(mld. Kč) |
|
|
| |||
Úhrada závazků podniků zemědělské prvovýroby určených k privatizaci | 7,051 | - | - | - | - |
Úpis akcií | 24,805 | - | 0,972*) | 1,000 | 0,200 |
Majetková újma KOB z navýšení v Aero Vodochody, a.s. | - | - | 0,111 | 0,111 | 0,325 |
Náklady a ztráty KOB-zdravotní pojišťovny celkem
z toho: -úroky+odkup pohledávek -jistina | 0,832
0,832 - | 0,085
0,085 - | 0,179
0,179 - | 0,580
0,580 - | 0,779
0,208 0,571 |
KOB -stabilizační program bank. sektoru České finanční celkem
z toho: -úroky -jistina | -
- - | -
- - | 0,220
0,220 - | 1,423
1,423 - | 2,025
2,025 - |
Česká inkasní-II. fáze transformace ČSOB celkem
z toho: převod dividend | 13,694
0,156 | 6,128
- | 3,332
- | 5,328
- | 5,725
- |
Česká inkasní-restrukturalizace ČKD celkem
z toho:-úroky -jistina | - - - | 0,200
0,200 - | 0,088
0,088 - | 0,150
0,150 - | 0,137
0,137 - |
Převod peněžních prostředků získaných z prodeje akcií NIF | - | - | - | - | 1,500 |
ostatní výdaje | 0,154 | 0,067 | 0,052 | 0,100 | 0,134 |
výdaje celkem | 144,186 | 16,185 | 9,827 | 16,304 | 18,195 |
*)Jde zejména o navýšení základního jmění v Aero Vodochody, a.s.
+) Údaje jsou uvedeny ve vazbě na očekávané příjmy ze schválených priv. projektů českých drah.
V případě privatizace dalšího
majetku českých drah, lze uvedený údaj
z příjmů navýšit.
(v mld. Kč) |
FINANČNÍ POTŘEBA | ||||
Dlouhodobé depozitum ČSOB a.s. | ||||
Dlouhodobé depozitum (Ingolstadt - ropovod) | ||||
Peněžní prostředky z prodeje akcií NIF | ||||
Ostatní finanční potřeby celkem |
*) Termín ukončení tohoto depozita je 31.12.1998
- peněžní zdroje budou připsány
na běžný účet FNM ČR až
následující první pracovní
den roku 1999.
(v mld. Kč) |
|
|
|
Stav k 1.1.1997 | +6,157 | +6,157 |
příjem peněžních prostředků v roce 1997 | 16,309 | 16,309 |
výdej peněžních prostředků v roce 1997 | 16,304 | 16,304 |
ostatní finanční potřeby v roce 1997 | - | 5,690 |
Stav k 31.12.1997 | + 6,162 | + 0,472 |
|
|
|
Stav k 1.1.1998 | + 6,162 | + 6,162 |
příjem peněžních prostředků v roce 1998 | 16,104 | 16,104 |
výdej peněžních prostředků v roce 1998 | 18,195 | 18,195 |
ostatní finanční potřeby v roce 1998 | - | 4,070 |
Stav k 31.12.1998 | + 4,071 | + 0,001 |
*) Disponibilní peněžní prostředky
jsou peněžní prostředky celkem ze sloupce
č.1 snížené o ostatní finanční
potřeby
Peněžní příjmy FNM ČR
jsou členěny na příjmy z prodeje majetku,
příjmy z prodeje akcií a majetkových
účastí, příjmy z dividend a
ostatní příjmy.
Základem výpočtu očekávaných
příjmů je účetní hodnota
majetku z privatizačních projektů předaných
na FNM ČR do 30. 9. 1997, průměrné
tempo realizace privatizačních projektů a
z toho dosahované peněžní příjmy
s promítnutím vlivů cenových koeficientů
dosahovaných u jednotlivých metod privatizace.
U příjmů z prodeje akcií jsou do
příjmů v roce 1997 a 1998 zahrnuty pouze
ty akcie tzv. "strategických společností"
o jejichž privatizaci již vláda ČR rozhodla
(např.: IPB, a.s., Jan Becher - Karlovarská Becherovka,
a.s.).
Další položkou očekávaných
příjmů jsou dividendy. V roce 1998 uvádíme
příjem cca na úrovni dosažené
skutečnosti roku 1997. Úbytek některých
"strategických společností" předpokládáme
kompenzovat nárůstem dividend jiných a.s.
Ostatní příjmy FNM ČR v roce 1998
uvádíme ve výši 0,350 mld. Kč.
Jedná se zejména o úroky z depozit a poskytnutých
splátek a o sankční úroky hrazené
nabyvateli privatizovaného majetku.
V roce 1997 prognozujeme celkové příjmy
ve výši 16,305 mld. Kč. Tím se FNM ČR
nepodaří naplnit plánované příjmy,
které byly předloženy PS Parlamentu ČR
v souvislosti s projednáváním rozpočtu
FNM ČR cca o 2,101 mld. Kč. Z toho u příjmů
z prodeje majetku a akcií (včetně příjmů
z pohledávek a splátek) o 1,441 mld. Kč a
u dividend a ostatních příjmů o 0,660
mld. Kč.
Nenaplnění příjmů z prodeje
majetku v roce 1997 je ovlivněno posunem v privatizaci
majetku Českých drah (1,555 mld. Kč), horší
strukturou privatizovaného majetku, jejímž
důsledkem je nižší výtěžnost
z prodeje majetku, a zpomalením privatizace z důvodů
vyšší obtížnosti při získávání
úvěrů. Jedním z důvodů
nedodržení příjmů z prodeje majetku
je i ta skutečnost, že budoucí příjmy
z prodeje majetku s ročním předstihem lze
velmi obtížně odhadnout.
Navýšení plánovaných příjmů
z prodeje akcií je důsledkem dodatečně
schválených privatizačních projektů
strategických a. s. (např.: Jan Becher - Karlovarská
Becherovka a.s. - 0,673 mld. Kč) a prodejem části
akcií některých strategických společností,
které jsou určeny pro podporu Nadačního
investičního fondu (např. 1 % akcií
Telecom a.s. - 1,030 mld. Kč).
V roce 1998 uvádíme celkové příjmy
ve výši 16,104 mld. Kč. Meziroční
pokles příjmů z prodeje majetku v roce 1998
je důsledkem méně výhodné struktury
privatizačního majetku.
Pokud se podaří v roce 1997 a 1998 plánované
příjmy naplnit a nebudou na FNM ČR požadovány
další nepředpokládané výdaje,
lze očekávat, že k 31. 12. 1998 bude mít
FNM ČR 0,001 mld. Kč disponibilních peněžních
prostředků (viz. Rekapitulace očekávaných
příjmů a výdajů peněžních
prostředků....).
Zdrojem financování výdajů peněžních
prostředků FNM ČR jsou příjmy
získané z velké privatizace.
Zákon č. 171/1991 Sb. o působnosti orgánů
ČR ve věcech převodů majetku na jiné
osoby a o Fondu národního majetku ČR, ve
znění pozdějších předpisů,
taxativně vymezuje účel použití
těchto zdrojů. Většina konkrétních
výdajů FNM ČR musí být dle
tohoto zákona uskutečněna pouze na základě
rozhodnutí vlády ČR nebo na základě
rozhodnutí o privatizaci.
V roce 1997 očekáváme výdaje FNM
ČR ve výši 16,304 mld. Kč. Oproti plánovaným
výdajům 16,185 mld. Kč, které
byly předloženy PS Parlamentu ČR v souvislosti
s projednáváním rozpočtu FNM ČR
pro rok 1997, rozhodla vláda v průběhu
roku 1997 o dalších výdajích v celkové
výši cca 3 mld. Kč. Jedná se o následující
položky:
- 1,423 mld. Kč (úhrada ztráty Konsolidační
bance v souvislosti se zabezpečením programu posílení
stability bankovního sektoru)
- 0,495 mld. Kč (úhrada ztráty Konsolidační
bance v souvislosti s řešením problematiky
zdravotních pojišťoven)
- 0,960 mld. Kč (finanční restrukturalizace
akciové společnosti Aero Vodochody)
- 0,111 mld. Kč (úhrada ztráty Konsolidační
bance v souvislosti s fin. restrukturalizací a.s. Aero
Vodochody)
Naopak nižší čerpání
jiných plánovaných výdajových
položek (např. ekologie) bude mít za následek,
že v roce 1997 dojde k překročení
celkových plánovaných výdajů
pouze o 0,1 mld. Kč.
U splátky krátkodobých dluhopisů vykazujeme
v roce 1997 překročení o 1,4 mld. Kč
z důvodů nedostatku finančních zdrojů
při konstrukci plánu 1997. Krátkodobé
dluhopisy jsou diskontované a dle emisních podmínek
je jejich prodej nutné ukončit do 31.12.1997
Naproti tomu u některých výdajových
položek vykazujeme v roce 1997 úsporu. U většiny
těchto položek však úspora znamená
pouze přesun výdajů do dalších
období.
Pro rok 1998 plánujeme výdaje 18,195 mld. Kč.
Většina výdajů je již vládou
ČR schválena a jejich výši nemůže-FNM
ČR nijak ovlivnit.
Úhrada nákladů na odstraňování ekologických škod
Konkrétní postup při úhradě
nákladů na odstraňování ekologických
škod je upraven usnesením vlády ČR ze
dne 17.3.1993 č.123.
Uvedené částky vycházejí z
příslušných usnesení vlády,
kde je FNM ČR uloženo uzavřít smlouvu
o náhradě ekologických škod až
do výše základního jmění
(u akciových společností), respektive kupní
ceny (u prodeje majetku).
V roce 1997 se očekává výrazný
nárůst těchto nákladů z důvodů
urychlení výběrů dodavatelů
sanačních prací dle nové metodiky
zpracované FNM ČR a Ministerstvem životního
prostředí ČR.
(§ 18, odst.2, písmeno b) bod 4 zákona č.171/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů) |
Financování výdajů na činnost zbytkových podniků
Postup řešení finančních a personálních
problémů státních podniků je
upraven usnesením vlády ČR ze dne 25.1 1.1992
č. 658. Konkrétní výši dotace
státním podnikům schvaluje vláda ČR
na základě doporučení zakladatelů
státních podniků.
(§ 18 odst. 2, písmeno b) bod 3 zákona č.171/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů) |
Dotace rozpočtu FNM ČR
Tento výdaj slouží k úhradě nákladů
spojených s činností FNM ČR včetně
nákladů souvisejících s realizací
privatizačních projektů. Rozpočet
FNM ČR je schvalován Poslaneckou sněmovnou
Parlamentu ČR.
(§19 zákona č. 171/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů) |
Úhrada restitučních a privatizačních soudních sporů
Jedná se o náklady na vedení soudních sporů (soudní poplatky) a finanční úhrady v případě "prohraných" soudních sporů.
Do výdajů je promítnut očekávaný
nárůst soudních sporů.
(§18 odst.2, písmeno e) zákona č.171/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů) |
Plnění závazků podniků určených k privatizaci
Čerpání těchto prostředků
je podmíněno schválením vládou
ČR. Jedná se o mimořádné případy,
kdy je efektivní oddlužit podnik před privatizací.
(§18 odst.2, písmeno b) bod 1 zákona č.171/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů) |
Plnění závazků z titulu ručení FNM ČR
Protože na základě soudních rozhodnutí
byl již FNM ČR odsouzen k úhradě závazků
z titulu ručení za závazky nabyvatele zprivatizovaného
subjektu, lze očekávat v roce 1998 a zejména
v dalších letech nárůst prohraných
žalob.
(§ 15 zákona č. 92/1991 Sb.) |
Financování rozvoje železniční
dopravní cesty
Uvedená částka pro rok 1998 vychází
z očekávaných příjmů
získaných privatizací majetku českých
drah. Dle zákona č.171/1991 může FNM
ČR na základě rozhodnutí vlády
ČR použít výnos z privatizace majetku
českých drah na financování rozvoje
železniční dopravní cesty.
(§18 odst.2, písmeno b) bod 7 zákona č.171/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů) |
Úroky z dluhopisů a úvěrů
V roce 1997 bylo z krátkodobých dluhopisů
uhrazeno 0,305 mld. Kč na úrocích.
Splátka krátkodobých dluhopisů (řešení dotace RF Konsolidační bance)
Dluhopisy na posílení rezervního fondu Konsolidační
banky vydal a prodal FNM ČR k 31.12.1993 na základě
rozhodnutí vlády ČR č. 28 ze dne 19.1.1994.
Splácení těchto dluhopisů bude v roce
1997 ukončeno.
(§18 odst.2, písmeno b) bod 8 zákona č.171/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů) |
Splátka obligací kapitálové posílení Konsolidační banky
Obligace byly vydány v roce 1993 na základě rozhodnutí prezídia FNM ČR za účelem kapitálového vybavení banky. Obligace musí být do 28.2.1998 splaceny (dle emisních podmínek).
(§18 odst. 2, písmeno b) bod 8 zákona č.171/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů) |
Úpis akcií
V roce 1997 provedl FNM ČR úpis akcií v a.s. Aero Vodochody, a.s.
Pro rok 1998 z důvodu nedostatku finančních zdrojů úpis akcií je plánován pouze ve výši 0,2 mld. Kč
(§ 20 b, zákona č. 171/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů) |
Majetková újma KOB z navýšení v Aero Vodochody, a.s.
V roce 1997 a 1998 uhradí FNM ČR bance náklady
a ztráty v důsledku snížení základního
jmění a.s. Aero Vodochody, a.s. na základě
usnesení vlády ČR č. 282/1994 a č.
538/1996. (§18 odst.2, písmeno b) bod 8 zákona
č.171/1991 Sb., ve znění pozdějších
předpisů)
Náklady a ztráty KOB - zdravotní pojišťovny
V roce 1997 a 1998 je výdaj v souladu s příslušnými usneseními vlády ČR k postupům při slučování některých zdravotních pojišťoven a k řešení finanční situace ve zdravotnictví (I. etapa). FNM ČR do tohoto procesu vstupuje prostřednictvím Konsolidační banky, které hradí náklady a ztráty spojené s příslušnými operacemi.
(§18 odst.2, písmeno b) bod 8 zákona č.171/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů) |
KOB - stabilizační program bank. sektoru České finanční
Výdaj v roce 1997 a 1998 je v souladu s usnesením vlády ČR č. 539/1996 k programu posílení stability bankovního sektoru. FNM ČR do tohoto pouze vstupuje prostřednictvím Konsolidační banky.
(§18 odst.2, písmeno b) bod 9 zákona č.171/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů) |
Doplnění zdrojů České inkasní s.r.o.
Výdaje v roce 1997 a 1998 jsou v souladu s usnesením vlády ČR č.336 ze dne 7.6.1995 o doplňování zdrojů České inkasní s.r.o. k úhradě jejich závazků v rámci II. fáze transformace ČSOB a.s. a s usnesením vlády ČR č. 527 ze dne 16.10.1996 k návrhu restrukturalizace finančních závazků ČKD Praha.
(§18 odst.2, písmeno b) bod 9 zákona č.171/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů) |
Převod peněžních prostředků získaných z prodeje akcií NIF
Na základě souhlasu MSNMP č.j. SM -2622/95/IK
může FNM ČR prodávat formou veřejné
nabídky i akcie určené rozhodnutím
o privatizaci pro NIF. Nadačnímu investičnímu
fondu převede pak FNM ČR výnos z jejich prodeje.
Pro komplexní posouzení finanční situace
FNM ČR v roce 1997 a 1998 je nutné kromě
výdajových položek vzít v úvahu
i "ostatní finanční potřeby",
které svým charakterem nejsou výdajem FNM
ČR - zůstávají součástí
peněžních depozit. Jedná se o peněžní
prostředky, které jsou dlouhodobě vázány
na pětiletém termínovaném vkladu u
ČSOB a.s. (do 3 1.12.1998) - řešení
nesplacených pohledávek v zahraničí.
Dále jde o finanční prostředky, které
FNM ČR musí na základě smlouvy dlouhodobě
deponovat u ČNB (devizový účet, 80
mil. DM) - realizace záruky FNM ČR v souvislosti
s výstavbou ropovodu "Ingolstadt".
V ostatních finančních potřebách
jsou uvedeny peněžní prostředky získané
z prodeje akcií, které byly na základě
rozhodnutí o privatizaci určeny "Nadačním
investičním fondům". Výnosy z
prodeje těchto akcií jsou uloženy na samostatném
peněžním účtu a nelze s nimi
pro jiné účely počítat.