(15.10 hodin)

(pokračuje Fischerová)

Přispívá na léčebné pobyty mentálně a fyzicky handicapovaných dětí, přispívá na protidrogovou prevenci, přispívá na prevenci úrazu dětí a mládeže - projekt Podaná ruka. Z dalších programů přispívá na prevenci kolorektálního karcinomu. Tolik Všeobecná zdravotní pojišťovna.

Teď si dovolím jenom namátkou - Vojenská zdravotní pojišťovna. Financuje rovněž ozdravné pobyty dětí v Řecku, speciální programy pro pojištěnce pracující v rizikovém prostředí, individuální program pro letecký personál a strojvedoucí, očkování proti klíšťové encefalitidě, preventivní vyšetření okultního krvácení do stolice, tj. prevence kolorektálního karcinomu. Přispívá na zhotovení pevného ortodontického aparátu pojištěnců do 30 let, přispívá dospělým pojištěncům na léčení lupénky a artróz ve specializovaných zařízeních v zahraničí, poskytuje vitamínové přípravky s minerály bezplatným dárcům krve a kostní dřeně. V rámci skupinového pojištění zpracovává a realizuje speciální zdravotní programy, dále programy pro pracovníky manažerských profesí, dále programy pro turistické a služební cesty. Poskytuje výhodné pojištění léčebných výloh v zahraničí ve spolupráci s dalšími pojišťovnami.

Dále bych řekla, že například Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank ženám ve smluvně zajištěných porodnicích přispívá částkou maximálně 500 Kč za den, nejdéle po dobu pěti dnů na využití nadstandardního pokoje pro matku a dítě, přispívá na hormonální antikoncepci ženám ve věku od 15 do 40 let částkou 300 Kč ročně. Dále hradí preventivní vyšetření pro ženy nad 40 let. Pro ostatní dospělé klienty přeočkovávání klíšťové encefalitidy, prevenci poruch tukového metabolismu a osteoporózy v nasmlouvaných zdravotnických zařízeních pro klienty ve věku od 40 let, dále včasný záchyt karcinomu tlustého střeva, dále rekondiční pobyty pro aktivní dárce krve, nositele plakety prof. Jánského, a dárce kostní dřeně v nasmlouvaných zdravotnických zařízeních a řadu dalších a dalších věcí.

Táži se, jestliže občan tohoto státu je pojištěncem Všeobecné zdravotní pojišťovny, má právo z titulu zákona a hlavně z titulu Ústavy ČR na stejnou péči jako každý jiný občan v mezích zákona? Říkám, že v realitě bohužel nemá, protože tato velká pojišťovna je v důsledku toho, že se přerozděluje pouze 60 % veřejných prostředků placených ze zákona, nemá a nemůže mít vzhledem ke svému kmeni pojištěnců takovou potenci k úhradě nákladů ze zákona jako pojišťovny, které mají mnohem lukrativnější kmen pojištěnců, jako je třeba Oborová pojišťovna bankovní, vojenská a pojišťovna Ministerstva vnitra, protože má mladší pojištěnce a pojištěnce s většími příjmy.

Dámy a pánové, pokud budeme mít solidární pojištění, nevidím jinou cestu. To, co zde říkám, říkám s těžkým srdcem, ale říkám to proto, že chci mít čisté svědomí.

Děkuji vám.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Hlásí se dále někdo do podrobné rozpravy? Udílím slovo panu poslanci Cabrnochovi.

 

Poslanec Milan Cabrnoch: Vážená paní předsedající, pane předsedo, členové vlády, kolegyně a kolegové, probíhá obecná rozprava k druhému čtení poslaneckého návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 592. Dovolte mi zrekapitulovat, že návrh novely primárně obsahuje za prvé zvýšení pojistného za pojištěnce, za které platí pojistné stát. Na tomto místě by možná bylo správnější říci zvýšení platby státu za pojištěnce, kteří neplatí pojistné. Touto cestou zvýšení základu pro výpočet výše tohoto pojistného, a to z 2 900 na 3 250 Kč, což představuje roční dopad do státního rozpočtu v této výši zhruba tři a čtvrt miliardy korun za rok.

Za druhé je obsahem návrhu oprávnění vlády zvýšit a dále každoročně zvyšovat, nikoliv upravovat, ale pouze zvyšovat tento vyměřovací základ, tedy zvyšovat platbu ze státního rozpočtu do rozpočtu veřejného zdravotního pojištění. Tyto změny představují prosté a nevratné navýšení mandatorních výdajů státního rozpočtu s mechanismem pro jejich další navyšování.

Navrhuje se zvýšit mandatorní výdaje státního rozpočtu bez toho, že bychom se pokusili jakýmkoliv způsobem řešit četné problémy v oblasti zdravotního pojištění. Přijetím navrhovaného zákona v navržené podobě bychom společně rezignovali jako již vícekrát na možnost řešit problémy zdravotnictví a zdravotního pojištění. Není žádných pochyb o tom, že zdravotnictví potřebuje peníze. Není současně žádných pochyb o tom, že peníze bude potřebovat stále a samozřejmě mnohem více, než jsou navrhované tři a čtvrt miliardy za rok navíc.

Naší povinností je však více než pouhé vybírání daní a sypání těchto peněz do zdravotnictví. Naší povinností je za tyto peníze požadovat zlepšování zdravotní péče. Musíme požadovat neustálé zvyšování kvality a zvyšování dostupnosti zdravotní péče. Musíme, dámy a pánové, důrazně tlačit na lepší využívání veřejných prostředků, které od občanů vybereme, ať je vybereme jako pojistné, nebo je vybereme jako daně.

Jsem přesvědčen, kolegyně a kolegové, že nemáme právo více vybraných daní věnovat kamkoliv, aniž bychom dbali na lepší využití těchto prostředků. Jsem si jist, že je naší povinností v souvislosti s přidáním veřejných prostředků do zdravotnictví trvat na tom, že za tyto miliardy z daní se zvýší kvalita a dostupnost hrazené zdravotní péče.

Všem, kteří se jistě pokusí převyprávět mé vystoupení vlastními slovy, sděluji důrazně, že nejsem v žádném případě proti přílivu peněz do zdravotnictví. Je tomu právě naopak. Vím spolu s vámi, s některými z vás velmi dobře, že především stárnutí populace a vliv nových technologií v diagnostice a léčbě jsou důvodem pro zvýšení přílivu financí do zdravotnictví. Jsem však důrazně proti tomu, abychom do zdravotnictví přidávali za a) z daní a za b) bez současného tlaku na lepší využívání těchto prostředků.

A z těchto důvodů, dámy a pánové, navrhuji zamítnout návrh zákona.

Dále mi dovolte komentovat, jak správně předvídala paní kolegyně Fischerová, návrh přednesený paní poslankyní Fischerovou. Návrh na stoprocentní přerozdělení byl předložen zcela bez předchozího projednání, bez jakýchkoliv analýz dopadů této mimořádně významné změny. K dispozici nejsou základní parametry, podle kterých by bylo možné provést jakoukoliv modelaci dopadu tohoto rozhodnutí. Pokud bude paní poslankyně Fischerová tvrdit, že přerozdělovací mechanismus je jednoduchý, potvrzuje tím pouze nedostatek informací, které při předkládání svého návrhu zřejmě měla k dispozici. Navrhovaná úprava nezajišťuje objektivitu tvorby nákladových indexů a tím ani objektivitu aplikace nového způsobu přerozdělení. Neexistuje podrobná analýza navržené metodiky a jejích dopadů do systému. Dopady návrhu tedy nelze zodpovědně, kvalifikovaně a objektivně posoudit, přestože se o to mnozí pokoušeli. Vzhledem k tomu, že je navrhováno přerozdělit veškeré vybrané pojistné, vede tento návrh bezprostředně k úplné likvidaci jakékoliv motivace pro výběr pojistného, jeho kontrolu a vymáhání pojistného.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP