§ 79
(1) Státnímu dozoru podléhají všechny
zdravotní pojišťovny.
(2) Státní dozor nad zdravotními pojišťovnami
provádí Ministerstvo zdravotnictví v součinnosti
s Ministerstvem financí.
(3) Výkon státního dozoru se provádí
formou analýzy dokumentů předkládaných
Ministerstvem zdravotnictví nebo přímým
vstupem pověřených zaměstnanců
Ministerstva zdravotnictví nebo Ministerstva financí
(dále jen "pověření zaměstnanci")
do zdravotní pojišťovny. Výkon státního
dozoru spočívá zejména:
a) v kontrole dodržování ustanovení
tohoto zákona a dalších právních
předpisů upravujících zdravotní
pojištění a v kontrole plnění
dalších opatření vydaných v souladu
s těmito předpisy Ministerstvem zdravotnictví
nebo Ministerstvem financí,
b) v kontrole hospodaření zdravotní pojišťovny
v průběhu kalendářního roku
z hlediska souladu s tímto zákonem a s dalšími
právními předpisy upravujícími
jejich hospodaření a schváleným zdravotně
pojistným plánem zdravotní pojišťovny,
c) v analýze zpráv o hospodaření,
které zdravotní pojišťovny předkládají
podle § 82 tohoto zákona a v předkládání
jejich vyhodnocení vládě čtvrtletně
a též v celkovém rozsahu výsledků
hospodaření zdravotní pojišťovny
od počátku kalendářního roku,
d) v posouzení a zpracování stanoviska k
návrhu zdravotně pojistného plánu
zdravotní pojišťovny předkládaného
vládě zejména pokud jde o úhradu zdravotní
péče, síť smluvních poskytovatelů
a vyváženost příjmů a výdajů
zdravotní pojišťovny, a to z hlediska souladu
návrhu zdravotně pojistného plánu
s ustanoveními tohoto zákona, zvláštního
zákona [Zákon o základním pojistném
plánu na příslušný kalendářní
rok.] a dalšími právními předpisy.
Ministerstvo zdravotnictví po projednání
s Ministerstvem financí mohou uplatnit k návrhu
zdravotně pojistného plánu výhrady.
V takovém případě může
zdravotní pojišťovna předložit Ministerstvu
zdravotnictví k posouzení nový návrh.
Po jeho posouzení zpracuje Ministerstvo zdravotnictví
v součinnosti s Ministerstvem financí konečné
stanovisko pro jednání vlády,
e) v posouzení a zpracování stanoviska k
výroční zprávě předkládané
k projednání a schválení vládě.
(4) Při výkonu státního dozoru nad
zdravotními pojišťovnami přímým
vstupem pověřených zaměstnanců
do zdravotní pojišťovny se postupuje přiměřeně
podle zvláštního zákona [Zákon
č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění
zákona č. 166/1993 Sb.].
(5) Pověření zaměstnanci mají
při výkonu státního dozoru právo
vstupovat do všech provozních prostor zdravotní
pojišťovny.
(6) Statutární orgány zdravotních
pojišťoven, vedoucí zaměstnanci a osoby,
které pro zdravotní pojišťovnu pracují,
jsou povinni na vyžádání předložit
pověřeným zaměstnancům jimi
vyžádané doklady a písemnosti, záznamy
dat na paměťových médiích prostředků
výpočetní techniky a zdrojové kódy
programů pro posouzení činnosti zdravotní
pojišťovny, jejího hospodaření
a hospodaření s jejím majetkem a poskytnout
k tomu všechny potřebné informace a vysvětlení.
§ 80
(1) Pokud Ministerstvo zdravotnictví nebo Ministerstvo
financí při výkonu státního
dozoru zjistí porušení povinností uložených
zdravotní pojišťovně tímto zákonem,
jinými právními předpisy nebo jejím
zdravotně pojistným plánem, nebo nedostatky
v hospodaření zdravotní pojišťovny
nebo při uzavírání a plnění
smluv s poskytovateli zdravotní péče, uloží
Ministerstvu zdravotnictví zdravotní pojišťovně
provést opatření k odstranění
zjištěných nedostatků a ke sjednání
nápravy ve stanovené lhůtě. Formou
uloženého opatření v případě
zjištěných finančních obtíží,
krátkodobé ztrátovosti hospodaření
základního fondu, nebo překračování
lhůt splatnosti závazků vůči
poskytovatelům v průběhu kalendářního
roku, může být i krátkodobý ozdravný
plán, který může též uložit
i vypořádání ztráty základního
fondu proti vlastnímu majetku zdravotní pojišťovny.
(2) Pokud Ministerstvo zdravotnictví nebo Ministerstvo
financí zjistí závažné nedostatky
v oblastech vyjmenovaných v odstavci 1, nebo pokud opatření
uložená Ministerstvem zdravotnictví nevedla
ve stanovené lhůtě k nápravě,
je Ministerstvo zdravotnictví oprávněno zavést
po projednání s Ministerstvem financí nucenou
správu.
§ 81
(1) Nucená správa se zavádí na dobu
nejvýše šesti měsíců.
(2) Na rozhodování o zavedení nucené
správy se vztahují obecné předpisy
o správním řízení, pokud tento
zákon nestanoví jinak. Účastníkem
řízení je zdravotní pojišťovna.
Podaný rozklad proti rozhodnutí o zavedení
nucené správy nemá odkladný účinek.
Rozhodnutí, kterým se zavádí nucená
správa, obsahuje též jméno, příjmení
a rodné číslo správce.
(3) Správce je zaměstnancem Ministerstva zdravotnictví
nebo Ministerstva financí. Správce je oprávněn
seznamovat se se všemi skutečnostmi, které
se týkají zdravotní pojišťovny.
Je rovněž povinen zachovávat o těchto
skutečnostech mlčenlivost. Tato povinnost platí
i po skončení nucené správy.
(4) Správce může povinnosti mlčenlivosti
zprostit ministr zdravotnictví na žádost orgánu
činného v trestním řízení,
je-li vedeno trestní řízení v souvislosti
se závažnými nedostatky v činnosti zdravotní
pojišťovny, pro které byla zavedena nucená
správa.
(5) V případě zavedení nucené
správy podléhají právní úkony
a rozhodnutí orgánů zdravotní pojišťovny
schválení správce, jinak jsou neplatné.
§ 82
(1) Zdravotní pojišťovna je povinna dbát
na to, aby hospodařila s finančními zdroji
tak, aby byl dodržen účel jejich použití
stanovený tímto zákonem a dalšími
právními předpisy.
(2) Základní zdroje financování zdravotní
pojišťovny, se kterými hospodaří
podle tohoto zákona, tvoří především:
a) kauce složená zakladatelem,
b) příjmy z pojistného a příjmy
z penále, pokut a přirážek k pojistnému,
c) příjmy ze smluvního pojištění,
je-li k jeho provádění oprávněna,
d) hodnota přijatých darů,
e) ostatní příjmy získanými
hospodařením s majetkem pořízeným
ze zdrojů uvedených pod písmeny a) až
d) a hospodařením fondů zdravotní
pojišťovny,
f) příjmy ze společných fondů
zdravotního pojištění,
g) ostatní příjmy.
(3) Zdravotní pojišťovna je povinna vypracovat
vždy na následující kalendářní
rok zdravotně pojistný plán.
(4) Zdravotní pojišťovna je povinna vést
účetnictví podle zvláštní
účtové osnovy a postupů účtování
pro zdravotní pojišťovny, které vydává
Ministerstvo financí. Roční účetní
závěrka zdravotní pojišťovny musí
být ověřena auditorem. Zdravotní pojišťovna
je povinna ve svém účetnictví důsledně
oddělovat účetní případy
týkající se základního fondu,
rezervního fondu a fondu smluvního pojištění,
pokud je k provádění takového pojištění
oprávněna. O nákladech a výnosech
na správní a provozní činnost zdravotní
pojišťovny (dále jen "provozní režie")
zdravotní pojišťovna účtuje v souladu
s prováděcím právním předpisem.
Pokud zdravotní pojišťovna provádí
smluvní pojištění podle zvláštního
zákona [Zákon č. 185/1991 Sb., o pojišťovnictví,
ve znění zákona č. 320/1993 Sb., zákona
č. 60/1995 Sb. a zákona č. 149/1995 Sb.],
je povinna vést náklady a výnosy smluvního
pojištění odděleně od nákladů
a výnosu zdravotního pojištění.
V případě společných nákladů
provozní režie zdravotního pojištění
a smluvního pojištění je zdravotní
pojišťovna povinna rozdělit tyto náklady
podle klíče stanoveného jejím vnitřním
předpisem schváleným Ministerstvem zdravotnictví
po projednání s Ministerstvem financí.
(5) Zdravotní pojišťovna je povinna vypracovávat
výroční zprávu o činnosti a
hospodaření zdravotní pojišťovny
v souladu s § 84.
(6) Zdravotní pojišťovna nesmí převádět
finanční prostředky nebo ostatní majetek
pořízený z jejích finančních
zdrojů zakladatelům ani jiným osobám,
nestanoví-li tento zákon jinak.
(7) Zdravotní pojišťovna je povinna vést
na samostatných bankovních účtech
prostředky základního fondu, rezervního
fondu, provozního fondu, fondu reprodukce investičního
majetku a sociálního fondu, jakož i fondu smluvního
pojištění, má-li povolení k jeho
provádění podle zvláštního
zákona [Zákon č. 185/1991 Sb., o pojišťovnictví,
ve znění zákona č. 320/1993 Sb., zákona
č. 60/1995 Sb. a zákona č. 149/1995 Sb.].
(8) Zdravotní pojišťovna je povinna vždy
do 30 dnů po skončení kalendářního
čtvrtletí podat Ministerstvu zdravotnictví
zprávu o svém hospodaření. Součástí
zprávy je i informace o odepsání dluhu podle
§ 27 odst. 1 a 2.
(9) Vzory tiskopisů pro předkládání
návrhu zdravotně pojistného plánu,
výroční zprávy a zprávy o hospodaření
zdravotní pojišťovny za kalendářní
čtvrtletí podle odstavce 8 včetně
metodických opatření, uveřejňuje
Ministerstvo zdravotnictví po projednání
s Ministerstvem financí ve Věstníku Ministerstva
zdravotnictví.
(10) Zjistí-li zdravotní pojišťovna, že
objem jejích závazků v době 30 dnů
po lhůtě jejich splatnosti přesáhl
finanční částku, která představuje
průměrný měsíční
příjem zdravotní pojišťovny za
předchozí 3 měsíce, je povinna oznámit
tuto skutečnost neprodleně Ministerstvu zdravotnictví
a přijmout taková opatření, která
jí umožní odstranit tyto nedostatky nejpozději
do 6 měsíců od tohoto oznámení.
§ 83
(1) Zdravotně pojistný plán obsahuje základní
údaje ze statutu zdravotní pojišťovny,
zejména název a sídlo zdravotní pojišťovny,
rozsah činnosti a obecné zaměření
činnosti zdravotní pojišťovny. Základem
zdravotně pojistného plánu je plánová
bilance příjmů a výdajů včetně
členění fondů, které zdravotní
pojišťovna vytváří podle tohoto
zákona, dále předpokládaný
vývoj struktury pojištěnců, záměry
smluvní politiky včetně předpokládané
struktury smluvních poskytovatelů, předpokládaný
rozsah zdravotní péče hrazené zdravotní
pojišťovnou podle tohoto zákona a zvláštního
zákona [Zákon o základním pojistném
plánu na příslušný kalendářní
rok.], záměry ve financování provozu,
v investiční politice, včetně záměrů
v oblasti rozvoje informačního systému, záměry
v zajištění výběru pojistného
a předpokládané směry kontrolní
a revizní činnosti ve vztahu k plátcům
pojistného, poskytovatelům a pojištěncům.
(2) Zdravotní pojišťovna je povinna vždy
do 30 září kalendářního
roku předložit Ministerstvu zdravotnictví a
Ministerstvu financí návrh zdravotně pojistného
plánu na následující kalendářní
rok.
(3) Návrh zdravotně pojistného plánu
předkládá Ministerstvo zdravotnictví
po projednání s Ministerstvem financí s jejich
vyjádřením ke schválení vládě,
nejpozději do dvou měsíců po jejich
předložení zdravotní pojišťovnou.
(4) Pokud vláda neschválí zdravotně
pojistný plán na základě vyjádření
uvedeného v odstavci 3 z důvodu, že nejsou
odstraněny výhrady orgánů státního
dozoru, rozhodne Ministerstvo zdravotnictví o zrušení
zdravotní pojišťovny.
(5) Do doby schválení zdravotně pojistného
plánu hospodaří zdravotní pojišťovna
podle návrhu zdravotně pojistného plánu;
rozsah zdravotní péče hrazené ze zdravotního
pojištění v takovém případě
nesmí být vyšší, než stanoví
tento zákon nebo zvláštní zákon
[Zákon o základním pojistném plánu
na příslušný kalendářní
rok.].
§ 84
(1) Zdravotní pojišťovna je povinna do 30. dubna
kalendářního roku předložit Ministerstvu
zdravotnictví a Ministerstvu financí výroční
zprávu za minulý kalendářní
rok a zprávu auditora o jejím ověření
[Zákon ČNR č. 524/1992 Sb., o auditorech
a Komoře auditorů České republiky.].
(2) Výroční zpráva zdravotní
pojišťovny zpracovaná v souladu s metodickým
opatřením zveřejněným ve Věstníku
Ministerstva zdravotnictví podle § 82 odst. 9 obsahuje
základní přehled a zhodnocení činností
vykonávaných zdravotní pojišťovnou,
pro které byla založena, roční účetní
závěrku a zhodnocení základních
údajů v ní obsažených včetně
výroku auditora k roční účetní
závěrce. Dále obsahuje údaje o vývoji
struktury pojištěnců, opatřeních
smluvní politiky včetně dosažené
struktury smluvních poskytovatelů, zhodnocení
skutečného rozsahu zdravotní péče
hrazené zdravotní pojišťovnou v porovnání
se záměry schváleného zdravotně
pojistného plánu a se zvláštním
zákonem [Zákon o základním pojistném
plánu na příslušný kalendářní
rok.]. Ve výroční zprávě
jsou uvedeny údaje o vývoji a stavu fondů
zdravotní pojišťovny, stav a pohyb majetku, stav
a pohyb pohledávek a závazků zdravotní
pojišťovny, hodnocení financování
provozu včetně splnění limitů
daných obecně závaznými právními
předpisy, rozbor způsobu klíčování
společných nákladů a výnosů
odděleného zdravotního pojištění
a smluvního pojištění, zhodnocení
dalších činností podléhajících
dani z příjmů, zhodnocení uskutečněných
investičních akcí, hodnocení způsobu
zajištění výběru pojistného,
směry a výsledky kontrolní a revizní
činnosti ve vztahu k plátcům pojistného,
poskytovatelům a pojištěncům.
(3) Návrh výroční zprávy předkládá
Ministerstvo zdravotnictví po projednání
s Ministerstvem financí s jejich vyjádřením
ke schválení vládě.
(4) Pokud vláda neschválí výroční
zprávu, rozhodne Ministerstvo zdravotnictví o zrušení
zdravotní pojišťovny. Pokud tato zdravotní
pojišťovna má povolení k provádění
smluvního pojištění podle zvláštního
zákona, musí být součástí
rozhodnutí o zrušení zdravotní pojišťovny
i řešení způsobu převodu pohledávek
a závazků vyplývajících z platných
pojistných smluv, včetně prostředků
technických rezerv a kmene pojištěnců
smluvního pojištění.
§ 85
(1) Zdravotní pojišťovna zřizuje k hospodaření
s prostředky zdravotního pojištění
i k financování provozní režie zdravotní
pojišťovny tyto fondy:
a) základní fond,
b) rezervní fond,
c) provozní fond,
d) sociální fond,
e) fond investičního majetku,
f) fond reprodukce investičního majetku.
(2) Zdravotní pojišťovna se podílí
na tvorbě společných fondů zdravotního
pojištění.
(3) Kladné zůstatky fondů uvedených
v odstavci 1 se na konci účetního období
převádí do dalšího období.
(4) Bankovní poplatky za vedení bankovních
účtů a úroky na těchto účtech
jsou výdajem a příjmem příslušného
fondu.
(5) Ministerstvo financí po projednání s
Ministerstvem zdravotnictví stanoví právním
předpisem podrobnější vymezení
okruhu a výše příjmů a výdajů
fondů uvedených v odstavci 1, podmínky jejich
tvorby, užití, přípustnosti vzájemných
převodů finančních prostředků
a hospodaření s nimi.
(6) U provozního fondu stanoví Ministerstvo financí
právním předpisem limit užití
zdrojů základního fondu, a to z prostředků
získaných z pojistného na zdravotní
pojištění po jeho přerozdělení,
z výnosu penále, pokut, přirážek
k pojistnému a náhrad škod, které smí
zdravotní pojišťovna použít k tvorbě
provozního fondu za každé účetní
období včetně postupu propočtu tohoto
limitu.
§ 86
(1) Příjmem základního fondu jsou:
a) příjmy z výběru pojistného
včetně záloh a doplatků,
b) příjmy z přerozdělení,
c) pokuty, penále, přirážky k pojistnému,
d) finanční prostředky vrácené
při vyúčtování zdravotnickými
zařízeními jako přeplatek,
e) náhrady škody podle § 105,
f) příjmy z prodeje majetku pořízeného
z prostředků zdravotního pojištění
před účinností tohoto zákona,
g) příjmy z jiných fondů zdravotní
pojišťovny,
h) zůstatek základního fondu ke dni účinnosti
tohoto zákona, vytvořený podle předchozích
právních předpisů,
i) dary,
j) vzniklé úroky,
k) poplatek za vystavení nového průkazu pojištěnci
při jeho poškození, zničení,
ztrátě nebo zcizení,
l) příjem za úhradu specializované
ambulantní péče.
m) ostatní příjmy.
(2) Výdajem základního fondu jsou:
a) příspěvek do fondu přerozdělení,
b) úhrady zdravotní péče v rozsahu
vyplývajícím z tohoto zákona, zvláštního
zákona [Zákon o základním pojistném
plánu na příslušný kalendářní
rok.] a zdravotně pojistného plánu zdravotní
pojišťovny,
c) převod do rezervního fondu,
d) převod do provozního fondu,
e) platby jiným zdravotním pojišťovnám
nebo jiným subjektům na základě smluv
o finančním vypořádání
plateb za zdravotní péči poskytnutou pojištěncům.
(3) V případě, kdy je zůstatek základního
fondu záporný, převedou se do něj
prostředky z rezervního fondu za podmínek
stanovených v § 87 odst. 3 a v prováděcím
právním předpisu; o této skutečnosti
je zdravotní pojišťovna povinna neprodleně
informovat orgány státního dozoru.
§ 87
(1) Příjmem rezervního fondu jsou především:
a) kauce složená žadatelem o povolení
k založení zdravotní pojišťovny,
b) převod prostředků ze základního
fondu,
c) zůstatek rezervního fondu ke dni účinnosti
tohoto zákona, vytvořený podle předchozích
právních předpisů.
d) výnosy z úroků, případně
další finanční prostředky získané
hospodařením s tímto fondem.
(2) Výdajem rezervního fondu jsou převody
do základního fondu na úhrady za zdravotní
péči v případě, kdy nedostačují
prostředky základního fondu na úhrady
zdravotní péče. Tyto převody se mohou
provádět až do vyrovnání schodku
základního fondu.
(3) Zdravotní pojišťovna je povinna udržovat
výši rezervního fondu tak, aby vždy na
konci kalendářního roku odpovídala
třem procentům příjmů z pojistného
po přerozdělení v základním
fondu zdravotní pojišťovny v příslušném
kalendářním roce. Pokud se stanovené
výše rezervního fondu nepodaří
dosáhnout hospodařením s prostředky
rezervního fondu, doplní jej zdravotní pojišťovna
do potřebné výše převodem prostředků
z kladného zůstatku základního fondu,
a to nejvýše v částce do vyčerpání
tohoto kladného zůstatku na konci kalendářního
roku. Doplnění rezervníhho fondu ze základního
fondu nesmí být na vrub deficitního zůstatku
základního fondu.
(4) Zdravotní pojišťovna může na
základě souhlasu správní rady použít
nejvýše 30% finančních prostředků
rezervního fondu k nákupu cenných papírů
vydaných státem, cenných papírů
za které stát převzal záruku, pokladničních
poukázek České národní banky,
dluhopisů vydávaných obcemi, veřejně
obchodovatelných dluhopisů vydaných obchodními
společnostmi, akcií a podílových listů
přijatých k obchodování na burze cenných
papírů Praha a.s. Nákup zahraničních
cenných papírů není povolen. Hodnota
cenných papírů jednoho emitenta nesmí
tvořit více než 5% povoleného objemu.
Toto omezení se nevztahuje na státní dluhopisy.
§ 88
(1) Zdravotní pojišťovna zřizuje fond
smluvního pojištění, pokud získala
k provádění smluvního pojištění
povolení podle zvláštního zákona
[Zákon č. 185/1991 Sb., o pojišťovnictví,
ve znění zákona č. 320/1993 Sb., zákona
č. 60/1995 Sb. a zákona č. 149/1995 Sb.].
(2) Výdajem tohoto fondu je i podíl na společných
nákladech, jehož výše je stanovena postupem
uvedeným v § 82 odst. 4.
§ 89
(1) Ministerstvo zdravotnictví zřizuje společné
fondy zdravotního pojištění a vede prostředky
těchto fondů. Těmito fondy jsou:
a) zajišťovací fond,
b) fond mimořádně nákladné
zdravotní péče,
c) fond přerozdělení.
(2) Ministerstvo zdravotnictví spravuje tyto fondy na zvláštních
bankovních účtech vedených u České
národní banky. Tyto účty jsou vedeny
v účetnictví odděleně od rozpočtových
prostředků Ministerstva zdravotnictví.
(3) Bližší pravidla tvorby, užití
a hospodaření se společnými fondy
stanoví Ministerstvo financí v dohodě s Ministerstvem
zdravotnictví vyhláškou.
§ 90
(1) Měsíčním příjmem
zajišťovacího fondu je převod z fondu
přerozdělení ve výši 1% příjmu
fondu přerozdělení v daném kalendářním
měsíci, provedený před propočtem
přerozdělení. Měsíční
převod do zajišťovacího fondu se provádí
do doby naplnění zajišťovacího
fondu. Zajišťovací fond je naplněn, dosahuje-li
výše odpovídající 3% příjmů
fondu přerozdělení v uplynulém kalendářním
roce. Při poklesu výše příjmů
zajišťovacího fondu pod výši stanovenou
v předchozí větě, provádí
se měsíční převod z fondu přerozdělení
ve výši 1% příjmu fondu přerozdělení
v daném kalendářním měsíci
až do opětovného naplnění zajišťovacího
fondu.
(2) Příjmem zajišťovacího fondu
jsou i vzniklé úroky.
(3) Výdajem zajišťovacího fondu jsou úhrady
pohledávek za zrušenými zdravotními
pojišťovnami vůči poskytovatelům,
které nebylo možno uhradit z likvidačního
zůstatku zdravotní pojišťovny v likvidaci.
Výdajem zajišťovacího fondu může
být též příspěvek zdravotní
pojišťovně při jejím sloučení
s jinou zdravotní pojišťovnou, pokud o sloučení
rozhodlo Ministerstvo zdravotnictví.
(4) Na použití prostředků zajišťovacího
fondu a jejich výši dohlíží rada
zajišťovacího fondu ustanovená Ministerstvem
zdravotnictví, kterou tvoří l zástupce
jmenovaný Ministerstvem zdravotnictví, l zástupce
jmenovaný Ministerstvem financí a l zástupce
jmenovaný zdravotními pojišťovnami.
(5) O použití prostředků zajišťovacího
fondu a jejich výši hlasuje rada tajným hlasováním.
Rada zajišťovacího fondu je schopna se usnášet,
jsou-li přítomni všichni její členové.
K platnosti rozhodnutí je třeba souhlasu alespoň
dvou přítomných členů.
§ 91
(1) Příjmem fondu jsou:
a) jednorázový příspěvek poskytnutý
v lednu každého kalendářního
roku ze státního rozpočtu ve výši
500 000 000 Kč,
b) příspěvek z fondu přerozdělení;
výši příspěvku z fondu přerozdělení
stanoví zvláštní zákon [Zákon
o základním pojistném plánu na příslušný
kalendářní rok.],
c) vzniklé úroky,
d) dary,
e) náhrady škody v případech, kdy byly
finanční prostředky fondu použity na
úhradu zdravotní péče poskytnuté
pojištěnci v důsledku poškození
zdraví zaviněným protiprávním
jednáním třetí osoby.
(2) Výdajem fondu jsou úhrady poskytovatelů
mimořádně nákladných druhů
zdravotní péče.
(3) Výčet mimořádně nákladných
druhů zdravotní péče hrazené
z tohoto fondu, podmínky jejich úhrady, použití
finančních prostředků tohoto fondu
včetně dozoru nad naplňováním
a využíváním tohoto fondu stanoví
zvláštní zákon [Zákon o základním
pojistném plánu na příslušný
kalendářní rok.].
§ 92
(1) Příjmem fondu jsou:
a) příspěvky zdravotních pojišťoven
na základě měsíčního
přerozdělení,
b) pojistné hrazené státem za osvobozené
osoby,
c) vzniklé úroky,
d) vrácené finanční prostředky
od zdravotních pojišťoven,
e) pokuty a penále za nedodržení výše
a lhůt pro odvod příspěvků
zdravotní pojišťovnou.
(2) Výdajem fondu jsou:
a) platby zdravotním pojišťovnám, které
mají na základě měsíčního
přerozdělení nárok na příděl
z tohoto fondu,
b) příspěvky do fondu mimořádně
nákladné péče,
c) příspěvky do zajišťovacího
fondu.
(3) Na dodržování pravidel hospodaření
přerozdělovacího fondu dohlíží
dozorčí orgán ustavený Ministerstvem
zdravotnictví k tomuto účelu. Členy
dozorčího orgánu jsou dva zástupci
jmenovaní Ministerstvem financí, kteří
mají 2 hlasy, jeden zástupce jmenovaný Ministerstvem
zdravotnictví s jedním hlasem a zástupci
zdravotních pojišťoven, kteří mají
dohromady 2 hlasy.
(4) Dozorčí orgán má právo
vyžadovat od zdravotních pojišťoven doklady
potřebné k ověření správnosti
údajů poskytovaných zdravotními pojišťovnami
pro účely přerozdělení. Zdravotní
pojišťovny jsou povinny tyto doklady dozorčímu
orgánu poskytnout.