(12.40 hodin)

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji panu poslanci Kvapilovi. Nyní vystoupí kolega Petr Bendl k dalším třem návrhům, potom paní kolegyně Machatá.

 

Poslanec Petr Bendl: Kolegyně a kolegové, nejprve mi dovolte, abych formálně splnil svou zpravodajskou povinnost a navrhl Poslanecké sněmovně pozměňovací návrhy přijaté výborem pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí, které máte vyspecifikované v tisku 270/1 týkajícím se evidence obyvatel, v tisku 271/1 týkajícím se občanských průkazů a v tisku 272/1 týkajícím se cestovních dokladů.

Kolegyně a kolegové, po konzultaci s představiteli Svazu měst a obcí ČR si dovoluji osvojit jejich návrhy a navrhuji ještě tyto pozměňovací návrhy.

Navrhuji, aby § 2 odst. c) zněl: Obecní úřady, v hlavním městě Praze obvodní a místní úřady městských částí a na území vojenských újezdů újezdní úřady, index 5, dále jen ohlašovna, a následné přečíslování indexů. Důvodem je vyjmutí obcí z výkonu státní správy podle tohoto zákona, které by znamenalo zánik ohlašoven pobytu ve zhruba 80 procentech obcí. Tento záměr jde proti záměrům schválené koncepce reformy veřejné správy, jejímž jedním z cílů je přiblížení se občanům. Jak je zákon navržen, domnívám se, že dojde mimo jiné k nárůstu chybovosti v registru, který bude udržován bez vazby na místní podmínky, a zároveň růstu potřeb financí na zajištění voleb.

Dále navrhuji, aby § 3 odst. 2 písm. d) z důvodu snazší identifikace občana, v tomto znění: obec a okres narození a u občana, který se narodil v cizině, pouze stát narození.

V § 5 navrhuji následující znění: Obec je zprostředkovatelem - index 8 - údajů vedených v informačním systému pro ministerstvo, a to v rozsahu údajů předávaných ohlašovnou podle § 6 a 7. Obec je uživatelem - index 9 - údajů z informačního systému o obyvatelích, kteří se přihlásili k trvalému pobytu nebo mají podle zvláštních předpisů - index 2 a 3 - povolen pobyt ve správním obvodu příslušné správy obecního úřadu, a to v rozsahu údajů uvedených v ustanovení § 3 s výjimkou údaje § 3 odst. 2 písm. o). Tyto údaje může obec využívat, jen jsou-li nezbytné pro výkon její působnosti.

Ve výčtu v původním znění chybí řada údajů, které obec bude pořizovat do registru, ale nesmí je používat. Navrhované řešení vychází ze stejného omezení jako v případě okresních úřadů, což umožní jednoduchou kompatibilitu informačních systémů obce s registrem obyvatel.

Dále navrhuji § 18 v následujícím znění: Kontrola. Okresní úřad je povinen provádět kontrolu plnění stanovených tímto zákonem obcím - index 17.

Pozměňovací návrhy k tisku 271.

Vzhledem k nejednoznačnosti textu návrhu zákona a nejasnosti, zda osvědčení o státním občanství České republiky bude vydáváno bez správního poplatku, a tedy dle § 9 odst. 1 písm. a) zákona 368/92 Sb., nebo bude žadatelem hrazen poplatek 100 Kč dle citovaného zákona o správních poplatcích, položka 8 sazebníku, navrhuji, aby v § 5 odst. 1 písm. c) byl přidán index č. 12, v odkazu pod čarou uvést znění: Zákon č. 362/92 Sb., § 9 odst. 1 písm. a), a ostatní indexy přečíslovat.

V zákonu o cestovních dokladech po diskusi s legislativci navrhuji následující návrh, a to v § 17 odst. 6 v návrhu zákona slova "občana mladšího 15 let" nahradit slovy "nezletilého občana". Tato úprava je odůvodněna tím, že do ciziny i v budoucnu bude možné osvojit též občana staršího 15 let a mladšího 18 let. Podle původní formulace by nebylo zřejmé, kdo u těchto osob podává žádost o vydání a změnu v cestovním dokladu.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji panu poslanci Bendlovi. Jako poslední přihlášená vystoupí ve spojené rozpravě k bodům 16, 17 a 18 paní kolegyně Machatá. Prosím, paní poslankyně, ujměte se slova.

 

Poslankyně Marie Machatá: Dámy a pánové, dovolte, abych vás seznámila s pozměňovacím návrhem, který se týká tisku 270, a to jeho § 10 odst. 4. Po úpravě by tento text zněl následujícím způsobem:

Odst. 4. Změnu místa trvalého pobytu občan ohlásí ohlašovně v místě nového trvalého pobytu. Je-li údaj o místě trvalého pobytu úředně zrušen - nyní doplnění - nebo pokud objekt, který je místem trvalého pobytu občana, neodpovídá podmínkám stanoveným v § 10 odst. 1 a odst. 5 písm. c) - pokračování - je místem trvalého pobytu místo pobytu v době narození občana určené podle odst. 2 a 3.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji. Táži se, zda se ještě někdo hlásí do podrobné rozpravy. Ne. Podrobnou rozpravu uzavírám.

V tuto chvíli chce ještě vystoupit ministr vnitra ČR pan Václav Grulich. Prosím, pane ministře.

 

Ministr vnitra ČR Václav Grulich: Pane předsedající, dámy a pánové, byl jsem požádán v několika případech o vyjádření k některým problémům.

Všechny tři normy, které projednáváme, jsou zdánlivě normy technické, ale současně vzhledem k tomu, že se dotýkají občana, v některých případech velice úzce, v jeho konání a chování, tak je nelze pokládat pouze za technické normy. Jsou svým dosahem politické. Nicméně nejsou tak politické, aby byly stranické. Myslím, že v tomto ohledu jsme zajedno.

Nemohu reagovat na všechny pozměňovací návrhy, které zde zazněly, protože je potřeba je srovnat, posoudit, jestli se navzájem nestřetávají, zda nepřesahují navzájem do svých návrhů a kompetencí. Jak bývá pravidlem, vyjádřím se v průběhu třetího čtení k těmto zákonům. Na některé konkrétní otázky přesto chci odpovědět.

Jedna z nich byla pana poslance Bendla, která se týkala statutárních měst a jejich možností financovat převod správních agend. Všichni víte, že převod správních agend byl zahájen před nástupem současné vlády a že probíhá už delší dobu. Pravda je ta, že některá statutární města - jsou celkem čtyři, Praha, Brno, Ostrava, Plzeň - která současně vykonávají přenesenou státní správu, nejsou v té výhodě, že by jim v převodu mohl vypomoci okresní úřad, který do značné míry finančně tento převod hradí.

Na druhé straně pro převod této státní agendy jsou tato města vybavena nejen kompetencemi, ale i příslušnými zdroji. Nicméně s každým z těchto měst je převod těchto agend projednáván individuálně a hledají se jak zdroje, tak budovy a všechna ostatní opatření, aby tato města nebyla při převodu správních agend diskriminována.

Druhý okruh otázek, který zazněl v několika případech, se týká nejen těchto agend, jejich vedení, je to zejména u matrik, hovořil k tomu pan poslanec Ambrozek, ale týká se velice úzce i celé koncepce reformy veřejné správy. Je to náš problém, kdy při počtu řádově 6 200 obcí máme zabezpečit výkon přenesené státní správy a výkon samosprávy a kdy pověřené obce mají vykonávat určité agendy. Je to v souvislosti i s tím, že reforma veřejné správy nezbytně musí být provázena vytvořením informačního systému veřejné správy.

Záměrně dnes říkám informačního systému veřejné správy, i když jsme dříve používali termín informační systém státní správy, protože po rozhodnutí této sněmovny o sjednoceném modelu na úrovni kraje, kde se sjednocuje státní správa a samospráva ve veřejnou správu, musíme hovořit o informačním systému veřejné správy.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP