(15.30 hodin)
Poslankyně Eva Fischerová: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, utichly vášně a nastává podrobná rozprava. Dovolím si předložit tři pozměňovací návrhy k pozměňovacímu návrhu výboru pro sociální politiku a zdravotnictví ve vztahu k přerozdělování pojistného -v parlamentním tisku 760/3, uvedeno pod body 4, 5 a 6.
První pozměňovací návrh k pozměňovacímu návrhu uvedenému v usnesení výboru pro sociální politiku a zdravotnictví č. 155 pod bodem šestým zní: V § 21 odst. 1 se slova "za celý předcházející kalendářní měsíc" nahrazují slovy "v období od 18. dne předcházejícího měsíce do 17. dne příslušného měsíce".
Zdůvodnění: Předložený pozměňovací návrh je plně ve shodě s dosavadní právní úpravou zápočtu pojistného v časovém úseku. Pokud by byl sněmovnou přijat § 21 odst. 1 ve znění usnesení č. 155 výboru pro sociální politiku a zdravotnictví, bylo by nutné časový úsek zápočtu pojistného řešit dalším přechodným ustanovením. Malá technická úprava, kterou jsem si dovolila předložit, nic nemění na podstatě návrhu, který přijal a doporučil sněmovně k přijetí náš výbor.
Pozměňovací návrh číslo 2. Pokud bude schváleno znění § 21 zákona uvedené v bodě 6 usnesení výboru, navrhuji za bod 12 návrhu zákona doplnit body 13 a 14, které znějí:
13) V § 27 se odstavec 3 zrušuje.
14) V § 27 odstavci 4 se slova "v odstavci 3" nahrazují slovy "v § 21 odstavci 7".
S ohledem na navrhované znění § 21 odst. 7 v usnesení výboru pro sociální politiku a zdravotnictví je ustanovení uvedené v § 27 odst. 3 zákona nadbytečné. Druhý návrh, uvedený v navrhovaném bodě 14, je legislativně technickou úpravou důsledku této změny.
Pozměňovací návrh číslo 3. Je to pozměňovací návrh k pozměňovacímu návrhu uvedenému v usnesení výboru pro sociální politiku a zdravotnictví pod bodem 8. Slova "bodů 4 až 6" se nahrazují slovy "bodu 4, pokud jde o § 20 odst. 1, a bodů 5 a 6".
Výbor pro sociální politiku a zdravotnictví v parlamentním tisku 760/3 doporučuje účinnost komplexního pozměňovacího návrhu ve vztahu k přerozdělování pojistného od 1. ledna 2002. Je proto nutné, aby tato účinnost mohla nastat, aby ustanovení § 20 odst. 2 uvedené v bodu 4 nabylo účinnost již od 1. 7. 2001 a vláda tak získala prostor pro stanovení indexů rizika nákladovosti na zdravotní péči. Tam totiž v tom zmocnění vlády je uvedeno datum 1. 7. a vláda, pokud tyto návrhy projdou, musí mít šestiměsíční předstih.
Dámy a pánové, já bych chtěla jen zdůraznit, že všechny tyto tři pozměňovací návrhy jsou ryze technickými změnami, že naprosto nic nemění na podstatě věci onoho komplexního pozměňovacího návrhu, který byl přijat výborem pro sociální politiku a zdravotnictví. Za předpokladu, že nebude tento komplexní návrh přijat, pak tyto tři doplňující technické změny jsou nehlasovatelné. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji paní poslankyni Fischerové. Slovo má paní poslankyně Jirousová, připraví se pan poslanec Cabrnoch.
Poslankyně Taťána Jirousová: Vážení kolegové, dovoluji si předložit tři pozměňovací návrhy k tisku 760.
V § 3 se dosavadní text označuje jako odstavec 1 a doplňuje se odstavec 2, který zní: "Vláda je povinna zvýšit nařízením vyměřovací základ podle odstavce 1 pro následující rok ve shodě s nárůstem inflace nebo průměrné mzdy. Pro zvýšení se použije ten ukazatel, který je vyšší.Vláda je povinna vydat toto nařízení nejdéle 6 měsíců před nabytím jeho účinnosti."
Zdůvodnění jsem přednesla v obecné rozpravě.
K § 15 odstavec 2 navrhuji nové znění: "Má-li plátce pojistného vůči zdravotní pojišťovně splatný závazek, použije se jeho platba nejprve na úhradu dlužných částek, a to v pořadí: a) nejstarší nedoplatky pojistného, b) běžné platby pojistného, c) penále, d) pokuty, e) přirážky k pojistnému."
Zdůvodnění: Jiné pořadí schválené naším výborem by způsobilo rychlejší krach firem a opatření by měla opačný efekt, co se týče výběru pohledávek. Došlo by k demotivaci firem k placení dluhů a závazky vůči zdravotním pojišťovnám by byly nedobytné. Navíc položka "pokuty" je zanedbatelná a "přirážky k pojistnému" jsou těžko dokazatelné.
Změny k § 20. V § 20 je odstavec 1 shodný s odstavcem schváleným výborem pro sociální politiku a zdravotnictví. Odstavec 2 zní: "Relativní index rizika nákladovosti na zdravotní péči pro jednotlivé věkové skupiny a podle pohlaví stanoví vláda nařízením vždy k 30. červenci každého kalendářního roku pro následující kalendářní rok. Výpočet tohoto indexu bude stanoven metodou váženého průměru za jednotlivé zdravotní pojišťovny v uplynulém roce."
Tento dodatek, myslím, je důležitý k určení relativního indexu rizika nákladovosti, protože určuje, jakým způsobem je vláda povinna výpočet uskutečnit. Vážený průměr je v tomto případě nejobjektivnější.
Ostatní odstavce v § 20 jsou shodné se zněním schváleným výborem pro sociální politiku a zdravotnictví.
Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Slovo má pan poslanec Cabrnoch.
Poslanec Milan Cabrnoch: Vážená paní předsedající, kolegyně a kolegové, dovolte mi v rámci podrobné rozpravy přednést velmi stručný pozměňovací návrh k pozměňovacímu návrhu přijatému výborem pro sociální politiku a zdravotnictví. Navrhuji, aby se v článku I bodě 2 v navrhovaném odstavci 2 § 15 slova "použije se jeho platba nejprve na úhradu dlužných částek, a to v tomto pořadí" nahradila slovy "je povinen ho splácet v tomto pořadí".
Jedná se o správnější formulaci mého vlastního pozměňovacího návrhu, a proto vám děkuji za toleranci a podporu tohoto upřesnění.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Hlásí se dále někdo do podrobné rozpravy k tomuto návrhu? Není tomu tak. Končím podrobnou rozpravu.
Vzhledem k tomu, že žádný návrh, který by byl v tuto chvíli hlasovatelný, nepadl, končím projednávání tohoto bodu.
Vzhledem k tomu, že jsme rozhodli o přeřazení bodů 16 a 17 schváleného pořadu schůze na příští týden, budeme se nyní zabývat bodem
18.
Návrh poslanců Jiřího Hofmana, Ludmily Müllerové a Jaroslava Gongola
na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 155/1995 Sb.,
o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 773/ - prvé čtení
***