Očekávané výdaje peněžních prostředků FNM ČR z velké privatizace-pokračování

 (mld. Kč)

Druh výdaje
Rok

1991-1996
Rok 1997 výdaje předložené PS Parlamentu ČR v souvislosti s rozpočtem 1997
Rok 1997 výdaje k 30. 9. 1997
Rok 1997 očekávané výdaje

celkem
Rok

1998
Úhrada závazků podniků zemědělské prvovýroby určených k privatizaci 7,051-- --
Úpis akcií24,805 - 0,972*)1,000 0,200
Majetková újma KOB z navýšení v Aero Vodochody, a.s. -- 0,111 0,1110,325
Náklady a ztráty KOB-zdravotní pojišťovny celkem

z toho: -úroky+odkup pohledávek

-jistina

0,832

0,832

-

0,085

0,085

-

0,179

0,179

-

0,580

0,580

-

0,779

0,208

0,571

KOB -stabilizační program bank. sektoru České finanční celkem

z toho: -úroky

-jistina

-

-

-

-

-

-

0,220

0,220

-

1,423

1,423

-

2,025

2,025

-

Česká inkasní-II. fáze transformace ČSOB celkem

z toho: převod dividend

13,694

0,156

6,128

-

3,332

-

5,328

-

5,725

-

Česká inkasní-restrukturalizace ČKD celkem

z toho:-úroky

-jistina

-

-

-

0,200

0,200

-

0,088

0,088

-

0,150

0,150

-

0,137

0,137

-

Převod peněžních prostředků získaných z prodeje akcií NIF --- -1,500
ostatní výdaje0,154 0,0670,0520,100 0,134
       
výdaje celkem144,186 16,1859,827 16,30418,195

*)Jde zejména o navýšení základního jmění v Aero Vodochody, a.s.

+) Údaje jsou uvedeny ve vazbě na očekávané příjmy ze schválených priv. projektů českých drah.

V případě privatizace dalšího majetku českých drah, lze uvedený údaj z příjmů navýšit.



Ostatní finanční potřeby FNM ČR

(v jednotlivých letech nutno přičíst k očekávaných výdajům, dostaneme celkovou finanční potřebu Fondu v daném roce)

 (v mld. Kč)

FINANČNÍ POTŘEBA
Rok 1991-1996
Rok 1997 Stav k 30.9.1997
Rok 1997 Očekávaný stav celkem
Rok 1998
Dlouhodobé depozitum ČSOB a.s.
2,942
2,754
2,700
2,580
Dlouhodobé depozitum (Ingolstadt - ropovod)
1,500
1,490
1,490
1,490
Peněžní prostředky z prodeje akcií NIF
0,225
0,440
1,500
 
      
Ostatní finanční potřeby celkem
4,667
4,684
5,690
4,070

*) Termín ukončení tohoto depozita je 31.12.1998 - peněžní zdroje budou připsány na běžný účet FNM ČR až následující první pracovní den roku 1999.


Rekapitulace očekávaných příjmů a výdajů peněžních prostředků FNM ČR na základě dosud schválených rozhodnutí o privatizaci

 (v mld. Kč)

ROK 1997

(1.1.1997 - 31.12.1997)
Stav peněžních prostředků celkem

Sl. č. 1
Disponibilní peněžní prostředky

ze sloupce č. 1 *)

Sl. č. 2
   
Stav k 1.1.1997+6,157 +6,157
příjem peněžních prostředků v roce 1997 16,30916,309
výdej peněžních prostředků v roce 1997 16,30416,304
ostatní finanční potřeby v roce 1997 -5,690
Stav k 31.12.1997+ 6,162 + 0,472

ROK 1997

(1.1.1997 - 31.12.1997)
Stav peněžních prostředků celkem

Sl. č. 1
Disponibilní peněžní prostředky

ze sloupce č. 1 *)

Sl. č. 2
   
Stav k 1.1.1998+ 6,162 + 6,162
příjem peněžních prostředků v roce 1998 16,10416,104
výdej peněžních prostředků v roce 1998 18,19518,195
ostatní finanční potřeby v roce 1998 -4,070
Stav k 31.12.1998+ 4,071 + 0,001

*) Disponibilní peněžní prostředky jsou peněžní prostředky celkem ze sloupce č.1 snížené o ostatní finanční potřeby




A) PENĚŽNÍ PŘÍJMY

Peněžní příjmy FNM ČR jsou členěny na příjmy z prodeje majetku, příjmy z prodeje akcií a majetkových účastí, příjmy z dividend a ostatní příjmy.

Základem výpočtu očekávaných příjmů je účetní hodnota majetku z privatizačních projektů předaných na FNM ČR do 30. 9. 1997, průměrné tempo realizace privatizačních projektů a z toho dosahované peněžní příjmy s promítnutím vlivů cenových koeficientů dosahovaných u jednotlivých metod privatizace.

U příjmů z prodeje akcií jsou do příjmů v roce 1997 a 1998 zahrnuty pouze ty akcie tzv. "strategických společností" o jejichž privatizaci již vláda ČR rozhodla (např.: IPB, a.s., Jan Becher - Karlovarská Becherovka, a.s.).

Další položkou očekávaných příjmů jsou dividendy. V roce 1998 uvádíme příjem cca na úrovni dosažené skutečnosti roku 1997. Úbytek některých "strategických společností" předpokládáme kompenzovat nárůstem dividend jiných a.s.

Ostatní příjmy FNM ČR v roce 1998 uvádíme ve výši 0,350 mld. Kč. Jedná se zejména o úroky z depozit a poskytnutých splátek a o sankční úroky hrazené nabyvateli privatizovaného majetku.

V roce 1997 prognozujeme celkové příjmy ve výši 16,305 mld. Kč. Tím se FNM ČR nepodaří naplnit plánované příjmy, které byly předloženy PS Parlamentu ČR v souvislosti s projednáváním rozpočtu FNM ČR cca o 2,101 mld. Kč. Z toho u příjmů z prodeje majetku a akcií (včetně příjmů z pohledávek a splátek) o 1,441 mld. Kč a u dividend a ostatních příjmů o 0,660 mld. Kč.

Nenaplnění příjmů z prodeje majetku v roce 1997 je ovlivněno posunem v privatizaci majetku Českých drah (1,555 mld. Kč), horší strukturou privatizovaného majetku, jejímž důsledkem je nižší výtěžnost z prodeje majetku, a zpomalením privatizace z důvodů vyšší obtížnosti při získávání úvěrů. Jedním z důvodů nedodržení příjmů z prodeje majetku je i ta skutečnost, že budoucí příjmy z prodeje majetku s ročním předstihem lze velmi obtížně odhadnout.

Navýšení plánovaných příjmů z prodeje akcií je důsledkem dodatečně schválených privatizačních projektů strategických a. s. (např.: Jan Becher - Karlovarská Becherovka a.s. - 0,673 mld. Kč) a prodejem části akcií některých strategických společností, které jsou určeny pro podporu Nadačního investičního fondu (např. 1 % akcií Telecom a.s. - 1,030 mld. Kč).

V roce 1998 uvádíme celkové příjmy ve výši 16,104 mld. Kč. Meziroční pokles příjmů z prodeje majetku v roce 1998 je důsledkem méně výhodné struktury privatizačního majetku.

Pokud se podaří v roce 1997 a 1998 plánované příjmy naplnit a nebudou na FNM ČR požadovány další nepředpokládané výdaje, lze očekávat, že k 31. 12. 1998 bude mít FNM ČR 0,001 mld. Kč disponibilních peněžních prostředků (viz. Rekapitulace očekávaných příjmů a výdajů peněžních prostředků....).


B) PENĚŽNÍ VÝDAJE

Zdrojem financování výdajů peněžních prostředků FNM ČR jsou příjmy získané z velké privatizace.

Zákon č. 171/1991 Sb. o působnosti orgánů ČR ve věcech převodů majetku na jiné osoby a o Fondu národního majetku ČR, ve znění pozdějších předpisů, taxativně vymezuje účel použití těchto zdrojů. Většina konkrétních výdajů FNM ČR musí být dle tohoto zákona uskutečněna pouze na základě rozhodnutí vlády ČR nebo na základě rozhodnutí o privatizaci.

V roce 1997 očekáváme výdaje FNM ČR ve výši 16,304 mld. Kč. Oproti plánovaným výdajům 16,185 mld. Kč, které byly předloženy PS Parlamentu ČR v souvislosti s projednáváním rozpočtu FNM ČR pro rok 1997, rozhodla vláda v průběhu roku 1997 o dalších výdajích v celkové výši cca 3 mld. Kč. Jedná se o následující položky:

- 1,423 mld. Kč (úhrada ztráty Konsolidační bance v souvislosti se zabezpečením programu posílení stability bankovního sektoru)

- 0,495 mld. Kč (úhrada ztráty Konsolidační bance v souvislosti s řešením problematiky zdravotních pojišťoven)

- 0,960 mld. Kč (finanční restrukturalizace akciové společnosti Aero Vodochody)

- 0,111 mld. Kč (úhrada ztráty Konsolidační bance v souvislosti s fin. restrukturalizací a.s. Aero Vodochody)

Naopak nižší čerpání jiných plánovaných výdajových položek (např. ekologie) bude mít za následek, že v roce 1997 dojde k překročení celkových plánovaných výdajů pouze o 0,1 mld. Kč.

U splátky krátkodobých dluhopisů vykazujeme v roce 1997 překročení o 1,4 mld. Kč z důvodů nedostatku finančních zdrojů při konstrukci plánu 1997. Krátkodobé dluhopisy jsou diskontované a dle emisních podmínek je jejich prodej nutné ukončit do 31.12.1997

Naproti tomu u některých výdajových položek vykazujeme v roce 1997 úsporu. U většiny těchto položek však úspora znamená pouze přesun výdajů do dalších období.

Pro rok 1998 plánujeme výdaje 18,195 mld. Kč. Většina výdajů je již vládou ČR schválena a jejich výši nemůže-FNM ČR nijak ovlivnit.


Komentář k výdajovým položkám v roce 1997 a 1998

Úhrada nákladů na odstraňování ekologických škod

Konkrétní postup při úhradě nákladů na odstraňování ekologických škod je upraven usnesením vlády ČR ze dne 17.3.1993 č.123.

Uvedené částky vycházejí z příslušných usnesení vlády, kde je FNM ČR uloženo uzavřít smlouvu o náhradě ekologických škod až do výše základního jmění (u akciových společností), respektive kupní ceny (u prodeje majetku).

V roce 1997 se očekává výrazný nárůst těchto nákladů z důvodů urychlení výběrů dodavatelů sanačních prací dle nové metodiky zpracované FNM ČR a Ministerstvem životního prostředí ČR.

 (§ 18, odst.2, písmeno b) bod 4 zákona č.171/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů)

Financování výdajů na činnost zbytkových podniků

Postup řešení finančních a personálních problémů státních podniků je upraven usnesením vlády ČR ze dne 25.1 1.1992 č. 658. Konkrétní výši dotace státním podnikům schvaluje vláda ČR na základě doporučení zakladatelů státních podniků.

 (§ 18 odst. 2, písmeno b) bod 3 zákona č.171/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů)

Dotace rozpočtu FNM ČR

Tento výdaj slouží k úhradě nákladů spojených s činností FNM ČR včetně nákladů souvisejících s realizací privatizačních projektů. Rozpočet FNM ČR je schvalován Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR.

 (§19 zákona č. 171/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů)

Úhrada restitučních a privatizačních soudních sporů

Jedná se o náklady na vedení soudních sporů (soudní poplatky) a finanční úhrady v případě "prohraných" soudních sporů.

Do výdajů je promítnut očekávaný nárůst soudních sporů.

 (§18 odst.2, písmeno e) zákona č.171/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů)

Plnění závazků podniků určených k privatizaci

Čerpání těchto prostředků je podmíněno schválením vládou ČR. Jedná se o mimořádné případy, kdy je efektivní oddlužit podnik před privatizací.

 (§18 odst.2, písmeno b) bod 1 zákona č.171/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů)

Plnění závazků z titulu ručení FNM ČR

Protože na základě soudních rozhodnutí byl již FNM ČR odsouzen k úhradě závazků z titulu ručení za závazky nabyvatele zprivatizovaného subjektu, lze očekávat v roce 1998 a zejména v dalších letech nárůst prohraných žalob.

 (§ 15 zákona č. 92/1991 Sb.)

Financování rozvoje železniční dopravní cesty

Uvedená částka pro rok 1998 vychází z očekávaných příjmů získaných privatizací majetku českých drah. Dle zákona č.171/1991 může FNM ČR na základě rozhodnutí vlády ČR použít výnos z privatizace majetku českých drah na financování rozvoje železniční dopravní cesty.

 (§18 odst.2, písmeno b) bod 7 zákona č.171/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů)


Úroky z dluhopisů a úvěrů

V roce 1997 bylo z krátkodobých dluhopisů uhrazeno 0,305 mld. Kč na úrocích.

Splátka krátkodobých dluhopisů (řešení dotace RF Konsolidační bance)

Dluhopisy na posílení rezervního fondu Konsolidační banky vydal a prodal FNM ČR k 31.12.1993 na základě rozhodnutí vlády ČR č. 28 ze dne 19.1.1994. Splácení těchto dluhopisů bude v roce 1997 ukončeno.

 (§18 odst.2, písmeno b) bod 8 zákona č.171/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů)

Splátka obligací kapitálové posílení Konsolidační banky

Obligace byly vydány v roce 1993 na základě rozhodnutí prezídia FNM ČR za účelem kapitálového vybavení banky. Obligace musí být do 28.2.1998 splaceny (dle emisních podmínek).

 (§18 odst. 2, písmeno b) bod 8 zákona č.171/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů)

Úpis akcií

V roce 1997 provedl FNM ČR úpis akcií v a.s. Aero Vodochody, a.s.

Pro rok 1998 z důvodu nedostatku finančních zdrojů úpis akcií je plánován pouze ve výši 0,2 mld. Kč

 (§ 20 b, zákona č. 171/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů)

Majetková újma KOB z navýšení v Aero Vodochody, a.s.

V roce 1997 a 1998 uhradí FNM ČR bance náklady a ztráty v důsledku snížení základního jmění a.s. Aero Vodochody, a.s. na základě usnesení vlády ČR č. 282/1994 a č. 538/1996. (§18 odst.2, písmeno b) bod 8 zákona č.171/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů)

Náklady a ztráty KOB - zdravotní pojišťovny

V roce 1997 a 1998 je výdaj v souladu s příslušnými usneseními vlády ČR k postupům při slučování některých zdravotních pojišťoven a k řešení finanční situace ve zdravotnictví (I. etapa). FNM ČR do tohoto procesu vstupuje prostřednictvím Konsolidační banky, které hradí náklady a ztráty spojené s příslušnými operacemi.

 (§18 odst.2, písmeno b) bod 8 zákona č.171/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů)

KOB - stabilizační program bank. sektoru České finanční

Výdaj v roce 1997 a 1998 je v souladu s usnesením vlády ČR č. 539/1996 k programu posílení stability bankovního sektoru. FNM ČR do tohoto pouze vstupuje prostřednictvím Konsolidační banky.

 (§18 odst.2, písmeno b) bod 9 zákona č.171/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů)

Doplnění zdrojů České inkasní s.r.o.

Výdaje v roce 1997 a 1998 jsou v souladu s usnesením vlády ČR č.336 ze dne 7.6.1995 o doplňování zdrojů České inkasní s.r.o. k úhradě jejich závazků v rámci II. fáze transformace ČSOB a.s. a s usnesením vlády ČR č. 527 ze dne 16.10.1996 k návrhu restrukturalizace finančních závazků ČKD Praha.

 (§18 odst.2, písmeno b) bod 9 zákona č.171/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů)

Převod peněžních prostředků získaných z prodeje akcií NIF

Na základě souhlasu MSNMP č.j. SM -2622/95/IK může FNM ČR prodávat formou veřejné nabídky i akcie určené rozhodnutím o privatizaci pro NIF. Nadačnímu investičnímu fondu převede pak FNM ČR výnos z jejich prodeje.

C) OSTATNÍ FINANČNÍ POTŘEBY

Pro komplexní posouzení finanční situace FNM ČR v roce 1997 a 1998 je nutné kromě výdajových položek vzít v úvahu i "ostatní finanční potřeby", které svým charakterem nejsou výdajem FNM ČR - zůstávají součástí peněžních depozit. Jedná se o peněžní prostředky, které jsou dlouhodobě vázány na pětiletém termínovaném vkladu u ČSOB a.s. (do 3 1.12.1998) - řešení nesplacených pohledávek v zahraničí.

Dále jde o finanční prostředky, které FNM ČR musí na základě smlouvy dlouhodobě deponovat u ČNB (devizový účet, 80 mil. DM) - realizace záruky FNM ČR v souvislosti s výstavbou ropovodu "Ingolstadt".

V ostatních finančních potřebách jsou uvedeny peněžní prostředky získané z prodeje akcií, které byly na základě rozhodnutí o privatizaci určeny "Nadačním investičním fondům". Výnosy z prodeje těchto akcií jsou uloženy na samostatném peněžním účtu a nelze s nimi pro jiné účely počítat.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP