(19.00 hodin)

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Děkuji. Pane předsedající, dámy a pánové, zákon, který nyní uvádím, je jakýmsi přístupem z druhé strany k problému ochrany hospodářské soutěže u nás. Zatímco zákonná norma, kterou jsme projednávali před malou chvílí, vedla k tomu, že bude-li přijata, bude lépe regulováno eventuální narušení hospodářské soutěže subvencemi, což vždycky jisté narušení hospodářské soutěže je, tedy i domácími subvencemi, v případě přijetí tohoto zákona vybavíme Českou republiku odpovídajícím systémovým nástrojem k tomu, abychom se mohli korektně bránit proti postupu jiných zemí proti našemu trhu.

Účelem tohoto předpisu je implementovat do českého právního řádu dohodu o subvencích a vyrovnávacích opatřeních, která je součástí dohody o zřízení Světové obchodní organizace - WTO.

Dohoda upravuje jednotlivě pro všechny členy WTO možnost legální oprávněné ochrany domácího trhu před dovozy výrobků, které jsou subvencovány z veřejných prostředků. Pokud ČR hodlá využít možností, které nabízí tato dohoda, musí zakotvit její principy do vnitrostátního práva. Proto cílem návrhu zákona o ochraně domácích výrobců před subvencovanými dovozy je právě implementace závazků z dohody o subvencích a vyrovnávacích opatřeních do českého právního řádu.

Zákon byl zpracován s vědomím, že bude mít jen časově omezenou platnost, protože po přijetí ČR do EU se Česká republika bude řídit jejími právními předpisy. Pro členské státy platí nařízení Rady Evropských společenství č. 2026 z roku 1997 o ochraně proti subvencovaným dovozům z nečlenských zemí, podle kterého jednotně postupují všechny členské státy Evropské unie.

Předkládaný zákon odpovídá článkům 31 a 34 Evropské dohody, na jejímž základě může ČR přijmout příslušná opatření v případě, že je do ČR dovážen výrobek, který působí nebo hrozí způsobit vážnou újmu domácím výrobcům nebo vážné narušení některého hospodářského odvětví. Dohoda zavazuje ČR konzultovat s Radou přidružení veškeré své postupy, které vedou k přijetí příslušných opatření. Jde tedy o ochranu před dovozem výrobků, které jsou subvencovány z veřejných prostředků cizích států, které tak napomáhají čelit konkurenci na trhu v ČR, a to nefér způsobem.

Kompetenci při realizaci tohoto zákona zákon navrhuje svěřit Ministerstvu financí. Důvod je právě ten, že ministerstva financí jsou zpravidla těmi orgány, které subvencují v konečném stupni příslušné výrobky, na rozdíl od tržního procesu dumpingu, kde je logickým partnerem Ministerstvo průmyslu a obchodu. Čili tady Ministerstvo financí právě proto, že jde o formu státní pomoci v zahraničí působící na domácí trh.

Nemusím myslím závěrem dodávat, že vláda vás žádá, abyste povolili průchod do druhého čtení.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji místopředsedovi vlády a ministru financí Pavlu Mertlíkovi. A nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan kolega Vladimír Doležal. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Vladimír Doležal: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové. Úvodem mé zpravodajské zprávy musím konstatovat, že se jedná opět o vládní návrh zákona, kde zpravodajem je určen člen rozpočtového výboru, přestože se domnívám, že se jedná o zákon, který řeší problematiku spadající do gesce hospodářského výboru. Nerad bych však tímto spustil obdobnou diskusi, která zde proběhla při projednávání bodu programu č. 99 této schůze, tj. vládního návrhu zákona o investičních pobídkách, tisk 377, tzn. řešit, kdo komu poslal dopis, o čem, kdo za něco může, kdo je vinen, a už vůbec ne, že zpravodaj je... doplňte si dle své paměti.

Ale teď už k vlastnímu návrhu zákona o ochraně před dovozem subvencovaných výrobků a o změně zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy ČR, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 13/1993 Sb., celní zákon, ve znění pozdějších předpisů, tisk 379.

Jedná se o zcela novou právní normu, která by měla chránit domácí výrobce před subvencovanými dovozy a jejíž platnost by měla být časově omezena naším vstupem do EU, tj. vznikem jednotného trhu, na což se poté váží jiná pravidla.

Vlastní návrh zákona se skládá ze čtyř částí, z nichž první část je vlastní zákon, se kterým vás tady seznámil pan ministr, takže ho nebudu více rozebírat.

Druhou částí je změna zákona č. 2/1969 Sb., a je to v podstatě pověření Ministerstva financí výkonem povinností vyplývajících z tohoto zákona.

Třetí částí je celní zákon, který naopak dává celníkům právo vybírat případná vyrovnávací cla.

A poslední částí je část týkající se účinnosti, která by měla nastat k 1. 3. roku 2000.

Lze konstatovat - a v důvodové zprávě je to i uvedeno - že tento návrh není v rozporu s ústavním pořádkem. Co se týká finančních dopadů do státního rozpočtu, v důvodové zprávě je uveden dopad ve výši 1,2 mil. Kč, a to za mzdové prostředky cca pěti zaměstnanců Ministerstva financí. Tady si dovolím říci, že toto může být diskutabilní otázka, ale nechť…

Další dle mého názoru diskutabilní otázkou je vztah k řízení vyplývající z tohoto zákona, na které by se neměl vztahovat správní řád.

Ale přesto se domnívám, že by tento zákon měl být propuštěn do druhého čtení, i když si na závěr dovolím dvě věty. Chápu důvody, které vedou k předložení tohoto návrhu zákona. Nechápu však, jak tento návrh zákona ochrání domácí vývozce, jak uvádí důvodová zpráva. Domnívám se totiž, že využití tohoto zákona bude mít v konečném důsledku právě opačný účinek.

Na závěr bych rád ještě dopředu avizoval, že bych navrhoval, aby se tímto zákonem zabývaly i hospodářský výbor a výbor pro evropskou integraci. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji kolegovi Vladimíru Doležalovi.

V tuto chvíli otevírám obecnou rozpravu, do které mám jednu písemnou přihlášku, a přihlášeným je pan kolega Karel Vymětal. Další přihlášku nemám. Prosím, pane poslanče, můžete hovořit.

 

Poslanec Karel Vymětal: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, vládní návrh zákona o ochraně před dovozem subvencovaných výrobků vlastně vyplňuje celou oblast ochrany hospodářství a ekonomiky ČR. Je to již třetí zákon. První byl antidumpingový, který jsme přijali. Na této schůzi sněmovny jsme projednávali zákon o některých opatřeních v oblasti vývozu a dovozu a v licenčním řízení, tj. opatření proti množstevním dovozům, které ohrožují hospodářství a ekonomiku ČR, a toto je třetí zákon, který uzavírá celou oblast ochrany českého trhu.

Chtěl bych říci, že stejně jako pan zpravodaj si skutečně myslím, že to je oblast, která patří zejména do pravomoci hospodářského výboru, plně s tím souhlasím. Proto i já doporučuji, aby tento zákon byl jako hlavnímu garantovi přiřazen hospodářskému výboru. A vzhledem k tomu, že v oblasti subvencovaných výrobků se ten největší díl týká zemědělských a potravinářských výrobků - koneckonců některé přílohy na to reagují - doporučuji, aby tato předloha byla přikázána rovněž zemědělskému výboru.

To je všechno, děkuji za pozornost. (Potlesk).

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji, hovořil pan poslanec Karel Vymětal.

Jsou další přihlášky do obecné rozpravy? Není tomu tak, obecnou rozpravu uzavírám.

Prosím v této chvíli pana ministra financí a místopředsedu vlády, chce-li využít možnosti závěrečného slova? Je tomu tak. Pane místopředsedo vlády, můžete hovořit.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Jenom velmi stručně k určitému kompetenčnímu sporu, který tady proběhl. My jsme přesně stejnou diskusí prošli ve vládě, tam to byla zejména diskuse mezi Ministerstvem průmyslu a obchodu a Ministerstvem financí. A rozhodujícím kritériem, které převážilo pro řešení, že by to mělo být v gesci Ministerstva financí, je fakt, že jde o státní pomoc, čili o použití veřejných finančních prostředků. Z tohoto důvodu by asi bylo rozumné, aby rozpočtový výbor tam byl zainteresován, což nevylučuje jistě ostatní výbory rovněž.

Jinak co se týče rozpravy, nemám, co bych dodal.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji. V tuto chvíli se ptám pana zpravodaje, zda chce vystoupit. Není tomu tak. Pokud jsem dobře sledoval průběh krátké rozpravy, tak nezazněl návrh ani na vrácení, ani na zamítnutí, takže se budeme nyní zabývat návrhy na přikázání.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP