(pokračuje M. Žantovský)

Je to jediný prostředek, z kterého si veřejnost může učinit úsudek, zda úřad v tak komplexní oblasti, v tak složité oblasti, jako je poskytování informací, postupoval otevřeně, bezchybně, svědomitě, včasně atd. atd. Je to jediné, co se v tomto zákonu ještě přibližuje nějaké sankci. Proto já se domnívám, že by výroční zpráva měla zůstat zachována.

Děkuji, pane předsedající.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji panu senátoru Žantovskému jak za závěrečné slovo, tak za účast na našem jednání, a jelikož nepadl žádný návrh na vrácení zákona nebo návrh na zamítnutí, končím v tuto chvíli druhé čtení tohoto návrhu zákona.

 

Kolegyně a kolegové, přecházíme k dalšímu bodu našeho programu, kterým je bod č. 21 a tímto bodem je

 

21.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon České národní rady č. 570/1991 Sb.,
o živnostenských úřadech, ve znění zákona č. 286/1995 Sb.
/sněmovní tisk 111/- prvé čtení

 

Vládní návrh jsme obdrželi jako sněmovní tisk č. 111. Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr průmyslu a obchodu Miroslav Grégr. Pane ministře, prosím, abyste se ujal své úlohy, přistoupil k řečništi a můžete uvést svou předkládací zprávu. Prosím.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Miroslav Grégr: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Pardon, pane ministře, trochu se zvýšila - ne trochu, ale dost podstatně - hladina hluku v této síni. Já bych žádal všechny, kteří potřebují řešit něco naléhavého a ruší jak řečníka, tak ty z nás, kteří chtějí poslouchat jeho projev, aby tak činili mimo prostory této zasedací síně. Prosím, pane ministře.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Miroslav Grégr: Já to, pane předsedající, beru jako obvyklou záležitost v této sněmovně, takže pokusím se i přes nezájem tuto zprávu přednést. Jistě k tomu bude potom o to víc hojná diskuse.

Ještě jednou - dámy a pánové. Předstupuji před vás z pověření vlády s odůvodněním vládního návrhu zákona České národní rady č. 570/1991 Sb., o živnostenských úřadech. Návrh, zpracovaný na základě plánu legislativních prací vlády na druhé pololetí 1998, byl schválen usnesením vlády č. 47 ze dne 20. ledna t.r. Jeho cílem je zjednodušení soustavy orgánů vykonávajících státní správu pro oblast živnostenského podnikání při současném zkvalitnění a zefektivnění funkce příslušných úřadů.

Dovolte mi, abych řekl několik slov k podstatě navrhovaného řešení. Státní správu na úseku živnostenského podnikání nyní vykonává soustava více než 500 živnostenských úřadů, která pro současný počet cca 1 600 tisíc registrovaných podnikatelů, resp. cca 2 600 tisíc platných živnostenských oprávnění je zbytečně předimenzována. Základním nedostatkem této soustavy je rozdělení působnosti mezi okresní a obecní živnostenské úřady tak, že obecní živnostenské úřady vykonávají státní správu pro živnosti volné a okresní živnostenské úřady pro živnosti řemeslné, vázané a koncesované a živnosti provozované průmyslovým způsobem. Toto rozdělení zatěžuje podnikatele, kteří jsou zbytečně nuceni jednat se dvěma úřady, často umístěnými v různých obcích, ale současně zhoršuje i výkon státní správy. Na obecních živnostenských úřadech dochází zejména ke konfliktům zájmů, protože jejich zaměstnanci mohou podnikat a současně rozhodují o podnikání svém i konkurence. Problémů při zabezpečování potřebné úrovně výkonu státní správy, především na malých úřadech, kde jsou problémy s kvalitou procesu vydávání živnostenských listů a kontrolní činností těchto úřadů, je minimálně.

K neefektivní činnosti malých úřadů, zajišťujících výkon státní správy jen pro několik tisíc živnostenských oprávnění. Podle navrhované novelizace by se výkon státní správy pro všechny druhy živností měl soustředit na okresních živnostenských úřadech a obecní živnostenské úřady by se měly zrušit. Výkon státní správy by se tím podstatně zjednodušil, zkvalitnil a zefektivnil a vytvořily by se podmínky i pro důslednou aplikaci živnostenského zákona. Realizací návrhu by došlo ke snížení počtu prvostupňových živnostenských úřadů ze současných 511 na 103 i k současné úspoře cca 500 - 600 pracovníků vykonávajících státní správu v oblasti živnostenského podnikání.

Návrh přitom předpokládá, že v obcích, kde to bude s ohledem na místní podmínky účelné, především s ohledem na objem činností a počet a samozřejmě aktivity podnikatelů, budou zřizována odštěpná pracoviště okresních živnostenských úřadů, zabezpečující výkon státní správy v plném rozsahu pro všechny druhy živností. Těchto pracovišť by mělo být podstatně méně než stávajících obecních úřadů, pokryly by však celou oblast živností a nejen živností volných, což by dále zkvalitnilo výkon státní správy. Výkon státní správy pro celou oblast živnostenského podnikání by se tak soustředil do míst, kde jsou umístěny další orgány státní správy, s nimiž je podnikatel v častém styku, především finanční úřady, úřady práce a orgány sociálního zabezpečení. Navrhované řešení je plně v souladu s přístupy k výkonu veřejné správy v zemích Evropské unie. Realizací návrhu nevzniknou žádné náklady na státní rozpočet.

Vedle zmíněných výhod bych chtěl upozornit na určité problémy, které realizace návrhu přinese. Za hlavní problém je možno považovat především to, že soustředění činnosti na okresních živnostenských úřadech bude znamenat zkrácení příjmů měst a obcí vykonávajících nyní státní správu v přenesené působnosti, do jejichž rozpočtů v současné době plynou poplatky vybrané za vydání a změny živnostenských listů. Podle hrubého odhadu jde o částku cca 200 milionů korun. Návrh prakticky znamená centralizaci příslušných činností na okresních úřadech na rozdíl od dřívější decentralizace činností pro živnosti volné na obcích.

Takové soustředění výkonu státní správy je však nezbytné především pro zabezpečení jejího řádného plošně jednotného výkonu, protože každý živnostenský úřad rozhoduje o provozování živností na celém území státu. Je to nezbytné i pro zabezpečení řádné funkce živnostenských rejstříků, kde přechod na funkční a efektivní on-line systém předpokládá především omezení počtu zdrojových registrů.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. Výhody i nevýhody návrhu byly při přípravě návrhu důkladně zvažovány, jeho výhody však jednoznačně převažují. Zjednodušení soustavy živnostenských úřadů je přitom i důležitou podmínkou pro řešení problémových okruhů živnostenského podnikání připravovanou novelizací živnostenského zákona. Doporučuji vám proto vyslovit souhlas s postoupením předloženého návrhu novelizace zákona o živnostenských úřadech do druhého čtení. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji ministru průmyslu a obchodu Miroslavu Grégrovi za úvodní slovo a nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro první čtení pan poslanec Jaroslav Plachý. Prosím, pane poslanče, můžete hovořit.

 

Poslanec Jaroslav Plachý: Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, vážené dámy a pánové. Předložená vládní novela zákona o živnostenských úřadech zaslouží na straně jedné pochvalu, na straně druhé kritiku. Pochvalu za to, že je to průlomově první zákon vlády sociální demokracie týkající se veřejné správy.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP