(16.30 hodin)

(pokračuje Fischer)

Já se o tom ještě zmíním, ale myslím, že je dobré toto stanovisko ocitovat v plném rozsahu. Tedy: Hlavní město Praha vychází z názoru, že reformu veřejné správy na území hl. m. Prahy je nutno řádně připravit a projednat. Není proto možné, aby tato reforma byla zahájena v listopadu 2000, to je k datu předpokládaných voleb do zastupitelstev krajů. Řádná příprava a projednání reformy veřejné správy v hl. m. Praze vyžaduje, aby tato reforma byla zahájena až v listopadu 2002, to je k datu příštích řádných voleb do zastupitelstva hl. m. Prahy. Z tohoto důvodu hl. m. Praha požaduje:

1. Aby návrh zákona o hl. m. Praze nebyl projednáván současně s dalšími návrhy zákonů týkajících se reformy veřejné správy v České republice, ale samostatně po schválení těchto zákonů.

Nyní přichází to podstatné.

2. Aby se volby do zastupitelstva hl. m. Prahy konaly v řádném termínu v listopadu 2002 spolu s volbami do zastupitelstev městských částí, protože Praha je jako jedna obec, s tím, že do doby voleb do zastupitelstva hl. m. Prahy v roce 2002 bude v případě potřeby stávající zastupitelstvo hl. m. Prahy prohlášeno zákonem za zastupitelstvo kraje.

3. Aby v době voleb do zastupitelstva hl. m. Prahy v roce 2002 hlavní město Praha jako obec vykonávalo i působnosti kraje a okresu v samostatné i přenesené působnosti s tím, že potřebné podrobnosti budou stanoveny v zákonech o reformě veřejné správy.

4. Aby hl. m. Praha mělo možnosti si na základě zákona o hl. m. Praze vydat statut hl. m. Prahy, upravující vnitřní uspořádání veřejné správy v hl. m. Praze.

Body 1 a 2, které jsem zde citoval, v podstatě byly splněny a ten vývoj překonal to, co zde bylo žádáno, v plném rozsahu, ale s tou podstatnou částí se ztotožňuji. Myslím, že to je i v souladu s tím, co zde říkal pan zpravodaj, a já se připojuji k jeho návrhu na zamítnutí tohoto zákona. Předpokládám, že vhodnou formou by bylo přijmout místo toho zákon, který by prohlásil současné zastupitelstvo v počtu 55 zastupitelů za krajské zastupitelstvo pro Prahu. A volby v Praze potom byly s komunálními volbami. Nevidím žádnou překážku v tom, aby se volby v krajském městě - v kraji Praha - konaly spolu s komunálními volbami, to je v jinou dobu, než to bude v ostatních krajích.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Hovořil pan kolega Stanislav Fischer. Nyní vystoupí pan kolega Karel Šplíchal. Další přihlášky nemám. Prosím, pane kolego.

 

Poslanec Karel Šplíchal: Pane předsedající, páni ministři, dámy a pánové. Já jsem velmi rád, že pan ministr Václav Grulich nabídl varianty, které jsme slyšeli. Chtěl bych jako poslanec pražský a pražský zastupitel říci i stanovisko poslaneckého klubu sociální demokracie. My máme ten názor, že právě ku prospěchu Prahy a z důvodů, které tady byly řečeny předřečníky, včetně usnesení pražského zastupitelstva, navrhujeme, aby volby v Praze byly v listopadu 2002. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji panu poslanci Šplíchalovi. Hlásí se ještě někdo do obecné rozpravy? Ne. Obecnou rozpravu uzavírám. Takže nyní vystoupí se závěrečným slovem ministr vnitra České republiky pan Václav Grulich.

 

Ministr vnitra ČR Václav Grulich: Pane předsedající, dámy a pánové. Už ve svém úvodním vystoupení jsem předvedl, že jsem tolerance sama a vláda taktéž. Vzhledem k tomu, že se zdá i z potlesku pražských zastupitelů a poslanců, že snaha je jednoznačná, dovoluji si oznámit, že zákon v tomto předloženém znění z pověření vlády stahuji a připravím pro Poslaneckou sněmovnu (potlesk) - a vláda připraví pro Poslaneckou sněmovnu návrh jiný, který zřejmě bude odpovídat těm snahám, které tu byly projeveny, i když se nedají spočítat na počet hlasů, ale předpokládám, že budou většinové. Děkuji vám. (Potlesk.)

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji ministrovi vnitra České republiky panu Václavu Grulichovi. Kolegyně a kolegové, prohlášením předkladatele jménem celé vlády o stažení návrhu ústavního zákona o zkrácení funkčního období zastupitelstva hl. m. Prahy končí legislativní proces tohoto vládního návrhu zákona a končím tím též projednávání bodu 20. Děkuji zpravodaji, kterým byl pan kolega Libor Krátký, a můžeme plynule přejít k bodu č. 21, kterým je

 

21.
Vládní návrh zákona o změně a zrušení některých zákonů
souvisejících se zákonem o krajích, zákonem o obcích, zákonem o okresních úřadech
a zákonem o hlavním městě Praze
/sněmovní tisk 426/ - prvé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr vnitra České republiky pan Václav Grulich. Prosím, pane ministře, abyste se poté, co se utiší atmosféra v jednacím sále, ujal slova. Kolegyně a kolegové, já rozumím tomu, že ne všichni chtějí poslouchat slova ministra vnitra, i když si myslím, že přicházejí o mnohé, ale prosil bych vás, co tak činit nechcete, abyste opustili tento jednací sál a v hloučcích nediskutovali. Prosím velice důrazně především kolegy na pravici, i když tam jsou i kolegové, kteří mateřsky sídlí v jiné části síně, aby tak přestali činit, byli kolegiální a umožnili těm, co chtějí pracovat, aby tak skutečně mohli konat.

Prosím, pane ministře.

 

Ministr vnitra ČR Václav Grulich: Pane předsedající, dámy a pánové, dostávám se na závěr svého dnešního soukromého maratonu a velice prosím, aby byly respektovány výzvy předsedajícího, protože je to dost značný nápor na hlasivky.

Předkládám vám z pověření vlády poslední zákon svého bloku - tím nekončí samozřejmě blok zákonů o reformě - je to zákon o změně a zrušení zákona, který navazuje na přijetí předchozích zákonů. Hlavním smyslem zákona o změně a zrušení zákonů je stanovení působností, které budou vykonávat nově zřizované kraje, a to jak v rámci samostatné, tak i přenesené působnosti. Zákon o změně zákonů neobsahuje žádné nové působnosti, které by prozatím nevykonávalo nějaké ministerstvo, jiný ústřední správní úřad, okresní úřad nebo jiný správní úřad.

Zákon o změně a zrušení zákonů zahrnuje dále i novely zákonů, u nichž nejde o přenos působností - je to část 1. až 25. - avšak tyto novely je třeba provést v souvislosti s přijetím zákona o krajích, zákona o obcích, zákona o okresních úřadech a zákona o hl. m. Praze. Konkrétně se např. jedná o zákon o Ústavním soudu.

Na základě navrhované novely zákona o Ústavním soudu bude mimo jiné oprávněn ministr vnitra podat návrh Ústavnímu soudu na zrušení právního předpisu kraje, hl. m. Prahy a nařízení okresního úřadu. K dalším zákonům patří např. zákony v oblasti pracovněprávní, odměňování nebo sociálního a nemocenského zabezpečení. Kromě působností uvedených v zákoně o změně a zrušení zákonů budou kraje vykonávat i další působnosti, které jsou navrhovány v zákoně o krajících, např. za zákonem stanovených podmínek budou přezkoumávat rozhodnutí vydaná okresními úřady ve správním řízení. Přenos působnosti na kraje bude samozřejmě pokračovat i v budoucnu, a to na základě dalších zákonů, např. připravovaný zákon o spolcích.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP