B. Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy zahrnují zejména
splátky vládních úvěrů,
kreditní úroky z prostředků státu
u ČNB, příjmy rozpočtových
organizací, pokuty a penále aj. Z rozpočtované
celkové částky nedaňových příjmů
bylo k 28. březnu inkasováno 4,2 mld. Kč,
tj. 17%. Nižší plnění je ovlivněno
zejména nižšími splátkami vládních
a obdobných úvěrů poskytnutých
do zahraničí.
a) Vládní úvěry
Ze splátek vládních a obdobných úvěrů
poskytnutých do zahraničí byly v 1. čtvrtletí
1997 dosaženy rozpočtové příjmy
v celkovém rozsahu 1 517,4 mil. Kč, což představuje
jen 17,1% celoročně rozpočtované částky
a cca 161,7% těchto příjmů dosažených
ve stejném období loňského roku.
Hlavní vliv na nepříznivé plnění
schváleného rozpočtu měly nerealizované
splátky úroků z Ruské federace ve
výši 3,3 mld. Kč. Neplnění jejich
rozpočtované částky, představující
36,9% z celkové výše schválených
rozpočtových příjmů z vládních
úvěrů a převzatých pohledávek,
bylo hlavní příčinou nízkého
plnění splátek civilních vládních
úvěrů (2,9%) i pohledávek převzatých
od ČSOB (2,0%).
Dosažené inkaso splátek civilních vládních
úvěrů ve výši 66,4 mil. Kč
se týkalo hlavně deblokace pohledávek vůči
Nikaragui (45,3 mil. Kč) a Ghany (9,8 mil. Kč).
V souladu s podmínkami mezivládní dohody
byla rovněž realizována ve výši
6,8 mil. Kč volnoměnová splátka konsolidovaného
dluhu vůči Vietnamu. U pohledávek převzatých
od ČSOB se dosažené inkaso v nesměnitelných
měnách ve výši 31,3 mil. Kč týkalo
převážně Rumunska.
Příjmy související s plynárenskými
VIA byly inkasovány ve výši 1 418 mil. Kč,
což představuje 28,9% celoročních rozpočtovaných
příjmů. V rámci 2. etapy VIA byly
tyto příjmy realizovány dodávkami
zemního plynu z Ruské federace ve výši
cca 600 mil. m3.
b) Kreditní úroky
Ke konci 1. čtvrtletí byly do příjmů
státního rozpočtu vyúčtovány
kreditní úroky z prostředků státu
na bankovních účtech pouze ve výši
1,5 mil. Kč, zatímco převážnou
část kreditních úroků týkajících
se 1. čtvrtletí ve výši 955,4 mil. Kč
vyúčtovala ČNB až 1. dubna. Celková
částka dosažených rozpočtových
příjmů z kreditních úroků
měla tedy v 1. čtvrtletí činit 956,9
mil. Kč, což po odečtení daně
z příjmů představuje 758,7 mil. Kč,
tj. 25,2% z celoročních rozpočtovaných
příjmů z tohoto titulu. Z celkového
objemu kreditních úroků po zdanění
tvoří největší část
(78,4%) úroky z termínovaných vkladů
na účtech státních finančních
aktiv.
c) Příjmy rozpočtových a odvody
příspěvkových organizací a
ostatní příjmy
Plnění příjmů rozpočtových
organizací dosáhlo 22,8% ročního rozpočtu,
zejména v důsledku vyššího inkasa
příjmů v resortech obrany, vnitra a dopravy
a spojů.
Součást plnění ostatních nedaňových
příjmů tvoří zejména
neplánované příjmy z pokut a penále
a příjmy z finančního zúčtování
orgánů a organizací za rok 1996.
C. Pojistné sociálního zabezpečení
vč. příspěvku na politiku zaměstnanosti
K 31. 3. 1997 dosáhly tyto příjmy výše
44,11 mld. Kč. Ve srovnání se stejným
obdobím roku 1996 vzrostly o 4,35 mld. Kč, tj. o
10,9%. Tento procentní nárůst je o 2,1 bodu
nižší než celoroční tempo
růstu pojistného vybraného v roce 1996 oproti
roku 1995.
K 31. březnu 1997 dosáhly nedoplatky na pojistném
(včetně příslušenství,
tj. přirážky k pojistnému, pokut a penále)
od počátku výběru pojistného
v roce 1993 výše 24 355 mil. Kč. Oproti 31.
3. 1996 se zvýšily o 8 865 mil. Kč, za 1. čtvrtletí
(tj. od konce roku 1996) vzrostly o 2 370 mil. Kč. Za rok
1996 činil přírůstek nedoplatků
na pojistném 8 223 mil. Kč. Nárůst
pohledávek na pojistném vyplývá mimo
jiné z úpravy dané zákonem č.
241/1994 Sb., kterým se mění a doplňuje
zákon ČNR č. 589/1992 Sb., o pojistném
na sociální zabezpečení a příspěvku
na státní politiku zaměstnanosti a další
zákony. Podle této právní úpravy
(§ 20a) okresní správy sociálního
zabezpečení na žádost plátce
pojistného povolují placení dlužného
pojistného a penále ve splátkách.
Mezi největší dlužníky pojistného
patří především velké
státní podniky zabývající se
strojírenskou, elektrotechnickou a textilní výrobou.
Ve výběru pojistného na sociální
zabezpečení a příspěvku na
státní politiku zaměstnanosti v 1. čtvrtletí
roku 1997 nejsou významné výkyvy oproti stejnému
období v předchozích letech.
Byl proveden odhad propočtu rozdílu mezi příjmy
z důchodového pojištění a výdaji
na důchody (stav tzv. důchodového účtu)
ke konci 1. čtvrtletí. Propočet vychází
z údajů účetních výkazů
k 31. 3. 1997, některé další ukazatele
nutné pro propočet (zvýšení důchodů
pro bezmocnost, správní výdaje) byly odhadnuty
na základě vývoje v roce 1996.
Z takto simulovaného propočtu vyplývá
ke konci 1. čtvrtletí přebytek výdajů
z důchodového pojištění nad příjmy
z důchodového pojištění ve výši
581 mil. Kč, přičemž ve výdajích
je zahrnut odhad správních výdajů
spojených s výplatou důchodů ve výši
815 mil. Kč (tyto výdaje jsou vyčíslovány
až po uplynutí roku - v roce 1996 jejich celoroční
výše činila celoročně 2,7 mld.
Kč). Vzhledem k tomu, že výdaje státního
rozpočtu na výplatu důchodů jsou čerpány
rovnoměrně, dochází letos k opačné
situaci než v předchozích letech a výdaje
státního rozpočtu na výplatu důchodů
převyšují inkasované pojistné.
Stav simulovaného důchodového účtu
za 1. čtvrtletí 1997 je ovlivněn i poskytnutím
nižší zálohy poštám na výplatu
lednových důchodů v závěru
roku 1996. Jednalo se o částku 1,8 mld. Kč,
která byla čerpána až v lednu letošního
roku.
3. Výdaje státního rozpočtu
Výdaje zahrnuté ve státním rozpočtu
byly v 1. čtvrtletí čerpány ve výši
115,3 mld. Kč, což představuje 21,0% rozpočtované
částky. Nižší čerpání
výdajů v prvních měsících
roku je obvyklé, přesto je jeho letošní
úroveň nižší než v předcházejících
letech, jak bylo ukázáno již vpředu.
Absolutně byly výdaje státního rozpočtu
za první tři měsíce letošního
roku proti stejnému období loňského
roku vyšší o 9,2 mld. Kč, tj. o 8,6%,
přičemž schválený rozpočet
na letošní rok předpokládá růst
proti dosažené skutečnosti roku 1996 o 13,4%.
Čerpání jednotlivých druhů
výdajů v 1. čtvrtletí 1997 bylo následující:
v mld. Kč |
Neinvestiční výdaje | 96,28 | 479,62 | 479,70 | 105,44 | 22,0 | 109,5 | |
Výdaje rozpočtových organizací | 31,70 | 142,59 | 142,04 | 27,27 | 19,2 | 86,0 | |
z toho: účelové prostředky pro územní orgány | 5,91 | 1,11 | 1,11 | 0,42 | 37,8 | 7,1 | |
Příspěvky na činnost příspěvkovým organizacím | **) 13,68 | 44,87 | 45,06 | **) 14,26 | 31,6 | 104,2 | |
Úrokové platby | 3,85 | 14,44 | 14,44 | 2,92 | 20,2 | 75,8 | |
Dotace, platby a příspěvky | 47,05 | 277,72 | 278,16 | 60,99 | 21,9 | 129,6 | |
v tom: | dotace podnikatelským subjektům | 6,29 | 27,69 | 27,65 | 7,28 | 26,3 | 115,7 |
dotace občanským sdružením | 0,22 | 1,81 | 1,81 | 0,19 | 10,5 | 86,4 | |
ostatní dotace a příjmy | 14,21 | 14,98 | |||||
dotace jiným rozpočtům | 6,20 | 20,03 | 20,50 | 5,15 | 25,1 | 83,1 | |
v tom: územním rozpočtům | 6,00 | 18,52 | 18,99 | 5,15 | 27,1 | 85,8 | |
státním fondům | 0,20 | 1,51 | 1,51 | 0,00 | 0,0 | 0,0 | |
platby a příspěvky obyvatelstvu - sociální zabezpečení (vč. prostředků na státní politiku zaměstnanosti | *) 34,29 | 212,49 | 212,49 | 48,37 | 22,8 | 141,1 | |
z toho: důchody | 25,54 | 150,46 | 150,46 | 33,70 | 22,4 | 131,9 | |
platby do zahraničí | 0,05 | 1,50 | 0,74 | 0,00 | 0,0 | 0,0 | |
Investiční výdaje celkem | 9,54 | 65,76 | 65,69 | 7,94 | 12,1 | 83,2 | |
z toho: účelové prostředky pro územní orgány | 3,16 | 12,11 | 12,14 | 0,92 | 7,6 | 29,1 | |
Vládní úvěry | 0,31 | 3,72 | 3,72 | 1,90 | 51,1 | 612,9 | |
Výdaje celkem | 106,13 | 549,10 | 549,11 | 115,28 | 21,0 | 108,6 |
*) údaje podle zpracovaných účetních
výkazů (s promítnutím do výdajů
RO); srovnatelné, tj. vč. výdajů na
dávky státní sociální podpory,
činily výdaje na soc. zabezpečení
v roce 1996 39,35 mld. Kč, meziroční index
122,9% (ve skutečnosti k 31. 3. 96 jsou tyto výdaje
ve výši 5,06 mld. Kč zahrnuty ve výdajích
rozpočtových organizací, z toho účelové
prostředky pro územní orgány)
**) vč. ostatních dotací a příspěvků,
plnění celkem na 23,8%.
Značný časový odstup od doby přípravy
návrhu státního rozpočtu na letošní
rok si vyžádal úpravy a korekce některých
ukazatelů rozpočtu schváleného zákonem
č. 315/96 Sb. Rozpočtová opatření
provedená v průběhu 1. čtvrtletí
ve svém souhrnu znamenala zvýšení rozpočtových
výdajů oproti schválenému rozpočtu
o 13 mil. Kč. Převážná část
provedených změn se týkala uvolňování
prostředků z účelových rezerv
kapitoly Všeobecná pokladní správa.
Jedná se zejména o dotace na sportovní reprezentaci,
příspěvky mezinárodním organizacím,
zabezpečení programu zahraniční rozvojové
pomoci v roce 1997, zabezpečení výkupů
předmětů mimořádných
kulturních hodnot, ochranu movitých kulturních
památek, krytí výdajů spojených
s přípravou sčítání
lidu, domů a bytů v roce 2001 apod. Z investiční
části kapitoly VPS byly přesunuty do kapitoly
ministerstva pro místní rozvoj dotace na komunální
ekologické investice.
Dále došlo k přesunům mezi jednotlivými
resorty, z nich největší představoval
převod účelových prostředků
z Grantové agentury jednotlivým kapitolám
na zabezpečení výzkumu a vývoje.
Zbývající část rozpočtových
opatření tvořily přesuny v rámci
příslušných kapitol (např. z
neinvestičních výdajů do kapitálových
výdajů, přesuny mezi rozpočtovými
a příspěvkovými organizacemi apod.).
Čerpání jednotlivých druhů
rozpočtových výdajů je zatím
dosti nerovnoměrné, nízké je zejména
čerpání investičních výdajů.
Strukturu výdajů státního rozpočtu
ke konci 1. čtvrtletí 1997 ukazuje následující
graf:
A. Neinvestiční výdaje
Běžné výdaje státního
rozpočtu (bez výdajů spojených s financováním
vládních úvěrů) byly ve svém
souhrnu za první tři měsíce roku čerpány
na 22,0%. V porovnání s loňským rokem
vzrostly o 9,5%, tj. absolutně o 9,2 mld. Kč.
Podle jednotlivých skupin výdajů byl vývoj
v 1. čtvrtletí následující:
a) Výdaje na sociální zabezpečení
jsou čerpány v podstatě rovnoměrně
od začátku roku. Plněním na 22,8%
však byly poněkud nižší než
by odpovídalo jedné čtvrtině roku.
Celkem bylo v prvních třech měsících
roku poskytnuto do této oblasti 48,4 mld. Kč, v
nichž převažují výdaje na důchody,
které dosáhly 33,7 mld. Kč a byly proti roku
1996 vyšší o 8,2 mld. Kč.
Na ostatní dávky sociálního zabezpečení
bylo vynaloženo 6,2 mld. Kč, v poklesu proti minulému
roku (o cca 1,9 mld. Kč) se odráží skutečnost,
že u některých dávek transformovaných
do dávek státní sociální podpory
byla na počátku roku 1996 jejich část
vyplácena ještě podle dřívějších
zákonných norem - jednalo se o dávky, na
které vznikl nárok před 1. lednem 1996, jmenovitě
pak především o přídavky na děti
a o státní vyrovnávací příspěvek.
Na státní politiku zaměstnanosti bylo vynaloženo
895 mil. Kč, tj. o 300 mil. Kč více než
v loňském roce. Vynaložená částka
přesahuje alikvotu 1/4 roku (ta činí cca
775 mil. Kč) a dává tušit i do budoucna
nárůst těchto výdajů.
Nově jsou v letošním roce v této skupině
zahrnuty výdaje spojené s výplatou dávek
státní sociální podpory, které
za 1. čtvrtletí dosáhly výše
7,5 mld. Kč.
Nárůst výdajů na sociální
zabezpečení proti minulému roku, vykázaný
v souhrnné výdajové tabulce, je zkreslen
právě o dávky státní sociální
podpory, jejichž výplatu zajišťují
dávková pracoviště okresních
úřadů a které v roce 1996 nebyly v
této skupině výdajů státního
rozpočtu zahrnuty. Potřebné prostředky
byly v loňském roce rozpočtovány v
kapitole Všeobecná pokladní správa a
odtud byly v průběhu roku transferovány územním
rozpočtům. Přesunem z kapitoly VPS do transferů
domácnostem výdaje státního rozpočtu
v této oblasti v roce 1997 výrazně vzrostly
(rozpočet schválený zákonem č.
315/96 Sb. stanovil výdaje na sociální zabezpečení
ve výši 212,5 mld. Kč, což je o 58,5 mld.
Kč více než činila skutečnost
za rok 1996).
Srovnatelně, tj. po zahrnutí výdajů
na dávky státní sociální podpory,
činily celkové výdaje na sociální
zabezpečení v loňském roce 39,4 mld.
Kč a meziroční růst 22,9%:
v mil. Kč |
Transfery obyvatelstvu | *) 39 353 | 212 485 | 212 486 | 48 373 | 22,8 | 122,9 |
v tom: | ||||||
- důchody | 25 541 | 150 459 | 150 460 | 33 702 | 22,4 | 132,0 |
- dávky soc. zabezpečení | **) 8 155 | 26 926 | 26 926 | 6 249 | 23,2 | 76,6 |
- státní politika zaměstnanosti | 595 | 3 100 | 3 100 | 895 | 28,9 | 150,4 |
- státní sociální podpora | 5 062 | 32 000 | 32 000 | 7 527 | 23,5 | 148,7 |
*) uvedeno srovnatelně s metodikou roku 1997 (v roce 1996
byly transfery domácnostem rozpočtovány bez
výdajů na dávky státní sociální
podpory a k 31. 3. byly vykázány ve výši
34 291 mil. Kč.
**) vč. státního vyrovnávacího
příspěvku ve výši 537 mil. Kč.
Podíl jednotlivých druhů výdajů
na sociální zabezpečení je následující:
b) Čerpání neinvestičních
dotací podnikatelským subjektům
a jejich srovnání s rokem 1996 ukazuje následující
tabulka:
Dotace podnikatelským subjektům celkem | 6 491 | 29 045 | 29 008 | 7 282 | 25,1 | 112,2 |
v tom: | ||||||
- Ministerstvo dopravy a spojů | 1 386 | 5 866 | 5 866 | 1 446 | 24,7 | 104,3 |
- Ministerstvo průmyslu a obchodu | 1 207 | 5 451 | 5 451 | 1 175 | 21,6 | 97,3 |
- Ministerstvo zemědělství | 731 | 8 010 | 7 973 | 1 874 | 23,5 | 256,4 |
- Ministerstvo životního prostředí | 156 | 156 | ||||
- Ministerstvo dopravy | 15 | 70 | 70 | 17 | 24,3 | 113,3 |
- Všeobecná pokladní správa | 3 152 | 9 492 | 9 492 | 2 770 | 29,2 | 87,9 |
z toho: dotace na teplo | 2 950 | 4 500 | 4 500 | 2 768 | 61,5 | 93,8 |
Z celkového objemu neinvestičních dotací
téměř 40% představují dotace
na teplo. Z částky schválené ve
státním rozpočtu ve výši 4,5
mld. Kč bylo ke konci března uvolněno již
téměř 2,8 mld. Kč, tj. 61,5%. Toto
čerpání však odpovídá
průběhu uvolňování prostředků
podle nařízení vlády č. 251/94,
jímž byly stanoveny podmínky pro poskytování
dotace na tepelnou energii dodávanou k vytápění
domovních objektů. Čerpání
dotace se soustřeďuje především
do období topné sezóny a požadavky příjemců
v 1. čtvrtletí zřejmě odrážejí
i charakter a průběh letošní zimy. Je
možno očekávat, že patrně ani v
letošním roce nebude stanovená částka
postačovat (v roce 1996 dosáhla celoroční
výše dotace přes 7 mld. Kč). Zvýšená
potřeba prostředků by měla být
zčásti kryta zvýšením maximální
ceny tepelné energie pro uživatele k 1. 7. t. r. ze
současných 180,- Kč na 250,- Kč/Gigajoul.
Ostatní neinvestiční dotace jsou zatím
čerpány velmi nízko (na 18,4%), což
se týká zejména výdajů zahrnutých
v kapitole VPS a je vyvoláno sezónním vývojem
čerpání na začátku roku. V
ostatních rozpočtových kapitolách
se dosavadní výše prostředků
poskytnutých ze státního rozpočtu
blíží alikvotě 3 měsíců
roku.
V souhrnu vykazují neinvestiční dotace poskytované
podnikatelským subjektům v letošním
roce poměrně vysoké čerpání
(25,1%) a jejich podíl na celkových výdajích
státního rozpočtu činí 6,3%,
zatímco rozpočet předpokládal pouze
5,3%.
c) Čerpání neinvestičních
výdajů rozpočtových organizací
(bez výdajů na sociální zabezpečení
a některých výdajů kapitoly VPS),
zahrnující ostatní neinvestiční
výdaje těchto organizací, je zatím
nízké. Za první tři měsíce
letošního roku dosáhly tyto výdaje výše
27,3 mld. Kč, což představuje pouze 19,2% rozpočtu
a odpovídá zkušenosti, že čerpání
těchto výdajů se soustřeďuje
zpravidla až do 3. a zejména 4. čtvrtletí.
Vykázaný meziroční pokles těchto
výdajů (index 86,0) je zkreslen skutečností,
že v loňském roce z celkové částky
31,7 mld. Kč bylo 5,1 mld. Kč uvolněno do
rozpočtů okresních úřadů
a obcí k výplatě státní sociální
podpory (výdaj kapitoly VPS). Po vyloučení
tohoto vlivu jsou výdaje rozpočtových organizací
v roce 1997 v porovnání s rokem 1996 vyšší
o 2,4%.
d) Naproti tomu čerpání příspěvků
na činnost příspěvkových organizací
a ostatních příspěvků a dotací
se přiblížilo alikvotě 1. čtvrtletí,
když dosáhlo celkem 23,8%. Do této oblasti
bylo poskytnuto již cca 14,3 mld. Kč, což představuje
12,4% celkových výdajů státního
rozpočtu vynaložených v tomto období
(upravený rozpočet počítá s
podílem této skupiny na celkových výdajích
v rozsahu 10,9%).
Čerpání příspěvků
na činnost PO a čerpání ostatních
dotací a příspěvků nelze posoudit
samostatně, neboť v pokladním plnění
státního rozpočtu jsou tyto prostředky
zahrnuty v jedné částce.
e) Na nízké úrovni (na 10,5%) byly čerpány
i dotace občanským sdružením,
na něž bylo uvolněno zatím pouze 187
mil. Kč, zatímco rozpočet uvažuje celoročně
s částkou 1,8 mld. Kč.
f) Čerpání výdajů
rozpočtových kapitol (za rozpočtové
a příspěvkové organizace celkem, bez
výdajů na sociální zabezpečení
a bez kap. VPS) dosáhlo vcelku 18,4% (loni to bylo 18,9%).
Úroveň jejich čerpání za první
tři měsíce roku je o cca 11,2 mld. Kč
nižší než by odpovídalo alikvotě
daného období. Projevuje se zde především
již komentované dosavadní nízké
plnění výdajů v oblasti rozpočtových
organizací.
(Přehled čerpání výdajů
jednotlivých kapitol ke konci března 1997 je uveden
v příloze zprávy.)
g) Dále je uvedeno čerpání některých
neinvestičních výdajů zahrnutých
v kapitole Všeobecná pokladní správa:
Jde především o prostředky poskytované
místním rozpočtům. Do konce března
bylo ze státního rozpočtu uvolněno
formou dotací do rozpočtů okresních
úřadů a obcí 5,1 mld. Kč, tj.
27,8% částky schválené zákonem
č. 315/96 Sb. ve výši 18,5 mld. Kč a
27,1% ve vztahu k upravenému rozpočtu (loni ve stejném
období bylo do této oblasti poskytnuto 6,0 mld.
Kč). S ohledem na potřeby místních
orgánů tak bylo těmto orgánům
poskytnuto v předstihu 0,4 mld. Kč.
Mimoto v průběhu 1. čtvrtletí státní
rozpočet uvolnil další účelově
určené prostředky rezervované pro
územní orgány v kapitole VPS (neinvestiční
i investiční účely) v celkové
výši 1,3 mld. Kč. Neinvestiční
prostředky byly určeny především
k financování pozemkových úprav, na
něž státní rozpočet vynaložil
více než 392 mil. Kč; k řešení
mimořádných situací bylo obcím
uvolněno 12,4 mil. Kč, k zabezpečení
potřeb uprchlíků a přesídlenců
8,1 mil. Kč, v investiční sféře
více než 486 mil. Kč představovaly prostředky
určené k výstavbě a technické
obnově především škol v působnosti
územních orgánů, dalších
432 mil. Kč činily přímé účelové
transfery okresním úřadům a obcím.
V úhrnu tak bylo v hodnoceném období uvolněno
k financování potřeb místních
rozpočtů celkem 6,5 mld. Kč, tj. 20,1% částky
zahrnuté v upraveném rozpočtu na letošní
rok.
Na dluhovou službu státu, tj. na úhradu
úroků a poplatků státního dluhu,
byly v 1. čtvrtletí 1997 poukázány
rozpočtové prostředky v celkové výši
2 940 mil. Kč (z toho 25 mil. Kč na úhradu
poplatků), což představuje čerpání
rozpočtu na 20,2%. Loni ve stejném období
bylo na tento účel vynaloženo 3 879 mil. Kč.
Schválený rozpočet na letošní
rok uvažuje s částkou 14,4 mld. Kč k
úhradě debetních úroků, dalších
100 mil. Kč se předpokládá vynaložit
na poplatky státního dluhu.
Skutečné výdaje vynaložené na
dluhovou službu z umořovacího účtu
byly vyšší a ve srovnání se stejným
obdobím roku 1996 a se schváleným rozpočtem
na rok 1997 se realizovaly takto:
v mil. Kč |
1. | Úhrady úroků státního dluhu | 3 533,6 | 14 442 | 3 852,0 | 26,7 | 109,0 | |
v tom: | z přímých úvěrů od bank | 98,9 | 64 | ||||
z přímých úvěrů ze zahraničí | 761,9 | 2 035 | 533,6 | 26,2 | 70,0 | ||
ze státních pokladničních poukázek | 1 927,6 | 7 742 | 2 105,0 | 27,2 | 109,2 | ||
ze střednědobých státních dluhopisů | 745,2 | 4 601 | 1 213,4 | 26,4 | 162,8 | ||
2. | Úhrady poplatků státního dluhu | 17,5 | 100 | 6,2 | 6,2 | 35,4 | |
Výdaje na dluhovou službu státu celkem | 3 551,1 | 14 542 | 3 858,2 | 26,5 | 108,6 |
Překročení čtvrtletní alikvoty
plnění rozpočtu v úhradách
úroků je nejvyšší u státních
pokladničních poukázek, což souvisí
s vyšší potřebou emise pro zajištění
rozpočtové likvidity státu, v menší
míře i s růstem úrokových sazeb
SPP.
Ve srovnání s 1. čtvrtletím 1996 jsou
změny ve struktuře úhrad úroků
podle jednotlivých složek státního dluhu
odrazem pokračující sekuritizace, zvýšení
rozsahu emisí SPP na krytí schodků běžného
rozpočtového hospodaření a u střednědobých
státních dluhopisů jde o důsledek
přesunů prodeje neumístěné
části srpnové emise z roku 1996 na leden
1997.
V podstatě na úrovni odpovídající
1/4 roku byly čerpány prostředky na pojistné
zdravotního pojištění, představující
platby státu za občany, za něž pojistné
hradí stát. Rozpočet na letošní
rok uvažuje s částkou 18,3 mld. Kč,
z níž bylo do konce března vyplaceno přes
4,5 mld. Kč, tj. 24,8%. Tato částka je o
0,8 mld. Kč vyšší než ve stejném
období loňského roku, kdy bylo vyčerpáno
3,7 mld. Kč.
Obdobně se vyvíjí i státní
příspěvek na penzijní připojištění.
K tomuto účelu byly ve státním
rozpočtu vyčleněny 2 mld. Kč, z nichž
bylo do 31. března uvolněno cca 476 mil. Kč,
tj. 23,8% rozpočtované částky.
Vysoké procento (51,9%) vykázalo čerpání
prostředků na majetkovou újmu peněžních
ústavů. Je však třeba vidět,
že z celkové částky 1 757 mil. Kč
téměř polovinu, konkrétně 839
mil. Kč, představuje platba 4. splátky zálohy
těmto ústavům za rok 1996, která byla
v souladu s usnesením vlády č. 632 ze dne
11. prosince 1996 odložena do roku 1997 a byla uskutečněna
hned v prvních pracovních dnech letošního
roku. Po vyloučení této částky
činí skutečné čerpání
prostředků v roce 1997 pouze cca 918 mil. Kč,
což představuje 27,1% rozpočtu.
Naproti tomu prostředky určené na státní
podporu stavebního spoření, na niž
vynakládá státní rozpočet každoročně
značné částky, nebyly zatím
čerpány. S ohledem na přetrvávající
zájem o tuto formu spoření byla ve schváleném
rozpočtu pro tento účel vyčleněna
částka 4,3 mld. Kč, ta však v 1. čtvrtletí
nebyla použita. Na základě žádostí
za rok 1996 byla částka 3,8 mld. Kč uvolněna
ze státního rozpočtu až v měsíci
dubnu (celoroční čerpání v
roce 1996 činilo 2,3 mld. Kč, v roce 1995 pouze
1,1 mld. Kč).
Nadále přetrvává i pomalé čerpání
prostředků určených na státní
podporu hypotečního úvěrování
bytové výstavby, pro niž státní
rozpočet počítal s částkou
650 mil. Kč. Vzhledem k postupnému rozjezdu celého
systému bylo v letošním roce uvolněno
zatím pouze 3,6 mil. Kč, což není ani
1% uvažovaného objemu.
Rovněž čerpání prostředků
zahrnutých ve státním rozpočtu jako
dotace pro Státní fond tržní regulace
ve výši 1 360 mil. Kč je zanedbatelné
a činí necelé 2 mil. Kč. V současné
době jsou potřeby fondu hrazeny z jiných
zdrojů, s využitím dotace se počítá
až v souvislosti s nákupem obilí, zřejmě
ve II. pololetí roku.
V rámci dalších dotací poskytovaných
podnikatelským subjektům naopak vykázaly
vysoké čerpání (již 61,5%) výdaje
na realizaci záruk, které převzal státní
rozpočet. Z uvažované celoroční
částky 500 mil. Kč bylo v průběhu
1. čtvrtletí uvolněno již téměř
308 mil. Kč. Z této částky však
273 mil. Kč představují záruky za
úvěry nemocnic, které původně
měly být realizovány již v roce 1996
a jejichž realizace byla v dohodě s Konsolidační
bankou přesunuta na začátek letošního
roku. Tato skutečnost výrazně ovlivnila úroveň
celkového čerpání výdajů
v této položce.
B. Investiční výdaje
Vývoj kapitálových výdajů státního
rozpočtu je uveden v následujícím
přehledu:
v mil. Kč |
Investiční výdaje celkem | 9 544 | 65 756 | 65 687 | 7 940 | 12,1 | 83,2 |
v tom: | ||||||
- rozpočtové organizace | 2 966 | 28 857 | 28 975 | 2 161 | 7,5 | 72,9 |
- příspěvkové organizace | 2 966 | 16 809 | 16 771 | 3 336 | 19,9 | 112,5 |
- podnikatelské subjekty | 419 | 5 853 | 5 827 | 1 512 | 25,9 | 360,9 |
- občanská sdružení | 30 | 428 | 428 | 51,2 | 16,7 | |
- ostatní subjekty | 4 | 1 698 | 1 541 | 70,5 | 175,0 | |
- obce | *) 3 159 | 12 111 | 12 145 | *) 919 | 7,6 | 29,1 |
*) včetně prostředků uvolňovaných
prostřednictvím ČS (kvalifikovaný
odhad)
V investičních výdajích se projevuje
tradiční sezónní vliv, kdy na počátku
roku je jejich úroveň nižší a vyšší
čerpání nastává až v následujících
obdobích. Z údajů ke konci března
vyplývá, že dosavadní plnění
těchto výdajů činí pouze 12,1%
a představuje úsporu proti alikvotě cca 8,5
mld. Kč.
Čerpání za 1. čtvrtletí letošního
roku je však mimořádně nízké
(loni v tuto dobu bylo vyčerpáno 15,5% investičních
výdajů). V porovnání se stejným
obdobím loňského roku je výše
těchto výdajů dokonce absolutně o
1,6 mld. Kč (o 16,8%) nižší, přestože
schválený rozpočet počítal
s růstem proti skutečnosti roku 1996 o 19,4 mld.
Kč, tj. o 41,7%.
Podle jednotlivých subjektů jsou čerpání
v 1. čtvrtletí i růst výdajů
proti minulému roku značně nerovnoměrné,
nejdynamičtější vývoj je patrný
u dotací poskytovaných podnikatelským subjektům
a u investičních příspěvků
příspěvkových organizací.
Pokles výdajů transferovaných do místních
rozpočtů je ovlivněn mimořádně
vysokou dotací, poskytnutou v loňském roce
v průběhu 1. čtvrtletí na bytovou
výstavbu, která přesáhla 1 mld. Kč.
I po vyloučení tohoto vlivu je však podíl
obcí na čerpání investičních
výdajů v letošním roce výrazně
nižší než v roce 1996.
(Přehled o čerpání investičních
výdajů jednotlivých rozpočtových
kapitol je uveden v příloze zprávy.)