(16.00 hodin)

(pokračuje Beneš)

Chtěl bych jen poprosit, až budeme příště tento návrh projednávat, aby Ministerstvo financí věnovalo větší pozornost přípravě. Velmi se přimlouvám, aby byl tento návrh zákona vrácen k přepracování.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji, hovořil kolega Beneš. Slibuji, že se to příště pokusím vydržet. Byl bych rád, kdyby pan kolega Beneš měřil stejným metrem třeba i v okamžiku, kdy bude řídit schůzi předseda sněmovny.

V tuto chvíli budeme pokračovat dále. Hlásí se někdo do rozpravy? Pan kolega Beneš.

 

Poslanec Miroslav Beneš: Slibuji, že už nebudu k tomu vystupovat.

Pane předsedající, vaše gestikulace je nenapodobitelná.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Ano, nedosahuji kvalit jmenovaného funkcionáře.

Hlásí se dále někdo do rozpravy? Nehlásí, rozpravu končím.

Prosím ministra financí a místopředsedu vlády ČR, zda chce využít možnosti závěrečného slova, aby tak učinil. Je tomu tak. Hovořit bude ministr financí ČR pan Pavel Mertlík.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, snažil jsem se být ve svém úvodním slovu stručný, protože sněmovna má nabitý program po legislativní smršti, kterou ji zavalila vláda, ale zdá se, že jsem to se stručností přehnal. Proto budu muset trochu obšírněji hovořit ve svém závěrečném slově.

Především je třeba říci, že soustava obecních daní neznamená, že by se zavádělo deset nových daní. Je to tak, že řada stávajících poplatků bude nahrazena daněmi, což je transparentnější systém zpoplatnění daňových poplatníků. Skutečně nové jsou pouze čtyři daně, a to daň infrastrukturní, daň z odpadu, z reklamy a z nevýherních hracích přístrojů. Daň z odpadu přitom nahrazuje současnou úhradu za svoz, třídění a zneškodňování komunálního odpadu, kterou v současné době platí občané podle zákona o odpadech.

Navrhovanou úpravou nedochází k výraznému zvýšení daňového zatížení. Nedochází k němu proto, že předpokládá-li se takový výnos z obecních daní v rozsahu zhruba šesti miliard, předpokládám, že je to aproximativní číslo. Pan poslanec Beneš tady hovořil o dvou jiných číslech, vyšší z nich bylo 4,7. Šestka je uvedena tady proto, že se Ministerstvo financí snažilo při formulaci aproximace být skutečně korektní a říci, kam až by to mohlo jít, když obce využijí vyšší sazby. V takovém případě u výnosu proti výnosu z místních poplatků dojde k nárůstu o 4 miliardy. Tato částka se sníží zhruba o 2 miliardy daně z odpadu, kde nejde o další výraznější zatížení občanů právě vzhledem k tomu, že její výše odpovídá stávající platbě za služby spojené s odvozem komunálního odpadu. Nárůst zatížení občanů a podniků činí maximálně 2 miliardy korun. Je to hrubé navýšení, protože i obecní daně budou považovány za náklad ve smyslu zákona o dani z příjmu. Budou tudíž promítnuty při podávání daňového přiznání.

Důvod obligatornosti obecních daní spočívá v tom, že návrh zákona předpokládá povinné zavedení těchto daní obcemi. Důvodem je soulad s Listinou základních práv a svobod, podle které lze daně a poplatky ukládat jen na základě zákona. Povinné zavedení obecních daní pak vyžaduje stanovení výše sazeb jednotlivých daní v zákoně v rozpětí minimální a maximální hranice. Obcím jsou návrhem zákona svěřeny takové významné pravomoci, které zajistí vybírání obecních daní s přihlédnutím k místním podmínkám a potřebám. Zejména jde o stanovení konkrétní výše daní, osvobození od placení a ve zvláště odůvodněných případech o prominutí nebo snížení.

Aktuálnost vytvoření soustavy obecních daní souvisí nejen s reformou veřejné správy, ale také s Evropskou chartou místní samosprávy, ke které přistoupila Česká republika jako jedna z posledních členských zemí Rady Evropy v květnu 1998. Podle charty místní správy mají místní orgány právo v rámci vnitrostátní politiky na odpovídající vlastní finanční zdroje, s nimiž mohou volně disponovat. Alespoň část těchto finančních zdrojů má pocházet z místních daní, jejichž výši mohou místní orgány v mezích zákona určovat. Schválení tohoto zákona povede k naplnění těchto významných předpokladů Evropské charty místní samosprávy.

Co se týče několikrát zde diskutované infrastrukturní daně, cílem této obecní daně je získání finančních prostředků od vlastníka pozemku, který se nachází v zastavitelném území, a obec v tomto území zainvestovala na své vlastní náklady. V současné době takové náklady nese plně obec. Podle návrhů zákona se i vlastník pozemku bude podílet na jeho zhodnocení. Myslím si, že to bude spravedlivý krok v tomto smyslu. Právě infrastrukturní daň bude formou, která umožní zpoplatněním lepší nastavení kritérií pro podnikání v dané oblasti.

Jako o poslední věci bych se zmínil o dani z reklamy. Je navrhována především proto, že byla celá řada obcí, jejichž území je k této dani masivně využíváno, které žádaly o to, aby reklama mohla být zdaněna. Tím, že je tam rozpětí, je podtrženo slůvkem mohla, pokud se tak obec rozhodne. V úvodním slovu jsem říkal, že tlak zastánců reklam je silný a kvůli tomuto jedinému bodu nechat si zbortit celý návrh nepovažujeme za dobré, ale sama o sobě daň z reklamy jak je navržena je podle mého soudu korektní.

Na základě těchto skutečností mi nezbývá, než zopakovat můj návrh propustit tuto právní úpravu do druhého čtení.

Z legislativně technického hlediska trvám na tom, že návrh je dobře připraven a problémy, o nichž hovořil pan poslanec Beneš, v zákoně nejsou. Je třeba si jej pořádně přečíst.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Hovořil místopředseda vlády ČR a ministr financí pan Pavel Mertlík. V tuto chvíli má možnost závěrečného slova pan zpravodaj kolega Radim Chytka.

 

Poslanec Radim Chytka: Vážené dámy a pánové, domnívám se, že co mělo být řečeno, řečeno bylo. Dovolte mi poslední poznámku, abych polemizoval s panem ministrem ohledně toho, že zavedením infrastrukturní daně se bude vybírat daň u firem, že tím budeme podporovat podnikání. Zde bych velice silně polemizoval.

Konstatuji, že v obecné rozpravě padly dva návrhy v souladu s § 90 jednacího řádu, a to návrh vrátit předlohu navrhovateli k dopracování a návrh na zamítnutí. Doporučuji, aby i v tomto pořadí bylo hlasováno.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji, hovořil pan zpravodaj Chytka.

 

Nyní budeme hlasovat o návrhu na vrácení navrhovateli k dopracování. O tomto návrhu rozhodneme v hlasování pořadové číslo 402.

Zahajuji hlasování pořadové číslo 402. Kdo souhlasí s návrhem na vrácení k dopracování, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

Z přítomných 179 pro hlasovalo 91, proti 82. Návrh byl přijat.

 

V tuto chvíli je bezpředmětné hlasovat o druhém návrhu. Konstatováním, že návrh zákona uvedený ve sněmovním tisku 375 byl vrácen navrhovateli k přepracování, končím projednávání bodu 69.

V tuto chvíli v souladu s tím, co bylo v průběhu jednání schváleno, přistoupíme k bodu 34. Malou chvíli počkám, zda není nějaká chyba v hlasování, abychom nemuseli tento bod přerušovat. Nezdá se mi, že by byla chyba, neboť nikdo nesignalizuje jakýkoliv problém.

 

Přistoupíme k bodu, kterým je

 

34.
Návrh poslanců Libora Ambrozka, Libora Krátkého, Františka Ondruše a dalších
na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 125/1997 Sb., o odpadech
/sněmovní tisk 229/ - druhé čtení

 

***




Přihlásit/registrovat se do ISP