(15.20 hodin)

(pokračuje Brousek)

Novela zákona řeší pouze tři paragrafy, a to paragraf 3, kde se jinak definuje krajina pro účely podle tohoto zákona, paragraf 70, kde je jinak řešeno, jak a kdy mohou občanská sdružení vstupovat do správních řízení, a paragraf 90, kde se vypouští zvláštnost tohoto zákona vůči jiným zákonům.

Zdůvodnění:

1) Zákon č. 114/1992 Sb. má přírodu a její složky chránit, jakož i krajinu jako nositele projevů přírody. Ne každá součást zemského povrchu je ale krajina, např. povrch moře. Smyslem zákona není řešení urbanistických sídel, to přísluší orgánům stavebním, urbanistickým, památkovým, hygienickým. Zejména u větších měst rozkládajících se na ploše mnoha kilometrů mají být stavby posuzovány s ohledem na urbanistický vzhled měst, a ne z hlediska zásahu do krajiny. Určující pro výstavbu ve městě musí být hlediska urbanistická, pracovních příležitostí, komunální hygieny, památkové péče, uspokojování životních a kulturních potřeb občanů. Všechna tato hlediska příslušných orgánů jsou dnes převálcována stanovisky orgánů životního prostředí, jež mají v současném znění zákona větší váhu a v podstatě právo veta. Veškerá investiční činnost je posuzována z hlediska ochrany krajiny, tedy zejména jejího vzhledu.

Kdyby takovýto zákon v tomto znění platil již dříve ve Francii, nikdy by nestála Eiffelova věž, která do státní i městské pokladny přináší miliardy. V Praze by nestála Petřínská rozhledna, nestály by mrakodrapy apod. Města by si zachovávala vesnický ráz a rozrůstala by se výhradně do šířky, což by koneckonců bylo pro přírodu mnohem horší.

Občanská sdružení se i podle této novely budou moci zúčastňovat správních řízení dle stavebního zákona, i v intravilánu obcí a měst, ale ne již podle tohoto zákona.

2) Současná dikce zákona umožňuje občanským sdružením vstupovat do správních řízení v jakékoli fázi - územní řízení, EJA, stavební řízení, a to několikanásobně. Současně zvýhodňuje určitou skupinu - tu, která má ve své hlavní činnosti ochranu přírody a krajiny - oproti jiným skupinám. Vzniká tedy exkluzivita občanských sdružení zaměřených na ochranu přírody a krajiny, která mohou uplatňovat stále stejný požadavek, jakkoliv je odborně vyvrácen, ve všech fázích správního řízení a tak stavbu do nekonečna oddalovat. Vzniká tím nerovnost účastníků takového správního řízení. Je jistě důležité v demokratických společnostech, aby se občané mohli vyjadřovat ve správním řízení k stavbám, a nikdo z autorů této novely to nezpochybňuje. Ale je potřeba, aby práva všech účastníků těchto správních řízení byla stejná.

Já rozlišuji dva druhy správních řízení, i když to tak podle zákona není. Správní řízení vyvolané orgánem veřejné správy a správní řízení vyvolané soukromým investorem nebo veřejno-soukromoprávní institucí. Účast veřejnosti na řízení z podnětu správního orgánu je naprosto nezbytná, protože posuzovaný zásah má být proveden mocí veřejnou, a veřejnost má tedy právo se vyjadřovat, a to dle novely dokonce větší okruh veřejnosti než dosud. Klasickým příkladem je skautská organizace, jejímž hlavním posláním není ochrana přírody a krajiny, ale je jistě doplňkem její činnosti hlavní. Díky výletům a táborům má tato organizace o přírodě velmi přesné informace, proto by se měla takovýchto správních řízení zúčastňovat, pokud pochopitelně bude mít zájem.

U správních řízení z podnětu soukromého investora je třeba, aby vztah občanského sdružení a investora zůstal ve sféře soukromoprávní. Novela tedy omezuje zásahy do sféry soukromoprávní, zejména do uplatňování vlastnických práv. Občanská sdružení brání i takovým ryze soukromým stavebním akcím, jako je výstavba rodinných domů či zemědělské hospodaření rolníků apod., i přesto, že územní plán to umožňuje.

3) Ustanovení tohoto obsahu - je tím myšlena ta zvláštnost tohoto zákona - nepatří do žádného právního předpisu, tedy ani do tohoto zákona, neboť se tím velmi ztěžuje aplikace právních předpisů a vyvolává se nepřiměřená nejistota o jejich vzájemném poměru. V takovém odkazovacím ustanovení nelze vyčíslit všechny předpisy, jichž se týká, takže může paradoxně dojít k omezení působnosti zákona jeho doslovným výkladem. Zvláštnost situace je třeba posuzovat případ od případu a není to uvedeno v obecné formě v zákoně. Toto ustanovení odst. 4 je závažným legislativně technickým prohřeškem, který narušuje jednotnost našeho právního řádu jako celku.

Vláda vyslovila s předlohou nesouhlas, a tak bych se nyní krátce vyjádřil k jednotlivým námitkám vlády uvedeným v tisku 295/1.

  1. Arhuská úmluva nebyla ratifikována, a to nejen v České republice. Týká se vlivu na životní prostředí a práva na informace. Zákon o právu na informace byl touto sněmovnou již přijat a doufám, že všechny správní orgány a veřejné orgány se jím budou řídit. Úmluva se netýká ochrany přírody a krajiny v dikci zákona 114, a navrhovaná novela tedy není s touto úmluvou v rozporu. Vím, že právníci se vyjadřují velmi různě k tomu, co jsem teď řekl. Ale skutečně mám tento nález i nález, že je to úplně naopak.
  2. O rozšiřování počtu občanských sdružení, která mohou vstupovat do správních řízení, jsem hovořil. Myslím, že není důvod, aby některým skupinám obyvatel bylo zákonem dáváno výsadní postavení, a navíc, proč by měly mít exkluzivitu v případě, že se jich probíhající správní řízení vůbec netýká.
  3. O krajině jsem již také dostatečně hovořil i ve zdůvodnění prvé části novely a na svém stanovisku, i když je vláda nesdílí, trvám.
  4. Čísla odkazů pod čarou jsou skutečně nesprávná, ale není nic jednoduššího, než čísla odkazů správně změnit.
  5. Nelze čekat na komplexní novelu tohoto zákona, protože zatím jsem ji na nejbližší dobu neviděl v plánu vlády. Pokud bude předložena v průběhu prvního pololetí roku 2000, pochopitelně to přivítám.

Dnes předkládaná novela má řešit pouze některé části tohoto problematického zákona. Věřím, že navrhovanou novelu budete posuzovat z hlediska věcného se společným cílem vylepšit tento zákon na skutečně výbornou úroveň. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Návrh jsme obdrželi jako sněmovní tisk 295 a stanovisko vlády k němu jako 295/1. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Libor Ambrozek.

 

Poslanec Libor Ambrozek: Pane předsedající, páni ministři, dámy a pánové. Máme před sebou novelu zákona o ochraně přírody a krajiny o třech bodech - sněmovní tisk č. 295. Vláda ve sněmovním tisku 295/1, který máme rovněž k dispozici, novelu zamítla a svůj postoj zdůvodnila řadou argumentů, které už tady jmenoval kolega Brousek. Vybírám z nich alespoň nesouhlas s Arhuskou úmluvou, bezdůvodné rozšíření dosavadního okruhu účastníků, řadu legislativně technických nedostatků, příprava vlastní novely.

Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, byl přijat Českou národní radou na jaře roku 1992 a nahradil starý zákon z roku 1956. Byl tedy jedním z posledních článků nové polistopadové legislativy na úseku ochrany životního prostředí, posledním z těch složkových zákonů, které jsme po roce 1989 přijímali. I při screeningu v Bruselu byl hodnocen jako jeden z našich nejlepších zákonů v této oblasti, který sice potřebuje určité opravy a vláda na tom pracuje, ale určitě ne v oblasti, kterou navrhuje skupina kolegů.

Nyní k obsahu navrhovaného tisku:

Za prvé. V bodu 1 se navrhuje vyjmout souvisle zastavěné území z definice krajiny - to je paragraf 3 - se zdůvodněním, že se to příčí běžnému úzu a obecnému právnímu vědomí.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP