(15.50 hodin)
(pokračuje David)
Je mi líto, že tomu tak je.
K jednotlivým připomínkám. Jestliže se tvrdí, že představa utváření hygienické sítě není jasná, pak této výhradě nerozumím, protože je v zákonu popsána velmi jednoznačně, a bylo by třeba říci, v čem domnělá nejasnost spočívá.
Jestliže se tvrdí, že je nezbytné sladit zákon s předpisy Evropské unie, pak je třeba říci, které předpisy má paní zpravodajka na mysli, protože předpisy Evropské unie, které se týkají veřejného zdraví, jsou velmi důsledně do tohoto návrhu zákona zahrnuty. Neslyšel jsem ani jeden příklad předpisu, který není zahrnut, který byl ignorován.
Jestliže se tvrdí, že by měla být definována základní organizační struktura regionálních hygienických stanic, je třeba konstatovat, že tato struktura zcela určitě v návrhu zákona definována je. Jestliže existují nějaké nejasnosti, mělo by být zcela konkrétně sděleno, v čem tyto nejasnosti spočívají.
Je pravda, že v zákonu je možno konkretizovat zřízení poboček, to znamená, že je možné uvést výčet všech poboček, které si lze představit a který může být shodný s okresními hygienickými stanicemi, tak jak je známo dnes. Je to možné a je to úprava, která je přijatelná a které je možno dosáhnout ve druhém čtení.
Jestliže se navrhuje, že celá soustava má mít systém rozpočtových organizací, pak se domnívám, že toto v daném případě možné není.
Místopředseda PSP Stanislav Gross: Pane ministře, musím vás přerušit, protože toto skutečně není prostředí, ve kterém se dá pořádně pracovat. Prosím všechny, kteří v tuto chvíli diskutují - nechci nikoho jmenovat nalevo ani napravo. Doufám, že mě k tomu nebudete nutit. Prosím, aby řečníkovi byla věnována patřičná pozornost a alespoň těm, kteří chtějí poslouchat, nebylo v tom bráněno.
Pane ministře, vzhledem k atmosféře se domnívám, že budete muset také trochu více přidat na intenzitě hlasu, protože by bylo dobré, abyste byl řádně vnímán.
Ministr zdravotnictví ČR Ivan David: Dobře, budu mluvit více nahlas.
Koncepce transformace je ve vládním návrhu zákona v důvodové zprávě jako jeho součásti zřetelně uvedena. Na bázi hygienických stanic se vytváří 14 prvoinstančních správních úřadů s pobočkami v místech všech okresů s výjimkami uvedenými v tabulce 1 důvodové zprávy, a jeden dvojinstanční správní úřad se sídlem v Praze. Text tabulky číslo 1 a ekonomický rozbor obsažený v důvodové zprávě vylučuje pochybnosti o tom, že z hlediska dostupnosti služeb státního zdravotního dozoru zejména v oblasti prevence infekcí zůstává zachována dnešní úroveň. Pobočky se nezřizují jen v okresech, které jsou sídlem kraje, a ve velmi blízkých okresech, jako jsou okresy Brno-venkov, Brno-město, Plzeň-sever, Plzeň-jih, Praha-východ a Praha-západ.
Usnesení vlády číslo 188, kterým byl schválen návrh zákona, ukládá přednostům okresních úřadů povinnost spolupracovat při zřízení uvedených poboček, a to podle instrukce vydané Ministerstvem zdravotnictví v dohodě s Ministerstvem financí.
Je to dost nahlas?
Místopředseda PSP Stanislav Gross: Pane ministře, myslím, že mluvíte dostatečně nahlas. Se stoupající intenzitou vašeho hlasu stoupá intenzita hluku v jednacím sále. Obávám se, že s tím nejsem schopen nic udělat, byť mám sebevětší snahu. Obávám se, že pro některé kolegy je to tak, pane ministře, že je svým projevem rušíte.
Ministr zdravotnictví ČR Ivan David: Domnívám se, že máte pravdu. Zřejmě je to tím, že jste přivolal poslance předčasně.
Místopředseda PSP Stanislav Gross: Pane ministře, byl jsem motivován dobrou vírou, že po tak obsáhlé rozpravě bude dobré, že i ti z předsálí budou slyšet vaše argumenty. Omlouvám se za tuto chybu.
Ministr zdravotnictví ČR Ivan David: Omlouvám se ještě jednou poslancům, že je ruším.Budu mluvit ještě asi 10 minut, čili mohou odejít a vyřídit si své věci.
Odborný návrh instrukce je připraven. Na základě platných finančních předpisů upravujících hospodaření s majetkem státu a zákoníku práce, § 250, stanoví přesné podmínky pro delimitaci majetku a přechod práv a povinností z pracovněprávních vztahů zaměstnanců zaniklých hygienických stanic, jejichž zřizovatelem jsou nyní okresní úřady. To je odpověď na námitku zpravodajky. Nositelem státní správy je 15 správních úřadů, jejich vnitřní organizační řád stanoví rozsah oprávnění zaměstnanců poboček předepisovat rozhodnutí za tento správní úřad, což je standardní postup ve všech správní úřadech či podnicích.
Děkuji poslancům, že odešli.
Pokud jde o laboratorní zázemí, pro správní rozhodování ochrany veřejného zdraví je lobbistickým požadavkem bývalých více než 70 - většinou komplexně vybavených - laboratoří, jejichž zřizovatelem by byl stát. Proti takovémuto postupu svědčí zásadní ekonomické důvodu, i když státní zakázky na laboratorní služby budou samozřejmě splněny. Laboratorní technika je investičně náročná a pro její využití je třeba větší území, z něhož se soustředí vzorky, včetně kvalifikovaných odborníků pro jejich obsluhu.
Chtěl bych upozornit, že jeden z ředitelů okresní hygienické služby, který představuje zvláště tuhý odpor, má nakoupené přístroje na leasing v hodnotě přes 10 mil. korun. Není divu, že mu záleží na zachování současné struktury. Asi by musel leccos vysvětlovat.
Laboratoře budou zřízeny jako příspěvkové organizace. Jejich hlavní činností, která bude dána statutem, bude provádění vyšetřování a měření pro účely státního zdravotního dozoru. Na tuto činnost jim bude poskytnut státní příspěvek a vedle toho mohou za podmínek stanovených předpisy Ministerstva financí provozovat hospodářskou činnosti. Toto je rovněž jasná odpověď, která vyplývá přímo z návrhu zákona.
Z hlediska potřeb státního zdravotního dozoru, které se odvíjejí od úkolů orgánů ochrany veřejného zdraví stanovených ve vládním návrhu zákona o ochraně veřejného zdraví, je odborně a ekonomicky nepřijatelné poskytovat ze státního rozpočtu příspěvek asi 70 laboratořím, jestliže k plnění úkolů státní správy je potřeba prokazatelně asi pětina - vzhledem k objemu práce, kterou provádějí.
V této souvislosti je nutno si uvědomit, že ze stávajících více než 70 laboratoří byl dosud poskytován příspěvek ze státního rozpočtu pouze osmi laboratořím. Zbývajících více než 60 laboratoří bylo financováno z územních rozpočtů okresních úřadů, které zánikem funkce hygienika nadále úkoly ve státní správě ochrany veřejného zdraví nebudou plnit.
Ekonomicky odborně neuvážený požadavek je, aby laboratoře zůstaly součástí správního úřadu či fungovaly jako rozpočtové organizace s vícezdrojovým financováním. Jako součást správního úřadu by z takových laboratoří musely být propuštěni všichni zaměstnanci, kteří vykonávají činnosti nesouvisející se státním rozborem, například klinická mikrobiologická pracoviště a imunologická pracoviště, pracoviště vybavená pro účely poskytování základní preventivní péče atd. Tím by se tato struktura stala nejen ekonomicky náročnou, protože podle platných předpisů každý zaměstnanec orgánů státní správy, ať státní správu vykonává, nebo nevykonává, má nárok na 25% zvýšení platového tarifu.
***