(11.20 hodin.)
Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Ministr financí nedoporučuje a protože jde o závažný návrh, vysvětlím velmi krátce, proč nedoporučuji. Ty mandatorní výdaje…(Protesty v sále.)
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Já upozorňuji všechny poslance, kteří nyní vykřikují ze svých lavic, že podle jednacího řádu má navrhovatel i předkladatel právo se k návrhu vyjádřit. Jednací řád neříká nic o tom, jakým způsobem.
Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Zvládnu to jednou větou. Ty mandatorní výdaje stejně zůstanou součástí systému veřejných financí, proto jejich vyvedení z rozpočtu není tím, co by vedlo k tomu, že by přestaly existovat, nemá smysl takto singulárně o tom hlasovat. Nedoporučuji.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Zpravodaj?
Poslanec Vlastimil Tlustý: Doporučuje. Ministr financí nedoporučuje.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Zahajuji hlasování pořadové číslo 148 a ptám se: Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti tomu návrhu?
Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 148 tento návrh byl přijat, když se z přítomných 196 pro vyslovilo 100 a 96 bylo proti.
Poslanec Vlastimil Tlustý: Druhý návrh doprovodného usnesení pana poslance Filipa zní:
"Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR žádá vládu, aby připravila novou koncepci přípravy zákona o státním rozpočtu a změnu příslušných zákonů tak, aby došlo ke zprůhlednění toků v rámci veřejných financí a k omezení možnosti účelového zkreslování údajů o státním rozpočtu."
Zpravodaj ponechává na vůli sněmovny. Ministr financí?
Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Ministr financí nedoporučuje, úkol je redundantní, protože vláda připravila nová rozpočtová pravidla i jiné dokumenty.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Zahajuji hlasování pořadové číslo 149 a ptám se: Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti tomu návrhu?
Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 149 tento návrh nebyl přijat, když se pro něj z přítomných 196 pro vyslovilo 74 a 98 bylo proti.
Poslanec Vlastimil Tlustý: Tím jsme vyčerpali všechny návrhy, které byly v rozpravě k návrhu zákona o státním rozpočtu předneseny.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. O návrzích doprovodného usnesení poslance Filipa není třeba hlasovat jako o celku vzhledem k tomu, že prošla pouze jedna jeho část.
Dámy a pánové, vzhledem k tomu, že o všech návrzích bylo hlasováno, projednali jsme tento bod. Udílím slovo panu poslanci Tlustému.
Poslanec Vlastimil Tlustý: Vážená sněmovno, vzhledem k výsledku právě projednaného bodu navrhuji, aby byl stažen z programu jednání schůze bod následující, neboť je logické, že harmonogram přesného postupu projednávání nového návrhu zákona o státním rozpočtu je vhodné schvalovat až po rozhodnutí o něm, analogicky, jako to mělo být dnes. To znamená, že v tuto chvíli nedoporučuji, aby sněmovna tento bod projednávala.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Mám chápat, pane poslanče, váš návrh jako návrh na vyřazení tohoto bodu z programu této schůze?
Zahajuji hlasování pořadové číslo 150 a ptám se: Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti tomuto návrhu?
Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 150 tento návrh byl přijat, když se z přítomných 194 pro vyslovilo 142 a 19 bylo proti.
Dalším bodem tedy je
37.
Vládní návrh zákona o sociálně-právní ochraně dětí
/sněmovní tisk 260/ - druhé čtení
Z pověření vlády předložený návrh zákona odůvodní místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí Vladimír Špidla, kterého prosím, aby se ujal slova. Prosím o klid v jednacím sále. Nyní udílím slovo místopředsedovi vlády Vladimíru Špidlovi.
Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Vladimír Špidla: Vážená paní předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, předkládaný návrh zákona o sociálně-právní ochraně dětí ve sněmovním tisku 260 je návrh, který byl připravován velmi dlouho, který byl připravován v období, které přesáhlo ústavní odpovědnost jednoho ministra práce a sociálních věcí, má tedy dosti hluboké kořeny, a není divu, že si vyžádal tak dlouhou práci, protože tento zákon se snaží upravit situace, které jsou velmi citlivé, které zasahují lidi v jejich nejintimnějších vztazích, které se týkají dětí.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Prosím o klid v jednacím sále.
Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Vladimír Špidla: Čili toho, kdo je ve společnosti nejslabší a který je velmi často ohrožován.
Cílem tohoto zákona je vytvořit základní ucelenou úpravu problematiky sociálně-právní ochrany dětí, uzpůsobit dosavadní úpravu přijatým mezinárodním dohodám a současně vymezit pozice jednotlivých aktérů, kteří se pohybují ve světě sociálně-právní ochrany dětí.
O tom, že tento zákon není pouhou technickou novelou, která z důvodů jistým způsobem již nepřehledné úpravy vytváří úpravu novou, ale také o tom, že to je zákon, který zasahuje život ve své jeho samotné podstatě, může svědčit jenom několik jednoduchých čísel. Počet případů, které se v rámci sociálně-právní ochrany dětí řešily v minulém roce, je 271 tisíc. Je to obrovské množství, které vyžaduje obrovské úsilí, obrovské množství právních vztahů, obrovské množství sociálních šetření, obrovské množství citlivosti a důslednosti.
Počet dětí, které byly zastupovány pracovníky oddělení péče o rodinu a děti u soudů, je 124 977. Uvádím to proto, aby nám bylo jasné, že toto je zákon, který bude regulovat vztahy ve velmi velkém rozsahu a který se dotkne v pravém slova smyslu statisíců lidí.
Dámy a pánové, zákon byl velmi dlouho připravován a byl také zvláštním způsobem připravován k projednání ve sněmovně. Příslušné výbory se jím zabývaly velmi pečlivě a velmi rozsáhle. Mohu říci, že i já sám jsem vedl velké množství jednání s jednotlivými poslanci a poslankyněmi, s řadou zástupců nevládních organizací. Myslím si, že práce, která byla odvedena, dává dobrou naději, že norma, kterou předkládáme, bude projednána a schválena. Musím se přiznat, že tuto normu předkládám s jistým ostychem právě proto, že zasahuje něco, čeho si velmi vážím, totiž vztahy mezi rodiči a dětmi, a že se snaží chránit děti, což je něco mimořádně citlivého. Jakkoli tuto normu předkládám s určitým ostychem a vědomím, že zasahuje do oblastí, které se nedají zvládnout pouhým rozumem a právními triky, přesto jsem přesvědčen, že je nutné normu projednat a že je nutné tuto normu schválit, protože současná situace je nevhodná a způsobuje velmi špatný vývoj, způsobuje i velmi rozsáhlé a neodůvodněné strádání.
***