Pozn.: Údaje za schválený rozpočet příspěvkových organizací jsou uváděny ve výši zohledněné ve státním rozpočtu v rámci příspěvku na činnost, údaje za rozpočet po změnách ve výši stanovené zřizovatelem.

Kapitola 329 - Ministerstvo zemědělství České republiky

Rozpočet Ministerstva zemědělství zahrnoval v roce 1996 kromě vlastního aparátu ministerstva příjmy a výdaje 82 rozpočtových organizací (z toho 74 okresních a městských veterinárních správ), příspěvek na činnost 177 příspěvkových organizací (z toho 152 učňovských zařízení v následující struktuře: 128 středních odborných učilišť, 15 integrovaných středních škol a 9 středisek praktického vyučování), dotace podnikatelským subjektům, výdaje pro občanská sdružení a ostatní dotace a příspěvky.

Schválený rozpočet roku 1996 byl v průběhu roku upravován rozpočtovými opatřeními, která zohledňovala výsledek finančního zúčtování za rok 1995, řešila obilnou pomoc Albánii, zabezpečení Programu péče o krajinu a Programu péče o životní prostředí v resortu Ministerstva zemědělství, mimoresortní převody, zejména obcím a na zabezpečení úkolů vědy a výzkumu, řešení mimořádných událostí (likvidace povodňových škod), zabezpečení poradenské činnosti, mimoprodukčních funkcí lesa a řešení nekrytých investičních potřeb v rozpočtu.

Schválený rozpočet příjmů rozpočtových organizací Ministerstva zemědělství byl stanoven ve výši 93 000 tis. Kč. V průběhu roku 1996 byl akceptován návrh Ministerstva zemědělství na souvztažné zvýšení příjmů a investičních výdajů o 25 000 tis. Kč pro finanční krytí investičních výdajů Státního kontrolního a zkušebního ústavu zemědělského, České zemědělské a potravinářské inspekce a Státní meliorační správy. Upravený rozpočet příjmů ve výši 118 000 tis. Kč byl překročen o 38 109 tis. Kč (32,3%). Podstatnou částí se na překročení podílejí nahodilé a doplňkové příjmy ve výši 23 226 tis. Kč tj. 61,0% přitom podstatnou část těchto příjmů tvoří mimorozpočtové zdroje - prostředky fondů rozpočtových organizací a výsledek hospodářské činnosti - celkem 11 815 tis. Kč, což je 31,0% z celkového překročení.

Neinvestiční výdaje rozpočtových organizací činily ve schváleném rozpočtu 2 306 582 tis. Kč a byly v průběhu roku upravovány rozpočtovými opatřeními. Z neinvestičních dotací podnikatelským subjektům bylo do neinvestičních výdajů rozpočtových organizací převedeno rozpočtovým opatřením 37 000 tis. Kč na zajištění poradenských programů pro podnikatele v zemědělské prvovýrobě a Národního programu konzervace genofondu hospodářských zvířat a dalších 18 870 tis. Kč bylo převedeno Ústavu pro hospodářskou úpravu lesů a Ústřednímu kontrolnímu a zkušebnímu ústavu zemědělskému k podpoře mimoprodukčních funkcí lesa, z Ministerstva životního prostředí bylo převedeno 21 015 tis. Kč prostředků Programu péče o krajinu a 3 786 tis. Kč Programu péče o životní prostředí, na vědu a výzkum byly převedeny prostředky v celkové částce 13 578 tis. Kč, pro odstraňování škod po povodních byly neinvestiční výdaje zvýšeny o 11 539 tis. Kč, na zajištění potravinové pomoci Albánii bylo určeno 10 279 tis. Kč a mzdové prostředky rozpočtových organizací byly zvýšeny o 4 700 tis. Kč. Nejvýznamnějším rozpočtovým opatřením, které snížilo výdaje rozpočtových organizací o 52 925 tis. Kč, bylo snížení provedené na základě usnesení vlády č. 441/1996 o úpravách rozpočtu roku 1996.

Upravený rozpočet neinvestičních výdajů rozpočtových organizací v roce 1996 dosáhl po promítnutí všech rozpočtových opatření výše 2 354 809 tis. Kč, jeho čerpání činilo 2 337 737 tis. Kč, tj. 99,3%, což znamená, že nebyly čerpány výdaje ve výši 17 072 tis. Kč.

Mzdové prostředky rozpočtových organizací byly čerpány ve srovnání s upraveným rozpočtem roku 1996 na 100,38%. Vyšší čerpání o 3 252 tis. Kč bylo plně kryto čerpáním fondu odměn v částce 5 133 tis. Kč. Z prostředků vázaných za neobsazená místa ve výši 766 tis. Kč bylo Ministerstvem financí v souladu s ust. § 2, odst. 6 nařízení vlády č. 48/1995 Sb. povoleno čerpání částky 500 tis. Kč pro Českou zemědělskou a potravinářskou inspekci na pokrytí platových úprav provedených k 1. dubnu 1996.

Průměrný plat za rok 1996 činil 11 974 Kč, tj. proti skutečnosti roku 1995 zvýšení o 16,22%.

Investiční výdaje rozpočtových organizací činily ve schváleném rozpočtu 1 909 900 tis. Kč, z toho byly pro vlastní Ministerstvo zemědělství určeny prostředky ve výši 155 000 tis. Kč a pro rozpočtové organizace, zřízené okresními úřady, byly vyčleněny prostředky ve výši 1 754 900 tis. Kč. Tato částka byla také rozpočtovými opatřeními v průběhu roku 1996 těmto organizacím převedena prostřednictvím Ministerstva financí. Organizacím v působnosti Ministerstva zemědělství byly v návaznosti na zvýšení příjmů zvýšeny investiční výdaje pro zrychlení výstavby společné provozní budovy České zemědělské a potravinářské inspekce a Ústředního kontrolního a zkušebního ústavu zemědělského a na přístrojové vybavení Státní meliorační správy. Další část rozpočtových opatření byla zaměřena na revitalizace. Upravený rozpočet ve výši 276 755 tis. Kč byl čerpán na 281 799 tis. Kč tj. na 101,8%, přitom byly použity mimorozpočtové zdroje z hospodářské činnosti Institutu výchovy a vzdělávání a Ústředního kontrolního a zkušebního ústavu ve výši 6 689 tis. Kč.

Schválený příspěvek na činnost příspěvkových organizací pro rok 1996 činil 2 056 334 tis. Kč a byl v průběhu roku 1996 upravován rozpočtovými opatřeními. Nejvýznamnějším rozpočtovým opatřením bylo posílení učňovského školství o 50 000 tis. Kč z výsledků zúčtování se státním rozpočtem za rok 1995. Další významná rozpočtová opatření byla zaměřena na řešení projektů vědy a výzkumu, převody prostředků v rámci resortu (např. snížení neinvestičních výdajů rozpočtových organizací a zvýšení prostředků pro Výzkumný ústav zemědělské ekonomiky) a do rozpočtu bylo také promítnuto snížení o 14 798 tis. Kč podle usnesení vlády č. 441/1996. Kromě toho Ministerstvo financí povolilo příspěvkové organizaci Státní zkušebna zemědělských, potravinářských a lesnických strojů plně čerpat na pokrytí platových úprav provedených k 1. dubnu 1996 částku 393 tis. Kč, vázaných za neobsazená místa v souladu s ust. § 2, odst. 5 nařízení vlády č. 48/1995 Sb. Upravený rozpočet za rok 1996 dosáhl po všech úpravách výše 2 108 177 tis. Kč a jeho čerpání činilo 2 088 614 tis. Kč tj. 99,1%.

Investiční dotace příspěvkovým organizacím činily ve schváleném rozpočtu 195 500 tis. Kč, rozpočtovými opatřeními, zaměřenými především na vědu a výzkum, byly investiční dotace sníženy na částku 168 289 tis. Kč. Upravený rozpočet byl téměř plně vyčerpán (čerpání dosáhlo výše 168 277 tis. Kč).

Schválený i upravený rozpočet neinvestičních dotací občanským sdružením činil 35 200 tis. Kč, čerpání činilo 35 184 tis. Kč tj. 99,9%. Největší část byla poskytnuta Českému svazu včelařů (28 800 tis. Kč), který z nich použil podstatnou část k zazimování včelstev.

Schválený rozpočet ostatních dotací a příspěvků činil 58 000 tis. Kč, upravený rozpočet 48 466 tis. Kč, jeho čerpání činilo 44 471 tis. Kč tj. 91,8%. Uvedené prostředky byly čerpány pro účely zemědělského vodního hospodářství a na ochranu rostlin a likvidaci pesticidních odpadů.

V resortu zemědělství byly poskytnuty neinvestiční dotace podnikatelským subjektům celkem ve výši 5 906 916 tis. Kč (schválený rozpočet činil 6 953 500 tis. Kč a rozpočet po všech změnách k 31. 12. 1996 činil 5 908 916 tis. Kč). Dotace byly poskytovány jednotlivým příjemcům podle "Zásad pro poskytování investičních a neinvestičních dotací Ministerstvem zemědělství pro rok 1996" - společně vydaných ministerstvy zemědělství a financí.

Ve schváleném rozpočtu kapitoly na rok 1996 činila celková částka dotací pro účely dotační politiky 6 953 500 tis. Kč, z toho:

- 5 650 000 tis. Kč bylo směrováno na dotace v agropotravinářském průmyslu (vč. Podpůrného garančního a rolnického fondu ve výši 3 154 400 tis. Kč),

- 903 500 tis. Kč na dotace v lesním hospodářství (vč. prostředků na poskytování náhrad podle lesního zákona),

- 400 000 tis. Kč na podporu řešení problematiky vodního hospodářství.

Pro Podpůrný a garanční rolnický a lesnický fond, který byl založen v červenci 1993 na základě usnesení vlády ČR č. 337/1993 byla vyčleněna ze schváleného rozpočtu 1996 neinvestičních dotací APK částka ve výši 3 154 400 tis. Kč, která byla na základě usnesení vlády č. 441/1996 snížena o 237 000 tis. Kč. Rozpočtovým opatřením ve vlastní působnosti snížilo MZe dotace PGRLF o dalších 147 263 tis. Kč ve prospěch přímých dotací. Skutečné čerpání dotací, které byly určeny na poskytování záruk na úvěry a subvencování části úroků z úvěrů podnikatelských subjektů zemědělské prvovýroby a lesního hospodářství činilo pro tento úsek podpor podnikatelské sféře celkem 2 770 137 tis. Kč.

Čerpání přímých dotací agrárně potravinářského komplexu (APK) ve výši 2 591 941 tis. Kč bylo směrováno především na restrukturalizaci zemědělského podnikání, z toho podstatná výše byla poskytnuta na údržbu zemědělského půdního fondu v kulturním stavu po celou dobu vegetace, dále pak na podporu chovu skotu masného určení v horských a podhorských oblastech, na nezbytnou obnovu vinic, chmelnic a sadů, k zabránění úbytku včelstev, na udržování a zlepšování genetického potenciálu hospodářských zvířat, na ozdravování chovu skotu od infekční bovinní rhinotrachcitidy a na podporu ozdravování rostlin a restrukturalizaci zemědělské výroby zalesněním.

K zajištění úkolu vyplývajícího z usnesení vlády ČR č. 377/1996 (ze dne 17. 7. 1996) bylo v neinvestičních dotacích APK vyčleněno 38 000 tis. Kč na pomoc subjektům poškozeným škodami na zemědělských plodinách způsobených povodněmi v květnu 1996. Prostřednictvím územních odborů MZe bylo skutečně poskytnuto 32 608 tis. Kč.

U dotací směrovaných do lesního hospodářství (ve schváleném rozpočtu 1996 částkou 903 500 tis. Kč) bylo podpořeno prostřednictvím resortu MZe částkou 532 855 tis. Kč hospodaření v lesích ohrožovaných exhalacemi a hospodaření v lesích zvláštního určení. U dotací na podporu mimoprodukčních funkcí lesa (vodní režim, stavební práce a ostatní) byly podporovány ty mimoprodukční funkce lesa, které měly investiční charakter nebo s ním souvisely. Jednalo se především o výstavbu, opravu a údržbu objektů a zařízení hrazení drobných vodních toků - bystřin, odvodňovacích zařízení, ale také na dotace neinvestičního charakteru jako např. mimořádná opatření při přemnožení hmyzích škůdců, hubení komárů, klíšťat nebo činnosti spojené se zachováním a reprodukcí genových zdrojů lesních dřevin.

Další prostředky týkající se lesního hospodářství ve výši 317 560 tis. Kč byly poskytnuty prostřednictvím rozpočtového opatření Ministerstvem financí a to jednak do rozpočtu rozpočtových organizací MZe ve výši 21 230 tis. Kč a jednak do rozpočtu okresních úřadů celkem ve výši 296 330 tis. Kč. Z částky, která byly poskytnuta prostřednictvím OkÚ pro žadatele obcí bylo vyčleněno 40 719 tis. Kč na přímé dotace a 255 611 tis. Kč na nároky uplatněné orgánem státní správy lesů ve smyslu zákona č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně a doplnění některých zákonů.

Z neinvestičních dotací určených ve schváleném rozpočtu na podporu řešení problematiky vodního hospodářství bylo ve schváleném rozpočtu vyčleněno 400 000 tis. Kč. V průběhu roku 1996 Ministerstvo financí převedlo rozpočtovými opatřeními obcím pro řešení zásobování pitnou vodou prostředky ve výši 343 024 tis. Kč a pro posílení investičního programu 329 030 - Výstavba a technická obnova vodovodů byly z neinvestičních dotací převedeny prostředky ve výši 45 000 tis. Kč. Ministerstvo zemědělství zvýšilo rozpočtovým opatřením ve vlastní pravomoci dotace na řešení problematiky vodního hospodářství o 100 tis. Kč. Upravený rozpočet dosáhl po těchto úpravách výše 12 076 tis. Kč a z této částky bylo vyčerpáno 11 983 tis. Kč tj. 99,2% převodem na akciové vodohospodářské společnosti s majoritní majetkovou účastí obcí.

Investiční dotace a návratné finanční výpomoci podnikatelským subjektům činily ve schváleném rozpočtu 1 096 1 00 tis. Kč. Z této částky bylo 686 700 tis. Kč určeno pro investiční zabezpečení programu 329 030 - Výstavba a technická obnova vodovodů a úpraven vod a na program 329 040 - Výstavba a technická obnova kanalizací a čistíren odpadních vod byla určena částka 409 400 tis. Kč. Rozpočtovými opatřeními byly tyto prostředky převedeny investorům na zabezpečení uvedených programů. Rozpočtová opatření zabezpečovala některé významné stavby jako např. rekonstrukci vodárny Podolí, vodovod Vír, zásobování Písku a Strakonic pitnou vodou, vodovodu Drahanská vrchovina, ústřední čistírny odpadních vod v Ostravě, čistírny odpadních vod v Jindřichově Hradci, Olomouci, Mělníce a řadu dalších akcí regionálního popř. místního významu.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP