2. Příjmy státního rozpočtu
Predikce příjmů státního rozpočtu
na rok 1997 byla stanovena na základě výsledků
hospodaření rozpočtu za I. pololetí
1996 a předpokládaného hospodářského
růstu české ekonomiky v roce 1997. Schválené
příjmy v rozpočtu na rok 1997 byly stanoveny
na horní hranici odhadu, tj. s velkou mírou rizika.
Východiska, na nichž je stanovena tato predikce příjmů
státního rozpočtu na rok 1997, se nesplnila.
Daňové příjmy | 62,85 | 318,60 | 318,6 | 58,41 | 18,3 | 92,9 | |
v tom: | |||||||
Daň z přidané hodnoty | 23,01 | 127,80 | 127,80 | 21,90 | 17,1 | 95,2 | |
Spotřební daně | 14,43 | 65,40 | 65,40 | 13,73 | 21,0 | 95,1 | |
Daně z příjmů | 17,76 | 90,90 | 90,90 | 16,22 | 17,8 | 91,3 | |
v tom: daň z příjmů právnických osob | 9,47 | 55,00 | 55,00 | 7,49 | 13,6 | 79,1 | |
daň z příjmů fyzických osob | 8,29 | 35,90 | 35,90 | 8,73 | 24,3 | 105,3 | |
Majetkové daně | 0,90 | 4,50 | 4,50 | 0,81 | 18,0 | 90,5 | |
Silniční daň | 0,60 | 4,20 | 4,20 | 0,77 | 18,3 | 128,8 | |
Clo | 4,56 | 19,60 | 19,60 | 3,39 | 17,3 | 74,3 | |
Poplatek za využívání dálnic | 0,48 | 0,90 | 0,90 | 0,48 | 53,3 | 100,0 | |
Ostatní daně a poplatky | 1,11 | 5,30 | 5,30 | 1,11 | 20,9 | 100,0 | |
Pojistné SZ a příspěvek na politiku zaměstnanosti | *) 39,76 | 205,53 | 205,53 | 44,11 | 21,5 | 110,9 | |
z toho: pojistné na důchodové pojištění | **) 30,41 | 157,17 | 157,17 | 23,57 | 15,0 | 77,5 | |
Nedaňové příjmy | 4,28 | 16,07 | 16,08 | 2,73 | 17,0 | 63,8 | |
v tom | |||||||
Příjmy RO a odvody PO | 1,07 | 4,34 | 4,35 | 0,99 | 22,8 | 92,5 | |
z toho: odvody PO | 0,01 | 0,01 | - | x | x | ||
Odvody ČNB | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | - | x | |
Přijaté úroky | 0,24 | 3,01 | 3,01 | - | x | x | |
Ostatní příjmy | 2,97 | 8,72 | 8,73 | 1,74 | 19,9 | 58,6 | |
Příjmy z vládních úvěrů | 0,94 | 8,90 | 8,90 | 1,52 | 17,1 | 161,7 | |
Příjmy celkem | 107,83 | 549,10 | 549,11 | 106,76 | 19,4 | 99,0 |
*) údaje podle zpracovaných účetních
výkazů (s promítnutím do příjmů
RO
**) v roce 1996 propočet
Celkové příjmy státního rozpočtu
za období leden až březen 1997 dosáhly
výše 106,76 mld. Kč, což představuje
19,4% na celkovém státním rozpočtu
pro rok 1997 včetně rozpočtových opatření.
Výše inkasa příjmů nedosahuje
ani úrovně srovnatelného období minulého
roku (index 99). V příjmech státního
rozpočtu v 1. čtvrtletí 1996 je zahrnut mimořádný
příjem ze státních finančních
aktiv ve výši 1,5 mld. Kč pro MŠMT na
základě zákona č. 218/1994 Sb., určený
na rekonstrukce a vybavení škol. Srovnatelně
by meziroční index příjmů činil
100,4.
Plnění rozpočtových příjmů
za leden až březen je ovlivněno jednak sezónními
vlivy projevujícími se především
u daňových příjmů, zejména
u daně z přidané hodnoty (DPH) a daně
z příjmů právnických osob a
jednak zmíněnými vlivy tempa růstu
HDP, dovozů, mezd a konečné spotřeby.
A. Daňové příjmy
Daňové příjmy v prvním čtvrtletí
roku 1997 se na celkových příjmech státního
rozpočtu podílely 54,7%. V absolutním vyjádření
se jedná o částku 58,41 mld. Kč, která
představuje 18,3% podíl na celkovém rozpočtu
daňových příjmů pro rok 1997.
Tempo inkasa daňových příjmů
v 1. čtvrtletí 1997 je proti stejnému období
minulého roku o 3,4 procentního bodu nižší,
vlivem poklesu relativního plnění rozhodujících
daňových příjmů. Nejzávažnější
výpadky daňových příjmů
oproti rozpočtu byly v 1. čtvrtletí u DPH
a daně z příjmů právnických
osob, čímž se jejich skutečná
váha na inkasu daňových příjmů
snížila oproti podílu v rozpočtu. Inkaso
cla je plněno zhruba na 75% skutečnosti loňského
1. čtvrtletí.
Struktura daňových příjmů se
v letech 1996 a 1997 vyvíjela takto:
v % |
Skutečnost leden až březen 1996 | Rozpočet 1997 | Skutečnost leden až březen 1997 | ||
Daňové příjmy celkem | 100,0 | 100,0 | 100,0 | |
v tom: | - DPH | 36,6 | 40,1 | 37,5 |
- Spotřební daně | 23,0 | 20,2 | 23,5 | |
- Daň z příjmů práv. os. | 15,1 | 17,3 | 12,8 | |
- Daň z příjmů fyz. os. | 13,2 | 11,3 | 14,9 | |
- Silniční daň | 1,0 | 1,3 | 1,3 | |
- Clo | 7,3 | 6,2 | 5,8 | |
- Ostatní daně | 3,8 | 3,6 | 4,2 |
Tento přehled ukazuje větší podíl
nepřímých daní, tj. daně z
přidané hodnoty a spotřebních daní
(61,0%), na celkových daňových výnosech
státního rozpočtu za 1. čtvrtletí
roku. V průběhu dalších měsíců
lze naopak očekávat růst podílu přímých
daní, především daně z příjmů
právnických osob (na základě daňových
přiznání), i když v zájmu podpory
podnikatelských subjektů se daňová
politika i nadále zaměřuje na jejich snižování.
Mezi daně, které se v 1. čtvrtletí
nejvíce podílely na plnění daňových
příjmů, patří 37,5% daň
z přidané hodnoty, 23,5% spotřební
daně a 27,7% daně z příjmů.
To jednoznačně dokládá, že tyto
daně jsou páteří naší
daňové soustavy, neboť se spolu podílejí
88,7% na celkových daňových příjmech
za rozhodné období. V loňském roce
tento podíl činil 87,9%.
V daňové oblasti se projevuje určitá
sezónnost, která je v 1. čtvrtletí
roku zřejmá z údajů časové
řady daně z přidané hodnoty (DPH)
a daně z příjmů právnických
osob (DPPO):
v mld. Kč |
leden | 8,10 | 3,97 | 11,32 | 2,60 | 13,26 | 1,90 | 11,38 | 1,68 |
únor | 0,01 | 5,46 | -0,19 | 4,47 | 0,89 | 2,92 | 1,09 | 2,03 |
březen | 7,97 | 10,24 | 9,13 | 6,72 | 8,86 | 4,65 | 9,43 | 3,78 |
leden - březen | 16,08 | 19,67 | 20,26 | 13,79 | 23,01 | 9,47 | 21,90 | 7,49 |
Ve výnosech obou daní se ve značné
míře projevuje vliv daňových předpisů
a platebního kalendáře splatností
daní. Výnos DPPO v prvních dvou dnech měsíce
dubna představoval dalších cca 3 mld. Kč.
a) Daň z přidané hodnoty
Na dani z přidané hodnoty bylo do konce března
vybráno 21,9 mld. Kč, což je 17,1% rozpočtované
částky.
Vývoj inkasa této daně na počátku
roku 1997 lze v určité míře přirovnat
k vývoji v předchozích letech. Ale přes
tuto podobnost se projevila určitá specifika:
- lednový start DPH, kdy je inkasován efekt zvýšené
poptávky na vánočním trhu byl pomalejší
a v podstatě na úrovni roku 1995,
- u celních úřadů se na počátku
roku promítl zřetelný pokles tempa růstu
dovozu,
- došlo k poklesu tempa konečné spotřeby
jak vyplývá z agregace daňových přiznání
k DPH za 1. čtvrtletí 1997.
Ministerstvo financí v rámci statistiky daňových
přiznání k DPH sleduje indikátor tzv.
"deklarované konečné spotřeby"
(DKS); významná pro hodnocení výnosu
DPH je zejména dynamika tohoto indikátoru.
Okolnost, že v inkasu daně za 1. čtvrtletí
1997 došlo v meziročním srovnání
k absolutnímu poklesu, je způsobena snížením
objemu daně vybrané celními orgány.
Tato tzv. "dovozní daň" je z hlediska
celkového výnosu DPH a dlouhodobějšího
konsolidovaného pohledu pouze neutrální průběžnou
položkou. Pro krátkodobý čtvrtletní
pohled je pak příznačné, že výnos
za leden až březen 1997 byl při změně
tendence inkasa dovozní daně (do konce loňského
roku plynulý růst, nyní pokles) v důsledku
časových skluzů ve správě daně
negativně ovlivněn v podstatě dvojnásobně.
Finanční úřady ještě vracely
odpočty z titulu rostoucích dovozů, zatímco
nabíhající dovozní daň byla
relativně nižší. Tento kumulovaný
efekt je rozhodujícím faktorem absolutního
meziročního poklesu výnosu DPH.
Srovnání inkasa stejného období letošního
roku (vybráno celkem 21,9 mld. Kč) a minulého
roku (23,0 mld. Kč) je ovlivněno zejména
lednovým inkasem, kdy byl příjem DPH zhruba
o 2 mld. Kč nižší než v lednu minulého
roku.
Finanční úřady a celní úřady
se podílely na inkasu DPH v 1. čtvrtletí
1996 a 1997 takto:
mld. Kč |
Inkaso DPH | 57,6 | 27,1 | 30,5 | 58,6 | 28,7 | 29,9 |
Nadměrné odpočty DPH | -34,6 | -34,6 | 0,0 | -36,7 | -36,7 | 0,0 |
Celkový příjem DPH | 23,0 | -7,5 | 30,5 | 21,9 | -8,0 | 29,9 |
Nižší inkaso DPH v 1. čtvrtletí
1997 ve srovnání se stejným obdobím
minulého roku je jak u finančních úřadů
tak i u celních úřadů.
b) Spotřební daně
Spotřební daně zahrnují daň
z uhlovodíkových paliv, z tabáku, piva, lihu
a lihovin a vína. Za první tři měsíce
bylo na spotřebních daních vybráno
13,7 mld. Kč, což je o 0,3 mld. Kč méně
než v 1. čtvrtletí loňského roku.
V inkasu se odrážejí objemy zdaňovaných
komodit. Výrazně se v inkasu spotřebních
daní projevuje inkaso daně z pohonných hmot
(8,1 mld. Kč) - 59,1% objemu spotřebních
daní.
Spotřební daně za leden až březen
1997 inkasované finančními a celními
úřady podle skupin výrobků:
1. čtvrtletí 1996 | ||||||
1. čtvrtletí 1997 |
Inkaso SD podle jednotlivých skupin - inkaso daně
od cel. úřadů rozděleno a přiřazeno
jednotlivým skupinám - v poměrech dle struktury
dovozu - kvalifikovaný odhad.
Nižší inkaso spotřebních daní
v 1. čtvrtletí 1997 proti stejnému období
minulého roku je ovlivněno především
nižší daní z uhlovodíkových
paliv a maziv a z tabákových výrobků.
c) Clo
Odvody cla do státního rozpočtu jsou proti
stejnému období loňského roku nižší
o cca 1,2 mld. Kč. K 28. 3. bylo získáno
na clu 3,39 mld. Kč, což je 17,3% ročního
úkolu.
Pokles výnosu cla vyplývá zejména
ze snižování celní incidence:
rok 1993 | 4,9% |
rok 1994 | 4,6% |
rok 1995 | 3,8% |
rok 1996 | 3,8% |
Přes narůstající počet obchodních
případů v dovozu ze zahraničí
dochází na základě mezistátních
dohod v oblasti volného obchodu s EU a ESVO ke snižování
celních sazeb v podstatě u všech výrobků,
které si dosud ponechávaly plnou výši
cla. Pro rok 1997 se předpokládá celní
incidence ještě nižší (3,2%) neboť
k 1. 1. 1997 došlo k další liberalizaci v obchodě
se zeměmi Evropské unie a sazby cla u dovozu zboží
z těchto zemí klesají až na nulovou
sazbu.
Daně odváděné do státního
rozpočtu celními orgány za 1. čtvrtletí
roku 1997 dosáhly 37,4 mld. Kč, což je zhruba
stejná částka jako ve stejném období
loňského roku. Ve struktuře těchto
příjmů v roce 1997 poklesl výnos DPH
a cla, zvýšilo se naopak inkaso spotřebních
daní.
Vývoj daňových příjmů
inkasovaných celními orgány charakterizují
údaje za 1. čtvrtletí 1995 až 1997:
v tis. Kč |
Daň z přidané hodnoty | 25 415 816 | 29 087 816 | 28 200 054 |
Silniční daň | 12 495 | 8 672 | 4 822 |
Spotřební daň | 3 297 847 | 4 059 827 | 6 039 078 |
Clo | 3 895 684 | 4 344 817 | 3 194 319 |
Dovozní přirážka | 2 451 | 25 | 122 |
Vyrovnávací dávky | 46 | 0 | 21 |
Správní poplatky | 10 | 4 105 | 4 156 |
CELKEM | 32 624 349 | 37 505 262 | 37 442 572 |
Meziroční nárůst spotřební
daně byl způsoben novelou zákona o spotřebních
daních č. 148/1995 Sb., kdy od roku 1996 správu
daně z tabákových nálepek provádějí
celní úřady u dovozů cigaret pro tuzemský
trh.
Inkaso daňových příjmů u celních
úřadů je rovněž ovlivněno
výší neuhrazených pohledávek
po lhůtě splatnosti a nedoplatků daní
ke konci března 1997:
v mil. Kč 1997 |
Daň z přidané hodnoty | 2 205 |
Spotřební daně | 932 |
Clo | 976 |
CELKEM | 4 113 |
Daně z příjmů (právnických
i fyzických osob)
Od roku 1996 jsou daně z příjmů právnických
osob a daně z příjmů fyzických
osob společně sdíleny státním
rozpočtem a rozpočty místními. Meziroční
srovnání těchto daní vychází
z hodnocení jejich celkového inkasa [podrobně
byl způsob dělení daní z příjmů
popsán v návrhu státního závěrečného
účtu za rok 1996].
Celkový výnos daně z příjmů
právnických osob klesl z 11,6 mld. Kč v 1.
čtvrtletí 1996 na 9,1 mld. Kč v 1. čtvrtletí
1997. Meziroční index 1997/96 tak dosáhl
hodnoty 78,7%, absolutní meziroční pokles
výnosu u této daně v 1. čtvrtletí
1997 činil 2,5 mld. Kč.
Hlavní váha meziročního poklesu daně
z příjmů právnických osob spočívala
v dani placené poplatníky, která byla nižší
o 2,1 mld. Kč. Inkaso za 1. čtvrtletí 1997
dosáhlo 7,4 mld. Kč a ve srovnání
se stejným obdobím roku 1996 (9,5 mld. Kč)
došlo k poklesu o 22,2%. Daň z kapitálových
výnosů podléhá zvláštní
sazbě a odvádějí ji plátci
daně. V 1. čtvrtletí roku 1997 bylo na této
dani vyinkasováno 1,7 mld. Kč a oproti stejnému
období roku 1996 došlo k poklesu o 358 mil. Kč
tj. 17,5%. Zdaňované kapitálové výnosy
tvořily většinou úroky z vkladů
právnických osob u peněžních
ústavů.
Celostátní výnos daní z příjmů
fyzických osob za 1. čtvrtletí 1997 činil
21,6 mld. Kč, tj. oproti 1. čtvrtletí roku
1996, kdy bylo inkasováno 19,8 mld. Kč, o 1,8 mld.
Kč více. Index této daně dosáhl
108,8%. Z tohoto výnosu bylo určeno do státního
rozpočtu 8,7 mld. Kč, tj. 24,3% celoročně
rozpočtované částky.
v mil. Kč |
Daň z příjmů právnických osob celkem | 11 574 | 9 104 | -2 470 | 78,7 | |
z toho: | |||||
Daň z příjmů právnických osob | 9 530 | 7 418 | -2 112 | 77,8 | |
Daň z příjmů právnických osob - zvl. sazba | 2 044 | 1 686 | - 358 | 82,5 | |
Daň z příjmů fyzických osob celkem | 19 839 | 21 588 | 1 749 | 108,8 | |
z toho: | |||||
Daň z příjmů fyzických osob - záv. činnost | 11 665 | 13 302 | 1 637 | 114,0 | |
Daň z příjmů fyzických osob - přiznání | 4 055 | 4 299 | 244 | 106,0 | |
Daň z příjmů fyzických osob - zvl. sazba | 4 119 | 3 987 | -132 | 96,8 |
d) Daň z příjmů právnických
osob
Na dani z příjmů právnických
osob bylo ke konci března vyinkasováno do státního
rozpočtu 7,5 mld. Kč, tj. 13,6% rozpočtované
částky. Do nižší úrovně
inkasa ve srovnání s předchozím rokem
(kdy bylo ve stejném období inkasováno 9,5
mld. Kč) se promítl výpadek daně z
příjmů právnických osob z přiznání
2,1 mld. Kč.
Tuto diferenci ovlivňují zejména tyto skutečnosti:
1. Nižší tempo růstu HDP než bylo
uvažováno při projekci DPPO na rok 1997, což
je projevilo i ve změně placení záloh
již v průběhu 1. čtvrtletí (čtyři
velké peněžní ústavy zaplatili
na zálohách v 1. čtvrtletí 1997 o
0,1 mld. Kč méně než v roce 1996, významný
poplatník v oblasti energetiky o 0,3 mld. Kč méně).
2. Základna pro výpočet záloh (výsledná
daňová povinnost) je ovlivněna:
a) vysokou dynamikou daňových odpisů, která
několikanásobně převyšuje růst
HDP,
b) vysoká míra investování ovlivňuje
také objem odpočitatelné položky od
základu daně z titulu investování
(10% z pořizovací ceny nově pořízeného
majetku),
c) možnost odpisu pohledávek, která je dále
umocňována s postupným nárůstem
konkursů, kdy věřitel může vytvořit
zákonné opravné položky k pohledávkám
za dlužníky ve výši 100% (běžně
pouze 33% ročně),
d) možností odpočtu daňové ztráty
od základu daně.
Inkaso DPPO inkasované zvláštní sazbou
daně (25%) na úrokové a dividendové
příjmy vykazuje oproti 1. čtvrtletí
1996 pokles o 356 mil. Kč, tj. o 17,5%, což signalizuje
snižující se dynamika korunových i devizových
vkladů u bank, přesun na hůře úročené
vklady.
e) Daň z příjmů fyzických
osob
Na této dani bylo inkasováno celkem 8,7 mld. Kč
- tj. 24,3% celoročně rozpočtované
částky. Příjmy za leden až březen
1997 se skládají jednak z daně z příjmů
fyzických osob, která je srážena podle
zvláštní sazby (§ 36 zákona o dani
z příjmů) a která dosáhla 4,0
mld. Kč, jednak daně z příjmů
fyzických osob ze závislé činnosti
(zákon č. 154/1995 Sb.), podle níž plyne
do státního rozpočtu 30% daně vybrané
prostřednictvím magistrátních měst
a 40% daně vybrané ostatními úřady;
celkem to za 1. čtvrtletí činilo 4,7 mld.
Kč.
V porovnání s 1. čtvrtletím 1996 jsou
tyto příjmy o 5,3% vyšší. Inkaso
daně z příjmů ze závislé
činnosti bylo ve srovnání s 1. čtvrtletím
roku 1996 vyšší o 14%. Na počátku
roku stejně jako v roce předchozím je inkaso
částečně ovlivněno vyšší
nemocností, kdy v důsledku výplaty nezdanitelných
nemocenských dávek uniká část
mezd daňové progresi. Snížení
daňových příjmů plynoucí
z daní fyzických osob srážených
zvláštní sazbou daně, kde inkaso za
1. čtvrtletí bylo o 3,2% nižší
než za rok 1996, je patrně důsledkem snížení
úrokových výnosů v souvislosti s poklesem
absolutní výše vkladů a s přesunem
vkladů z dlouhodobějších na krátkodobější,
popř. i v souvztažnosti s určitým snížením
úrokových sazeb u některých bank (daň
srážená z úroků připsaných
na vkladní knížky ke konci roku se odvádí
v průběhu ledna).
Čtvrtletní inkaso daně z příjmů
fyzických osob z daňového přiznání
(týká se zejména příjmů
z podnikání) je o 6% vyšší než
za rok 1996 a činí 23,6% rozpočtu. Pokračuje
trend přesunu výnosnějších živností
provozovaných fyzickými osobami na malé kapitálové
společnosti s nižším podnikatelským
rizikem, i s menším rizikem vymáhání
případných daňových nedoplatků.
Ve zprávě ke státnímu závěrečnému
účtu za rok 1996 byl předložen podrobný
komentář a vyčísleny nedoplatky hlavních
daní nové daňové soustavy a jejich
podíl na celkovém kumulativním inkasu těchto
daní. Aktualizace za 1. čtvrtletí 1997 ukazuje,
že zhoršený vývoj příjmů
státního rozpočtu v 1. čtvrtletí
1997 nespočívá v neadekvátním
růstu nedoplatků a jejich podíl na celkovém
inkasu daní zůstává shodný
s rokem 1996.
v mil. Kč |
DPH | 18 969 | 148,3 | 20 331 | 21 896 |
Spotřební daně | 5 647 | 147,5 | 6 620 | 13 731 |
DPPO | 6 187 | 164,5 | 6 263 | 7 418 |
DPFO - podnikatelů | 3 578 | 170,5 | 3 690 | 4 229 |
DPFO - závislá činnost | 1 441 | 183,8 | 1 787 | 13 302 |
Celkem nedoplatky *) | 35 822 | 154,0 | 38 691 | 60 576 |
Celkem výnos [pouze vybrané výše uvedené daně] kumulovaně od r. 1993 | 999 548 | 1 060 124 | ||
Daňové nedoplatky/kumulovaný výnos [pouze vybrané výše uvedené daně] | 3,6% | 3,6% |
Podrobný přehled vývoje nedoplatků
na daních celé daňové soustavy, clech
a na pojistném na sociální zabezpečení
je uveden v příloze č. 2.
f) Silniční daň
Výnos této daně dosáhl za 1. čtvrtletí
0,8 mld. Kč, rozpočtem uvažovaná částka
tak byla splněna pouze na 18,3%. Minulý rok se vyvíjel
obdobně, když za stejné období činil
výnos této daně 0,6 mld. Kč.
Vedle silniční daně je vybírán
dálniční poplatek, který za 1. čtvrtletí
činil 0,5 mld. Kč, tj. 53,3% ročního
objemu.
Poměrně nízké procento plnění
této daně za první tři měsíce
je zapříčiněno způsobem stanovení
placení záloh u této daně. Splatnost
záloh za 1. čtvrtletí roku je až 15,4.
1997. To znamená, že zálohy, které časově
patří do 1. čtvrtletí, budou příjmem
státního rozpočtu až počátkem
2. čtvrtletí roku 1997.
g) Majetkové daně
Tato položka zahrnuje daň dědickou, darovací
a daň z převodu nemovitostí.
Na těchto daních inkasoval státní
rozpočet v 1. čtvrtletí 1997 celkem 812 mil.
Kč, což představuje pokles proti minulému
roku o 83 mil. Kč. Uvedený vývoj je ovlivněn
především nižším inkasem daně
z převodu nemovitostí (představuje více
jak 80% z celkového úhrnu příjmů
z těchto daní) v důsledku poměrně
velkých nedoplatků.
Vývoj inkasa majetkových daní a jejich strukturu
charakterizuje následující přehled:
v mil. Kč |
daň dědická | 27 | 22 | 81,5 |
daň darovací | 76 | 66 | 86,8 |
daň z převodu nemovitostí | 792 | 724 | 91,4 |
CELKEM | 895 | 812 | 90,7 |
h) Ostatní daňové příjmy
Jedná se o poplatky a platby staré daňové
soustavy (zejména o uhrazené nedoplatky, doměrky
a posečkání). Za 1. čtvrtletí
letošního roku bylo na těchto příjmech
vyinkasováno 1,6 mld. Kč, což je zhruba stejný
příjem jako v 1. čtvrtletí loňského
roku.