2. Příjmy státního rozpočtu

Predikce příjmů státního rozpočtu na rok 1997 byla stanovena na základě výsledků hospodaření rozpočtu za I. pololetí 1996 a předpokládaného hospodářského růstu české ekonomiky v roce 1997. Schválené příjmy v rozpočtu na rok 1997 byly stanoveny na horní hranici odhadu, tj. s velkou mírou rizika. Východiska, na nichž je stanovena tato predikce příjmů státního rozpočtu na rok 1997, se nesplnila.

Ukazatel
Skutečnost leden - březen 1996
Rozpočet 1997
Skutečnost leden - březen 1997
% plnění (4 : 3)
Index 1997/96 (4 : 1)
  
schválený
vč. rozpoč. opatření
   
 
1
2
3
4
5
6
Daňové příjmy 62,85318,60 318,658,41 18,392,9
v tom: 
 Daň z přidané hodnoty 23,01127,80127,80 21,9017,195,2
 Spotřební daně 14,4365,4065,40 13,7321,095,1
 Daně z příjmů 17,7690,9090,90 16,2217,891,3
 v tom: daň z příjmů právnických osob 9,4755,0055,00 7,4913,679,1
   daň z příjmů fyzických osob 8,2935,9035,90 8,7324,3105,3
 Majetkové daně 0,904,504,50 0,8118,090,5
 Silniční daň 0,604,204,20 0,7718,3128,8
 Clo4,56 19,6019,603,39 17,374,3
 Poplatek za využívání dálnic 0,480,900,90 0,4853,3100,0
 Ostatní daně a poplatky 1,115,305,30 1,1120,9100,0
Pojistné SZ a příspěvek na politiku zaměstnanosti *)            39,76 205,53205,53 44,1121,5 110,9
z toho: pojistné na důchodové pojištění **)           30,41 157,17157,1723,57 15,077,5
Nedaňové příjmy 4,2816,07 16,082,73 17,063,8
v tom 
 Příjmy RO a odvody PO 1,074,344,35 0,9922,892,5
 z toho: odvody PO 0,010,01- xx
 Odvody ČNB0,00 0,000,000,00 -x
 Přijaté úroky 0,243,013,01 -xx
 Ostatní příjmy 2,978,728,73 1,7419,958,6
 Příjmy z vládních úvěrů 0,948,90 8,901,5217,1 161,7
Příjmy celkem 107,83549,10 549,11106,76 19,499,0


*) údaje podle zpracovaných účetních výkazů (s promítnutím do příjmů RO

**) v roce 1996 propočet

Celkové příjmy státního rozpočtu za období leden až březen 1997 dosáhly výše 106,76 mld. Kč, což představuje 19,4% na celkovém státním rozpočtu pro rok 1997 včetně rozpočtových opatření. Výše inkasa příjmů nedosahuje ani úrovně srovnatelného období minulého roku (index 99). V příjmech státního rozpočtu v 1. čtvrtletí 1996 je zahrnut mimořádný příjem ze státních finančních aktiv ve výši 1,5 mld. Kč pro MŠMT na základě zákona č. 218/1994 Sb., určený na rekonstrukce a vybavení škol. Srovnatelně by meziroční index příjmů činil 100,4.

Plnění rozpočtových příjmů za leden až březen je ovlivněno jednak sezónními vlivy projevujícími se především u daňových příjmů, zejména u daně z přidané hodnoty (DPH) a daně z příjmů právnických osob a jednak zmíněnými vlivy tempa růstu HDP, dovozů, mezd a konečné spotřeby.

A. Daňové příjmy

Daňové příjmy v prvním čtvrtletí roku 1997 se na celkových příjmech státního rozpočtu podílely 54,7%. V absolutním vyjádření se jedná o částku 58,41 mld. Kč, která představuje 18,3% podíl na celkovém rozpočtu daňových příjmů pro rok 1997.

Tempo inkasa daňových příjmů v 1. čtvrtletí 1997 je proti stejnému období minulého roku o 3,4 procentního bodu nižší, vlivem poklesu relativního plnění rozhodujících daňových příjmů. Nejzávažnější výpadky daňových příjmů oproti rozpočtu byly v 1. čtvrtletí u DPH a daně z příjmů právnických osob, čímž se jejich skutečná váha na inkasu daňových příjmů snížila oproti podílu v rozpočtu. Inkaso cla je plněno zhruba na 75% skutečnosti loňského 1. čtvrtletí.

Struktura daňových příjmů se v letech 1996 a 1997 vyvíjela takto:

 v %


 Skutečnost leden až březen 1996 Rozpočet 1997Skutečnost leden až březen 1997
Daňové příjmy celkem 100,0100,0100,0
v tom:- DPH36,6 40,137,5
 - Spotřební daně 23,020,223,5
 - Daň z příjmů práv. os. 15,117,312,8
 - Daň z příjmů fyz. os. 13,211,314,9
 - Silniční daň 1,01,31,3
 - Clo7,3 6,25,8
 - Ostatní daně 3,83,64,2


Tento přehled ukazuje větší podíl nepřímých daní, tj. daně z přidané hodnoty a spotřebních daní (61,0%), na celkových daňových výnosech státního rozpočtu za 1. čtvrtletí roku. V průběhu dalších měsíců lze naopak očekávat růst podílu přímých daní, především daně z příjmů právnických osob (na základě daňových přiznání), i když v zájmu podpory podnikatelských subjektů se daňová politika i nadále zaměřuje na jejich snižování.

Mezi daně, které se v 1. čtvrtletí nejvíce podílely na plnění daňových příjmů, patří 37,5% daň z přidané hodnoty, 23,5% spotřební daně a 27,7% daně z příjmů. To jednoznačně dokládá, že tyto daně jsou páteří naší daňové soustavy, neboť se spolu podílejí 88,7% na celkových daňových příjmech za rozhodné období. V loňském roce tento podíl činil 87,9%.

V daňové oblasti se projevuje určitá sezónnost, která je v 1. čtvrtletí roku zřejmá z údajů časové řady daně z přidané hodnoty (DPH) a daně z příjmů právnických osob (DPPO):

 v mld. Kč


 
1994
1995
1996
1997
 
DPH
DPPO
DPH
DPPO
DPH
DPPO
DPH
DPPO
leden8,103,97 11,322,6013,26 1,9011,381,68
únor0,015,46 -0,194,470,89 2,921,092,03
březen7,9710,24 9,136,728,86 4,659,433,78
leden - březen16,08 19,6720,2613,79 23,019,4721,90 7,49


Ve výnosech obou daní se ve značné míře projevuje vliv daňových předpisů a platebního kalendáře splatností daní. Výnos DPPO v prvních dvou dnech měsíce dubna představoval dalších cca 3 mld. Kč.

a) Daň z přidané hodnoty

Na dani z přidané hodnoty bylo do konce března vybráno 21,9 mld. Kč, což je 17,1% rozpočtované částky.

Vývoj inkasa této daně na počátku roku 1997 lze v určité míře přirovnat k vývoji v předchozích letech. Ale přes tuto podobnost se projevila určitá specifika:

- lednový start DPH, kdy je inkasován efekt zvýšené poptávky na vánočním trhu byl pomalejší a v podstatě na úrovni roku 1995,

- u celních úřadů se na počátku roku promítl zřetelný pokles tempa růstu dovozu,

- došlo k poklesu tempa konečné spotřeby jak vyplývá z agregace daňových přiznání k DPH za 1. čtvrtletí 1997.

Ministerstvo financí v rámci statistiky daňových přiznání k DPH sleduje indikátor tzv. "deklarované konečné spotřeby" (DKS); významná pro hodnocení výnosu DPH je zejména dynamika tohoto indikátoru.

Okolnost, že v inkasu daně za 1. čtvrtletí 1997 došlo v meziročním srovnání k absolutnímu poklesu, je způsobena snížením objemu daně vybrané celními orgány. Tato tzv. "dovozní daň" je z hlediska celkového výnosu DPH a dlouhodobějšího konsolidovaného pohledu pouze neutrální průběžnou položkou. Pro krátkodobý čtvrtletní pohled je pak příznačné, že výnos za leden až březen 1997 byl při změně tendence inkasa dovozní daně (do konce loňského roku plynulý růst, nyní pokles) v důsledku časových skluzů ve správě daně negativně ovlivněn v podstatě dvojnásobně. Finanční úřady ještě vracely odpočty z titulu rostoucích dovozů, zatímco nabíhající dovozní daň byla relativně nižší. Tento kumulovaný efekt je rozhodujícím faktorem absolutního meziročního poklesu výnosu DPH.


Srovnání inkasa stejného období letošního roku (vybráno celkem 21,9 mld. Kč) a minulého roku (23,0 mld. Kč) je ovlivněno zejména lednovým inkasem, kdy byl příjem DPH zhruba o 2 mld. Kč nižší než v lednu minulého roku.

Finanční úřady a celní úřady se podílely na inkasu DPH v 1. čtvrtletí 1996 a 1997 takto:

 mld. Kč


 
1. čtvrtletí 1996
1. čtvrtletí 1997
 
Celkem
Celkem
Inkaso DPH57,627,1 30,558,628,7 29,9
Nadměrné odpočty DPH -34,6-34,60,0 -36,7-36,70,0
Celkový příjem DPH 23,0-7,530,5 21,9-8,029,9


Nižší inkaso DPH v 1. čtvrtletí 1997 ve srovnání se stejným obdobím minulého roku je jak u finančních úřadů tak i u celních úřadů.

b) Spotřební daně

Spotřební daně zahrnují daň z uhlovodíkových paliv, z tabáku, piva, lihu a lihovin a vína. Za první tři měsíce bylo na spotřebních daních vybráno 13,7 mld. Kč, což je o 0,3 mld. Kč méně než v 1. čtvrtletí loňského roku.

V inkasu se odrážejí objemy zdaňovaných komodit. Výrazně se v inkasu spotřebních daní projevuje inkaso daně z pohonných hmot (8,1 mld. Kč) - 59,1% objemu spotřebních daní.

Spotřební daně za leden až březen 1997 inkasované finančními a celními úřady podle skupin výrobků:

 
Spotřební daně celkem
Daň z vína
Daň z uhlovodíkových paliv a maziv
Daň z tabákových výrobků
Daň z piva
Daň z lihu a lihovin
1. čtvrtletí 1996
14 433
175
8 802
3 203
702
1 551
1. čtvrtletí 1997
13 731
174
8 143
2 894
718
1 802


Inkaso SD podle jednotlivých skupin - inkaso daně od cel. úřadů rozděleno a přiřazeno jednotlivým skupinám - v poměrech dle struktury dovozu - kvalifikovaný odhad.

Nižší inkaso spotřebních daní v 1. čtvrtletí 1997 proti stejnému období minulého roku je ovlivněno především nižší daní z uhlovodíkových paliv a maziv a z tabákových výrobků.

c) Clo

Odvody cla do státního rozpočtu jsou proti stejnému období loňského roku nižší o cca 1,2 mld. Kč. K 28. 3. bylo získáno na clu 3,39 mld. Kč, což je 17,3% ročního úkolu.

Pokles výnosu cla vyplývá zejména ze snižování celní incidence:

rok 19934,9%
rok 19944,6%
rok 19953,8%
rok 19963,8%


Přes narůstající počet obchodních případů v dovozu ze zahraničí dochází na základě mezistátních dohod v oblasti volného obchodu s EU a ESVO ke snižování celních sazeb v podstatě u všech výrobků, které si dosud ponechávaly plnou výši cla. Pro rok 1997 se předpokládá celní incidence ještě nižší (3,2%) neboť k 1. 1. 1997 došlo k další liberalizaci v obchodě se zeměmi Evropské unie a sazby cla u dovozu zboží z těchto zemí klesají až na nulovou sazbu.

Daně odváděné do státního rozpočtu celními orgány za 1. čtvrtletí roku 1997 dosáhly 37,4 mld. Kč, což je zhruba stejná částka jako ve stejném období loňského roku. Ve struktuře těchto příjmů v roce 1997 poklesl výnos DPH a cla, zvýšilo se naopak inkaso spotřebních daní.

Vývoj daňových příjmů inkasovaných celními orgány charakterizují údaje za 1. čtvrtletí 1995 až 1997:

 v tis. Kč


 
1. Q 1995
1. Q 1996
1. Q 1997
Daň z přidané hodnoty 25 415 81629 087 81628 200 054
Silniční daň12 495 8 6724 822
Spotřební daň3 297 847 4 059 8276 039 078
Clo3 895 6844 344 817 3 194 319
Dovozní přirážka 2 45125122
Vyrovnávací dávky 46021
Správní poplatky10 4 1054 156
CELKEM32 624 349 37 505 26237 442 572


Meziroční nárůst spotřební daně byl způsoben novelou zákona o spotřebních daních č. 148/1995 Sb., kdy od roku 1996 správu daně z tabákových nálepek provádějí celní úřady u dovozů cigaret pro tuzemský trh.

Inkaso daňových příjmů u celních úřadů je rovněž ovlivněno výší neuhrazených pohledávek po lhůtě splatnosti a nedoplatků daní ke konci března 1997:

 v mil. Kč 1997


 
1997
Daň z přidané hodnoty 2 205
Spotřební daně932
Clo976
CELKEM4 113


Daně z příjmů (právnických i fyzických osob)

Od roku 1996 jsou daně z příjmů právnických osob a daně z příjmů fyzických osob společně sdíleny státním rozpočtem a rozpočty místními. Meziroční srovnání těchto daní vychází z hodnocení jejich celkového inkasa [podrobně byl způsob dělení daní z příjmů popsán v návrhu státního závěrečného účtu za rok 1996].

Celkový výnos daně z příjmů právnických osob klesl z 11,6 mld. Kč v 1. čtvrtletí 1996 na 9,1 mld. Kč v 1. čtvrtletí 1997. Meziroční index 1997/96 tak dosáhl hodnoty 78,7%, absolutní meziroční pokles výnosu u této daně v 1. čtvrtletí 1997 činil 2,5 mld. Kč.

Hlavní váha meziročního poklesu daně z příjmů právnických osob spočívala v dani placené poplatníky, která byla nižší o 2,1 mld. Kč. Inkaso za 1. čtvrtletí 1997 dosáhlo 7,4 mld. Kč a ve srovnání se stejným obdobím roku 1996 (9,5 mld. Kč) došlo k poklesu o 22,2%. Daň z kapitálových výnosů podléhá zvláštní sazbě a odvádějí ji plátci daně. V 1. čtvrtletí roku 1997 bylo na této dani vyinkasováno 1,7 mld. Kč a oproti stejnému období roku 1996 došlo k poklesu o 358 mil. Kč tj. 17,5%. Zdaňované kapitálové výnosy tvořily většinou úroky z vkladů právnických osob u peněžních ústavů.

Celostátní výnos daní z příjmů fyzických osob za 1. čtvrtletí 1997 činil 21,6 mld. Kč, tj. oproti 1. čtvrtletí roku 1996, kdy bylo inkasováno 19,8 mld. Kč, o 1,8 mld. Kč více. Index této daně dosáhl 108,8%. Z tohoto výnosu bylo určeno do státního rozpočtu 8,7 mld. Kč, tj. 24,3% celoročně rozpočtované částky.

 v mil. Kč


 
Skutečnost leden - březen 1996
Skutečnost leden - březen 1997
saldo
Index 97/96
Daň z příjmů právnických osob celkem 11 5749 104 -2 47078,7
z toho: 
 Daň z příjmů právnických osob 9 5307 418-2 112 77,8
 Daň z příjmů právnických osob - zvl. sazba 2 0441 686- 358 82,5
Daň z příjmů fyzických osob celkem 19 83921 588 1 749108,8
z toho: 
 Daň z příjmů fyzických osob - záv. činnost 11 66513 3021 637 114,0
 Daň z příjmů fyzických osob - přiznání 4 0554 299244 106,0
 Daň z příjmů fyzických osob - zvl. sazba 4 1193 987-132 96,8


d) Daň z příjmů právnických osob

Na dani z příjmů právnických osob bylo ke konci března vyinkasováno do státního rozpočtu 7,5 mld. Kč, tj. 13,6% rozpočtované částky. Do nižší úrovně inkasa ve srovnání s předchozím rokem (kdy bylo ve stejném období inkasováno 9,5 mld. Kč) se promítl výpadek daně z příjmů právnických osob z přiznání 2,1 mld. Kč.

Tuto diferenci ovlivňují zejména tyto skutečnosti:

1. Nižší tempo růstu HDP než bylo uvažováno při projekci DPPO na rok 1997, což je projevilo i ve změně placení záloh již v průběhu 1. čtvrtletí (čtyři velké peněžní ústavy zaplatili na zálohách v 1. čtvrtletí 1997 o 0,1 mld. Kč méně než v roce 1996, významný poplatník v oblasti energetiky o 0,3 mld. Kč méně).

2. Základna pro výpočet záloh (výsledná daňová povinnost) je ovlivněna:

a) vysokou dynamikou daňových odpisů, která několikanásobně převyšuje růst HDP,

b) vysoká míra investování ovlivňuje také objem odpočitatelné položky od základu daně z titulu investování (10% z pořizovací ceny nově pořízeného majetku),

c) možnost odpisu pohledávek, která je dále umocňována s postupným nárůstem konkursů, kdy věřitel může vytvořit zákonné opravné položky k pohledávkám za dlužníky ve výši 100% (běžně pouze 33% ročně),

d) možností odpočtu daňové ztráty od základu daně.

Inkaso DPPO inkasované zvláštní sazbou daně (25%) na úrokové a dividendové příjmy vykazuje oproti 1. čtvrtletí 1996 pokles o 356 mil. Kč, tj. o 17,5%, což signalizuje snižující se dynamika korunových i devizových vkladů u bank, přesun na hůře úročené vklady.

e) Daň z příjmů fyzických osob

Na této dani bylo inkasováno celkem 8,7 mld. Kč - tj. 24,3% celoročně rozpočtované částky. Příjmy za leden až březen 1997 se skládají jednak z daně z příjmů fyzických osob, která je srážena podle zvláštní sazby (§ 36 zákona o dani z příjmů) a která dosáhla 4,0 mld. Kč, jednak daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti (zákon č. 154/1995 Sb.), podle níž plyne do státního rozpočtu 30% daně vybrané prostřednictvím magistrátních měst a 40% daně vybrané ostatními úřady; celkem to za 1. čtvrtletí činilo 4,7 mld. Kč.

V porovnání s 1. čtvrtletím 1996 jsou tyto příjmy o 5,3% vyšší. Inkaso daně z příjmů ze závislé činnosti bylo ve srovnání s 1. čtvrtletím roku 1996 vyšší o 14%. Na počátku roku stejně jako v roce předchozím je inkaso částečně ovlivněno vyšší nemocností, kdy v důsledku výplaty nezdanitelných nemocenských dávek uniká část mezd daňové progresi. Snížení daňových příjmů plynoucí z daní fyzických osob srážených zvláštní sazbou daně, kde inkaso za 1. čtvrtletí bylo o 3,2% nižší než za rok 1996, je patrně důsledkem snížení úrokových výnosů v souvislosti s poklesem absolutní výše vkladů a s přesunem vkladů z dlouhodobějších na krátkodobější, popř. i v souvztažnosti s určitým snížením úrokových sazeb u některých bank (daň srážená z úroků připsaných na vkladní knížky ke konci roku se odvádí v průběhu ledna).

Čtvrtletní inkaso daně z příjmů fyzických osob z daňového přiznání (týká se zejména příjmů z podnikání) je o 6% vyšší než za rok 1996 a činí 23,6% rozpočtu. Pokračuje trend přesunu výnosnějších živností provozovaných fyzickými osobami na malé kapitálové společnosti s nižším podnikatelským rizikem, i s menším rizikem vymáhání případných daňových nedoplatků.

x x x

Ve zprávě ke státnímu závěrečnému účtu za rok 1996 byl předložen podrobný komentář a vyčísleny nedoplatky hlavních daní nové daňové soustavy a jejich podíl na celkovém kumulativním inkasu těchto daní. Aktualizace za 1. čtvrtletí 1997 ukazuje, že zhoršený vývoj příjmů státního rozpočtu v 1. čtvrtletí 1997 nespočívá v neadekvátním růstu nedoplatků a jejich podíl na celkovém inkasu daní zůstává shodný s rokem 1996.

 v mil. Kč


 
Stav nedoplatků k 31. 12. 1996
Index 96/95 v %
Stav nedoplatků k 31. 3. 1997
Inkaso daní 1. Q 1997
DPH18 969148,3 20 33121 896
Spotřební daně5 647 147,56 62013 731
DPPO6 187164,5 6 2637 418
DPFO - podnikatelů3 578 170,53 6904 229
DPFO - závislá činnost 1 441183,81 787 13 302
Celkem nedoplatky *)35 822 154,038 69160 576
Celkem výnos [pouze vybrané výše uvedené daně] kumulovaně od r. 1993 999 548
-
1 060 124
-
Daňové nedoplatky/kumulovaný výnos [pouze vybrané výše uvedené daně] 3,6%
-
3,6%
-


Podrobný přehled vývoje nedoplatků na daních celé daňové soustavy, clech a na pojistném na sociální zabezpečení je uveden v příloze č. 2.

f) Silniční daň

Výnos této daně dosáhl za 1. čtvrtletí 0,8 mld. Kč, rozpočtem uvažovaná částka tak byla splněna pouze na 18,3%. Minulý rok se vyvíjel obdobně, když za stejné období činil výnos této daně 0,6 mld. Kč.

Vedle silniční daně je vybírán dálniční poplatek, který za 1. čtvrtletí činil 0,5 mld. Kč, tj. 53,3% ročního objemu.

Poměrně nízké procento plnění této daně za první tři měsíce je zapříčiněno způsobem stanovení placení záloh u této daně. Splatnost záloh za 1. čtvrtletí roku je až 15,4. 1997. To znamená, že zálohy, které časově patří do 1. čtvrtletí, budou příjmem státního rozpočtu až počátkem 2. čtvrtletí roku 1997.

g) Majetkové daně

Tato položka zahrnuje daň dědickou, darovací a daň z převodu nemovitostí.

Na těchto daních inkasoval státní rozpočet v 1. čtvrtletí 1997 celkem 812 mil. Kč, což představuje pokles proti minulému roku o 83 mil. Kč. Uvedený vývoj je ovlivněn především nižším inkasem daně z převodu nemovitostí (představuje více jak 80% z celkového úhrnu příjmů z těchto daní) v důsledku poměrně velkých nedoplatků.

Vývoj inkasa majetkových daní a jejich strukturu charakterizuje následující přehled:

 v mil. Kč


 
1. Q 1996
1. Q 1997
Index 97/96
daň dědická27 2281,5
daň darovací76 6686,8
daň z převodu nemovitostí 79272491,4
CELKEM895 81290,7


h) Ostatní daňové příjmy

Jedná se o poplatky a platby staré daňové soustavy (zejména o uhrazené nedoplatky, doměrky a posečkání). Za 1. čtvrtletí letošního roku bylo na těchto příjmech vyinkasováno 1,6 mld. Kč, což je zhruba stejný příjem jako v 1. čtvrtletí loňského roku.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP