Příloha č. 2
a) význam symbolu "A"
Je-li v příslušném řádku
přílohy zákona č. 2, oddíl
B ve čtvrtém sloupci obsažen symbol "A",
mohou být jednotlivé léčivé
látky a léčivé přípravky
je obsahující v prováděcím
předpisu omezeny, z hlediska úhrady z prostředků
veřejného zdravotního pojištění,
následujícím způsobem:
1. na uvedenou indikaci,
2. na předpis lékařem pracoviště vyjmenované odbornosti, pokud je toto ve smluvním vztahu s příslušnou zdravotní pojišťovnou,
3. na předchozí schválení revizním lékařem příslušné zdravotní pojišťovny,
4. u antibiotik a chemoterapeutik (řádky č.
64-74) mohou být jednotlivé léčivé
látky a všechny léčivé přípravky
je obsahující omezeny v ambulantní péči
na schválení místně příslušným
antibiotickým střediskem, přičemž
statut antibiotických středisek vydává
ministerstvo ve Věstníku ministerstva zdravotnictví.
b) omezení úhrady z prostředků
veřejného zdravotního pojištění
objemem počtu dávek v originálním
balení léčivého přípravku
nebo velikostí originálního balení
léčivého přípravku
Zdravotní pojišťovna nehradí při
předepsání na lékařský
předpis léčivé přípravky
obsahující léčivou látku, která
by podle seznamu byla hrazena z prostředků všeobecného
zdravotního pojištění, jestliže:
1. perorální pevné lékové formy obsahují více než 250 dávek v jednom originálním balení přípravku, přičemž dávkou se rozumí jedna tableta, tobolka, dražé atd.,
2. perorální tekuté lékové formy obsahují více než 500 ml roztoku nebo suspense v jednom originálním balení přípravku, s výjimkou přípravků určených k enterální výživě,
3. parenterální lékové formy obsahují více než 25 ampulí v jednom originálním balení přípravku,
4. rektální lékové formy obsahují více než 50 čípků v jednom originálním balení přípravku,
5. lokální lékové formy obsahují více než 1000 g nebo 1000 ml v jednom originálním balení přípravku,
6. lokální masťové základy v
originálním balení, určené
k dalšímu zpracování v lékárně
na individuálně připravované léčivé
přípravky.
Obecná část
V návaznosti na celospolečenské změny
v roce 1989 byl usnesením vlády č. 339/1990
schválen Nový systém zdravotní péče,
který předpokládal přijetí
nových principů v oblasti obnovy a podpory zdraví.
Jako způsob financování zdravotní
péče byl zvolen princip všeobecného
zdravotního pojištění založený
na sociální solidaritě, v podmínkách
České republiky široce až velkoryse koncipované.
Princip pojištění byl zvolen jednak proto,
že je používán ve většině
evropských zemí, a jednak proto, že pojišťování
zdraví má v českých zemích
svou tradici.
Veřejné zdravotní pojištění
zůstane i nadále základním zdrojem
financování zdravotní péče
poskytované na území České
republiky. Opírá se o čl. 31 Listiny základních
práv a svobod, která je ve smyslu čl. 112
Ústavy České republiky součástí
ústavního pořádku republiky; citovaný
článek Listiny stanoví obligatorní
způsob financování zdravotní péče.
Veřejné (zdravotní) pojištění
je určeno občanům České republiky
(čl. 42 odst. 1 Listiny); ve smyslu čl. 31 Listiny
je institucionálním nástojem realizace práva
občana republiky na bezplatnou zdravotní péči.
Současná právní úprava provedená
zákonem č. 48/1997 Sb., o veřejném
zdravotním pojištění má účinnost
omezenou do 30. června 1998 a je nezbytné ji nahradit
novou právní úpravou.
Vedle formálněprávních důvodů
je dána nutnost přijetí nové právní
úpravy veřejného zdravotního pojištění
především jeho stávající
konstrukcí, která se, pokud jde o způsob
úhrady zdravotní péče, opírá
o systém bodového hodnocení jednotlivých
zdravotních výkonů s tím, že
takový systém neobsahuje dostatečné
autoregulační mechanismy, které by zabránily
vzniku kumulovaného deficitu systému veřejného
zdravotního pojištění. Postrádá
se ve stávajícím systému veřejného
zdravotního pojištění absence širokých
možností regulovat počet poskytovatelů
zdravotní péče napojených na veřejné
zdravotní pojištění, objem zdravotní
péče vykazované na účet zdravotních
pojišťoven, malá možnost hradit poskytnutou
zdravotní péči paušálními
částkami. Především se stávajícímu
systému vytýká, že má v sobě
zakomponován neřešený rozpor mezi omezeností
finančních zdrojů veřejného
zdravotního pojištění a nikterak neomezovaným
objemem zdravotní péče vykazované
na účet veřejného zdravotního
pojištění.
Navrhovaný zákon o veřejném zdravotním
pojištění nahradí právní
úpravu obsaženou dnes v zákoně č.
48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění
a o změně a doplnění některých
souvisejících zákonů a v zákonech
ČNR č. 551/1991 Sb., o pojistném na všeobecné
zdravotní pojištění, v platném
znění a č. 280/1992 Sb., o resortních,
oborových, podnikových a dalších zdravotních
pojišťovnách, v platném znění.
Stávající právní úprava
je roztříštěná, terminologicky
nejednotná, byť většina problémů
s její aplikací byla uspokojivě překlenuta
výkladem; kodifikace zdravotního pojištění
je namístě i z důvodu přehlednosti
a vnitřní souladnosti právního řádu.
Cílem nové právní úpravy je
promítnout do veřejného zdravotního
pojištění změny směřující
k řešení dilematu zvětšujícího
se prostoru mezi morálním imperativem co nejdokonalejších
a nejdostupnějších zdravotních služeb
a fiskálním imperativem na nutnou kontrolu výdajů.
Jedinou možností je zřetelně vymezit
rozsah a obsah zdravotní péče hrazené
z veřejného zdravotního pojištění.
Návrh předpokládá každoroční
definování rozsahu této péče
v závislosti na disponibilních zdrojích republiky
zvláštním zákonem o základním
pojistném plánu veřejného zdravotního
pojištění (tedy obdobně jako státní
rozpočet republiky). Důvody pro každoroční
definování rozsahu zdravotní péče
hrazené ze zdravotního pojištění
jsou jak ekonomické, tak i medicínské. Suma
vybraného pojistného není každý
rok stejná (včetně platby ze státního
rozpočtu za osoby, za které hradí pojistné
stát) a vyvíjí se podle toho jak rostou či
klesají příjmy. Výše platby ze
státního rozpočtu bude též záviset
na růstu průměrné mzudy v České
republice. Tyto důvody však nejsou jediné.
Přiřazují se i důvody medicínské,
neboť rychlý vývoj ve všech oblastech
nenechává stranou ani zdravotnictví a postihuje
vývoj jak nových lékařských
postupů, tak i nových přístrojových
technik. Z toho důvodu je nezbytné sladit příjmovou
stránku systému s jeho stránkou výdajovou
podle aktuálního stavu. Rozsah zdravotní
péče každoročně stanovené
základním pojistným plánem bude minimem
závazným pro každou zdravotní pojišťovnu.
Současně se klade důraz na motivaci k preventivním
opatřením, která směřují
ke snížení poptávky obyvatel po zdravotní
péči a na regulační opatření
bránící vzniku deficitu veřejného
zdravotního pojištění. Podstatná
je akcentace primární péče a s tím
spojená zásadní restrukturalizace systému
zdravotních služeb s důrazem na jejich provázanost.
K základním změnám náleží
nový, pružný způsob vymezení
rozsahu zdravotní péče hrazené z veřejného
zdravotního pojištění umožňující
reagovat na ekonomické možnosti zdravotního
pojištění a státního rozpočtu
a především postupné opouštění
výkonového systému hrazení zdravotní
péče a jeho stejně postupné nahrazování
paušalizovanými úhradami, které změní
žádoucím způsobem motivaci zdravotníků
a jejich stávající zainteresovanost na intenzitě
a frekvenci zdravotních výkonů (v uvedeném
směru se mění i organizace poskytování
zdravotní péče směrem k posílení
významu praktických lékařů).
Legalizuje se stávající systém vícezdrojového
financování zdravotnictví a zdravotní
péče rozšířením pravidelné
finanční participace státního rozpočtu
republiky na úhradách zdravotní péče
(prostřednictvím společných fondů
veřejného zdravotního pojištění).
Společné fondy zdravotního pojištění
zvyšují vnitřní stabilitu a bezpečnost
tohoto finančního systému, který bude
tendovat k malému počtu velkých zdravotních
pojišťoven. Poslední významnou změnou
je zvýšení ingerence státu v celém
systému veřejného zdravotního pojištění
a zrovnoprávnění všech zdravotních
pojišťoven.
Návrh zjednodušuje vyměřovací
základy, z nichž se vypočítává
pojistné na veřejné zdravotní pojištění
zjednodušeným vymezením okruhu příjmů
podléhajících odvodu pojistného (sjednocení
s okruhem příjmů podléhajících
dani z příjmů fyzických osob); celkové
zatížení občanů pojistným
se přitom neuvažuje měnit.
Nový zákon vychází z platné
ústavní úpravy způsobu finančního
zajištění práva občana na bezplatnou
zdravotní péči a výdej zdravotních
pomůcek a nenavrhuje její změnu. V této
souvislosti se připomíná nález Ústavního
soudu České republiky ze dne 10. července
1996 publikovaný pod č. 206/1996 Sb., ve kterém
je výslovně potvrzeno, že z ústavní
úpravy obsažené v čl. 31 Listiny základních
práv a svobod vyplývá přímá
závislost mezi rozsahem zdravotní péče
hrazené z veřejného zdravotního pojištění
a příjmovou hladinou zdravotního pojištění.
Ústavní soud dále konstatoval, že právo
na bezplatnou zdravotní péči není
neomezené; je omezeno i ekonomicky. Toto omezení
musí být dáno zákonem.
Z hledisek mezinárodních závazků České
republiky a připravovaného vstupu České
republiky do Evropského společenství je návrh
zákona o veřejném zravotním pojištění
kompatibilní s předpisy Evropského společenství.
Zvláštní část
K § 1
Vymezuje se účel zákona, který nahrazuje
současnou právní úpravu provedenou
zákonem č. 48/1997 Sb., o veřejném
zdravotním pojištění, zákonem
ČNR č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné
zdravotní pojištění, ve znění
pozdějších předpisů, zákonem
č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní
pojišťovně ČR, ve znění
pozdějších předpisů a zákonem
č. 280/1992 Sb., o resortních, oborových,
podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách,
ve znění pozdějších předpisů.
K § 2
Vzhledem k tomu, že zákon používá některé pojmy užívané v právním řádu v poněkud modifikované podobě, jeví se účelné pro účely zdravotního pojištění takové pojmy definovat. Jde především o novou definici pojmu zaměstnanec, podle které se za zaměstnance považuje ten, kdo má příjmy ze závislé činnosti a funkčních požitků. Dosud platná právní úprava definuje zaměstnance a zaměstnání poněkud jiným způsobem, a to tak, že popisuje, které činnosti se za zaměstnání považují s tím, že navíc tyto činnosti musejí zaměstnanci zakládat účast na nemocenském pojištění. Tato definice zaměstnance byla shodná s jejich definicí pro účely nemocenského pojištění, pro zdravotní pojištění však neměla žádné opodstatnění, ba naopak, přinášela řadu aplikačních problémů. Z hlediska zdravotního pojištění totiž není důvodné definovat okruh zaměstnanců jiným způsobem, než je definován pro účely daní z příjmů. Tito zaměstnanci jsou pojištěnci a mají stejné nároky z hlediska čerpání zdravotní péče, ať již jsou "nemocensky pojištěni" či nikoliv. Rozlišovat tedy zaměstnance stejným způsobem, jako pro účely nemocenského pojištění spíše zakládalo nerovnost mezi jednotlivými zaměstnanci než aby vycházelo z určité logiky.
Dále jde o novou skupinu plátců pojistného
"osoby s jinými příjmy", tedy o
osoby, které mají příjmy z kapitálového
majetku nebo příjmy z pronájmu, kde se navrhuje,
v zájmu rovnosti občanů s příjmy
zdaňovanými podle zákona o daních
z příjmů, aby se i tyto osoby staly plátci
pojistného na zdravotní pojištění.
Není totiž důvodné, aby např.
podnikatel, který provozuje ubytovací služby,
platil pojistné z příjmů z této
činnosti a osoba, která pronajímá
nebytové prostory z takových příjmů
neplatila.
K § 3 a § 4
Z dosavadní právní úpravy se přebírá
vymezení okruhu pojištěnců veřejného
zdravotního pojištění a vznik a zánik
tohoto pojištění. Účastni veřejného
zdravotního pojištění jsou všechny
osoby s trvalým pobytem na území České
republiky, jakož i osoby bez trvalého pobytu na našem
území, které jsou na základě
povolení k zaměstnávání cizinců
na našem území, v pracovním nebo obdobném
poměru k zaměstnavateli, který má
na našem území sídlo.
K § 5
Vymezuje se okruh plátců pojistného. Další
ustanovení upravují podrobně povinnosti jednotlivých
plátců, vyměřovací základy
z nichž se vypočítává pojistné,
jakož i odvod pojistného.
K § 6
Vzhledem k dosavadním aplikačním problémům
stanoví se výslovně, která zdravotní
pojišťovna je příjemcem pojistného,
jakož i doplatku pojistného, neboť při
možnosti měnit zdravotní pojišťovnu
je v praxi častým případem, že
doplatek pojistného se odvádí v období,
kdy pojištěnec je již pojištěn u
jiné zdravotní pojišťovny než u té,
kde byl pojištěn v období, k němuž
se doplatek vztahuje a není zřejmé, které
zdravotní pojišťovně doplatek pojistného
patří. S nepatrnými úpravami se přebírají
ustanovení o placení pojistného.
K § 7
Zachovává se současný právní
stav, kdy rozhodným obdobím u zaměstnanců,
u osob, za které je plátcem pojistného stát
a u samoplátců je jeden kalendářní
měsíc a u osob samostatně výdělečně
činných jeden kalendářní rok.
S ohledem na rozšíření okruhu plátců
pojistného na "osoby s jinými příjmy"
se stanoví rozhodné období pro tyto osoby
stejně jako je tomu u osob samostatně výdělečně
činných, neboť i vyměřovací
základ těchto osob navazuje na údaje obsažené
v jejich daňových přiznáních.
K § 8 a § 9
Ponechává se výše pojistného
13,5% tak, jak je stanovena v současné právní
úpravě.
K § 10
Navržená právní úprava se odlišuje od stávající právní úpravy provedené zákonem č. 592/1992 Sb. a to tím, že napříště se za zaměstnance bude považovat každý, jehož příjmy jsou zdaňovány daní z příjmů ze závislé činnosti a funkčních požitků (viz též odůvodnění k § 2). Z toho důvodu se nově upravuje vyměřovací základ zaměstnanců a to tak, že odvodu pojistného budou podléhat všechny příjmy pojištěnce zdaňované daní ze závislé činnosti a funkčních požitků, s výjimkou příjmů, které nejsou předmětem daně, nebo jsou od daně osvobozeny, nebo jsou zdaňovány zvláštní sazbou daně. Výrazným způsobem se tak zjednodušuje postup pro výpočet pojistného z příjmů ze zaměstnání.
Obdobně jako v předchozí právní úpravě se stanoví minimální vyměřovací základ, tedy částka, z níž je nezbytné z příjmů ze zaměstnání vypočítat pojistné. Minimální vyměřovací základ se stanoví fixní částkou ve výši 3000 Kč. Tím se nahrazuje dosavadní nevhodná vazba na minimální mzdu, neboť dosavadní právní úprava odvozuje minimální vyměřovací základ od výše měsíční minimální mzdy. Částka se oproti současnosti zvyšuje o 500 Kč (současná výše minimální mzdy je 2500 Kč).
Obdobně jako v současné právní
úpravě pamatuje zákon i na skupinu osob,
pro kterou není povinný minimální
vyměřovací základ stanoven. Jde např.
o osoby, za které je plátcem pojistného současně
i stát (v souladu s věcným záměrem
se upouští u zaměstnanců, kteří
jsou současně osobami, za které je plátcem
pojistného i stát, od snižování
jejich vyměřovacího základu o částku,
která je vyměřovacím základem
pro platbu státem), dále o osoby s těžkým
zdravotním postižením, o osoby v důchodovém
věku, kteří nejsou poživateli starobního
důchodu, o osoby pečující o nejméně
jedno dítě do 7 let věku nebo alespoň
o 2 děti do 15 let věku, nebo o osoby, které
mají současně příjmy ze zaměstnání
a příjmy z podnikání nebo jiné
příjmy podle příslušných
ustanovení tohoto zákona. Tyto osoby budou platit
pojistné z jejich skutečného vyměřovacího
základu, i když je nižší, než
minimální vyměřovací základ,
aniž by byly povinny do stanoveného minima doplácet.
K § 11
Vyměřovací základ osob samostatně
výdělečně činných se
nemění oproti současné právní
úpravě. Mění se pouze výše
minimálního vyměřovacího základu
a to tak, že minimálním vyměřovacím
základem je, s ohledem na roční rozhodné
období, částka 36000 Kč, což
je dvanáctinásobek částky 3000 Kč
(zaměstnanci, jejichž rozhodným obdobím
je kalendářní měsíc, mají
minimální vyměřovací základ
stanoven ve výši 3000 Kč). Oproti současné
právní úpravě se nestanoví
u těchto osob, jakož ani u ostatních plátců
pojistného, horní hranice vyměřovacího
základu.
K § 12
Podle navrhovaného zákona se plátci pojistného
stávají i osoby s příjmy z kapitálového
majetku a s příjmy z pronájmu (viz též
odůvodnění k § 2), s výjimkou
příjmů které nejsou předmětem
daně, nebo jsou od daně osvobozeny, nebo jsou zdaňovány
zvláštní sazbou daně. Vyměřovací
základ a minimální vyměřovací
základ u této skupiny plátců je shodný
jako je tomu u osob samostatně výdělečně
činných.
K § 13
Vyměřovacím základem samoplátce
je stejná částka, jakou tvoří
u jiných skupin plátců minimální
vyměřovací základ. Rozhodným
obdobím u samoplátců je jeden kalendářní
měsíc; z toho též vyplývá
částka 3000 Kč.
K § 14
Vyměřovací základ pro platbu pojistného státem se stanoví na částku 2200 Kč. Podle dosud platné právní úpravy činí vyměřovací základ pro platbu pojistného státem částka 2000 Kč (80% z minimální mzdy). Důvod pro odstranění vazby na výši minimální mzdy je obsažen v odůvodnění k § 10. Částka 2200 Kč se stanoví z toho důvodu, že s ohledem na uvažované zvýšení minimální mzdy v období před nabytím účinnosti navrhovaného zákona, se částky podle současné právní úpravy a ani podle budoucí právní úpravy nebudou pro rok 1998 lišit. V dalších letech následujících po účinnosti tohoto zákona se navrhuje mechanismus zvyšování této částky s ohledem na procento růstu průměrné mzdy v České republice s tím, že se bude vždy brát v úvahu průměrná měsíční mzda za předcházející rok. Konkretní částka se pak bude stanovovat nařízením vlády.
Výčet osob, za které je plátcem pojistného
stát, se zachovává, jako tomu je v současné
právní úpravě. Doplňují
se pouze dvě nové skupiny, a sice osoby, u nichž
bylo nařízeno ochranné léčení,
osoby, u kterých nelze s ohledem na zdravotní stav
zjistit totožnost a osoby umístěné dlouhodobě
v psychiatrických léčebnách. Potřeba
doplnit tyto tři skupiny vyplynula v průběhu
doby, kdy především v psychiatrických
léčebnách jsou dlouhodobě umístěny
osoby, za které nikdo neplatí pojistné, ač
tyto osoby jsou pojištěnci a lze obtížně
předpokládat, že by takové osoby byly
s to samy pojistné platit. Přesto je zdravotní
péče za ně (a jde převážně
o zdravotní péči poskytovanou dlouhodobě
v ústavních zdravotnických zařízeních)
hrazena ze zdravotního pojištění.
K § 15
Přebírá se z dosavadní právní
úpravy pouze s tím zpřesněním,
že pokud zaměstnavatel mění den pro
výplatu mezd a platů, je třeba tuto skutečnost
oznámit předem (nejpozději jeden den před
původním dnem výplaty) oznámit zdravotní
pojišťovně. Nově se stanoví den
splatnosti pojistného v případech, kdy je
mzda vyplácena za více kalendářních
měsíců najednou.
K § 16 a § 17
Povinnosti zaměstnanců a zaměstnavatelů
se přebírají z dosavadní právní
úpravy. Jako nová povinnost zaměstnavatele
se navrhuje předkládat zdravotní pojišťovně
přehled o platbách pojistného, který
bude obsahovat v zákoně vyjmenované údaje.
Tento přehled je nutný k tomu, aby bylo možno
stanovit pro zaměstnavatele, který řádně
neplní své povinnosti, penále, které
se bude vypočítávat z pravděpodobné
výše pojistného podle § 25.
K § 18
Přebírá se současná právní
úprava odvodu pojistného osobou samostatně
výdělečně činnou. Stejná
úprava se podle návrhu bude vzutahovat i na osoby
s jinými příjmy (tedy osoby s příjmy
z kapitálového majetku a s příjmy
z pronájmu).
K § 19
Povinnosti osob samostatně výdělečně
činných se přejímají z dosavadní
právní úpravy s tím, že se podle
návrhu zákona budou vztahovat i na osoby s jinými
příjmy.
K § 20 a § 21
Přebírá se současná právní
úprava.
K § 22
Navrhuje se, aby stát hradil pojistné ve stejné
lhůtě jako je tomu v současné době.
Jediným rozdílem je, že toto pojistné
bude hrazeno na účet přerozdělení
spravovaný podle navrhovaného § 30 Ministerstvem
zdravotnictví (doposud ho spravuje Všeobecná
zdravotní pojišťovna).
K § 23
Povinnosti osob, za které je plátcem pojistného
stát, se přebírají z dosavadní
právní úpravy. Nově se upravuje oznamovací
povinnost v případech, kdy z objektivních
důvodů tuto povinnost uvedené osoby nemohou
samy splnit.
K § 24
Přeplatek na pojistném se navrhuje vracet stejným
způsobem, jako je tomu v současné úpravě.
K § 25
Pokud zaměstnavatel, osoba samostatně výdělečně
činná nebo osoba s jinými příjmy
nebude plnit svoji zákonnou povinnost podávat zdravotní
pojišťovně měsíční
přehledy podle § 16 a § 19, dává
se zdravotní pojišťovně možnost stanovit
pravděpodobnou výši dlužného pojistného.
Jinak totiž zdravotní pojišťovna nemá
dostatek údajů pro určení dlužného
pojistného a ani penále a tak ani nemůže
řádně tento dluh vymáhat. Pravděpodobnou
výši pojistného však nebude zdravotní
pojišťovna oprávněna stanovit kdykoliv
a "svévolně", avšak pouze v případech,
kdy ani na výzvu zdravotní pojišťovny
plátce pojistného dodatečně nepředložil
příslušný přehled; navíc
výzva zdravotní pojišťovny musí
obsahovat upozornění na možný následek
nesplnění této povinnosti.
K § 26
Pro úhradu dlužného pojistného a dalších
případných dlužných částek
se navrhuje převzít stejnou úpravu, jako
je tomu doposud. Navrhuje se pouze změnit pořadí,
v němž je povinnost dlužné částky
uhradit, a to shodně s úhradou dlužných
částek na pojistné na sociální
pojištění (dlužné penále
se navrhuje zařadit až na konec tohoto výčtu).
K § 27
Ustanovení o odepsání dluhu je novým
ustanovením, dosud neobsaženým v platné
právní úpravě. Toto ustanovení
umožní v případě, kdy je naprosto
zřejmé, že dluh na pojistném je nedobytný,
tento dluh účetně neevidovat. Aby tato možnost
nebyla "využívána" zdravotními
pojišťovnami ve větší míře,
než je žádoucí, navrhuje se, aby vždy
o takovém kroku zdravotní pojišťovna podávala
informaci ve čtvrtletních hlášeních
o svém hospodaření. Ministerstvo zdravotnictví
tak bude mít možnost v rámci své kontrolní
činnosti prověřovat, zda bylo účelné
dluh odepsat. Odepsání dluhu vyššího
než 1.000.000,- Kč musí schválit Ministerstvo
zdravotnictví předem.
K § 28
Stanoví se, v jaké lhůtě již
nelze dlužné pojistné předepsat ani
vymáhat.
K § 29
Přebírá se současná právní
úprava obsahující povinnosti bank a pošt
při převodech plateb pojistného.
K § 30 a § 31
I současná právní úprava obsahuje mechanismus přerozdělování vybraného pojistného. Podle současné právní úpravy se přerozděluje 60% vybraného pojistného, a to pouze podle kriteria věku pojištěnce (věk do 60 a nad 60 let). Nově se navrhuje přerozdělovat 80% vybraného pojistného s tím, že se přerozdělovat bude nejen podle věkového kriteria (do 4 let a poté vždy po 5 letech), ale i podle indexu rizika nákladů na zdravotní péči podle jednotlivých věkových kategorií včetně rozlišení, zda jde o invalidní osobu či nikoliv).
Fond přerozdělení bude v souladu s věcným
záměrem spravovat Ministerstvo zdravotnictví.
Lhůty pro hlášení údajů
potřebných pro přerozdělení,
jakož i lhůty pro převod částky
příslušné zdravotní pojišťovně,
se přebírají z dosavadní úpravy,
včetně možností ukládat sankce
za neplnění povinností vyplývajících
z těchto ustanovení.
K § 32
Přebírají se dosavadní práva pojištěnce na výběr zdravotní pojišťovny, výběr lékaře, na poskytnutí zdravotní péče hrazené ze zdravotního pojištění, včetně léčiv a zdravotnických prostředků. Zpřesňuje se však právo na poskytnutí zdravotní péče bez přímé úhrady, je-li tato péče hrazena ze zdravotního pojištění a je-li poskytována smluvním poskytovatelem. Právo na úhradu zdravotní péče poskytnuté v akutním případě, zůstává zachováno tak jak je tomu doposud.
Nově se zavádí povinnost zdravotní
pojišťovny zasílat jedenkrát ročně
každému svému pojištěnci údaje
o zaplacené zdravotní péči, a to především
z toho důvodu, že lze využít této
tzv. "laické kontroly" ke kontrole vykazování
poskytnuté zdravotní péče poskytovateli.
K § 33
Právo na výběr zdravotní pojišťovny
zůstává zachováno stejně jako
doposud, tedy zdravotní pojišťovnu lze změnit
jedenkrát za 12 měsíců. Zákon
pak omezuje, shodně se současnou právní
úpravou, výběr zdravotní pojišťovny
u některých skupin pojištěnců
a dále umožňuje změnit zdravotní
pojišťovnu i ve lhůtě kratší
než 12 měsíců, v zákonem stanovených
případech.
K § 34
Stanoví se právo pojištěnce na výběr poskytovatele zdravotní péče hrazené ze zdravotního pojištění. Právo výběru poskytovatele je omezeno jednou za tři měsíce. Důvodem je snaha zamezit multiplicitní úhradě zdravotní péče ze zdravotního pojištění.
Jsou stanoveny situace, za kterých se k tříměsíční
lhůtě nepřihlíží. Důvodem
je potřeba vyřešit situace, kdy pojištěnec
v praxi nemůže v rámci omezení volby
třemi měsíci čerpat zdravotní
péči hrazenou ze zdravotního pojištění.
K § 35
Povinnosti pojištěnců se přebírají
z dosavadní úpravy.
K § 36
Ze stávající úpravy se přebírá obecná definice hrazené péče.
Zákon se nově odvolává na zvláštní zákon (zákon o základním pojistném plánu), který bude každoročně definovat bližší podmínky úhrady zdravotní péče hrazené z veřejného zdravotního pojištění. Důvodem je potřeba každoročně sladit podmínky úhrady zdravotní péče, její objem a rozsah s poznatky medicínské vědy, potřebami pojištěnců a možnostmi ekonomiky.
Zákon o základním pojistném plánu kromě definování péče hrazené ze zdravotního pojištění vždy definuje také péči, jejíž úhradu mohou provádět jednotlivé zdravotní pojišťovny nad rámec péče hrazené vždy, pokud tato úhrada bude obsahem schváleného zdravotně-pojistného plánu pojišťovny.
Přebírá se ustanovení o úhradě
zdravotní péče poskytnuté mimo území
ČR. Nově se pamatuje na odlišnou úpravu,
která může vyplývat z mezinárodních
smluv.
K § 37
Primární zdravotní péče je hrazena pouze registrujícímu poskytovateli primární zdravotní péče. Důvodem je zvýšení kvality primární zdravotní péče a zamezení multiplicitní úhrady primární zdravotní péče.
Stanoví se, že pojištěnec je povinen zaplatit za poskytnutou primární péči formou jím vyžádané návštěvní služby, úhradu. Konkrétní výši úhrady bude stanovovat zvláštní zákon (zákon o základním pojistném plánu). Stanoví se výjimky, kdy se poplatek nevyžaduje. Tyto výjimky se však vždy odvíjejí pouze od zdravotního stavu pojištěnce.
Přebírá se výčet registrujících poskytovatelů primární péče i mechanismus registrace pojištěnce u poskytovatele primární péče. Nově se stanoví věkové rozmezí, ve kterém je možná registrace u poskytovatelů primární zdravotní péče. Důvodem je zamezení duplicitní registrace a úhrady.
Nově se ukládá registrujícímu poskytovateli primární péče povinnost zajistit poskytování zdravotní péče odpovídajícím zastupujícím poskytovatelem, pokud sám péči neposkytuje. Důvodem je zajištění dostupnosti z pojištění hrazené zdravotní péče.
Pokud pojištěnec není u poskytovatele primární zdravotní péče registrován, je mu z pojištění hrazena pouze neodkladná zdravotní péče. Důvodem je zamezení multiplicitní úhradě odkladné primární zdravotní péče.
Pokud pojištěnec nenalezne registrujícího
poskytovatele primární zdravotní péče,
určí mu jej na jeho žádost příslušná
zdravotní pojišťovna. Důvodem je zajištění
dostupnosti primární zdravotní péče
hrazené ze zdravotního pojištění.
K § 38
Nově se zavádí princip řízené úhrady specializované ambulantní zdravotní péče.
Ze zdravotního pojištění je ambulantní specializovaní zdravotní péče hrazena, pokud je poskytnuta jako neodkladná, nebo je poskytnuta ve vybraných oborech, nebo je poskytnuta na základě doporučení registrujícího poskytovatele. Důvodem je zvýšení kvality zdravotní péče, zamezení multiplicitní úhradě nekoordinovaně poskytované zdravotní péče, ale zároveň zachování plné dostupnosti v případě péče neodkladné a péče ve vybraných oborech.
Nově se zavádí podíl pojištěnce
na úhradě ambulantní specializované
zdravotní péče. Úhrada pojištěnce
ve výši 30% úhrady zdravotní pojišťovny
je limitována. Výši této limitace stanoví
pro každý kalendářní rok zákon
o základním pojistném plánu. Důvodem
je zvýšení kvality zdravotní péče
(dík koordinaci poskytování péče
prostřednictvím registrujícího poskytovatele),
zainteresování pojištěnce na čerpání
prostředků zdravotního pojištění
a zamezení multiplicitě úhrady specializované
ambulantní péče. Upravuje se i vyúčtování
úhrady pojištěnce, které proveden příslušná
zdravotní pojišťovna.
K § 39
Nově se zavádí povinnost pojištěnce zaplatit úhradu za čerpání lůžkové zdravotní péče ve výši 50,- Kč za jeden den bez limitu. tento poplatek vybírá poskytovatel lůžkové zdravotní péče. Důvodem k zavedení poplatku je zainteresování pojištěnce na čerpání lůžkové zdravotní péče. Regulační vliv na délku pobytu v následné lůžkové péči, stimulace poskytování jiných, ekonomicky výhodnějších a kvalitativně dostatečných druhů zdravotní péče (domácí péče).