(10.00 hodin)

(pokračuje Lánský)

A vše to napravuje dnešní vláda už v uplynulých měsících např. tím, že přijala několik zákonů o sociálním postavení vojáků z povolání, že se zabývala a vypracovala bezpečnostní strategii a vojenskou obrannou strategii České republiky a vypracovala také systém, který postupně přivede Armádu České republiky k tomu společenskému postavení, které jí patří.

Rád bych řekl, že vojenská strategie souvisí bezprostředně se sociálním postavením vojáků a že vojáci z povolání si musejí být jisti, že mají ve své vládě oporu, která jim také zajistí takové pracovní možnosti, aby byli schopni vykonávat svoje úlohy. Doufám, že vláda, které jsem členem, toto postupně dokáže, i když jsem si plně vědom dluhů, které předchozí vlády zanechaly v tomto oboru.

Pokud jde o vnitřní bezpečnost, rád bych se zmínil o tom, že po listopadu 1989 došlo k lavinovitému nárůstu kriminality a že se stále ještě s touto kriminalitou potýkáme, tím spíš, že přistupují nové formy kriminality, které tato země dříve neznala. Jde o organizovaný zločin, o masovou ilegální migraci, pašování drog a s nimi spojené aktivity. Pokud vím, tak pašování drog, prostituce a organizovaný zločin také financují některá teroristická hnutí v jihovýchodní Evropě.

Domnívám se, že došlo také k zanedbání na poli lidských práv, k zanedbání zájmů o tato práva. Jsem přesvědčen, že vláda České republiky jmenováním vládního zmocněnce pro lidská práva - a postupně má také naději s prosazením zákona o ombudsmanovi - na tomto poli přispěje k zásadnímu obratu.

Chtěl bych poukázat také na to, že ve správní oblasti bezprostředně po listopadu byl postupně zrušen krajský systém, který teď znovu pracně začínáme rekonstruovat.

Rád bych řekl několik slov o zákonu o občanství, který po rozpadu Československa nabyl forem, které byly kritizovány mezinárodními organizacemi. Mám naději, že současnou českou vládou přijatý a nyní právě legislativním procesem v Parlamentu procházející novelizovaný zákon o českém občanství tyto nedostatky napraví.

Největším úkolem současného sektoru vnitra je ovšem reforma státní správy a samosprávy, reforma obrovského rozsahu, reforma, která si bude vyžadovat konsensus, a právě proto bude vyžadovat i kritický dialog s opozicí, protože toto je a bude systém, který nebude systémem jedné strany, nebude systémem jedné vlády, ale bude systémem pro všechny občany a pro mnohé vlády do budoucnosti.

Chtěl bych se zmínit také několika slovy o zpravodajských službách, v nichž v minulosti došlo k velmi hlubokému úpadku úrovně řídicí práce, úpadku koordinace činností, analytické práce a už definitivně k úpadku úkolování služeb ze strany vlád. Domnívám se, že současná vláda v tomto směru nastoupila radikální obrat a cestu radikálních změn. Domnívám se, že přes všechnu lavinovitou kritiku našich kroků ohledně vedení Bezpečnostní informační služby dnes panuje konsensus o tom, že Bezpečnostní informační služba výrazně zlepšila svou práci, začíná se chovat profesionálně. Jsem přesvědčen o tom, že další reformní kroky ve vedení jednotlivých zpravodajských služeb skutečně přivedou kooperaci mezi těmito službami tam, kam v moderním demokratickém státě patří.

Dámy a pánové, resorty, za jejichž koordinaci odpovídám, mají nesmírně hluboký význam pro existenci demokratického státu a současně kladou nesmírně velké požadavky na demokratickou kontrolu. Chtěl bych proto vyzvat tuto sněmovnu, aby kooperativním způsobem a kritickým dialogem, který o těchto resortech, jejich náplni práce a činnosti povedeme, přispěla k tomu, že budou skutečně konsensuální, že budou demokraticky kontrolovány a že pro nás za peníze našich občanů budou vykonávat ty služby, které od nich požadujeme.

Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji místopředsedovi vlády České republiky panu Egonu Lánskému. Nyní bude hovořit místopředseda vlády České republiky pan Pavel Mertlík.

 

Místopředseda vlády Pavel Mertlík: Vážený pane předsedající, vážení poslanci, vážení členové vlády, dovolím si být velmi stručný a omezím se na několik málo základních věcí, které jsou v souvislosti s tím, co obsahuje hospodářská část zprávy o stavu společnosti. Myslím, že nemá cenu vypočítávat to, co je ve zprávě řečeno. Zpráva byla včas publikována jak na internetu, na vládním serveru na adrese www.vlada.cz, tak v Hospodářských novinách, což je všeobecně čtený a respektovaný deník. Sněmovna ji samozřejmě dostala včas.

Chtěl bych říci, že dnes prožíváme hospodářskou recesi, která po roce 1990 nemá v naší zemi obdoby. Nebyl zde srovnatelný proces. Recese má velmi silnou strukturální stránku. Dnes vláda musí činit takové kroky, jako je zřízení revitalizační agentury a přijetí programu revitalizace. To jsou praktické hospodářsko-politické kroky, které reagují na to, co je popsáno ve zprávě o stavu společnosti. Tato zpráva říká, že téměř 10 let po zahájení hospodářských reforem je situace české ekonomiky taková, že naše země musí sahat k těmto nouzovým opatřením, jako je revitalizační program, v době, kdy podobné programy dávno mají za sebou a už je nepotřebují ekonomiky našich konkurentů, jako je ekonomika maďarská, ekonomika polská či ekonomika slovinská.

Myslím, že tato realita je dostatečným svědectvím o tom, jakých úspěchů a neúspěchů dosáhla naše ekonomika za posledních deset let. Zpráva o stavu společnosti se snaží analyticky postihnout, proč k tomu došlo a kde se učinily rozhodující chyby. Šlo především o podcenění institucionální stránky ekonomického rozvoje, o podcenění právního řádu, o podcenění právních norem, které umožňují civilizované obchodování, investování a další ekonomické činnosti, spolu s privatizací na úvěr bez peněz a bez kapitálu, spolu s privatizací prostřednictvím kuponové metody a řady dalších sporných momentů, které nemá smysl opakovat.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP