(10.20 hodin)
(pokračuje Gross)
Byly přijaty některé nové zákony na poli pobytu cizinců, azylový zákon. Asi víte, že zákon o pobytu cizinců prochází určitou revizí a že na sklonku tohoto roku bude do Poslanecké sněmovny s největší pravděpodobností předložena novela, abychom napravili některé věci, které se v praxi ukazují jako ne příliš vyhovující.
Z oblastí civilní ochrany nebo oblastí působnosti civilních krizových situací bych podotkl, že podle nově schválených zákonů přešla na Ministerstvo vnitra působnost v krizovém řízení, v civilním nouzovém plánování a taktéž zastupování České republiky v mezinárodním sekretariátu NATO v Bruselu pro oblasti civilního nouzového plánování. Byly přijaty některé nové zákony, které se na toto vztahují. Za jejich projednání bych chtěl ještě jednou ve sněmovně poděkovat.
Co se týká zajištění vnější bezpečnosti České republiky, na začátku musím zmínit vstup České republiky do Severoatlantické aliance. I když se odehrál v březnu 1999, zcela jednoznačně ovlivnil uplynulé období a přinesl zásadní změnu strategického postavení České republiky v evropském prostoru. Znamená výrazné ovlivnění naší zahraničně bezpečnostní politiky.
Určitě stojí za zmínku to, že působnost Armády České republiky v mírových operacích a humanitárních misích, jakož i pravidelná činnost zástupců Armády České republiky v sekretariátu v Bruselu a orgánech NATO velice výrazně zvyšují prestiž České republiky. A co je důležité - posilují potenciál české zahraniční politiky a do značné míry také posilují důvěru české veřejností jak v naši zahraniční politiku, tak i v Armádu České republiky.
Byly přijaty některé zásadní dokumenty, které se týkají vnější bezpečnosti státu. V únoru 1999 vláda schválila bezpečnostní strategii České republiky a v červnu 1999 byla schválena koncepce výstavby resortu obrany. Vláda pokračuje v plnění závazku, který na sebe převzala vláda v roce 1996 svým usnesením č. 478, ve kterém byl přijat závazek zvyšování vojenských výdajů o 0,1 % hrubého domácího produktu. Vojenské výdaje v roce 2000 představují 2 % hrubého domácího produktu. Pokud bychom zahrnuli celkové výdaje kapitoly Ministerstva obrany, jsou to 2,2 % hrubého domácího produktu.
Byl vytvořen a schválen komplexní systém právní úpravy týkající se obrany státu, ozbrojených sil i samotných vojáků. Velkou pozornost Ministerstvo obrany České republiky věnuje i rozvoji obranného průmyslu. Svůj postup koordinuje velice účinně s Ministerstvem průmyslu a obchodu, který si zaslouží v tomto směru výraznou pochvalu, protože to, co se v uplynulých letech zanedbávalo, se daří pomalu dostávat do těch standardních kolejí, ve kterých jsou tyto věci i ve vyspělých státech.
Pokračuje výstavba Národního úřadu pro vyzbrojování Ministerstva obrany jakožto úřadu, který by měl koncepčně řešit věci, které byly v minulosti poměrně roztříštěny v nejrůznějších útvarech ministerstva obrany. Bezpečnostní rada státu projednala a vláda schválila principy spolupráce státu s obranným průmyslem České republiky.
Co se týče oblasti veřejné správy, některé věci již zazněly z úst předsedy vlády. Já bych k tomu jen dodal, že se pracuje i na některých nových věcech, které vlastně navazují na kroky, které byly do této doby udělány. Jako nejdůležitější bych asi jmenoval kroky kolem reformy ústřední státní správy, byly ale vypracovány i některé jiné pracovní materiály, kterými vás nyní ale nebudu zatěžovat.
Co se týče působnosti vlády v oblasti zpravodajských služeb, vláda zřídila výbor pro zpravodajskou činnost, který je pojat jako pracovní orgán Bezpečnostní rady státu. Pracuje se na projektu analýzy činnosti zpravodajských služeb, který by měl vést k zefektivnění činnosti zpravodajských služeb v České republice. Snažíme se pracovat i na koordinaci vně zpravodajských služeb. Pracuje se na materiálu, který by měl zlepšit spolupráci mezi zpravodajskými službami a Policií České republiky tak, aby činnost těchto institucí na sebe mohla plynule navazovat v oblastech, které jsou využitelné pro práci Policie České republiky, případně pro trestní řízení. Probíhají práce na novelizaci zákonů, které se týkají zpravodajských služeb, jak to zde v minulosti již několikrát zaznělo.
Poslední oblast, o které budu hovořit, je oblast zahraniční politiky. Na začátek je asi důležité říci, že základním cílem je zajištění příznivých mezinárodních podmínek pro všestranný rozvoj České republiky. Tyto záměry byly již pojaty v koncepci zahraniční politiky České republiky, která byla v červnu loňského roku Poslaneckou sněmovnou vzata na vědomí.
Prioritním cílem zůstává vstup České republiky do Evropské unie. Tady je dobré zrekapitulovat uplynulé období alespoň z hlediska konkrétních kroků, které byly učiněny, s tím, že jednání o přistoupení k Evropské unii byla zahájena na ministerské úrovni v listopadu 1998. Můžeme konstatovat, že v dubnu tohoto roku předala vláda České republiky členským zemím unie 29 pozičních dokumentů z celkového počtu 31. Dne 14. 6. 2000 byla otevřena poslední z kapitol, o nichž může Česká republika jednat, a to je kapitola zemědělství.
Z věcí, které zde zazněly jak od předsedy vlády, tak i místopředsedy vlády Pavla Rychetského, je možné konstatovat, že vláda v uplynulém období odstranila řadu věcí, za které byla kritizována v hodnoticí pravidelné zprávě Evropské komise za rok 1999, a lze důvodně očekávat, že tato hodnoticí zpráva Evropské komise, která bude v listopadu 2000, bude o poznání příznivější než zpráva za rok 1999.
Byly urychleny přípravy na vstup do Evropské unie, neboť vláda si stanovila jako referenční datum rok 2003, ke kterému směřuje všechny své kroky, aby v tomto termínu bylo z české strany možno konstatovat, že jsme připraveni na vstup do Evropské unie.
Z ostatních oblastí nelze nezmínit to, co jsem již říkal v oblasti obranné politiky, vstup do Severoatlantické aliance. Můžeme konstatovat, že se podařilo splnit další z dlouhodobých cílů zahraniční politiky České republiky. Nezapomínáme ale ani na rozvíjení vztahů se sousedními státy. Významného pokroku bylo dosaženo v těchto vztazích se Slovenskou republikou, ale také s Polskem a Německou spolkovou republikou. Rozvíjíme činnost v rámci visegrádské skupiny, kde Česká republika byla jedním z iniciátorů obnovení činnosti této skupiny, která v tuto chvíli plní poměrně významnou úlohu v rámci evropských mezinárodních vztahů.
Ministerstvo zahraničních věcí taktéž ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu vrátilo zahraniční politice tu dimenzi, kterou v minulých letech postrádalo, tj. dimenzi ekonomickou, která v zahraniční politice musí mít své místo. Myslím si, že výsledky vývoje ekonomiky, o kterých hovořil předseda vlády, svědčí o tom, že toto byl správný trend a správné kroky, které byly učiněny.
Před několika dny byla zaslána všem členům tohoto zákonodárného sboru zpráva o zahraniční politice od července 1998 do prosince 1999, takže na řadu podrobností máte možnost se v této knižní publikaci podívat upřesnit si to.
Jako úplně poslední věc v oblasti zahraniční politiky bych chtěl říci čerstvou záležitost, která se týká vyjednávání o odškodnění občanů České republiky nuceně nasazených za druhé světové války. Je dobré konstatovat, že se české zahraniční politice podařilo to, co se nepovedlo prakticky nikomu jinému při těchto vyjednáváních, kdy oproti původnímu návrhu se českým vyjednávačům podařilo výrazně zvýšit tu částku prostředků, která půjde na odškodnění českých občanů nuceně nasazených za druhé světové války.
Děkuji za pozornost.
***