3.2.4 Násilná kriminalita
Počet zjištěných trestných
činů násilné kriminality vzrostl (+5,13%,
+ 1 113 tr. č.), dynamika nárůstu mírně
poklesla ve srovnání let 1995 a 1994, kdy došlo
k nárůstu o +7,61% (+ 1 535 tr. č.). Zvýšil
se počet trestných činů vydírání
(+28,87%, +457 tr. č.), násilí a vyhrožování
proti skupinám občanů (+25,00%, +40 tr.
č.) a porušování domovní svobody
(+11,30%, +306 tr. č.). Pozitivním trendem je růst
objasněných trestných činů
(+7,14%. +1 219 tr. č.) i růst objasněnosti
(+1,51%), která dosáhla 80,09%.
Ve sledovaném období zjistili policisté 267
vražd (-3,61%, -10 tr. č.), s objasněností
84,64% (-1,64%, -13 tr. č.). V jednání pachatelů
je stále více zjišťována kvalifikovaná
příprava se znaky organizovaného zločinu
a zločinného spolčení, novým
prvkem je značná devastace oběti z důvodů
ztížení identifikace. K mírnému
poklesu došlo u trestného činu úmyslného
ublížení na zdraví (-2,75%, -220 tr.
č.), podíl na násilné kriminalitě
je 34,12%.
Trestné činy loupeže ve srovnání
se stejným obdobím loňského roku vzrostly
(+7,62%, +303 tr. č.), jejich objasněnost mírně
vzrostla o +1,86%. Nejčastějším motivem
je snaha dosáhnout zaplacení dluhů a zastrašení
konkurence. K výraznému nárůstu došlo
u trestného činu loupežných přepadení
benzínových čerpadel (+129,17%, +62 tr. č.).
Tendence k brutalitě a násilí je celosvětová,
počet násilných trestných činů
stále roste. Na vážnost bezpečnostního
rizika ve spojení s trestnými činy násilné
povahy a na vzrůstající brutalitu a bezohlednost
pachatelů upozorňuje i Nejvyšší
státní zastupitelství.
Policie ČR k objasňování násilné trestné činnosti vytváří specializované týmy, do kterých soustřeďuje špičkové odborníky (zejména u závažné násilné kriminality).
/viz. Příloha č. 17/
3.2.5 Ohrožení veřejného pořádku
a vandalismus
Tak jak se konstatuje ve Zprávě o bezpečnostní
situaci za rok 1995, s tímto bezpečnostním
rizikem úzce souvisí další bezpečnostní
rizika, zejména Rasové konflikty, Majetková
kriminalita (krádeže aut a věcí z aut,
kapesní krádeže a další pouliční
kriminalita) a Kriminalita některých skupin mládeže.
Vývoj kriminality je podrobněji analyzován
v příslušných kapitolách výše
uvedených rizik. Lze však konstatovat, že ve
sledovaném období nedošlo k vážnému
narušení veřejného pořádku.
Řada opatření je přijímaná
v oblasti prevence apriorit základního zaměření
práce PČR.
Krajské správy PČR vytvářejí
specializované týmy a realizují bezpečnostní
akce k zajištění veřejného pořádku.
Vláda přijala svým usnesením č.
577/1996 úkol Prosazovat důrazný postup represivních
složek nejen proti násilné a majetkové
trestné činnosti a porušování
veřejného pořádku, ale i proti méně
závažné kriminalitě.
3.2.6 Bezpečnost silničního provozu
V oblasti bezpečnosti silničního provozu
opět došlo k vysokému zvýšení
počtu dopravních nehod a všech následků.
Ve sledovaném období došlo na území
ČR k 201 697 (+14,9%, + 26 177) dopravním nehodám,
při kterých bylo 1386 (+0,14%, +2) osob usmrceno,
6621 (+5,1%, +323) těžce a 31296 (+1,4%, +430) lehce
zraněno. Hmotné škody se zvýšily
o 1,177 mld. Kč (+24,1%).
88% dopravních nehod zavinili řidiči motorových
vozidel, nejvíce řidiči osobních automobilů.
U nehod chodců zavinili nejvíce nehod děti
(39,6%). Hlavní příčinou nehod zůstává
nesprávný způsob jízdy a nepřiměřená
rychlost. Pod vlivem alkoholu bylo zaviněno 9661 nehod
(+7).
Nejvíce nehod bylo na území hl. m. Prahy
(38091), v následcích zde však došlo k
nejvyššímu poklesu usmrcených osob (-30,9%).
K nejvyššímu nárůstu dopravních
nehod došlo v Severomoravském kraji (+21,1%).
Přes 28% dopravních nehod připadá
na místní komunikace, 20% na vybranou komunikační
síť velkých měst. K nárůstu
počtu dopravních nehod došlo na všech
druzích komunikací, v následcích v
počtu usmrcených došlo na dálnicích
ke zvýšení o více jak 36%.
Jednou z priorit základního zaměření
práce Policie ČR je "Důsledně
postupovat proti nekázni v dopravě a při
zajišťování plynulosti a bezpečnosti
silničního provozu".
Další preventivní aktivity Ministerstva
vnitra v oblasti bezpečnosti silničního provozu
byly zajišťovány např. programů
BESIP (zejména v okresech a městech, na dětských
dopravních hřištích atd.) a uskutečnila
se řada dopravně bezpečnostních akcí.
V roce 1997 byl přijat zákon o bezpečnosti a plynulosti silničního provozu na pozemních komunikacích (č. 12/1997 Sb. ) a zákon o pozemních komunikacích (č. 13/1997 Sb.).
/viz Příloha č. 18/
4. Opatření v oblasti prevence a legislativy,
mezinárodní a meziresortní spolupráce
v roce 1996
4.1 Mezinárodní spolupráce
Ministerstvo vnitra jako hlavní garant za oblast vnitřního
pořádku a bezpečnosti v roce 1996 rozvíjelo
především aktivity související
s připravovanou integrací ČR do EU. Jednalo
především o zpracování odpovědi
na Dotazník Evropské komise o stavu připravenosti
ČR na vstup do EU (za oblast vnitra), účast
na dvou jednání rozšířené
Rady pro justici a vnitro a o účast na jednání
pracovních skupin působících v rámci
Rady pro justici a vnitro (pracovní skupiny pro organizovaný
zločin, policejní spolupráci, terorismus,
Protidrogová jednotka Europolu, CIREFI).
Pokračovaly aktivity vyplývající
již z existujícího členství ČR
v nejrůznějších mezinárodních
organizacích. U Rady Evropy se jednalo o zajišťování
a realizaci vzdělávacích programů
v právní oblasti (THEMIS, DEMODROIT), účast
na jednáních Evropského výboru
pro migraci (CDMG), Expertního výboru pro
otázky územního azylu, uprchlíků
a osob bez státní příslušnosti
(CAHAR) a dalších. Byl zpracován podkladový
materiál pro jednání se zpravodaji Výboru
pro právní záležitosti a lidská
práva Parlamentního shromáždění
Rady Evropy k zákonu o státním občanství
a o právech menšin.
Zástupci MV se účastnili Světového
kongresu proti komerčnímu sexuálnímu
zneužívání dětí, a
spolu se zástupci PČR Konference ministrů
odpovědných za problematiku drog (v Bratislavě)
a za migraci (ve Varšavě).
V roce 1996 bylo podepsáno celkem 17 smluvních
dokumentů (z toho 1 prezidentská, 7 vládních
a 9 rezortních dohod).
V oblasti spolupráce byla uzavřena řada smluv,
5 smluv se týkalo spolupráce proti nejzávažnějším
trestným činům, 3 readmisní
smlouvy, 3 v oblasti státních hranic a
6 smluv zahrnuje spolupráci např. v oblasti vzdělávání,
státní správy a další.
MPSV pokračovalo v jednání o uzavírání
smlouvy mezi vládou ČR a vládou Ukrajiny
o vzájemném zaměstnávání
občanů ČR a Ukrajiny (podepsaná dne
21. 3. 1996).
V rámci aktivit Rady Evropy se uskutečnily pracovní
stáže zaměstnanců Vězeňské
služby, úzká součinnost byla navázána
s Evropským výborem proti mučení a
nelidskému či ponižujícímu zacházení
nebo trestání.
Mezinárodní spolupráce byla zaměřena
na uzavírání bilaterálních
dohod v celní oblasti. V platnost vstoupily bilaterální
dohody se Slovenskem, Švédskem, Velkou Británií
a SRN, podepsány byly dohody o spolupráci s Francií
a Polskem.
Vybraní zaměstnanci Celní správy (specialisté)
se zúčastnili stáží ve Velké
Británii, SRN, Francii a USA, které byly zaměřeny
na problematiku boje proti podloudnictví.
4.2 Preventivní opatření
V roce 1996 se aktivity v oblasti prevence kriminality zaměřily
zejména na plnění priorit vyplývajících
z usnesení vlády č. 137 ze dne 21. února
1996 ke Zprávě o plnění úkolů
vyplývajících z "Programu sociální
prevence a prevence kriminality - aktuální stav
a východiska do roku 1996":
Prevence kriminality ve městech. Metodická,
koncepční a finanční podpora vlády
ČR městům (nad 30 tisíc obyvatel)
zatíženým vysokou mírou kriminality
je realizována prostřednictví Komplexního
součinnostního programu prevence kriminality na
místní úrovni.
(K realizaci prevence kriminality zorganizoval odbor prevence
kriminality v prosinci 1996 seminář ve spolupráci
s magistrátním úřadem města
Ostrava).
Konstituování preventivně informační
služby PČR (zřizovaných na úrovni
okresních či městských ředitelství
PČR), jejímž úkolem je analytická,
informační a poradenská činnost a
zapojení do systému prevence kriminality v jednotlivých
městech (ke konci roku 1996 byly zřzeny útvary
při MěŘ PČR v Plzni, Ostrava PČR
Správě hl. m. Prahy).
Informování občanů o možnostech
ochrany před trestnou činností. V uplynulém
roce odbor prevence kriminality zpracoval řadu informačních
materiálů pro veřejnost (např. bulletin
a informační skládačku "Prevence
se musí vyplatit"), pro novináře (měsíčník
Tiskový servis odboru prevence MV) a pro představitele
měst a odborníky zabývající
se prevencí kriminality.
Pokračovalo zabezpečení činnosti
sekretariátů mezirezortních orgánů
a to Republikového výboru pro prevenci kriminality,
jejímž předsedou je ministr vnitra (odbor
prevence kriminality MV slouží i jako prostředník
mezi Republikovým výborem a obecními zastupitelstvy,
nevládními a dalšími organizacemi vyvíjejícími
aktivity v oblasti sociální prevence a prevence
kriminality) a Koordinační komise k problematice
diváckého násilí a nevhodného
chování při sportovních utkáních,
zvláště při fotbalových zápasech
(komise byla zřízena na základě
usnesení vlády č. 27 ze dne 11. ledna 1995,
členy jsou MV ČR, PČR, MŠMT, přizvanými
spolupracujícími subjekty jsou Českomoravský
fotbalový svaz a Český svaz ledního
hokeje).
Mezinárodní spolupráce se zaměřuje
na rozvíjení mezinárodních bilaterálních
kontaktů s pracovišti prevence kriminality (SRN, Rakousko,
rozbíhá se spolupráce s britskou policií)
a na zastupování ČR v mezinárodních
organizacích (Komise pro prevenci kriminality a trestní
soudnictví OSN, Stálý výbor Rady Evropy
k problematice diváckého násilí a
nevhodného chování při sportovních
utkáních).
Dále se realizovala spolupráce s občanskými
sdruženími a nevládními organizacemi,
které se svojí činností podílí
na preventivní činnosti snižující
kriminalitu, pomoci obětem trestných činů,
podpořeny byly organizace s prioritním zaměřením
na rizikové skupiny mládeže.
Všechny okruhy činnosti i záměry
v oblasti prevence jsou podrobně popsány ve Zprávě
o plnění úkolů vyplývajících
z "Programu sociální prevence a prevence kriminality
- aktuální stav a východiska do roku 1996"
a Strategie prevence kriminality do roku 2000, kterou projednala
vláda dne 9. 4. 1997.
4.3 Oblast legislativy
a) Vládní návrh zákona o zpřístupnění
svazků vzniklých činností Státní
bezpečnosti
Zákon odtajnil svazky StB a umožňuje, při
dodržení stanovených podmínek, aby se
s jejich obsahem mohl seznámit ten občan, který
byl v minulosti dotčen předmětným
zájmem StB.
b) Vládní návrh novel zákona o
pobytu cizinců a zákona o uprchlících
Novely zpřísnily pobytový režim cizinců.
Cizinci s dlouhodobým pobytem musí prokazovat, že
trvá účel jejich pobytu. Policie smí
snímat otisky prstů cizincům se zakázaným
pobytem, smí požadovat opis z Evidence rejstříku
trestů cizince při povolování jeho
pobytu atd.
c) Vládní návrh zákona o bezpečnosti
a plynulosti silničního provozu (tzv. překlenovací
úprava)
Na dobu do vydání definitivní právní
úpravy bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních
komunikacích (začátek roku 1999) má
tento zákon garantovat, že pravidla provozu nebudou
zpochybňována pro nedostatek jejich zákonného
základu.
d) Vládní návrh novely zákona o
Policii České republiky
V souvislosti s přípravou atomového zákona
byla navržena novela zákona o Policii České
republiky, kterou se Policii České republiky ukládá
zajišťovat pohotovostní ochranu jaderných
zařízení, které určí
vláda České republiky a podílet se
na fyzické ochraně jaderného materiálu
při jeho přepravě podle zvláštního
zákona.
e) Nové uspořádání správního
řízení, správního trestání
a správního soudnictví
Sleduje dva základní cíle - v souladu s Úmluvou
o ochraně lidských práv a základních
svobod garantovat přezkoumatelnost správních
rozhodnutí ve věcech práv osoby nezávislým
orgánem soudního typu, a to jak po stránce
skutkové, tak i právní a zvýšit
účinnost výkonu státní správy
v oblastech správního řízení,
správního trestání a správního
soudnictví. (Práce na návrhu pokračuje
pod vedením MS)
f) Vládní návrh zákona o soukromých
bezpečnostních činnostech
Zákon by měl stanovit přísné
podmínky pro povolování soukromého
podnikání v oblasti bezpečnosti osob a majetku
včetně státního dohledu nad ním.
Má zamezit rizikům ze zneužití či
selhání soukromých bezpečnostních
služeb. (Poslanecká sněmovna vrátila
návrh v prvém čtení vládě
k dopracování. Návrh nyní přepracovává
MV.)
g) Vládní návrh zákona o poskytnutí peněžité pomoci obětem trestné činnosti a o změně a doplnění některých zákonů
(viz kap. 2.5. Oběti trestné činnosti)
V roce 1996 byly do vlády předloženy další
legislativní návrhy zákonů, které
se dotýkají oblasti vnitřní bezpečnosti
a veřejného pořádku. [Zákon
o mírovém využívání jaderné
energie a ionizujícího záření
(atomový zákon) a o změně a doplnění
některých zákonů (zákon č.
18/1997) Zákon o některých opatřeních
souvisejících se zákazem chemických
zbraní a o změně a doplnění
zákona č. 50/1976 Sb., o územních
plánování, ve znění pozdějších
předpisů "zákona č. 455/1991
Sb., o živnostenském podnikání, ve znění
pozdějších předpisů, a zákona
č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění
pozdějších předpisů (zákon
č. 19/1997 Sb.) Zákon o kontrole vývozu a
dovozu zboží a technologií poléhajících
mezinárodním kontrolním režimům(zákon
č. 21/1997 Sb.)]
Ministerstvo vnitra jako hlavní garant za oblast vnitřního
pořádku a bezpečnosti připravilo v
roce 1996 již zmiňovanou "Aktualizaci koncepce
Ministerstva vnitra v oblasti vnitřního pořádku
a bezpečnosti a doktríny Policie ČR",
v níž byly stanoveny základní priority
pro resort Ministerstva vnitra ve volebním období
1996 - 2000. Součástí tohoto materiálu
je Harmonogram aktivit vlády v oblasti vnitřní
bezpečnosti a veřejného pořádku,
který vláda svým usnesením č.
577/1996 přijala a uložila příslušným
ministrům plnit řadu konkrétních úkolů.
Úkoly obsažené v harmonogramu se promítají
do oblasti koncepční, analytické, organizační
a zejména legislativní.
Vedle těchto prioritních úkolů, vyplývajících z Harmonogramu, přijalo ministerstvo vnitra systém opatření v rovině personální, ekonomické a organizační.
/viz příloha č. 19/
5. Připravované aktivity v oblasti prevence,
legislativy a mezinárodní spolupráce pro
rok 1997
5.1 Mezinárodní spolupráce
Na úseku evropské integrace se předpokládá
pokračování v aktivitách z roku 1996.
Zvýšené úsilí bude zaměřeno
na postupnou harmonizaci právních norem v
gesci MV s právními dokumenty EU a ES. Na základě
analýzy dopadů integrace do EU na úseku vnitra
bude zpracován poziční dokument shrnující
vyjednávací postoje v působnosti MV. MV bude
usilovat o další rozvíjení spolupráce
s pracovními strukturami Rady pro justici a vnitro, zejména
navázání pracovních vztahů
s Europolem (Protidrogovou jednotkou Europolu).
Z hlediska slučitelnosti s právem ES (EU) se jeví
jako problematické pro následující
období zejména právní úprava
ochrany osobních údajů a zákon o střelných
zbraních a střelivu. Další problémové
oblasti: vízová politika, právní úprava
pobytu cizinců na území ČR, zákon
o cestovních dokladech a cestování do zahraničí,
právní úprava azylu, a problematika veřejné
správy se v současné době legislativně
řeší.
V různé fázi rozpracovanosti je více
než 70 mezinárodních smluvních dokumentů,
z nichž dohoda o spolupráci s Tureckem byla podepsána
v lednu 1997, dohody s Ukrajinou a Slovinskem jsou připraveny
k podpisu. Nejaktuálnější, politicky
významné, bude sjednání prezidentské
režimové smlouvy se Slovenskem, readmisní
smlouvy s Francií, Bulharskem, Ukrajinou, Běloruskem
a Ruskem a smlouvy o policejní spolupráci
s Francií, Ruskem, Itálií a Kazachstánem.
[Readmisní smlouva s Francií a smlouvy o policejní
spolupráci s Francií a Ruskem byly podepsány
v 1. čtvrtletí roku 1997.]
Pozornost bude věnována sjednání smluv
o vzájemné pomoci při katastrofách
a těžkých haváriích se všemi
sousedícími státy.
Připravují se dohody o vzájemném
zaměstnávání občanů
mezi vládou ČR s vládami Ruska a Švýcarska.
MF - GŘC připravuje návrh na přístup
ČR k Mezinárodní úmluvě
o vzájemné správní pomoci při
zabraňování, vyšetřování
a potlačování celních deliktů
(byla uzavřena v Nairobi 9. června 1977). Dále
se připravují bilaterální dohody s
Izraelem, Ruskou federací, Mongolskem, Maďarskem,
Itálií, Slovinskem a Kanadou. Bude pokračovat
aktivní činnost při revizi Úmluvy
mezi EHS a zeměmi Evropského společenství
volného obchodu o společném tranzitním
režimu, která je připravována Evropskou
komisí.
5.2 Prevence kriminality
Priority na úseku prevence kriminality, vyplývající
ze Strategie prevence kriminality do roku 2000, se zaměří
na:
a) Prevenci kriminality ve městech (samostatným
úkolem je spoluúčast na koncipování
Komplexního součinnostního programu prevence
kriminality v Praze).
b) Vytváření systému situační
prevence včetně informování občanů
o možnostech ochrany před trestnou činností.
c) Zabezpečování systému financování
preventivních aktivit (prostřednictvím
RVPPK).
d) Rozpracování systému informačního
propojení mezi subjekty zabývajícími
se prevencí kriminality.
e) Pokračování konstituování
Preventivně informační služby občanům
Policie ČR.
f) Vytvoření systému vzdělávání
organizačních pracovníků v oblasti
prevence ve městech napojených do Komplexního
součinnostního k programu i pracovníků
MV a PČR.
g) Rozvíjení mezinárodní spolupráce
v oblasti prevence kriminality, zejména zastoupení
v příslušných orgánech OSN a
RE.
h) Pomoc obětem trestných činů
a prevenci interetnického násilí jako
součást sociální prevence.
i) Spolupráci s nevládními organizacemi
v rámci Komplexního součinnostního
programu na místní úrovni.
5.3 Oblast legislativní
a) Pokračovat ve vytvoření legislativních
předpokladů pro převod správních
činností na úseku občanských
průkazů, cestovních dokladů a evidence
obyvatel z policejní na civilní státní
správu se současnou modernizací právní
úpravy v daných úsecích.
b) Zpracovat definitivní návrh zákonné
úpravy bezpečnosti a plynulosti silničního
provozu.
c) Pokračovat v přípravě nové
právní úpravy utajovaných skutečností
ve veřejném zájmu a prověřování
spolehlivosti osob pro seznamování se s utajovanými
skutečnostmi odpovídající standardům
ES a NATO.
d) Pokračovat v přípravě nové
právní úpravy cizineckého režimu
a azylu s cílem zvýšení kompatibility
s právem ES a vytváření efektivních
prostředků k ochraně ČR před,
nebezpečnou imigrací.
e) Podílet se na přípravě návrhu
koncepce reformy trestního práva hmotného
a procesního, správního trestání,
správního řízení a správního
soudnictví, za který má gesci ministryně
spravedlnosti.
f) Zajistit součinnost při přípravě
ústavního zákona o bezpečnostním
systému České republiky, za který
má gesci ministr obrany a následně zpracovat
návrh věcného záměru zákona
o krizovém řízení.
g) Návrh zákona o provozování soukromých
bezpečnostních a obdobných činností
a o změně a doplnění zák.
č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání,
ve znění pozdějších předpisů.
V průběhu roku 1997 předloží
resorty do vlády řadu dalších legislativních
záměrů, které souvisí s oblastí
vnitřní bezpečnosti a veřejného
pořádku. [Národní obranná
strategie; Věcný záměr ústavního
zákona o obraně ČR; Věcný záměr
zákona o zabezpečování obrany ČR;
Věcný záměr branného zákona;
Věcný záměr zákona o Armádě
České republiky; Věcný záměr
zákon o vojácích z povolán; Věcný
záměr zákona o průběhu základní
(náhradní) služby a vojenských cvičení;
Věcný záměr zákona o vojenských
územních správních úřadech;
Věcný záměr zákona o mezinárodních
ozbrojených silách na území České
republiky a Armády České republiky v zahraničí
(vojenská cvičení); Návrh vyhlášky,
kterou se stanoví podrobnosti související
se zákazem chemických zbraní; Nařízení
vlády k zóně havarijního plánování;
Vyhláška o evidenci a kontrole jaderných materiálů;
Vyhláška o zajištění jaderné
bezpečnosti jaderných zařízení
při jejich uvádění do provozu a provozu;
Vyhláška o požadavcích na zajištění
havarijní připravenosti jaderných zařízení
a pracovišť se zdroji ionizujícího záření;
Návrh věcného záměru zákona,
jímž bude zajištěna právní
ochrana majitelů práv k předmětům
průmyslového vlastnictví; Návrh nového
zákona o výkonu trestu odnětí svobody
(s přihlédnutím k obsahu Evropských
vězeňských pravidel); Návrh věcného
záměru zákona o opatřeních
týkajících se zákazu propuštění
padělaného zboží a ke zpětnému
vývozu a do režimů s podmíněným
osvobozením od cla; Věcný záměr
rekodifikace autorského práva (konec září
1997); Příprava věcného záměru
zákona o státní službě a střetu
zájmů; Věcný záměr novely
právních předpisů o zaměstnanosti;
Věcný záměr zákona o sociálně
právní ochraně dětí; Návrh
zákona o sociální pomoci.]
6. Spolupráce při zajišťování
bezpečnostní situace
K řešení bezpečnostní situace,
vedle konkrétních bezpečnostních akcí,
směřuje řada zejména legislativních,
preventivních a koncepčních opatření.
Jejich úspěšnost je podmíněna
dobrou spoluprací jednotlivých útvarů
MV a PČR s ostatními resortními pracovišti,
dalšími orgány státní správy
a samosprávy.
Konkrétní formou spolupráce je, na základě
analýzy bezpečnostní situace, vytváření
pracovních skupin, komisí a rad k aktuální,
specifické problematice. Činnost meziresortních
pracovních orgánů je zaměřena
na řešení konkrétních bezpečnostních
problémů.
V současné době pracují následující
nejvýznamnější meziresortní
pracovní orgány:
- Republikový výbor pro prevenci kriminality
- Pracovní komise pro přípravu rekodifikace
trestního práva
- Meziresortní skupina, která se zabývá
analýzou a řešením pobytu cizinců
na území ČR a podmínkami jejich podnikání
- Koordinační skupina pro harmonizaci postupu
jednotlivých subjektů při řešení
příčin a důsledků sociálně
patologických jevů u mládeže
- Meziresortní protidrogová komise při
Úřadu vlády ČR (MF pociťuje
jako nedostatek zrušení pracovního orgánu
při této komici a navrhuje znovu vytvořit
pracovní orgán složený ze zástupců
resortů)
- Rada vlády ČR pro bezpečnost silničního
provozu
- Rada pro zpravodajskou činnost
- Komise zabývající se rozvojem
integrovaného systému ochrany movitého kulturního
dědictví (komise vypracovala Zprávu
o výsledcích průzkumu dodržování
zákona č. 71/1994 Sb., výsledky jsou základem
úprav agendy týkající se režimu
tohoto zákona a jeho dodržování)
- Meziresortní komise pro přípravu zákona
o ochraně utajovaných skutečností
- Meziresortní komise pro ochranu obyvatel.
- Meziresortní komise pro přípravu zákona
o prevenci a likvidaci průmyslových havárií
- Meziresortní komise zabývající
se kompatibilitou statistických systémů
- Meziresortní pracovní skupina k problematice
postupu proti organizovanému zločinu
- Meziresortní pracovní skupina k problematice
účinnosti opatření zajišťujících
postup při předcházení a postihu trestných
činů a přestupků motivovaných
rasovou a národnostní nesnášenlivostí
nebo páchaných příznivci extremistických
skupin.
- Meziresortní komise pro bezpečnost civilního
letectví
- Meziresortní pracovní skupina řešící
systém monitorování, měření
a hlášení výskytu radioaktivních
látek zejména při přeshraniční
dopravě
Další dohody o spolupráci, převážně
dvoustranné, se týkají zejména problematiky
tvorby systému krizového managementu státu
a obranného plánování, odhalování
trestné činnosti v oblasti zahraničního
obchodu s vojenským materiálem a transfery rizikových
druhů zboží vůči zahraničí,
spolupráce v oblasti fyzické ochrany jaderných
zařízení, vězeňství
atd.
7. Priority základního zaměření
práce Policie ČR
7.1 Vyhodnocení priorit základního zaměření
práce Policie ČR v roce 1996
Při stanovení priorit základního zaměření
činnosti Policie pro rok 1996 vycházelo vedení
Ministerstva vnitra a Policie ČR z nutnosti řešit
dlouhodobé zásadní problémy, jakými
je pocit bezpečnosti občanů, jednání
policistů s občany a výslednost práce
policie. Jedním ze základních trvalých
úkolů Policie ČR přitom zůstává
vyhledávání a objasňováni trestné
činnosti.
Plnění priorit se projevilo zejména ve zvýšeném
počtu objasněných trestných činů
i růstem celkové objasněnosti a ve stagnaci
zjištěných trestných činů.
Policejní prezidium vypracovalo podrobnou analýzu
plnění priorit práce Policie ČR /viz
příloha č. 20/
7.2 Priority základního zaměření
práce Policie ČR v roce 1997
Při stanovení priorit na rok 1997 vycházelo
Ministerstvo vnitra a Policie ČR z vyhodnocení činnosti
Policie ČR v roce 1996 a letech předcházejících
a z "Aktualizace koncepce Ministerstva vnitra v oblasti vnitřního
pořádku a bezpečnosti a doktríny Policie
ČR" Pro rok 1997 byly stanoveny následující
priority.
7.2.1 Priority vnější (směřující
vůči veřejnosti)
Úkol č. 1:
Zvýšit důvěru občanů v
Policii ČR především
a) adekvátním a vstřícným jednáním
policistů vůči poškozeným osobám
a ostatním občanům,
b) včasnými příjezdy a profesionálními
zásahy na místě činu,
c) vhodnou prezentací jejich úkolů a výsledků
činnosti v hromadných sdělovacích
prostředcích.
Úkol č. 2
Důsledně postupovat proti nekázni v dopravě
a při zajišťování plynulosti a
bezpečnosti silničního provozu.
Úkol č. 3
Razantně postupovat proti veřejným projevům
rasové nesnášenlivosti a extremistickým
vystoupením.
7.2.2 Priority vnitřní (směřující
do Policie ČR)
Úkol č. 4
Vytvořit systém personální stabilizace
Policie ČR a dbát na kvalitní a profesionální
výkon služby.
Úkol č. 5
Přednostně zajistit naplňování
početních stavů útvarů Policie
ČR Správy hl. m. Prahy a doplňování
vybavení těchto útvarů potřebnou
technikou; po naplnění stavů zřídit
další místní oddělení
PČR podle potřeb teritorií.
Úkol č. 6
Realizovat odbornou přípravu policistů pro
odhalování nových typů závažné
trestné činnosti, při nichž pachatelé
využívají složitých metod páchání
trestné činnosti (např. závažné
hospodářské a finanční kriminality,
organizovaného zločinu, ochrany duševního
vlastnictví, počítačové kriminality,
rasových konfliktů atp.).
Úkol č. 7
Zlepšit úroveň technického vybavení
v oblasti informatiky, výpočetní techniky,
datových přenosů a radiového spojení.
Úkol č. 8
Přehodnotit výkon pořádkové
a dopravní služby PČR s cílem navrhnout
řešení, která povedou k posílení
hlídkové a obchůzkové činnosti.
Úkol č. 9
Zvyšovat právní vědomí a úroveň
psychické odolnosti policistů při výkonu
služby.
8. Závěr - bezpečnostní rizika
pro rok 1997
Na základě analýzy vývoje kriminality
na území České republiky je možné
konstatovat, že bezpečnostní rizika stanovená
vládou reagují na současný stav bezpečnostní
situace. Je zřejmé, že dochází
ke kumulativnímu působení jednotlivých
bezpečnostních rizik.
Lze říci, že i v roce 1996 byla bezpečnostní
situace stabilizovaná, stagnoval počet zjištěných
trestných činů - vyjma území
hl. m. Prahy, rostl počet objasněných
trestných činů i procento objasněnosti.
Celková skladba kriminality se oproti roku 1995 výrazně
nezměnila. Potvrzují se kriminologické
prognózy hovořící o určité
stagnaci po stránce kvantitativní u majetkové
kriminality (s výjimkou krádeží aut
a věcí z aut) a stálém, i když
mírném růstu násilné a hospodářské
kriminality.
Pocit ohrožení populace, jak dokládají
sociologické výzkumy, zatím stále
mírně stoupá v souvislosti s růstem
pouliční kriminality (tzv. bagatelní), kterou
je třeba označit za jeden ze zdrojů trvalého
znepokojení veřejnosti.
Aktivity organizovaného zločinu se projevují
stále zřetelněji jako zvlášť
komplexní forma páchání trestné
činnosti s přesahem do mnoha oblastí
společenského života. V oblasti drog je Česká
republika zemí stále ještě tranzitní,
ale již s poměrně velkým podílem
domácí spotřeby. Vláda bude nadále
sledovat přijímaná opatření,
zejména v oblasti závažné hospodářské
a finanční kriminality. Pozornost věnuje
posílení kvalitní vnitřní i
vnější kontroly v ústředních
orgánech státní správy i oznamovací
povinnosti státních orgánů na podezření
ze spáchání trestné činnosti.
V úvahách některých analytiků
a odborníků se začíná objevovat
tzv. sociální kriminalita zejm. v souvislosti se
sociálními skupinami nelegálně zde
pobývajících cizinců, bezdomovců
a sociálně deprimovaných vrstev obyvatel.
Zatím ji však nelze jasně definovat a prokazatelně
doložit.
Vláda přijímala v roce 1996 adekvátní
opatření, zejména v oblasti legislativní,
preventivní a mezinárodní spolupráce.
Legislativní úsilí směřuje
k uceleným úpravám zákonů a
k rekodifikacím a k uvedení naší legislativy
do souladu s právem EU. Dynamicky se rozvíjí
oblast prevence kriminality, jejímž základem
je organizace preventivních aktivit na místní
úrovni. Strategie prevence je zaměřena na
snížení míry a závažnosti
trestné činnosti, zvýšení pocitu
bezpečnosti občanů i na pomoc obětem
trestných činů. Hlavním úkolem
v mezinárodní spolupráci je příprava
České republiky na vstup do Evropské unie
a do NATO. Ministerstvo vnitra se podílelo na zpracování
odpovědi na dotazník Evropské komise v oblasti
III. pilíře EU. Rozvíjí se také
mezinárodní policejní spolupráce,
která vytváří podmínky pro
zvýšení odborné připravenosti
policistů a k získávání důkazů
a materiálů pro trestní řízení,
případně i extradici.
Ani v roce 1996 nelze považovat žádné
z bezpečnostních rizik za definitivně vyřešené,
proto vláda ČR, na základě analýzy
bezpečnostní situace v roce 1996 potvrzuje tato
nejzávažnější bezpečnostní
rizika i pro rok 1997.
9. Shrnutí
Srovnání roku 1995 s rokem 1996 potvrzuje stagnaci
růstu počtu zjištěných trestných
činů, jak bylo konstatováno ve Zprávě
o bezpečnostní situaci za rok 1995. Ve sledovaném
období nedošlo ve vývoji kriminality k výraznějším
změnám, vyjma bezpečnostní situace
na území hl. m. Prahy. Počet zjištěných
trestných činů mírně vzrostl
(+4,96%, v krajích mimo Prahu pouze o +1,80%). Pozitivním
jevem je pokračující růst objasněných
trestných činů i celkové objasněnosti.
Podle koeficientu průměrného růstu
dochází v letech 1993 - 1996 ke stagnaci počtu
zjištěných trestných činů
(vyjma území hl. m. Prahy, kde došlo k
mírně vzrůstající tendenci)
a k růstu objasněných trestných činů
i objasněnosti.
Vláda ČR na základě analýzy
bezpečnostní situace v roce 1996 potvrdila bezpečnostní
rizika z roku 1996, která stanovuje i pro rok 1997.
Bezpečnostní rizika, která bezprostředně
souvisejí se stabilitou politického systému:
Ochrana informací
Současný systém ochrany informací
nemá dostatečně preventivní charakter.
Proto bylo rozhodnutím vlády č. 460 ze dne
4. září 1996 rozhodnuto zpracovat nejprve
Koncepci systému ochrany utajovaných skutečností.
Nový systém ochrany utajovaných skutečností
zajistí účinnou ochranu skutečností
důležitých pro bezpečnost státu,
veřejnou bezpečnost, život a zdraví
osob a zároveň bude plně kompatibilní
se systémy užívanými v západoevropských
zemích, což přispěje k zapojování
České republiky do mezinárodních struktur
a k mezinárodní výměně důležitých
informací.
Vláda přijala svým usnesením č.
144 ze dne 12. 3. 1997 Koncepci systému ochrany utajovaných
skutečností a uložila ministru vnitra zpracovat
legislativní záměr zákona o ochraně
utajovaných skutečností do 15. 5. 1997.
Migrace (legální, nelegální)
V oblasti migrace byl rok 1996 charakteristický zejména
mírným, ale stálým nárůstem
migrantů, činností převaděčských
sítí i zneužíváním azylové
procedury pro získání povolení pobytu
v cílové zemi.
Česká republika je z hlediska převaděčství
nadále tranzitním státem, z hlediska
migrace se však stává stále přitažlivější
jako země cílová. Přetrvávají
negativní jevy tohoto vývoje, jako je nelegální
podnikání některých legálně
usazených cizinců, zaměstnávání
nelegálně usazených cizinců a kriminalita
některých skupin cizinců.
Vláda přijala svým usnesením č.
577/96 (Harmonogram aktivit vlády v oblasti vnitřní
bezpečnosti a veřejného pořádku)
úkol Předložit novou vzájemně
provázanou legislativní úpravu podmínek
pobytu, podnikání a zaměstnávání
cizinců a podmínek pro poskytování
azylu.
Dne 6. března 1997 schválila vláda návrh
věcného záměru zákona o pobytu
cizinců a azylového zákona.
Problematika migrace je podrobně analyzována
v Informaci o migraci v roce 1996, kterou vláda projednala
9. 4. 1997.
Organizovaný zločin (finanční machinace,
problematika drog)
Aktivity organizovaného zločinu se projevují
stále zřetelněji jako zvlášť
komplexní forma páchání trestné
činnosti. Pokračuje propojování
s majetkovou (krádeže aut, starožitnosti),
násilnou (loupeže, vraždy, vydírání)
a závažnou hospodářskou (korupce,
daňové a finanční machinace se snahou
o legalizaci finančních prostředků)
kriminalitou. Závažnou rizikovou oblastí jsou
podvody ve finanční a bankovní sféře.
V organizovaném mezinárodním obchodu s omamnými
a psychotropními látkami je ČR stále
ještě tranzitní zemí, ale již s
poměrně velkým podílem domácí
spotřeby.
V oblasti organizovaného zločinu lze očekávat
stálý nápor a zvýšení
konkurence a napětí mezi jednotlivými skupinami.
Vláda přijala svým usnesením č.
577/96 úkol "Připravit protidrogovou koncepci
MV a PČR pro období 1998 - 2000 vycházející
z vládní protidrogové politiky na léta
1997 - 2000 a z analýzy účinnosti dosavadního
postupu represivních složek proti nedovolenému
obchodu s drogami" a úkol Vyhodnotit plnění
úkolů uložených jednotlivým ministrům
vlády k materiálu "Problematika organizovaného
zločinu a účinného postupu proti tomuto
typu trestné činnosti" a navrhnout případnou
aktualizaci schválené strategie postupu proti organizovanému
zločinu. Dále přijala úkol "Přijímat
odpovídající opatření pro účinné
potírání legalizace výnosů
z trestné činnosti a pro boj proti korupci a závažné
hospodářské trestné činnosti".
Počátkem roku 1996 byla u služby policie
pro odhalování korupce a závažné
hospodářské trestné činnosti
PČR (dále SPOK) vytvořena finanční
zpravodajská jednotka - Oddělení finančního
zpravodajství, která v rámci celorepublikové
působnosti sjednocuje formy a metody práce a koordinace
v národním, a ve vztahu k zahraničním
bezpečnostním a policejním složkám
i v mezinárodním měřítku.
Od 1. 7. 1996 byl zřízen Finanční
analytický útvar MF (dále FAÚ), který
navázal pracovní kontakty s PČR - službou
pro odhalování korupce a závažné
hospodářské trestné činnosti
a s ČNB. Na základě mezinárodních
úmluv buduje kontakty se zahraničím. FAÚ
provedl potřebná školení vlastních
pracovníků útvaru, zahájil shromažďování
údajů o finančních institucích
a zejména analyzuje informace o neobvyklých obchodech
a přispívá tak k včasnému rozpoznání
podezření z trestné činnosti.
V prosinci 1996 byla uzavřena "Dohoda mezi MV ČR
a MF ČR", která vymezila spolupráci
mezi FAÚ a SPOK za řešení problematiky
legalizace výnosů z trestné činnosti.
V roce 1996 byly zahájeny další kurzy a
semináře odborné přípravy policistů
pro práci v útvarech pro odhalování
organizovaného zločinu, závažné
hospodářské trestné činnosti
a korupce.

