(11.50 hodin)

(pokračuje Škromach)

Je bohužel ironií osudu, že možná stovky, možná tisíce zaměstnanců v té době nenárokovaly soudní cestou tento nárok, a vzhledem k tomu, že od té doby již uplynula tříletá lhůta, zřejmě se svého práva na odstupné nedomohou. Je reálným faktem, že k přesvědčení, že to neplatí, přispěli v té době i mnozí právníci MPSV, kteří přesvědčovali o tom, že takový to nárok není.

Druhá věc. Už v minulosti i za platnosti tohoto zákona mnohé firmy, které se chtěly slušně zachovat ke svým zaměstnancům, hledaly různé způsoby, které nebyly přímo odstupné, nazývalo se to různě, např. odchodné, odměna, další plat apod. Vyplácely se - nebudu jmenovat firmy, víme, o které jde - mnohonásobky průměrných výdělků.

Z tohoto hlediska se domnívám, že hranice pro omezování by měla být minimální. Pokud se budou chtít zaměstnanci se zaměstnavatelem dohodnout na něčem jiném, záleží na jejich vůli, v jaké výši si odstupné vyplatí.

Pracovní doba a dovolená. Především se navrhuje přechod na tzv. čistou pracovní dobu, která bude činit nejvýše 40 hodin týdně a nebudou se do ní započítávat přestávky na jídlo a oddech. Avšak povinnost poskytnout zaměstnanci tuto přestávku po 4,5 hodinách nepřetržitého výkonu práce zůstává nezměněna. Tato úprava nebude mít dopad na výši mzdy zaměstnanců. To je nezbytné pohlídat, je to i v přechodných opatřeních zákona. Určitě se to neprojeví u těch, kteří jsou odměňování měsíčním platem či mzdou. Problém může být u zaměstnanců, kteří jsou odměňováni hodinovou mzdou.

Zásadně se stanoví, že pracovní doba zaměstnance včetně práce přesčas nemůže v kalendářním týdnu překročit 48 hodin. Podstatně se zpřísňují i podmínky u pracovních pohotovostí a u práce přesčas. Pracovní pohotovost - bude možno dohodnout se zaměstnancem v maximálním rozsahu 400 hodin ročně a práci přesčas v maximálním rozsahu 416 hodin ročně. Úřady práce již žádný nadlimit práce povolovat nebudou.

V oblasti dovolené na zotavenou dochází k hlavní změně v tom, že je stanovena základní výměra dovolené v rozsahu čtyř kalendářních týdnů pro všechny zaměstnance bez rozdílu věku, to znamená, že ta původní podmínka tří kalendářních týdnů do dosažení 15 let práce byla odstraněna.

Bezpečnost a ochrana zdraví při práci. Podstatnou část novely zaujímá změna týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Zde bylo zapracováno celkem 14 směrnic Evropského společenství a předpokládá se vydání řady navazujících prováděcích předpisů. Nově se zavádí i pro tuto oblast u zaměstnavatelů, kde nepůsobí odbory, institut tzv. zástupce pro oblast bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, který bude v podstatě bezpečnostním technikem. Podstata úprav v této části spočívá ve zpřísnění požadavků kladených na zaměstnavatele a zajištění zvýšené ochrany zdraví zaměstnanců a odstranění rizik vyplývajících z práce.

Dále se upravuje institut rodičovské dovolené. Poslední změnou je implementace směrnice o rodičovské dovolené, kdy v souvislosti s narozením dítěte bude nejen ženám, ale i mužům umožněno pečovat střídavě nebo i současně o dítě.

Chtěl bych se ještě vrátit k některým ustanovením k problematice, která je nově zakotvena do zákoníku práce - zásada rovného zacházení pro muže a ženy, nebo lépe řečeno je to upřesněno, pokud jde o přístup k zaměstnávání, o odbornou přípravu, služební povýšení a pracovní podmínky a zákaz jakékoliv diskriminace z důvodu rasy, barvy pleti, pohlaví, sexuální orientace, jazyka, víry, náboženství, politického nebo jiného smýšlení nebo činnosti v politických stranách či politických hnutích, v odborových organizacích a jiných sdruženích, národnostního, etnického nebo sociálního původu, majetku, rodu, zdravotního stavu, věku, manželského či rodinného vztahu nebo povinností k rodině, s výjimkou případů, kdy to stanoví zákon nebo kdy je pro to věcný důvod spočívající v předpokladech, požadavcích a povaze práce.

Zde je hlavně důležité uplatnění těchto zásad. Praxe ukazuje, že u nás diskriminace z těchto důvodů existuje, pouze je problém ji mnohdy prokázat a uplatnit. Je to mnohdy uplatňovaný zákaz odborové činnosti u zaměstnavatelů a mnohé jiné. Jsou to mnohdy i vyskytující se inzeráty, kde se uvádí předpokládaný věk pro zaměstnání např. 35 let - diskriminace z důvodu věku - apod. Myslím, že příslušné úřady, obzvláštně kontrolní odbory úřadů práce by v těchto věcech měly jednat daleko účinněji.

Závěrem bych chtěl říci, že tato norma je připravena jako dobrá norma a měla by být schválena v té podobě, tak jak je.Věřím, že ještě ve druhém čtení bude možné některé námitky, které v rámci rozpravy padnou, projednat v rámci výborů a bude možné najít způsob řešení a dohody tak, aby bylo možné ve druhém a třetím čtení tuto novelu zákoníku práce schválit. Doporučuji propustit tento tisk do druhého čtení.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji vám, pane poslanče za vaše obsáhlé zpravodajské vystoupení. Moc bych si přál, aby vaši kolegové byli schopni ocenit objem práce, kterou vždy musí zpravodaj vykonat, aby mohl přednést takovéto vystoupení, jaké jste měl vy nebo paní kolegyně Páralová u předcházejícího návrhu zákona, a tento respekt projevili přinejmenším klidem v jednacím sále.

Otvírám obecnou rozpravu, do které v této chvíli mám čtyři přihlášky: paní poslankyně Páralová, pan poslanec Gongol, pan poslanec Výborný a pan poslanec Volák. Uděluji slovo první jmenované poslankyni a prosím pana poslance Gongola, aby se připravil.

 

Poslankyně Alena Páralová: Vážený pane místopředsedo, vážení členové vlády, kolegyně a kolegové, pokud mám nějak charakterizovat předkládanou novelu, pak bych ji charakterizovala tak, že je to novela barokní. Doslova o ní platí, že hora porodila myš, a to s velkým rachotem a humbukem.

Předkládaná novela vychází zejména z nutnosti včas promítnout do zákoníku práce právo Evropského společenství obsažené v Evropské sociální chartě a příslušných směrnicích EU. Tyto směrnice však směřují k aplikaci do evropského a demokratického právního prostředí, tedy tam, kde platí, že je možno dělat vše, co není zákonem zakázáno.

Koncepce zákoníku práce vychází ještě z období totalitního státu, a proto zde platí princip, že je možno dělat jen to, co je povoleno. Bohužel dosavadní totalitní koncepce zákoníku práce se navrhovanou novelou nemění. Nešťastná kombinace evropských směrnic a totalitního zákoníku práce, bez sebemenší snahy o liberalizaci, dala vzniknout neohrabané novele, která vyzbrojí naše občany vidlemi a pošle je proti evropským zákopům.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP