Rasové konflikty
Vývoj v roce 1996 potvrdil, že se zvyšuje intenzita
šíření a propagace idejí názorů
neslučitelných se základními demokratickými
principy. Tyto ideologie označují za nepřítele
již nejen jiné rasové či etnické
skupiny, ale i zastánce jiných ideových,
politických nebo náboženských názorů.
Řešení všech těchto projevů
spočívá především v důsledném
uplatňování již stávajících
policejních a justičních opatření,
tzn. především zásahy proti nepovoleným
akcím, důsledná kvalifikace a postih násilných
vystoupení, šíření tiskovin atd.
Razantní postup proti veřejným vystoupením
zůstává prioritou Ministerstva vnitra (včetně
Policie ČR), Ministerstva spravedlnosti a Nejvyššího
státního zastupitelství.
Dle usnesení vlády č. 577/96 Ministerstvo
vnitra spolu s Ministerstvem spravedlnosti předloží
v prosinci 1997 vládě "Informaci o účinnosti
opatření zajišťujících postup
při postihu a předcházení trestných
činů motivovaných rasovou a národnostní
nesnášenlivostí nebo páchaných
příznivci extremistických skupin ".
Bezpečnostní rizika, která mají
bezprostřední vliv na úroveň vědomí
občanů o ochraně jejich svobod, zdraví
a majetku:
Kriminalita některých skupin mládeže
Závažným jevem zůstává
kriminalita některých skupin mládeže.
V posledních letech došlo ke zvýšení
počtu tr. č. spáchaných dětmi
i jejich podílu na počtu vyšetřovaných
a stíhaných osob. Alarmující je zjištění,
že roste jak počet trestných činů
spáchaných dětmi (do 15 let), tak i jejich
podíl na počtu stíhaných a vyšetřovaných
osob. V posledních pěti letech došlo k 70%
zvýšení počtu trestných činů
spáchaných dětmi.
Těžiště opatření je převážně
v oblasti prevence (zejména MŠMT a MPSV). Ministr
vnitra předložil do vlády "Zprávu
o plnění úkolů vyplývajících
z "Programu sociální prevence a prevence kriminality
- aktuální stav a východiska do roku 1996"
a Strategie prevence kriminality do roku 2000", kde jsou
podrobně rozebrána konkrétní opatření
(vláda tento materiál projednala dne 9. 4. 1997).
Majetková kriminalita (krádeže a vykrádání
automobilů, pouliční kriminalita, krádeže
vloupáním do bytů a rekreačních
objektů)
Počet zjištěných trestných činů
majetkové kriminality v roce 1996 mírně vzrostl,
pozitivní je pokračující růst
objasněných trestných činů
i objasněnosti. K poklesu počtu zjištěných
trestných činů došlo i obou bezpečnostních
rizik, krádeží vloupáním do
bytů a rekreačních objektů. Zůstávají
však, z hlediska pocitu bezpečnosti občanů,
nadále jedním z vážných bezpečnostních
rizik. Problémem zůstávají krádeže
motorových vozidel a věcí z nich, které
mají vzestupný trend, a tzv. pouliční
kriminalita (např. kapesní krádeže,
loupežná přepadení pod.).
Policejním prezidiem ČR byla přijata a
navržena další opatření k omezení
krádeží automobilů a věcí
z nich, a to v oblasti legislativní, organizační
i technické. V roce 1996 pokračovaly rozsáhlé
bezpečnostní akce zaměřené
na krádeže aut a věcí z aut i na kapesní
krádeže. značná pozornost je věnována
tomuto druhu trestné činnosti rovněž
na úseku prevence kriminality (zejména v oblasti
situační prevence).
Hospodářská kriminalita (daňové
úniky, podvody, počítačová
kriminalita)
Dynamika růstu hospodářské kriminality
se v roce 1996 snížila (v horizontu posledních
pěti let došlo téměř k 116% nárůstu).
Trestné činy daňových úniků,
finančních podvodů a korupce úzce
souvisí se závažnou finanční
kriminalitou.
Nové bezpečnostní riziko "počítačová
kriminalita", nově stanoveno vládou pro
rok 1996, bude při pokračujícím technickém
pokroku získávat na významu.
Hospodářská kriminalita úzce souvisí
s trestnou činností ve spojení s organizovaným
zločinem (finanční machinace).
Řada opatření spadá do oblasti
legislativní (zákon o některých opatřeních
proti legalizaci výnosů z trestné činnosti),
meziresortní spolupráce (zřízení
Finančního analytického útvaru MF,
spolupráce v oblasti počítačové
kriminality atd.) a personální (zejména v
oblasti vzdělávání policistů
i vyšetřovatelů).
Násilná kriminalita
Celosvětová tendence k brutalitě a násilí
obrací pozornost k násilné kriminalitě.
Pozvolný růst násilné kriminality
v ČR pokračoval i v roce 1996. Zvyšuje se počet
trestného činu vydírání, násilí
a vyhrožování proti skupinám občanů
i porušování domovních svobod. K poklesu
došlo u trestného činu vraždy,
pokračuje však nárůst trestného
činu loupeže. U obou těchto trestných
činů je stále více zjišťována
kvalifikovaná příprava se znaky organizovaného
zločinu a zločinného spolčení.
Policie ČR k objasňování násilné
trestné činnosti vytváří specializované
týmy, do kterých soustřeďuje špičkové
odborníky (zejména u závažné
násilné kriminality). Významná pro
tuto oblast je i řada preventivních aktivit.
Bezpečnost silničního provozu
V oblasti bezpečnosti silničního provozu
opět došlo ke značnému zvýšení
počtu dopravních nehod a všech následků.
Jednou z priorit základního zaměření
práce Policie ČR je "důsledný
postup proti nekázni v dopravě a při zajišťování
plynulosti a bezpečnosti silničního provozu".
Preventivní aktivity Ministerstva vnitra v oblasti bezpečnosti
silničního provozu byly zajišťovány
např. pomocí programů BESIP (zejména
v okresech a městech, na dětských dopravních
hřištích atd.) a uskutečnila se řada
dopravně bezpečnostních akcí.
V roce 1997 byl přijat zákon o bezpečnosti
a plynulosti silničního provozu na pozemních
komunikacích (č. 12/1997 Sb.) a zákon o pozemních
komunikacích (č. 13/1997 Sb.).
Ohrožení veřejného pořádku,
vandalismus
S tímto bezpečnostním rizikem úzce
souvisí další bezpečnostní rizika,
zejména rasové konflikty, majetková kriminalita
(krádeže aut a věcí z aut, kapesní
krádeže a další pouliční
kriminalita) a kriminalita některých skupin mládeže.
Lze však konstatovat, že ve sledovaném období
nedošlo k vážnému narušení
veřejného pořádku. Řada opatření
je přijímaná v oblasti prevence a priorit
základního zaměření práce
PČR.
Krajské správy PČR vytvářejí
specializované týmy a realizují bezpečnostní
akce k zajištění veřejného pořádku.
Vláda přijala svým usnesením č.
577/96 úkol "Prosazovat důrazný postup
represivních složek nejen proti násilné
a majetkové trestné činnosti a porušování
veřejného pořádku, ale i proti méně
závažné kriminalitě".
Příloha č. 1 | - Vývoj celkové kriminality v ČR |
Příloha č. 2 | - Trestná činnost na železnici |
Příloha č. 3 | - Pátrání po osobách a věcech |
Příloha č. 4 | - Bezpečnostní situace v krajích ČR v roce 1996 |
Příloha č. 5 | - Přestupky |
Příloha č. 6 | - Pachatelé trestné činnosti |
Příloha č. 7 | - Trestná činnost příslušníků Policie ČR, Armády ČR, zaměstnanců Celní správy, příslušníků a občanských pracovníků Vězeňské služby ČR |
Příloha č. 8 | - Oběti trestné činnosti |
Příloha č. 9 | - Problematika práce úřadů vyšetřování, trestního řízení a vězeňství |
Příloha č. 10 | - Činnost Hasičského záchranného sboru |
Příloha č. 11 | - Nelegální migrace - pašování |
Příloha č. 12 | - Organizovaný zločin |
Příloha č. 13 | - Rasové konflikty |
Příloha č. 14 | - Kriminalita některých skupin mládeže |
Příloha č. 15 | - Majetková kriminalita |
Příloha č. 16 | - Hospodářská kriminalita |
Příloha č. 17 | - Násilná kriminalita |
Příloha č. 18 | - Bezpečnost silničního provozu |
Příloha č. 19 | - Organizační, ekonomická a personální opatření v resortu MV |
Příloha č. 20 | - Plnění priorit základního zaměření Policie ČR v roce 1996 |
Rok |
Počet trestných činů |
Procentní objasněnost |
|
zjištěných |
objasněných |
||
1993 |
398 505 |
126 442 |
31,73 |
1994 |
372 427 |
129 540 |
34,78 |
1995 |
375 630 |
151 842 |
40,42 |
1996 |
394 267 |
162 929 |
41,32 |



ZJIŠTĚNÉ TR. ČINY CELKEM | 375 630 | 394 267 | 4,96 |
Objasněné tr. činy | 151 842 | 162 929 | 7,30 |
Tj. % | 40,42 | 41,32 | - |
ŠKODY ZJIŠTĚNÉ CELKEM (v tis.) | 24 408 917 | 31 190 060 | 27,78 |
Zajištěné škody (v tis.) | 680 921 | 346 796 | -49,07 |
OBECNÁ KRIMINALITA | 325 408 | 342 479 | 5,25 |
Objasněné tr. činy | 106 982 | 115 793 | 8,24 |
Tj. % | 32,88 | 33,81 | - |
NÁSILNÁ KRIMINALITA | 21 712 | 22 825 | 5,13 |
Objasněné tr. činy | 17 061 | 18 280 | 7,14 |
Tj. % | 78,58 | 80,09 | - |
z toho: Loupeže | 3 978 | 4 281 | 7,62 |
Vraždy | 277 | 267 | -3,61 |
Úmyslné ublížení na zdraví | 8 007 | 7 787 | -2,75 |
MRAVNOSTNÍ KRIMINALITA | 2 457 | 2 484 | 1,10 |
Objasněné tr. činy | 2 165 | 2 242 | 3,56 |
Tj. % | 88,12 | 90,26 | - |
toho: Znásilnění | 726 | 678 | -6,61 |
MAJETKOVÁ KRIMINALITA | 289 002 | 301 727 | 4,40 |
Objasněné tr. činy | 76 205 | 80 485 | 5,62 |
Tj. % | 26,37 | 26,67 | - |
Krádeže vloupáním | 100 098 | 98 472 | -1,62 |
Objasněné tr. činy | 26 049 | 24 618 | -5,49 |
Tj. % | 26,02 | 25.00 | - |
z toho: do bytů | 13 936 | 13 538 | -2,86 |
do rekr. objektů | 18 540 | 17 912 | -3,39 |
Krádeže prosté | 167 149 | 175 925 | 5,25 |
Objasněné tr. činy | 36 876 | 38 594 | 4,66 |
Tj. % | 22,06 | 21,94 | - |
z toho: motorových vozidel dvoustop. | 25 059 | 27 517 | 9,81 |
Podvody | 9 446 | 12 011 | 27,15 |
HOSPODÁŘSKÁ KRIMINALITA | 25 431 | 25 539 | 0,42 |
Objasněné tr. činy | 22 706 | 23 559 | 3,76 |
Tj. % | 89,28 | 92,25 | - |
z toho: Podvody | 11 349 | 11 379 | 0,26 |
Zpronevěra | 3 977 | 5 165 | 29,87 |
Praha | 85 677 | 22 302 | 705 | 26,03 | 8. | 99 107 | 26 159 | 847 | 26,39 | 8. | 0,36 | 15,68 |
StřčK | 40 624 | 18 593 | 367 | 45,77 | 4. | 43 447 | 19 772 | 393 | 45,51 | 4. | -0,26 | 6,95 |
JčK | 17 927 | 9 642 | 256 | 53,78 | 2. | 18 173 | 9 755 | 259 | 53,68 | 2. | -0,11 | 1,37 |
ZčK | 24 769 | 12 235 | 287 | 49,40 | 3. | 25 863 | 12 529 | 301 | 48,44 | 3. | -0,95 | 4,42 |
SčK | 48 634 | 18 269 | 413 | 37,56 | 7. | 48 380 | 19 567 | 411 | 40,44 | 7. | 2,88 | -0,52 |
VčK | 30 420 | 18 086 | 246 | 59,45 | 1. | 30 646 | 18 299 | 248 | 59,71 | 1. | 0,26 | 0,74 |
JmK | 52 780 | 22 720 | 256 | 43,05 | 5. | 53 841 | 24 327 | 262 | 45,18 | 5. | 2,14 | 2,01 |
SmK | 67 793 | 27 414 | 343 | 40,44 | 6. | 67 917 | 29 874 | 344 | 43,99 | 6. | 3,55 | 0,18 |
ČR | 375 630 | 151 842 | 364 | 40,42 | 394 267 | 162 929 | 382 | 41,32 | 0,90 | 4,96 |
Příloha č. 2
Trestná činnost na železnici
Největší nápad byl zaznamenán
v působnosti Oblastního ředitelství
SŽP Praha, kde 3 974 (-89 tr. č.) zjištěných
trestných činů představuje 57,65%
z celkového nápadu trestné činnosti
v rámci SŽP. Nejvyšší objasněnost
byla dosažena, tak jako v roce 1995, u OŘ SŽP
Olomouc 41,88% (+4,44%).
V roce 1996 došlo celkem ke 109 (-15) železničním
nehodám, z toho 59 (+18) bylo kvalifikováno
jako trestné činy s hmotnou škodou ve výši
9,037.000,- Kč (-7,214.000,- Kč). Nejčastější
příčinou železničních
nehod bylo, jak uvádí Ředitelství
služby železniční policie, zanedbání
povinností a porušení předpisů
ze strany pracovníků Českých drah.
Také v 10 případech z 31 (-2) trestných
činů obecného ohrožení došlo
vinou zaměstnanců ke srážce vlaků.
Na železničních přejezdech bylo zaznamenáno
166 (+29) střetů s motorovými vozidly,
z toho 87 (+26) bylo kvalifikováno jako trestné
činy. Příčinou je zejména nedodržování
pravidel silničního provozu.
SŽP věnuje zvýšenou pozornost přepravě
zbraní, výbušnin, jaderného paliva a
dalších látek ohrožujících
životní prostředí.
V roce 1996 bylo sledováno 11.632 zásilek, 411
jich bylo doprovázeno a 242 střeženo. Doprovodů
vlaků osobní přepravy bylo uskutečněno
35.113 (+5.884), při nichž policisté SŽP
zjistili 22 (-3) trestných činů, 7.629 (+848)
přestupků a uložila blokové pokuty v
celkové částce 637.310,- Kč (+118.230,-
Kč).
Za hodnocené období bylo policisty SŽP řešeno
9 (+4) případů s rasovou motivací.
Rostou anonymní oznámení o uložení
výbušnin v objektech ČD (+12) a bylo řešeno
35 trestných činů poškozování
cizí věci (tzv. GRAFITTI) s výší
škody 343.520,- Kč.
Příloha č. 3
Pátrání po osobách a věcech
Nejpočetnější kategorií hledaných
osob jsou trvale zájmové osoby a osoby, na které
byl vydán justičními orgány ČR
příkaz k zatčení. Pátrání
po zájmových osobách bylo vyhlášeno
v 10 177 (+6,80%) případech, zadrženo jich
bylo 7 074 (+12,41%). Ze 7 033 osob, na které byl vydán
justičními orgány ČR příkaz
k zatčení, jich bylo vypátráno a předáno
příslušným soudům 4 279 (+27,24%).
Dále bylo vyhlášeno pátrání
po 400 vojenských zbězích (zadrženo
307), po uprchlých vězních v 59 případech
(zadrženo 45 - většinou se nejednalo o klasické
útěky z věznic, ale zejména o nevrácení
zpět při přerušení výkonu
trestu). U skupin pohřešovaných osob bylo na
základě přijatých oznámení
vyhlášeno pátrání ve 3 458 (+7,13%)
případech, vypátráno bylo 3 109 osob,
Pátrání po zbraních bylo vyhlášeno
v 1 786 (-896) případech, z toho bylo 277
požadavků ze Slovenské republiky a 222 z dalších
států prostřednictvím Interpolu. Vypátráno
bylo 96 (+47,69%) zbraní.
U motorových vozidel bylo vyhlášeno
pátrání v 31 307 případech,
z toho ve 21 699 případech po osobních automobilech,
kterých bylo nalezeno 6 512, což představuje
30,01%.
Příloha č. 4
Bezpečnostní situace v krajích České
republiky v roce 1996
Trestná činnost a dynamika jejího vývoje
Trestná činnost celkem | 394.267 | (+4,96%) |
trestná činnost na 10.000 obyvatel | 382,24 | |
objasněno trestných činů | 162.929 | (+7,30%) |
průměrná objasněnost | 41,32% | (+0,90%) |
škody zjištěné | 31,190.060 | (+27,78%) |
zajištěné | 346.796 | (-49,07%) |
Nápad trestné činnosti
kraje s nejvyšším počtem tr. č. | Praha | 99.107 | (+15,68%) |
Symk | 67.917 | (+0,18%) | |
s nejvyšším počtem na 10.000 obyv. | Praha | 819,16 | |
Sčk | 410,32 | ||
s nejnižším počtem tr. č. | Jčk | 18.173 | (+1,37%) |
Zpčk | 25.863 | (+4,42%) | |
kraje s největším nárůstem tr. č. | Praha | +15,68% | |
Stčk | +6,95% | ||
s největším poklesem tr. č. | Sčk | -0,52% | |
Smk | +0,18% |
Objasněnost trestné činnosti
kraje s nejvyšší objasněností | Včk | 59,71% | (+0,26%) |
Jčk | 53,68% | (-0,11%) | |
s nejnižší objasněností | Praha | 26,39% | (+0,36%) |
Svčk | 40,44% | (+2,88%) | |
nejvíce stoupla objasněnost | Smk | +3,55% | |
Sčk | +2,88% | ||
nejvíce klesla objasněnost | Zpčk | -0,95% | |
Stčk | -0,26% |
Správa hlavního města Prahy
Hlavní město Praha zůstalo i v r. 1996
na prvním místě v rámci krajů
ČR z hlediska výše počtu trestných
činů (99.107) a na posledním, 8. místě
pokud jde o objasněnost (26,40%). V r. 1996 stoupl
počet trestných činů oproti r.
1995 o 15,70% a těchto téměř
16% tvoří 72% celkového zvýšení
trestné činnosti v ČR za rok 1996 a téměř
1/4 všech zjištěných trestných
činů. I při přepočtu
zjištěných trestných činů
na 10.000 obyvatel (819 tr. č.) zůstává
hl. m. Praha na 1. místě v republice a občané
Prahy jsou téměř dvakrát více
postihováni kriminalitou než občané
druhého nejzatíženějšího
kraje, severních Čech. Kriminalita na území
hl. m. Prahy v r. 1996 podstatnou měrou ovlivnila zvýšení
trestné činnosti v ČR. Na druhé
straně je pozitivní růst počtu
objasněných trestných činů
(+17,30%), který je nejvyšší v
ČR a vzhledem k vysokému nárůstu
i stagnující výše objasněnosti
(+0,36%).
Největší počet zjištěných
trestných činů byl stejně jako v r.
1995 v Praze 4 (19.260), kde byl i nejvyšší
počet trestných činů a druhá
nejnižší objasněnost v České
republice (přestože zde bylo v r. 1996 objasněno
nejvíce trestných činů ze všech
pražských obvodů 4.726). Za Prahou 4 následuje,
stejně jako v minulém roce, Praha 1 (15.470),
která má nejnižší objasněnost
v Praze (23,50%) i v ČR. V meziročním
srovnání vzrostl nejvíce počet trestných
činů v Praze 8 (25,32%, 3. nejvyšší
růst v ČR) a v Praze 5 (24,49%). Nejnižší
kriminalita (5.716 tr. č.) a zároveň 2. nejvyšší
objasněnost (31,40%) byla v obvodě Prahy 3, která
je, jako v minulém roce, těsně sledována
Prahou 7 (5 837 tr. č.), kde je nejvyšší
objasněnost (33,82%) v rámci hl. m. Prahy. Z hlediska
zatíženosti občanů kriminalitou (počet
zjištěných tr. č. na 10.000 obyvatel)
se ocitá na 1. místě Praha 1 (3.998
tr. č.), na 2. místě Praha 2 (1.462
tr. č.), zatímco Praha 4 je až na místě
sedmém. Z hlediska bezpečnosti občanů
zůstává tedy nejohroženější
střed Prahy.
Specifika
Nejvíce vzrost počet trestných činů: | podvodu v majetkové kriminalitě | +107,79% |
zpronevěry | +60,42% | |
Nejvíce klesl počet trestných činů: | vraždy | -21,05% |
podvodu v hospodářské kriminalitě | -12,56% |
Na území hl. m. Prahy zůstává
závažným bezpečnostním rizikem
legální i nelegální migrace a podíl
cizinců - pachatelů na celkové struktuře
pachatelů (11,10%) dosahuje téměř
dvojnásobku jejich podílu v regionech. S působením
cizinců, ale i českých občanů,
jsou spojeny aktivity organizovaného zločinu, pro
které je charakteristická vysoká organizovanost,
dostatek finančních prostředků a získávání
předních odborníků z různých
oblastí. V oblasti drog se díky větší
aktivitě Policie ČR zvýšil počet
zjištěných trestných činů
nedovolené výroby a držení OPL (+57,20%)
a zejména šíření toxikomanie
(+688,20%).
Druhým závažným bezpečnostním
rizikem na území hl. m. Prahy je majetková
kriminalita, která stoupla o 18,30%, což je nejvyšší
zvýšení v rámci krajů v ČR.
Speciálně jde o oblast krádeží
prostých (+13,40%), a to jak krádeží
motorových vozidel dvoustopých (+11,80%), tak
věcí z nich (+12%) a zejména krádeží
kapesních (+16,50%). Značně vzrostly
i krádeže vloupáním do rekreačních
objektů (+22%) a zvláště majetkové
podvody (+107,79%). Pokles počtu trestných činů
hospodářské kriminality (-12,20%) je největší
v České republice a hlavní město
Praha je jedním ze dvou regionů, kde došlo
i ke snížení počtu trestného
činu loupeže (-0,24%).
Při porovnávání s r. 1995 je nápadný
nejen růst kriminality (zejména pouliční),
který může být spojován s konstituováním
Prahy jako evropského velkoměsta se všemi klady
i zápory, ale i obrácený trend oproti r.
1995 téměř ve všech oblastech kriminality
i konkrétních trestných činů
(co v r. 1995 rostlo, v r. 1996 klesá a naopak).
Opatření
Bylo realizováno cca 2.000 opatření a
akcí s typovým zaměřením, včetně
dopravně bezpečnostních (JARO, BEZPEČNOST,
VOLBY aj.). Mnohé akce byly cíleně zaměřeny
proti dealerům i do organizační sítě
obchodů s OPL. V rámci opatření
proti pouliční kriminalitě se uskutečnilo
jednání na zastupitelských úřadech
Bulharska a Rumunska k omezení aktivit kapsářských
gangů složených z občanů těchto
zemí. Díky tomuto jednání se od října
1996 daří účinněji zasahovat
vůči pachatelům - občanům těchto
zemí.
Otázky snížení kriminality v Praze jsou
do značné míry otázkami prevence
kriminality. Koncem roku 1996 a v průběhu roku
1997 je v gesci Magistrátu hl. m. Prahy a ve spolupráci
s odborem prevence kriminality MV připravován "Komplexní
součinnostní program prevence kriminality na místní
úrovni v Praze".
ZJIŠTĚNÉ TR. ČINY CELKEM | 85 677 | 99 107 | 15,68 |
Objasněné tr. činy | 22 302 | 26 159 | 17,29 |
Tj. % | 26,03 | 26,39 | - |
ŠKODY ZJIŠTĚNÉ CELKEM (v tis.) | 7 419 225 | 7 716 723 | 4,01 |
Zajištěné škody (v tis.) | 352 724 | 36 349 | -89,69 |
OBECNÁ KRIMINALITA | 78 342 | 92 163 | 17,64 |
Objasněné tr. činy | 16 238 | 20 626 | 27,02 |
Tj. % | 20,73 | 22,38 | - |
NÁSILNÁ KRIMINALITA | 3 346 | 3 428 | 2,45 |
Objasněné tr. činy | 1 950 | 1 928 | -1,13 |
Tj. % | 58,28 | 56,24 | - |
z toho: Loupeže | 1 274 | 1 271 | -0,24 |
Vražd | 57 | 45 | -21,05 |
Úmyslné ublížení na zdraví | 800 | 806 | 0,75 |
MRAVNOSTNÍ KRIMINALITA | 373 | 308 | -17,43 |
Objasněné tr. činy | 299 | 229 | -23,41 |
Tj. % | 80,16 | 74,35 | - |
z toho: Znásilnění | 122 | 111 | -9,02 |
MAJETKOVÁ KRIMINALITA | 72 876 | 86 209 | 18,30 |
Objasněné tr. činy | 12 350 | 16 370 | 32,55 |
Tj. % | 16,95 | 18,99 | - |
Krádeže vloupáním | 16 663 | 18 156 | 8,96 |
Objasněné tr. činy | 2 382 | 1 954 | -17,97 |
Tj. % | 14,30 | 10,76 | - |
z toho: do bytů | 3 951 | 4 086 | 3,42 |
do rekr. objektů | 637 | 777 | 21,98 |
Krádeže prosté | 49 757 | 56 400 | 13,35 |
Objasněné tr. činy | 6 227 | 6 329 | 1,64 |
Tj. % | 12,51 | 11,22 | - |
z toho: motorových vozidel dvoustop. | 8 470 | 9 472 | 11,83 |
Podvody | 3 069 | 6 377 | 107,79 |
HOSPODÁŘSKÁ KRIMINALITA | 3 857 | 3 387 | -12,19 |
Objasněné tr. činy | 3 515 | 3 128 | -11,01 |
Tj. % | 91,13 | 92,35 | - |
z toho: Podvody | 1 553 | 1 358 | -12,56 |
Zpronevěra | 662 | 1 062 | 60,42 |
Praha 1 | 13 157 | 3 011 | 3318 | 22,89 | 15 470 | 3 640 | 3998 | 23,53 |
Praha 2 | 7 314 | 1 932 | 1264 | 26,42 | 8 276 | 2 149 | 1461 | 25,97 |
Praha 3 | 4 925 | 1 528 | 621 | 31,03 | 5716 | 1 795 | 729 | 31,40 |
Praha 4 | 17 535 | 4 608 | 585 | 26,28 | 19 260 | 4 726 | 645 | 24,54 |
Praha 5 | 8 633 | 2 169 | 565 | 25,12 | 10 747 | 2 638 | 699 | 24,55 |
Praha 6 | 6 525 | 1 648 | 477 | 25,26 | 7 746 | 1 970 | 569 | 25,43 |
Praha 7 | 5 230 | 1 724 | 1 167 | 32,96 | 5 837 | 1 974 | 1318 | 33,82 |
Praha 8 | 6 697 | 1 649 | 584 | 24,62 | 8 393 | 2397 | 736 | 28,56 |
Praha 9 | 7 270 | 2 185 | 566 | 30,06 | 7 755 | 2 246 | 597 | 28,96 |
Praha 10 | 8 391 | 1 848 | 522 | 22,02 | 9 907 | 2 624 | 622 | 26,49 |
celkem | 85 677 | 22 302 | 705 | 26,03 | 99 107 | 26 159 | 819 | 26,39 |
Správa Středočeského kraje
V r. 1996 stoupl ve Středočeském kraji
počet zjištěných trestných
činů o 6,95%, což bylo 2. největší
procentní zvýšení v rámci krajů
ČR a celkový počet trestných činů
se tak přiblížil r. 1993. Středočeský
kraj zůstává na 5. místě
z hlediska výše kriminality a na 4. místě
z hlediska objasněnosti (45,51%) v rámci krajů
ČR. Při přepočtu trestné činnosti
na 10.000 obyvatel (393 tr. č.) je Středočeský
kraj na 3. místě ve srovnání s ostatními
kraji v ČR.
Největší počet trestných činů
v rámci kraje byl, stejně jako v loňském
roce, zjištěn v okrese Kladno (5.892 tr. č.)
a Mladá Boleslav (4.987 tr. č.), kde je i nejnižší
objasněnost (36,72%). Nejnižší kriminalita
byla v okresech Rakovník (1.875 tr. č.) a Nymburk
(2.487 tr. č.). Nejvyšší objasněnost
byla tradičně v okresech Kutná Hora
(63,53%) a Nymburk (56,41%). V meziročním srovnání
vzrostl počet trestných činů nejvíce
v okresech Benešov (+23,85%) a Kutná Hora (+18,18%).
Nejvíce postiženi kriminalitou (počet
zjištěných trestných činů
na 10.000 obyvatel) jsou občané okresu Mělník
(512 tr. č.), Prahy - východ (463 tr. č.)
a Prahy - západ (461 tr. č.).
Specifika
Nejvíce vzrostl počet trestných činů: | loupeže | +28,90% |
zpronevěry | +22,25% | |
Nejvíce klesl počet trestných činů: | vraždy | -20,45% |
krádeže vloupáním do bytů | -7,25% |
Bezpečnostní situaci ve Středočeském
kraji ovlivňuje především blízkost
hl. m. Prahy. Tato skutečnost se obráží
jednak ve vysokém růstu některých
druhů kriminality, jednak s ní souvisí
i růst počtu usedlých cizinců (Ukrajinců,
Slováků), kteří převážně
pracují v Praze, ale ubytovávají se v okresech
Praha - východ a Praha - západ (viz zatíženost
občanů kriminalitou), kde snadněji nacházejí
levnější ubytování.
Blízkost Prahy a její snadná dopravní
dostupnost ovlivňuje i některé aktivity
organizovaného zločinu, zejména výrobu
drog pro pražský trh.
Ve Středočeském kraji byl 2. největší
růst majetkové kriminality (+4%), i když ve
srovnání s Prahou je to zvýšení
malé. V souladu s celkovou bezpečnostní situací
byli pachateli převážně bezdomovci,
osoby bez pracovního poměru a migrující
cizinci. Růst majetkové kriminality nejvíce
ovlivnilo zvýšení počtu krádeží
prostých (+15,80%), a to jak krádeží
motorových vozidel dvoustopých (+16,11%), tak
věcí z nich (+48,44%).
V r. 1996 byl zde zjištěn největší
počet trestných činů násilné
kriminality (2.014 tr. č.) za poslední léta
a zvýšení oproti r. 1995 bylo nejvyšší
v ČR (+13,51%). Na tomto růstu se podílel
zejména počet trestných činů
loupeže, jehož nárůst (+28,90%) je
opět nejvyšší v ČR, zatímco
počet vražd naopak významně klesl (-20,45%).
Bezpečnostní prostředí v okrese Kladno
ovlivňuje i blízkost věznice Vinařice,
která je jednou z největších v ČR
(1.200 vězňů).
Opatření
V r. 1996 bylo uskutečněno celkem 735 různě
zaměřených dopravně bezpečnostních
akcí. Prakticky ve všech okresech pracují
při okresních úřadech protidrogové
komise, ve kterých je zastoupena i Policie ČR.
Někde už existuje dobrá spolupráce,
která se odráží ve společných
preventivních akcích zaměřených
především na mládež.
Služba cizinecké policie se zaměřuje
hlavně na kontrolu ubytovacích zařízení,
ale i firem, tržišť apod.
ZJIŠTĚNÉ TR. ČINY CELKEM | 40 624 | 43 447 | 6,95 |
Objasněné tr. činy | 18 593 | 19 772 | 6,34 |
Tj. % | 45,77 | 45,51 | - |
ŠKODY ZJIŠTĚNÉ CELKEM (v tis.) | 1 709 387 | 10 373 341 | 506,85 |
Zajištěné škody (v tis.) | 14 570 | 40 582 | 178,53 |
OBECNÁ KRIMINALITA | 33 907 | 36 053 | 6,33 |
Objasněné tr. činy | 12 199 | 12 676 | 3,91 |
Tj. % | 35,98 | 35,16 | - |
NÁSILNÁ KRIMINALITA | 2 014 | 2 286 | 13,51 |
Objasněné tr. činy | 1 714 | 2 001 | 16,74 |
Tj. % | 85,10 | 87,53 | - |
z toho: Loupeže | 263 | 339 | 28,90 |
Vraždy | 44 | 35 | -20,45 |
Úmyslné ublížení na zdraví | 618 | 634 | 2,59 |
MRAVNOSTNÍ KRIMINALITA | 392 | 454 | 15,82 |
Objasněné tr. činy | 356 | 430 | 20,79 |
Tj. % | 90,82 | 94,71 | - |
z toho: Znásilnění | 81 | 67 | -17,28 |
MAJETKOVÁ KRIMINALITA | 29 863 | 31 067 | 4,03 |
Objasněné tr. činy | 8 570 | 8 064 | -5,90 |
Tj. % | 28,70 | 25,96 | - |
Krádeže vloupáním | 15 788 | 14 916 | -5,52 |
Objasněné tr. činy | 4 267 | 3 217 | -24,61 |
Tj. % | 27,03 | 21,57 | - |
z toho: do bytů | 1 310 | 1 215 | -7,25 |
do rekr. objektů | 5 149 | 4 815 | -6,49 |
Krádeže prosté | 11 896 | 13 775 | 15,80 |
Objasněné tr. činy | 2 930 | 3 418 | 16,66 |
Tj. % | 24,63 | 24,81 | - |
z toho: motorových vozidel dvoustop. | 2 216 | 2 573 | 16,11 |
Podvody | 682 | 658 | -3,52 |
HOSPODÁŘSKÁ KRIMINALITA | 3 790 | 4 112 | 8,50 |
Objasněné tr. činy | 3 632 | 3 993 | 9,94 |
Tj. % | 95,83 | 97,11 | - |
z toho: Podvody | 1 600 | 1 582 | -1,13 |
Zpronevěra | 764 | 934 | 22,25 |
Benešov | 2 159 | 1 237 | 247 | 57,30 | 2 674 | 1 332 | 308 | 49,81 |
Beroun | 2 824 | 1 591 | 375 | 56,34 | 2 813 | 1 400 | 373 | 49,77 |
Kladno | 5 244 | 1 871 | 350 | 35,68 | 5 892 | 2 401 | 393 | 40,75 |
Kolín | 2 616 | 1 222 | 290 | 46,71 | 3 040 | 1 456 | 338 | 47,89 |
Kutná Hora | 2 640 | 1 684 | 336 | 63,79 | 3 120 | 1 982 | 399 | 63,53 |
Mělník | 4 289 | 1 690 | 454 | 39,40 | 4 846 | 2 077 | 512 | 42,86 |
Ml. Boleslav | 5 179 | 1 983 | 461 | 38,29 | 4 987 | 1 831 | 444 | 36,72 |
Nymburk | 2 987 | 1 766 | 339 | 59,12 | 2 487 | 1 403 | 283 | 56,41 |
Pha - vých. | 3 810 | 1 539 | 409 | 40,39 | 4 316 | 1 705 | 463 | 39,50 |
Pha - záp. | 3 475 | 1 432 | 455 | 41,21 | 3 529 | 1 368 | 461 | 38,76 |
Příbram | 3 804 | 1 863 | 352 | 48,97 | 3 868 | 1 847 | 358 | 47,75 |
Rakovník | 1 597 | 715 | 294 | 44,77 | 1 875 | 970 | 347 | 51,73 |
celkem | 40 624 | 18 593 | 367 | 45,77 | 43 447 | 19 772 | 393 | 45,51 |
Správa Jihočeského kraje
Jihočeský kraj zůstává i v
r. 1996 krajem s nejnižší kriminalitou (18.173
tr. č.) a druhou nejvyšší objasněností
(53,68%). Při přepočtu trestné
činnosti na 10.000 obyvatel (259 tr. č.)
je Jihočeský kraj na předposledním
místě v pořadí krajů v ČR.
Celkové množství zjištěných
trestných činů v podstatě stagnuje
(+1,37%), výraznější jsou změny
v jednotlivých sledovaných oblastech kriminality.
Největší počet trestných činů
v rámci kraje byl opět zjištěn v okrese
České Budějovice (6.295 tr. č.), přestože
zde došlo k největšímu poklesu v rámci
regionů (-4,68%) a v okrese Tábor (2.354 tr. č.),
kde je však počet trestných činů
již srovnatelný s ostatními okresy regionu.
V obou těchto okresech je i nejnižší objasněnost
(České Budějovice 41,37%, Tábor 55,90%).
Nejnižší kriminalita je v okrese Prachatice
(685 tr. č.) a Pelhřimov (778 tr. č.).
V okrese Pelhřimov, který si spolu s Jindřichovým
Hradcem zachovává nejvyšší
objasněnost (Pelhřimov 65,88% - 2. místo
v ČR, Jindřichův Hradec 64,56% - 3. místo
v ČR), však došlo k největšímu
růstu kriminality v regionu (+17,75%). Navzdory tomu
je zde nejmenší počet trestných činů
na 10.000 obyvatel v ČR, tedy občané by se
zde měli cítit relativně nejbezpečněji
ze všech míst v České republice.
Naopak v rámci regionu by se měli cítit nejohroženější
v okrese České Budějovice (352 tr. č./10.000
obyv.), Český Krumlov (321 tr. č./10.000
obyv.) a Písek (270 tr. č./10.000 obyv.). V
obou posledně jmenovaných okresech narůstá
trestná činnost zejména v letních
měsících (krádeže motorových
vozidel a věcí z nich, kapesní krádeže),
kdy roste tlak na státní hranici.