6. Měnový vývoj
6. 1 Měnové agregáty
Měnové agregáty i na počátku
roku 1997 pokračovaly v tendenci zpomalování
růstu vzhledem k tomu, že nadále intenzivně
působil vliv přísných protiinflačních
opatření ČNB z června minulého
roku. Dynamika růstu peněžní zásoby
i domácích úvěrů se dále
snižovala [Od ledna 1997 jsou peněžní
agregáty M2 (korunové vklady) a domácí
korunové úvěry očištěny
o banky, kterým byla odebrána licence.].
Meziroční tempo růstu peněžní
zásoby M2 [Oběživo, korunové vklady
a vklady v cizí měně; měnový
přehled ČNB (běžný kurz k USD)],
které za celý r. 1996 činilo 9,2% (bez vlivu
měnově sterilizovaného kapitálového
vstupu do SPT TELECOM), se v lednu dále snížilo
na 8,4% a v únoru a březnu až na 7,4%, resp.
7,3%. Měnový program ČNB přitom pro
letošní rok počítá s dynamikou
8 - 12%. Vliv dlouhodobě působících
měnových opatření se od počátku
r. 1997 začal stále více projevovat i v nižším
růstu cen.
Peněžní agregát M1 (souhrn oběživa
a likvidních vkladů na viděnou) v meziročním
srovnání vzrostl v únoru o 1,3 mld. Kč,
tj. o 0,3%.
Objem oběživa ke konci 1. čtvrtletí
vzrostl o 13,4% (tj. o 13,9 mld. Kč). Od října
minulého roku se však meziroční dynamika
jeho růstu poměrně rychle snižovala,
v průběhu 1. čtvrtletí stagnovala
těsně nad 13%.
Netermínované korunové vklady na konci února
meziročně poklesly o 3,7% (tj. o 12,2 mld. Kč)
především vzhledem k výraznému
poklesu vkladů podniků (o 11,4%).
Rovněž růst celkových korunových
vkladů se dále zpomalil na 4,8% [Vliv úpravy
o banky bez licence činil v lednu cca 6 mld. Kč,
což snížilo meziroční dynamiku
o 0,7 procentního bodu.].
V únoru 1997 došlo ke změně ve struktuře
termínovaných vkladů obyvatelstva [Korunové
termínované vklady obyvatelstva se v 02/97 z důvodu
dlouhodobého chybného statistického vykazování
Komerční bankou zvýšily o 41,4 mld.
Kč přesunem ze sektoru podniků.]. Tímto
vlivem byl meziroční nárůst o 30,1%
zkreslen o 13,2%.
Celkový objem vkladů v cizí měně
až do února prakticky stagnoval, v březnu se
zrychlil až na přírůstek 12,3%. Tendence
zpomalování růstu podnikových devizových
vkladů z 2. pololetí 1996 (bez vlivu měnově
sterilizovaného kapitálového vstupu do SPT
TELECOM), se od ledna 97 změnila na výrazné
zrychlení růstu (v rozmezí od 36 do 45% v
průběhu ledna - března). Stav ke konci března
byl 35,5 mld. Kč bez vlivu SPT TELECOM. Devizové
vklady obyvatelstva pokračovaly ve zrychlování
růstu (měsíčně o 2 až
3 procentní body). Vlivem zpřesnění
ze strany ČNB ve vykazování devizových
vkladů dosáhl meziroční přírůstek
25,5% [Devizové vklady obyvatelstva se v únoru
1997 zvýšily o 4,9 mld. Kč přesunutím
ze sektoru podniků, což zvýšilo jejich
dynamiku (v březnu 97) o 13,9%.].
6. 2 Úvěry
Nižší růst peněžní
zásoby se projevil v pokračování tendence
pomalejšího růstu úvěrové
emise. Celkové domácí úvěry
se v březnu meziročně zvýšily
o 11,3% [Vliv úpravy o banky bez licence činil
v lednu cca 10 mld. Kč, což snížilo meziroční
dynamiku o 1,1 procentního bodu.]. Rovněž
nedošlo v porovnání s r. 1996 k výraznějším
změnám ve struktuře příjemců
úvěrů.
Tabulka 5
Domácí úvěry
Domácí úvěry celkem | ||||
z toho: | - čistý úvěr vládě | |||
- čistý úvěr FNM | ||||
- úvěry podnikům a obyvatelstvu | ||||
- úvěry v cizí měně |
Pramen: Měnový přehled ČNB, vlastní
propočty
Čistý úvěr vládě (bez
FNM) se meziročně zvýšil o 16,0 mld.
Kč, čistá pozice FNM vůči bankovnímu
sektoru se mírně zhoršila o 1,2 mld. Kč.
Korunové úvěry podnikům a obyvatelstvu
meziročně vzrostly jen o 5,3% [Vliv úpravy
o banky bez licence činil v lednu cca 10 mld. Kč,
což snížilo meziroční dynamiku
o 1,2 procentního bodu.], tedy nižším
tempem nejenom v porovnání s M2 (7,3%), ale i s
celkovými domácími úvěry (11,3%).
Projevuje se tak zvýšená obezřetnost
peněžních ústavů při poskytování
úvěrů podnikové sféře.
Na druhé straně však nejrychleji rostly domácí
úvěry v cizí měně, a to o 44,3%.
Jejich meziroční růst, který se v
průběhu roku 1996 zpomaloval, se naopak v 1. čtvrtletí
1997 začal dynamizovat.
6. 3 Úrokové sazby
ČNB i na počátku roku 1997 svými operacemi
na peněžním trhu pokračovala ve snaze
omezit poptávku po nových úvěrech
na mezibankovním trhu depozit. Sazba PRIBOR 3 Měsíční
z prosincové úrovně 12,7% p. a. se v lednu
1997 mírně snížila o 0,24 bodu a v průběhu
1. čtvrtletí prakticky stagnovala až na březnových
12,4% p. a.
Tento nevýrazný pohyb mezibankovních sazeb
neměl praktický vliv na klientské úrokové
sazby bank. Úrokové sazby z nových úvěrů
stagnovaly, březnová úroveň 13,6%
p. a. byla o pouhých 0,06 bodu nižší než
v prosinci 1996. Tento vývoj průměrných
úrokových sazeb z nových úvěrů
neovlivnil vývoj průměrných sazeb
z celkových úvěrů, které poklesly
z 12,5% p. a. v prosinci 1996 na 11,9% p. a. v únoru 1997.
7. Kapitálový trh
Vývoj cenové hladiny akciového trhu v lednu
a v únoru navázal na tendenci poměrně
intenzivního růstu z konce minulého roku.
Vyjádřeno oficiálním burzovním
indexem PX 50 tak ke konci února bylo dosaženo úrovně
629,0 bodů, což je nejvíce za uplynulé
dva roky. V březnu však následoval relativně
silný pokles až na 558,2 bodu (tj. proti nejvyšší
hodnotě ke konci února méně o 11,3%),
což je pouze o 18,6 bodu více než na konci r.
1996. Obdobný cenový vývoj byl i na RM-Systému
(index PK 30). Pokles cen na trhu akcií dále pokračoval
i na počátku dubna.
Ve vývoji cenového indexu PX 50, který je
tvořen nejlikvidnějšími akciovými
tituly, se rovněž projevuje chování
zahraničních investorů. Portfoliové
investice směrované do akcií, které
jsou součástí tohoto indexu, ve významné
míře také ovlivňují vývoj
aktuálního kursu české koruny.
V cenách dluhopisů se projevil ve druhé polovině
ledna vzestup poptávky po tuzemských dlužních
cenných papírech v souvislosti s výrazným
vzestupem počtu a finančního objemu v zahraničí
nově emitovaných euroobligací denominovaných
v českých korunách. Naopak od konce února,
především v souvislosti s poklesem této
ze zahraničí motivované poptávky,
ceny dluhopisů mírně poklesly (s výjimkou
dluhopisů státních).
Celkový objem obchodů v 1. čtvrtletí
1997 činil 321,7 mld. Kč a byl tak o 38,4% vyšší
než ve stejném období r. 1996 (232,5 mld. Kč).
Pozitivním rysem dosavadního vývoje v letošním
roce je, že se proti r. 1996 poměrně značně
snížil podíl obchodů uskutečněných
přes přepážky SCP, které nejsou
veřejným trhem, na celkovém objemu obchodů
na kapitálovém trhu, a to na 40,8% za 1. čtvrtletí
(56,1% za celý r. 1996). Kapitálový trh ovšem
stále nedostatečně plní funkci vytváření
ceny kapitálu, neboť podíl cenotvorných
obchodů (tj. obchodů na trzích, kde se vytváří
cena cenných papírů na základě
kumulace nabídky a poptávky) na celkovém
objemu obchodů, zůstal i nadále mimořádně
nízký (3,2%).
V lednu až březnu 1997 převažovaly obchody
s obligacemi (51,3% z celkového objemu uskutečněných
obchodů proti 36,3% v roce 1996) nad obchody s akciemi
a podílovými listy (48,7%; 63,7% v r. 1996), a to
zřejmě návazně na silné emise
eurobondů na počátku roku.
V 1. čtvrtletí 1997 byly Ministerstvem financí
povoleny veřejně obchodovatelné emise akcií
a veřejně i neveřejně obchodovatelných
dluhopisů určené na zvýšení
základního jmění, resp. na získání
finančních prostředků pro rozvoj firem
v celkovém objemu 14,9 mld. Kč (z toho akcie 6,5
mld. Kč, obligace 8,4 mld. Kč). Za 1. čtvrtletí
1996 byly se stejným určením povoleny emise
v celkové výši 5,5 mld. Kč (z toho akcie
1,2 mld. Kč, obligace 4,3 mld. Kč). Téměř
trojnásobný růst celkového finančního
objemu povolených emisí cenných papírů
naznačuje, že úloha kapitálového
trhu při financování rozvoje podnikové
sféry poměrně rychle roste.
8. Veřejné rozpočty
Hospodaření veřejných rozpočtů
v úzkém pojetí (konsolidovaný souhrn
státního a místních rozpočtů)
skončilo v 1. čtvrtletí 1997 deficitem 10,1
mld. Kč. Deficitní hospodaření veřejných
rozpočtů, kdy nižší dynamika příjmů
nestačila rostoucím požadavkům na výdaje,
se projevilo v oslabení stabilizačního vlivu
sektoru vlády v měnovém vývoji i na
inflačním vlivu domácí poptávky.
Tendence ke schodkovosti se začala prosazovat u státního
i u místních rozpočtů hned na počátku
roku.
Růst příjmů veřejných
rozpočtů byl v 1. čtvrtletí 1997 jen
mírný (100,6%), výdaje vzrostly o 12% při
zpomalující se meziroční dynamice.
Údaje (viz Tabulka 6) neobsahují mimorozpočtové
zdroje místních rozpočtů (saldo převodů
vlastních fondů, saldo úvěrů,
půjček a komunálních obligací).
Do místních rozpočtů je zahrnuto hospodaření
dobrovolných svazků obcí. V dalším
textu se vychází z takto souřadně
upravených údajů.
Tabulka 6
Veřejné rozpočty v úzkém
pojetí
mld. Kč, % | 1. Q 1996 | 1. Q 1997 | |
Příjmy | 126,1 | 126,8 | |
Výdaje | 122,3 | 137,0 | |
Saldo | 3,7 | -10,1 |
Pramen: MF ČR
Na celkovém deficitu veřejných rozpočtů
za 1. čtvrtletí 1997 ve výši 10,1 mld.
Kč se státní rozpočet podílel
8,5 mld. Kč, místní rozpočty ukončily
běžné hospodaření s deficitem
1,6 mld. Kč. Příčinou byly problémy
na příjmové straně rozpočtů
(především u daňových příjmů).
Tabulka 7
Daňové příjmy veřejných
rozpočtů v úzkém pojetí
Veřejné rozpočty | 71,2 | 74,7 | 71,0 | 105,0 | 95,1 | |
v tom: | ||||||
DPH | 20,3 | 23,0 | 21,9 | 113,6 | 95,2 | |
Spotřební daně | 13,2 | 14,4 | 13,7 | 109,1 | 95,1 | |
Clo | 4,1 | 4,6 | 3,4 | 110,0 | 74,2 | |
DPPO | 14,9 | 11,5 | 9,8 | 77,3 | 85,0 | |
DPFO | 14,11 | 7,11 | 8,0 | 121,3 | 105,1 | |
Ostatní | 4,6 | 4,2 | 4,3 | 90,2 | 103,4 |
Pramen: MF ČR
Vývoj příjmů veřejných
rozpočtů byl ovlivněn především
meziročním poklesem daňových příjmů
o 4,9% (rozdíl meziročních indexů
daňových příjmů činil
9,9 procentního bodu) - viz Tabulka 7. Ke zpomalení
daňových příjmů došlo
u státního rozpočtu (o 7,1%), místní
rozpočty dosáhly meziročního růstu
o 6,4%.
Inkaso pojistného na sociální zabezpečení
vzrostlo v 1. čtvrtletí 1997 meziročně
o 10,9% při růstu průměrných
mezd o 13,8%. Zpomalení tempa růstu (o 2,6 procentního
bodu proti celoročnímu růstu v roce 1996)
bylo důsledkem využívání možností
dosavadních zákonů a platební nekázně.
Zbývající část příjmů
veřejných rozpočtů v úzkém
pojetí, tj. nedaňové příjmy
včetně příjmů z vládních
úvěrů, se vyvíjely vzhledem k celkovým
příjmům podproporcionálně (meziroční
index 95,8%).
Výdaje veřejných rozpočtů se
zvýšily o 12,0%, jejich tempo růstu bylo o
1 procentní bod nižší než ve stejném
období roku 1996.
Vývoj schodku státního rozpočtu v
průběhu 1. čtvrtletí se promítl
do státního dluhu, který na konci března
dosáhl 165,9 mld. Kč.
II. Výsledky hospodaření státního
rozpočtu za leden až březen 1997
1. Celkové výsledky hospodaření
státního rozpočtu
Státní rozpočet České republiky
na rok 1997 schválil Parlament ČR zákonem
č. 315/1996 Sb. jako vyrovnaný v úhrnném
objemu 549,1 mld. Kč. Oproti skutečnosti dosažené
v roce 1996 je stanovený objem příjmů
v roce 1997 vyšší o 66,3 mld. Kč, tj.
o 13,7% a objem výdajů o 64,7 mld. Kč, tj.
o 13,4%.
Hospodaření státního rozpočtu
v 1. čtvrtletí 1997 ukazuje na prohlubující
se napětí mezi příjmy a výdaji.
Jestliže ke konci ledna vykázal státní
rozpočet přebytek ve výši 3,8 mld. Kč,
ke konci února se výsledek změnil na schodek
-6,7 mld. Kč, který ke konci března vzrostl
na -8,5 mld. Kč (ve stejném období loňského
roku byl vykázán přebytek 1,7 mld. Kč).
Výsledek rozpočtového hospodaření
v letošním roce byl ovlivněn pomalejším
růstem příjmů, které byly absolutně
zhruba na úrovni příjmů inkasovaných
za první tři měsíce loňského
roku.
Souhrnné výsledky hospodaření státního
rozpočtu ukazuje následující tabulka:
v mld. Kč |
Skutečnost březen 1996 | Rozpočet vč. rozp. opatř. 1997 | Skutečnost březen | % plnění 1997 | Index 97/96 | |
Příjmy | 107,8 | 549,1 | 106,8 | 19,5 | 99,1 |
Výdaje | 106,1 | 549,1 | 115,3 | 21,0 | 108,7 |
Saldo příjmů a výdajů | 1,7 | 0 | -8,5 |
Pozn.: srovnatelně, tj. po vyloučení převodu
ze SFA ve výši 1,5 mld. Kč v roce 1996, činí
meziroční růst příjmů
100,4%.
Z uvedené tabulky je zřejmé, že základním
problémem státního rozpočtu v 1. čtvrtletí
byla v podstatě stagnace rozpočtových příjmů
na úrovni stejného období roku 1996. Tendence
k relativnímu poklesu příjmů inkasovaných
v období 1. čtvrtletí se projevuje již
od roku 1993, jak vyplývá z této tabulky:
v % |
leden | 6,1 | 7,0 | 8,1 | 7,2 | 8,7 | 7,3 | 9,1 | 8,0 | 7,8 | 7,1 |
leden - únor | 15,8 | 14,4 | 13,8 | 13,8 | 14,1 | 13,7 | 14,5 | 14,1 | 12,8 | 14,0 |
leden - březen | 24,1 | 21,6 | 22,9 | 22,8 | 22,5 | 21,4 | 22,0 | 21,9 | 19,5 | 21,0 |
Pozn.: | v letech 1993 - 1996 uvedeno % z celoroční skutečnosti (v roce 1993 a 1994 očištěno o vliv clearingu se SR) |
v roce 1997 uvedeno % plnění rozpočtu schváleného zákonem č. 315/1996 Sb. |
Relativně nízké plnění rozpočtových
příjmů v 1. čtvrtletí a jejich
stagnace na úrovni minulého roku byly ovlivněny
zejména těmito skutečnostmi:
- predikce příjmů na rok 1997 ve výši
549,1 mld. Kč provedená ve 3. čtvrtletí
r. 1996 vycházela z optimistických předpokladů
o ekonomickém růstu (růst HDP o 5,4%); zřetelným
signálem, že bude obtížné dosáhnout
uvedené výše příjmů, byla
již odchylka skutečně dosažených
příjmů za rok 1996 (482,8 mld. Kč)
od upraveného rozpočtu na r. 1996 (491,0 mld. Kč),
který byl východiskem pro vypracování
rozpočtu na r. 1997. Za situace nadhodnocených rozpočtových
příjmů na r. 1997 muselo být jejich
relativní plnění nutně nižší
než by odpovídalo alikvotě za 1. čtvrtletí,
- základní příčinou stagnace
rozpočtových příjmů byla stagnace
výkonu ekonomiky (v době zpracování
této zprávy nejsou zatím k dispozici údaje
o HDP), což nepřímo ukazují údaje
o poklesu průmyslové a stavební výroby
ve stálých cenách (o 4,2%, resp. o 5,2%),
o poklesu tržeb v dopravě (o 5,8% v s. c.) a o přírůstku
tržeb v maloobchodě (o 2,4 v s. c.),
- tato stagnace se ve struktuře rozpočtových
příjmů projevila především
v absolutním poklesu daňových příjmů
ve srovnání s 1. čtvrtletím roku 1996,
přičemž nejostřejší dopad
byl do inkasa daně z příjmů právnických
osob. Pokles daňových příjmů
byl eliminován přírůstkem pojistného
na sociální zabezpečení,
- nižší než původně uvažované
tempo růstu dovozu se odrazilo v tom, že skutečný
meziroční pokles inkasa cla byl větší
než počítal rozpočet (v rozpočtu
uvažovaný pokles inkasa cla byl zdůvodněn
zahájením 3. etapy liberalizace obchodu zbožím
se zeměmi ES).
Na základě analýzy skutečného
vývoje příjmů státního
rozpočtu v roce 1996 a v 1. čtvrtletí roku
1997 ministerstvo financí zpřesnilo predikci příjmů
státního rozpočtu na rok 1997 a na tomto
základě vláda přijala usn. č.
229/97 o opatřeních na zajištění
vyrovnanosti státního rozpočtu v roce 1997.
Další hodnocení vývoje jednotlivých
položek příjmů a výdajů
je provedeno na základě údajů o pokladním
plnění státního rozpočtu k
28. 3. 1997.