(17.50 hodin)
Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Vážená paní předsedající, paní a pánové, já se velice omlouvám všem přítomným za to malé zdržení a pokusím se vykoupit tím, že budu velice stručný.
Doplňky a opravy, které provedl Senát v normě, kterou jsme schválili v Poslanecké sněmovně, jsou podle mého soudu vedeny směrem k jejímu zlepšení a myslím, že jsou plně akceptovatelné. Doporučuji k přijetí.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu ministru Mertlíkovi. Nyní se táži, zda se chce k předloženým pozměňovacím návrhům Senátu vyjádřit zástupce petičního výboru - zpravodaj Cyril Svoboda je omluven. Mám napsáno, že to bude pravděpodobně pan poslanec Vladimír Mlynář, kterému udílím slovo.
Poslanec Vladimír Mlynář: Vážená paní předsedající, vážená vládo, vážení kolegové, v zastoupení kolegy Cyrila Svobody, který je na zahraniční cestě, doporučuji, aby byl přijat text ve znění, který byl schválen Senátem, neboť odstraní nevyváženost zákona spočívající ve velmi přísné ochraně občana před zneužitím údajů, které shromažďují soukromé subjekty, a naopak, které shromažďují státní orgány.
Myslím, že návrhy Senátu v tomto smyslu jsou rozumné, stejně jako rozšíření citlivých údajů o termín genetické vybavení i další zpřesnění, postavení úřadu a zaměstnanců úřadu. Doporučuji.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Mlynářovi a otevírám rozpravu. V rozpravě jako první vystoupí senátor Josef Kaňa, kterému udílím slovo.
Senátor Josef Kaňa:
Vážená paní místopředsedkyně Poslanecké sněmovny, vážený pane předsedo Poslanecké sněmovny, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, návrh zákona o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů byl v Senátu projednán výborem petičním, pro lidská práva, vědu, vzdělávání a kulturu, výborem pro evropskou integraci, ústavně právním výborem a výborem pro zahraniční věci, obranu a bezpečnost.Dva prvně jmenované výbory doporučily Senátu přijetí pozměňovacích návrhů zákonů, zbylé dva výbory pak doporučily jejich zamítnutí. Senát na své 16. schůzi hlasováním rozhodl přijmout znění pozměňovacích návrhů 58 hlasy při jednom proti z přítomných 63 senátorů o vrácení zákona s pozměňovacími návrhy Poslanecké sněmovně.
Domnívám se, že mám ulehčenu situaci tím, že jak pan místopředseda vlády doporučil schválit znění návrhu zákona o ochraně osobních údajů s pozměňovacími návrhy Senátu, tak toto doporučení tady přednesl pan poslanec Mlynář.
Z pozměňovacích návrhů - je jich celkem 24, je to hodně, jsou různé váhy, jak to máte uvedeno v písemné informaci o pozměňovacích návrzích Senátu - přesto bych se rád zmínil o čtyřech pozměňovacích návrzích, a sice o pozměňovacím návrhu v § 1, který formuluje nově účel, tedy předmět zákona s tím, že výslovně uvádí ochranu osobních údajů v procesech zpracování jako součást práva na soukromí.
Smyslem pozměňovacího návrhu v § 3 odst. 6 a 7 je nedovolit zpracování osobních údajů prováděné v oblastech nejsilnějších zásahů státu do soukromí osob, tj. policejní a obdobné správní regulace.
Nový odst. 7 odsunul policejní evidence, evidence Ministerstva financí ve věcech praní peněz, NVÚ ve věcech bezpečnostních prověrek a Ministerstva vnitra ve věcech lustračního osvědčení z režimu osvobození do speciálního režimu, ve kterém se má zpracování osobních údajů řídit zvláštní úpravou mající přednost před úpravou zákonem o ochraně osobních údajů.
Výjimkou je vynětí z úpravy předávání údajů do jiných států, § 27, které se ponechává bez změny. Změna má přimět exekutivu k předložení pozitivní speciální úpravy pravidel pro zpracování osobních údajů v uvedených oblastech. Takové řešení představuje dle mého soudu a názoru Senátu žádoucí stav vyhovující i evropským standardům. Je to řešení systémové, je v souladu s celou koncepcí zákona, i příslušné výjimky jsou řešeny zvláštními zákony.
Senát přijal také v souvislosti s tímto pozměňovacím návrhem doprovodné usnesení, ve kterém vyzývá vládu, aby se naznačenému problému přednostně věnovala.
Pozměňovacím návrhem k § 18 se osvobozují dobrovolná seskupení osob, strany, církve, sdružení od ohlašovací povinnosti v případech, kdy zpracovávají osobní údaje členstva a toto zpracování má pouze vnitřní užití.
A poznámka čtvrtá - k § 41, kde se doplňuje ujištění, že nezávislost úřadu neznamená vymknutí jeho rozhodnutí ze soudního přezkumu.
Dovolte mi, vážená sněmovno, vás ještě jednou požádat o schválení tohoto návrhu ve znění pozměňovacích návrhů zákonů schválených Senátem. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji senátoru Kaňovi a ptám se, zda se někdo hlásí do rozpravy. Je tomu tak. Do rozpravy se hlásí pan poslanec Pejřil.
Poslanec František Pejřil: Vážená paní předsedající, vážený pane předsedo Poslanecké sněmovny, vážení ministři, kolegyně a kolegové, s 24 pozměňovacími návrhy jdoucími ze Senátu nemám nějaký vážnější problém, jsou většinou legislativně technického charakteru, s výjimkou např. bodu 30 nebo 23.
Velké pochybnosti ovšem mám u bodů č. 2 a 3. Zde došlo k vynětí některých subjektů, jako Policie České republiky, Národního bezpečnostního úřadu či příslušné složky Ministerstva financí, ze speciálního výjimkového režimu, ve kterém se na uvedené subjekty nevztahují některé povinnosti, např. § 5 a 9. Podle návrhu Senátu by se jich měla týkat pouze exempce v § 27, který upravuje režim předávání údajů do zahraničí. Tato varianta není šťastná. Mohlo by dojít k narušení chodu a operativnosti některých subjektů ve zmíněném § 3 odst. 7. Těžko si lze představit, jak budou pracovníci finančně analytického útvaru Ministerstva financí žádat někoho o souhlas se zpracováním osobních údajů o trestné činnosti, kterou provádějí.
To samé se týká i Policie České republiky a jejích jednotlivých složek. Vysvětlení Senátu, že výhrady lze odstranit v připravovaném zákonu o Policii České republiky, je nepřijatelné, protože tento zákon se nyní nachází ve stadiu věcného záměru.
Ptám se, jaká situace by mohla nastat v meziobdobí, což může být např. i půl roku, to nelze v současné době odhadnout. V případě, že by policie musela po dobu několika měsíců žádat případné pachatele trestné činnosti o souhlas se shromažďováním citlivých údajů a tyto žádosti by ignorovala, je třeba poznamenat, že správce může za nedodržení povinnosti být pokutován až do výše 10 milionů korun.
Chtěl bych Poslanecké sněmovně - i když mi připadá, že jsem na Hlavním nádraží! - nedoporučit tyto pozměňovací návrhy Senátu. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Pejřilovi. Ptám se, zda se někdo dále hlásí do rozpravy. Není tomu tak, rozpravu končím.
Nyní přistoupíme k hlasování podle § 97 odst. 4 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. K přijetí následujícího usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny přítomných poslanců.
Přednesu návrh usnesení:
"Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem zákona o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, podle sněmovního tisku 374/3, ve znění schváleném Senátem, podle sněmovního tisku 374/4."
O tomto návrhu rozhodneme v hlasování pořadové č. 40, které zahajuji. Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti tomuto návrhu?
Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 40 tento návrh nebyl přijat, když se pro něj z přítomných 181 vyslovilo 88 a 58 bylo proti.
***